Sygn. akt:
KIO 77/24
KIO 78/24
WYROK
Warszawa, dnia 31 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Izabela Niedziałek-Bujak
Andrzej Niwicki
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 stycznia 2024
r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu 8 stycznia 2024
r. przez wykonawcę REMONTEX spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rybniku
B. w dniu 8 stycznia 2024
r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o.o. z
siedzibą w Siemianowicach Śląskich
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z
siedzibą w Katowicach Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu
przy udziale
uczestników po stronie odwołującego w postępowaniu o sygn. akt 77/24:
A. wykonawcy
Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o. o. z siedzibą w Siemianowicach
Śląskich,
B. wykonawcy
KONKO S.A. z siedzibą w Mysłowicach,
C. wykonawcy IWENT Sp. z o. o. z
siedzibą w Rybniku
przy udziale
uczestników po stronie odwołującego w postępowaniu o sygn. akt 78/24:
A. wykonawcy PATENTUS S.A.
z siedzibą w Pszczynie,
B. wykonawcy
KONKO S.A. z siedzibą w Mysłowicach,
C. wykonawcy Hennlich s.r.o.
z siedzibą w Litoměřice,
D. wykonawcy
MMC Poland Sp. z o. o. z siedzibą w Katowicach,
E. wykonawcy
REMONTEX Sp. z o. o. z siedzibą w Rybniku,
F. wykonawcy
IWENT Sp. z o. o. z siedzibą w Rybniku
orzeka:
KIO 77/24
1. u
marza postępowanie w zakresie zarzutu nr 2 odwołania,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
3. kosztami
postępowania obciąża REMONTEX Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
REMONTEX Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku tytułem wpisu od odwołania, kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną
przez
zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z siedzibą w
Katowicach Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika
zasądza od wykonawcy REMONTEX Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku na rzecz
zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z siedzibą w Katowicach
Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA
S.A. z siedzibą w Katowicach Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu
KIO 78/24
1. oddala
odwołanie,
2. kosztami
postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o.o. z siedzibą w
Siemianowicach Śląskich i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych) poniesioną przez zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z
siedzibą w Katowicach Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od wykonawcy Przedsiębiorstwa Hydromel Sp. z o.o. z siedzibą w
Siemianowicach Śląskich na rzecz zamawiającego POLSKA GRUPA
GÓRNICZA S.A. z siedzibą w Katowicach Oddział KWK Piast-Ziemowit w
Bieruniu
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
przez
zamawiającego POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z siedzibą w Katowicach
Oddział KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu
zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…............................
KIO 77/24, 78/24
Uzasadnienie
Zamawiający POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z siedzibą w Katowicach Oddział KWK
Piast-Ziemowit w Bieruniu
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów
ustawy z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz.1605 ze zm.
dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie przetargu
nieograniczonego
na „Dostawę nowych urządzeń wyposażenia kompleksu ścianowego dla
Polskiej Grupy Górniczej S.A. Oddział KWK Piast-Ziemowit „Ruch Ziemowit” (nr referencyjny:
. Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów unijnych. Ogłoszenie o
zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 27 grudnia 2023 r.
pod nr 00792030-2023
Dnia 8 stycznia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu, na podstawie art. 505 ust. 1 oraz art. 513 pkt 1 oraz pkt 2
ustawy Pzp odwołanie złożyli: wykonawca REMONTEX spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rybniku oraz wykonawca Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z
o.o.
z siedzibą w Siemianowicach Śląskich.
W sprawie o sygn. 77/24 o
dwołanie złożono wobec treści ogłoszenia wszczynającego
postępowanie o udzielenie zamówienia oraz wobec treści dokumentów zamówienia tj.:
zagregowania w przedmiocie zamówienia [część III SWZ ust. 1 – ust. 4; załącznik nr 1 do
SWZ pkt I] odrębnych zamówień, mogących stanowić samodzielne przedmioty odrębnych
zamówień lub części zamówienia (przedmiot ofert częściowych), w ramach jednego
zamówienia oraz niedopuszczenie składania ofert częściowych, czym doprowadzono do
naruszenia art. 16 pkt 1 ustawy Pzp oraz art. 99 ust. 4 ustawy Pzp
– tj. zasady
przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji, bowiem przy takim zagregowaniu zgodnie z wiedzą posiadaną przez
Odwołującego istnieje wyłącznie jeden podmiot mogący przystąpić do postępowania i co w
konsekwencji prowadzi do nieproporcjonalnego ukształtowania warunków udziału w
postępowaniu, czym doprowadzono do naruszenia art. 16 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 112 ust. 1
ustawy Pzp
, bowiem odniesiono warunki udziału w postępowaniu do całości przedmiotu
zamówienia (to jest połączonych zamówień częściowych), podczas gdy warunki te winny
być odpowiednio skorelowane z wydzielonymi częściami zamówienia i powinny odnosić się
do konkretnych części zamówienia
nieopisania w dokumentach zamówienia powodów niedokonania zamówienia na części,
czym doprowadzono do naruszenia art. 91 ust. 2 ustawy Pzp
– nakazującego wskazanie
takich powodów
wymogu, aby zaoferowane wyposażenie kompleksu ścianowego, nie było prototypem oraz
aby było eksploatowane w kopalniach węgla kamiennego w Unii Europejskiej lub w krajach,
które z Unią Europejską podpisały umowy o równym traktowaniu [część IX SWZ pkt 3],
czym doprowadzono do naruszenia art. 16 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 oraz art.
106 ust. 3 ustawy Pzp
– tj. zasady przygotowania i przeprowadzenia postępowania w
sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, jak również zakazu opisywania
przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz zakazu żądania
przedmiotowych środków dowodowych które ograniczałyby uczciwą konkurencję, bowiem
przy takim zagregowaniu zgodnie z wiedzą posiadaną przez Odwołującego istnieje
wyłącznie jeden podmiot mogący przystąpić do postępowania
warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do zdolności technicznych i
zawodowych wykonawcy, opisanego w części V SWZ ust. 4 pkt 2 lit. a w brzmieniu:
Zamawiający stosuje warunki udziału w postępowaniu - zdolności technicznej lub
zawodowej; Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed terminem składania
ofert (a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie) wykonał co
najmniej jedną dostawę obejmującą minimum. 90 sekcji obudowy zmechanizowanej o
podziałce nie mniejszej niż 1,75m ze sterowaniem elektrohydraulicznym współdziałającym
w integracji ze sterowaniem i układem automatyki kombajnu ścianowego, które były
eksploatowane w zautomatyzowanym kompleksie ścianowym, który narusza zasady
proporcjonalności (art. 16 pkt 3 ustawy Pzp), równego traktowania wykonawców oraz
uczciwej konkurencji (art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
), jak również zasady kształtowania
warunków udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia
oraz wyrażenia jako minimalnych poziomów zdolności (art. 112 ust. 1 ustawy Pzp),
prowadząc tym samym do nieproporcjonalnego i sztucznego zawężenia konkurencji w
postępowaniu, nie dopuszczając do postępowania wykonawców zdolnych wykonać
należycie zamówienie
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1 w zw. art. 99 ust. 4 oraz art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ich niezastosowanie,
a w konsekwencji naruszenie zasady uczciwej konkurencji i doprowadzenie do sytuacji, w
której zgodnie z najlepszą wiedzą Odwołującego, jedynie jeden podmiot jest w stanie złożyć
ofertę w postępowaniu ze względu na zagregowanie w jednym zamówieniu różnych
zamówień, które mogą stanowić samodzielne przedmioty odrębnych zamówień lub części
zamówienia (przedmiot ofert częściowych), podczas gdy Zamawiający zobowiązany jest
przygotować i prowadzić postępowanie w taki sposób, aby zapewnić zachowanie uczciwej
konkurencji, a w konsekwencji art. 16 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 112 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
jego niezastosowanie, a w konsekwencji nieproporcjonalne ukształtowanie warunków
udziału w postępowaniu poprzez ich odniesienie do całości przedmiotu zamówienia (to jest
połączonych zamówień częściowych), podczas gdy warunki te winny być odpowiednio
skorelowane z wydzielonymi częściami zamówienia i powinny odnosić się do konkretnych
części zamówienia.
2) art. 91 ust. 2 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie, a w konsekwencji nieopisanie w
dokumentach zamówienia powodów niedokonania zamówienia na części, podczas gdy
Zamawiający zobowiązany jest wskazać w dokumentach zamówienia powody
niedokonania podziału zamówienia na części.
3) art. 16 pkt 1 w zw. z art. 99 ust. 4 oraz art. 106 ust. 3 ustawy Pzp poprzez ich
niezastosowanie, a w konsekwencji naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz
naruszenie zakazu opisywania przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję oraz zakazu żądania przedmiotowych środków dowodowych, które
ograniczałyby uczciwą konkurencję i doprowadzenie do sytuacji, w której zgodnie z
najlepszą wiedzą Odwołującego, jedynie jeden podmiot jest w stanie złożyć ofertę w
postępowaniu ze względu na postawiony przez Zamawiającego wymóg, aby zaoferowane
wyposażenie kompleksu ścianowego, nie było prototypem oraz aby było eksploatowane w
kopalniach węgla kamiennego w Unii Europejskiej lub w krajach, które z Unią Europejską
podpisały umowy o równym traktowaniu, podczas gdy Zamawiający zobowiązany jest
przygotować i prowadzić postępowanie w taki sposób, aby zapewnić zachowanie uczciwej
konkurencji.
4) art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie lub
błędne zastosowanie, a w konsekwencji postawienie warunku udziału w postępowaniu
(opisanego w części V SWZ ust. 4 pkt 2 lit. a), który jest nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia, nie pozwala na ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia i nie wyraża się jako „minimalny poziom zdolności”, a przez to jest sprzeczny z
zasadą proporcjonalności i narusza zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, ponieważ zmierza do sztucznego zawężenia konkurencji w
postępowaniu, nie dopuszczając do postępowania wykonawców zdolnych wykonać
należycie zamówienie, czym Zamawiający zmierza do naruszenia zasady gospodarności,
wyrażonej w art. 17 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy Pzp, a to do udzielenia zamówienia w sposób
niezapewniający najlepszej jakości dostaw w ramach środków, które Zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia oraz niezapewniający uzyskania
najlepszych efektów zamówienia w stosunku do poniesionych nakładów.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie Zamawiającemu dokonania podziału zamówienia na części poprzez wydzielenie
odrębnych rodzajowo zamówień, w szczególności (co najmniej) poprzez wydzielenie z
przedmiotu zamówienia dostawy sekcji budowy zmechanizowanej w ilości 97 szt. o podziałce
1,75m
– część III SWZ, ust. 3 – tabela – punkt 1 (tak samo: załącznik nr 1 do SWZ część I,
tabela, punkt 1) wraz z usługami towarzyszącymi (np. usługą serwisową) wraz z odpowiednim
przyporządkowaniem warunków udziału w postępowaniu do wydzielonych części zamówienia
oraz wydzieleniem odpowiednich wysokości wadium, przystosowaniem opisu przedmiotu
zamówienia oraz wzorów formularzy w postępowaniu, jak również dostosowaniem
projektowanych postanowień umownych do wydzielonych części zamówienia;
nakazanie Zamawiającemu opisania w dokumentach zamówienia powodów niedokonania
podziału zamówienia na części;
nakazanie Zamawiającemu usunięcia wymogu, aby zaoferowane wyposażenie kompleksu
ścianowego, nie było prototypem oraz aby było eksploatowane w kopalniach węgla
kamiennego w Unii Europejskiej lub w krajach, które z Unią Europejską podpisały umowy o
równym traktowaniu;
zmianę warunku udziału w postępowaniu (opisanego w części V SWZ ust. 4 pkt 2 lit. a)
poprzez:
a)
obniżenie ilości sekcji z „90 sekcji” do „30 sekcji”
b)
usunięcie wymogu dotyczącego podziałki poprzez usunięcie fragmentu „o podziałce nie
mniejszej niż 1,75m” względnie dopuszczenie – jako alternatywnej – również podziałki 1,5m
c)
usunięcie wymogu dotyczącego sterowania elektrohydraulicznego poprzez usunięcie
fragmentu: „ze sterowaniem elektrohydraulicznym współdziałającym w integracji ze
sterowaniem i układem automatyki kombajnu ścianowego”;
przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania oraz dowodów wskazanych w
treści odwołania;
na wypadek kwestionowania przez Zamawiającego okoliczności opisanych w treści
odwołania – przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego, zgodnie z treścią odwołania;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania;
z ostrożności procesowej – na wypadek gdyby zmiany w dokumentach zamówienia
powodowały taki skutek:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia postępowania lub unieważnienie postępowania w
związku z istotną zmianą charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym (art.
256 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 oraz art. 137 ust. 7 ustawy Pzp)
z ostrożności procesowej – na wypadek, gdyby przed wydaniem wyroku Izby doszło do
otwarcia ofert w postępowaniu:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności otwarcia ofert oraz unieważnienia
postępowania lub unieważnienie postępowania.
Odwołujący wskazał, iż ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Odwołujący wskazał, że jest
podmiotem, który oferuje na rynku dostawę produktów wchodzących w skład zagregowanego
przedmiotu zamówienia – to jest sekcji obudów zmechanizowanych. Możliwość złożenia oferty
w postępowaniu i ubiegania się o zamówienie zostały Odwołującemu w jego ocenie odebrane w
związku z nieprawidłowym (niezgodnym z przepisami ustawy Pzp) sformułowaniem
dokumentów zamówienia (SWZ), który polega na:
zagregowaniu odmiennych rodzajowo urządzeń,
wymogu, aby urządzenia nie były urządzeniami prototypowymi i aby urządzenia
funkcjonowały już w krajach UE lub wskazanych innych krajach,
postawieniu warunków udziału w postępowaniu odnoszących się do całości zagregowanego
przedmiotu zamówienia,
postawieniu warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia i niewyrażający się jako „minimalne poziomy zdolności”,
które łącznie spowodowały naruszenie zasad uczciwej konkurencji w postępowaniu, bowiem
zgodnie z najlepszą wiedzą Odwołującego, wyłącznie jeden podmiot na rynku krajowym
(konsorcjum) jest w stanie złożyć ofertę w tak ukształtowanym postępowaniu. Odwołujący
wskazał, że poniesie szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp
– możliwość uzyskania zamówienia została mu bowiem odebrana, a co za tym idzie
Odwołujący utracił szansę na osiągnięcie zysku, który planował osiągnąć w wyniku realizacji
zamówienia (lucrum cessans).
W sprawie o sygn. 78
/24 odwołanie złożono od następujących czynności Zamawiającego,
podjętych oraz zaniechanych w toku postępowania, a polegające na:
zaniechaniu podziału zamówienia na części, oraz zaniechaniu uzasadnienia braku podziału
zamówienia na części,
opisie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję,
żądaniu przedmiotowych środków dowodowych zbędnych do przeprowadzenia
postępowania oraz nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia,
sformułowaniu warunku udziału w postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej i
zawodowej, w sposób nieproporcjonalny i wygórowany,
5. nieuprawnionym ograniczeniu konkurencji w p
ostępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 ust. 1-3 w zw. z art. 17 ust. 1 w zw. z art. art. 91 ust. 2 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie dokonania analizy potrzeb i wymagań Zamawiającego w zakresie
możliwości podziału zamówienia na części, brak wskazania w dokumentach zamówienia
powodów niedokonania podziału zamówienia na części, w sytuacji, gdy taki podział
zamówienia jest konieczny w przedmiotowym postępowaniu, co doprowadziło do naruszenia
zasady efektywnego wydatkowania środków publicznych, jak również do nieuzasadnionego
ograniczenia konkurencji;
2. art. 16 pkt 1-3 w zw. z art. 91 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp przez
prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny z zasadą równego traktowania i uczciwej
konkurencji poprzez zaniechanie dokonania podziału zamówienia na części i tym samym
ograniczenie liczby podmiotów uprawnionych do ubiegania się o udzielenie zamówienia w
Postępowaniu;
3. art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 106 ust. 1, 2 i 3 w zw. z
art. 99 ust. 4 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający i
ograniczający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców, żądanie
przedmiotowych środków dowodowych zbędnych do przeprowadzenia postępowania oraz
nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia, tj. poprzez sformułowanie wymogu, by
wykonawca oświadczył, że zaoferowane maszyny, urządzenia, instalacje i systemy nie są
prototypem i były lub są eksploatowane w kopalniach węgla kamiennego w Unii Europejskiej
lub w krajach, które z Unią Europejską podpisały umowy o równym traktowaniu,
4. art. 16 pkt 1-
3 ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 112
ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp w związku z art. 116 ust. 1
ustawy Pzp, poprzez określenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny
do przedmiotu zamówienia, naruszający zasadę uczciwej konkurencji, zasadę równego
traktowania, zasadę udzielania zamówienia zapewniającego najlepszą jakość uzasadnioną
charakterem zamówienia, w sposób nadmierny i nie znajdujący uzasadnienia w przedmiocie
zamówienia, przez co prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia straciło walor
przejrzystości.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu, aby:
zmienił treść Ogłoszenia o zamówieniu i SWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu
odwołania,
dokonaną zmianę Ogłoszenia o zamówieniu i SWZ przekazał niezwłocznie wszystkim
wykonawcom oraz zamieścił zmianę Ogłoszenia o zamówieniu i SWZ na stronie internetowej,
na której Ogłoszenie o zamówieniu lub SWZ jest udostępniana,
przesunął termin składania ofert o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w
ofertach, tj. na dzień 20.02.2024 r.
Odwołujący wskazał, iż jest wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
powołanych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp. Odwołujący jest zainteresowany udzieleniem
mu przedmiotowego zamówienia. Jednak w sytuacji, gdy Zamawiający zaniechał podziału
zamówienia na części, pomimo tego, że w tym zamówieniu taki podział jest w ocenie
Odwołującego konieczny i uzasadniony, nadto wymaga przedmiotowego środka dowodowego
zbędnego do przeprowadzenia postępowania oraz nieproporcjonalnego do przedmiotu
zamówienia oraz warunki udziału w postępowaniu zostały sformułowane w sposób sprzeczny z
ustawą Pzp, w szczególności w sposób nieproporcjonalny i dyskryminujący odwołującego się
wykonawcę, Odwołujący nie ma możliwości złożenia oferty spełniającej tak sformułowane
warunki, pomimo posiadania bogatego doświadczenia. Zaniechanie podziału zamówienia na
części powoduje poważne, niczym nieuzasadnione zdaniem Odwołującego ograniczenie
konkurencji. Dokładnie tak samo wygląda według niego sytuacja z wymogiem przedmiotowego
środka dowodowego, w postaci oświadczenia o tym, że oferowane urządzenia nie są
prototypem oraz były lub są eksploatowane w kopalniach węgla kamiennego w Unii
Europejskiej lub w krajach, które z Unią Europejską podpisały umowy o równym traktowaniu.
Kwestionowane w odwołaniu postanowienia warunków udziału w postępowaniu pozbawiają
Odwołującego możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego i jego realizacji
na najkorzystniejszych w jego ocenie
dla Zamawiającego warunkach. Powyższe dowodzi
istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Ponadto
Odwołujący wskazał, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp
Odwołujący może ponieść szkodę. Gdyby Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy,
to dokonałby podziału zamówienia na części, nie wymagałby ww. oświadczenia w ramach
przedmiotowych środków dowodowych oraz prawidłowo sformułowałby warunki udziału w
postępowaniu dotyczące doświadczenia, faktycznie umożliwiając Odwołującemu udział w
postępowaniu. Tym samym w przyszłości oferta Odwołującego mogłaby zostać wybrana jako
najkorzystniejsza.
Odwołania w sprawach o sygn. 77/24 i 78/24 zostały wniesione z zachowaniem ustawowego
terminu określonego w
art. 515 ust. 2 pkt 1) w zw. z art. 509 ust. 2
ustawy Pzp. Informację
stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania Odwołujący uzyskali 27 grudnia 2023r. (data
publikacji ogłoszenia o zamówieniu oraz treści SWZ). W związku z powyższym odwołania
wniesione w dniu 8 stycznia 2024 r.
należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z
ustawą Pzp terminie.
Wpisy od obu
odwołań w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
każdy zostały uiszczone przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych
zarówno przez REMONTEX Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku, jak i Przedsiębiorstwo Hydromel
Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich (zwani łącznie: „Odwołujący”). Odwołujący
prawidłowo przekazali kopie odwołań Zamawiającemu oraz załączyli potwierdzenia
przekazania odwołań Zamawiającemu.
W dniu 24
stycznia 2024 r. Zamawiający złożył pisemne odpowiedzi na oba odwołania. W
sprawie o sygn. 77/24
wniósł o oddalenie zarzutów, w sprawie o sygn. 78/24 wniósł o oddalenie
odwołania w zakresie zarzutów 2, 3 i 4 oraz umorzenie postępowania w zakresie zarzutu nr 1 ze
względu na zamieszczenie w dokumentacji postępowania żądanych wyjaśnień.
W dniu 26 stycznia 2024 r. na posiedzeniu:
- o
dwołujący w sprawie o sygn. 77/24 z uwagi na zmiany dokonane przez Zamawiającego w
SWZ
cofnął odwołanie w zakresie zarzutu nr 2. Zgodnie z art. 520 ustawy Pzp odwołujący może
cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Mając powyższe na uwadze Izba
postanowiła umorzyć postępowanie w zakresie zarzutu cofniętego przez Odwołującego,
odwołujący w sprawie o sygn. 78/24 z uwagi na zmiany dokonane przez Zamawiającego w
SWZ
oświadczył, że cofa odwołanie w części zarzutu nr 1 odwołania, która dotyczy naruszenia
art. 91 ust. 2 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy Pzp
, zaś w pozostałym zakresie zarzut
pozostawia do rozpoznania przez Izbę. Pozostała część zarzutu dotyczy naruszenia art. 16 ust.
1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba wskazuje, że przepisy te (dotyczące
zasad
udzielania zamówień publicznych) mogą zostać naruszone w powiązaniu z jednym z
przepisów ustawy Pzp, nie mogą stanowić samodzielnej podstawy rozpoznania. Mając to na
uwadze Izba rozpoznała odwołanie również w zakresie zarzutu nr 1.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestników obu postępowań, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także
stanowisk stron
i uczestników obu postępowań, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w obu odwołaniach nie została
wypełniona żadna z przesłanek skutkujących ich odrzuceniem, odwołania nie zawierały braków
formalnych i mogły zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła, że wykonawcy wnoszący odwołania wykazali interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołań wynika z faktu, iż w przypadku uwzględnienia
zarzutów obu odwołań Odwołujący mieliby szansę na uzyskanie zamówienia.
W sprawie o sygn. 77/24 p
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego REMONTEX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rybniku w
ustawowym terminie
zgłosili następujący wykonawcy: Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o. o. z
siedzibą w Siemianowicach Śląskich, KONKO S.A. z siedzibą w Mysłowicach oraz IWENT Sp. z
o. o. z siedzibą w Rybniku. Izba postanowiła dopuścić wykonawców
Przedsiębiorstwo
Hydromel
Sp. z o. o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, KONKO S.A. z siedzibą w
Mysłowicach oraz IWENT Sp. z o. o. z siedzibą w Rybniku do udziału w postępowaniu
odwoławczym po stronie odwołującego REMONTEX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Rybniku.
W sprawie o sygn. 78
/24 przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich w
ustawowym terminie zgłosili następujący wykonawcy: PATENTUS S.A. z siedzibą w Pszczynie,
KONKO S.A. z siedzibą w Mysłowicach, Hennlich s.r.o. z siedzibą w Litoměřice, MMC Poland
Sp. z o. o. z siedzibą w Katowicach, REMONTEX Sp. z o. o. z siedzibą w Rybniku, IWENT Sp.
z o. o. z siedzibą w Rybniku. Izba postanowiła dopuścić wykonawców PATENTUS S.A. z
siedzibą w Pszczynie, KONKO S.A. z siedzibą w Mysłowicach, Hennlich s.r.o. z siedzibą w
Litoměřice, MMC Poland Sp. z o. o. z siedzibą w Katowicach, REMONTEX Sp. z o. o. z siedzibą
w Rybniku, IWENT Sp. z o. o. z siedzibą w Rybniku do udziału w postępowaniu odwoławczym
po stronie
odwołującego
Przedsiębiorstwo Hydromel Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach
Śląskich.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, obu
odwołań wraz z załącznikami, pism procesowych złożonych przez Odwołujących wraz z
załącznikami, dowodu złożonego na posiedzeniu przez odwołującego w sprawie 78/24 (wyciąg
z normy),
dowodu przedłożonego przez Zamawiającego na rozprawie (wykaz publikacji),
odpowiedzi na odwołanie złożonych przez Zamawiającego oraz pism procesowych złożonych
przez
wykonawców zgłaszających przystąpienie do obu postępowań.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że
odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie i podlegały oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający POLSKA GRUPA GÓRNICZA S.A. z siedzibą w Katowicach Oddział KWK
Piast-
Ziemowit w Bieruniu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego w
trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę nowych urządzeń wyposażenia kompleksu
ścianowego dla Polskiej Grupy Górniczej S.A. Oddział KWK Piast-Ziemowit „Ruch Ziemowit”.
O
pis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 1 do SWZ.
Zamawiający w
zamówieniu połączył ze sobą wiele różnych rodzajowo urządzeń, które nie stanowią zdaniem
Odwołujących nierozerwalnej całości i nie są ze sobą organicznie połączone w taki sposób, aby
nie było możliwe ich zamówienie w ramach odrębnych zamówień lub nawet w ramach jednego
zamówienia, ale podzielonego na części (z dopuszczeniem składania ofert częściowych). W
części IX pkt 3 SWZ Zamawiający postawił wymóg, aby dostarczany przedmiot zamówienia
(kompleksowe wyposażenie) było już eksploatowane w kopalniach węgla kamiennego w Unii
Europejskiej lub w krajach, które z Unią Europejską podpisały umowy o równym traktowaniu, a
zatem aby nie było wyposażeniem prototypowym. W zakresie warunku udziału odnoszącego
się do zdolności technicznych i zawodowych wykonawcy (doświadczenia), opisanego w części
V SWZ ust. 4 pkt 2 lit. a, Zamawiający wymaga, aby wykonawcy wykazali się m.in.
doświadczeniem w dostawie (w okresie ostatnich 5 lat):
a) 90 sekcji obudowy zmechanizowanej
b)
o podziałce nie mniejszej niż 1,75m
c)
ze sterowaniem elektrohydraulicznym współdziałającym w integracji ze sterowaniem i
układem automatyki kombajnu ścianowego,
d)
które były eksploatowane w zautomatyzowanym kompleksie ścianowym.
Przedmiotem rozpoznania niniejszej sprawy było ustalenie czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów ustawy Pzp redagując SWZ tj. nie dokonując podziału przedmiotu
zamówienia na części, wskazując na wymagane przedmiotowe środki dowodowe oraz
określając warunek udziału w postępowaniu odnoszący się do zdolności technicznych i
zawodowych wykonawcy.
Odnosząc się do zarzutu nr 1 odwołania wniesionego w sprawie o
sygn. 77/24 oraz do zarzutu nr 1 i 2
odwołania wniesionego w sprawie o sygn. 78/24 należy
wskazać, że zamawiający zgodnie z art. 91 ustawy Pzp może udzielić zamówienia w częściach.
Zamawiający jest zobowiązany do rozważenia celowości podziału zamówienia na części,
powinien on podać wykonawcom powody niedokonania podziału zamówienia na części.
Jednak
Izba podziela stanowisko zaprezentowane w Komentarzu do ustawy Pzp pod redakcją
Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza, że ustawodawca pozostawił zamawiającemu swobodę
autonomicznego podejmowania decyzji o ewentualnym podziale i powodach tego podziału. W
przedmiotowych sprawach
wyjaśnienia złożone przez Zamawiającego są spójne. Wskazał on
przede wszystkim na kwestię odpowiedzialności w przypadku zamawiania poszczególnych
elementów oddzielnie. Takie zamówienie, co z resztą przyznał podczas rozprawy Odwołujący
REMONTEX Sp. z o.o.
, powodowałoby przeniesienie odpowiedzialności na podmiot
dostarczający np. jeden z głównych elementów tj. kombajn, zdejmując tę odpowiedzialność z
podmiotów dostarczających pozostałe elementy. Uzasadniając niedokonanie podziału
zamówienia Zamawiający wskazał także na kwestie techniczne, ekonomiczne i organizacyjne.
Powierzenie realizacji zamówienia jednemu podmiotowi będzie dawało Zamawiającemu
większą gwarancję niezawodności i prawidłowej wzajemnej współpracy urządzeń. Izba
podziela stanowisko Zamawiającego, że zamówienie wszystkich elementów łącznie pozwoli na
znaczne ograniczenie mogących wystąpić ryzyk np. ryzyka niedostarczenia wszystkich
urządzeń w jednym czasie. Mając powyższe na uwadze Zamawiający nie dokonując podziału
zamówienia na części zgodne z żądaniem Odwołujących nie dopuścił się naruszenia zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odnosząc się do zarzutów nr 3 obu odwołań, że Zamawiający zgodnie z dokumentacją
postępowania wymaga, aby nieprototypowy charakter miały poszczególne urządzenia, a nie
całe rozwiązanie. Oznacza to, że poszczególne urządzenia są lub były eksploatowane w
krajach UE lub krajach, z którymi UE posiadają umowy o równym traktowaniu. Nie można w
związku z tym zgodzić się ze stanowiskiem, że jedynym podmiotem, który będzie w stanie
zrealizować zamówienie jest konsorcjum, które zamówienie podobne do przedmiotowego
zamówienia zrealizowało w USA. Zamawiający nie wymaga bowiem, aby kumulacja
zastosowania wszystkich urządzeń nastąpiła w ramach jednego zamówienia. Każde z nich
mogło być stosowane u innego zamawiającego, tym bardziej, że jak wskazują obaj odwołujący
poszczególne urządzenia można swobodnie wydzielić. Izba nie podziela stanowiska, że
warunki udziału w postępowaniu były zaporowe. W ocenie Izby postawione warunki są spójne z
przedmiotem zamówienia.
Odnosząc się do zarzutów nr 4 obu odwołań Izba nie podziela stanowiska obu Odwołujących,
że Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia nie zapewniając tym samym zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców. Biorąc pod uwagę całość zamówienia warunek postawiony
przez Zamawiającego jest adekwatny. W ocenie Izby nawet, jeżeli tak postawiony warunek w
zakresie
zdolności technicznej i zawodowej powoduje ograniczenie kręgu wykonawców, którzy
mogą się ubiegać o realizację przedmiotowego zamówienia, to w ocenie Izby jest to
uzasadnione potrzebami Zamawiającego. Odwołujący w odwołaniach oraz podczas rozprawy
wskazywali
na własne doświadczenie odnoszące się do
części V ust. 4 pkt 2) lit. a) SWZ,
natomiast nie odnosili się np. do części V ust. 4 pkt 2) lit. b) SWZ, który to warunek również
odnosił się również do zautomatyzowanego kompleksu ścianowego. Wskazuje to zdaniem Izby
na brak konsekwencji i spójności obu stanowisk. Odnosząc się do wymagania 90 sekcji, jak
wynika zarówno ze stanowiska Zamawiającego wskazanego w odpowiedziach na odwołania,
jak również ze stanowiska zaprezentowanego podczas rozprawy, dla wykazania warunku w
tym zakresie
nie jest konieczne wykazanie doświadczenia w dostawie pełnego kompleksu
ścianowego w jednym zamówieniu. Wykonawcy mogą się wykazać kilkoma dostawami
określonych rodzajów urządzeń. W ocenie Izby Odwołujący nie wykazali, że nie istnieją na
rynku podmioty, które w ostatnich 5 latach zrealizowały zamówienia o podziałce 1,75 m Ich
twierdzenia w związku z tym należy uznać za gołosłowne, a to na nich ciążył ciężar wykazania
okoliczności, z których wywodzą skutki prawne.
Reasumując Izba uznała, że odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. § 5 pkt 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając w
tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowań odwoławczych stronę przegrywającą każde z
postępowań, czyli Odwołujących.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…...........................