Sygn. akt:
KIO 546/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Maria Kacprzyk
Joanna Gawdzik-Zawalska
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2024 r., w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 lutego 2024 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Blue Brain Polska sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie, Sharp Electronics (Europe) GMBH
z siedzibą w Hamburgu, Niemcy, działająca
za pośrednictwem: Sharp Electronics (Europe) GMBH sp. z o.o. Oddział w Polsce,
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
COPY.NET.PL P. S.
z siedzibą w Warszawie, Konica Minolta Business Solutions Polska sp. z
o.o.
z siedzibą w Warszawie,
orzeka:
odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów oznaczonych numerem 2.1, 2.3, 2.6
w petitum
odwołania,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
3. kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, poniesioną przez
zamawiającego,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 546/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Zakup i
dostawa 2 239 sztuk urządzeń wielofunkcyjnych wraz z gwarancją, usługą serwisu i
sukcesywną dostawą materiałów eksploatacyjnych", nr referencyjny: 993200.271.28.2023,
część nr 3 i 4, dalej zwane: „Postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem pod numerem 2023/S 118-
370359 z dnia 21 czerwca 2023 r. Wartość
zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r.
poz. 1605 z późn. zm.), dalej zwanej „Pzp”.
W dniu 19 lutego
2024 r. Odwołujący – Blue Brain Polska sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie,
Sharp Electronics (Europe) GMBH z siedzibą w Hamburgu, Niemcy, działająca za
pośrednictwem: Sharp Electronics (Europe) GMBH sp. z o.o. Oddział w Polsce (dalej:
„Odwołujący”) działając na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1 i 2, art. 515 ust. 1 Pzp,
wniósł odwołanie na czynności i zaniechania Zamawiającego, polegające na odrzuceniu
oferty Odwołującego i wyborze jako najkorzystniejszej oferty konsorcjum w składzie: Konica
Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz P. S. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą COPY.NET.PL P. S. („Konsorcjum 2”), w sytuacji w której
oferta Odwołującego nie powinna zostać odrzucona.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie następujących
przepisów:
2.1. art.16 pkt 1) Pzp
poprzez dopuszczenie się przez Zamawiającego działań istotnie
odbiegających od respektowania zasady równego traktowania wykonawców w tym
zwłaszcza wykonawcy zagranicznego polegające na nieudzieleniu żadnej odpowiedzi
na wniosek Odwołującego z dnia 15 grudnia 2023 r. o wydłużenie terminu na złożenie
podmiotowych środków dowodowych w postaci informacji z odpowiedniego rejestru,
takiego jak rejestr sądowy wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny
dla Panów Y. T. i S. N., zgodnego z siedzibą Wykonawcy – Sharp Electronics (Europe)
GMBH z siedzibą w Hamburgu przy jednoczesnym prowadzeniu w okresie od 15
grudnia 2023 r. do 23 stycznia 2024 r. komunikacji z innymi wykonawcami;
2.2. art. 17 pkt 2 Pzp
poprzez udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z
przepisami ustawy;
2.3. art. 20 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 2) Pzp
poprzez nieudzielenie żadnej odpowiedzi na
wniosek Odwołującego z dnia 15 grudnia 2023 r. o wydłużenie terminu na złożenie
podmiotowych środków dowodowych w postaci informacji z odpowiedniego rejestru,
takiego jak rejestr sądowy wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny
dla Panów Y. T. i S. N., zgodnego z siedzibą Wykonawcy – Sharp Electronics (Europe)
GMBH z siedzibą w Hamburgu przy jednoczesnym prowadzeniu w okresie od 15
grudnia 2023 r. do 23 stycznia 2024 r. komunikacji z innymi wykonawcami, wywołując
niepewność w zakresie dokumentowania i komunikowania przez Zamawiającego
wykonawcom podejmowanych decyzji, co stanowi naruszenie zasady pisemności oraz
przejrzystości postępowania;
2.4. art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt. 1 ) i 2) Pzp
w zw. z § 5 Rozporządzenia Ministra w
sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego2 (RPP) poprzez nie udostępnienie Odwołującemu protokołu z
Postępowania i załączników do protokołu niezwłocznie po otrzymaniu od
Odwołującego wniosku w tym zakresie i udostępnienie ich dopiero w dniu 16 lutego
2024 r. po godz. 14:00 (tj. w piątek przed ustawowymi dniami wolnymi od pracy, po
których w poniedziałek 19 lutego 2024 r. upływał termin na wniesienie odwołania w
niniejszej sprawie), co wpłynęło na ograniczenie uprawnień Odwołującego do
wniesienia odwołania i naruszenie zasady przejrzystości postępowania;
2.5. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) i art. Pzp
poprzez jego niewłaściwe
zastosowanie skutkujące odrzuceniem oferty Odwołującego pomimo iż Odwołujący
złożył podmiotowe środki dowodowe w postaci informacji z odpowiedniego rejestru,
takiego jak rejestr sądowy wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny
dla Panów Y. T. i S. N., zgodnego z siedzibą Wykonawcy - Sharp Electronics (Europe)
GMBH z siedzibą w Hamburgu w sytuacji, gdy Odwołujący spełnia wszystkie warunki
udziału w Postępowaniu, a jego oferta jest najkorzystniejsza w Postępowaniu;
2.6. art. 126 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) Pzp
poprzez nieudzielenie żadnej odpowiedzi
na wniosek Odwołującego z dnia 15 grudnia 2023 r. o wydłużenie terminu na złożenie
podmiotowych środków dowodowych w postaci informacji z odpowiedniego rejestru
karnego, dla Panów Y. T. i S. N., zgodnego z siedzibą Wykonawcy - Sharp Electronics
(Europe) GMBH, pomimo faktu, iż: (i) Odwołujący we wniosku z dnia 15 grudnia 2023
r. wskazał, że brak możliwości złożenia ww. podmiotowych środków dowodowych w
pier
wotnie wyznaczonym terminie nie wynika z jego winy co potwierdził dokumentacją
przekazaną Zamawiającemu, (ii) ustawodawca na gruncie art. 126 ust.1 Pzp wskazał
jedynie minimalny termin (10 dni) na złożenie aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych przez co zamawiający posiada swobodę w
wyznaczeniu ww. terminu w tym jego wydłużenia;
2.7. art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) Pzp
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego
w sytuacji nie rozpoznania przez Zamawiającego wniosku z dnia 15 grudnia 2023 r. o
wydłużenie terminu na uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych w sytuacji
gdy: (i) brak możliwości uzyskania ww. środków dowodowych był z przyczyn
obiektywnych i niezależnych od Odwołującego nie możliwy do zrealizowania w
pierwotnie wyznaczonym terminie, (ii) Odwołujący złożył wniosek o wydłużenie terminu
na uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych przed upływem terminu
pierwotnie wyznaczonego przez Zamawiającego;
2.8. art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt. 1) i 2) Pzp
przez wybór jako najkorzystniejszej
oferty Konsorcjum 2 która to oferta nie jest ofertą najkorzystniejszą, w sytuacji gdy w
świetle kryteriów oceny ofert, to oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą i
powinna zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza w Postępowaniu a przez to
nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji,
przez co postępowanie straciło walor przejrzystości.
Odwołujący skonstruował także zarzut ewentualny, na wypadek nieuwzględnienia
powyższych zarzutów: naruszenia § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia
w
sprawie podmiotowych środków dowodowych (dalej: "Rozporządzenie") poprzez
nieuzasadnione przyjęcie, iż Odwołujący zobowiązany był do złożenia na potwierdzenie
braku podstaw wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp
, w odniesieniu do Panów Y. T. i S. N.
obywateli Japonii, zamieszkujących na stałe w Wielkiej Brytanii, informacji z Krajowego
Rejestru Karnego zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia ze względu na miejsce siedziby
Wykonawcy, w sytuacji gdy przepis ten nie wprowadza takiej przesłanki, zaś § 4 ust. 1 pkt 1
Rozporządzenia w zw. z art. 108 ust. 2 Pzp odniesieniu do członków organów mających
miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dopuszcza złożenie
informacji z odpowiedniego rejestru kraju, w którym członek organu ma miejsce
zamieszkania.
Podnosząc powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego, unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu i dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem
oferty Odwołującego;.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ złożył
jedną z trzech ofert złożonych w Postępowaniu, sklasyfikowaną w toku badania i oceny ofert
pierwszym miejscu w rankingu. Jego zdaniem n
ieprawidłowe czynności Zamawiającego
narażają tym samym Odwołującego na szkodę.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący przytoczył stan faktyczny oraz wskazał,
że Zamawiający nie przedłużył terminu na złożenie oznaczonych podmiotowych środków
dowodowych.
Podkreślił, że Zamawiający nie odmówił odrębnym pismem Odwołującemu
przedłużenia terminu na złożenie zaświadczeń z niemieckiego Rejestru Karnego i finalnie
otrzymał te dokumenty przed dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej czy nawet przed
wezwaniem do złożenia dokumentów przez Konsorcjum 2 (co nastąpiło 23 stycznia 2024 r.).
Podkreślił, że Zamawiający po dniu 15 grudnia 2023 r. nie dokonał żadnej czynności, w tym
nie odrzucił oferty Odwołującego. Dopiero po otrzymaniu wymaganych od Odwołującego
zaświadczeń z niemieckiego Rejestru Karnego (18 stycznia 2024 r.), gdy Zamawiający był w
posiadaniu już wszystkich dokumentów, jakich oczekiwał od Odwołującego, a Odwołujący de
facto wykazał że spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu,
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego. Takie działanie Zamawiającego stanowi
jaskrawe naruszenie zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady pisemności
postępowania.
W zakresie zarzutu 2.5, Odwołujący wskazał, że po ogłoszeniu przez Zamawiającego w dniu
9 lutego 2024 r. informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej, Odwołujący trzykrotnie
w
dniach 9, 14 oraz 16 lutego 2024 r. wnioskował do Zamawiającego o udostępnienie pełnej
dokumentacji Postępowania. Zamawiający dopiero w dniu 16 lutego 2024 r. po godz. 14:00
(tj. w piątek przed ustawowymi dniami wolnymi, po których w poniedziałek 19 lutego 2024 r.
upływał termin na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie), udostępnił Odwołującemu całą
dokumentację Postępowania.
W zakresie zarzutu 2.6 Odwołujący zakwestionował czynność odrzucenia art. 226 ust. 1 pkt
2 lit. c
Pzp. Wyjaśnił procedurę składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niekaralności
z niemieckiego rejestru karnego.
Podkreślił, że w przedstawionym stanie faktycznym
Odwołujący w terminie wyznaczonym przez Zamawiającego nie miał fizycznej możliwości
uzyskania z Niemieckiego Rejestru Karnego zaświadczeń o niekaralności dla Panów Y. T. i
S. N.
. Odwołujący (co sam przyznaje Zamawiający w uzasadnieniu do informacji o wyborze
oferty najkorzystniejszej) zwrócił się do Zamawiającego jeszcze w wyznaczonym terminie z
wnioskiem o przedłużenie terminu na złożenie dokumentów podmiotowych.
W zakresie zarzutu ewentualnego wyjaśnił, że złożył zaświadczenia o niekaralności wydane
przez Disclosure Scotland zgodnie z miejscem zamieszkania ww. członków zarządu Sharp
Electronics (Europe) GMBH z siedziba w Hamburgu tj. Wielka Brytania. Wskazać należy,
że Rozporządzenie rozróżnia sytuację wykonawców w zakresie składanych informacji z KRK
wyłącznie przez pryzmat miejsca siedziby lub zamieszkania wykonawcy. W ocenie
Odwołującego, Zamawiający dokonał wykładni contra legem w zakresie, w jakim wskazuje
na okoliczność, iż informacja z Krajowego Rejestru Karnego winna być wystawiona przez
instytucję właściwą dla miejsca siedziby Wykonawcy. Dodatkowo, przepisy Rozporządzenia
nie rozróżniają "wykonawcy" w rozumieniu art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp od "członków organów
(...)" o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W dniu 23 lutego 2024 r., Konsorcjum
P. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
COPY.NET.PL P. S.
z siedzibą w Warszawie, Konica Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
W dniu 5 marca 2024 r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby wniósł o oddalenie
odwołania w całości. Wskazał, że nawet gdyby Zamawiający uwzględnił trzeci wniosek
Odwołującego o wydłużenie terminu (pismo z dnia 15 grudnia 2023 r.) w całości, zgodnie z
żądaniem Odwołującego tj. do dnia 15 stycznia 2024 r., to i tak w tym okresie Odwołujący
nie dostarczyłby Zamawiającemu żądanych dokumentów, gdyż uczynił to dopiero w dniu 18
stycznia 2024 r., czyli po ww. terminie, o który sam wnosił.
Odwołujący z ogólnej zasady
pisemności, której celem jest niewątpliwie przejrzystość postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz pewność ustaleń faktycznych, próbuje wyinterpretować
normę prawną nakładającą na Zamawiającego obowiązek udzielania odpowiedzi na
każdy wniosek uczestnika postępowania o wydłużenie terminu do dokonania czynności,
do której uczestnik jest zobowiązany. Tymczasem zdaniem Zamawiającego żaden
przepis ustawy Pzp nie zawiera takiego obowiązku.
W zakresie zarzutu 2.4 Zamawiający wyjaśnił, że protokół z niniejszego postępowania, z
uwagi na jego podział na cztery części oraz obszerność korespondencji (w tym dużą
liczbę wezwań i dokumentów), a także wniesione w pozostałych częściach licznie środki
ochrony prawnej, wymagał zdecydowanie większego nakładu czasu pracy niż
standardowy protokół w innych postępowaniach. Zwrócił uwagę, iż wniosek o
udostępnienie protokołu wpłynął do Zamawiającego w piątek 9 lutego 2024 r. o godzinie
20:11, a więc po godzinach pracy Zamawiającego. Zamawiający mógł zatem rozpocząć
procedurę jego udostępniania dopiero wraz z początkiem dnia 12 lutego 2024 r.
(poniedziałek).
W zakresie zarzutu ewentualnego, Zamawiający wskazał, że biorąc pod uwagę
wykładnię historyczną związaną z przebiegiem procesu nowelizacji rozporządzenia w
sprawie podmiotowych środków dowodowych, ustawodawca podjął świadomą decyzję,
aby w postępowaniach, do których będą miały zastosowanie przepisy Rozporządzenia w
sprawie podmiotowych środków dowodowych z 2019 r. (w brzmieniu sprzed nowelizacji
z 2023 r.), wykonawcy składali zaświadczenia potwierdzające niekaralność członków
organów wg. miejsca siedziby wykonawcy, a nie według ich miejsca zamieszkania.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony oraz uczestnicy
podtrzymały dotychczas wyrażone
stanowiska.
Odwołujący cofnął zarzut ewentualny 2.9 oraz wniósł o dopuszczenie
i
przeprowadzenie dowodów z:
dowód nr 1 - wezwanie PFRON z 24.03.2022 r. na fakt działań innych zamawiających
związanych z wezwaniem do uzupełnienia KRK,
dowodów nr 2 i 3 - tłumaczenie wyciągu z niemieckiej ustawy regulującej rejestr karny na
fakt procedury ubiegania się o zaświadczenie z niemieckiego rejestru karnego wraz z
tłumaczeniem wniosku,
dowód nr 4 - informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty Sieć Badawcza Łukasiewicz na
fakt posługiwania się zaświadczeniem z brytyjskiego rejestru karnego.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzględniając
ogłoszenie
o
zamówieniu
oraz
dokumenty zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła, co następuje:
Przedmiotem Postępowania jest zakup i dostawa 2239 sztuk urządzeń wielofunkcyjnych
wraz z gwarancją, usługą serwisową i sukcesywną dostawą materiałów eksploatacyjnych.
W
odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wpłynęły trzy oferty, w tym oferta Odwołującego
w zakresie części 3 oraz części 4. W ramach oceny i badania ofert, Zamawiający na
podstawie art. 128 ust. 1 Pzp
, wezwał Odwołującego pismem z dnia 7 listopada 2023 r. do
złożenia podmiotowych środków dowodowych w postaci: „informacji z odpowiedniego
rejestru, takiego jak rejestr sądowy, albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny
równoważny dokument wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny dla Panów
Y. T. i S. N.
zgodnego z siedzibą Wykonawcy”, w terminie do 15 listopada 2023 r.
Pismem z dnia 9
listopada 2024 r. Odwołujący złożył prośbę o wydłużenie terminu do dnia
20 listopada 2023 r.
Zamawiający w dniu 14 listopada 2023 r. wydłużył termin zgodnie
z
wnioskiem do dnia 20 listopada 2023 r. Odwołujący ponowił wniosek w dniu 20 listopada
2023 r.,
wyjaśniając, że ma trudności z pozyskaniem zaświadczeń o niekaralności dla Panów
Y. T. i S. N.,
zaś Zamawiający w dniu 19 listopada 2023 r. wydłużył termin do 15 grudnia
2023 r.
Odwołujący w dniu 15 grudnia 2023 r. złożył pismo, w którym zawnioskował
o
wydłużenie terminu do dnia 15 stycznia 2024 r., jak również wyjaśnił trudności w uzyskaniu
zaświadczeń. Zamawiający nie udzielił odpowiedzi na przedmiotowy wniosek. W dniu 18
stycznia 2024 r., Odwołujący przedłożył zaświadczenia o niekaralności objęte wezwaniem z
dnia 7 listopada 2024 r.
W dniu 9 lutego 2024 r. Zamawiający dokonał w zakresie części 3 oraz 4 wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz zawiadomił o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp
, wskazując, że nie złożył on w terminie wymaganego
podmiotowego środka dowodowego tj. informacji z odpowiedniego rejestru, takiego jak
rejestr sądowy albo, w przypadku braku takiego rejestru, inny równoważny dokument
wydany przez właściwy organ sądowy lub administracyjny, co skutkuje odrzuceniem oferty.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania. Izba
ustaliła, że odwołanie zostało wniesione w terminie, nie zawiera braków formalnych oraz
terminowo został uiszczony od niego wpis w wymaganej wysokości. Nie została również
wypełniona żadna z pozostałych przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Pzp.
Odwołanie w części dotyczącej zarzutów nr 2.1, 2.3 oraz 2.6 petitum odwołania podlegało
odrzuceniu jako spóźnione. Przedmiotem zaskarżenia jest nieudzielenie odpowiedzi na
wniosek Odwołującego z dnia 15 grudnia 2023 r. dotyczący wydłużenia terminu na złożenie
dokumentów wyznaczonego pierwotnie na dzień 15 grudnia 2023 r., a de facto – termin
wyznaczony na uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych. Zgodnie z art. 515 ust. 1
pkt. 1 lit. a Pzp o
dwołanie wnosi się w terminie – w przypadku zamówień, których wartość
jest równa albo przekracza progi unijne- 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności
zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. W innych przypadkach, termin ten wynosi
10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej (art. 515 ust. 3 pkt. 1 Pzp).
Przedmiotowymi zarzutami Odwołujący kwestionuje wezwanie do uzupełnienia dokumentów
z dnia 7 listopada 2023 r.,
oraz wskazanego terminu na ich złożenie, wydłużonego pismami z
dnia 14 listopada 2023 r. oraz 20 listopada 2023 r.
Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że
po pierwsze
– termin na złożenie czy uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych nie
może być wydłużony po jego upływie, zaś po drugie – Odwołujący mógł złożyć odwołanie
zarówno na pierwotną treść wezwania, jak również na późniejsze pisma z modyfikacjami
terminu.
Zamawiający najpóźniej mógł zmodyfikować termin oznaczony w wezwaniu w dniu
jego upływu, stąd też odwołanie wniesione w dniu 19 lutego 2024 r., podlegało w tej części
odrzuceniu jako wniesione po terminie.
W pozostałym zakresie odwołanie zostało oddalone.
Izba nie orzekała co do zarzutu ewentualnego, który został przez Odwołującego cofnięty.
Zarzut
oznaczony nr 2.4, dotyczący sposobu udostępnienia przez Zamawiającego protokołu
wraz z załącznikami Izba uznała za zasadny, stwierdzając w tym zakresie naruszenie
przepisów, jednakże nie został on uwzględniony z uwagi na brak wpływu na wynik
Postępowania.
Zamawiający ma obowiązek prowadzić protokół na bieżąco, stąd też twierdzenia
Zamawiającego o znacznej objętości załączników czy też wielości części zamówienia
pozostają indyferentne. Dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej, Zamawiający powinien
liczyć się z wpływem wniosku o udostępnienie protokołu wraz z załącznikami i niejako
pozostawać w gotowości, a tym samym przygotować zarówno protokół, jak i zasoby
osobowe czy też techniczne przeznaczone do jego udostępnienia, a co więcej –
przygotować także wewnętrzne procedury w taki sposób, aby nie uchybiać przepisom
powszechnie obowiązującym. Skoro wniosek wpłynął do Zamawiającego w piątek, po
godzinach jego urzędowania, nic nie stało na przeszkodzie, aby Zamawiający w poniedziałek
przystąpił do jego skutecznego rozpoznania. Na marginesie jedynie Izba wskazuje, że z
uwagi na sposób prowadzenia Postępowania za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, także prowadzenie protokołu stało się ułatwione, ponieważ nie wymaga
odrębnego skanowania większości załączników, takich jak oferty czy dokumenty
podmiotowe.
Podsumowując, zamawiający jest związany terminem oznaczonym w
przepisach
(„niezwłocznie”), co oznacza bez nieuzasadnionej zwłoki, a tym samym termin
ten może być wydłużony jedynie w uzasadnionych okolicznościach. Takie w przedmiotowej
sprawie nie nastąpiły, a tym samym Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów w
zakresie zasad udostępniania protokołu wraz z załącznikami.
Naruszenie to jednakże pozostało bez wpływu na wynik Postępowania – Odwołujący, mimo
wyraźnego pytania Izby w tym zakresie – nie udzielił odpowiedzi, jakie inne zarzuty mógłby
skonstruować, gdyby protokół został mu udostępniony wcześniej. Izba nie dała wiary
twierdzeniom o tre
ści ofert, ponieważ treść ofert jest dostępna od ich otwarcia,
w
przeciwieństwie do pozostałych załączników, stąd też profesjonalny wykonawcy miał
dłuższą perspektywę na weryfikację zaoferowanych rozwiązań konkurentów. W
konsekwencji, z uwagi na okoliczność, że Odwołujący nie wykazał wpływu na wynik
Postępowania, zarzut ten także został oddalony przez Izbę.
W pozostałym zakresie, tj. zarzutów głównych oznaczonych numerami 2.2, 2.5, 2.7 oraz 2.8
w
petitum odwołania, odwołanie podlegało oddaleniu, gdyż podniesione zarzuty nie
potwierdziły się. Izba dokonała oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na
uwadze art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp
, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Istota tych zarzutów – chociaż akcentowana na zaniechanie wydłużenia terminu na złożenie
podmiotowych
środków dowodowych i brak prawidłowości w zakresie samego wezwania,
a
także brak winy po stronie Odwołującego w uchybieniu terminowi na ich złożenie –
sprowadzała się do czynności odrzucenia oferty Odwołującego wobec nieuzupełnienia
w
terminie podmiotowych środków dowodowych.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona
przez Wykonawcę który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa
w
art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw
wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu przedmiotowego środka
dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń. W okolicznościach niniejszej sprawa
taka sytuacja zaistniała – Odwołujący w wyznaczonym terminie przez Zamawiającego nie
złożył wymaganych wezwaniem z dnia 7 listopada 2023 r. podmiotowych środków
dowodowych.
Indyferentny dla sprawy i podstaw odrzucenia pozostaje stopień zawinienia wykonawcy –
Odwołujący miał obowiązek wykonać wezwanie (lub też we właściwym terminie wnieść
środek odwoławczy), tj. w zakreślonym terminie uzupełnić dokumenty. Brak ich złożenia
oznacza ziszczenie się podstawy do wykluczenia i nie można w tym zakresie uznać za
prawidłowej praktyki polegającej na kwestionowaniu zasadności wezwania oraz złożeniu
wniosku o
wydłużenie terminu – ponieważ wszystkie tego rodzaju działania Odwołujący,
chcąc być skutecznym w tym zakresie – powinien powziąć przed upływem terminu na
złożenie dokumentów. Brak odpowiedzi Zamawiającego na wniosek o wydłużenie terminu
należało poczytać za odmowę jego wydłużenia – co potwierdza dodatkowo poprzednia
praktyka Zamawiającego, w ramach które każdorazowo wydłużał on termin na dzień przed
jego upływem. Tak jak wskazał bowiem Zamawiający, z samej zasady pisemności
postępowania nie sposób wywieźć obowiązek udzielania odpowiedzi na każdy wniosek
wykonawcy, a
przepisy konkretnie precyzują, jakie czynności zamawiający ma podejmować,
w jakich terminach i okolicznościach, jak chociażby wskazany przez Zamawiającego art. 284
ust. 2 Pzp, dotyczący obowiązku udzielania wyjaśnień na wniosek o wyjaśnienie treści SWZ.
Izba zwraca także uwagę, że przystępując do postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego należy liczyć się z tym, że oferta wykonawcy może być sklasyfikowana najwyżej
w rankingu ofert, co oznacza konieczność uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
określonych w dokumentach zamówienia. Tym samym – znając praktykę organów
publicznych co do terminowości i szybkości wydawania zaświadczeń – każdy wykonawca
powinien liczyć się z koniecznością przedłożenia dokumentów w zakreślonym przez
Zamawiającego terminie lub alternatywnie – skorzystać ze środków ochrony prawnej wobec
treści wezwania i terminu doń oznaczonego. Odwołujący nie zdecydował się na wniesienie
odwołania na treść wezwania, stąd też wszelkie jego inicjatywa dowodowa dotycząca
procedury
wydawania zaświadczeń oraz praktyki żądania zaświadczeń o niekaralności w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego nie miała znaczenia dla
rozstrzygnięcia. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia jest także okoliczność, że Odwołujący
uzupełnił 18 stycznia 2024 r. zaświadczenia o niekaralności – nie konwaliduje to bowiem
poprzedniego uchybienia.
Należy bowiem stwierdzić, że składanie uzupełnianych
dokumentów po terminie jest nieskuteczne i tożsame z ich niezłożeniem. Zamawiający nie
mógłby - bez naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej
konkurencji -
przyjąć dokumentu uzupełnionego po wyznaczonym terminie.
W konsekwencji Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę Odwołującego, na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp
, a tym samym odwołanie w tym zakresie
podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania stosownie do wyniku sprawy orzeczono na podstawie art. 575 Pzp
oraz § 8 ust. 1 oraz 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………………………
…………………………
…………………………