Sygn. akt: KIO 628/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Wojciechowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 12 marca 2024
r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lutego 2024 r. przez wykonawcę A. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Projekt i Realizacja A. J. z siedzibą
w Poznaniu w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Września
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
w tym odrzucenie oferty wykonawcy
KOSŁOM K. sp. jawna z siedzibą we Wrześni
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy pzp, jako
zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Września i
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę A. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Projekt i Realizacja A. J. z
siedzibą w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika odwołującego.
zasądza od zamawiającego Gminy Września na rzecz wykonawcy A. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Projekt i Realizacja A. J. z
siedzibą w Poznaniu kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione tytułem
wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………..
Sygn. akt KIO 628/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Września - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2021 r., poz. 1129
z późn. zm. – dalej „ustawa pzp”), pn. „Odtworzenie 2-óch mostków w zabytkowym parku im.
marszałka Józefa Piłsudskiego we Wrześni w ramach Rządowego Programu Odbudowy
Zabytków
(nr
postępowania
ZP-271/12/WIK-RI/2024).
Ogłoszenie
o zamówieniu
opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 11 stycznia 2024 r., za
numerem 2024/BZP 00029598/01.
W dniu 26 lutego 2024
r. odwołanie wniósł wykonawca A. J. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Projekt i Realizacja A. J. z siedzibą w Poznaniu – dalej Odwołujący.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę KOSŁOM K. sp. jawna (zwanego również „KOSŁOM”) - jako zawierającej rażąco
niską cenę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy pzp na
skutek zaniechania odrzucenia oferty KOSŁOM jako zawierającej rażąco niską cenę.
Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania,
jak
również nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na wyborze
oferty
KOSŁOM jako najkorzystniejszej w postępowaniu, ze względu na to, że oferta ta
zawiera rażąco niską cenę.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że przedmiotem niniejszego
zamówienia są roboty budowlane, polegające na odtworzeniu 2-óch mostków w zabytkowym
parku im. marszałka Józefa Piłsudskiego we Wrześni według dokumentacji projektowej,
przedmiarów robót oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych
przekazanych przez Zamawiającego wraz z SWZ. W zakres przedmiotu zamówienia
wchodzi rozbiórka dwóch mostków z odtworzeniem i zachowaniem wymiarów oraz
architektury jak również rozbudowa o fragment stalowej konstrukcji, zmniejszającej
pochylenie
najazdu ze względów bezpieczeństwa użytkowników. W ramach inwestycji
zaplanowano m.in.
wymianę nawierzchni, balustrad i poręczy oraz wymianę konstrukcji
stalowej uwzględniającej zmniejszenie istniejących spadków.
Odwołujący wskazał, że na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia Zamawiający
przeznaczył kwotę 390.000,00 zł brutto. W przedmiotowym postępowaniu ofertę złożyło 4-
ech wykonawców:
1) KOSŁOM K. sp. jawna na kwotę 389.077,54 zł brutto
2) Projekt i Realizacja A. J.
na kwotę 485.798,64 zł brutto
3) DETAL MOSTY P. W., K. G.
s.c. na kwotę 922.489,47 zł brutto
4) STRABAG sp. z o.o. na kwotę 971.012,43 zł brutto
Średnia arytmetyczna cen wszystkich złożonych ofert wyniosła w niniejszym postępowaniu
692.094,52 zł brutto. W myśl przepisów ustawy pzp (art. 224 ust. 2 pkt 1) Zamawiający
zobligowany był na gruncie niniejszego postępowania wezwać do złożenia wyjaśnień
w zakresie
rażąco niskiej ceny każdego wykonawcę, którego oferta opiewała na cenę brutto
niższą niż 484.466,16 zł. Tym samym w dniu 9 lutego 2024 r. Zamawiający wezwał
wykonawcę KOSŁOM do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.
W dniu 14 lutego
2024 r. wykonawca KOSŁOM złożył wyjaśnienia, które w ocenie
Odwołującego w żaden sposób nie obaliły domniemania rażąco niskiej ceny. Tym samym
wykonawca KOSŁOM nie sprostał spoczywającemu na nim ciężarowi dowodowemu
wykazania, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską.
Lakoniczność wyjaśnień, brak merytoryki i opisu założeń cenowych, brak dowodów:
Odwołujący podniósł, że wykonawca KOSŁOM w żadnym zdaniu złożonych przez
siebie wyjaśnień nie opisał szczegółowo sposobu skalkulowania przez siebie ceny.
Wykonawca ten nie udzielił żadnej merytorycznej informacji co do tego, jakie szczegółowe
założenia przyjął przy skalkulowaniu ceny i jakie okoliczności pozwoliły mu na przyjęcie
takich,
a nie innych cen, ujętych w złożonym przez niego kosztorysie ofertowym. Wykonawca
poprzestał jedynie na deklaracjach i zapewnieniach, że cena została skalkulowana
prawidłowo i wystąpiły okoliczności, umożliwiające mu przyjęcie możliwie niskich cen
składowych (czynniki organizacyjne, bliskość miejsca, w którym inwestycja ma być
realizowana itp.)
Zamawiający w treści wystosowanego wezwania do złożenia wyjaśnień
rażąco niskiej ceny wymagał, aby wykonawca nie tylko skonkretyzował (opisał) czynniki,
które umożliwiły mu obniżenie ceny, ale również, aby wykazał wpływ danego czynnika na
obniżenie ceny (wyjaśnił, w jakim stopniu dany czynnik wpłynął na obniżenie ceny).
Tymczasem
wykonawca KOSŁOM nawet nie podjął próby rozwinięcia przytoczonego wątku
dot. okoliczności organizacyjnych, które wpłynęły na obniżenie ceny. Wykonawca wspomina
o bliskości inwestycji względem przedsiębiorstwa wykonawcy, lecz w żaden sposób nie
wyjaśnia, jakie oszczędności okoliczność ta generuje. Wspomina również o odpowiedniej
liczbie zatrudnionych pracowników, ale nie wiadomo – ilu tych pracowników jest faktycznie
zatrudnionych, w jakim wymiarze czasu pracy, na jakich stanowiskach i za jakim konkretnym
wynagrodzeniem, jakie czynności będą wykonywać przy realizacji zamówienia, jaka została
przyjęta czasochłonność i koszty pracy przy wycenie przedmiotowego zadania
inwestycyjnego. W tym zakresie wykonawca poprzestaje jedynie na zapewnieniu, że
przestrzega
przepisów prawa dot. minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki
godzinowej
zlecenia. Wykonawca wspomina również o obniżeniu kosztów kooperacji,
skróceniu łańcucha dostaw i wyeliminowaniu pośrednictwa – ale znowu nie wykazuje, w jaki
sposób osiągnął powyższe uwarunkowania i jak okoliczności te wpłynęły na skalkulowanie
ceny (stopień obniżenia ceny). Odwołujący wskazał dalej, że Wykonawca nie wykazał
również w swoich wyjaśnieniach, jaki jest jego zysk w realizacji przedmiotowego
zamówienia. A przecież zgodnie z utrwalonym orzecznictwem KIO właśnie ten element
determinuje uznanie, czy Zamawiający ma do czynienia z ceną rynkową, czy też nie. W tym
zakresie wykonawca poprzestaje jedynie na wskazaniu, że realizacja zamówienia zapewnia
mu „satysfakcjonujący” zysk. Nie bez znaczenia jest również to, że wbrew wymogom
wynikającym z wezwania do złożenia wyjaśnień rnc, wykonawca KOSŁOM nie załączył do
swoich wyjaśnień żadnych dowodów – żadnych ofert dostawców, podwykonawców, ofert
materiałowych, z których wynikałoby, że przyjęta przez wykonawcę kalkulacja odpowiada
realiom rynkowym i znajduje potwierdzenie w konkretnych ofertach handlowych, uzyskanych
na potrzeby realizacji niniejszego zamówienia. Trudno zatem zdaniem Odwołującego uznać,
że wykonawca dochował jakiejkolwiek staranności w celu wykazania realnego charakteru
zaproponowanej przez siebie ceny.
Podkreślił, że na gruncie niniejszego postępowania
wystąpiły skrajne rozbieżności cenowe w złożonych ofertach, a oferta KOSŁOM pozostaje
ponad 2,5 krotnie niższa od oferty z najdroższą ceną. W tych okolicznościach oczywistym
jest, że do obalenia domniemania rażąco niskiej ceny nie mogą wystarczyć lakoniczne i
ogólnikowe twierdzenia, przypominające bardziej formę reklamy przedsiębiorcy, aniżeli
rzeczowe i
konkretne wyjaśnienia sposobu skalkulowania ceny. Dla oceny przesłanek rażąco
niskiej ceny bez znaczenia pozostają same gołosłowne zapewnienia, że wykonawcę cechuje
wysoki poziom staranności i profesjonalizmu – zwłaszcza jeśli nie znajduje to
odzwierciedlenia w merytoryce samych
wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Zamawiający
powinien dysponować jednoznacznymi dowodami, z których wynikać będzie, że tak niski
poziom skalkulowania ceny znajduje swoje oparcie w dostępnych temu wykonawcy
szczególnie sprzyjających warunkach realizacji, i że cena ta gwarantuje prawidłowe
wykonanie
zamówienia w pełnym zakresie, zgodnie z wymaganiami SWZ i bez uszczerbku
dla
jakości prac. Takie wyjaśnienia, jakie przedstawił wykonawca KOSŁOM, w żaden sposób
nie
obalają domniemania rażąco niskiej ceny, które do domniemanie Zamawiający
zobligowany był przyjąć zgodnie z przepisami ustawy pzp przy ocenie oferty tego
wykonawcy.
W
przedstawionych
wyjaśnieniach brakuje podstawowej merytoryki,
szczegółowych wyliczeń i dowodów, które mogłyby w sposób niebudzący wątpliwości
przekonać, że wykonawca KOSŁOM prawidłowo skalkulował cenę. Odwołujący wręcz
zauważa, że po otrzymaniu wyjaśnień rażąco niskiej ceny wiedza Zamawiającego co do
tego, jak wykonawca ten skalkulował swoją cenę, w żaden sposób nie jest większa aniżeli
sprzed wezwania do złożenia wyjaśnień. Powołał się na wyrok KIO 490/23 z dnia 9 marca
2023 r.
Rażąco niska wycena prac związanych z odtworzeniem i przebudową mostów:
Odwołujący zwrócił uwagę na brak jakichkolwiek wyjaśnień ze strony Wykonawcy
KOSMOŁ, w zakresie wyceny cz. 3 przedmiaru (Główne prace związane z odtworzeniem
i
przebudową mostów), która to część obejmowała obiektywnie zdecydowanie najbardziej
kosztotwórczy zakres prac z całego zamówienia, a w przypadku wykonawcy KOSŁOM
wycena
właśnie tej części została istotnie zaniżona w porównaniu z wszystkimi pozostałymi
wykonawcami,
którzy złożyli swoje oferty w postępowaniu. Wycena tego zakresu została
skalkulowana przez Wykonawcę KOSŁOM na łączną kwotę 226.839,40 zł netto - podczas
gdy wycena
Odwołującego opiewała na wartość 328.416,00 zł netto (co ważne – w
większości pozostałych zakresów prac, gdzie czynnikiem decydującymi o wysokości ceny
nie był materiał, lecz robocizna i maszynogodzina – to oferta Odwołującego była
najkorzystniejsza). Odwołujący zauważył, że KOSŁOM podał cenę za wytworzenie
konstrukcji, ocynkowanie ogniowe,
malowanie wraz dostawą i montażem na poziomie 17,30
zł netto/kg (suma ceny jednostkowej z pozycji 24 kosztorysu – wykonanie konstrukcji oraz
poz. 26 kosztorysu
– pomalowanie konstrukcji. Pozycję 25 KOSŁOM wycenił na 15 000 zł/T,
poz. 26 -
na 2 300,00 zł /T, co daje razem 17 300 zł/T, tj. 17,30 zł/kg). Zdaniem
Odwołującego taką cenę w aktualnych realiach rynkowych trudno uzyskać nawet na
konstrukcje stalowe bez jakichkolwiek wymagań jakościowych, a już na pewno nie sposób
takiej
ceny uzyskać w przypadku konstrukcji na kładkę stalową wykonaną w klasie EXC3,
przeznaczoną do użytku publicznego, która jest wymagana na gruncie niniejszego
zamówienia. Sam koszt wytworzenia takiej konstrukcji, ocynkowania ogniowego do grubości
120 mikronów oraz pomalowania do grubości 240 mikronów (zgodnie z wymaganiami) bez
transportu i wbudowania to
– zgodnie z wiedzą Odwołującego i przeprowadzoną przez niego
analizą rynkową – koszt minimum 19,90 zł/kg. Zdaniem Odwołującego nawet gdyby możliwe
było pospawanie konstrukcji w dowolny sposób, to pozostaje jeszcze kwestia
zabezpieczenia antykorozyjnego. Na gruncie niniejszego postępowania (zgodnie z
dokumentacją projektową) Zamawiający wymaga ocynku ogniowego, a następnie warstwy
240 mikronów powłoki malarskiej. Ocynk ogniowy, żeby miał jakikolwiek sens technologiczny
– musi być wykonany na całości konstrukcji. Niestety w Polsce jest tylko kilka wanien
cynkowych, w których można zanurzyć tak długą konstrukcję, jak kładka stalowa
przewidziana na potrzeby niniejszego postępowania (14,84 mb) i z pewnością żadna z nich
nie
należy do KOSŁOM. Cynkownia o takich możliwościach, położona najbliżej Wrześni,
znajduje
się w Koninie. Aby sprostać wymogom opisu przedmiotu zamówienia wykonawca
powinien
zawieźć konstrukcję do ocynku właśnie tam lub do innej wyspecjalizowanej
cynkowni w kraju.
Powyższe generuje daleko idące koszty – zwłaszcza że do przewiezienia
kładki konieczny jest wyspecjalizowany transport drogowy (długość ponad 12 mb) po
ocynkowaniu na malowanie,
a następnie po malowaniu na plac budowy. Koszt każdej takiej
mobilizacji to ok. 4 tys. zł netto. Tymczasem wycena wykonawcy KOSŁOM jest na tak
skrajnie niskim poziomie, że budzi daleko idące wątpliwości co do tego, czy wykonawca ten
w ogóle uwzględnił opisane wyżej koszty ocynku i związanego z tym transportu. A jeżeli tak
– to na nierealnie niskim poziomie. Zdaniem Odwołującego wycena zaproponowana przez
KOSŁOM najpewniej pomija również szereg innych istotnych kwestii, warunkujących
prawidłowe skalkulowanie ceny zamówienia w zakresie konstrukcji stalowych. A mianowicie
w dniu 24 stycznia
2024 r. Zamawiający udzieloną odpowiedzią na zapytanie jednego
z
wykonawców potwierdził, że wymaga od wyłonionego wykonawcy sporządzenia
dokumentacji wykonawczej na konstrukcję stalową. Tym samym oczywistym pozostaje, że
ten zakres prac należało skalkulować w cenie ofertowej. Zgodnie z wiedzą Odwołującego –
cena takiej dokumentacji przygotowanej przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami to
minimum 12
000,00 zł netto (+ 3 500,00 zł netto projekt warsztatowy). Tymczasem skrajnie
niska wycena zakresu prac, związanych z konstrukcją stalową, przedstawiona przez
KOSŁOM wskazuje, że zakres ten mógł zostać pominięty, a jeżeli został wyceniony – to na
niewiarygodnie niskim poziomie. B
ardzo ważnym wymogiem postawionym przez
Zamawiającego i mającym wpływ na wycenę- jest klasa konstrukcji oraz wymóg zgodności
zamówienia z normami. Konstrukcja stalowa, jaką jest kładka stalowa, podlega - zgodnie
z
informacją udzieloną przez Zamawiającego (odpowiedź z dnia 19 stycznia 2024 r.) - pod
klasę wykonania konstrukcji EXC3, co wiąże się z określonym reżimem technologicznym
przy wykonywaniu (plan spawania,
zapewnienie kontroli jakości na zakładzie, ocena
zgodności itp.). Klasa wykonania konstrukcji daje gwarancję, że zakład ją wykonujący
posiada wdrożone plany kontroli jakości, konstrukcja jest wykonywana przez uprawnionych
spawaczy i zostały przeprowadzone oceny badania spoin spawalniczych przed wydaniem
produktu do użytku. Zgodnie z PN-EN 1090-1 produkcja powinna odbywać się w zakładach,
w których zakładowa kontrola produkcji (ZKP) jest certyfikowana przez jednostkę
notyfikowaną. Jednostka ta wydaje certyfikat zgodności, który uprawnia zakład do produkcji
wyrobów stalowych określonych klas wykonania zgodnie z PN – EN 1090-2. To z kolei ma
oczywiście wpływ na cenę konstrukcji. Niedopuszczalne jest bowiem wykonywanie
konstrukcji w warunkach „chałupniczych” bez jakiejkolwiek gwarancji jakości. Profesjonalny
charakter działalności prowadzonej przez wykonawcę, zakres jego odpowiedzialności za
bezpieczeństwo i wytrzymałość dostarczonej kładki, a także przeznaczenie konstrukcji do
użytku publicznego - w sposób oczywisty determinuje potrzebę zapewnienia konstrukcji od
certyfikowanego zakładu. Wykonawca gwarantuje również wykonanie zamówienia zgodnie
ze sztuką budowlaną i wszelkimi normami (par. 8 ust. 1 wzoru umowy – „Do obowiązków
wykonawcy należy w szczególności (…) 1. Wykonanie przedmiotu mowy określonego w par.
1 niniejszej umowy,
zgodnie z dokumentacją budowlaną stanowiącą załącznik do
specyfikacji warunków zamówienia i zgodnie z obowiązującymi normami, zasadami wiedzy i
sztuki budowlanej, wytycznymi i zaleceniami, uzgodnionymi do wykonania w czasie budowy
zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi”. A zgodnie z Normą Europejską EN-1090-1:2009
+ A1:2011 dot. wykonania konstrukcji stalowych i aluminiowych
– każdy producent powinien
przedłożyć po wykonaniu konstrukcji deklarację właściwości użytkowych, a do tej deklaracji
załączyć – certyfikat zakładowej kontroli produkcji wydany przez jednostkę notyfikowaną
(dział ZA.2 Atestacja zgodności elementów konstrukcyjnych ze stali lub aluminium). Wycena
konstrukcji stalowych musi powyższe uwzględniać – tymczasem wycena KOSŁOM budzi
pod tym względem poważne zastrzeżenia. Według wiedzy Odwołującego najniższa rynkowa
wycena wykonania takiej konstrukcji bez kosztów wykonania projektu wykonawczego,
warsztatowego, ceny dostawy i wbudowania opiewa na kwotę 19.90 zł netto/kg. Tymczasem
wykonawca KOSŁOM zaoferował stawkę 17,30 zł netto/kg za wykonanie, zabezpieczenie
antykorozyjne, dostawę i wbudowanie konstrukcji stalowej - co przy konieczności
zachowania
reżimu wynikającego z norm i wymaganej klasy konstrukcji - wydaje się być
całkowicie nierealne. Odwołujący podniósł dalej, że poważne zastrzeżenia budzi również
wycena obudowy kładki drewnem. Zgodnie z wymogami opisu przedmiotu zamówienia
Zamawiający w zakresie wykonania mostów wymagał zastosowania modrzewia
syberyjskiego, choć do wykonania balustrady dopuścił Zamawiający również zastosowanie
innego materiału – tj. modrzewia europejskiego w klasie C24 oraz dębiny w klasie C24
(drewno suszone oraz heblowane). Powyższe dopuszczenie nie dotyczyło jednak desek
pomostowych, lecz balustrady. Wynika to z udzielonych przez Zamawiający odpowiedzi do
przetargu z dnia 19 stycznia 2024 r. oraz 24 stycznia 2024 r.
Odwołujący nie zetknął się z
ceną za m3 drewna modrzewiowego europejskiego w klasie C24 suszonego i heblowanego
poniżej 4 300,00 zł netto za 1m3. Tymczasem wykonawca KOSŁOM w złożonym kosztorysie
ofertowym przedstawia wycenę prac związanych z obudową drewnem często poniżej ceny
zakupu samego materiału. Na przykład poz. 27 kosztorysu (która bez udziału pozycji nr 28
stanowi ok.15% ilości materiału niezbędnego na obudowę kładki drewnem) za kwotę
4000,00 zł/ m3 albo poz. nr 32 kosztorysu (która bez udziału pozycji nr 28 kosztorysu
stanowi
ok.20% materiału niezbędnego na obudowę kładki drewnem) za kwotę 700,00 zł/m3.
Podobnie za nierealną uznaje Odwołujący wycenę prac związanych z ułożeniem desek na
pomost.
Średnia cenowa z ofert rynkowych na zakup i dostawę ryflowanych i
impregnowanych desek tarasowych z modrzewia syberyjskiego gr. 45mm, jakimi dysponuje
Odwołujący, daje przedział ok. 6400 zł/m3. Tymczasem wykonawca KOSŁOM bez kosztów
dostawy, zakupu łączników oraz całej robocizny związanej z wbudowaniem wycenił prace z
tym związane na poziomie 6.000,00 zł/ m3 (pozycja 28 kosztorysu - ułożenie chodnika mostu
z desek tarasowych). Z wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez KOSŁOM nie wynika,
by wykonawca ten dysponował jakimikolwiek ofertami, umożliwiającymi wykonanie tych prac
po tak zaniżonych cenach. Również wycena prac związanych z ułożeniem asfaltu budzi
daleko idące wątpliwości. Najtańsza rynkowa cena wykonania asfaltu o grubości 5 cm dla tak
małego zakresu, jaki jest przewidziany w przedmiotowym zamówieniu, to rząd ok. 250,00 zł
netto/m2. Tymczasem
KOSŁOM zaoferował cenę 33 zł/m3, co jest w ocenie Odwołującego
zupełnie niewiarygodne. Odwołujący zakłada, że ze strony KOSŁOM mogło dojść doszło do
pomyłki z podbudową z kruszywa. Podana przez KOSŁOM cena za wykonanie asfaltu jest
zupełnie nierealna.
W
ocenie Odwołującego zaoferowana przez KOSŁOM cena jest rażąco niska, nie
dająca gwarancji prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
postępowania. Cena ta, biorąc pod uwagę jej rażąco niski charakter, zapewne nie
uwzględnia wszystkich istotnych wymogów związanych z realizacją zamówienia, jak
wykonanie projektu
konstrukcji, cynkowanie ogniowe w całości (tylko w częściach), potrzeba
wykonania konstrukcji
w certyfikowanym zakładzie z wdrożonym planem jakości. Dodatkowo
zaoferowana cena jest
zupełnie niewspółmierna do rynkowych stawek za wymagane
w
niniejszym zamówieniu materiały. Zdaniem Odwołującego przedstawiona wycena
obudowy kładki nie wskazuje na wykonanie jej z wymaganego modrzewia, lecz z tańszego
drewna (np. sosny, której cena to ok. 700,00 zł netto/m3). Swoimi wyjaśnieniami wykonawca
w żaden sposób nie udowodnił, że jest w stanie przy tak niskiej cenie sprostać wymogom
opisu przedmiotu zamówienia. To z kolei determinuje uznanie, że mamy do czynienia nie
tylko nieprawidłową wyceną oferty – tj. nierynkową i poniżej kosztów wykonania zamówienia,
nie gwarantującą wykonania zamówienia zgodnie z wszystkimi wymogami, normami i
zgodnie ze sztuką budowlaną. Tym samym oferta ta podlega odrzuceniu.
Odwołujący zauważył, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem KIO –
umożliwienie wykonawcy złożenia uzupełniających wyjaśnień rażąco niskiej ceny jest
swoistym przywilejem, który to przywilej nie może być stosowany wobec wykonawców,
którzy nie dołożyli należytej staranności i nie przedstawili szczegółowych informacji w
pierwotnych
wyjaśnieniach. Dodatkowe pytania ze strony Zamawiającego mogą być zadane
w sytuacji, w której wykonawca wyjaśnił w sposób szczegółowy szereg założeń, a pozostają
do wyjaśnienia jakieś drobne wątpliwości/elementy na tle podanych informacji,
wymagających doprecyzowania. Z taką sytuacją nie mamy jednak do czynienia na gruncie
niniejszej sprawy. Wykonawca KOSŁOM zaniechał bowiem podania jakichkolwiek
szczegółowych i merytorycznych informacji, które mogłyby być podstawą dalszych
wyjaśnień. Nie ma zatem „substratu”/przedmiotu wyjaśnień, które mogłyby być dalej
rozwijane. Tym samym KOSŁOM nie zasłużył na przywilej składania uzupełniających
wyjaśnień, zwłaszcza że należało spodziewać się od tego wykonawcy większego
zaangażowania i staranności w wyjaśnieniu sposobu skalkulowania ceny – biorąc pod
uwagę skrajnie rozbieżności w cenach złożonych w postępowaniu ofert i oczywiste
wątpliwości Zamawiającego na tym tle. Jakakolwiek dodatkowa szansa na złożenie
uzupełniających wyjaśnień stanowiłaby de facto szansę złożenia przez KOSŁOM zupełnie
nowych informacji, wcześniej nie podanych. To z kolei stanowiłoby naruszenie zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Potwierdza to również
orzecznictwo KIO
– np. wyrok z dnia 3 kwietnia 2023 r. (KIO 780/23).
W dniu 7 marca 2024 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o
oddalenie wniesionego odwołania w całości. W złożonej odpowiedzi oraz na rozprawie
przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swojego stanowiska.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba
ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale
IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art.
505 ust. 1 i 2 ustawy pzp, tj. posiadanie interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy pzp.
Izba stwierdziła, że w terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Izba
postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
odwołanie wraz z załącznikami, odpowiedź na odwołanie wraz z załącznikami oraz dowody
złożone przez Odwołującego na rozprawie.
Na
podstawie tych dokumentów, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,
stanowiska i dowody złożone przez strony w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła:
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
W zakresie podniesionych zarzut
ów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Wartość szacunkowa zamówienia zgodnie z protokołem postępowania wynosiła: 323.445,26
zł i została ustalona w dniu 9 stycznia 2024 r. na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
Kosztorys inwestorski (Norma STANDARD Wersja: 5.13.300.10 Nr seryjny: 6085):
POZIOM CEN: IV kwartał 2023 Stawka roboczogodziny 40,10 zł
NARZUTY
Koszty zakupu [Kz] 6,2% materiały wykonawcy, Koszty pośrednie [Kp] 65,8%
(R+S), Zysk [Z] 11,2% (R+S+Kp(R+S)), VAT [V] 23%(R+M+S+U+Kp(R+S)+Z(R+S))
Zamawiający zgodnie z informacją z dnia 25 stycznia 2024 r. zamierzał przeznaczyć
390.000,00 zł brutto na realizację zamówienia.
Zgodnie z SWZ:
„XII. Opis sposobu obliczenia ceny. (…) 2. Cena podana w ofercie powinna obejmować
wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia (…) 4. Cena winna
zawierać wszystkie koszty związane z realizacją zadania wynikające wprost z przedmiaru
robót, dokumentacji budowlanej i STWiOR, jak również następujące koszty: wszelkie roboty
przygotowawcze, porządkowe, przywrócenia terenu do stanu pierwotnego, związane
z
wywozem i składowaniem materiałów, projektu organizacji placu budowy wraz z jego
organizacją i późniejszą likwidacją oraz koszty związane z obsługą geodezyjną zadania w
tym dokumentacji powykonawczej, koszty poboru energii elektrycznej i wody zużytej w
trakcie realizacji zadania oraz koszty ubezpieczenia budowy i robót z tytułu szkód, które
mogą zaistnieć w związku za zdarzeniami losowymi, odpowiedzialności cywilnej oraz
następstw nieszczęśliwych wypadków, dotyczących pracowników i osób trzecich, które to
wypadki mogą powstać w związku z prowadzonymi robotami budowlanymi, a w tym z
ruchem pojazdów mechanicznych oraz innych zobowiązań wynikających z umowy. 5. Cenę
za wykonanie poszczególnych rodzajów robót należy przedstawić w kosztorysie ofertowym
dołączonym do oferty wg załączonego przedmiaru - arkuszu kalkulacyjnego (sporządzony w
programie kosztorysowym Wykonawcy, arkuszu kalkulacyjnym), a ogólną wartość netto
należy przenieść do tabeli „Formularza oferty" stanowiącego załącznik do niniejszej
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.”
Zgodnie z załącznikiem nr 2 do SWZ – projekt umowy:
„Wynagrodzenie: § 7
1. Wysokość wynagrodzenia należnego Wykonawcy zostanie obliczona na podstawie prac
rzeczywiście wykonanych, w oparciu o ceny jednostkowe podane przez Wykonawcę
w kosztorysie ofertowym, zgodnie z obmiarem w oparciu o kosztorys powykonawczy
(wynagrodzenie kosztorysowe). 2.
Wartość ofertowa wskazana przez Wykonawcę
w
kosztorysie ofertowym wynosi …………... zł brutto (słownie: ……………..) i określona jest
na podstawie kosztorysu ofertowego (wypełnionego przedmiaru stanowiącego załącznik do
SWZ) stanowiącego zestawienie planowanych prac i przewidzianych kosztów. 3. Po
zakończeniu robót zostanie wykonany obmiar robót. Jeżeli wyniki wykonanego obmiaru będą
odbiegały od przedmiaru przyjętego w postępowaniu, wartość robót określonych w ust. 1
zostanie zmieniona w oparciu o ilość robót otrzymanych w wyniku ich obmiaru oraz
jednostkowych cen robót podanych w kosztorysie ofertowym. W przypadku zaistnienia takich
okoliczności ustala się, że roboty zostaną rozliczone w oparciu o ceny jednostkowe podane
w
kosztorysie ofertowym (załącznik do oferty przetargowej). Do ceny otrzymanej przez
przemnożenie scalonych jednostkowych cen robót przez faktycznie wykonane ich ilości
zostanie naliczony podatek VAT.”
Pytania i odpowiedzi
Zamawiającego z dnia 19 stycznia 2024 r.:
„Pytanie 1: Czy Zamawiający wymaga wykonania konstrukcji stalowej zgodnie z normą PN-
EN 1090 w klasie wykonania konstrukcji (zgodnie z normą) EXC3?
Odpowiedź: Zamawiający wymaga wykonania konstrukcji stalowej zgodnie z normą PN-EN
1090 w klasie wykonania konstrukcji (zgodnie z normą) EXC3. (…)
Pytanie 3:
Czy zamawiający potwierdza, że konstrukcja stalowa pojedynczej kładki powinna
być poddana ocynkowi ogniowemu o grubości warstwy min. 70-80 μm jako jeden cały
element, a także dostarczona na miejsce wbudowania w całości?
Odpowiedź: Zamawiający informuje, iż elementy stalowe powinny być zabezpieczone
antykorozyjnie. Zabezpieczenie antykorozyjnie powinno być wykonane w formie ocynku
ogniowego. Malowanie elementów powinno odbyć się w warunkach warsztatowych. Grubość
warstwy ocynku powinna
wynosić min. 70-80 μm (powłoka ogniowa cynkowa), natomiast
grubość warstw malarskich powinna wynosić min. 240 μm. Zamawiający nie dopuszcza
malowania elementów na budowie. Cała konstrukcja stalowa mostu winna zostać wykonana
jako nowa, zabezpieczona antykorozyjnie i powinna zostać dostarczona na miejsce montażu
w całości. (…)
Pytanie 6:
Czy do wykonania balustrad zamawiający dopuszcza zastosowanie drewna
z
modrzewia europejskiego w klasie C24? Modrzew syberyjski jest bardzo trudno dostępny
i
prawie niemożliwy do uzyskania. Pytanie nie dotyczy desek pomostowych opisanych
w
projekcie jako wykonane z modrzewia syberyjskiego. Deski pomostowe są dostępne i ich
dostawa nie będzie stanowiła problemu.
Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza zastosowanie innego drewna niż modrzew syberyjski
tj.
dębina w klasie C24.”
Pytania i odpowiedzi
Zamawiającego z dnia 24 stycznia 2024 r.:
„Pytanie 1: W toku postępowania ZP-271 /53/ WIK-RI / 2023 dotyczącego tego samego
zadania co obecne postępowanie ZP-271 /12/ WIK-RI / 2024 Zamawiający dopuścił
zastosowanie drewna z modrzewia europejskiego w klasie C24 na wykonanie balustrady
mostów. Czy mając na względzie brak zmiany sytuacji na rynku materiału od zeszłego roku
(embargo na towary z Rosji), a co za tym idzie brak dostępności modrzewia syberyjskiego
w
klasie C24 Zamawiający jest skłonny ponownie dopuścić modrzew europejski jako materiał
do wbudowania na balustrady mostów? Brak możliwości pozyskania modrzewia
syberyskiego z legalnego źródła sprawia, że jego rzadka dostępność na rynku polskim w
sposób rażący zawyża jego właściwą cenę. Biorąc pod uwagę fakt, że poprzednie
postępowanie dla tego samego zadania zostało umorzone przez Zamawiającego z uwagi na
brak wystarczających środków na realizację zadania uprzejmie prosimy o rozważenie
propozycji Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza zastosowanie innego drewna niż modrzew syberyjski
tj. modrzew europejski w klasie C24 lub dębina w klasie C24 (drewno suszone oraz
heblowane).
Pytanie 2: Czy Zamawiający wymaga, aby zakład produkcyjny dostarczający konstrukcję
stalową posiadał odpowiednią certyfikację umożliwiającą jej wykonywanie konstrukcji w
klasie EXC3?
Odpowiedź: Zamawiający nie wymaga, aby zakład produkcyjny dostarczający konstrukcję
stalową posiadał certyfikację umożliwiającą jej wykonywanie konstrukcji w klasie EXC3.
Pytanie 3: Zgodnie z PN konstrukcja stalowa dla kładek wymaga wykonania projektu
konstrukcji w stopniu szczegółowości co najmniej projektu wykonawczego. Dokumentacja
konstrukcji przedłożona przez Zamawiającego nie obejmuje takiego zakresu i
szczegółowości. Inwentaryzacja starych elementów mostu nie jest tym samym co projekt
wykonawczy konstrukcji i może ona stanowić jedynie podstawę do sporządzenia
dokumentacji wykonawczej. Czy wobec tego Wykonawca ma uwzględnić w zakresie swojej
oferty wykonanie projektu wykonawczego i warsztatowego konstrukcji stalowej?
Odpowiedź: Zamawiający informuje, że wyłoniony wykonawca przedstawi dokumentację
wykonawczą na konstrukcje stalową, która zostanie przedstawia do akceptacji projektanta.
Projekt warsztatowy konstrukcji stalowej nie jest wymagany przez Zamawiającego.”
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 26 stycznia 2026 r. oferty złożyli:
1. STRABAG Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków, 971 012,43 zł
2. Projekt i Realizacja A. J.
ul. Św. Marcin 29/8, 61-806 Poznań, 485 798,64 zł
3. DETAL MOSTY P. W., K. G. s.c., Biertowice 26, 32-
440 Sułkowice, 922 489,47 zł
KOSŁOM K. Sp. jawna ul. Gen. Sikorskiego 36, 62-300 Września, 389 077,54 zł
Pismem z dnia 9 lutego 2024 r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1
ustawy pzp zwr
ócił się do Wykonawcy KOSŁOM o udzielenie wyjaśnień w tym złożenia
dowodów dotyczących wyliczenia ceny: „W toku badania oferty Zamawiający stwierdził, iż
Państwa oferta jest niższa o ponad 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert. Średnia arytmetyczna cen wszystkich złożonych ofert wynosi: 692.094,52 złotych
brutto. Wartość od jakiej Zamawiający zobowiązany jest do badania oferty pod kątem rażąco
niskiej ceny to: 484.466,16 złotych. Wartość Państwa oferty wynosi 389.077,54 zł brutto, a
więc jest niższa od wartości wskazanej powyżej od jakiej Zamawiający zobowiązany jest do
badania oferty pod kątem nisko rażącej ceny. W związku z powyższym, Zamawiający na
podstawie art. 224 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych wzywa do
złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia ceny. W przypadku
robót budowlanych Zamawiający zobowiązany jest żądać na podstawie art. 224 ust. 4
ustawy wyjaśnień co najmniej w zakresie określonym w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6 tj. wyjaśnienia
winny zawierać informacje dotyczące:
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych
właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Ocena wyjaśnień dokonywana przez Zamawiającego ma na celu ustalenie czy cena została
skalkulowana rzetelnie i czy Wykonawca będzie w stanie zrealizować przedmiotowe
zamówienie. Wykonawca powinien wykazać, co spowodowało możliwość obniżenia ceny
oraz w jakim stopniu dzięki wskazanym czynnikom cena została obniżona.”
W dniu 14 lutego 2024 r. Wykonawca KOSŁOM złożył wyjaśnienia: „informuję, że kosztorys
ofertowy został wykonany poprawnie, gdzie uwzględniono zmiany wynikające z pierwszego
unieważnionego postępowania, w którym nasza oferta była niższa o blisko 55 tys. złotych
brutto. Należy zauważyć, że oferta kolejnego wykonawcy Projekt i Realizacja A. J., ul. Św.
Marcin 29/8, 61-
806 Poznań, który składał ofertę również w pierwszym przetargu obniżył
swoją cenę o blisko 20 tys. złotych. Z uwagi na powyższe wykonawca wyjaśnia:
Zaoferowana przeze mnie w przetargu organizowanym cena gwarantuje należytą realizację
całego zamówienia, oraz w pełni uwzględnia wszelkie niezbędne do tego elementy. W
kwestii podniesionych przez zamawiającego aspektów dotyczących zastosowanych
rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z
realizacją robót budowlanych, pragnę wskazać, że czynnikiem decydującym o niskiej cenie
ofertowej są okoliczności organizacyjne, które powodują obniżenie kosztów logistycznych, bo
inwestycja znajduję się w bliskości naszego przedsiębiorstwa, odpowiednia liczba
zatrudnionych pracowników, obniżenie kosztów kooperacji, skrócenia łańcucha dostaw i
wyeliminowanie pośrednictwa. Kalkulacja ceny oferty została rzetelnie przygotowana w
oparciu o zakres rzeczowy określony w SWZ i dokumentacji, osobistej wizji w terenie oraz
niezbędny sprzęt i materiał do jej wykonania, a także wieloletnie doświadczenie zawodowe.
W obecnej sytuacji na rynku, wykonawcy w tym również My jesteśmy zmuszeni do takiej
kalkulacji ceny, aby pokrywały one poniesione nakłady i dawały minimalny zysk. Nie bez
znaczenia pozostaje także okoliczność, że zastosowane przez nas rozwiązania techniczne,
w tym rodzaj użytych materiałów, zbilansowane koszty pracy urządzeń i technologia robót
dają przy tym oszczędności przy realizacji prac z ich wykorzystaniem. Czynności i roboty
przez nas wykonywane cechują się wysokim poziomem profesjonalizmu i staranności, przez
co jesteśmy w stanie zmniejszyć czas niezbędny do oddania obiektu do użytku do zbędnego
minimum, bez uszczerbku na jakość i bezpieczeństwo wykonywanych przez nas prac. Dla
realizacji robót korzystamy wyłącznie z materiałów z certyfikatem CE, spełniających
wymagania dyrektyw oraz prawa budowlanego i które dopuszczone są do obrotu na terenie
UE. Stosowane przez nas materiały spełniają zatem wszelkie normy związane z
bezpieczeństwem użytkowania, ochroną zdrowia i ochroną środowiska, a więc w
konsekwencji spełniają wymagania zawarte w opisie przedmiotu zamówienia. Nasze
przedsiębiorstwo w pełni respektuje zasady wynagradzania za pracę ustalone w przepisach
powszechnie obowiązujących. Koszty pracy, których wartość została przez nas przyjęta do
ustalenia ceny jest równa lub wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę lub
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz
z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest
realizowane zamówienie. Przy kalkulacji kosztorysów w ofertach zawsze uwzględniamy
konieczność uzyskania prze naszych pracowników wynagrodzenia odpowiadającego
minimalnemu wynagrodzeniu za pracę lub minimalnej stawki godzinowej. Pracownicy
otrzymują zagwarantowane minimum krajowe 4242,00 jak i stawkę godzinową za zlecenie
27,70 zł brutto. W pełni respektujemy przy tym obowiązek stosowania się do przepisów
prawa pracy oraz ubezpieczenia społecznego. Nasi pracowni kierują się przyjętymi
procedurami pozwalającymi na realizację przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Informuję, że jako wykonawca nie otrzymuje pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Odnośnie realizacji obowiązków
związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy podkreślam, jak
zostało wyżej wskazane, że nie korzystamy z pomocy wykonawców ani podwykonawców.
Pragnę wskazać, iż zaoferowana cena jest realna, wiarygodna i rynkowa, a także w jej
ramach Wykonawca skalkulował zysk. Nasza oferta stanowi realną, choć konkurencyjną
cenę rynkową zapewniającą rzetelne wykonawstwo wraz z osiągnięciem zadowalającego
zysku. Oświadczam, iż złożona oferta w pełni odpowiada SWZ i jest rzetelna, z ceną
skalkulowaną na poziomie rynkowym, z założonym zyskiem dla Wykonawcy oraz
pozwalającą na należyte wykonanie zamówienia, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego.”
Dowody Odwołujący:
- kosztorys inwestorski
– weryfikacyjny oraz kalkulacja szczegółowa cen jednostkowych
pozycji z wyodrębnieniem sprzętu, robocizny, materiałów i zysku. IV kwartał 2023 Stawka
roboczogodziny 42,00 zł, porównanie dwóch kosztorysów wykonanych według tych samych
pozycji i przyjętych przez Zamawiającego pozycji KNR: kosztorysu inwestorskiego
Zamawiającego z kosztorysem przygotowanym na bazie KNR Zamawiającego
z
uwzględnieniem właściwych cen materiałów i robocizny (opracowanie własne
Odwołującego): Dział 1 różnica: - 5 254,09 zł, Dział 2 różnica: - 3 000,49 zł, Dział 3 różnica: -
907,26 zł, Dział 4 różnica: 442,58 zł. Łącznie różnica: - 154 719,26 zł.
- kosztorys inwestorski
– wzór oraz kalkulacja szczegółowa cen jednostkowych pozycji
z
wyodrębnieniem sprzętu, robocizny, materiałów i zysku. IV kwartał 2023 Stawka
roboczogodziny 42,00 zł, porównanie dwóch kosztorysów dotyczących tego samego
zadania: kosztorysu inwestorskiego Zamawiającego z kosztorysem inwestorskim
(opracowanie własne Odwołującego) z właściwym doborem KNR zgodnie z przepisami,
treścią zamówienia oraz dokumentacją projektową: Dział 1 różnica: - 21 328,25 zł, Dział 2
różnica: - 1 184,77 zł, Dział 3 różnica: - 168 495,57 zł, Dział 4 różnica: - 1 166,80 zł. Łącznie
różnica: - 189 841,79 zł.
Tabela: porównanie kosztorysu inwestorskiego Zamawiającego z prawidłowo
skalkulowanymi pozycjami kosztorysu inwestorskiego według KNR wybranego przez
Zamawiającego: różnica – 146 907,25 zł.
- oferty:
1. oferta EXBUD Konstrukcje
na wykonanie i dostawę konstrukcji stalowej kładek, w tym
zabezpieczenie antykorozyjne oraz dokumentacja powykonawcza: 129
000,00 zł netto,
2. oferta Woodmart na modrzew syberyjski: cena za 1m2: 285,00 zł netto, łącznie za 86 m2:
510,00 zł netto,
3. faktura pro forma Fullvita R. N.: deska tarasowa modrzew syberyjski cena netto za 1m2:
236,41 zł, za 85,8 m2: 27 798,71 zł brutto, malowanie/impregnacja: 1 480,92 zł brutto,
4. oferta N. M.-P.
„PINAT”: deska tarasowa modrzew syberyjski 43x143x3000 cena
jednostkowa netto: 39,54 zł, wartość netto: 23 486,76 zł, impregnacja desek: wartość netto:
087,40 zł,
5. oferta DREWANT W. A. wycena tarcica modrzew europejski, ceny na m3 od 4
981,50 zł
brutto do 5
473,50 zł brutto, niecertyfikowana impregnowana: 4 243,50 zł brutto, surowa:
997,50 zł brutto.
6. oferta na wykonanie projektu wykonawczego konstrukcji stalowej ATAR M. K.-M.
na kwotę
000,00 zł netto po negocjacjach (pierwotna oferta na kwotę 17 000,00 zł netto.
Zgodnie z art. 224 ustawy pzp:
„1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów
w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 2. W przypadku
gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od: 1) wartości
zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika
z
okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
(…)
3. Wyjaśnienia, o których
mowa w ust. 1,
mogą dotyczyć w szczególności: 1) zarządzania procesem produkcji,
świadczonych usług lub metody budowy; 2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo
korzystnych warunków dostaw, usług albo związanych z realizacją robót budowlanych; 3)
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę; 4)
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie; 5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej; 6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i
zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie; 7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska; 8) wypełniania
obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy. 4.
W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6. 5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa
na wykonawcy.
6. Odrzuceniu jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. (…)”
Artykuł 226 ust. 1 pkt 8 ustawy pzp stanowi:
„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 8)
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.”
W myśl art. 239 ust. 1 ustawy pzp: „Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.”
Przedmiot sporu w niniejszej sprawie sprowadzał się do odpowiedzi na pytanie, czy
Zamawiający prawidłowo ocenił wyjaśnienia rażąco niskiej ceny złożone w postępowaniu
przez wykonawcę KOSŁOM, uznając realność zaoferowanej ceny. Rozpoznając zarzuty
odwołania Izba dokonała analizy treści wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych na
wezwanie Zamawiającego oraz zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego w
konsekwencji czego uznała, że złożone przez wykonawcę KOSŁOM wyjaśnienia nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny.
W pierwszej kolejności zauważyć należy zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Izby, że
za cenę rażąco niską uznaje się cenę poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalającą
na wypracowanie zysku. Jest to cena oderwana od realiów rynkowych i nierzeczywista. Jeśli
możliwe jest wykazanie, że za cenę wskazaną w ofercie wykonawca nie będzie w stanie
należycie wykonać zamówienia, to znaczy, że mamy do czynienia z ceną rażąco niską.
Jak wskazano w wyroku z dnia 30 listopada 2021 r.:
„Procedura badania i ustalania ceny
rażąco niskiej przebiega więc w taki sposób, że Zamawiający musi umożliwić wykonawcy
wykazanie okoliczności, iż zaoferowana przez niego cena jest ceną realną. Następnie zaś na
wykonawcy, zgodnie z art. 224 ust. 5 Pzp, spoczywa obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny. Rolą Zamawiającego jest ustalenie i weryfikacja czy czynniki
wskazane przez wykonawcę w ramach wyjaśnień rzeczywiście istnieją, mogą być osiągnięte
w ramach realiów rynkowych i na podstawie jakich założeń wykonawca zakłada realność
wystąpienia tych szczególnych czynników i sprzyjających okoliczności. Treść normy art. 224
ust. 5 Pzp nie pozostawia wątpliwości, że to na wykonawcy wezwanym do złożenia
wyjaśnień spoczywa obowiązek wykazania, czy możliwe i realne jest wykonanie zamówienia
za określoną w ofercie cenę. Z racji tego, że celem wyjaśnień jest wzruszenie przyjętego
domniemania, że zaoferowana cena jest ceną rażąco niską, wyjaśnienia takie muszą być
konkretne, wyczerpujące i uzasadniające realność dokonanej przez wykonawcę kalkulacji.”
Niewątpliwie więc istotą procedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny jest wykazanie
zamawiającemu, że zaoferowana przez wykonawcę cena gwarantuje należyte wykonanie
zamówienia, a założenie niższej ceny wynika z właściwości danego wykonawcy, zasobów
kadrowych, sprzętowych, możliwości organizacyjnych czy też współpracy z określonymi
podmiotami i pozostaje ceną rynkową. Na skutek ich złożenia zamawiający powinien
uzyskać pewność, co do możliwości zrealizowania zamówienia zgodnie z wymaganiami za
cenę podaną w ofercie, a także co do tego, że wątpliwości zamawiającego w zakresie zbyt
niskiej ceny były nieuzasadnione. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca powinien w
rzetelny i jak najpełniejszy sposób wykazać, również poprzez złożenie dowodów
odpowiadających wyjaśnianym składnikom ceny, że zaoferowane przez niego ceny nie
noszą znamion rażąco niskich. Co jednak kluczowe, wyjaśnienia wykonawcy muszą
odpowiadać wezwaniu, szczególnie w sytuacji, gdy zamawiający precyzuje szczegółowo,
jakie elementy ceny budzą jego wątpliwości. W przeciwnym razie nawet obszerne
wyjaśnienia, które nie odnoszą się jednak do kwestionowanych przez zamawiającego cen,
nie będą mogły zostać uznane za uzasadniające ich zaoferowanie na niskim poziomie. Izba
podziela w tym zakresie stanowisko przedstawione w wyroku o sygn. akt KIO 3750/21 z dnia
18 stycznia 2022 r.:
„(…) ocena wyjaśnień ceny złożonych przez wykonawcę musi odbywać
się, w kontekście wezwania zamawiającego – jego szczegółowości oraz wyrażonych w nim
skonkretyzowanych wątpliwości. Jeżeli Zamawiający wskaże w wezwaniu do wyjaśnień
elementy ceny oferty, które jego zdaniem wymagają takich wyjaśnień to wykonawca
zobowiązany jest udzielić wyjaśnień co najmniej w zakresie zakreślonym przez
Zamawiającego. (…) obowiązkiem wykonawcy jest, aby w odpowiedzi na wezwanie
wystosowane przez zamawiającego udzielił wyjaśnień dotyczących okoliczności, które
wpłynęły na wysokość zaoferowanej ceny w taki sposób, aby na ich podstawie możliwe było
jednoznaczne ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt, istotna część składowa) nie jest
ceną rażąco niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania
przez zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było
uzasadnione. Podkreślić trzeba, iż nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w wyznaczonym
terminie skutkować będzie koniecznością odrzucenia oferty, ale także złożenie takich
wyjaśnień, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny.”
Przenosząc powyższe rozważania na kanwę niniejszej sprawy Izba zwraca w pierwszej
kolejności uwagę na treść wezwania Zamawiającego w zakresie rażąco niskiej ceny. Nie
ulega wątpliwości, że Zamawiający sformułował wezwanie w sposób ogólny, żądając
wyjaśnień m.in. w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy i zgodności z
przepisami z
zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego. Izba zauważa, że
Zamawiający w wezwaniu wskazał także na obowiązek złożenia wyjaśnień, w tym dowodów
dotyczących wyliczenia ceny oraz wykazania co spowodowało możliwość obniżenia ceny i w
jakim stopniu dzięki wskazanym czynnikom cena została obniżona. Co do zasady, ogólne
wezwanie, w
którym zamawiający nie precyzuje konkretnych składników ceny, czy też
pozycji cenowych, które w jego ocenie wydają się rażąco niskie uprawnia wykonawcę
zobowiązanego do udzielenia wyjaśnień w takim stopniu szczegółowości, który w jego
ocenie jest wystarczający dla wykazania realności ceny. Nie oznacza to jednak, że
wykonawca, jak w przedmiotowym postępowaniu, może złożyć blankietowe, dowolne
wyjaśnienia, sprowadzające się wyłącznie do deklaracji o poprawności kalkulacji ceny
ofertowej. Jak już zostało podniesione, nawet w kontekście ogólnego wezwania, wyjaśnienia
wykonawcy powinny być na tyle rzetelne, konkretne i szczegółowe, a także poparte
dowodami, aby nie pozostawiały wątpliwości co do realności ceny. Analiza złożonych przez
wykonawcę KOSŁOM wyjaśnień prowadzi do jednoznacznego wniosku, że Wykonawca tym
wymaganiom nie sprostał. Izba zwraca uwagę, że Zamawiający żądał wyjaśnień
dotyczących wyliczenia ceny. W konsekwencji Wykonawca KOSŁOM powinien był
przedstawić co najmniej kalkulację poszczególnych składników ceny, co stanowi istotę
wyjaśnień rażąco niskiej ceny. W zależności od specyfiki danego zamówienia szczegółowa
kalkulacja może okazać się wystarczającym dowodem dla stwierdzenia, że zaoferowana
cena odpowiada realiom rynkowym. Niemniej jednak, w przedmiotowym postępowaniu
złożenie dowodów dotyczących składników cenowych było pożądane i nie było utrudnione o
czym świadczą liczne oferty na materiały i projekt wykonawczy konstrukcji stalowej złożone
jako dowody przez Odwołującego na posiedzeniu. Wykonawca KOSŁOM pomimo wezwania
Zamawiającego nie przedłożył dowodów dotyczących ceny. Zamawiający żądał również
wskazania co spowodowało i w jakim stopniu możliwość obniżenia ceny. Wyjaśnienia winny
zatem przedstawiać poszczególne składniki cenowe z uwzględnieniem i wykazaniem
okoliczności, które pozwoliły Wykonawcy KOSŁOM na zaoferowanie ich na określonym
poziomie.
Tymczasem, wyjaśnienia Wykonawcy sprowadzają się do złożenia szeregu
oświadczeń, które przy braku wskazania jakichkolwiek wyliczeń i dowodów pozostają
gołosłownymi i nieweryfikowalnymi deklaracjami. Wykonawca powołuje się na: „okoliczności
organizacyjne, które powodują obniżenie kosztów logistycznych, bo inwestycja znajduję się
w
bliskości naszego przedsiębiorstwa, odpowiednia liczba zatrudnionych pracowników,
obniżenie kosztów kooperacji, skrócenia łańcucha dostaw i wyeliminowanie pośrednictwa.”
ale nie przedstawia żadnych danych i obliczeń matematycznych, które przedstawiałyby jaki
wpływ na cenę ma bliskość przedsiębiorstwa Wykonawcy względem inwestycji. Wyjaśnienia
zapewniają o prawidłowości doboru sprzętu czy materiałów w odniesieniu do wymagań
SWZ, ale nie przedstawiają kosztów z tym związanych, czy ofert, na których Wykonawca
oparł wyliczenie ceny. Wykonawca powołuje się na szczególne rozwiązania techniczne, ale
nie pokazuje oszczędności, które generują względem kosztów pracy, czy użytych
materiałów. Jedyny wskaźnik cenowy zasygnalizowany w wyjaśnieniach to deklaracja o
zapewnieniu pracownikom wynagrodzenia na poziomie zgodnym z przepisami o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, która wobec braku jakichkolwiek dowodów pozostaje wyłącznie
oświadczeniem Wykonawcy. Wyjaśnienia nie zawierają informacji o przyjętych założeniach
co
do kosztów pracy, materiałów czy sprzętu, ani nie wykazują zysku, o którym tylko
Wykonawca wspomina, że zostanie wypracowany na minimalnym poziomie. Nie jest
wiadome w jaki sposób Wykonawca zbudował cenę ofertową oraz że jest ona wystarczająca
do pokrycia wszystkich kosztów i osiągnięcia zysku. Tak złożone wyjaśnienia nie
odpowiadają nawet ogólnemu wezwaniu Zamawiającego, gdyż Zamawiający nie uzyskał
żadnych nowych informacji dotyczących wyliczenia ceny. Celem instytucji wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny jest uzyskanie przez zamawiającego pewności przed podpisaniem
umowy, że aspekty dotyczące wynagrodzenia wykonawcy nie wpłyną negatywnie na
realizację zamówienia. Obowiązkiem wykonawcy wezwanego jest więc przedstawienie
takich wyjaśnień, które przekonają zamawiającego co do powodzenia realizacji zamówienia
za cenę wskazaną w ofercie poprzez zaakcentowanie okoliczności mających wpływ na daną
wycenę i wykazanie, że te okoliczności są realne i uzasadnione poprzez złożenie dowodów.
Zdaniem Izby w przedmiotowej sprawie Wykonawca KOSŁOM bezsprzecznie nie podołał
temu obowiązkowi, co powinno skutkować odrzuceniem oferty Wykonawcy KOSŁOM jako
zawierającej rażąco niską cenę.
Ocenę Izby wyłącznie potwierdzają argumenty Zamawiającego przedstawione w odpowiedzi
na odwołanie, które opierają się na okolicznościach nie wynikających z wyjaśnień
Wykonawcy KOSŁOM, a których Zamawiający był świadomy już na etapie kierowania do
Wykonawcy wezwania. Zamawiający podnosił bowiem, że dwóch oferentów znacznie
zawyżyło ceny co zawyżyło średnią arytmetyczną wszystkich złożonych ofert i
zdeterminowało ustawowy obowiązek wezwania Wykonawcy KOSŁOM do wyjaśnień.
Zważywszy, że Zamawiający zdecydował o skierowaniu wezwania to okoliczności te
pozostają irrelewantne dla oceny wyjaśnień, która nie powinna zostać przeprowadzona
wyłącznie formalnie, w taki sposób, że samo ich złożenie jest wystarczające dla uznania, że
wymóg ustawowy został wypełniony. Ocena wyjaśnień rażąco niskiej ceny musi dotyczyć
merytoryki, co oznacza, że zamawiający jest zobowiązany zweryfikować, czy wyliczenie
ceny, założenia kalkulacyjne wykonawcy są uzasadnione w świetle okoliczności
przywołanych w wyjaśnieniach, i czy złożone dowody urealniają przyjęty poziom cen. Takiej
oceny Zamawiający nawet nie mógł w przedmiotowej sprawie przeprowadzić, ponieważ
wyjaśnienia tych aspektów nie obejmują, co powinno skutkować uznaniem ich za
niewystarczające dla wykazania prawidłowości zaoferowanej ceny. Tymczasem,
Zamawiający przyjął wyjaśnienia powołując się na okoliczność, że cena ofertowa jest na
poziomie
odpowiadającym
wartości
wynikającej
z
kosztorysu
inwestorskiego
Zamawiającego, którego to porównania Zamawiający również mógł dokonać jeszcze przed
otrzymaniem wyjaśnień. Wyjaśnienia Wykonawcy KOSŁOM nie wprowadzają bowiem
żadnych innych danych niż znane Zamawiającemu na etapie przed ich złożeniem, co
potwierdza ich lakoniczny charakter.
W świetle przedłożonych przez Odwołującego dowodów
argumentacja Zamawiającego o prawidłowości wyliczenia ceny przez KOSŁOM w kontekście
kosztorysu inwestorskiego również okazała się chybiona. Izba za Odwołującym zauważa, że
największe różnice pomiędzy wyceną wynikającą z kosztorysu inwestorskiego oraz wyceną
wykonawcy KOSŁOM a kalkulacją pozostałych Wykonawców dotyczą Działu 3 kosztorysu:
„Główne prace związane z odtworzeniem i przebudową mostów”, która jest pozycją
o
najwyższej wartości. Z przedłożonych przez Odwołującego kalkulacji przedstawiających
wycenę szczegółową przy różnych wariantach założeń co do materiałów, robocizny,
uwzględnienia projektu wykonawczego, faktycznych prac wynikających z SWZ wykazywane
niedoszacowanie kosztorysu inwestorskiego oscyluje w granicach 150
000,00 zł –
000,00 zł. Izba nie przesądza czy wyliczenia Odwołującego są prawidłowe (w tym w
zakresie narzutów za IV kwartał 2023 wobec braku dowodów na możliwe do zastosowania
stawki wynikające z programu kosztorysowego) niemniej jednak Odwołujący wykazał, także
poprzez złożone oferty, że ceny materiałów mają istotny wpływ na wycenę zamówienia w
Dziale 3. Zważywszy, że kosztorys inwestorski załączony do dokumentacji postępowania i
powołany przez Zamawiającego jako dowód na okoliczność realności kalkulacji zamówienia
przez wykonawcę KOSŁOM nie zawiera szczegółowych założeń do wyceny – rodzajów
materiałów, sprzętu to nie może zostać uznany za potwierdzający właściwą wycenę przez
wykonawcę KOSŁOM. Kosztorys nie przedstawia przyjętych przez Zamawiającego założeń,
a zatem niemożliwa jest weryfikacja czy pozycje kosztorysu zostały wycenione zgodnie z
wymaganiami Zamawiającego, również zmienionymi na skutek udzielonych odpowiedzi na
pytania wykonawców. Kosztorys nie stanowi więc właściwego materiału porównawczego
uzasadniającego, że wykonawca KOSŁOM kalkulując cenę ofertową uwzględnił wszystkie
wymagania dokumentacji oraz
że w świetle zbliżonej wyceny Zamawiającego cena ofertowa
tego Wykonawcy jest realna.
Przechodząc do zarzutów Odwołującego względem wyceny przez wykonawcę KOSŁOM
poszczególnych pozycji kosztorysowych w Dziale 3 wskazania wymaga, że mając na
względzie przedstawione przez Odwołującego wyliczenia oraz oferty na materiały i projekt
wykonawczy, wycena wykonawcy KOSŁOM co do poszczególnych pozycji mogłaby budzić
wątpliwości co do uwzględnienia wymagań Zamawiającego w szczególności mając na
względzie kosztorysowy charakter wynagrodzenia przyjęty w projekcie umowy. Odwołujący
wskazywał na pozycje dotyczące konstrukcji stalowej, ocynkowania i projektu
wykonawczego konstrukcji, ceny materiałów: drewna czy asfaltu. Izba zauważa jednak, że
Zamawiający nie wzywał wykonawcy KOSŁOM do wyjaśnienia konkretnych pozycji
kosztorysowych. Co do zasady, w sytuacji, gdy zamawiający kieruje do wykonawcy
wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny w sposób ogólny, to w zakresie ewentualnych
wątpliwości co do wyceny poszczególnych pozycji kosztorysowych możliwe byłoby
skierowanie do wykonawcy kolejnego wezwania. Warunkiem jednak skorzystania z takiej
możliwości jest sytuacja, kiedy w odpowiedzi na ogólne wezwanie zamawiającego do
wyjaśnień wykonawca złoży szczegółowe, rzetelne, konkretne wyjaśnienia co do kalkulacji
ceny wraz z dowodami ją urealniającymi. W przedmiotowej sprawie zważywszy, że
wykonawca KOSŁOM złożył wyjaśnienia lakoniczne, niepoparte dowodami, zgodnie z
utrwalonym orzecznictwem Izby kierowanie kolejnego wezwania do wyjaśnień wyceny
podważanych przez Odwołującego pozycji kosztorysowych w Dziale 3 kosztorysu jest
nieuprawnione
(tak też w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 października 2020 r.,
sygn. akt: KIO 2239/20, KIO 2240/20, w
którym Izba wskazała, że: „skierowanie powtórnego
wezwania do złożenia wyjaśnień możliwe jest tylko w szczególnie uzasadnionych
przypadkach i może dotyczyć wykonawcy, który rzetelnie złożył pierwsze wyjaśnienia, np.
gdy w świetle złożonych wcześniej wyjaśnień pojawiły się u zamawiającego nowe
wątpliwości. Izba w pełni podziela pogląd wyrażony uprzednio m.in. w wyroku z 13
października 2014 r. sygn. akt KIO 2025/14 oraz w wyroku z 28 lipca 2017 r. sygn. akt
1431/17, że ponowienie wezwania nie może stanowić próby ratowania oferty, wówczas gdy
wykonawca składa wyjaśnienia zbyt ogólne, niekonkretne, nierzeczowe, niepoparte faktami,
wykonawca ma bowiem obowiązek dołożyć wszelkich starań, aby na pierwsze wezwanie
zamawiającego rzetelnie wyjaśnić okoliczności, które uzasadniają wysokość ceny jego
oferty. Zamawiający nie może wzywać jednak wykonawcy kilkakrotnie do uszczegółowienia i
skonkretyzowania ogólnikowych twierdzeń podanych wcześniej, prowadziłoby to bowiem do
naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, poprzez
sugerowanie wykonawcy, jakie wyjaśnienia powinien ostatecznie złożyć.” Czy też w wyroku
KIO 643/21 z dnia 19 marca 2021 r.:
„Izba wskazuje, że niezłożenie wystarczających
wyjaśnień powinno skutkować odrzuceniem oferty, nie zaś skierowaniem do wykonawcy
kolejnego wezwania do wyjaśnień. Chociaż ustawa nie formułuje wprost takiego zakazu, to
jednak wynika on z przepisów art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp. Po pierwsze, z przepisów tych wprost wynika, że niewywiązanie się przez wykonawcę z
ciężaru wykazania prawidłowości ceny aktualizuje obowiązek jej odrzucenia. Po drugie
zauważenia wymaga, że dopuszczenie wielokrotnego wzywania do wyjaśnień może
prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Gdyby bowiem przyjąć, że złożenie niewystarczających wyjaśnień powinno skutkować
kolejnym wezwaniem, to powstaje pytanie, ile takich kolejnych szans wykonawca powinien
otrzymać i czy prowadzenie procedury wyjaśniającej powinno trwać tak długo, aż
wyjaśnienia będą mogły być uznane za wystarczające. W takiej sytuacji, która daje
zamawiającemu prawo uznaniowego decydowania o tym, ile razy wykonawca otrzyma
możliwość uzupełnienia i doprecyzowania swoich wyjaśnień, powstaje też ryzyko
nierównego traktowania wykonawców, poprzez zróżnicowanie ich szans na wykazanie
prawidłowości ceny. W związku z tym w orzecznictwie Izby ukształtowane i trwale
prezentowane jest stanowisko, zgodnie z
którym zasadą jest jednokrotne wezwanie do
złożenia wyjaśnień dotyczących ceny, a czynność ponownego wezwania można by uznać za
usprawiedliwioną tylko wtedy, gdyby złożone wyjaśnienia, które mogą być uznane za
rzetelne i wiarygodne, dostarczyły określonych informacji powodujących nowe, wymagające
usunięcia wątpliwości lub obejmują kwestie, co do których zamawiający musi się jeszcze
ostatecznie upewnić. Nie można jednak oczekiwać ponownego wezwania do wyjaśnień, jeśli
wykonawca w odpowiedzi na pierwsze wezwanie, nie wywiązuje się ze spoczywającego na
nim obowiązku, składając wyjaśnienia ogólne, nieprecyzyjne i gołosłowne – jak to miało
miejsce w niniejszej sprawie.” (podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., sygn. akt: KIO
Konkludując powyższe Izba stwierdziła, iż wyjaśnienia ceny oferty złożone przez wykonawcę
KOSŁOM były ogólnikowe, nie wyjaśniały sposobu zbudowania ceny ofertowej
uniemożliwiając weryfikację prawidłowości przyjętej ceny. Tym samym Wykonawca nie
dołożył należytej staranności w wyjaśnieniu Zamawiającemu sposobu kalkulacji ceny oferty,
przez co nie wykazał, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską.
Jednocześnie okoliczności faktyczne sprawy nie uzasadniały kontynuowania procedury
wyjaśnień ceny oferty, co musiało skutkować nakazaniem przez Izbę odrzucenia oferty
wykonawcy KOSŁOM na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy pzp w zw. z art. 224 ust. 6
ustawy pzp.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 575 oraz art. 574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust.
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.)
zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania
uiszczony przez Odwołującego oraz zasądzając od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania w wysokości 10
000,00 zł i wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3 600,00 zł na podstawie faktury Vat
złożonej przez Odwołującego na rozprawie.
Przewodniczący: ………………………………