rękojmia za wady fizyczne i prawne

Gwarancja i rękojmia za wady przedmiotu zamówienia publicznego

Gwarancja jakości i rękojmia za wady w zamówieniach publicznych

Rękojmia i gwarancja to dwie różne instytucje prawne. Każdy wykonawca zamówienia publicznego obowiązkowo odpowiada z tytułu rękojmi (niezależnie od swojej decyzji). Ma przy tym prawo (ale już nie obowiązek!) udzielić także gwarancji jakości. Przepisów o rękojmi nie można wyłączyć w umowie w sprawie zamówienia publicznego – będą one obowiązywać niezależnie od woli stron umowy. Uprawnienia z tytułu zarówno rękojmi jak i gwarancji można dodatkowo punktować w ramach kryteriów oceny ofert. W artykule przeczytasz o różnicach w obydwu pojęciach oraz o tym, jakie podkryteria można w nich oceniać.

W tym artykule
  • Kupujący (tu: zamawiający) ma prawo dochodzić odpowiedzialności sprzedawcy (tu: wykonawcy) w przypadku ujawnienia wad towaru w ramach rękojmi za wady. Rękojmia jest ustawowym uprawnieniem, które przysługuje zamawiającemu. Natomiast gwarancja to dodatkowe zobowiązanie umowne, w którym określone są zasady reklamacji. Gwarant może zobowiązać się do zwrotu ceny, wymiany towaru, naprawy lub świadczenia innych usług, jednak nie ma takiego obowiązku jak w przypadku rękojmi. W ramach rękojmi kupujący może żądać naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy w przypadku istotnej wady.
  • W procesie oceny oferty zamawiający może uwzględniać różne podkryteria dotyczące warunków rękojmi. Przykładowe kryteria to wydłużenie okresu rękojmi, czyli czasu odpowiedzialności za wady produktu, który przekracza okres ustawowy oraz objęcie odpowiedzialnością za wady, które pojawiły się po wydaniu rzeczy. W takim przypadku zamawiający może przyznać dodatkowe punkty ofercie wykonawcy, który zapewnił korzystniejsze warunki rękojmi.
  • Jeśli zamawiający zdecyduje się przyznać dodatkowe punkty za korzystne warunki gwarancji zaproponowane przez wykonawcę, powinien określić mierniki, czyli wymagania, które będą dodatkowo premiowane. W ramach kryterium „warunki gwarancji” zamawiający może przyznać dodatkowe punkty w podkryteriach takich jak okres gwarancji, liczba przeglądów gwarancyjnych, propozycja wymiany towaru na nowy, gdy naprawa nie przyniosła zadowalających wyników, itp.