Zamawiający zobowiązany jest do stosowania właściwych danemu postępowaniu przepisów ustawy Pzp od początku postępowania, tj. przygotowując dokumentację postępowania (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2019 r., sygn. akt KIO/KU 15/19).
Dokumenty, takie jak ogłoszenie o zamówieniu oraz specyfikacja istotnych warunków zamówienia, odzwierciedlają oczekiwania zamawiającego i określają wymagania odnośnie do wykonawców ubiegających się o dane zamówienie.
Co za tym idzie, przy sporządzaniu treści specyfikacji zamawiający powinien wziąć pod uwagę ustawowe uregulowania dotyczące zamówień sektorowych, w tym art. 133 ust. 4 ustawy Pzp mający wpływ na krąg wykonawców podlegających wykluczeniu z postępowania. Przepis ten ma charakter obligatoryjny, zatem zamawiający był zobowiązany do jego stosowania. Niezastosowanie ww. przepisu miało ten skutek, że w postępowaniu wskazano szersze podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania, niż pozwalają na to przepisy ustawy Pzp. Takie działanie zamawiającego było sprzeczne z dyspozycją art. 133 ust. 4 ustawy Pzp.