Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
U ustawie Pzp istnieją odrębnie dwa różne pojęcia: „warunki udziału w postępowaniu” i „opis sposobu dokonywania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu”. To ostatnie ma służyć konkretyzacji i dostosowaniu warunków do zakresu, wartości i rodzaju zamówienia. W ten sposób możesz wskazać kryteria, jakie będziesz stosował oceniając czy dany wykonawca spełnia warunki udziału postępowaniu. Poprawny opis sposobu oceny spełnienia warunków zwiększa szansę na wybór wykonawcy, który spełni Twoje wymagania i zrealizuje zamówienia w sposób rzetelny.
Ostatnia nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła bardzo istotne zmiany, co do sposobu określania warunków udziału w postępowaniu. Zostały one wprost wskazane w przepisach. Musisz jedynie:opisać sposób ich oceny oraz wskazać dokumenty jakich będziesz wymagał w celu potwierdzenia ich spełnienia.Warunkami udziału w postępowaniu są warunki wymienione w art. 22 ust.1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Nie masz wpływu na ich kształt i treść w postępowaniu, bo są one ustalone jednolicie i uniwersalnie dla każdej procedury. Ustawowego katalogu warunków nie wolno Ci zmieniać ani rozszerzać! Jeśli masz wątpliwości, w jaki sposób je określić, musisz przeczytać ten tekst!
Podczas ostatniej kontroli prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w trakcie postępowań o zamówienia publiczne stwierdzono wiele naruszeń po stronie zamawiających. Badane były głównie zasadność żądania oraz ocena dokumentów składanych przez wykonawców na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Poniżej pragnę przedstawić Ci kilka przykładów najczęściej popełnianych błędów. Pomoże Ci to uchronić się przed zarzutami w Twoim postępowaniu!
Udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przesłanki upoważniającej do zastosowania trybu wolnej ręki jest złamaniem zasady udzielania zamówień publicznych. Jako zamawiający ponosisz odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, administracyjną, a także narażasz się na ryzyko wystąpienia Prezesa UZP do sądu o unieważnienie umowy zawartej z naruszeniem przepisów. W przypadku projektów współfinansowanych przez Unię Europejską następstwem Twoich błędnych decyzji może być nałożenie korekt finansowych w wysokości 25-100% wartości dofinansowania. W niniejszym opracowaniu poznasz kilka przykładów naruszeń przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 pkt 1-4 ustawy Pzp.
Zamawiający stawiając kryterium unifikacji nie może powoływać się na konkretne rysunki znajdujące się w posiadaniu producenta bez udostępnienia ich w siwz. Wówczas żaden z wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, z wyjątkiem producenta, nie będzie miał faktycznej i prawnej możliwości ich wykorzystania, i co z tym się wiąże, otrzymania punktów za spełnienie wymagań określonych w tym kryterium (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 listopada 2009 r.; sygn. akt KIO/UZP 1455/09).
Jeżeli po terminie przekazania wykonawcom lub zamieszczenia na stronie internetowej siwz, uznasz, że: zawiera ona błędy, są w niej niejednoznaczne sformułowania lub brakuje w niej jakiejś informacji potrzebnej do przygotowania oferty, masz prawo do wprowadzenia w niej zmian. Podstawą zmiany może być wniosek o wyjaśnienie specyfikacji złożony przez wykonawcę, który zwróci Twoją uwagę na wady siwz wymagające wprowadzenia zmian. Możesz również wprowadzić zmiany z własnej inicjatywy w przypadku, gdy sam zorientujesz się, że jest taka konieczność. Zmiany mogą polegać na:usunięciu fragmentu treści siwz, zastąpieniu określonego zapisu innym lubdodaniu nowego elementu do treści siwz.
Jeżeli uznasz, że udzielenie pisemnych odpowiedzi wykonawcom może nie być wystarczające do kompletnego i zadawalającego wyjaśnienia ich wątpliwości odnośnie treści siwz, masz prawo zwołać zebranie wszystkich wykonawców. Będzie to w pełni uzasadnione, jeżeli przedmiot Twojego zamówienia jest szczególnie skomplikowany lub nietypowy. Zebranie wykonawców zwołujesz w tym celu żeby wysłuchać pytań i wyjaśnić wątpliwości wykonawców.
Od wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp minęło już trochę czasu. Jednak nadal nowe regulacje prawne budzą wiele wątpliwości podczas ich stosowania. Jedną z najważniejszych zmian, które wprowadziła „duża” nowelizacja ustawy Pzp jest zastąpienie dotychczas obowiązującej na gruncie Pzp nieważności umowy - instytucją unieważnienia umowy. Zachęcam Cię do przeczytania poniższego tekstu. Upewnij się, że Twoje zamówienie zostanie zrealizowane zgodnie z planem!
Opisując zamówienie za pomocą kodu CPV, powinieneś znaleźć kod maksymalnie zbliżony do przedmiotu zamówienia. Może się zdarzyć, że do przedmiotu Twojego zamówienia będzie pasować kilka kodów. Pamiętaj, że w takiej sytuacji powinieneś mimo wszystko wybrać tylko jeden kod!
Wspólny Słownik Zamówień CPV zastępuje w zamówieniach publicznych realizowanych przez państwa członkowskie UE wcześniej stosowane klasyfikacje: Centralną Klasyfikację Produktów - CPC (stosowaną do usług), Klasyfikację Produktów wg Działalności - CPA (stosowaną do dostaw), Ogólną Klasyfikację Działalności Gospodarczych we Wspólnocie Europejskiej – NACE (stosowaną do robót budowlanych), CN - Combined Nomenclature – klasyfikację wykorzystywaną dla celów statystycznych i celnych, przede wszystkim na potrzeby handlu międzynarodowego.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!