zamówienia dodatkowe

Jeśli zamawiający żąda określonych parametrów sprzętu a nie funkcji, to oferta musi potwierdzać parametry

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym na dostawę mikroskopu dwufotonowego otrzymaliśmy jedną ofertę. Oferta oraz załączony formularz z parametrami zostały ocenione przez osoby merytoryczne w komisji przetargowej, jako w pełni spełniające wymagania określone w SWZ pod względem funkcjonalnym. Zidentyfikowano jednak nieznaczne niezgodności oferty z SWZ w zakresie kilku (4) spośród kilkudziesięciu (86) parametrów charakteryzujących jeden z podzespołów ww. mikroskopu, tj. ultraszybkiego lasera do obrazowania przeżyciowego. Co ważne, rozbieżności te nie przekładają się na niższą jakość lub mniejszą funkcjonalność oferowanego sprzętu. Powodują one, że sprzęt skonfigurowany jest nieco inaczej, ale jego finalna sprawność jest identyczna.

Wyżej wspomniane drobne niezgodności, wynikają z faktu, że owe parametry zostały przedstawione w SWZ zgodnie ze specyfikacją podaną na stronie internetowej producenta laserów, która okazała się zawierać nieścisłości (zamawiający określając parametry SWZ, bazował na specyfikacji podanej na stronach WWW producentów poszczególnych podzespołów). W związku z tym cztery (4) określone w SWZ parametry są niemożliwe do jednoczesnej realizacji, ponieważ na rynku nie jest dostępny laser, który może być scharakteryzowany przez dokładnie takie wartości parametrów. Mimo to oferta w pełni odpowiada na potrzeby zamawiającego, a jakość i funkcjonalność sprzętu pozwalają na pełną realizację zadań, do których aparatura ma być przeznaczona. Czy w zaistniałej sytuacji możemy wezwać wykonawcę do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych i po ich pozytywnej ocenie procesować z podpisywaniem umowy z wykonawcą?

Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe nie podlegają aktualnie przetargowi nieograniczonemu. Dedykowano im natomiast procedurę podstawową w 3 wariantach. W opracowaniu piszemy o tym, jak najkorzystniej zlecić zamówienia krajowe. Sprawdź, jak przeprowadzić podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych krok po kroku. 

  • Dla zamówienia krajowego mamy przewidziane trzy warianty trybu podstawowego.
  • Tryb podstawowy bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp) – stosujemy, gdy przedmiot zamówienia krajowego oraz potrzeby zamawiającego umożliwiają mu przejrzysty opis wszystkich warunków zamówienia na etapie przygotowania postępowania. Zamawiający zastosuje tę procedurę, gdy nie widzi potrzeby negocjacji z wykonawcami. Chodzi w tym przypadku o zamówienia krajowe np. na dostawy lub usługi powszechnie dostępne, czy zamówienia podlegające wznowieniu bądź  powtarzające się okresowo.
  • Tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) – zamawiający może w tym przypadku prowadzić negocjacje, aby ulepszyć treść ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Wcześniej musi przewiedzieć taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych. Wariant ten przewiduje dla zamówienia krajowego procedurę z możliwością negocjacji, które służą ulepszeniu ofert. W tym trybie można próbować negocjować np. cenę oferty. Wolno też ustalać nowe warunki dotyczące  kryteriów jakościowych np. serwisu posprzedażowego (w celu uzyskania punktów za dodatkowe miesiące serwisu czy jego rozszerzony zakres).
  • Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) – zamawiający obligatoryjnie prowadzi w tej procedurze negocjacje, aby ulepszyć oferty. Po ich zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych. Wariant III przewiduje dla zamówienia krajowego obowiązkowe negocjacje złożonych ofert. Warto pamiętać, że negocjacje nie mogą zmieniać minimalnych wymagań z opisu  przedmiotu bądź realizacji zamówienia z OPiW. Nie mogą także dotyczyć warunków zamówienia (art. 279 ustawy Pzp).
  • Ustawa Pzp nie narzuca zamawiającym przesłanek wyboru któregoś z wariantów trybu podstawowego. Mają oni znaczną swobodę decyzji, którą procedurę udzielenia zamówienia krajowego wybrać.
  • Obecnie najchętniej stosowanym trybem jest wariant bez negocjacji. Ze względu na swoją specyfikę odpowiada on już wcześniej znanemu przetargowi nieograniczonemu.
  • Tryb udzielenia zamówienia krajowego w wariancie I rozpoczyna się standardowo od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dodatkowo zamawiający może zamieścić ogłoszenie w innych miejscach, w szczególności na stronie internetowej. Nie musi zatem publikować go w siedzibie oraz na stronie WWW – jest to fakultatywne.