Sygn. akt: KIO 79/24
WYROK
Warszawa, dnia 1 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 8
stycznia 2024 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Budowlane IMBUD J. i J. G.
Spółka jawna z siedzibą w Tarnowie w postępowaniu prowadzonym przez SIM
Małopolska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Brzesku
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo
Budowlane IMBUD J. i J. G.
Spółka jawna z siedzibą w Tarnowie i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Budowlane
IMBUD J. i J. G.
Spółka jawna z siedzibą w Tarnowie tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 79/24
U z a s a d n i e n i e
SIM Małopolska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Brzesku,
dalej „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym bez negocjacji na Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z
infrastrukturą techniczną ETAP I – Budynek „A” na działce nr 968/11 w miejscowości
Siedliska, gmina Tuchów. Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 24 listopada 2023 r. pod numerem 2023/BZP 00513451.
W dniu 8 stycznia 2024 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo Budowlane IMBUD J. i J. G.
Spółka jawna z siedzibą w Tarnowie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
polegające na jego błędnym zastosowaniu jako
podstawy do odrzucenia oferty O
dwołującego, przez przyjęcie, że Odwołujący dokonał
błędnego obliczenia ceny, w sytuacji w której do żadnego błędu w zakresie ustalenia ceny
przez O
dwołującego nie doszło,
art. 255 pkt 3 ustawy Pzp
polegające na jego błędnym zastosowaniu jako podstawy
do unieważnienia postepowania o udzielenie zamówienia publicznego, w wyniku błędnego
przyjęcia, iż cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa
kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w sytuacji,
w której za ofertę najwyżej w rankingu Zamawiający uznał ofertę opiewającą na kwotę 15
488 888,88 zł, mimo że za ważną należy uznać ofertę przedstawioną przez Odwołującego, a
ta oferta zawiera kwotę niższą niż przywołana przez Zamawiającego ww. kwota,
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
polegające na zaniechaniu dokonania weryfikacji
złożonych ofert i odstąpieniu od wyboru najkorzystniejszej oferty, a więc oferty Odwołującego
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentacji zamówienia, w sytuacji
kiedy Zamawiający otrzymał prawidłowo złożoną ofertę od Odwołującego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, unieważnienia czynności
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wykonania czynności
oceny złożonych w ramach postępowania ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden
wykonawca.
Zamawiający pismem z dnia 25 stycznia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania,
w
szczególności: specyfikację warunków zamówienia, ofertę Odwołującego, informację o
odrzuceniu oferty Odwołującego oraz o unieważnieniu postępowania. Izba wzięła również
pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także
oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu
29 stycznia 2024 r.
Izba nie dopuściła i nie przeprowadziła wnioskowanych przez Odwołującego
dowodów nr 11-15 z odwołania (kosztorys innego wykonawcy, informacja o odrzuceniu
oferty innego wykonawcy
oraz dokumenty dotyczące inwestycji w Wierzchosławicach). Izba
uznała, że ww. dowody są nieprzydatne dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Dotyczą
bowiem danych, które nie są przedmiotem oceny w toku niniejszego postępowania
odwoławczego.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz
z infrastrukturą techniczną ETAP I - BUDYNEK "A" na działce nr 968/11 w miejscowości
Siedliska, gmina Tuchów.
Zgodnie z pkt 4.1
specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”, Z uwagi na
etapowanie do formularza ofertowego każdy wykonawca zobowiązany jest załączyć
kosztorys ofertowy. Brak kosztorysu ofertowego dołączonego do oferty będzie skutkowało
odrzuceniem oferty na podstawie niezgodności oferty z warunkami zamówienia.
Stosownie do formularza ofertowego (Załącznik nr 2 do SWZ) wykonawca winien
podać cenę ofertową brutto. Równocześnie oświadczał, w myśl wzoru formularza, że Cena
zawiera podatek VAT.
Pod ceną ofertową znalazła się uwaga Zamawiającego o treści: Z
uwagi na etapowanie do formularza ofertowego każdy wykonawca zobowiązany jest
załączyć kosztorys ofertowy. Brak kosztorysu ofertowego dołączonego do oferty będzie
skutkowało odrzuceniem oferty na podstawie niezgodności oferty z warunkami zamówienia.
Jak stanowi pkt 20.1
– 20.4 SWZ:
W ofercie Wykonawca zobowiązany jest podać cenę za wykonanie całego
przedmiotu zamówienia w złotych polskich (PLN), z dokładnością do 1 grosza, tj. do dwóch
miejsc po przecinku.
W cenie należy uwzględnić wszystkie wymagania określone w niniejszej SWZ oraz
wszelkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej z obowiązującymi
przepisami realizacji przedmiotu zamówienia, a także wszystkie potencjalne ryzyka
ekonomiczne, jakie mogą wystąpić przy realizacji przedmiotu zamówienia.
Rozliczenia między Zamawiającym a Wykonawcą prowadzone będą w złotych
polskich z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Wykonawca zobowiązany jest zastosować stawkę VAT zgodnie z obowiązującymi
przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023r. poz.
Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 6 269 347,02 zł.
Do upływu terminu składania ofert oferty złożyło ośmiu wykonawców, w tym
Odwołujący z ceną brutto 14 711 642,58 zł. Odwołujący załączył kosztorysy ofertowe. W
k
osztorysie w zakresie instalacji elektrycznych zewnętrznych dokonał przeliczeń z
zastosowaniem stawki
podatku VAT w wysokości 8%, bowiem podał Kosztorys netto 248
869,23, VAT 19 909,54, Wartość kosztorysu brutto 268 778,77.
W dniu 3 stycznia 2024 r. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp,
wskazując że Zgodnie z SWZ pkt 20.4. „Wykonawca
zobowiązany jest zastosować stawkę VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023r, poz. 1570). ” Zgodnie z
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla
których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek
obniżonych (Dz.U. 2020. poz. 527) roboty nie związane z bryłą budynku powinny zostać
objęte stawką podatku VAT 23%.
W Kosztorysie przedstawionym przez firmę IMBUD w zakresie ceny instalacji
elektrycznych zewnętrznych błędnie dokonano przeliczeń z zastosowaniem stawki 8%.
Zgodnie w art. 7 pkt 1 p.z.p., ilekroć w ustawie jest mowa o cenie - należy przez to
rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 09.05.2014 r. o informowaniu
o cenach towarów i usług (Dz. U. 2019 r. poz. 178) - i.o.c.t.u. Zgodnie z art. 3 ust. 2 i.o.c.t.u.
W cenie uwz
ględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na
podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem
od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę
taryfow
ą. W związku z powyższym, błędne ustalenie stawki podatku VAT, a w konsekwencji
błędne określenie ceny brutto jest podstawą do odrzucenia oferty wykonawcy. W sytuacji, w
której zamawiający nie określił w specyfikacji warunków zamówienia stawki podatku VAT w
ogóle nie może dojść do wystąpienia innej omyłki w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3 p.z.p.,
ponieważ nie wystąpi wówczas ustawowa przesłanka niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia niepowodującej istotnych zmian treści. W tej sytuacji w rachubę wchodzi
wyłącznie ocena wystąpienia błędu w obliczeniu w ofercie ceny; oraz jeżeli jednak
zamawiający, opisując w specyfikacji warunków zamówienia sposób obliczania ceny, nie
zawarł żadnych wskazań dotyczących stawki podatku VAT, wówczas oferta zawierająca
stawkę niezgodną z obowiązującymi przepisami podlega odrzuceniu na podstawie art. 226
ust. 1
pkt 10 p.z.p., o porównywalności ofert bowiem można mówić dopiero wówczas, gdy
określone w ofertach ceny, mające być przedmiotem porównania, zostały obliczone z
zachowaniem tych samych reguł.
W tym samym dniu, tj. 3 stycznia 2024 r.,
Zamawiający unieważnił postępowanie na
podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp
, podnosząc, że W postępowaniu wpłynęło osiem ofert.
Trzy oferty zostały odrzucone z tego dwie zawierająca najniższą cenę. W związku z tym, że
następna ważna oferta w rankingu przekracza znacznie kwotę jaką zamawiający
przeznaczył na realizację zamówienia i na chwilę obecną nie ma możliwości zwiększenia tej
kwoty do wartości oferty najwyżej w rankingu, tj. 15 488 888,88 zł, postępowanie unieważnia
się.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie zasługiwało na oddalenie.
Izba podzieliła stanowisko Zamawiającego, uznając że odrzucenie oferty
Odwołującego było prawidłowe, stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, zgodnie z
którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Dla
zastosowania tej podstawy odrzucenia oferty konieczne jest stwierdzenie, że doszło do
popełnienia przez wykonawcę tego rodzaju błędu, który skutkuje tym, iż cena podana w
ofercie jest ceną nieprawidłową. Wymaga to zatem stwierdzenia, iż odmienność sposobu
obliczenia ceny przez wykonawcę skutkowałaby tym, iż cena oferty byłaby inna, gdyby
wykonawca ściśle zastosował się do sposobu obliczenia ceny wskazanego w specyfikacji
warunków zamówienia. Z błędem w obliczeniu ceny będziemy mieć zatem do czynienia w
sytuacji przyjęcia przez wykonawcę niewłaściwych danych, wynikających przykładowo z
nieprawidłowego ustalenia stanu faktycznego, czy też określenia w ofercie nieprawidłowej
stawki podatku VAT, jeżeli brak jest ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki. W wypadku
wskazania w specyfikacji warunków zamówienia stawki podatku VAT właściwej dla danego
przedmiotu zamówienia, rola zamawiającego sprowadza się do weryfikacji złożonych ofert
pod tym kątem i ewentualnego rozważenia zastosowania art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
jeśli zaistnieją ku temu przesłanki. Inaczej jest, gdy zamawiający stawki podatku nie wskazał
w treści specyfikacji. W takiej sytuacji to na wykonawcach spoczywa obowiązek ustalenia
prawidłowej stawki podatku VAT, co w żadnej mierze nie oznacza, iż zamawiający zwolniony
jest z obowiązku weryfikacji prawidłowości zastosowanych przez wykonawców stawek
podatku VAT pod kątem zaistnienia podstawy odrzucenia oferty, o której mowa w art. 226
ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
W tym miejscu wskazać należy, iż Izba ma świadomość, że organem właściwym do
oceny prawidłowości stosowania stawek podatku VAT jest przede wszystkim Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej uprawniony do wydania interpretacji przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383
ze zm.), która może dotyczyć zaistniałego
stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Niemniej na gruncie przepisów ustawy Pzp, w
sytuacji braku wskazania w treści specyfikacji właściwej stawki lub stawek podatku VAT dla
przedmiotu zamówienia, na zamawiających nałożono obowiązek weryfikacji prawidłowości
zastosowanej przez wykonawców stawki podatku VAT, a błędne jej ustalenie implikuje po
stronie zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty z uwagi na błąd w obliczeniu ceny.
Tym samym słusznie uznał Zamawiający, że oferta Odwołującego winna zostać
odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Z przedłożonego przez
Odwołującego kosztorysu w zakresie wyceny instalacji elektrycznych zewnętrznych wynika,
że cena została wyliczona w oparciu o nieprawidłowy VAT. Odwołujący w pozycji Wartość
kosztorysu netto wpisał kwotę 248 869,23 zł, w pozycji VAT - 19 909,54 zł, a w pozycji
Wartość kosztorysu brutto - 268 778,77. Zastosowany przez Odwołującego VAT wynosił
więc 8 %. Wartość wszystkich kosztorysów brutto z oferty Odwołującego po ich zsumowaniu
daje cenę ofertową brutto, co oznacza, że cena ofertowa brutto została wyliczona w oparciu
o nieprawidłowy VAT.
Odwołujący zastosował w zakresie wyceny instalacji elektrycznych zewnętrznych
stawkę VAT w wysokości 8%, co jest stawką nieprawidłową, gdyż winna być zastosowana
stawka VAT 23%
, czego Odwołujący w ogóle nie kwestionował. Odwołujący w ogóle nie
odniósł się do kwestii jaka jego zdaniem winna być prawidłowa stawka VAT, skupiając się
jedynie na twierdzeniu, że w sytuacji gdy Zamawiający nie żądał wyszczególnienia w ofercie
stawki bądź kwoty podatku VAT, nie ma podstawy, aby badać jego wysokość, a tym samym
nie jest Z
amawiający uprawniony samodzielnie rozstrzygać, czy we wskazanej cenie
ofertowej brutto wykonawca zastosował dobrą, bądź nie, stawkę podatku VAT.
Zgodnie z uchwałą Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z
dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12,
Obniżona stawka podatku od towarów i usług,
o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania
niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1336) i w §
37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania
niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 1799) nie
może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego
wykonywanych poza budynkiem.
Jak słusznie zauważył Zamawiający, nie jest możliwe zignorowanie danych
wynikających z kosztorysu, wskazujących w sposób niepozostawiający wątpliwości, że
Odwołujący wyliczył cenę przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT. Nie ma też
żadnego znaczenia, czy stawkę podatku VAT podano procentowo czy w formie wyliczonej
kwoty. Nie ulega bowiem
wątpliwości, że zastosowano stawkę 8%. Zatem, cena ofertowa
podana przez Odwołującego, wbrew jego twierdzeniom, nie zawierała należnego, ale błędny
podatek VAT.
Odnosząc się do twierdzeń Odwołującego, że Zamawiający mając wątpliwości co do
treści oferty powinien wezwać wykonawcę do udzielenia wyjaśnień w zakresie stosowanej
stawki podatku VAT
, należy wskazać, że skoro Zamawiający nie miał wątpliwości, że
Odwołujący zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 8%, to nie istniały podstawy, aby
wzywać Odwołującego do składania jakichkolwiek wyjaśnień w powyższym zakresie.
W związku z powyższym Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10
ustawy Pzp nie potwierdził się i należało go oddalić.
W dalszej kolejności Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenia art. 255 pkt 3
ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną
przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej
oferty.
Izba oddaliła ww. zarzut stwierdzając, że decyzja zamawiającego o zwiększeniu
kwoty środków przeznaczonych na realizację zamówienia jest jego decyzją suwerenną i
ewentualne zmiany, co do możliwości zwiększenia kwot przeznaczonych na sfinansowanie
zamówienia są uprawnieniem Zamawiającego, a nie jego obowiązkiem i w zależności od
statusu prawnego jednostki zamawiającej podlegają decyzji własnej zamawiającego lub są
uzależnione od innych podmiotów, w szczególności od dysponentów budżetowych
określonego stopnia.
Zatem,
Zamawiający nie ma obowiązku poszukiwania dodatkowych środków
finansowych na sfinansowanie zamówienia ponad kwotę, którą zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia. Art. 255 pkt 3 ustawy Pzp dopuszcza więc wprost możliwość
unieważnienia postępowania przez Zamawiającego, po samym tylko ustaleniu, że oferta z
najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia. Przepis art. 255 pkt 3 ustawy Pzp nie nakłada na
Zamawiającego szczególnego ciężaru dowodowego, w szczególności przedstawiania
dowodów na okoliczność podjęcia prób pozyskania dodatkowych środków, czy dodatkowych
źródeł finansowania zamówienia, jako warunku skutecznego podjęcia decyzji o
unieważnieniu postępowania na tej podstawie.
Podobn
e stanowisko zostało zawarte w Komentarzu do PZP wydanym w 2023 r.,
pod. red. H. Nowaka, M. Winiarza (str. 778)
, gdzie wskazano, że Decyzja o zwiększeniu tej
kwoty jest oparta na swobodnym uznaniu
zamawiającego. Wyrażenie „może zwiększyć tę
kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty” należy interpretować jako uprawnienie
zamawiającego i to do jego decyzji należy kwestia możliwości zwiększenia środków
finansowych na dany cel. Zatem zamawiający nie ma obowiązku poszukiwania dodatkowych
środków finansowych na sfinansowanie zamówienia ponad kwotę, którą zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Równocześnie Izba wskazuje, że skoro Zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę
Odwołującego, to nie mógł jej uwzględnić w dalszym toku postepowaniu, nie mógł więc
naruszyć 255 pkt 3 ustawy Pzp.
W konsekwencji powyższej argumentacji zarzut z odwołania nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Skoro więc oferta Odwołującego podlega odrzuceniu, a Zamawiający był uprawniony
do unieważnienia niniejszego postępowania, zgodnie z przepisami ustawy, to nie dopuścił
się naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), ze
szczególnym uwzględnieniem § 5 pkt 2 tego
rozporządzenia. Zgodnie ze wskazanym przepisem Izba o uzasadnionych kosztach stron
postępowania odwoławczego orzeka wyłącznie na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy. Przedłożenie zatem tylko ustnego wniosku o zasądzenie kosztów
stosownie do norm przepisanych
nie spełnia tego wymagania i tym samym Izba nie
uwzględniła wnioskowanych przez Zamawiającego kosztów związanych z wynagrodzeniem
pełnomocnika.
Przewodniczący: ……………………………………….