Zamawiający ma obowiązek poprawić w ofercie oczywiste omyłki

Stan prawny na dzień: 06.05.2014
mężczyzna analizujący wyniki, dane

Nie można zmienić treści oferty po upływie terminu wyznaczonego do składania ofert. Jednak ustawa Pzp przewiduje od tej zasady dwa wyjątki.

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wskazuje, że możliwe jest dokonanie zmiany treści oferty w dwóch przypadkach:

  • w trybie dialogu konkurencyjnego, w którym wykonawca może sprecyzować i doprecyzować treść oferty oraz przedstawić informacje dodatkowe,
  • poprawianie przez zamawiającego omyłek określonych w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp.

Omyłki te to:

  1. oczywiste omyłki pisarskie,
  2. oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji  rachunkowych dokonanych poprawek,
  3. inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.

A zatem poprawieniu podlegają tylko te omyłki, które są wymienione w katalogu wskazanym w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. Przy czym poprawy dokonuje zamawiający, a nie wykonawca i nie jest potrzebna do tego jego zgoda. Wykonawca może natomiast nie wyrazić zgody na poprawienie przez zamawiającego innych omyłek polegających na niezgodności oferty z siwz, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Potrzebne jest złożenie stosownego oświadczenia w tym zakresie i ma na to 3 dni od dnia otrzymania o dokonaniu poprawki w treści jego oferty.

Opracowanie: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych