Sygn. akt KIO 64/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 23 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Małgorzata Jodłowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 23 stycznia 2023 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8
stycznia 2024 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
SILEZJAN SYSTEM SECURITY
– BIURO OCHRONY MIENIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą we Wrocławiu, ”MAKROPOL” SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu
prowadzonym przez ”PKP INTERCITY” SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia SILEZJAN
SYSTEM SECURITY
– BIURO OCHRONY MIENIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą we Wrocławiu, ”MAKROPOL” SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu kwoty 13 500 zł
00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu
od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………..
Sygn. akt KIO 64/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający – ”PKP INTERCITY” SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego na usługi społeczne pn:
„Świadczenie usługi ochrony fizycznej wskazanych stacji postojowych i nieruchomości ”PKP
Intercity
” S.A.”, numer referencyjny: 23/WNP-019425/PRZ.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych zwanej dalej „Pzp” lub
„ustawa”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu
15 września 2023 r. pod numerem 2023/S 178-558101.
W dniu 8 stycznia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
SILEZJAN SYSTEM SECURITY
– BIURO OCHRONY MIENIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą we Wrocławiu, ”MAKROPOL” SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Poznaniu (dalej jako „Odwołujący”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. Art. 224 ust. 1, 4, 5 w zw. z art. 16 pzp - przez zaniechanie
zwrócenia się do Konsorcjum
o udzielenie stosownych
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia
zaoferowanej ceny i
kosztów wykonania usługi.
2. Art. 224, 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pzp - przez naruszenie zasad uczciwej
konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, przejawiające się w uznaniu, że
złożona przez Konsorcjum oferta nie budzi wątpliwości, niedokonaniu rzetelnego
zbadania
złożonych ofert, w tym nieuwzględnieniu, że oferta ta zawiera rażąco niską
cenę, jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, co w konsekwencji skutkowało
zaniechaniem jej odrzucenia.
3. Art. 239 w zw. z art. 224 ust. 1 pzp - przez wadliwy
wybór oferty pozornie
najkorzystniejszej,
która zawiera rażąco niską cenę, za którą wykonanie zamówienia przy
spełnieniu wszystkich wymogów Zamawiającego, jak chociażby zatrudnienia osób
wyłącznie na podstawie umowy o pracę oraz realizacji usług ochrony przede wszystkim
w porze nocnej - jest niewykonalne,
zarówno w świetle aktualnych regulacji prawnych,
jak i
uwarunkowań rynkowych, co doprowadziło do uznania, że pozostałe oferty uznane
zostały za niekonkurencyjne.
W dniu 19 stycznia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W dniu 22 stycznia 2024 r.
Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo, w
którym oświadczył, że cofa w całości odwołanie wniesione w niniejszej sprawie.
Izba
stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego.
Żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
N
a skutek cofnięcie odwołania wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania
odwoławczego, o której mowa w art. 520 ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1) ustawy Pzp.
Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Z kolei w myśl
art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w
przypadku cofnięcia odwołania.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp
oraz w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), nakazując zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 15 000 PLN.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..….