Sygn. akt: KIO 589/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 04.03.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
Bartosz Stankiewicz
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 4 marca 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 lutego 2024 r. przez wykonawcę Limitless
Technologies sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie
Uczestnik po stronie zamawiającego:
A.
Wykonawca Axians IT Solutions Poland s
p. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego
B.
Wykonawca IT arte s
p. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszający przystąpienie do
postępowania odwoławczego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….……………..
………….……………..
…………….…………..
Sygn. akt: KIO 589/24
Uzasadnienie
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
z siedzibą w Warszawie, zwana
dalej „Zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
r.,
poz. 1605
ze zm.), zwanej dalej: „Pzp” lub „ustawa Pzp”, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest: „Zakup usługi subskrypcji
oprogramowania VDI przez okres 36 miesięcy wraz z konsultacjami” znak sprawy:
DPiZP.2610.9.2023
, zwane dalej: „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej nr 30/20204 86958-2024 w dniu 12 lutego 2024 r.
Wykonawca - Limitless
Technologies Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej
„Odwołującym”, w dniu 22 lutego 2024 r. wniósł w przedmiotowym postępowaniu odwołanie
od
czynności Zamawiającego podjętych w postępowaniu, polegających na sformułowaniu
przez Zamawiającego treści dokumentów zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu,
niezgodnie z wymogami ustawy Pzp, jak i innych regulacji.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) Art. 99 ust 4 i 5 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia ze
wskazaniem na konkretnego producenta, przy czym brak jest ku temu podstaw, a w jednym
przypadku jeszcze z art. 387 k.c. (niemożliwość do spełnienia);
Art. 99 ust 6 ustawy Pzp poprzez brak wskazania w rzeczywistości warunków
równoważności dla opisanego przedmiotu zamówienia, które aktualnie wskazują na
konkretnego producenta lub określenie warunków równoważności w taki sposób, że
wymagania dla rozwiązania równoważnego są wyższe niż wymagania określone dla
rozwiązania producenta VMware Horizon Enterprise, co powoduje, że wykonawcy oferujący
rozwiązania producenta VMware Horizon Enterprise mogą zaoferować produkt o niższych
parametrach i za niższą cenę niż inni wykonawcy, a przez to nabywają w sposób
nieuzasadniony przewagę konkurencyjną;
3) Art. 16 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i ust. 1 pkt. 3
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, (dalej jako „UZNK”), poprzez opisanie
warunków zamówienia w sposób, który zapewnia przewagę wykonawcy oferującemu
rozwiązania wyłącznie jednego, konkretnego producenta, a tym samym naruszający uczciwą
konkurencję oraz równe traktowanie wykonawców;
4) Art. 16 pkt 2 oraz art. 99 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób nieprzejrzysty, niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez użycia
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń oraz bez uwzględnienia wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty;
Art. 16 pkt 3 ustawy Pzp poprzez opisanie szczegółowych warunków zamówienia
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. W konsekwencji tak postawionych
zarzutów odwołania Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania czynności ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem
oferty Odwołującego oraz dokonania wyboru oferty zgodnie z przepisami Pzp, a także
zasądzenia od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
W konsekwencji tak postawionych zarzutów odwołania Odwołujący wnosił
o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji postanowień
SWZ, zawartych w załączniku nr 8 do SWZ – projektowane postanowienia umowy,
załącznika nr 1 do Umowy „Specyfikacja Oprogramowania oraz warunki rozwiązania
równoważnego”,
a także zasądzenia od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
W dniu 26 lutego 2024
r., przed otwarciem rozprawy, Odwołujący złożył, na
podstawie art. 520 ustawy PZP,
oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Stosownie do art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowanie
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania. W myśl § 13 ust. 1
pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r. poz. 2453),
skład orzekający dokonuje czynności formalnoprawnych i sprawdzających, o których mowa
w § 1, na posiedzeniu niejawnym, i w zależności od poczynionych ustaleń wydaje
postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego w przypadkach, o których mowa w
art. 568 pkt 1 lub 3 ustawy Pzp.
Odwołujący w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym złożył przed otwarciem
rozprawy
skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego przez siebie odwołania.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 520 ust. 1
ustawy Pzp, art. 568 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 13 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
Stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437),
w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w
całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy, najpóźniej w dniu
poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z
udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca się
90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Mając na uwadze fakt, że Odwołujący cofnął odwołanie wcześniej niż w dniu
wyznaczonego terminu posiedzenia Izby, Izba na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)
powołanego rozporządzenia, postanowiła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13.500,00 zł, stanowiącej 90 % kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
……………….……………..
……….……………………..
………………………………