Sygn. akt: KIO 918/24
WYROK
Warszawa, dnia 9 kwietnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Maria Kacprzyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2024 r. w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 marca 2024 r. przez wykonawcę D. C.-R.
prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: D. C.-R. "Drims" z siedzibą
w Koninie, w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Konin
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego - wykonawcy Garte Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Swarzędzu
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych
zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego D. C.-R. prowadzącą jednoosobową
działalność gospodarczą pod firmą: D. C.-R. "Drims" z siedzibą w Koninie, tytułem
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………..
Sygn. akt: KIO 918/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Miasto Konin, prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Wykonanie Zielonego Podwórka
Miejskiego -
Rynku”; znak sprawy: WP.042.2.2024, dalej zwane: „Postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2024/BZP 00069426/01 z dnia 26 stycznia 2024 r.
Wartość zamówienia nie
przekracza prog
ów unijnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 z późn. zm.), dalej zwanej „Pzp”.
W dniu 7 lutego 2024
roku Odwołujący – D. C.-R. "DRIMS" z siedzibą w Koninie (dalej:
„Odwołujący”), działając na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1 i 2, art. 515 ust. 1 Pzp,
wniósł odwołanie wobec następujących czynności i zaniechań Zamawiającego:
wykluczenia Odwołującego z postępowania, a także odrzucenia oferty Odwołującego
pomimo, że wobec Odwołującego nie zaistniały podstawy do wykluczenia z
postępowania i w konsekwencji do odrzucenia jego oferty,
nieuzasadnionego wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Garte Polska
sp. z o.o., ul. Słoneczna 5, 62-020 Swarzędz (dalej jako „Garte Polska”),
zaniechania uznania oferty Odwołującego za najkorzystniejszą w postępowaniu.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucił naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 109 ust. 1 pkt 5, art. 109 ust. 1 pkt 7 i art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez
wykluczenie Odwołującego z postępowania i następcze odrzucenie oferty
Odwołującego (bez podania uzasadnienia prawnego w piśmie z 14.03.2024 r. –
przyp. aut. z tzw. ostrożności procesowej), a w konsekwencji nie wybranie jej jako
najkorzystniejszej pomimo, że wobec Odwołującego nie zachodziły wymienione
podstawy wykluczenia z postępowania, a tym samym podstawa odrzucenia oferty, co
przedstawia się szczegółowo w uzasadnieniu odwołania;
art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji.
Podnosząc powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Garte Polska,
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego
oferty,
dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
z uwagi na brak zaistnienia wobec Odwołującego podstaw wykluczenia z postępowania i
odrzucenia jego oferty oraz
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
w
konsekwencji uwzględnienia odwołania.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ
w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przywołanych powyżej przepisów Pzp interes
Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznaje uszczerbku, zaś skutkiem zaskarżonych
czynności Zamawiającego Odwołujący narażony jest na poniesienie szkody w postaci
nieuzyskania
przedmiotowego zamówienia, utratę spodziewanego zysku z wykonania
zamówienia oraz poniesienie kosztów w związku z przygotowaniem oferty.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący zakwestionował obok wyboru oferty najkorzystniejszej
Garte Polska, czynność polegającą na wykluczeniu Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 109 ust. 1 pkt 5, 7 i 8
Pzp oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego. Podkreślił,
że Zamawiający nie zawarł w zawiadomieniu uzasadnienia prawnego i faktycznego
odrzucenia oferty,
przedstawiając tylko uzasadnienie faktyczne i prawne wykluczenia z
postępowania.
W zakresie naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 5 Pzp
, Odwołujący wskazał, że podnoszone przez
Zamawiającego ustalenia dotyczące okoliczności mających miejsce w 2018 r., w tym
ukarania karą umowną w 2018 r., a więc w okresie wykraczającym znacznie poza 3 letni
okres
umożliwiający wykluczenie jest bezprzedmiotowe z punktu widzenia oceny
Odwołującego w świetle art. 111 pkt. 4 Pzp.
Ponadto Odwołujący przedstawił stan prawny z uwzględnieniem przepisów unijnych oraz
dorobku doktryny.
Podkreślił co do przepisu art. 109 ust. 1 pkt 5 Pzp, że w celu jego
zastosowania konieczne jest wykazanie kumulatywnego wystąpienia przesłanek w nim
wskazanych (zob. np. wyrok KIO z dnia 5 lipca 2022 r., KIO 1588/22). Zamawiający powinien
zatem wykazać, że zachowanie miało związek po pierwsze z niewykonaniem lub
nienależytym wykonaniem umowy, w wyniku prowadzonego zamówienia publicznego. Po
drugie, niewykonanie lub nienależyte wykonanie musi mieć postać poważnego naruszenia
obowiązków zawodowych, które podważa uczciwość wykonawcy. Po trzecie, naruszenie
musi być zawinione przez wykonawcę, tj. przez działanie zamierzone lub będące efektem
rażącego niedbalstwa. Podkreślił ponadto, że nie każde uchybienie w realizacji umowy
stanowi przesłankę wykluczenia, ale takie które ma charakter kwalifikowany, muszą być to
takie naruszenia, które zasadniczo zmieniają jakość przedmiotu zamówienia lub w ogóle
uniemożliwiają osiągnięcie celu, w jakim została zawarta umowa.
Odwołujący nie zgodził się, jakoby pozostawał bierny w kontaktach z ZDM w Koninie
podczas realizacji prac w ramach skorzystania z uprawnień gwarancyjnych. Zauważył, że o
usterkach powiadomiono pismem z 25.06.2020 r., informując go, że ZDM w Koninie
zamierza
skorzystać z uprawnień gwarancyjnych wynikających z umowy i zwołując
spotkanie na obiekcie w dniu 30.06.2020 r. w celu doprecyzowania m.in. sposobu i terminu
dokonania napraw gwarancyjnych
, zaś ten okres był okresem nasilonej pandemii COVID-19,
kiedy to
drastycznej zmianie uległy warunki prowadzenia procesów inwestycyjnych oraz całe
otoczenie biznesowe branży budowlanej. Na dowód korespondencji przedłożył kopie maila
do odwołania, za okres 2022 r.
Co do zarzutu naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, Odwołujący także przytoczył stan prawny
z uwzględnieniem ustawodawstwa unijnego oraz podkreślił, że z uwagi na sankcyjny
charakter
przepisu, którego skutkiem jest pozbawienie wykonawcy możliwości ubiegania
się o zamówienie – wszystkie określone w przepisie przesłanki muszą wystąpić łącznie.
Zdaniem Odwołującego, aby spełniła się powyższa przesłanka wykluczenia wykonawca
musiałby znacznym stopniu lub zakresie nie wykonać lub nienależycie wykonać albo
długotrwale nienależycie wykonywać istotne zobowiązanie, wynikające z wcześniejszej
umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji (jest to pierwszy warunek -
przyczyna), co musiałoby jednocześnie wywołać skutek w postaci wypowiedzenia lub
odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z
tytułu rękojmi za wady (warunek drugi - skutek). Co istotne w niniejszej sprawie, jeżeli
spełniony zostanie tylko jeden warunek i brak jest na przykład skutku, i to wyłącznie takiego,
który został powyżej wskazany i opisany (a tak jest w niniejszej sprawie, gdyż brak skutku w
postaci choćby wykonania zastępczego czy też skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi za
wady), zamawiający nie może zastosować wobec wykonawcy opisanej powyżej przesłanki
wykluczenia.
Odwołujący zajął stanowisko, że nie zaistniał drugi z elementów, ponieważ
roszczenia były realizowane z tytułu gwarancji, a nie rękojmi. Co do wykonania zastępczego
– w wyroku zapadłym pomiędzy stronami zawarto jedynie alternatywne upoważnienie ZDM
w Koninie do skorzystania z tzw. wykonania zastępczego.
Co do art. 109 ust. 1 pkt. 8 Pzp, Odwołujący podkreślił, że nie wprowadził Zamawiającego w
błąd przy przedstawianiu informacji w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa.
Przytoczył stanowisku o rozumieniu rażącego niedbalstwa i wskazał, że nie
zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia, stąd złożył oświadczenie prawdziwe.
W ustawowym terminie, wykonawca Garte Polska (dalej
takżę: „Przystępujący”) zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W dniu 4 kwietnia 2023
r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby, złożył odpowiedź
na
odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości oraz o zasądzenie na rzecz
Zamawiającego kosztów postępowania, jak również przedłożył dowody w postaci:
a.
pismo Zamawiającego z dnia 14.03.2024 r. na okoliczność jego treści, w tym
podanych podstaw faktycznych i prawnych oraz szczegółowego uzasadnienia
decyzji Zamawiającego o wkluczeniu Odwołującego z postępowania i odrzucenia
jego ofer0' (pismo także w aktach postępowania),
b.
mail Zastępcy Dyrektora ZDM w Koninie A. S. z dnia 23.02.2024 r. na okoliczność
przekazania Zamawiającemu wyroku dotyczącego Odwołującego z dnia 25.11.2022
r., sygn. akt IX GC 410/22,
b) pismo Dyrektora ZDM w Koninie G. P.
z 23.02.2024 r. na okoliczność przekazania
Zamawiającemu pozwu przeciwko Odwołującemu wraz z załącznikami, w sprawie
prowadzonej następnie pod sygn. akt IX GC 410/22,
c)
pismo Głównej Księgowej ZDM w Koninie U.S z 23.02.2024 r. na okoliczność
przekazania Zamawiającemu postanowienia komornika o ukończeniu i rozliczeniu
egzekucji, tytułu wykonawczego oraz dowodów przelewów od komornika w sprawie
sygn. akt IX GC 410/22 oraz GKm 12/23,
d) mail K. P.
z ZDM w Koninie z dnia 23.02.2024 r. na okoliczność wyjaśnień co do
przebiegu realizacji umowy przez Odwołującego, stwierdzonego nienależytego
wykonania umony i braku jego współpracy przy wykonywaniu udzielonej gwarancji i
naprawy gwarancyjnej,
e)
pozew z dnia 30 marca 2022 r. wraz z załącznikami wniesiony przeciwko
Odwołującemu na okoliczność jego treści w tym żądania pozwu w zakresie
wykonania zastępczego, okoliczności realizacji umowy przez Odwołującego w tym
dat temu towarzyszących, a dotyczącej „Remontu mostu nad zalewem rzeki Warty
w ciągu drogi krajowej nr 92 w Koninie w zakresie wymiany nawierzchni żywicznej i
dylatacji bitumicznych w części chodnikowej oraz naprawy belek ustroju nośnego”
oraz faktu zaprzestania przez Odwołującego odbierania telefonów od pracowników
ZDM w Koninie i zaprzeczenia tym twierdzeniom Odwołującego zawartym w
odwołaniu, jakoby pozostawał on z tymi pracownikami w stałym kontakcie,
f)
protokół odbioru z dnia 5.12.2022 r. na okoliczność jego treści, a w szczególności
daty początkowej i końcowej wykonania naprawy gwarancyjnej, w tym jej wykonania
w okresie zaledwie 19 dni (protokół załączony także do wyjaśnień Odwołującego z
dnia 27.02.2024 r.),
g)
kosztorys rozliczeniowy Odwołującego z dnia 31.08.2018 r. na okoliczność dokonania
przez niego wyceny całości zadania dotyczącego remontu mostu na kwotę
294.999,99 zł. netto oraz wyceny naprawy nawierzchni z żywic syntetycznych
(pozycja 1.5) na kwotę 69.837,39 netto tj. 85.899,99 zł. brutto stanowiącej wartość
przedmiotu sporu oraz istotności tej kwoty w stosunku kwoty naprawy gwarancyjnej
do wartości całości zadania,
h)
umowa nr 65/ZDM/2018 z dnia 31.08.2018 r. na okoliczność jej treści w tym
postanowień co do terminu wykonania przedmiotu umowy i co do okresu gwarancji
oraz początku terminu jej obowiązywania,
i)
protokół odbioru z 21.12.2018 r. na okoliczność daty odbioru przedmiotu umowy i
daty początkowej obowiązywania gwarancji udzielonej przez Odwołującego,
j)
ekspertyza techniczna z czerwca 2021 r. na okoliczność rodzaju i zakresu
stwierdzonych
wad
wykonawczych
nawierzchni
żywicznej
na
moście
remontowanym przez Odwołującego,
k) dokumentacja fotograficzna z kwietnia i czerwca 2020 r. oraz z lipca 2021 r. na
okoliczność stanu nawierzchni żywicznej w tych okresach, a wykonanej przez
Odwołującą,
l)
pismo Zamawiającego z dnia 25.06.2020 r. na okoliczność powiadomienia
Odwołującego o dokonanych przeglądach obiektów mostowych na terenie Miasta
Konina, o stwierdzeniu wad Ukonawczych nawierzchni żywicznej na moście
remontowanym przez niego i ich zakresu oraz wyznaczenia spotkania stron na
obiekcie ijego terminu,
m)
mail Zamawiającego z 26.06.2020 r. i z 19.08.2020 r. na okoliczność przesłania
Odwołującej pisma z 25.06.2020 r. oraz wzywania jej po raz pierwszy do podjęcia
działań naprawczych w związku z nienależytym wykonaniem umowy i prośby o
zgłoszenie Zamawiającemu terminu ich rozpoczęcia,
n)
pismo Zamawiającego z dnia 6.05.2021 r. wraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru
na okoliczność wezwania Odwołującego po raz drugi do wykonania napraw
gwarancyjnych oraz terminu wyznaczonego na ich wykonanie, faktu doręczenia
wezwania Odwołującemu i daty tego wezwania,
o)
pismo Zamawiającego z 27.07.2021 r. wraz ze zwrotnym potwie_rdzeniem odbioru
na okoliczność jego treści w tym braku podjęcia przez Odwołującego działań na 4
dni przed wyznaczonym terminem wykonania naprawy gwarancyjnej, wzywania po
raz trzeci do wykonania napraw gwarancyjnych, wzywania go do niezwłocznego
rozpoczęcia robót gwarancyjnych, wskazania konsekwencji niewykonania robót w
wyznaczonym terminie, faktu doręczenia wezwania Odwołującemu i daty
doręczenia wezwania oraz faktu długotrwałego nienależytego wykonania umowy,
p)
pismo Odwołującego z 28.07.2021 r. na okoliczność uznania roszczenia i wniosku o
wydłużenie terminu wykonania prac gwarancyjnych do 30.09.2021 r. oraz
wskazanych przyczyn tego wniosku (pismo załączone także do odwołania),
q) r)
pismo Zamawiającego z 10.08.2021 r. wraz ze zwrotnym potwierdzeniem
odbioru na okolicznośćjego treści i stanowiska Zamawiającego, wyrażenia zgody na
wydłużenie terminu naprawy gwarancyjnej do 30.09.2021 r. wzywania po raz do
wykonania napraw gwarancyjnych i konieczności ich wykonania, faktu doręczenia
pisma Odwołującemu j daty jego doręczenia oraz faktu długotrwałego nienależytego
wykonania umowy,
r)
tytuł wykonawczy w postaci prawomocnego nyroku zaocznego Sądu Okręgowego w
Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy z 25.11.2022 r. zaopatrzonego w klauzulę
wykonalności tegož Sądu z dnia 12.01.2023 r. na okolicznośćjego treści,
s)
postanowienie komornika sądowego z 7.03.2024 r. sygn. akt GKm 12/23 na
okoliczność zakończenia i rozliczenia postępowania egzekucyjnego Odwołującego
na skutek wyegzekwowania roszczenia w całości,
t)
dowody przelewu bankowego od komornika (3 szt.) na okoliczność wysokości
roszczenia wyegzekwowanego od Odwołującego,
u)
wezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień z dnia 26.02.2024 r. skierowanego
do Odwołującego na okoliczność powzięcia wątpliwości co do spełnienia przesłanek
o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania,
v)
wyjaśnienia Odwołującego z dnia 27.02.2024 r. na okoliczność ich treści w tym
podtrzymania zgodności złożonego oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu,
W uzasadnieniu
przytoczył okoliczności faktyczne zawarte w uzasadnieniu decyzji o
odrzuceniu oferty
. Wskazał, że kwestię naliczenia kar umownych w 2018 r. wskazał jedynie
ubocznie, czyli poza zarzutami głównymi. Podkreślił ponownie najistotniejsze okoliczności ze
stanu faktycznego
, z których wynika bierność Odwołującego. Wskazał, żę wagę niedbalstwa
należy odnosić zarówno do postawy danego wykonawcy jak i obiektywnych skutków
naruszenia oraz jego wpływu na utratę zaufania do danego wykonawcy. Jak widać z powyżej
przedstawionej chronologii zdarzeń i towarzyszących mu działań Odwołującego (w zasadzie
ich braku) takie okoliczności w stosunku do niego zaszły, gdyż długotrwale nie wykonywał on
swego umownego zobowiązania. Kilkukrotne wyzwanie go do napraw gwarancyjnych oraz
odbieranie wezwań, a mimo to brak reakcji z jego strony i przystąpienie do naprawy
gwarancyjnej (którego to zobowiązania Odwołujący w ogóle nie kwestionuje) dopiero po
ponad 2 latach od pierwszego wezwania świadczy wprost o zawinieniu i poważnym
naruszeniu obowiązków zawodowych. Nie może Odwołujący wskazywać, że nie było to z
jego strony zawinione, skoro czterokrotnie wezwany na piśmie oraz mailowo i mając tego
pełną wiedzę, świadomie obowiązków nie wykonywał. Odwołującemu można więc przypisać
winę i to bezpośrednią w tym zakresie.
Zamawiający stanął na stanowisku, że winę Odwołującego wykazał za pomocą stosownych
środków dowodowych, którymi są zarówno dokumenty urzędowy jak wyrok, ale i dokumenty
prywatne.
Podkreślił nadto, że wykluczenie z Postępowania nie miało charakteru oczywiście
nieproporcjonalnego
, co jego zdaniem Odwołujący sma przyznał w odwołaniu, ponieważ
wartość przedmiotu sporu z pozwu sądowego w kwocie 85.899,99 zł. wyniosła blisko 1/3
wartości ceny całego zamówienia.
Zamawiający podjął także polemikę z powołaniem się przez Odwołującego na COVID-19,
gdyż takowych okoliczności w ogóle nie uzasadnił on w swoim piśmie z 28.07.2021 r.
Zamawiający przytoczył także przepisy tzw. ustawy covidowej i obowiązującym ówcześnie
art. 15r.,
zgodnie z którym strony umowy w sprawie zamówienia publicznego, w rozumieniu
ustawy z dnia 11 września 2079 r. Prawo zamówień publicznych, niezwłocznie, wzajemnie
informują się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem Covid-79 na należyte
wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Odwołujący jakichkolwiek
powodów i ich wpływu na realizację zamówienia wówczas nie przedstawił, a czyni to dopiero
w odwołaniu dla potrzeb niniejszego postępowania.
Co do powoływania się przez Odwołującego w treści odwołania na pismo z 28.07.2021 r.,
Zamawiający wskazał, że było to pismo Odwołującego z prośbą o przedłużenie mu terminu
wykonania robót gwarancyjnych, zwrócił także uwagę na okoliczność, że jest ono datowane
na okres 3 dni przed terminem końcowym wykonania naprawy gwarancyjnej wyznaczonej
Odwołującemu przez ZDM w swoim piśmie z 6 maja 2021 r. Ponadto Zamawiający
podkreślił: Odwołujący zwrócił się z prośbą o możliwość wykonania prac na innym obiekcie
w Koninie
, co zdaniem Zamawiającego jawiło się jako kuriozalne i nieprofesjonalne.
Zamawiający podkreślił, że Odwołujący nie podejmował kontaktów telefonicznych z
pracownikami ZDM w Koninie, a co więcej – sam po wezwaniach listownych i mailowych
przestał nawet odbierać telefony od pracowników ZDM (co potwierdza treść pozwu
z
30.03.2022 r. strona 3, drugi wers od góry). Zamawiający wskazał, że Odwołujący w ogóle
nie kwestionuje, że od czerwca 2020 r. do lipca 2021 r. nie podjął żadnej czynności. Ponadto
potwierdza on także daty podane w piśmie o wykluczeniu, nie widzi nic złego w zwłoce w
realizacji obowiązków umownych, nie podjął próby selfcleaningu.
Zamawiający odnosząc się do inicjatywy dowodowej Odwołującego w postaci
korespondencji mailowej, wskazał, że jest ona korespondencją następczą, a w jej treści jej
wskazana konieczność ustabilizowania temperatury pow. 100 C i wskazaniu, że termin
wykonania nastąpi do 30.09.2020 r. Zdaniem Zamawiającego, taka temperatura
występowała przecież w okresie wakacyjnym. Ponadto Odwołujący choć sam zaproponował
termin realizacji naprawy gwarancyjnej do dnia 30.09.2020 r. - to terminu tego ponownie nie
dotrzymał (naprawę dopiero rozpoczęto w tym dniu zgodnie z protokółem odbioru).
Zamawiający przyznał fakt uzgadniania technologii naprawy ze strony ZDM, lecz wskazał na
milczenie Odwołującego po akceptacji zaproponowanej technologii.
Zamawiający za znamienne uważa fakt, że Odwołujący w ogóle przystąpił do naprawy, a
uczynił to dopiero po złożeniu pozwu i doręczeniu mu jego odpisu, tj. w sytuacji w której zdał
już sobie sprawę, że dalsze unikanie naprawy gwarancyjnej jest niemożliwe. Mimo tego
wskazać trzeba, że do naprawy gwarancyjnej przystąpił i tak dopiero po kolejnych 6
miesiącach od doręczenia mu odpisu pozwu i tylko zapewne dlatego, że poznał żądania
tego pozwu. Wiedział, że dalszy brak reakcji pociągnie za sobą wykonanie zastępcze przez
inny podmiot, przy czym dla niego może wywołać duże konsekwencje finansowe. Z kolei
podnoszenie, że na skutek wykonania naprawy Zamawiający winien cofnąć pozew nie
znajduje oparcia w przepisach procedury cywilnej i Zamawiający dalej nie będzie się do tej
kwestii odnosił.
Co do kwestii art. 109 ust. 1 pkt. 7 Pzp, Zamawiający wskazał, że Kluczowym jest bowiem,
że w sprawie zapadł prawomocny wyrok zobowiązujący Odwołującego do wykonania
naprawy w określonym terminie, ewentualnie alternatywnie uprawniającego Zamawiającego
do wykonania zastępczego tej naprawy na jego koszt. Fakt, że Odwołujący w końcu po wielu
wezwaniach i po ponad 2 latach przystąpił do naprawy gwarancyjnej spowodował jedynie
ten skutek, że Zamawiający nie miałby prawa do skorzystania z punktu 1 wyroku z dnia
25.11.2022 r. To oznacza, że Zamawiający został prawomocnie upoważniony przez Sąd do
wykonania zastępczego. Przesądza o tym dokument urzędowy jakim jest wyrok sądu. Brak
skorzystania z tego uprawnienia przez Zamawiającego nie zwalania jednak Odwołującego
od sankcji przewidzianej w art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp
, w szczególności, że Odwołujący nie
zrealizował wyroku w zakresie kosztów, co doprowadziło do konieczności wszczęcia
egzekucji komorniczej.
Zamawiający podkreślił, że o nienależytym wykonaniu zobowiązania
świadczy wydanie przez sąd wyroku w sprawie, co stanowi urzędowy dowód, którym
Zamawiający jest w stanie wykazać naruszenie obowiązków przez Odwołującego.
W zakresie art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp Zamawiający podtrzymał stanowisku, że Odwołujący
wprowadził w błąd Zamawiającego. Przedstawił argumentację, że w treści Odwołania
wyciąga on z okoliczności sprawy jedynie stronnicze wnioski, powołując dowody, które w
jego ocenie przemawiają na jego korzyść, a resztę pomijając - co stanowi o zamierzonym
działaniu. Dalej Zamawiający przytoczył orzecznictwo Izby oraz jego własną interpretację.
W dniu 4 kwietnia 2023 r.,
Przystępujący złożył pismo, w treści którego wniósł o oddalenie
odwołania w całości oraz przedstawił własne stanowisko co do zarzutów, spójne ze
stanowiskiem Zamawiającego.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony oraz uczestnicy
podtrzymały dotychczas wyrażone
stanowiska.
Zamawiający sprostował także własne stanowisko wyrażone w odpowiedzi na
odwołanie.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzględniając
ogłoszenie
o
zamówieniu
oraz
dokumenty zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła, co następuje:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest w
ykonanie Zielonego Podwórka Miejskiego - Rynku.
W części II SWZ, w ust. 1.1 oraz 1.2, Zamawiający przewidział zastosowanie art. 109 ust. 1
pkt 4, 5 ,7, 8 i 10 Pzp.
W dniu 26 lutego 2024 r. Zamawiający wezwał do złożenia wyjaśnień w zakresie
oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, złożonego na podstawie art. 125 ust. 1 Pzp. W
dniu 27 lutego 2024 r.
Odwołujący przedłożył wyjaśnienia, w których wskazał, że
oświadczenie to jest zgodne ze stanem rzeczywistym i nie zachodzą przesłanki wykluczenia.
Wskazał, że w okresie po zgłoszeniu napraw gwarancyjnych wystąpiły rozbieżności co do
zakresu i sposobu naprawy, ale także pandemia COVID-19. Podkreślił, że wykonał prace w
okresie 30.09.2022-
18.10.2022 r., które zostały odebrane bez uwag. Prace to były wykonane
przez wydaniem wyroku sądu, a Zamawiający nie wycofał pozwu przez miesiąc, co
doprowadziło do dodatkowych kosztów po stronie Odwołującego. Podkreślił, że drobne,
niewielkie naprawy
realizowane w ramach rękojmi nie mogą być podstawą wykluczeniu z art.
109 ust. 1 pkt. 7 Pzp, a tym bardziej te realizowane w ramach gwarancji.
W dniu 14 marca
2024 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej oraz na podstawie art.
109 ust. 1 pkt 5, 7 i 8 Pzp wykluczył Odwołującego i
odrzucił jego ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2a Pzp, z uwagi na uporczywe
niewykonywanie obowiązku dokonania napraw gwarancyjnych, niepodejmowaniu kontaktu z
zamawiającym, sądem, mediatorem sądowym i komornikiem w ramach realizacji inwestycji
pn.
„Remont mostu nad zalewem rzeki Warty w ciągu drogi krajowej nr 92 w Koninie w
zakresie wymiany nawierzchni żywicznej i dylatacji bitumicznych w części chodnikowej oraz
naprawy belek ustroju nośnego” na rzecz Zarządu Dróg Miejskich w Koninie („ZDM w
Koninie”).
W
dniu 31 sierpnia 2018 r. Miasto Konin, w imieniu którego działał Dyrektor Zarządu Dróg
Miejskich w Koninie oraz Odwołujący zawarli umowę na „Remont mostu nad zalewem rzeki
Warty w ciągu drogi krajowej nr 92 w Koninie w zakresie wymiany nawierzchni żywicznej i
dylatacji bitumicznych w części chodnikowej oraz naprawy belek ustroju nośnego” na
wartość 294 999,99 zł brutto. Termin wykonania przedmiotu umowy określono na 70 dni od
dnia podpisania umowy, tj. do 09 listopada 2018 r. przy czym
z uwagi na zwłokę w realizacji
zamówienia, Odwołującemu zostały naliczone kary umowne w wysokości 19 436,98 zł.
Zgodnie z postanowieniami umowy
Wykonawca udzielił gwarancji na przedmiot umowy na
okres 5 lat, od dnia 21 grudnia 2018 r
., Strony zaś skróciły okres rękojmi do 2 lat. Pismem z
dnia 25 czerwca 2020 r., ZDM w Koninie
poinformował Odwołującego, że zamierza
skorzystać z uprawnień gwarancyjnych wynikających z umowy. W dniu 19 sierpnia 2020 r.,
ZDM w
Koninie zwrócił się o podjęcie działań naprawczych i o zgłoszenie mu terminu
rozpoczęcia prac - termin upłynął bezskutecznie. W dniu 6 maja 2021 r. wezwał
Odwołującego do wykonania naprawy gwarancyjnej i wyznaczył termin do 31 lipca 2021 r. –
termin upłynął bezskutecznie. Następnie ZDM w Koninie wezwał Odwołującego pismem z
dnia
27 lipca 2021 r. do niezwłocznego podjęcia napraw. W piśmie tym wyrażono
zaniepokojenie brakiem jakichkolwiek działań na zaledwie 4 dni przed wyznaczonym
terminem. Wskazano także, że w razie bezskuteczności wezwania, Zamawiający wystąpi do
sądu z wnioskiem o wyrażenie zgody na wykonanie zastępcze. Odwołujący w dniu 28 lipca
2021 r., zwrócił się o przedłużenie mu terminu na wykonanie naprawy do 30 września 2021
r., na co ZDM wyraził zgodę. Wskazał jako przyczynę wysokie temperatury, opady, problemy
z COVID-
19 oraz zwolnienie chorobowe z związku z przebytą operacją. Odwołujący
zaproponował wykonanie tożsamym pracy na innych obiekcie w związku z planowaniem
generalnego remontu obiektu.
Termin upłynął bezskutecznie, Odwołujący nie zrealizował
napraw. W dniu 30 marca 2022 r.,
ZDM w Koninie złożył pozew przeciwko Odwołującemu z
żądaniem zobowiązania Wykonawcy do wykonania naprawy nawierzchni mostu. W dniu 5
lipca 2022 r. Odwołujący przedstawił technologię naprawy, którą Zamawiający zaakceptował
30 sierpnia
2022 r. Odwołujący wówczas zadeklarował rozpoczęcie praw od dnia 6 września
2022 r. Z
godnie z treścią protokołu odbioru z dnia 5 grudnia 2022 r., Odwołujący przystąpił
do wykonywania napraw gwarancyjnych w dniu 30 września 2022 r., co nastąpiło po
doręczeniu mu odpisu pozwu przez Sąd i zapoznania się z jego żądaniami. Do tego czasu
Wykonawca nie reagował na korespondencję związaną z pozwem, nie podejmował prób
porozumienia się z ZDM w Koninie. Nie złożył on nawet odpowiedzi na pozew, a mediator,
wyznaczony przez sąd do podjęcia próby przedsądowego rozstrzygnięcia sporu zwrócił akta
do sądu bez żadnego efektu, ponieważ Wykonawca nie odpowiadał na jego prośby o kontakt
wykonawca był w zakresie postępowania sądowego i mediacyjnego całkowicie bierny. W
dniu 25 listopada 2022 r. został wydany wyrok zaoczny, w którym Odwołujący został
zobowiązany do wykonania napraw gwarancyjnych w terminie do 3 miesięcy od dnia
uprawomocnienia się orzeczenia, a w razie niewykonania przez Odwołującego jako
pozwanego, ZDM w Koninie został upoważniony do wykonania na koszt pozwanej ww.
czynności. Dalej zostały zasądzone koszty postępowania stosownie do wyniku oraz został
nadany rygo natychmiastowej wykonalno
ści. Wyrok uprawomocnił się, zaś ZDM w Koninie
skierował sprawę w zakresie punktu dotyczącego kosztów postępowania do egzekucji
komorniczej.
Protokół odbioru napraw gwarancyjnych został sporządzony dnia 5 grudnia 2022 r. wyraźnie
wskazuje, że: stwierdzono błędy i wady wykonawcze, spękania, odspojenia nawierzchni
żywicznej na kapie chodnikowej mostu, co wymagało napraw gwarancyjnych, naprawy te
zostały wykonane w terminie 30.09.2022 do 18.10.2022 r. Został także zawarty fragment:
„Wykonawca nie podejmował napraw w wyznaczanych terminach, w związku z tym
Zamawiający złożył pozew do sądu o zobowiązanie go do wykonania napraw przez
Wykonawcę lub w razie niewykonania napraw o upoważnienie przez sąd do wykonania
czynności na koszt pozwanego. Wykonawca podjął działania polegające na naprawie w
ramach udzielonych gwarancji, jednak już po doręczeniu mu odpisu pozwu”. Protokół został
podpisany
przez obie strony, w tym Odwołującego osobiście.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania. Izba
ustaliła, że odwołanie zostało wniesione w terminie, nie zawiera braków formalnych oraz
terminowo został uiszczony od niego wpis w wymaganej wysokości. Nie została również
wypełniona żadna z pozostałych przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 Pzp, tj. wykazał interes w uzyskaniu zamówienia
oraz że może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp.
Odwołanie podlegało oddaleniu w całości, zaś podniesione zarzuty nie potwierdziły się.
Jak wynika z treści art. 109 ust. 1 pkt 5 Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w sposób zawiniony poważnie naruszył
obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie
wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych
dowodów. Mając na uwadze brzmienie ww. przepisu, w celu jego zastosowanie konieczne
jest wykazanie kumulatywne wystąpienie przesłanek w nim wskazanych – tj. poważne
naruszenie obowiązków zawodowych oraz podważenie jego uczciwości. Wskazać przy tam
należy, że nie każde uchybienie w realizacji umowy stanowi przesłankę wykluczenia, ale
takie które ma charakter kwalifikowany, muszą być to takie naruszenia, które zasadniczo
zmieniają jakość przedmiotu zamówienia lub w ogóle uniemożliwiają osiągnięcie celu, w
jakim została zawarta umowa. W konsekwencji ocena wymaga odniesienie się do
stwierdzonych nieprawidłowości do konkretnego przedmiotu zamówienia, jego zakresu i
specyfiki. (vide: wyrok I
zby z dnia 25 października 2021 r. sygn. akt KIO 2706/21, z dnia 5
lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1588/22).
Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo wykluczył Odwołującego z Postępowania. Po
pierwsze, przepis art. 109 ust. 1 pkt 5 Pzp miał zastosowanie, ponieważ został przewidziany
w dokumentów zamówienia. Po drugie, przesłanki zastosowania przepisu zaistniały, zaś
działanie Odwołującego w ramach usuwania usterek gwarancyjnych na zadaniu „Remont
mostu nad zalewem rzeki Warty w ciągu drogi krajowej nr 92 w Koninie…” prawidłowo
zostało zakwalifikowane przez Zamawiającego jako poważne naruszenie obowiązków, które
podważa uczciwość Odwołującego. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy potwierdził,
że od 25 czerwca 2020 r. kiedy to Zamawiający zapowiedział konieczność dokonania
napraw gwarancyjnych, aż do 30 września 2022 r., naprawy nie zostały dokonane, co
oznacza, że Odwołujący był w zwłoce przeszło 2 lata. Naprawy te nie miały charakteru
drobnego czy też niewielkiego, lecz dotyczyły istotnego elementu w postaci nawierzchni
drogi. W protokole odbioru z dnia 5 grudnia 2022 r. wskazano, że spękania te postawy
wskutek błędów wykonawczych. Podstawą jednakże wykluczenia było niewykonywanie
napraw przez okres ponad 2 lat
– w tym aspekcie Odwołujący – na co wskazuje
korespondencja dołączona do odwołania podjął realne rozmowy dopiero w 2022 r., zaś
faktycznie rozpoczął realizację napraw dopiero po złożeniu przez zamawiającego pozwu do
sądu. Dopiero w dniu 5 lipca 2022 r. a więc ponad 12 miesięcy od otrzymania informacji o
konieczności ich wykonania przedstawił propozycję technologii naprawy. Twierdzenia
Odwołującego o tym, że kontaktował się z inżynierem nadzoru pozostają gołosłowne w tym
sensie, że po pierwsze – inżynier ten otrzymywał do wiadomości wszystkie wezwania z dni
19 sierpnia 2020 r.,
6 maja 2021 r. a następnie 27 lipca 2021 r. Gdyby wezwania do
realizacji, wyznaczające konkretne terminy wykonania napraw, były sprzeczne z ustaleniami,
jakie rzekomo czynił Odwołujący z inżynierem nadzoru, to racjonalnie działający
przedsiębiorstwa, w celu ochrony własnych interesów, przedstawiłby własne stanowisko
pisemnie bądź mailowo (tj. w takiej formie, jak wezwania) czy też w innym wyraźnym trybie
zakwestionowałby treść wezwań. Tymczasem Odwołujący nie udzielał odpowiedzi na ww.
wezwania, jedynie w dniu 28 lipca 2021 r. (w
piśmie, w którym ani nie powoływał się na
odmienne ustalenia z inspektorem nadzoru, jak również nawet nie uczył go adresatem do
wiadomości), zwrócił się o przedłużenie terminu, a ponadto zaproponował wykonanie innych
prac, na innej inwestycji. Powyższe wskazuje, że nie było innych ustaleń z inspektorem
nadzoru, zaś po drugie – że mimo twierdzeń o trudnościach organizacyjnych w realizacji
prac podnoszonych w postępowaniu odwoławczym, zgłaszał gotowość do ich realizacji lub
też realizacji innych prac. Po trzecie, Odwołujący także nie wykonał napraw w zakreślonym
przez siebie terminie, a co więcej – zrealizował je dopiero po złożeniu przez zamawiającego
powództwa do właściwego sądu powszechnego, kiedy to Odwołujący w ogóle powziął dialog
w Zamawiającym. W tym stanie rzeczy Izba uznała, iż rację miał Zamawiający twierdząc, że
tak uporczywe działanie Odwołującego wyrażające się w braku podejmowania jakichkolwiek
działań stawowi poważne naruszenie obowiązków zawodowych oraz podważa jego
uczciwość i rzetelność.
Izba nie dała wiary także twierdzeniom Odwołującego, jakoby przyczyną braku reakcji była
sytuacja pandemiczna, jaka wówczas panowała w Polsce, zaś następnie wybuch wojny w
Ukrainie w 2022 r.
Rzeczywiście, okoliczności jakie wówczas wystąpiły, mogłyby stanowić
przyczynę do opóźnienia w realizacji, natomiast wówczas Odwołujący nie informował
zamawiającego o tych okolicznościach, w ogóle nie podejmując żadnego kontaktu, powołał
się na ten fakt mimochodem, bez głębszego uzasadnienia w piśmie z dnia 28 lipca 2021 r.,
w
którym jednocześnie oferował wykonanie innych prac, na innym obiekcie w mieście Konin.
Nie potrafił jasno wyjaśnić takiego działania w toku rozprawy, podobnie jak braku wniesienia
sprzeciwu
czy też innych działań związanych z postępowaniem sądowych, takich jak
niepodjęcie mediacji. Ponadto, kwestie weryfikacji zasadności roszczeń zamawiającego nie
zostały potwierdzone dokumentami, a tym samym nie zostały potwierdzone, zaś finalnie –
Odwołujący uznał roszczenie i potwierdził w protokole odbioru z dnia 5 grudnia 2022 r., że
naprawy były niezbędne wskutek błędów wykonawczych.
Biorąc pod uwagę doświadczenie życiowe, każdy przedsiębiorca powinien być
zainteresowany toczącym się postępowaniem sądowym, a także nie doprowadzać
do
generowania dodatkowych kosztów, starać się zachować dobre imię i współpracować z
podmiotami, na rzecz których realizuje prace. Tego rodzaju działania, polegające na
zaniechaniu wykonywania napraw w okresie rękojmi i gwarancji świadczą o braku
profesjonalizmu
i powinny być negatywnie oceniane. Izba zwraca uwagę, że pełnomocnicy
stron byli
zaangażowani także w realizację spornego zadania, zatem posiadali wiedzę z tego
okresu. W konsekwencji, w
zaistniałych okolicznościach zaniechania Odwołującego – jak
sam zauważył na rozprawie – stawiają go w negatywnym świetle i potwierdzają jego winę, a
tym samym pozwalają na kwalifikację jego działań jako poważne, zawinione naruszenie
obowiązków zawodowych, o czym świadczy przedstawiona chronologia wydarzeń,
niezakwestionowana przez Strony, jak również wydany w sprawie wyrok sądu.
Izba zwraca także uwagę, że omawiane działania (czy zaniechania) wystąpiły w okresie
opisanym w art. 111 pkt 4 Pzp, czego zresztą Odwołujący nie kwestionował. Sprawa
naliczenia kar umownych w 2018 r., była kwestią marginalną, wspomnianą w uzasadnieniu
przez Zamawiającego jedynie w ramach przedstawiania stanu faktycznego sprawy.
Z kolei z art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp,
wykluczeniu z postępowania podlega wykonawca który,
z
przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu, lub zakresie nie wykonał,
lub
nienależycie wykonał, albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie
wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub umowy koncesji,
co doprowadziło do wypowiedzenia, lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania
zastępczego, lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady.
Podstawa do wykluczenia wykonawcy z postępowania w oparciu o ww. przepis aktualizuje
się w przypadku, gdy niewykonanie, nienależyte wykonanie czy długotrwałe nienależyte
wykonywanie istotnego zobowiązania umownego doprowadzi co najmniej do jednej
z
następujących sytuacji: do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania,
wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. Przepis ten
stanowi implementację do krajowego porządku prawnego art. 57 ust. 4 lit. g dyrektywy
klasycznej,
zgodnie z którym instytucje zamawiające mogą wykluczyć lub zostać
zobowiązane przez państwa członkowskie do wykluczenia z udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia każdego wykonawcy, jeżeli wykonawca wykazywał znaczące lub
uporczywe niedociągnięcia w spełnieniu istotnego wymogu w ramach wcześniejszej umowy
w sprawie zamówienia publicznego, wcześniejszej umowy z podmiotem zamawiającym lub
wcześniejszej umowy w sprawie koncesji, które doprowadziły do wcześniejszego
rozwiązania tej umowy, odszkodowań lub innych porównywalnych sankcji.
Należy również zwrócić uwagę na motyw 101 dyrektywy, w którym ustawodawca unijny
wskazał, iż instytucje te powinny także mieć możliwość wykluczenia kandydatów
lub
oferentów, którzy przy wykonywaniu wcześniejszych zamówień publicznych wykazali
poważne braki w odniesieniu do spełnienia istotnych wymogów; było to np. niedostarczenie
produktu lub niewykonanie zamówienia znaczące wady dostarczonego produktu
lub
świadczonej usługi, które spowodowały ich niezdatność do użytku zgodnie
z
przeznaczeniem, lub niewłaściwe zachowanie poddające w poważną wątpliwość
wiarygodność wykonawcy. Co więcej, stosując fakultatywne podstawy wykluczenia,
instytucje zamawiające powinny zwracać szczególną uwagę na zasadę proporcjonalności.
Drobne nieprawidłowości powinny jedynie w wyjątkowych okolicznościach prowadzić do
wykluczenia wykonawcy. Powtarzające się przypadki drobnych nieprawidłowości mogą
jednak wzbudzić wątpliwości co do wiarygodności wykonawcy, co może uzasadniać jego
wykluczenie.
Przedmiotowa przesłanka zdaniem Izby nie potwierdziła się, jednakże nie miało to wpływu
na wynik Postępowania, stąd też Izba nie uwzględniła przedmiotowego zarzutu. Zgodnie z
art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp,
Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia. Z uwagi na potwierdzenie się zasadności
wykluczenia wykonawcy na podstawie innych przesłanek, przedmiotowa kwestia nie miała
wpływu na wynik.
Zdaniem Izby, okoliczności faktyczne wskazane powyżej potwierdziły, że spełniona została
pierwsza z przesłanek określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, zaś Odwołujący nienależycie
wykonał zobowiązanie, natomiast powyższe doprowadziło do po pierwsze – zagrożenia
wykonaniem zastępczym, a po drugie – do realizacji uprawnień z tytułu gwarancji. Jak
wynika ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, zamawiający nie skorzystał z
uprawnień z tytułu rękojmi, ponieważ rękojmia świetle postanowień umowy była skrócona
do okresu 2 lat.
Choć instytucje gwarancji i rękojmi są zbliżone, to w świetle przesłanki
wykluczenia należy ją interpretować ściśle, literalnie. W konsekwencji druga z przesłanek
wskazana w omawianym przepisie nie ziściła się, zatem Odwołujący nie podlegał
wykluczeniu z tej przesłanki.
Trzecia przesłanka wykluczenia, którą zakwestionował Odwołujący dotyczyła podania
nieprawdziwych informacji - zgodnie
z treścią art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp z postępowania
o udzielenie
zamówienia publicznego wyklucza się wykonawcę: który w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w
postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te
informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków
dowodowych.
W związku z powyższym, istotą przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego jest wyeliminowanie z możliwości ubiegania się o zamówienia
wykonawców nieuczciwych, którzy poprzez swoje zachowanie (wprowadzenie w błąd
zamawiającego, przedstawianie niezgodnych z rzeczywistością okoliczności) w sposób
istotny wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Należy przy tym zauważyć, że
przesłanka wykluczenia wykonawcy z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp dotyczy celowego
wprowadzenia w błąd (w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa)
następującego przez działanie wykonawcy związane z przedstawieniem informacji bądź
zatajeniem informacji, bądź niemożnością przedstawienia wymaganych środków
dowodowych.
Przenosząc powyższe na kanwę niniejszej sprawy, Izba wskazuje, że w okolicznościach
uwzględnienie zarzutu dotyczącego podlegania wykluczenia, winno skutkować także
potwierdzeniem się przedmiotowego zarzutu. Wykonawca w treści oświadczenia o braku
podstaw do wykluczeniu,
oświadczył, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 109 ust.
1 pkt 5 Pzp,
co jest niezgodne z rzeczywistością. Jak ustaliła powyżej Izba, Odwołujący
podlegał wykluczeniu z tegoż przepisu.
Jak wskazuje się w orzecznictwie: „(…) błąd to rozbieżność między obiektywną
rzeczywistością a wyobrażeniem o niej lub jej odbiciem w świadomości podmiotu. Może on
polegać na fałszywym wyobrażeniu istnienia pewnych okoliczności lub cech stanu rzeczy,
które w rzeczywistości nie występują, lub na nieświadomości występujących w
rzeczywistości okoliczności. Wprowadzenie w błąd może być wywołane zarówno
przedstawieniem
informacji
obiektywnie
nieprawdziwych
(fałszywych),
jak
też
przedstawieniem informacji obiektywnie prawdziwych, lecz wywołujących mylne wyobrażenie
u zamawiającego. Błąd ma nastąpić przy przedstawianiu informacji. Wprowadzenie w błąd
nie obejmuje zatem zatajenia wymaganych informacji.
” – tak: wyrok Sądu Okręgowego w
Warszawie z dnia 26
września 2023 r., XXIII Zs 12/23. Nie ulega wątpliwości, że Odwołujący
twierdząc odmiennie i podtrzymując tę odpowiedź w odpowiedzi na wezwanie, wprowadził
Zamawiającego w błąd i jednocześnie zataił informacje o spornej umowie. Brak
jednoznacznego stanowiska w toku postępowania odwoławczego, jak również okoliczności
złożenia oświadczenia woli w tym przedmiocie, Izba poczytała jako rażące niedbalstwo,
stanowiące jeden z elementów przesłanki wykluczenia. Zamierzone, umyśle działanie
wy
konawcy oznacza sytuację, w której można mu przypisać świadomy zamiar,
ukierunkowanie
na celowe wprowadzenie zamawiającego w błąd. Nie sposób uznać
stanowisko przeciwne, że profesjonalny wykonawca, działający w obszarze zamówień
publicznych, wypełniał oświadczenie bez świadomości o realizacji jednego z kontraktów
w
sposób wypełniający przesłanki określone w art. 109 ust. 1 pkt 5 Pzp. Powyższe
okoliczności, dotyczące realizacji inwestycji ZDM w Koninie były Odwołującemu znane
i w
związku z ich ziszczeniem Odwołujący powinien był zaznaczyć w oświadczeniu, że
podlega wykluczeniu.
W konsekwencji Izba uznała, że Odwołujący podlegał wykluczeniu na podstawie art. 109 ust.
1 pkt 5 Pzp oraz art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp i
w konsekwencji oddaliła odwołanie w całości jako
niezasadne.
Wobec twierdzenia Odwołującego, jakoby Zamawiający w uzasadnieniu pominął podstawę
prawną odrzucenia oferty, Izba wskazuje, że Zamawiający wskazał wyraźnie podstawę art.
226 ust. 1 pkt 2 lit.
a Pzp, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania. Biorąc pod uwagę
brzmienie przepisu,
odrzucenie oferty stanowi konsekwencję wykluczenia z Postępowania,
co w niniejszej sprawie nastąpiło, a tym samym uzasadnienie może sprowadzać się do
przytoczenia przepisu stanowiącego podstawę prawną.
Drugi z zarzutów dotyczył naruszenia art. 16 ust. 1 Pzp, który został przez Odwołującego
podniesiony jako konsekwencja
skonstruowanego zarzutu nr 1. Odwołujący wskazał, że
Zamawiający naruszył „zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji”.
Nie uzasadnił szerzej tego zarzutu w treści odwołania, zaś w toku postępowania
odwoławczego wykazano, że Zamawiający prawidłowo wykluczył Odwołującego z
Postępowania. Stąd też Izba także oddaliła ten zarzut.
Z powyższych powodów Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu w całości.
O kosztach postępowania stosownie do wyniku sprawy orzeczono na podstawie art. 575 Pzp
oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), zgodnie
z którym w przypadku oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący.
Izba
nie zasądziła kosztów, o których mowa w § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia, od
O
dwołującego na rzecz Zamawiającego, ponieważ Zamawiający nie złożył do akt sprawy
rachunku ani spisu kosztów, które mogłyby stanowić podstawę ich zasądzenia.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
……………………………..