Coraz częściej wykonawcy rezygnują z realizacji zamówienia publicznego, zazwyczaj po tym, jak podjęli próbę zmiany kontraktu i zamawiający nie wyraził na nią zgody. Jak formalnie zakończyć współpracę, jeśli sama umowy nie daje wykonawcy prawa odstąpienia od niej?
Pewien wykonawca zwrócił się do nas z zapytaniem o możliwość rozwiązania umowy, w przypadku gdy nie zawiera ona zapisów o okolicznościach, w jakich wykonawca może od niej odstąpić. Regulacje umowne mówią jedynie o odstąpieniu od umowy przez zamawiającego. Czy można w tym przypadku powołać się na przepisy Kodeksu cywilnego?
Zdecydowanie tak. Odstąpienie od umowy może mieć charakter umowny lub ustawowy. Umowne prawo odstąpienia wymaga jego uregulowania w postanowieniach umowy, która łączy strony. Oprócz umownego prawa odstąpienia jest jeszcze uprawnienie ustawowe. Wynika ono właśnie z regulacji prawa cywilnego. Podstawa prawna odstąpienia zależy od:
Przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do odstąpienia od umowy to regulacje ogólne o wykonywaniu zobowiązań umownych, zwłaszcza art. 491, 493, 495 § 2 Kodeksu cywilnego. W przypadku umowy o roboty budowlane, oprócz przepisów przywołanych wcześniej, można także zastosować (zgodnie z odesłaniem z art. 656 § 1 kc) regulacje dotyczące umowy o dzieło, tj. art. 635, 636, 637, 644 kc.
Więcej o tym, jak zmienić i rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego, piszemy w Top tematach: