Sygn. akt: KIO 85/24
KIO 93/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 24 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Rakowska
Katarzyna Prowadzisz
Ewa Sikorska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 24 stycznia 2024 r.
w Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
w dniu 8 stycznia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia D. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Speed-Drew
D. S.
, ul. Leśna 6, 64-915 Jastrowie; S. Ż. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą: Zakład Usług Leśnych „KAMA” S. Ż., ul. Szkolna 26, 78-611 Szwecja;
K. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Podatkowo-
Rachunkowa K. S.
, ul. Leśna 6, 64-915 Jastrowie i E. S. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą: FLORESTA E. S., ul. Wojska Polskiego 39/22, 64-915
Jastrowie (sygn. akt KIO 85/24),
w dniu 8 stycznia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Ł. W.prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Forest
Technik Ł. W., ul. Ludowa 12a, 64-915 Jastrowie; K. S. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą: Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa K. S., ul. Leśna 6,
64-915 Jastrowie; E. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą:
FLORESTA E. S., ul. Wojska Polskiego 39/22, 64-915 Jastrowie i D. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Speed-Drew D. S., ul. Leśna 6,
64-915 Jastrowie (sygn. akt KIO 93/24)
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Płytnica, Nowa Szwecja 6, 78-600 Wałcz
Uczestnik po stronie zamawiającego - wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia T. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „T. K.
PPHU T
ASZKAL”, ul. Leśna 62, 64-820 Szamocin; A. G.
prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: „
A. G.
Zakład Usług Leśnych”, Strzelęcin 18, 64-800 Chodzież;
A. Z.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą:
„FOREST” A. Z.”, ul. Cmentarna
12, 64-830 Margonin; A. Z.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „Z. A.
Usługi Leśne „Borowik”, ul. Witosa 3, 64-830 Margonin i B. Z. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: „ZmuDzik Zakład Usług Leśnych, B. Z.”, Karolinka 16, 64-830
Margonin
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 85/24
oraz KIO 93/24.
postanawia:
umorzyć postępowania odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. S. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą: Speed-Drew D. S., ul. Leśna 6, 64-915
Jastrowie; S.
Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Zakład Usług
Leśnych „KAMA” S. Ż.,ul. Szkolna 26, 78-611 Szwecja; K. S. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa K. S.,
ul. Leśna 6, 64-915 Jastrowie i E. S. prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą: FLORESTA E. S., ul Wojska Polskiego 39/22, 64-915 Jastrowie (sygn. akt
KIO 85/24) kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej wniesiony wpis,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Ł. W. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą: Forest Technik Ł. W., ul. Ludowa 12a, 64-
915 Jastrowie; K. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą:
Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa K. S.
, ul. Leśna 6, 64-915 Jastrowie; E. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: FLORESTA E. S., ul. Wojska
Polskiego 39/22, 64-915 Jastrowie i D. S.
prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą: Speed-Drew D. S., ul. Leśna 6,64-915 Jastrowie (sygn. akt KIO 93/24)
kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………..…….…….
…………..….…….
……………..….….
Sygn. akt: KIO 85/24
KIO 93/24
Uzasadnienie
Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Płytnica, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023
r., poz. 1605
), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
na „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Płytnica w roku
2024”. Postępowanie prowadzone jest z podziałem na Pakiety.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 27 października 2023 r. pod pozycją nr 2023/S
Sygn. akt KIO 85/24
W dniu 8 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawcy
wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia Speed-Drew D. S.; Zakład Usług Leśnych „KAMA”S. Ż.;
Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa K. S. i FLORESTA E. S. (sygn. akt KIO 85/24), zwani
dalej „Odwołującym”, wnieśli odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego, podjętych w postępowaniu – w ramach Pakietu II, do których Zamawiający
nie był uprawniony na podstawie przepisów ustawy oraz następujących zaniechanych
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, do których dokonania Zamawiający był
zobowiązany na podstawie przepisów ustawy, tj.:
zaniechania odrzucenia w ramach części drugiej (Pakiet II) oferty złożonej przez
k
onsorcjum firm „LIPA” w składzie: (1) PPHU TASZKAL T. K. z siedzibą w
Szamocinie, (2) Usługi Leśne „BOROWIK” z siedzibą w Margoninie, (3) „FOREST” A.
Z.
z siedzibą w Margoninie, (4) Usługi Leśne A. G. z siedzibą w Chodzieży, (5) ZUL
ZmuDzik B. Z.
z siedzibą w Margoninie, zwanym dalej „konsorcjum LIPA”, na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp
, pomimo iż konsorcjum LIPA nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej przewidzianej dla części drugiej postępowania tj. Pakietu II,
zaniechania odrzucenia w ramach części drugiej (Pakiet II) oferty złożonej przez
konsorcjum LIPA na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp
, pomimo iż
k
onsorcjum LIPA podlegało wykluczeniu z postępowania na podstawie przewidzianej
przez Zamawiającego przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, gdyż
przedstawiło informacje wprowadzające w błąd w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a także nie wykazało, że
nie podlega wykluczeniu z uwagi na art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
zaniechania odrzucenia w ramach części drugiej (Pakiet II) oferty złożonej przez
konsorcjum LIPA na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp
, pomimo że
k
onsorcjum LIPA dla części drugiej nie wniosło wadium w prawidłowej wysokości,
zaniechania odrzucenia w ramach części drugiej (Pakiet II) oferty złożonej przez
konsorcjum LIPA na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
, pomimo że
k
onsorcjum LIPA złożyło dla części drugiej załącznik do oferty, tj. kosztorys na
nieprawidłowym formularzu, co stanowiło o jej niezgodności z warunkami
zamówienia,
w konsekwencji zaniechania badania i oceny w ramach części drugiej (Pakiet II)
oferty Odwołującego i zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej,
w konsekwencji bezpodstawny wybór oferty konsorcjum LIPA, mimo że oferta ta
podlegała odrzuceniu, a wykonawca nie potwierdził spełnienia warunków udziału w
postępowaniu i podlegał wykluczeniu, a w konsekwencji oferta konsorcjum LIPA nie
była ofertą najkorzystniejszą
Ewentualnie w odniesieniu do pkt 1 i 2 powyżej:
− zaniechania wezwania konsorcjum LIPA w ramach części drugiej (Pakiet II) do
złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art.
126 ust. 1 ustawy Pzp,
tj. wykazu usług oraz referencji celem wyjaśnienia wartości
usług z zakresu gospodarki leśnej wykonywanych przez członka konsorcjum PPHU
TASZKAL T. K.
na rzecz Nadleśnictwa Sarbia, w tym w zakresie wartości usług
wykonanych przez pozostałych członków konsorcjum, podwykonawców, a także
zaangażowania zasobów technicznych lub zawodowych konsorcjum w inne
przedsięwzięcia gospodarcze lub
− zaniechania wezwania konsorcjum LIPA do uzupełnienia lub poprawienia wykazów
wraz z referencjami, oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, zaświadczeń z ZUS,
oświadczeń JEDZ, a także dokumentów potwierdzających posiadany potencjał
finansowy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części drugiej, pomimo iż wykonawca ten
nie spełnia warunków udziału w postępowaniu przewidzianych dla części drugiej
(Pakietu II) w SWZ,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp oraz w
zw. z art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części drugiej (Pakietu II) mimo, że
wykonawca ten podlegał wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt
10 ustawy Pzp
dlatego, że w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. że
PPHU TASZKAL T. K.
samodzielnie wykonał prace o wartości 2.257.065,01 zł brutto,
pomimo iż zamówienie to realizowane było przez konsorcjum oraz przy udziale
podwykonawców, a także nie wykazało, że nie podlega wykluczeniu z uwagi na art.
109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
3. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 2 ustawy Pzp
– poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części
drugiej (Pakietu II) , pomimo iż zaangażowanie zasobów technicznych lub
zawodowych tego wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze będzie miało
negatywny wpływ na realizację zamówienia co oznacza, że wykonawca nie posiada
wymaganych zdolności, a więc nie spełnia warunku udziału w postępowaniu,
4. art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
przez k
onsorcjum LIPA w zakresie części drugiej (Pakiet II), pomimo iż wykonawca
ten złożył wadium w nieprawidłowej wysokości,
5. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
przez k
onsorcjum LIPA w zakresie części drugiej (Pakiet II), pomimo iż wykonawca
ten złożył ofertę niezgodną z warunkami zamówienia, gdyż załączony do niej
kosztorys złożony został na nieaktualnym załączniku,
6. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez bezpodstawny wybór oferty konsorcjum LIPA w
zakresie części drugiej (Pakiet II), mimo że wykonawca nie potwierdził spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, podlegał wykluczeniu, nie złożył wadium oraz
którego oferta była niezgodna z warunkami zamówienia, w konsekwencji czego nie
była ofertą najkorzystniejszą.
Ewentualnie
– w przypadku nieuznania przez Izbę, iż w sprawie doszło do naruszenia
przepisów ustawy Pzp wskazanych w zarzutach z pkt 1, 2 lub 3 Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie wezwania konsorcjum LIPA do
złożenia wyjaśnień, pomimo że złożone przez konsorcjum podmiotowe środki
dowodowe nie potwierdzają spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej przewidzianej dla części drugiej (Pakiet II)
p
ostępowania w SWZ oraz do złożenia wyjaśnień w zakresie zaangażowania
zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia
gospodarcze lub
2. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie wezwania konsorcjum LIPA do
uzupełnienia lub poprawienia wykazów wraz z referencjami, oświadczenia z art. 117
ust. 4 ustawy Pzp
zaświadczeń z ZUS, oświadczeń JEDZ, a także dokumentów
potwierdzających posiadany potencjał finansowy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o:
nakazanie Zamawiającemu:
• unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
konsorcjum LIPA,
• odrzucenia oferty konsorcjum LIPA,
• dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty złożonej
przez
Odwołującego
oraz
przeprowadzenia
wszystkich
czynności
niezbędnych do wyboru najkorzystniejszej oferty,
bądź nakazanie Zamawiającemu:
• unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
konsorcjum LIPA,
• wezwania konsorcjum LIPA do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 128 ust. 4
ustawy Pzp
z uwagi na okoliczność istnienia uzasadnionych wątpliwości co do
spełniania przez niego warunków udziału postępowania lub na podstawie art.
128 ust. 1 ustawy Pzp
do uzupełnienia lub poprawienia wykazów, referencji,
oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, zaświadczeń ZUS, oświadczeń
JEDZ, a także dokumentów potwierdzających posiadany potencjał finansowy.
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, zgodnie z
wykazem kosztów (przedstawionych na rozprawie),
przeprowadzenie dowodu z dokumentów przywołanych w treści uzasadnienia
o
dwołania.
Sygn. akt KIO 93/24
W dniu 8 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawcy wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Forest Technik Ł. W.; Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa K. S.; FLORESTA E.
S. i Speed-Drew D. S. (sygn. akt KIO 93/24)
, zwani dalej „Odwołującym Forest”, wnieśli
odwołanie od następujących niezgodnych z przepisami ustawy czynności Zamawiającego,
podjętych w postępowaniu, do których Zamawiający nie był uprawniony na podstawie
przepisów ustawy oraz następujących zaniechanych czynności w postepowaniu o udzielenie
zamówienia, do których dokonania Zamawiający był zobowiązany na podstawie przepisów
ustawy, tj.:
zaniechania odrzucenia w ramach części pierwszej (Pakiet I) oferty złożonej przez
k
onsorcjum firm „LIPA” w składzie: (1) PPHU TASZKAL T. K. z siedzibą w
Szamocinie, (2) Usługi Leśne „BOROWIK” z siedzibą w Margoninie, (3) „FOREST” A.
Z.
z siedzibą w Margoninie, (4) Usługi Leśne A. G. z siedzibą w Chodzieży, (5) ZUL
ZmuDzik B. Z.
z siedzibą w Margoninie, zwanym dalej „konsorcjum LIPA” na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp
, pomimo iż konsorcjum LIPA nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej przewidzianej dla części pierwszej postępowania, tj. Pakietu I,
zaniechania odrzucenia w ramach części pierwszej (Pakiet I) oferty złożonej przez
konsorcjum LIPA na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp
, pomimo iż
k
onsorcjum LIPA podlegało wykluczeniu z postępowania na podstawie przewidzianej
przez Zamawiającego przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, gdyż
przedstawiło informacje wprowadzające w błąd w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a także nie wykazało, że
nie podlega wykluczeniu z uwagi na art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
w konsekwencji zaniechania badania i oceny w ramach części pierwszej (Pakiet I)
oferty Odwołującego Forest i zaniechanie wyboru oferty Odwołującego Forest jako
najkorzystniejszej,
w konsekwencji bezpodstawny wybór oferty konsorcjum LIPA, mimo że oferta ta
podlegała odrzuceniu, a wykonawca nie potwierdził spełnienia warunków udziału w
postępowaniu i podlegał wykluczeniu, a w konsekwencji oferta konsorcjum LIPA nie
była ofertą najkorzystniejszą.
Ewentualnie w odniesieniu do pkt 1 i 2 powyżej:
• zaniechania wezwania konsorcjum LIPA w ramach części pierwszej (Pakiet I) do
złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art.
126 ust. 1 ustawy Pzp,
tj. wykazu usług oraz referencji celem wyjaśnienia wartości
usług z zakresu gospodarki leśnej wykonywanych przez członka konsorcjum PPHU
TASZKAL T. K.
na rzecz Nadleśnictwa Sarbia, w tym w zakresie wartości usług
wykonanych przez pozostałych członków konsorcjum, podwykonawców, a także
zaangażowania zasobów technicznych lub zawodowych konsorcjum w inne
przedsięwzięcia gospodarcze lub
• zaniechania wezwania konsorcjum LIPA do uzupełnienia lub poprawienia wykazów
wraz z referencjami, oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, zaświadczeń z ZUS,
oświadczeń JEDZ, a także dokumentów potwierdzających posiadany potencjał
finansowy.
Odwołujący Forest zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części pierwszej, pomimo iż wykonawca
ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu przewidzianych dla części
pierwszej (Pakietu I) w SWZ,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp oraz z
w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części pierwszej (Pakietu I) mimo, że
wykonawca ten podlegał wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 10 ustawy Pzp
dlatego, że w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. że
PPHU TASZKAL T. K.
samodzielnie wykonał prace o wartości 1.202.852,34 zł brutto,
pomimo iż zamówienie to realizowane było przez konsorcjum oraz przy udziale
podwykonawców, a także nie wykazało, że nie podlega wykluczeniu z uwagi na art.
109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
3. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 2 ustawy Pzp
– poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum LIPA w zakresie części
pierwszej (Pakietu I), pomimo iż zaangażowanie zasobów technicznych lub
zawodowych tego wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze będzie miało
negatywny wpływ na realizację zamówienia co oznacza, że wykonawca nie posiada
wymaganych zdolności, a więc nie spełnia warunku udziału w postępowaniu,
4. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez bezpodstawny wybór oferty konsorcjum LIPA w
zakresie części pierwszej (Pakiet I), mimo że wykonawca nie potwierdził spełnienia
warunków udziału w postępowaniu oraz podlegał wykluczeniu, w konsekwencji czego
jego oferta nie była ofertą najkorzystniejszą.
Ewentualnie
– w przypadku nieuznania przez Izbę, iż w sprawie doszło do naruszenia
przepisów ustawy Pzp wskazanych w zarzutach z pkt 1, 2 lub 3 Odwołujący Forest zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie wezwania konsorcjum LIPA do
złożenia wyjaśnień, pomimo że złożone przez konsorcjum podmiotowe środki
dowodowe nie potwierdzają spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej przewidzianej dla części pierwszej (Pakiet I)
p
ostępowania w SWZ oraz do złożenia wyjaśnień w zakresie zaangażowania
zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia
gospodarcze lub
2. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie wezwania konsorcjum LIPA do
uzupełnienia lub poprawienia wykazów wraz z referencjami, oświadczenia z art. 117
ust. 4 ustawy Pzp
zaświadczeń z ZUS, oświadczeń JEDZ, a także dokumentów
potwierdzających posiadany potencjał finansowy.
Odwołujący Forest wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o:
nakazanie Zamawiającemu:
• unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
konsorcjum LIPA,
• odrzucenia oferty konsorcjum LIPA,
• dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty złożonej
przez Odwołującego Forest oraz przeprowadzenia wszystkich czynności
niezbędnych do wyboru najkorzystniejszej oferty
bądź nakazanie Zamawiającemu:
• unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
konsorcjum LIPA,
• wezwania konsorcjum LIPA do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 128 ust. 4
ustawy Pzp
z uwagi na okoliczność istnienia uzasadnionych wątpliwości co do
spełniania przez niego warunków udziału postępowania lub na podstawie art.
128 ust. 1 ustawy Pzp
do uzupełnienia lub poprawienia wykazów, referencji,
oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp.
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, zgodnie z
wykazem kosztów (przedstawionych na rozprawie),
przeprowadzenie dowodu z dokumentów przywołanych w treści uzasadnienia
o
dwołania.
Zamawiający kopię odwołania wniesionego w ramach Pakietu II i Pakietu I przesłał
wykonawcom
uczestniczącemu w poszczególnych częściach postępowania (Pakietach) za
pomocą środków komunikacji elektronicznej w dniu 9 stycznia 2024 r.
W dniu 12 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty)
wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia PPHU TASZKAL T. K. z siedzibą w Szamocinie,
Usługi Leśne „BOROWIK” z siedzibą w Margoninie, „FOREST” A. Z. z siedzibą w
Margoninie, Usługi Leśne Adam Gałązka z siedzibą w Chodzieży oraz ZUL ZmuDzik B. Z. z
siedzibą w Margoninie, zwani dalej „konsorcjum LIPA”, zgłosili przystąpienie do
postępowania odwoławczego dotyczącego Pakietu II i Pakietu I, po stronie Zamawiającego,
przekazując kopie przystąpienia Odwołującym i Zamawiającemu.
Zamawiający w dniu 23 stycznia 2024 r. przesłał do Izby „Pismo procesowe
Zamawiającego – wniosek o umorzenie postępowania odwoławczego” w sprawie o sygn. akt
KIO 85/24 oraz w sprawie o sygn. akt KIO 93/24
, wnosząc umorzenie postępowań
odwoławczych na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605). Zamawiający
j
ednocześnie wskazał, że w dniu 18 stycznia 2024 r. unieważnił czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty dokonaną w zakresie Pakietu II oraz Pakietu I oraz powrócił do
etapu weryfikacji podmiotowej Przystępującego (w ramach obydwu Pakietów), unieważniając
tego samego dnia także czynność wezwania Przystępującego do złożenia podmiotowych
środków dowodowych, dokonaną na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp, pismem z dnia 6
grudnia 2023 r., w zakresie
podmiotowych środków dowodowych wskazanych w pkt 1-5 tego
pisma oraz pismem z dnia 18 stycznia 2024 r. na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp,
wezwał Konsorcjum Przystępującego do uzupełnienia oświadczeń o niepodleganiu
wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu złożonych na Jednolitym
Europejskim Dokumencie Zamówienia („JEDZ”), ze względu na to, że Wykonawcy, mimo
dyspozycji zawartej w pkt 9.1. SWZ (że należy wypełnić JEDZ odrębnie dla każdej części -
Pakietu), złożyli jeden dokument JEDZ dla Pakietu (części) I i V, dodatkowo w dokumentach
JEDZ złożonych na Pakiety I, II, IV i V Wykonawcy wskazali w Części IV JEDZ takie same
informacje nt. doświadczenia, potencjału finansowego, potencjału osobowego i sprzętowego.
Wykonawcy w istocie uzupełnili Część IV JEDZ-ów złożonych na wszystkie Pakiety, na które
ofertowali, w sposób zbiorczy. Ze względu na powyższe, na podstawie złożonych JEDZ
Zamawiający nie był w stanie ustalić, który z wykonawców wspólnie ubiegających się
udzielenie
wykazuje spełnienie jakiego warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do
którego z pakietów, ponadto JEDZ-e zawierały braki w zakresie niektórych informacji,
których podanie w JEDZ wymagane było w SWZ. Zamawiający wyznaczył Przystępującemu
termin na uzupełnienie JEDZ-ów do dnia 25 stycznia 2024 r.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp „Izba umarza postępowanie odwoławcze, w
formie postanowienia w przypadku (…) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z
innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne”. Zgodnie z tym przepisem podstawą do
umorzenia postępowania jest stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował jednak, o jakie
sytuacje chodzi. „Dyspozycją tego przepisu objęte są więc sytuacje utraty bytu prawnego
przez stro
nę odwołania, na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również,
że podstawa umorzenia zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy
unieważni postępowanie, wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu
zaskarżeniu w drodze odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.”
(Komentarz Prawo Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C.
H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
Niewątpliwym jest, że ustawodawca nie doprecyzował, o jakie konkretnie sytuacje
chodzi, wobec czego zawsze należy dokonać indywidualnej oceny stanu faktycznego. W tym
stanie faktycznym Zamawiający przed otwarciem rozprawy unieważnił zaskarżoną w
odwołaniu w sprawie o sygn. akt KIO 85/24 oraz w sprawie o sygn. akt KIO 93/24 czynność
(czynność wyboru najkorzystniejszej oferty dla Pakietu II i Pakietu I, tj. oferty wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia T. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: „T. K. PPHU TASZKAL” z siedzibą w miejscowości Szamocin; A. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „A. G. Zakład Usług Leśnych” z siedzibą w
miejscowości Strzelęcin; A. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „FOREST” A.
Z.
” z siedzibą w miejscowości Margonin; A. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą: „Z. A. Usługi Leśne „Borowik” z siedzibą w miejscowości Margonin i B. Z. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą: „ZmuDzik Zakład Usług Leśnych, B. Z.” z siedzibą w
miejscowości Margonin), jednocześnie kierując do tych wykonawców (w ramach obydwu
Pak
ietów) wezwanie do uzupełnienia oświadczeń o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu złożonych na Jednolitym Europejskim Dokumencie
Zamówienia („JEDZ”), co oznacza, że czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie,
na dzień rozpoznawania sprawy przez Izbę, nie istnieje. Ponownej ocenie Zamawiającego
podlega bowiem dla Pakietu II i Pakietu I oferta wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o
udzielenie
zamówienia T. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „T. K. PPHU
TASZKAL” z siedzibą w miejscowości Szamocin; A. G. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: „A. G. Zakład Usług Leśnych” z siedzibą w miejscowości Strzelęcin;
A. Z.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „FOREST” A. Z.” z siedzibą w
miejscowości Margonin; A. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „Z. A. Usługi
Leśne „Borowik” z siedzibą w miejscowości Margonin i B. Z. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: „ZmuDzik Zakład Usług Leśnych, B. Z.” z siedzibą w miejscowości
Margonin
, której wybór był przez Odwołujących kwestionowany.
Unieważnienie zaskarżonej czynności oraz ponowne badanie ofert powoduje więc, że
spór staje się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze odwołania będzie
podlegała nowa czynność Zamawiającego. Nie istnieje bowiem tzw. substrat zaskarżenia,
niezbędny do tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie merytorycznie i stwierdzić czy
Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp, czy też nie. Tym samym
postępowanie odwoławcze stało się zbędne, gdyż przedmiot zaskarżenia przestał istnieć, co
stanowi podstawę umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r, poz. 2437)
z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego
przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, a
przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu, w tym przypadku każdemu z Odwołujących w wysokości
000 zł 00 gr, o czym orzeczono w pkt 2 i 3 sentencji orzeczenia.
Przewodnicząca:
………..…….…….
…………..….…….
……………..….….