Sygn. akt: KIO 669/24
WYROK
Warszawa, dnia 15 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 lutego 2024 r.
przez wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia
Tom
– Marg ZPCH sp. z o. o. w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w
Warszawie, przy udziale uczestnik
ów po stronie zamawiającego – wykonawców
ubiegających się wspólnie o udzielnie zamówienia:
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S. A. w Toruniu oraz Citonet –
Warszawa sp. z o. o. w Toruniu
orzeka:
1. Oddala
odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego w całości obciąża odwołującego i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego koszty: 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
tytułem wpisu od odwołania oraz poniesione przez odwołującego i zamawiającego
koszty po 3
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem
wynagrodzenia
i wydatków pełnomocnika oraz poniesione przez zamawiającego
koszty opłaty skarbowej w kwocie 34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści cztery złote zero
groszy);
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego 3 634 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset trzydzieści cztery złote zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……..…....………………..
Sygnatura akt: KIO 669/24
U z a s a d n i e n i e
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w
Warszawie
(dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U.2023.1605 z późn. zm.) (dalej Ustawa lub Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego postępowania na kompleksową usługę
prania i dezynfekcji oraz dzierżawę bielizny szpitalnej, odzieży roboczej oraz innego
asortymentu dla UCK WUM, o którym ogłoszono w Dzienniku Urzędowym WE, numer
publikacji ogłoszenia: 740084-2023, numer wydania Dz.U. S: 235/2023. (dalej również:
Postępowanie). Zasady, warunki i przedmiot zamówienia opisuje specyfikacja warunków
zamówienia (dalej również: SWZ).
W dniu 29 lutego 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie wykonawcy Tom - Marg ZPCH sp. z o. o. w Krakowie (dalej Odwołujący)
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w ramach Postępowania.
Po udostępnieniu w dniu 29 lutego 2024 r. przez Zamawiającego kopii odwołania w
dniu 4 marca 2024 r.
przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosili wykonawcy
ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia Toruńskie Zakłady Materiałów
Opatrunkowych S. A. w Toruniu i Citonet - Warszawa sp. z o. o. w Toruniu,
których oferta
była najkorzystniejsza spośród złożonych ofert i została wybrana przez Zamawiającego
(dalej Przystępujący). Izba uznała przystąpienie za skuteczne.
Odwołujący wniósł odwołanie od dokonania czynności oceny i wyboru jako
najkorzystniejszej oferty
Przystępującego. Odwołujący zarzucał naruszenie:
art. 239 ust. 1 i 2 U
stawy przez przeprowadzenie oceny ofert i wybór oferty
Przystępującego jako oferty najkorzystniejszej, pomimo faktu, iż przeprowadzona ocena była
wadliwa z uwagi na nieuwzględnienie w jej ramach faktu spełnienia przez ofertę
Odwołującego kryteriów oceny jakościowej określonych przez Zamawiającego,
art. 99 ust. 1 U
stawy poprzez opisanie wymogów Zamawiającego w zakresie
obowiązku przedłożenia przedmiotowych środków dowodowych w sposób wewnętrznie
sprzeczny, skutkujący niejasnością w zakresie obowiązków spoczywających na
Odwołującym, a w konsekwencji nieprawidłowe obciążenie Odwołującego konsekwencjami
ww. rozbieżności,
art. 16 pkt 1-3 Ustawy poprzez przygotowanie i przeprowadzenie
Sygnatura akt: KIO 669/24
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób naruszający uczciwą
konkurencję oraz obowiązek równego traktowania wykonawców, z jednoczesnym brakiem
poszanowania zasady przejrzystości oraz proporcjonalności,
art. 17 ust. 2 U
stawy poprzez wybór oferty wykonawcy, który nie został
wybrany zgodnie z przepisami ustawy, zaś w postępowaniu prowadzonym z naruszeniem
szeregu
zasad udzielenia zamówień publicznych.
O
dwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty,
ponowne badanie i ocenę ofert niepodlegających odrzuceniu,
wybór oferty najkorzystniejszej. Odwołujący wskazywał, że Odwołujący wskazał najniższą z
cen stosując wymaganą stawkę podatku od towarów i usług, spełnił wymagania stawiane
przez Zamawiającego w ramach kryterium terminu dostawy i oceny jakościowej oraz nie
spowodował naruszenia jakichkolwiek norm prawa, w tym podatkowego w całym
postępowaniu o przedmiotowe zamówienie publiczne, a zarazem jego oferta byłaby
najkorzystniejsza jako spełniająca wszelkie wymagane kryteria. Odwołujący wyjaśnił, że nie
skarży brzmienia SWZ, lecz podjętą w oparciu o nie decyzję Zamawiającego.
Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania. Przystępujący popierał stanowisko
Zamawiającego.
Strony powoływały się na dokumenty postępowania, w szczególności SWZ, oferty,
wezwania oraz wyjaśnienia udzielone przez Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała również, że Odwołujący wykazał interes w
uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.
Mając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i
uczestnika Izba
oddaliła odwołanie wobec nie wykazania przez Odwołującego,
nieprawidłowości lub nieścisłości postanowień SWZ pozwalających na uznanie
dopuszczalności
uzupełnienia
przedmiotowych
środków
dowodowych
służących
potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny
ofert.
Ustalając stan faktyczny Izba dopuściła dowody wnioskowane przez strony i
uczestnika,
oparła się na dokumentacji Postępowania, w szczególności SWZ, ofertach,
Sygnatura akt: KIO 669/24
wezwaniach do wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny
Odwołującego, do których załączono deklarację zgodności EU dotyczącą bielizny
pościelowej. Izba uwzględniła stanowiska i oświadczenia stron i uczestnika zaprezentowane
w pismach procesowych i na rozprawie.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie stan faktyczny Postępowania, co do zasady nie
był nie sporny. Spór dotyczył uznania za prawidłową w świetle postanowień SWZ i Ustawy
czynność nie przyznania przez Zamawiającego punktów ofercie Odwołującego wobec nie
złożenia przez Odwołującego wraz z ofertą przedmiotowego środka dowodowego w postaci
deklaracji
zgodności UE o spełnieniu wymagań zasadniczych, potwierdzającej
wprowadzenie oferowanego przedmiotu zamówienia w zakresie bielizny pościelowej do
obrotu i stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym prawem.
Odwołujący w odwołaniu przedstawił genezę wprowadzenia do SWZ kryterium oceny
ofert
wraz z własną oceną prawną tego kryterium oraz przywołał wybrane zapisy SWZ, które
w jego oceny są nieścisłe, sprzeczne, co uzasadnia dopuszczalność uzupełnienia
przedmiotowego środka dowodowego nie złożonego wraz z ofertą. Odwołujący przywołał
tutaj postanowienie rozdziału VII SWZ, zgodnie z którym: „Zamawiający nie żąda złożenia
przez Wykonawcę wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych” w zestawieniu z
brzmieniem
Rozdziałem XII SWZ i załącznika nr 11 do SWZ, które przewidywały możliwość
żądania przez Zamawiającego dokumentów potwierdzających wprowadzenie oferowanego
przedmiotu zamówienia do obrotu i stosowania na terenie RP.
Izba w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy stwierdziła, że Odwołujący
nie wykazał, że istnieją nieprawidłowości, nieścisłości treści SWZ uzasadniające twierdzenie
o naruszeniu przez
Zamawiającego Ustawy, który dokonując oceny ofert nie uwzględnił
złożonego przez Odwołującego po terminie składania ofert przedmiotowego środka
dowodowego służącego potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w
opisie kryteriów oceny ofert opisanemu w rozdziale XII SWZ.
Izba ustaliła bezsporne okoliczności, w oparciu o dokumenty Postępowania w
szczególności SWZ, oferty, wezwanie oraz wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnienia
Odwołującego z załączoną deklaracją zgodności UE oferowanej przez Odwołującego
bielizny
pościelowej oraz decyzję wyboru oferty najkorzystniejszej, że:
Przedmiotem zamówienia jest kompleksowa usługa prania i dezynfekcji oraz dzierżawa
bielizny szpitalnej, odzieży roboczej oraz innego asortymentu dla UCK WUM; w ramach
zamówienia Zamawiający oczekiwał dostaw między innymi dostaw dzierżawionej bielizny
Sygnatura akt: KIO 669/24
pościelowej oraz bielizny operacyjnej – szczegółowy opis rodzaju bielizny zawierały
załączniki do SWZ – opis przedmiotu zamówienia;
Zamawiający w rozdziale VII SWZ WYKAZ PRZEDMIOTOWYCH ŚRODKÓW
DOWODOWYCH wskazał, że: „Zamawiający nie żąda złożenia przez Wykonawcę wraz
z ofertą przedmiotowych środków dowodowych.”
Zamawiający w rozdziale XII SWZ KRYTERIA OCENY OFERT, ICH ZNACZENIE ORAZ
SPOSÓB OCENY OFERT wskazał w pkt. 1. trzy kryteria oceny ofert: 1. termin dostawy
bieli
zny, 2. termin dostawy szaf oraz 3. ocenę jakościową; dalej kolejno w pkt. 2. Opisał
kryterium terminu dostawy bielizny, w pkt. 3 kryterium terminu dostawy szaf i pkt. 4
kryterium oceny jakościowej; w zakresie kryterium oceny jakościowej wskazał, że
Wykonawcy, którzy spełniają wszystkie określone w ramach kryterium warunki, otrzymują
15 pkt, a pozostali wykonawcy otrzymują 0 pkt („Tak - 15 pkt Nie - 0 pkt”); jednocześnie
Izba ustaliła, że SWZ nie przewiduje możliwości uzyskania jakichkolwiek punktów w
kryterium „ocena jakości” w razie niespełnienia któregokolwiek z opisanych w rozdziale
XII pkt. 4.
Warunków: „W celu spełnienia kryterium - Ocena jakościowa, Zamawiający
wymaga, aby bielizna pościelowa oraz bielizna operacyjna spełniały wymogi określone
dla wyrobów medycznych. Wykonawca na potwierdzenie spełnienia w/w kryterium jest
zobowiązany złożyć wraz z ofertą:
oświadczenie Wykonawcy, że zaoferowane przez Wykonawcę wyroby medyczne są
wprowadzone do obrotu i do używania zgodnie z warunkami określonymi w
Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017
r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia WE
nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady
90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych bądź ustawy z dnia 20 maja
2010 r. o wyrobach medycznych z uwzględnieniem właściwych przepisów przejściowych.
Zamawiający zaleca wykorzystanie Załącznika nr 11 do SWZ.
deklarację zgodności UE o spełnieniu wymagań zasadniczych, potwierdzające
wprowadzenie oferowanego przedmiotu zamówienia (bielizna pościelowa oraz bielizna
operacyjna) do obrotu i stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z
obowiązującym prawem. Jeśli deklaracja zgodności UE ulegnie zmianie, Wykonawca
zobowiązany jest dostarczyć ją Zamawiającemu w terminie 5 dni od wprowadzenia tejże
zmiany.
Sygnatura akt: KIO 669/24
Nie spełnienie kryterium - Ocena jakościowa, poprzez wpisanie w Formularzu oferty
sowa ,,NIE”, nie spowoduje odrzucenia oferty.”
W załączniku nr 11 do SWZ Zamawiający wskazał treść oświadczenia, że:
„Na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego przez
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, pn.:
„Kompleksowa usługa prania i dezynfekcji oraz dzierżawa bielizny szpitalnej, odzieży
roboczej
oraz
innego
asortymentu
dla
UCK
WUM”
nr
postępowania:
DZPUCK.262.233.2023, w imieniu Wykonawcy:
oświadczam, że oferowany asortyment stanowiący przedmiot zamówienia spełnia
wymagania określone przez Zamawiającego w SWZ oraz został sklasyfikowany jako
wyrób medyczny i spełnia wymogi określone przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 2022
roku o wyrobach medycznych oraz określone w Rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów
medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia WE nr 178/2002 i
rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i
93/42/EWG lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5
kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia
dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE, bądź określone przepisami ustawy z
dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych z uwzględnieniem właściwych przepisów
przejściowych oraz został wprowadzony do obrotu i używania na terenie RP zgodnie z
przepisami prawa dla wszystkich oferowanych wyrobów medycznych.
Ponadto oświadczam, że na każde żądanie Zamawiającego udostępnię niezwłocznie
wszystkie dokumenty potwierdzające wprowadzenie oferowanego przedmiotu
zamówienia do obrotu i stosowania na terenie RP, zgodnie z obowiązującym prawem
oraz w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie (nie krótszym niż 5 dni roboczych)
zarówno w trakcie trwania postępowania, jak i po jego zakończeniu. „
Odwołujący wraz z ofertą przedłożył podpisane oświadczenie Wykonawcy z
wykorzystaniem Załącznika nr 11 do SWZ oraz deklaracje zgodności EU dotyczące
oferowanej bielizny
pościelowej (poszwy, poszewki i prześcieradła); Odwołujący nie
załączył do oferty deklaracji zgodności EU dotyczącej oferowanej bielizny operacyjnej;
6. Pismem z dnia
24 stycznia 2024r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie rażąco niskiej ceny.
Udzielając wyjaśnień w zakresie ceny ofertowej w dniu 29 stycznia 2024 r. Odwołujący
załączył deklarację zgodności EU dotyczącą bielizny operacyjnej, wskazując, ze:
Sygnatura akt: KIO 669/24
„Omyłkowo do oferty nie zostały dołączone deklaracje zgodności UE dla bielizny i
odzieży operacyjnej, potwierdzające oświadczenie złożone przez Wykonawcę w
załączniku nr 11 do SWZ. Niniejszym załączamy dowody potwierdzające na dzień
składania ofert, że oferowana bielizna operacyjna spełnia wymogi określone dla wyrobów
medycznych, tj.: deklaracji zgodności WE o spełnieniu wymagań zasadniczych,
potwierdzającej wprowadzenie oferowanego przedmiotu do obrotu i stosowania na
terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym prawem (…).”
Zamawiający dokonując oceny oferty Odwołującego w kryterium jakościowym nie
przyznał punktów a odpowiadając na prośbę Odwołującego o wyjaśnienie tej decyzji
Zamawiający wskazał, że wbrew wymaganiu z rozdziału XII SWZ „Tom – Marg ZPCH
Sp. z o. o. złożył wraz z ofertą ww. oświadczenie oraz trzy deklaracje zgodności UE dla:
prześcieradeł, poszew na kołdry i poszewek na poduszki, Wykonawca nie złożył
natomiast wraz z ofertą deklaracji zgodności UE dla bielizny operacyjnej, nie potwierdził
zatem
– w sposób wymagany w Rozdziale XII ust. 4 SWZ – że zaoferowana bielizna
operacyjna spełnia wymogi określone dla wyrobów medycznych. Dodatkowo w
odpowiedzi na ,,Wezwanie do wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie
ceny” z dn. 24.01.2024 r. Wykonawca sam przyznał, że - ,,Omyłkowo do oferty nie
zostały dołączone deklaracje zgodności UE dla bielizny i odzieży operacyjnej,
potwierdzające oświadczenie złożone przez Wykonawcę w załączniku nr 11 do SWZ.
(…)” Tym samym Wykonawca Tom – Marg ZPCH sp. z o. o. nie spełnił wymagań
kryterium -
ocena jakościowa i dlatego w tym kryterium złożonej ofercie przyznano ,,0”
pkt. W świetle art. 107 ust. 3 ustawy Pzp Zamawiający nie wzywa do złożenia lub
uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych w wyznaczonym terminie, jeżeli
przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami
określonymi w opisie kryteriów oceny ofert.”
Izba stwierdz
a, że:
Zgodnie z art. 239 Ustawy: 1. Z
amawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 2.
Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Zgodnie z art. 240 Ustawy 1.
Zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób
jednoznaczny i zrozumiały. 2. Kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać
zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają
Sygnatura akt: KIO 669/24
weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na
podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Przy czym zgodnie z art. 99 ust. 1 Ustawy
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Zgodnie z art. 16 i 17 ust. 2 Ustawy Za
mawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Jednocześnie:
- Ustawa zgodnie z art. 7 pkt.
20 rozróżnia możliwość domagania się przedmiotowych
środków dowodowych dla potwierdzenia zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót
budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w: a) opisie przedmiotu
zamówienia lub b) opisie kryteriów oceny ofert, lub c) wymaganiami związanymi z realizacją
zamówienia;
- k
westie terminu składania przedmiotowych środków dowodowych in genere – nie
zależnie od celu opisanego w art. 7 pkt. 20 Pzp, w jakim zgodnie z SWZ mają zostać złożone
określa art. 107 ust 1 Ustawy przewidujący obowiązek składania przedmiotowych środków
dowodowych wraz z ofertą;
art. 107 ust. 2 Ustawy doregulowuje kwestię terminu i ewentualnej możliwości
późniejszego lub na wezwanie składania lub uzupełniania przedmiotowych środków
dowodowych j
eżeli wykonawca uzależniając tę możliwość od przewidzenia jej przez
zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, w ustępie 3
wyłączając tę możliwość w odniesieniu do między innymi przedmiotowych środków
dowodowych
służących potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w
opisie kryteriów oceny ofert.
Izba stwierdza,
że zapisy w zakresie opisu warunków przyznania punktów w
przewidzianym SWZ kryterium oceny ofert
są jednoznaczne. Zamawiający w SWZ wprost
określił wymaganie, co zakresu i terminu złożenia przedmiotowych środków dowodowych
wymaganych dla wykazania spełnienia kryterium jakościowego oceny ofert w rozdziale XII
SWZ określając, że wymaga ich złożenia „wraz z ofertą”.
Zbieżność terminologii (przedmiotowy środek dowodowy dla dokumentów
wymaganych lub nie dla wykazania różnych okoliczności tj. zgodności oferowanej rzeczy z
wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia (rozdział
Sygnatura akt: KIO 669/24
VII SWZ-
nie wymagane złożenie środków dowodowych) lub opisie kryteriów oceny ofert
(rozdział XII SWZ – wymagane złożenie środków dowodowych)) nie powoduje zmiany zasad
oceny i braku możliwości przyznania punktów w kryterium w razie nie złożenia wymaganego
SWZ rozdział XII przedmiotowego środka dowodowego wraz z ofertą.
Jednoznaczności wymagania złożenia oczekiwanych środków dowodowych w postaci
deklaracji zgodności UE wraz z ofertą nie zmienia także przewidzenie przez Zamawiającego
prawa
domagania się od wykonawcy i skorelowanego z tym obowiązku wykonawcy
przed
kładania Zamawiającemu deklaracji zgodności UE w późniejszym czasie.
Kwesti
ę niemożności uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych jako
służących ocenie spełnienia kryterium oceny oferty reguluje też art. 107 Ustawy.
Brzmienie SWZ w świetle normy art. 107 Ustawy uzasadnia prawidłowość skarżonej
czynności Zamawiającego jako przemawiające za niedopuszczalnością składania i
uzupełniania po upływie terminu składania ofert przedmiotowych środków dowodowych
służących potwierdzeniu zgodności oferowanej dostawy z cechami lub kryteriami
określonymi w opisie kryteriów oceny ofert.
W
świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, zaś „Odwołanie zawiera: (…)
8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności”. W niniejszej sprawie, odwołanie
nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które pozwoliłoby na zrekonstruowanie
sprzecznego z Ustawą zachowania Zamawiającego czy zdarzenia, wypełniającego przepisy
prawa, których naruszenie zarzucił Odwołujący. Zgodnie z art. 554 ust. 1 Ustawy „Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców”, co nie zostało wykazane
odwołaniem. Jednocześnie poczynione w sprawie ustalenia przeczą założeniom opisanym w
odwołaniu.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553
z uwzględnieniem art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 575 i
art. 574 Ustawy oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 Rozporządzenia w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Sygnatura akt: KIO 669/24
Izba zaliczyła do kosztów postępowania wpis wniesiony przez Odwołującego oraz
koszty postępowania poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocników i obciążyła nimi
O
dwołującego.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca :
………………………………