Sygn. akt KIO 87/24
WYROK
Warszawa, dnia 29 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 8 stycznia 2024 r. przez wykonawcę M. G., prowadzącą działalność gospodarczą pod
nazwą M. G. ECOAREA,
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy
Państwowe”
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy B. G., prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne B. G.
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. G., prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą M. G. ECOAREA, i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawcę M. G., prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą M. G. ECOAREA, tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez
wykonawcę M. G., prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą M. G.
ECOAREA,
tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez Skarb Państwa -
Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” tytułem wynagrodzenia i
wydatków pełnomocnika,
zasądza od M. G., prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą M. G.
ECOAREA, na rzecz
Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego
„Lasy Państwowe” kwotę 3 600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
tytułem
wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt: KIO 87/24
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wykonawcy M. G., prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą M. G.
ECOAREA, (dalej jako „Odwołujący”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
na usługi pod nazwą „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Goleniów w latach 2024-2025 Numer referencyjny: SA.270.2.9.2023” w
zakresie części nr 4 zamówienia (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez
zamawiającego Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” (dalej
jako „Zamawiający”).
W odwołaniu wskazano, że zostało ono wniesione „wobec czynności
Zamawiającego podjętych w toku postępowania, a mianowicie wobec:
naruszenia treści art. 128 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych przez
dwukrotne przedłużenie czasu Wykonawcy Usługi Leśne B. G. przez Zamawiającego do
złożenia zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek celem wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu przez Wykonawcę, podczas gdy brak było
podstaw do wydłużenia czasu na dostarczenie dokumentu aż do 4 stycznia br.,
naruszenie treści art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b i c Prawo zamówień publicznych przez
zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Usługi Leśne B. G. złożonej przez
Wykonawcę b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu i c) który nie złożył
w
przewidzianym terminie podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak
podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem zasady równego traktowania
Wykonawców i uczciwej konkurencji, poprzez bezpodstawne uznanie, że Wykonawca
Usługi Leśne B. G. złożył najkorzystniejszą ofertę, podczas gdy jego oferta nie spełniała
warunków udziału w postępowaniu, a działania Wykonawcy w postaci dwukrotnego
składania wniosków o wydłużenie terminu do przedstawienia podmiotowych źródeł
dowodowych (zaświadczenia ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek) były celowe i
zmierzały wyłącznie do przedłużenia czasu dla siebie na opłacenie składek i wykazanie
się spełnianiem warunków udziału w postępowaniu,
naruszenie art. 239 ust. 1 poprzez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, która jest
jedyną ważną ofertą, ofertą najkorzystniejszą zgodnie z określonymi w postępowaniu
kryteriami oceny oferty w zakresie niniejszego postępowania prowadzonego dla pakietu
nr 4.”.
Odwołujący wniósł o:
„1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności Zamawiającego z dnia 28 grudnia
2023 roku przedłużenia Wykonawcy Usługi Leśne B. G. terminu do złożenia
zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie do dnia
4 stycznia 2024 roku,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert w wyniku czego nastąpi odrzucenie oferty
Usługi Leśne B. G. złożonej przez Wykonawcę niespełniającego warunków udziału w
postępowaniu i który nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków
udziału w postępowaniu,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert w wyniku czego nastąpi wybór oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz „zasądzenie od
Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego, w tym
kosztów zastępstwa procesowego”.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
B. G.
, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne B. G. (dalej jako
„Przystępujący”). Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 19
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust.
1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 27 października 2023 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 208-655030.
W pkt 6.2. specyfikacji warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako „SWZ”)
Zamawiający określił, że „W postępowaniu mogą brać udział Wykonawcy, którzy nie
podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia w okolicznościach, o
których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1-5 i 7- 10 PZP. Na podstawie: 1) art. 109 ust. 1 pkt 1)
PZP „wykluczy Wykonawcę, który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat
lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadku, o którym
mowa w art. 108 ust. 1 pkt 3 PZP, chyba że Wykonawca odpowiednio przed upływem
terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed
upływem terminu składnia ofert dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na
ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące
porozumienie w sprawie spłaty tych należności”.
W pkt 9.3 SWZ określono, że „W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia,
Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty, działając na podstawie art. 126 ust. 1
PZP
wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia
w
wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia
następujących podmiotowych środków dowodowych: (…) d) zaświadczenia albo innego
dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
lub właściwego oddziału regionalnego lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego potwierdzającego, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem
składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1) PZP,
wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania z
opłaceniem składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne wraz z zaświadczeniem albo
innym dokumentem Zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że przed
upływem terminu składania ofert Wykonawca dokonał płatności należnych składek na
ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące
porozumienie w sprawie spłat tych należności, (…)”.
Zamawiający przekazał Przystępującemu datowane na 1 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Zamawiający – Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Goleniów działając zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U z 2022 r. poz., 1710 - „PZP”), wzywa
Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia, aktualnych na dzień
złożenia, podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia tj.: (…) 2) w zakresie potwierdzenia
braku podstaw do wykluczenia: (…) d) zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej
terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub właściwego
oddziału regionalnego lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego potwierdzającego, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na
ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1) PZP, wystawionego
nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania z opłaceniem
składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne wraz z zaświadczeniem albo innym
dokumentem Zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że przed upływem
terminu składania ofert Wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia
społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie
w sprawie spłat tych należności (…) Wyżej wymienione podmiotowe środki dowodowe
należy przesłać w terminie do dnia 12.12.2023 r.”.
Przystępujący przekazał Zamawiającemu datowane na 11 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Zwracam się z uprzejmą prośbą do Zamawiającego Nadleśnictwa Goleniów
o
przesunięcie terminu złożenia podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia ze
względu na brak do tej chwili odpowiedzi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W związku z
czym prosimy o przesunięcie złożenia do dnia 15.12.2023r.”.
Zamawiający przekazał Przystępującemu datowane na 12 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „W odpowiedzi na wniosek z dnia 11.12.2023 r. w sprawie przedłużenia terminu
złożenia podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, który ustalony został nadzień
12.12.2023 r. Zamawiający – Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe Nadleśnictwo Goleniów informuje, że wyraża zgodę na złożenie ww.
dokumentów we wnioskowanym terminie tj. do dnia 15.12.2023 r. (…)”.
Przystępujący przekazał Zamawiającemu wydany w dniu 27 października 2022 r.
dokument zatytułowany „Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek”.
Zamawiający przekazał Przystępującemu datowane na 19 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Zamawiający – Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Goleniów działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 r. z późn. zm. –
„PZP”), w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego pn. „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Goleniów w latach 2024-2025” wzywa Wykonawcę – Usługi Leśne, B. G.,
Ostrzyca 40/2, 72-
200 Nowogard do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych,
składanych na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia tj. zaświadczenia albo innego
dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
w niżej opisanym zakresie: - aktualne zaświadczenie albo inny dokument właściwej
terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub właściwego
oddziału regionalnego lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na
ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1) PZP, wystawione nie
wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania z opłaceniem
składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne wraz z zaświadczeniem albo innym
dokumentem Zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że przed upływem
terminu składania ofert Wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia
społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie
w sprawie spłat tych należności”. Przekazane Zamawiającemu w dniu 15.12.2023 r.
zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, wystawione w postaci elektronicznej
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Szczecinie, podpisane kwalifikowanym
podpisem elektronicznym przez pracownika organu wydającego w dniu 27.10.2022 r. straciło
ważność w dniu 27.01.2023 r. (…) Wyżej wymienione uzupełnienie podmiotowych środków
dowodowych należy przesłać w terminie do dnia 28.12.2023 r.”.
Przystępujący przekazał Zamawiającemu datowane na 27 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Zwracam się z uprzejmą prośbą do Zamawiającego Nadleśnictwa Goleniów
o
przesunięcie terminu związanego z wezwaniem do uzupełnienia dokumentu z Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych. W związku z sytuacją, w której omyłkowo dokonaliśmy ostatniej
płatności wymaganej kwoty dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na błędny numer konta
bankowego nie byliśmy w stanie uzyskać w wymaganym terminie zaświadczenia o braku
zaległości. Wnioskowaliśmy o przeksięgowanie płatności ale przerwa świąteczna oraz czas
urlopowy osoby zajmującej się wydawaniem zaświadczeń do dnia 02.01.2024 oraz brak
zastępstwa tej osoby powoduje, że jesteśmy zmuszeni wystąpić o przesunięcie terminu.
W
związku z czym prosimy o przesunięcie złożenia dokumentu do dnia 04.01.2024r.”.
Zamawiający przekazał Przystępującemu datowane na 28 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „W odpowiedzi na wniosek z dnia 27.12.2023 r. w sprawie przedłużenia terminu na
uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych, składanych na potwierdzenie braku
podstaw do wykluczenia tj. aktualnego zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej
terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który ustalony został
na dzień 27.12.2023 r. Zamawiający – Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Goleniów informuje, że wyraża zgodę na złożenie ww.
dokumentu w wnioskowanym terminie tj. do dnia 04.01.2024 r. (…)”.
Przystępujący przekazał Zamawiającemu wydany w dniu 4 stycznia 2024 r.
dokument zatytułowany „Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek”.
W dniu 8 stycznia 2023 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty o treści „Zamawiający - Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo
Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Goleniów działając zgodnie z art. 253 ust. 1 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r.
poz.
1605 z późn. zm – „PZP”) informuje, że dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego pn. „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Goleniów w latach 2024-2025” na Pakiet IV (04.L.07.10) Wykonanie usług z
zakresu gospodarki leśnej w leśnictwach Niewiadowo i Mosty w roku 2024. Zamawiający
działając zgodnie z art. 239 ust. 1 PZP tj. biorąc pod uwagę kryteria oceny ofert określone w
dokumentach zamówienia, jako najkorzystniejszą wybrał ofertę Wykonawcy: Usługi Leśne,
B. G., Ostrzyca 40/2, 72-
200 Nowogard, za cenę 1 784 654,80 zł łącznie z podatkiem VAT.
Wykonawca spełnienia wszystkie warunku udziału w postępowaniu opisane w SWZ, nie
zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania, a złożona przez niego oferta
nie podlega odrzuceniu. Oferta złożona przez w/w Wykonawcę uzyskała najwyższą liczbę
punktów w ramach kryteriów oceny ofert określonych w SWZ tj. 100 pkt i tym samym
zgodnie z art. 239 ust. 2 PZP została uznana przez Zamawiającego jako najkorzystniejsza.
Zamawiający poniżej przedstawia informację o wykonawcach, którzy złożyli oferty w
niniejszym postępowaniu na Pakiet nr IV wraz z punktacją przyznaną złożonym ofertom w
kryterium oceny ofert oraz łączną punktację:
Nazwa albo imię i nazwisko Wykonawcy
oraz siedziba albo miejsce zamieszkania,
jeżeli jest miejscem wykonywania
działalności Wykonawcy
Punktacja przyznana
ofercie w kryterium
„Cena”
(max. 100 pkt)
Łączna
punktacja
Usługi Leśne, B. G.
Ostrzyca 40/2, 72-200 Nowogard
100 pkt.
100 pkt.
ECOAREA M. G.
87,68 pkt.
87,68 pkt.
Jedocześnie Zamawiający informuje, iż w niniejszym postępowaniu na Pakiet nr IV
zamówienia nie odrzucono żadnej oferty. (…)”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy”, Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania. Izba nie stwierdziła
przy tym, aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp okoliczności
skutkujących odrzuceniem odwołania.
Po zapoznaniu się z argumentacją Stron i Przystępującego, wyrażoną w pismach
wniesionych w postępowaniu odwoławczym oraz przedstawionymi w trakcie rozprawy Izba
uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W świetle treści odwołania należało uznać, że zostało ono wniesione na:
czynność wyrażenia zgody na złożenie aktualnego zaświadczenia albo innego
dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych w terminie do dnia 4 stycznia 2024 r. – w tym zakresie przedstawiono
zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 i 2 Pzp,
zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego – w tym zakresie przedstawiono zarzut
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp,
wybór oferty najkorzystniejszej złożonej przez Przystępującego – w tym zakresie
przedstawiono zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 Pzp
w związku z art. 16 pkt 1) Pzp,
zaniechanie wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Odwołującego – w tym
zakresie przedstawiono zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 Pzp.
Wymaga wskazania, że z art. 554 ust 1 Pzp, zgodnie z którym „Izba uwzględnia
odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów ustawy, które
miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia
(…)”, wynika, że rozpoznając odwołanie na niezgodną z przepisami Pzp czynność
zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub na zaniechanie
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, do której zamawiający był obowiązany
na podstawie Pzp, Izba ocenia wyłącznie to, czy czynność bądź zaniechanie Zamawiającego
było zgodne z przepisem bądź przepisami Pzp. Tym samym nie leży w kompetencjach Izby,
zatem nie jest jej rolą, dokonywanie oceny czynności i zaniechań Zamawiającego w innym
zakresie, w szczególności pod kątem ich racjonalności.
Ponadto konieczne jest stwierdzenie, że zgodnie z art. 555 Pzp „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, a „zarzut tworzą okoliczności
faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie przepisów ustawy w związku z dokonaną
czynnością lub zaniechaniem czynności, do której zamawiający był zobowiązany na
podstawie ustawy” (tak w uzasadnieniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego
2022 r., wydanego w postępowaniu o sygn. akt KIO 124/22).
W konsekwencji Izba ocenia zasadność zarzutów zawartych w odwołaniu jedynie
w
granicach przedstawionych w nim okoliczności faktycznych i prawnych wskazujących na
naruszenie przepisów Pzp i w zakresie zgodności z tymi przepisami.
Zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 i 2 Pzp nie był uzasadniony.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 Pzp, „jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania”. Art. 128 ust. 2 Pzp
stanowi, że „wykonawca składa podmiotowe środki dowodowe na wezwanie, o którym mowa
w ust. 1, aktualne na dzień ich złożenia”.
Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający, wyrażając w dniu 28 grudnia 2023 r. zgodę
na złożenie aktualnego zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej terenowej jednostki
organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w terminie do dnia 4 stycznia 2024 r.,
przedłużył termin, który wzywając Przystępującego pismem datowanym na 19 grudnia 2023
r. na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp wyznaczył „do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych, składanych na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia tj. zaświadczenia
albo innego dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych”.
Nie było przy tym sporne pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania
odwoławczego, że przepisy Pzp nie zabraniają przedłużenia terminu do złożenia,
poprawienia czy uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu określonego w wezwaniu, o którym mowa w art.
128 ust. 1 Pzp. Wziąć należało ponadto pod uwagę, że stanowiska wyrażone przez Izbę w
uzasadnieniach wyroków z dnia 25 stycznia 2022 r., wydanego w postępowaniu o sygn. akt
KIO 56/22, oraz z
dnia 7 lipca 2022 r., wydanego w postępowaniu o sygn. akt KIO 1582/22,
wskazują, iż nie narusza przepisów Pzp przedłużenie takiego terminu w sytuacji, gdy
wykonawca przed upływem terminu w wezwaniu, o którym mowa w art. 128 ust. 1 Pzp,
wystąpił o jego przedłużenie – a niewątpliwie Przystępujący wystąpił o „przesunięcie” terminu
wyznaczonego w ww.
piśmie datowanym na 19 grudnia 2023 r. przed jego upływem.
W tym stanie rzeczy brak było podstaw do przyjęcia, że przedłużając termin „do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, składanych na potwierdzenie braku
podstaw do wykluczenia tj. zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej terenowej
jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, wyznaczony w ww. piśmie
datowanym na 19 grudnia 2023 r., Zamawiający naruszył art. 128 ust. 1 Pzp.
Czynność wyrażenia zgody na złożenie aktualnego zaświadczenia albo innego
dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
w
terminie do dnia 4 stycznia 2024 r. nie naruszała także art. 128 ust. 2 Pzp. Z przepisu tego
wynika wyłącznie norma określająca na jaki dzień mając być aktualne podmiotowe środki
dowodowe, składane przez wykonawcę na wezwanie, o którym mowa w art. 128 ust. 1 Pzp,
wobec czego również ten przepis nie może być uznany za przepis zabraniający przedłużenia
określonego w wezwaniu, o którym mowa w art. 128 ust. 1 Pzp, terminu do złożenia,
poprawienia czy uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zarzut naruszenia
art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp nie był uzasadniony.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) Pzp „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę: (…) b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub
c)
który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1,
lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych dokumentów lub oświadczeń”.
W odwołaniu nie przestawiono okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających uznanie, że Przystępujący nie spełnia warunków udziału w postępowaniu;
nie wskazano w nim nawet, jakiego warunku udziału w postępowaniu Przystępujący nie
spełnia. Wobec powyższego brak było podstaw do uznania, że Zamawiający zobowiązany
był odrzucić ofertę Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp.
W odwołaniu nie przestawiono także okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających przyjęcie, że Zamawiający zobowiązany był odrzucić ofertę
Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) Pzp – w szczególności Odwołujący
nie wskazał, jakiego dokumentu Przystępujący nie złożył w przewidzianym terminie.
Należy przy tym wskazać, że nie sposób uznać, iż Przystępujący złożył w takim
terminie „zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej terenowej jednostki
organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, niewątpliwie stanowiącego określony w
pkt 9.3 lit. d) SWZ podmiotowy środek dowodowy potwierdzający brak podstaw wykluczenia
w zakresie przesłanki określonej w pkt 6.2. ppkt 1) SWZ.
Wobec wyrażenia przez Zamawiającego zgody na złożenie takiego dokumentu
w
terminie do dnia 4 stycznia 2024 r. termin przewidziany na jego złożenie w rozumieniu
art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. c) Pzp upływał 4 stycznia 2024 r., a bezsporne było, że w tym dniu
Przystępujący przekazał Zamawiającemu wydany w tym samym dniu 4 stycznia 2024 r.
dokument zatytułowany „Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek”.
Wobec powyższego brak było podstaw do stwierdzenia, że z naruszeniem art. 226
ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp Zamawiający zaniechał odrzucenia oferty Przystępującego.
Zarzut naruszenia
art. 239 ust. 1 Pzp w związku z art. 16 pkt 1) Pzp nie był
uzasadniony.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 Pzp „zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia” Art. 16 pkt 1) Pzp
stanowi, że „zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców”.
Uznanie, że zarzut ten nie jest uzasadniony jest konsekwencją braku podstaw do
przyjęcia, że Zamawiający zobowiązany był odrzucić ofertę Przystępującego. Nie było zaś
sporne pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania odwoławczego, że Zamawiający
„przyznał” ofercie Przystępującego większą liczbę punktów niż ofercie Odwołującego,
a w
odwołaniu nie była kwestionowana prawidłowość oceny ofert w Postępowaniu w
zakresie liczby punktów „przyznanych” ofercie Przystępującego.
Ponadto należy wskazać, że również w zakresie tego zarzutu w odwołaniu nie
przestawiono także okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających uznanie, że
Przystępujący nie spełnia warunków udziału w postępowaniu - nie wskazano w nim nawet,
jakiego warunku udziału w postępowaniu Przystępujący nie spełnia – ani uzasadniających
przyjęcie, że Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem „zasady
równego traktowania Wykonawców i uczciwej konkurencji”, czyli wynikającego z art. 16 pkt
1) Pzp obowiązku przeprowadzenia postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
W tym stanie rzeczy nie sposób było stwierdzić, że czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej w Postępowaniu została dokonana z naruszeniem art. 239 ust. 1 Pzp bądź
art. 16 pkt 1) Pzp.
Konsekwencją powyższego był brak podstaw do uznania, że oferta złożona przez
Odwołującego „jest jedyną ważną ofertą” oraz najkorzystniejszą ofertą złożoną
w
Postępowaniu „zgodnie z określonymi w postępowaniu kryteriami oceny”, a zatem iż
Zamawiający zobowiązany był dokonać jej wyboru, wobec czego zaniechanie dokonania tej
czynności naruszało art. 239 ust. 1 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2) oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”, stosownie zaś do
art.
575 Pzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw
ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Z § 2 ust. 1 pkt 2)
ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na usługi o wartości przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1
Pzp, wynosi 15.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych (…)”. § 8 ust. 2 ww.
rozporządzenia stanowi, że „W przypadku oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty
ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na
rzecz: 1)
zamawiającego”.
Stosownie do § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 15.000
złotych.
Odwołujący na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonego do akt postępowania odwoławczego spisu kosztów, na koszty postępowania
odwoławczego Odwołującego składają się koszty dojazdu Odwołującego w wysokości
961,40 złotych, koszty dojazdu pełnomocnika w wysokości 1.398,40 złotych, wynagrodzenie
pełnomocnika w wysokości 3.600 złotych oraz koszty noclegu pełnomocnika w wysokości
298 złotych.
Nie może ulegać wątpliwości, że koszty dojazdu i koszty noclegu pełnomocnika
Odwołującego stanowią wydatki pełnomocnika w rozumieniu § 5 pkt 2) lit. b) ww.
rozporządzenia. Z przepisu tego wynika zaś, iż do uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego strony wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogą być zaliczone wyłącznie
do kwoty 3.600 złotych łącznie, zatem wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika Odwołującego
przewyższające tą kwotę nie mogą być zaliczone do uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego Odwołującego.
Jak wynika z treści ww. spisu kosztów, wysokość kosztów dojazdu Odwołującego
została obliczona według stawki 1,15 zł za 1 kilometr, określonej w § 2 pkt 1) lit. b)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków
ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych
samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Brak jest podstaw do przyjęcia, że koszty związane z przejazdem Odwołującego na
rozprawę powinny być rozliczane ryczałtowo według stawki 1,15 zł za 1 przejechany
kilometr, określonej w określonej w § 2 pkt 1) lit. b) ww. rozporządzenia. Stawka ta jest
maksymalną stawką, według której pracodawca pokrywa koszty używania przez pracownika
w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów
niebędących własnością pracodawcy. Brak jest zaś uzasadnienia dla uznania, że
Odwołujący jest pracownikiem, któremu pracodawca pokrywa koszty używania samochodu
osobowego niebędącego własnością pracodawcy ani iż ww. stawka znajduje zastosowanie
do kosztów używania samochodu osobowego przez Odwołującego do jazd innych niż jazdy
lokalne.
W tym stanie rzeczy zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego zaliczono
wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych.
Zamawiający na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonego do akt postępowania odwoławczego spisu kosztów, na koszty postępowania
odwoławczego Zamawiającego składają się wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości
3.600 złotych oraz koszty dojazdu pełnomocnika w wysokości 777,94 złotych. Mając na
uwadze treść § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego Zamawiającego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogły być zaliczone
wyłącznie do kwoty 3.600 złotych.
W tym stanie rzeczy zgodnie z tym przepisem do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego zaliczono wynagrodzenie i wydatki
pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych.
Wobec oddalenia odwołania w całości stosownie do § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia
Izba w punkcie 2. wyroku obciążyła kosztami postępowania Odwołującego oraz zasądziła od
Odwołującego na rzecz Zamawiającego uzasadnione koszty postępowania odwoławczego
Zamawiającego w wysokości 3.600 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…………