Urząd Zamówień Publiczny prowadzi pracę nad uruchomieniem e-katalogów. Dzięki platformie, która ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku, oferty w przetargach podprogowych przedsiębiorcy będą mogli składać na nowej platformie internetowej. UZP liczy, że wpłynie to na większą konkurencję i ograniczy nadużycia.
W dniu 17 czerwca 2014 r. odbyła się konferencja w sprawie e-katalogów, zorganizowana przez Urząd Zamówień Publicznych (dalej: UZP) . Jesienią ma ruszyć internetowa platforma, na której przedsiębiorcy umieszczą swoje oferty przy zakupach do 30.000 euro.
Mechanizm zamówień sprowadzi się do rodzaju aukcji. Firmy ubiegające się o konkretne zamówienie będą musiały składać oferty poprzez e-katalogi, na kartach produktów. Będą one miały taką samą formę dla danej grupy produktów. Natomiast zamawiający wybierze spośród nich tę, którą uznają za najkorzystniejszą według wyznaczonych kryteriów. Jeżeli żadna z zamieszczonych ofert nie spełni oczekiwań, będzie można wysłać zapytania ofertowe do innych wykonawców.
Zdaniem Urzędu Zamówień Publicznych konieczność zmian wynika z braku jednolitych procedur udzielania zamówień poniżej progu bagatelności. E-katalogi mają wprowadzić jasne reguły, jak również ułatwić mniejszym przedsiębiorcom składanie ofert. Łatwiejszy ma być również wybór wykonawcy dla zamawiających, ponieważ mniej skomplikowane będzie ich porównanie. Ponadto platforma uprości komunikację między zamawiającymi a wykonawcami. UZP liczy także na ograniczenie korupcji dzięki dostępności informacji związanych z zamówieniem dla wszystkich zainteresowanych stron.