składanie ofert

 6 najczęściej popełnianych błędów przy składaniu ofert

6 najczęściej popełnianych błędów przy składaniu ofert

Oferta w postępowaniu o udzielenie zamówienia to nic innego jak oświadczenie woli wykonawcy co do realizacji konkretnego zamówienia publicznego. Spośród złożonych w danym postępowaniu, szansę wyboru ma wyłącznie taka oferta, która nie podlega odrzuceniu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jakość zaoferowanego świadczenia będzie miała znaczenie i będzie podlegać ocenie z zastosowaniem kryteriów oceny ofert przyjętych w postępowaniu, tylko wówczas, gdy oferta spełni minimalne wymogi nakreślone przez zamawiającego w treści SWZ oraz opisane w ustawie Pzp. W tym artykule, przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom w toku składania ofert, których skutkiem będzie odrzucenie oferty. Ich popełnienie spowoduje automatyczną dyskwalifikację z postępowania. Poznaj zasady, których trzeba przestrzegać, aby oferta miała szansę wygrać przetarg.

W tym artykule
  • Dokumenty dołączone do oferty mogą być wyjaśniane, a ewentualne omyłki poprawiane. Jednak nie wolno ich uzupełniać ani negocjować ich treści podczas wyjaśnień. Niezłożenie pełnej oferty spowoduje jej odrzucenie zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
  • Oferta zostanie rozpatrzona tylko wtedy, gdy będzie zgodna z wymogami ustawy odnośnie jej formy. Oferty złożone w niewłaściwej formie nie podlegają konwalidacji i są bezwzględnie odrzucane na mocy art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, bez możliwości poprawy, uzupełnienia czy wyjaśnienia.
  • Jeśli w trakcie składania ofert zamawiający dokona zmian w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), które wpłyną na treść oferty, a wykonawca nie dostosuje swojej propozycji do tych zmian, oferta stanie się niezgodna z warunkami zamówienia określonymi w SWZ. W takim przypadku zostanie odrzucona zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
  • Zaksięgowanie wadium na koncie zamawiającego po terminie składania ofert, nawet jeśli opóźnienie wyniesie tylko kilka minut, spowoduje odrzucenie oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp. To samo dotyczy sytuacji, w której wykonawca wniesie wadium w formie niepieniężnej, lecz niezgodnie z formą określoną przez ustawę.
  Zmieniony termin składania ofert

Zmieniony termin składania ofert

W zakresie wykazania, że zmieniony termin składania ofert nie pozwalał na złożenie oferty przez wykonawców, którzy zyskali możliwość jej złożenia po zmianie SWZ Wykonawca nie może poprzestać jedynie na gołosłownych deklaracjach.

Wadium już w dniu składania ofert musi zabezpieczać ofertę na cały okres związania nią

Pytanie:

Dnia 21 kwietnia 2021 r. otwarto oferty w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego (procedura unijna). Zamawiający zażądał od wykonawców w SWZ, aby wraz z ofertą wnieśli wadium. Termin związania ofertą wynosił 90 dni od dnia składania ofert, tj. od 21 kwietnia 2021 r. do 19 lipca 2021 r. Jedna z ofert (najkorzystniejsza) została zabezpieczona wadium w sposób nieprawidłowy – w formie gwarancji ubezpieczeniowej na okres obowiązywania od 21 kwietnia 2021 r. do 21 maja 2021 r. W związku z tym, że wadium nie zabezpiecza oferty na pełny okres związania ofertą, ofertę należy odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli wykonawca nie wniósł wadium, lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp”. Jednak 21 maja 2021 r. wykonawca przesłał w wiadomości za pośrednictwem platformy zakupowej aneks nr 1 do ubezpieczeniowej gwarancji przetargowej ze wskazaniem terminu jej ważności od 21 kwietnia 2021 do 19 lipca 2021 r. Czy w tej sytuacji wadium wniesiono prawidłowo, czy oferta podlega odrzuceniu?