Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Czy Tobie również zdarzyło się zamówić długopisy, segregatory czy inne materiały biurowe, które psuły się przy pierwszym użyciu, choć wykonawca zapewniał o ich trwałości? Chcesz kupić tonery, ale obawiasz się utraty gwarancji na sprzęt drukujący z uwagi na wykorzystywanie zamienników? Nie wiesz, jak opisać przedmiot zamówienia, aby uzyskać materiały, które spełnią Twoje oczekiwania, nie narażając się przy tym na odwołania lub zarzuty organów kontrolnych?
Uwzględniając specyficzne wymogi dotyczące licytacji elektronicznej takie jak:automatyczne kwalifikowanie ofert, ochrona danych wykonawców, prowadzenia licytacji w czasie rzeczywistym,okazuje się, że nie będzie mogła ona być przeprowadzona za pośrednictwem „zwykłych” stron internetowych. Muszą to być więc profesjonalne platformy zapewniające prawidłowe wykonanie wszystkich warunków nałożonych przez ustawę Pzp.
Jeśli przedmiot zamówienia pozwala na wybór wykonawcy w drodze licytacji elektronicznej, a Ty jako zamawiający podejmiesz decyzję o zastosowaniu takiego trybu, czeka Ciebie jeszcze szereg formalności, zanim dokonasz wyboru najkorzystniejszej oferty. W dalszej części artykułu przeczytasz co powinieneś zrobić krok po kroku, aby Twoja procedura zakończyła się sukcesem!
Rozwój technologii i informatyzacja społeczeństwa sprawiają, że jako zamawiający coraz częściej będziesz porozumiewać się z wykonawcami za pomocą komputerów. Zmniejszy to niewątpliwie koszty Twojej pracy i zaoszczędzi czas. Ustawodawca wyszedł naprzeciw oczekiwaniom uczestników postępowań o udzielenie zamówień publicznych i wprowadził do ustawy Pzp przepisy umożliwiające udzielenie zamówienia w drodze licytacji elektronicznej. W tym tygodniu przedstawiamy pierwszą część z cyklu poświęconą procedurze licytacji elektronicznej.
Nowelizacja ustawy Pzp z 5 listopada 2009 roku wprowadziła możliwość wykazywania przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu - dotyczących wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, potencjału kadrowego oraz finansowego - za pośrednictwem innego podmiotu, udostępniającego mu swe zasoby w ww. zakresie. Wykonawca może polegać na:wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków.
Jeśli brak możliwości spełnienia warunków siwz wynika z nieprecyzyjnego określenia wymogów siwz i braku określenia zapisów dotyczących tolerancji dla podanych rozmiarów i zapisów dotyczących sposobu weryfikacji próbek - metod pomiarowych, a braki te mogłyby prowadzić do wyboru oferty z rażącym naruszeniem przepisów ustawy, zamawiający powinien unieważnić postępowanie ( wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 maja 2010 r.; sygn. akt KIO/UZP 648/10).
Instytucja „zastępstwa inwestycyjnego” nie została uregulowana wprost w polskim systemie prawnym. Przepisów prawnych, dotyczących "inwestorów zastępczych" nie zawierają ustawy:Prawo zamówień publicznych orazPrawo budowlane. Umowy o zastępstwo inwestorskie są w praktyce zawierane jako umowy cywilnoprawne. Najbliższe w swoim charakterze są umowom zlecenia uregulowanym w Kodeksie cywilnym.
Niezgodność oferty ze specyfikacją co do formy, a nie co do treści nie stanowi o jej niezgodności z siwz w rozumieniu art. 82 ust. 3 ustawy Pzp, a tym samym nie może skutkować odrzuceniem oferty odwołującego na podstawie tego artykułu ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 czerwca 2010 r.; sygn. akt KIO 996/10).
Obowiązek udowodnienia spełnienia pozytywnych warunków udziału w postępowaniu oraz wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o warunki negatywne ciąży na wykonawcy. Przy pomocy odpowiednich dokumentów musi on wykazać, że spełnia postawione w postępowaniu warunki nie później niż na dzień składania wniosków /ofert. Obowiązek udowodnienia spełnienia warunków po stronie wykonawcy powstaje tylko na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego określonym. Dlatego tak istotne jest prawidłowe dokonanie przez wyboru dokumentów jakie wykonawca będzie musiał w tym celu przedstawić. Określając zakres dokumentów jesteś ograniczony katalogiem wymienionym w obowiązującym od 1 stycznia 2010 rozporządzeniu w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane.
Wykonawcy mają możliwość posłużenia się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu potencjałem podmiotów trzecich. Uprawnienie to przysługuje wykonawcy niezależnie od charakteru stosunku prawnego jaki łączy go z danym podmiotem. Ma to posłużyć zwiększeniu konkurencyjności postępowań i ułatwieniu dostępu do rynku firmom, które od niedawna prowadzą działalność gospodarczą. Dzięki temu wykonawca, który sam nie spełniłby warunków udziału w postępowaniu i nie chce składać tzw. oferty wspólnej, ma możliwość samodzielnie wziąć udział w postępowaniu, posiłkując się zasobami innego lub innych podmiotów. Zapoznaj się z przygotowanym przez naszego eksperta tekstem na ten temat.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!