Prawo zamówień publicznych

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów to elektroniczny proces dokonywania zakupów na określone standardowe i ogólnie dostępne dostawy i usługi, które zamawiający realizuje zazwyczaj w sposób bieżący. Przeznaczony jest do zamówień o wyższych wartościach tzw. unijnych. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić dynamiczny system zakupów.

W tym artykule
  • W dynamicznym systemie zakupów wolno nabywać zamówienia, które są ogólnie/powszechnie dostępnie. Należy przez to rozumieć zamówienia na produkty czy usługi pospolite, masowe, seryjne, popularne. Rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.
  • Wykonawcy przystępujący do systemu zakupów nie mogą ponosić z tego tytułu żadnych opłat – dostęp musi być darmowy. Wskazuje na to art. 316 ust. 5 ustawy Pzp.
  • System jest procedurą dwuetapową – zamawiający zastosuje do niej m.in. przepisy dotyczące przetargu ograniczonego.
  • Zamawiający tylko raz wyznacza wykonawcom termin na złożenie wniosków, ale mimo to ma obowiązek zapewnić wykonawcom nieobjętym systemem zakupów możliwość złożenia, w dowolnym momencie w czasie obowiązywania systemu, wniosków o dopuszczenie do udziału w nim.
  • Zamawiający zaprasza do udziału w systemie tych wykonawców, których wniosków nie odrzucił.
zmiany w zamówieniach publicznych

Jak złożyć ofertę w przetargu zgodnie z ustawą Pzp?

Sprawdź, jak podpisać ofertę w przetargu w zależności od wartości zamówienia. Dowiedz się, jak długo będziesz związany ofertą i kiedy uzyskasz informacje o kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. W artykule opisujemy także istotne kwestie związane z odrzuceniem ofert, jakie zawiera ustawa Prawo zamówień publicznych 2022.

W tym artykule
  • W zależności od wartości zamówienia na ofercie, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeniach z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca złoży kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis osobisty bądź zaufany.
  • Zamawiający może przewidzieć nie tyko możliwość, ale i obowiązek − jeżeli jest to konieczne ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia – złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych u zamawiającego. Jeśli zamawiający nie odbył wizji lub nie zapoznał się z dokumentami, jego oferta podlega odrzuceniu.
  • Zamawiający odrzuca ofertę, gdy wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, a także gdy nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą
  • Zamawiający, który skoryguje tzw. inną omyłkę w treści oferty, zwraca się do wykonawcy o wyrażenie zgody. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki, czyli w tym przypadku „milczenie wykonawcy oznacza zgodę”.
  • Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli złożono ją po terminie składania ofert.
  • Ustawa Pzp zobowiązuje zamawiającego do tego, aby określić w dokumentach zamówienia termin związania ofertą konkretną datą. Maksymalna długość „podstawowego” terminu związania ofertą zależy od wartości zamówienia.
Instrukcja miniportalu

Instrukcja użytkowania miniPortalu krok po kroku

Do czasu wdrożenia pełnej wersji platformy e-Zamówienia zamawiający mogą bezpłatnie korzystać z narzędzia miniPortal BIS. Jest to system, który udostępnił Urząd Zamówień Publicznych. Każdemu, kto chce sprawnie przeprowadzić procedurę oraz bezproblemowo złożyć ofertę, przyda się z pewnością instrukcja użytkowania miniPortalu krok po kroku. Została ona przygotowana przez praktyka, który korzysta z niego na co dzień.

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Jakie czynności można wykonać na miniPortalu BIS?
  • Instrukcja miniPortalu na stronie UZP
  • Zalety korzystania z miniPortalu
  • Instrukcja, jak uzyskać dostęp do miniPortalu
  • Instrukcja wszczęcia postępowania na miniPortalu
  • Instrukcja dla wykonawców, którzy przystąpią do postępowania na miniPortalu
  • Co daje wykonawcy konto ePUAP?
  • Instrukcja do miniPortalu: kto może podpisać i wysłać ofertę?
  • W jaki sposób skutecznie podpisać ofertę na miniPortalu?
  • Jak poprawnie zaszyfrować ofertę?
  • Reguły przesyłania zaszyfrowanego pliku
  • Załączniki i maksymalna wielkość plików
  • Podpisz ofertę, a nie tylko formularz służący do jej wysłania!
  • Instrukcja do miniPortalu: zasady deszyfrowania oferty
  • Czy miniPortal archiwizuje dokumentację?

Zamawiający, którzy chcą korzystać z miniPortalu, muszą posiadać:

  • Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (czyli uprawnienia instytucji publicznej) na ePUAP oraz
  • login i hasło do Biuletynu ZP sprzed 1 stycznia 2021 r.

Jeżeli użytkownik nie ma loginu lub hasła do „starego BZP”, musi zarejestrować się w serwisie Biuletynu Zamówień Publicznych przed 1 stycznia 2021 r., który znajduje się pod adresem https://bzp.uzp.gov.pl.

Przekierowanie na stronę rejestracji dostępne jest po kliknięciu na link „Zarejestruj się w serwisie”. Formularz rejestracyjny zawiera informacje dotyczące instytucji zamawiającego. Kody autoryzacji (login i hasło BZP), po złożeniu poprawnie wypełnionego wniosku, zamawiający otrzymuje w ciągu kilku dni od daty wpływu wniosku do Urzędu Zamówień Publicznych.

Aby przeprowadzić postępowanie na miniPortalu, należy w pierwszej kolejności opublikować ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP lub TED.

W następstwie tej czynności na miniPortalu zamawiający udostępnia:

  • informacje o postępowaniu oraz
  • dokumenty zamówienia wraz z załącznikami miniPortalu.

Należy zatem miniPortal utożsamiać ze „stroną prowadzonego postępowania, na której, na dalszych etapach postępowania, będzie publikowana również informacja o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia oraz informacja z otwarcia ofert”.

Prowadząc postępowanie na miniPortalu, należy posługiwać się jedynie ID postępowania z miniPortalu, nie zaś identyfikatorem postępowania z platformy e-Zamówienia. Identyfikator postępowania, który nadaje platforma e-Zamówienia rozpoczyna się od liter OCDS i ma 42 znaki. Służy on jedynie do działań prowadzonych na Platformie.