Prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco

Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco z ważnymi regulacjami (cz. IV)

Od 1 stycznia 2021 r. zamawiający nie będzie już musiał odrzucać oferty wykonawcy z uwagi na upływ terminu związania nią. Wykonawcy będą mogli odwoływać się na każdą czynność i zaniechanie w postępowaniu niezgodne przepisami ustawy Pzp niezależnie od wartości zamówienia. Zmiany będą dotyczyć także procedury odwróconej oraz zwrotu wadium złożonego w formie gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Zachęcam do zapoznania się z czwartą, ostatnią częścią tekstu omawiającego najważniejsze nowe regulacje, które zaczną obowiązywać od 2 stycznia 2021 r. Polecam Twojej uwadze także trzy poprzednie części artykułu:

  • Otwarcie ofert ma następować niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, jednak nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
  • Zamawiający ma dokonywać wyboru najkorzystniejszej oferty w terminie związania ofertą, który został określony w dokumentach zamówienia. Jednak upływ terminu związania ofertą nie będzie stanowił podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy, która otrzymała najwyższą ocenę, o ile wykonawca ten wyrazi pisemną zgodę na wybór jego oferty w okolicznościach upływu terminu związania ofertą.
  • Zarówno w procedurze unijnej, jak i w krajowej, przedmiotem odwołania będzie mogła być każda niezgodna z przepisami ustawy czynność zamawiającego podjęta w postępowaniu o udzielenie zamówienia, konkursie, systemie kwalifikowania wykonawców, w tym na projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub każde zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
  • Zamawiający będzie prowadził protokół postępowania, wedle własnego uznania, w postaci elektronicznej lub papierowej. Jeżeli dane dotyczące postępowania zostaną ujawnione w ogłoszeniu publikowanym odpowiednio z BZP lub w Dz.Urz. UE, za wystarczające zostanie uznane załączenie treści ogłoszenia w formie załącznika do protokołu.
nowe prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze zmiany (cz. II)

Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu,
  • co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać,
  • jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum,
  • co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.

W artykule m.in.:

  • Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest określona godzina, rozpoczyna się on z początkiem pierwszej godziny i kończy z upływem ostatniej. Jeżeli natomiast termin określony w godzinach został oznaczony tak, że jego początek wyznacza pewne zdarzenie (np. otwarcie aukcji elektronicznej), to przy jego obliczaniu nie uwzględnia się godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.
  • Wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z lipca 2016 roku obowiązek sporządzania oraz publikacji planu postępowań o udzielenie zamówień, został poszerzony o dodatkowy obowiązek jego aktualizacji.
  • Obowiązkowa analiza potrzeb zamawiającego poprzedzająca wszczęcie postępowania, o której mowa w art. 83 nowej ustawy Pzp, będzie dotyczyć zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. W wyniku analizy zamawiający m.in.:

a)      zweryfikuje zasadność udzielenia zamówienia, w tym faktu, czy nie może zaspokoić danej potrzeby zasobami własnymi;

b)      zbada możliwość zastosowania alternatywnych sposobów i środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb przez wskazanie możliwych wariantów.

  • Zgodnie z art. 84 nowej ustawy Pzp zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Konsultacje mają charakter fakultatywny i mogą być stosowane niezależnie od wartości zamówienia.
  • Zamawiający będzie musiał obowiązkowo wskazać w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Obowiązek w zakresie określenia reguł oceny równoważności, będzie wynikać wprost z art. 99 ust. 6 nowej ustawy Pzp.
  • Obligatoryjne dotąd przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16, 17 i 18 ustawy Pzp, przeniesiono do podstaw fakultatywnych.
Nowe Prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych w 2021 roku – najważniejsze zmiany (cz. I)

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Już teraz sprawdź, czy jej przepisy wprowadzają faktycznie nowe obowiązki bądź uprawnienia i uzyskaj niezbędne informacje, które pozwolą Ci z wyprzedzeniem przygotować się na jej wejście w życie. Kto to jest zamawiający subsydiarny? Czy zmieni się próg stosowania przepisów ustawy Pzp? W jakim terminie będzie można złożyć skargę do sądu oraz jak będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania niejasnych przepisów nowej ustawy Pzp? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. Kolejne dwie części materiału dotyczącego nowej ustawy Pzp ukażą się w Temacie tygodnia już za tydzień.   

W artykule przeczytasz m.in.:

  • W ustawie znalazły się nie tylko przepisy regulujące procedury, ale również swego rodzaju „wykładnia ich stosowania” Przyczyni się to niewątpliwie do zwiększenia jasności i czytelności procedur.
  • W aktualnie obwiązującej ustawie Pzp ustawodawca wskazuje szacunkową kwotę wartości zamówienia publicznego lub konkursu, której nieprzekroczenie stanowi podstawę do zwolnienia zamawiającego z obowiązku stosowania jej przepisów. W nowej ustawie Pzp, próg bagatelności określono od strony pozytywnej, tj. przez wskazanie, od jakiej kwoty ustawę się stosuje.
  • Zapewnieniu przejrzystości udzielania zamówień poprzez zwiększenie ich dostępności dla wszystkich zainteresowanych wykonawców ma służyć regulacja kształtująca obowiązki spoczywające na zamawiających udzielających zamówień klasycznych o wartości bez VAT  dotyczącej jednorazowego zakupu, mniejszej niż 130.000 zł, ale nie mniejszej niż 50.000 zł.
  • Rozszerzona zostanie funkcja doradcza Urzędu Zamówień Publicznych poprzez stworzone centrum telefoniczne oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Zasady odpowiedzialności za naruszenia Prawa zamówień publicznych

Pytanie:

Po uprzednim złożeniu donosu do prezesa UZP przez firmę, która nie wygrała postępowania, w sprawie uchybień przy wyborze najkorzystniejszej oferty i mojej pozytywnej obronie, dostałem po roku od udzielenia odpowiedzi na zarzuty, pismo z kontroli doraźnej z UZP, w którym stwierdzono, że formularz ofertowy nie został zmieniony po udzieleniu odpowiedzi na pytania do treści siwz dopuszczających obniżone parametry (z 5 na 4). W formularzu istniały wartości 5. Wykonawca złożył ofertę na tym formularzu i obok rubryki wymagań minimalnych 5 wstawił parametr mniejszy − 4 (wskazany w udzielonej odpowiedzi). Został jednocześnie dopuszczony do postępowania, przy czym jego oferta nie była najkorzystniejsza i nie została wybrana tylko oceniona. W piśmie dodatkowo pytają się, czy był wprowadzony podział zadań i zakres odpowiedzialności poszczególnych członków komisji. Nie rozumiem tego pytania, komisja była powołana zarządzeniem domu kultury, składała się z 15 członków, był regulamin pracy i nic więcej.

Jestem gotów wziąć winę na siebie, gdyż nie stwierdzam żadnych uchybień z art. 200 ustawy Pzp i możliwości obciążenia sankcją pieniężną z art. 201 ustawy Pzp. Także w przypadku  skierowania sprawy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych nie widzę możliwości ukarania mnie jako pełnomocnika zamawiającego z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ale może się mylę? Proszę o poradę w sprawie udzielenia odpowiedzi na pismo kontrolującego.