Sygn. akt: KIO 80/24
WYROK
Warszawa, dnia 30 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 8 stycznia 2024 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ARTHUR BUS Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (Lider Konsorcjum)
i BUS MOTOR LL
C z siedzibą w Kijowie
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Miasto Chełm
przy udziale uczestnika po stronie Z
amawiającego – wykonawcy PAK-PCE Polski Autobus
Wodorowy Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ARTHUR BUS Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Bus Motor LLC
z
siedzibą w Kijowie, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ARTHUR BUS Sp. z o.o.
z
siedzibą we Wrocławiu i Bus Motor LLC z siedzibą w Kijowie tytułem wpisu
od
odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy),
poniesioną przez Zamawiającego – Miasto Chełm tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ARTHUR BUS Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Bus Motor LLC
z
siedzibą w Kijowie na rzecz Zamawiającego – Miasta Chełm kwotę 3 600 zł 00
gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………………
Sygn. akt: KIO 80/24
UZASADNIENIE
Miasto Chełm (zwane dalej: „Zamawiającym”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605,
ze zm.), zwanej
dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, na realizację zadania pn.: „Dostawa 26 nowych
autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z
wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych (FCEV), w ramach projektu „Zielony
Transport miejski w Chełmie” współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 3.9
„Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (Faza I)”, numer referencyjny:
BZP.271.5.47.2023.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 12
września 2023 roku, pod numerem 2023/S 175-548343.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: ARTHUR BUS
Sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu (Lider Konsorcjum) i BUS MOTOR LLC z siedzibą
w Kijowie
(zwani dalej
łącznie: „Odwołującym”) w dniu 8 stycznia 2024 r. wnieśli odwołanie
wobec
czynności podjętych przez Zamawiającego, a polegających na:
nieprawidłowym dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu
- zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.,
pomimo tego, iż wykonawca ten nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia,
z ostrożności:
- zaniechaniu wezwania wykonawcy PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. –
do
uzupełnienia JEDZ oraz podmiotowych środków dowodowych, gdyż przedłożone
oświadczenie wstępne oraz podmiotowe środki dowodowe nie potwierdzają spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia,
a w konsekwencji zaniechaniu wyboru oferty najkorzystniejszej Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z naruszeniem przepisu określonego w zarzucie nr 2
poprzez wadliwą ocenę i w konsekwencji wybór oferty wykonawcy PAK–PCE Polski Autobus
Wodorowy Sp. z o.o., która nie powinna być wybrana jako oferta najkorzystniejsza,
jako
że oferta ta powinna być odrzucona;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 b) i c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. pomimo tego, że oferta ta została złożona
przez w
ykonawcę niespełniającego warunku udziału w postępowaniu, co winno skutkować
odrzuceniem tej oferty;
z ostrożności – art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. do uzupełnienia lub poprawienia
JEDZ lub
podmiotowych środków dowodowych, gdyż te nie potwierdzają spełnienia
warunków udziału tego wykonawcy w zakresie zdolności technicznych, tj. w zakresie
doświadczenia;
w
związku z powyższym: zaniechanie dokonania wyboru oferty złożonej
przez
Odwołującego, jako najkorzystniejszej w Postępowaniu, mając na względzie fakt,
że zgodnie z dokumentami Postępowania oferta Odwołującego jest ważna i nie została
odrzucona;
5. w
konsekwencji powyższego doszło do naruszenia: art. 16 ustawy Pzp poprzez
naruszenie zasady równego traktowania i zasady uczciwej konkurencji – w ocenie ofert w
przedmiotowym
postępowaniu
poprzez
dokonanie
wadliwego
wyboru
oferty
najkorzystniejszej wykonawcy PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., która winna
być odrzucona w związku z zarzutami jak powyżej.
W oparciu o powyższe zarzuty Odwołujący wnosił o merytoryczne rozpatrzenie
odwołania i jego uwzględnienie w całości oraz o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów
z
dokumentacji Postępowania, a także dowodów opisanych w treści odwołania oraz
dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie, a ponadto o nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 28 grudnia 2023 roku;
- dokonania ponownego badania i oceny ofert, w tym:
• odrzucenia oferty wykonawcy PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2b) lub c) ustawy Pzp
ze względu na to, że nie
spełnia on warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia lub nie
złożył JEDZ lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału
w
postępowaniu;
• w konsekwencji wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego;
– z ostrożności ewentualne nakazanie wezwania wykonawcy PAK–PCE Polski Autobus
Wodorowy Sp. z o.o. do uzupełniania JEDZ lub dokumentów podmiotowych,
gdyż przedłożone nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu w
zakresie doświadczenia w warunku wymienionym w punkcie 5.1.4. SWZ;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów reprezentacji, według norm przepisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił co następuje.
Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający w pkt. 5.1.4. SWZ postawił warunek w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej o treści: „Wykonawca spełni ww. warunek, jeżeli
wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzonej działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał należycie co najmniej jedną
dostawę, polegającą na dostarczeniu co najmniej 3 autobusów elektrycznych albo
wodorowych
”. Odwołujący wskazał, że z powyższego wynika, iż wykonawca miał wykazać
się „wykonaniem jednej dostawy” i dostawa ma być wykonana najpóźniej na dzień terminu
składania ofert. Zamawiający nie zdefiniował w SWZ pojęcia „dostawa”, ale w ww. warunku
rozróżnia pojęcie „dostarczenia autobusów” i odrębnie pojęcie „dostawy”. Zdaniem
Odwołującego, nie można mylić terminu dostarczenia poszczególnych autobusów z
terminem wykonania całej jednej dostawy.
Dalej Odwołujący zauważył, że we wzorze wykazu dostaw, który precyzuje zakres
informacji wymaganych od w
ykonawców w kontekście ww. warunku udziału w postępowaniu
– w kolumnie nr 2 - Zamawiający wymagał podania: „Przedmiotu zamówienia (dostawy)”.
Stwierdził też, że zamówienie zdefiniowane jest w art. 7 pkt 32) ustawy Pzp i wyraźnie
odnosi się do pojęcia umowy: Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o: pkt32) zamówieniu -
należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą,
której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót
budowlanych, dostaw lub
usług.
W konsekwencji
– zdaniem Odwołującego - w przypadku braku szczegółowego
doprecyzowania pojęcia „jednej dostawy” w SWZ przez Zamawiającego w samym warunku
udziału - należy sięgnąć do definicji dostawy wg Pzp, tj. treści art. 7 pkt 4) oraz definicji
zamówienia wg treści art. 7 pkt 32) ustawy Pzp. Z kolei przez zamówienie publiczne
na
dostawę, zgodnie z ustawową definicją, należy rozumieć nabywanie produktów, którymi
są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem
obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy
oraz
leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo
rozmieszczenie lub instalację.
W ocenie Odwołującego, analiza przedmiotowego warunku, także jego
doprecyzowanie przez Zamawiającego w wykazie dostaw, który ma być uszczegółowieniem
wymaganych informacji, co do podania przez Wykonawców oraz przywołanych ww. definicji
dostawy oraz
zamówienia ze słownika pojęć Pzp. – sprowadza się do tego, iż:
1) spełnienie warunku w przedmiotowym postępowaniu – to wykazanie się przez
Wykonawcę wykonaniem jednej dostawy – czyli jednej umowy na dostawę,
2) i
w ramach tej umowy na jedną dostawę/umowę: dostarczenie co najmniej 3 autobusów
elektrycznych albo wodorowych,
3) i w terminie wykonania tej jednej dostawy/umowy -
najpóźniej przed upływem terminu
składania ofert w przedmiotowym postępowaniu (który upłynął 20 listopada 2023 roku).
Ponadto, Odwołujący dodał, że zamówienie objęte przedmiotem tego postępowania
mogłoby być spełnione jako dostawa autobusów – jednorazowa zrealizowana w jednym
czasie i tylko z przyczyn organizacyjnych lub/i logistycznych,
a także skali zamówienia, taka
dostawa może być i jest w tym przypadku podzielona na pewne etapy w ramach
realizowanej umowy. Zatem warunek dotyczy zamówienia, które nie ma charakteru ciągłego
ani okresowego.
Odwołujący wskazał także, iż: „Świadczenie jest ciągłe, jeżeli jego
spełnienie wymaga określonego zachowania się dłużnika przez pewien czas, a ze względu
na rodzaj czynności wskazanych w treści stosunku prawnego nie może być ono wykonane
jednorazowo. Świadczeniem ciągłym jest świadczenie wynajmującego, wydzierżawiającego,
udzielającego np. pożyczki, pracownika w stosunku pracy, banku w umowie rachunku
bankowego, świadczenia podmiotów dostarczających wodę, gaz”.
Z kolei
„pojęcie „świadczenia powtarzającego się” zostało wprowadzone w miejsce
zamówień „powtarzających się okresowo”. Świadczenia powtarzające się to takie, których
podstawą prawną jest jeden stosunek prawny, a które mają być spełnione w pewnych,
określonych odstępach czasowych, a więc świadczenia których wymagalność następować
będzie w ściśle wyznaczonych terminach. „Świadczeniami okresowymi mogą być np.
dostawy artykułów żywnościowych, części zamiennych lub artykułów biurowych. Przykładem
może być też umowa serwisowa przez którą wykonawca zobowiązuje się do naprawy
określonej maszyny, ilekroć się zepsuje, zamawiający zaś do uiszczania miesięcznego
wynagrodzenia w stałej wysokości..(…)
Pojedyncze świadczenie okresowe posiada co
prawda samoistny charakter, jednak jest tylko jednym ze składników danego stosunku
zobowiązaniowego, którego zakres wyznacza czas trwania tego stosunku.
To odróżnia świadczenia okresowe od świadczenia jednorazowego rozłożonego na raty,
w
którego przypadku czynnik czasu nie ma wpływu na rozmiar świadczenia, i którego zakres
jest z góry określony, a poszczególne, świadczone sukcesywnie raty składają się na z góry
określoną całość.” (Z. Radwański: „Zobowiązania - część ogólna”, Wyd. C H Beck,
Warszawa 1995, str. 65 i nast.).
Zatem, zdaniem Odwołującego, dostawa autobusów nie jest świadczeniem
okresowym lub ciągłym - zaś tylko w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
Wykonawca może legitymować się doświadczeniem, które jest w toku, czyli jest jeszcze
wykonywane w oparciu o par. 9 ust.1 pkt 2)
Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii
z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy.
Odwołujący podkreślił, że w niniejszym postępowaniu, prowadzonym przez Miasto
Chełm, wykonawca mógł wykazać się posiadaniem doświadczenia wyłącznie w realizacji
dostawy/umowy dopiero po jej zakończeniu – jeżeli potwierdził spełnianie warunku udziału
w
postępowaniu, o ile wykonanie tej dostawy/umowy zakończyło się przed upływem terminu
składania ofert.
Natomiast wykonawca PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
nie spełnia
warunku udziału w postępowaniu, nie wynika to ani z JEDZ, ani przede wszystkim
z
przedłożonych dokumentów podmiotowych w tym zakresie.
Odnośnie zarzutu nr 3 Odwołujący podnosił, że zgodnie z wymaganiami ogłoszenia
o
zamówieniu oraz SWZ (strona 8 pkt. 6.1.2. ppkt 2) w postępowaniu, którego dotyczy
odwołanie - w części IV Zamawiający żądał wypełnienia poszczególnych Sekcji A, B, C i D.
Wykonawca PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. wbrew kategorycznej instrukcji
Zamawiającego nie wypełnił JEDZ w tej części, dotyczącej podania informacji o
doświadczeniu tego Wykonawcy. Napisał tylko w części IV sekcja C, iż: „Na żądanie
Zamawiającego zostanie przekazany załącznik nr 7 do SWZ wraz z referencjami z tytułu
należytego wykonania dostawy”. Odwołujący zauważył, że ww. Wykonawca także nie
odpowiedział nawet blankietowo w JEDZ, że spełnia warunki udziału w postępowaniu w
części alfa. Odwołujący podkreślił też, że oświadczenie wstępne służy do potwierdzenia
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Tym samym, Zamawiający kwalifikował dalej
w procedurze w
ykonawcę, który nawet wstępnie, blankietowo, nie potwierdził spełnienia
warunków i nie wzywał go ani do uzupełnienia, ani do wyjaśnień.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie miał prawa odstąpić od wezwania
w
ykonawcy do uzupełnienia tej części JEDZ, a skoro nie wezwał, to tym samym naruszył
art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.
Odnośnie pozostałych zarzutów Odwołujący wskazywał, że już na podstawie
przedłożonego przez wykonawcę PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. wykazu
dostaw i referencji można kategorycznie stwierdzić, że nie spełnia on warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie doświadczenia. Oferta Wykonawcy, niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu, powinna być odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 b)
ustawy Pzp, ewentualnie
po uprzednim wezwaniu do uzupełniania JEDZ lub podmiotowych
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału.
Dalej Odwołujący wskazywał, że z wykazu dostaw i referencji wynika, że wykonawca
PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. powoływał się na doświadczenie zdobyte
w
postępowaniu realizowanym w trybie przetargu nieograniczonego na: Zakup 20 sztuk
autobusów elektrycznych zasilanych wodorem, znak postępowania: ZP.271.78.2022 –
realizowanym przez z
amawiającego - Miasto Rybnik. Jednocześnie w wykazie dostaw
oświadczył, iż: „umowa jest w trakcie realizacji”. Podobnie, potwierdzają fakt niewykonania
tej dostawy na dzień składania ofert przedłożone do wykazu referencje z 30.10.2023 roku.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający w niniejszym postępowaniu nie zezwolił
na
legitymowanie się dostawą będącą w trakcie realizacji, czyli nadal wykonywaną.
Zdaniem
Odwołującego, w przypadku przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu,
dotyczącego doświadczenia - musi ono zostać nabyte przed upływem terminu składania
ofert. Wykonawca nabywa doświadczenie dopiero po zrealizowaniu danego zamówienia.
Jeśli wykonawca PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. nie zrealizował dostawy
dla
Miasta Rybnik przed upływem terminu składania ofert – to nie mógł powołać się na takie
doświadczenie w postępowaniu realizowanym przez Miasto Chełm. Sam fakt zawarcia
umowy na określoną kwotę i z określonym zakresem nie oznacza, że wykonawca z chwilą jej
zawarcia nabywa pełne doświadczenie objęte umową. Skoro umowa jeszcze trwa, nie
można mówić, że wykonawca nabył z niej pełne doświadczenie. Warunki udziału w
postępowaniu przetargowym muszą być spełnione na dzień złożenia oferty. W tym zakresie
Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 marca 2023 r., sygn. akt:
KIO 710/23.
Zdaniem Odwołującego, nawet gdyby przyjąć - wbrew brzmieniu postawionego
warunku przez Zamawiającego - że można wyłącznie na poczet tego postępowania –
„wyciągnąć” z tej umowy 5 autobusów, które jak wynika z wykazu dostaw wykonawcy PAK–
PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.,
dostarczone były w terminie 18 – 20 września
2023 roku -
to dla oceny takiego doświadczenia mogłaby mieć ewentualnie dodatkowo
znaczenie specyfika konkretnej sytuacji w kontekście konkretnego zamówienia i brzmienia
SWZ.
Odwołujący zauważył, że w przypadku zamówienia, którym legitymował się
wykonawca PAK
– PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. – nie może być mowy o takim
podziale dostarczanych autobusów, żeby ich sukcesywna realizacja w zakresie
poszczególnych etapów stanowiła funkcjonalną, organizacyjną odrębną i niezależną całość,
którą ewentualnie można byłoby traktować jako samodzielną dostawę. Odwołujący wskazał,
że Miasto Rybnik w uzasadnieniu braku podziału zamówienia na samodzielne części,
wykluczył możliwość podziału zamówienia na odrębne części. Ponadto, jest tu wspólny dla
wszystkich autobusów opis przedmiotu zamówienia, wspólne projektowane postanowienia
umowne dla całego zamówienia, stanowiące o szczególnych zasadach realizacji tej umowy,
odbiorów, gwarancji i serwisie, a także wspólne dla wszystkich dostarczanych autobusów
zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Dodatkowo, są wspólne dla wszystkich
dostarczanych autobusów i powiązane ze sobą warunki realizacji wspólnych szkoleń (a nie
przypisane do
konkretnej partii autobusów), których nie sposób wyodrębnić dla
poszczególnych etapów realizowanej dostawy, wspólne zasady uzależnionych od siebie
odbiorów cząstkowych, końcowych. Nadto, obowiązki w zakresie planowania wszystkich tych
odbiorów przez wykonawcę, które dotyczą całej dostawy – zatem także te są przedmiotem
tej dostawy, przedmiotem tego jednego zamówienia. Odwołujący podkreślił, że w każdym
zapisie warunków realizacji umowy widoczna jest zasada realizacji tej dostawy logistycznie
i
organizacyjnie kompleksowo, w sposób zaplanowany, funkcjonalnie i organizacyjnie spójnie
i w kontekście weryfikacji procesów produkcyjnych wykonawcy, co także uzasadnia brak
podziału tego zamówienia na części. Zatem, samo logistyczne etapowanie dostarczenia
poszczególnych partii autobusów nie przesądza w żaden sposób o tym, że określona partia
dostarczanych autobusów mogłaby być w ramach tej umowy samodzielnym doświadczeniem
w realizacji tego rodzaju dostawy.
W ocenie Odwołującego, tylko wykonanie całej dostawy
(i tu
nie chodzi tylko o ilość autobusów, ale o sposób realizacji tej dostawy oraz ostateczny
termin jej wykonania)
może być dopiero właściwym potwierdzeniem doświadczenia
wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że choć Zamawiający poprawnie i proporcjonalnie określił
warunek udziału w zakresie zdolności technicznej, to niestety niepoprawnie zweryfikował,
ocenił doświadczenie wykonawcy, czym naruszył przepisy ustawy Pzp i zasady udzielania
zamówień publicznych. Dodał również, że z samych referencji wynika, że tych 5
dostarczonych autobusów nie można wyodrębnić jako funkcjonalną całość, gdyż w ramach
tego zamówienia w ramach opisu przedmiotu zamówienia i określonych warunków realizacji
umowy -
występują wspólne elementy realizacji tej dostawy, które nawet w przedłożonych
referencjach nie były potwierdzone, bo nie mogły być potwierdzone, chociażby ze względu
na sposób realizacji tej dostawy, która stanowiła funkcjonalną i organizacyjną całość i
wyodrębnienie z niej na poczet spełnienia warunków 5 autobusów, które ze względu na
etapowość tej dostawy zostały dostarczone wcześniej nie oznacza wykazania się
wykonaniem ( a dzień terminu składania ofert) jednej dostawy, polegającej na dostarczeniu
co najmniej 3 autobusów elektrycznych albo wodorowych. Podkreślił, że ta dostawa
bezsprzecznie nie została wykonana przed upływem terminu składania ofert, co w
kontekście warunku było wymogiem bezwzględnym. Referencje potwierdzają tylko
dostarczenie 5 autobusów wraz z dokumentacją, odbycie szkoleń dla kierowców i w
autoryzowanym serwisie, ale nie jest to potwierdzenie w terminie wykonania dostawy, tylko w
określonym terminie potwierdzenie dostarczenia kilku autobusów, co w kontekście
postawionego warunku jest zasadniczą różnicą. Zamawiający wymagał wykonania jednej
dostawy przed upływem terminu składania ofert, polegającej na dostarczeniu - a nie
dostarczenia w ramach nieważne jakiej umowy/ czy umów wykonywanych lub wykonanych
na dostawę minimum trzech autobusów. Odwołujący podkreślił, że czym innym jest
dostarczenie autobusu lub partii autobusów w określonym terminie, a czym innym jest
wykonanie jednej kompleksowej dostawy wielu autobusów (polegającej owszem na
dostarczeniu autobusów) w terminie określonym w sposób transparentny przez
Zamawiającego zgodnie z Pzp, czego wymagano bezsprzecznie w warunku udziału w
zakresie zdolności technicznej. Odwołujący dodał, że z całkowitą pewnością sam warunek
udziału w zakresie specyfiki tego przedmiotu zamówienia był proporcjonalny. Odwołujący
podkreślił także, że pojęcia dostawa i dostarczenie - w opisie warunku nie są tożsame.
Gdyby tak było - to Zamawiający musiałby zupełnie inaczej zredagować warunek.
Weryfikowanie doświadczenia w realizacji jednej dostawy/umowy ma na celu sprawdzenie
czy Wykonawca w ramach tej umowy nie tylko dostarczy autobusy,
ale wykona dostawę z
wszelkimi jej istotnymi elementami koniecznymi w przypadku tego rodzaju przedmiotu
zamówienia jak: wspólne dla całego zamówienia szkolenia, kompleksowe planowanie
dostarczenia i powiązana w zakresie jej trybu przedkładania dokumentacja, kompleksowe i
powiązane ze sobą także chronologicznie zaplanowane właściwie przez Wykonawcę odbiory
z uwzględnieniem możliwości produkcyjnych, zabezpieczenie należytego wykonania umowy
dla całej dostawy bez rozgraniczenia co do poszczególnych elementów realizacji tej umowy.
Skoro, wykonawca PAK
–PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. realizował dostawę po
terminie składania ofert, to nie mógł się legitymować tym doświadczeniem w postępowaniu
organizowanym przez
Miasto Chełm. Odwołujący zauważył też, że z takim przedmiotem
zamówienia wiele się jeszcze może wydarzyć w trakcie realizacji takiej umowy do
ostatecznego terminu jej
wykonania i Zamawiający może ostatecznie nie potwierdzić
należytego wykonania umowy. To cała dostawa ma być w kontekście kompleksowych, także
powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie wymagań, właściwie zrealizowana, a nie
wyrwany z jej realizacji etap, żeby można było mówić o spełnieniu warunku we właściwym
terminie,
czyli przed upływem terminu składania ofert. Odwołujący podkreślił także, iż w
postępowaniu prowadzonym przez Miasto Rybnik opis przedmiotu zamówienia stanowił
jeden integralny i spójny z sobą załącznik, podobnie wzór umowy, precyzujący warunki
realizacji umowy. Analiza dokumentów sprowadza się do tego, że to zamówienie nie jest
realizowane z podziałem na samodzielne części, które mogłyby oznaczać mniejsze dostawy
w ramach umowy finalnej. Jest to
niewątpliwie powiązana ze sobą funkcjonalnie i
organizacyjnie dostawa na dostarczenie 20
autobusów elektrycznych zasilanych wodorem.
Odwołujący zaznaczył, że te okoliczności podnosi dodatkowo, bowiem warunek
postawiony przez Zamawiającego jednoznacznie odnosi się do konieczności wykonania
przed u
pływem terminu składania ofert jednej dostawy.
Reasumując Odwołujący stwierdził, iż Zamawiający dokonał wadliwej oceny ofert
i
wadliwego wyboru oferty najkorzystniejszej, ponieważ wadliwie ocenił spełnienie warunku
udziału w postępowaniu przez wykonawcę PAK– PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. ,
zaniechał ustawowego obowiązku odrzucenia jego oferty ze względu na to, że ten nie
spełnia warunków udziału, nie zbadał poprawnie tego stanu rzeczy, nie wezwał do
uzupełnienia JEDZ i podmiotowych środków dowodowych, pomimo tego, iż te przedłożone
przez
wybranego Wykonawcę nie potwierdzają spełniania warunku udziału w postępowaniu.
Tym
samym doszło do naruszenia przepisów Pzp i w konsekwencji fundamentalnych zasad
równego traktowania Wykonawców i uczciwej konkurencji określonych w art.16 ustawy Pzp.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił jak na wstępie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 26 nowych autobusów wykorzystujących
do
napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich
ogniwach paliwowych (FCEV), w ramach projektu „Zielony Transport miejski w Chełmie”,
współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 3.9 „Ochrona atmosfery Zielony transport
publiczny (Faza I). Zakup i dostawa obejmuje 26 sztuk fabrycznie nowych,
nieeksploatowanych, całkowicie niskopodłogowych jednoczłonowych autobusów FCEV,
klasy
MAXI do miejsca wskazanego przez Zamawiającego, o specyfikacji technicznej
zgodnej z OPZ, przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami wraz z
dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją (punkt 2.1. Specyfikacji
Warunków Zamówienia, zwanej dalej: „SWZ”).
W punkcie 5.1.4. SWZ
Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu
dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej wskazując, że:
„Wykonawca spełni ww. warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy - w tym okresie
wykonał należycie co najmniej jedną dostawę, polegającą na dostarczeniu co najmniej
autobusów elektrycznych albo wodorowych.”.
W załączniku nr 7 do SWZ – Wykaz dostaw - Zamawiający wymagał podania:
przedmiotu
zamówienia (dostawy), wartości, a także daty wykonania i podmiotów, na rzecz
których dostawy zostały wykonane.
Wykonawca PAK-
PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie
złożył wraz z ofertą Jednolity europejski dokument zamówienia (dalej jako: „JEDZ”),
gdzie w
Części IV w Sekcji C „Zdolność techniczna i zawodowa” wskazał, iż: „Na żądanie
Zamawiającego zostanie przekazany załącznik nr 7 do SWZ wraz z referencjami z tytułu
należytego wykonania dostawy”.
Pismem z dnia 1 grudnia 2023 roku Zamawiający wezwał ww. wykonawcę do
złożenia podmiotowych środków dowodowych, w tym: „wykazu dostaw wykonanych, w
okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
wraz z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których
dostawy zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te dostawy
zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy zostały wykonane,
zgodnie z załącznikiem nr 7 do SWZ”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie wykonawca PAK-PCE Polski Autobus
Wodorowy Sp. z o.o.
złożył wykaz dostaw wykonanych, w okresie ostatnich 3 lat – załącznik
nr 7 wraz z dokumentem
z dnia 30 października 2023 r. wydanym przez Prezydenta Miasta
Rybnika,
potwierdzającym dostawę 5 autobusów marki Neso Bus 12 elektrycznych
zasilanych wodorem
, w ramach umowy, której przedmiotem jest dostawa 20 autobusów.
W wykazie
dostaw wykonawca podał:
- P
rzedmiot zamówienia (dostawy) – „Zakup 20 szt. autobusów elektrycznych zasilanych
wodorem”;
Wartość – „66 149 680,00zł.”;
Daty wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane – „18 – 20
września 2023 r. dostawa 5 autobusów Urząd Miasta Rybnik ( umowa w trakcie realizacji ).”.
Natomiast w dokumencie wydanym przez Prezydenta Miasta Rybnika
wskazano, że:
„Na podstawie zrealizowanej dostawy 5 autobusów marki Neso Bus 12 elektrycznych
zasilanych wodorem w ramach umowy zawartej w dniu 28 marca 2023 roku, której
przedmiotem jest dostawa 20 autobusów (zamówienie w trakcie realizacji) poświadczam,
że PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp.z o.o. z siedzibą w Koninie przekazał niezbędną
dokumentację techniczną oraz przeprowadził odpowiednie szkolenie dla kierowców
oraz
pracowników serwisu w zakresie autoryzowanej obsługi dostarczonych autobusów.
Należy nadmienić, iż dostarczone autobusy spełniają stosowne wymogi techniczne opisane
w
przedmiocie zamówienia, charakteryzują się estetyką i dobrą jakością wykonania.”.
Pismem z dnia 28 grudnia 2023 roku Z
amawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej, tj. oferty
nr 1, złożonej przez Wykonawcę: PAK-PCE Polski Autobus
Wodorowy Sp. z o.o.
Pismem z dnia 10 stycznia 2024 r. wykonawca PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy
Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
zamawiającego.
Izba u
staliła, że zgłoszenie przystąpienia ww. wykonawcy spełnia wymogi formalne,
określone w przepisach art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp i tym samym stwierdziła, że
wykonawca PAK-
PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie stał się
uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
W dniu 26 stycznia 2024 roku Z
amawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Także w dniu 26 stycznia 2024 roku uczestnik postępowania - wykonawca PAK-PCE
Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie, złożył stanowisko pisemne,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
W toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego i rozprawy – w dniu 29 stycznia 2024 r. - strony podtrzymały swoje
stanowiska wyrażone w pismach.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
oraz dowody złożone przez strony i uczestnika postępowania
odwoławczego, a także uwzględniając stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, zważyła,
co
następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości
poniesienia przez niego
szkody z uwagi na kwestionowane czynności Zamawiającego.
Ponadto Izba nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania w oparciu o przepis
art. 528 ustawy Pzp.
Odwołanie należało oddalić.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę,
jeżeli została złożona przez wykonawcę:
b)
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub
c) który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1,
lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia
lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego,
lub
innych dokumentów lub oświadczeń.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Stosownie do art. 16 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Natomiast przepis art. 239 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, iż
z
amawiający wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia.
Przede wszystkim należy podkreślić, że ustalony stan faktyczny nie był sporny
pomiędzy Stronami.
Istota sporu w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia sprowadzała się
w
przeważającej mierze do kwestii interpretacji warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego zdolności zawodowej wykonawcy, opisanego przez Zamawiającego w punkcie
5.1.4. SWZ, o
treści następującej: „Wykonawca spełni ww. warunek, jeżeli wykaże, że w
okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej
działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał należycie co najmniej jedną dostawę,
polegającą na dostarczeniu co najmniej 3 autobusów elektrycznych albo wodorowych” i
oceny czy wykonawca PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
spełnia powyższy
warunek udziału w postępowaniu czy też nie.
Drugą kwestią sporną było to, czy Zamawiający winien był wezwać wykonawcę PAK-
PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
– w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp –
do
uzupełnienia lub poprawienia JEDZ lub podmiotowych środków dowodowych.
Izba podzieliła stanowisko prezentowane przez Zamawiającego i Uczestnika
postępowania, iż warunek udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia został opisany
w
sposób jednoznaczny oraz, że pojęcie „jednej dostawy” zostało doprecyzowane
przez
Zamawiającego już w samej treści warunku.
Zamawiający w treści warunku udziału w postępowaniu, opisanym w punkcie
5.1.4. SWZ
wyraźnie bowiem wskazał, że warunek zostanie spełniony jeśli wykonawca
wykaże, iż wykonał należycie co najmniej „jedną dostawę, polegającą na dostarczeniu
autobusów elektrycznych albo wodorowych”. Zamawiającemu chodziło zatem o jedną
dostawę polegającą na dostarczeniu co najmniej 3 autobusów elektrycznych
albo
wodorowych. W istocie więc pojęcie „jednej dostawy” użyte przez Zamawiającego
w
opisie warunku należy rozumieć jako „dostarczenie”, a nie jako „umowę dostawy”,
co
usiłował wywodzić Odwołujący. Poprzez użycie sformułowania „dostarczenie”
Zamawiający wskazał jak należy rozumieć pojęcie „dostawy” użyte w treści warunku udziału
w
postępowaniu. Z treści przedmiotowego warunku w żaden sposób nie wynika,
że wykonawca winien wykazać się doświadczeniem w postaci zrealizowanej już umowy
na
dostawę.
Odwołujący odwoływał się również do definicji wskazanych w art. 7 ustawy Pzp.
W tym
kontekście należy wskazać, że zgodnie z art. 7 pkt 4 ustawy Pzp przez dostawę
należy rozumieć: nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz
prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie
umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu,
które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację, czyli nabywanie produktów
na podstawie umowy
, w tym także umowy dostawy. Innymi słowy pojęcie „umowy” nie jest
pojęciem tożsamym z pojęciem „dostawy” w rozumieniu powołanego powyżej przepisu.
N
awet jeśli uznać, że istnieją wątpliwości w kwestii interpretacji omawianego warunku
udziału w postępowaniu, to słusznie tutaj zauważył Uczestnik postępowania odwoławczego,
że w takim przypadku, wątpliwości te należy tłumaczyć na korzyść wykonawcy, który mógłby
ewentualnie zostać obarczony negatywnymi tego konsekwencjami.
Słusznie także Zamawiający twierdził, że przyjęcie stanowiska Odwołującego
prowadziłoby do nadinterpretacji warunku udziału w postępowaniu. Prowadziłoby to z kolei
do
naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Podkreślić
należy, że stanowisko Odwołującego opiera się na wnioskach sprzecznych z literalną
wykładnią tego warunku.
Ponadto, w
skazać należy, że wykonawca PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy
Sp. z
o.o. przedstawił – na wezwanie Zamawiającego - Wykaz dostaw (załącznik nr 7
do SWZ), do
którego załączył dokument potwierdzający zrealizowaną dostawę 5 autobusów
marki Neso Bus 12 elektrycznych zasilanych wodorem
. Wykonawca ten powołał się
na
dostawę 5 autobusów zrealizowaną w ramach umowy świadczonej na rzecz Miasta
Rybnik, będącą jeszcze w trakcie realizacji. Umowa dotyczy bowiem zakupu 20 autobusów i
na dzień otwarcia ofert w tym postępowaniu umowa ta była jeszcze (i jest nadal) w trakcie
realizacji
. Niemniej jednak dostawa pierwszej partii autobusów miała obejmować 5 sztuk (co
też wynika z § 2 ust. 1 pkt 1 powołanej umowy) i ta dostawa została zrealizowana przed
upływem terminu składania ofert w tym postępowaniu, co potwierdzają złożone referencje
(dokument z dnia 30
października 2023 roku, wydany przez Prezydenta Miasta Rybnika), w
którym bezpośrednio stwierdzono: „Na podstawie zrealizowanej dostawy 5 autobusów”.
Zatem, jak
wynika z treści ww. dokumentu, Prezydent Miasta Rybnika potwierdził fakt
zrealizowania dostawy 5 autobusów elektrycznych. Z treści umowy zawartej z Miastem
Rybnik wynika ponadto, że dostawa każdego autobusu miała być uznana za dokonaną w
dacie podpisania protokołu końcowego odbioru dostawy po przeprowadzeniu procedury
odbioru. Ponadto,
wynagrodzenie miało być płatne za każdy autobus osobno po podpisaniu
protokołu odbioru końcowego - dostawy autobusu. W ramach tejże dostawy wykonawca
przekazał niezbędną dokumentację techniczną oraz przeprowadził odpowiednie szkolenia.
W przedstawionym dokumencie potwierdzono
także, że dostarczone autobusy spełniają
wymogi techniczne opisane w przedmiocie zamówienia, charakteryzują się estetyką i dobrą
jakością wykonania.
Na podstawie powyższych ustaleń stwierdzić należy, że Zamawiający słusznie uznał,
że wykonawca PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. wykazał, że spełnia warunek
udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia, albowiem wykazał się zrealizowaną
dostawą 5 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem (przy czym warunek dotyczył
co najmniej 3
autobusów elektrycznych albo wodorowych) w ramach umowy na zakup
autobusów elektrycznych zasilanych wodorem.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w związku z brakiem
wypełnienia w odpowiedni sposób JEDZ w części odnoszącej się do informacji
o
doświadczeniu wykonawcy, to Izba podziela w tym zakresie stanowisko Uczestnika
postępowania odwoławczego, że ewentualne naruszenie przepisów ustawy w tym zakresie
nie ma istotnego wpływu na wynik postępowania, skoro na wezwanie Zamawiającego
wykonawca przedstawił i wykaz dostaw, i dokument potwierdzający zrealizowanie dostawy
autobusów elektrycznych zasilanych wodorem na rzecz Miasta Rybnik
Zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
Izba uwzględnia odwołanie w całości
lub w
części, jeżeli stwierdzi, że naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może
mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu
kwalifikowania wykonawców.
Zgodzić się należy z Odwołującym, że stwierdzenie: „Na żądanie Zamawiającego
zostanie przekazany załącznik nr 7 do SWZ wraz z referencjami z tytułu należytego
wykonania dostawy”, które to tylko i wyłącznie zamieścił wykonawca PAK-PCE Polski
Autobus Wodorowy Sp. z o.o. w JEDZ w
Części IV Sekcja C nie stanowi prawidłowego
potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z oczekiwaniem
Zamawiającego. W tym miejscu wykonawca winien był przedstawić informacje dotyczące
doświadczenia, na które się powołuje, a zawarł jedynie blankietowy zapis, iż na żądanie
Zamawiającego zostanie przekazany załącznik nr 7 do SWZ (czyli wykaz dostaw) wraz z
referencjami. Zamawiający nie wezwał wykonawcy do poprawienia/uzupełnienia dokumentu
JEDZ
w tym zakresie. Jednakże w późniejszym etapie Zamawiający wezwał wykonawcę do
złożenia podmiotowych środków dowodowych, w odpowiedzi na które wykonawca złożył
wspomniany załącznik nr 7 do SWZ wraz z dokumentem potwierdzającym należyte
wykonanie
dostawy
autobusów.
Zatem
odstąpienie
od
wezwania
do
poprawienia/uzupełnienia JEDZ w przedmiotowej sprawie nie miało i nie może mieć
istotnego wpływu na wynik postępowania.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie
art. 557 i art. 575 ustawy Pzp
oraz w oparciu o § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia: w przypadku oddalenia odwołania
przez
Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których mowa
w
§ 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego.
Stosownie do § 5 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis oraz uzasadnione koszty stron, w wysokości określonej
na
podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące
m.in.
wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie
kwoty 3600 złotych.
W oparciu o powyższe Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 15 000 zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę
zł, stanowiącą koszty związane z wynagrodzeniem pełnomocnika Zamawiającego
i
zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł, stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………