umowa

  Zmiana umowy PZP 2025 – katalog przesłanek

Zmiana umowy PZP 2025 – katalog przesłanek

Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź wykaz przesłanek zmiany umowy dopuszczonych ustawą Pzp w czytelnej tabeli. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, od umowy można odstąpić. Katalog takich okoliczności przytaczamy na końcu artykułu.

W tym artykule
  • Zamawiający zawsze może przewidzieć w umowie możliwość przyszłej zmiany umowy. W tym celu powinien zawrzeć w kontrakcie jasne, precyzyjne i jednoznaczne postanowienia umowne. Muszą przy tym określać kilka ważnych elementów.
  • Zmiana umowy o wykonanie zamówienia publicznego w okolicznościach nieprzewidywalnych jest możliwa, gdy wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% pierwotnej wartości umowy, oraz zmiana nie modyfikuje charakteru umowy.
  • Do umowy zawsze wolno wprowadzać zmiany o nieistotnym charakterze. Przy czym art. 455 ustawy Pzp zawiera definicję zmiany, którą można uznać za nieistotną.
  • Umowę można także zmienić wówczas, gdy zmiany są niskowartościowe i nie przekraczają 10% wartości umowy w przypadku usług bądź dostaw oraz 15% w odniesieniu do robót budowlanych.
Zmiana umowy Pzp(1)

Zmiana umowy Pzp – kiedy wolno zmienić kontrakt w sprawie zamówienia publicznego?

Zamawiający i wykonawcy niejednokrotnie mają potrzebę zmiany zawartych umów o zamówienia publiczne. Tymczasem modyfikacje są dopuszczalne tylko w przypadkach przewidzianych w Prawie zamówień publicznych. Jak poradzić sobie, gdy nieprzewidziane sytuacje typu inflacja bądź wstrzymanie dostaw określonych komponentów uniemożliwiają realizację zamówienia na dotychczasowych zasadach? Co zrobić, gdy wykonawca wnioskuje o wydłużenie terminu wykonania prac? Jak podejść do problemu zmiany ryczałtu, gdy umowa przewiduje klauzule waloryzacyjne? Czy istnieje możliwość zmiany umowy, której jeszcze nie podpisano? To tylko część pytań, na które odpowiadamy w artykule. Zapoznaj się z omówieniem najważniejszych przesłanek zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania. Przy każdej odsyłamy do praktycznych porad i wskazówek, jakich nasi eksperci udzielają zamawiającym i wykonawcom w ich codziennej pracy.

W tym artykule
  • Zmiana umowy, którą przewidziano w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia nie może modyfikować ogólnego charakteru umowy. Zatem nie każda zmiana umowy, nawet szczegółowo opisana, będzie możliwa do wprowadzenia.
  • Przewidziane zmiany mogą pozwalać zmniejszyć zakres przedmiotu umowy i wskazywać, że wynagrodzenie obniży się według cen jednostkowych wynikających z kosztorysu ofertowego, który jest częścią umowy lub ściśle określonych cenników.
  • Przykładem zmiany charakteru umowy jest zmiana przedmiotu zamówienia z usług na roboty budowlane lub zmiana umowy na czas określony na umowę na czas nieokreślony.
  • Niemożliwe do przewidzenia okoliczności to sytuacje nieprzewidywalne mimo odpowiednio starannego przygotowania pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia.
  • Co do zasady za okoliczności niemożliwe do przewidzenia i niezależne od stron umowy należy uznać m.in. zjawiska gospodarcze zewnętrzne w stosunku do stron umowy i w pełni od nich niezależne, jak np.: gwałtowana dekoniunktura, ograniczenie dostępności surowców, istotny wzrost cen materiałów.
  • Jeśli umowa nie przewiduje klauzul waloryzacyjnych, strony mogą umówić się na zmianę wynagrodzenia, powołując się na art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, przy założeniu, że występują określone w nim przesłanki dozwolonej zmiany.
  • Przykładem okoliczności, która uzasadnia zmianę umowy, jest konflikt zbrojny w Ukrainie. Ma on swoje transgraniczne, gospodarcze skutki, które przejawiają się np. przerwaniem łańcucha dostaw, niedostępnością materiałów, wzrostem cen materiałów i kosztów robocizny, a także wyjazdem z Polski pracowników będących obywatelami Ukrainy. Stąd można go zakwalifikować jako zewnętrzne zjawisko, którego nie można było przewidzieć, mimo, że zamawiający dochował należytej staranności (art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp).
  • Zmiana wynagrodzenia na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp jest dopuszczalna, w sytuacji gdy pociąga za sobą zmianę wartości umowy – zwiększenie lub zmniejszenie zakresu zamówienia, zmianę sposobu jego wykonania itp. Niedopuszczalna jest natomiast zmiana, która polega tylko na podwyższeniu wynagrodzenia wykonawcy.
Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu

Treść umowy w sprawie zamówienia publicznego w opracowaniu UZP

Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu tj. usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Treść kontraktu podzielono na elementy obligatoryjne oraz te, które należy uwzględnić w przypadku umów zawartych na okres powyżej 6 bądź 12 miesięcy a także gdy umowa przewiduje wymagania określone w art. 95 ust. 1 ustawy Pzp. Przedstawiamy je w poniższej tabeli.