Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jeśli zawierasz z wykonawcą umowę nabycia nieruchomości, która jeszcze nie powstała albo wymaga przeprowadzenia robót budowlanych (np. modernizacji) o wartości powyżej 14.000 euro, sprawdź, czy nie musisz podpisać jej w trybie ustawy Pzp. Stanie się tak, wówczas gdy Twoja jednostka na podstawie zawartej umowy finansuje roboty budowlane dotyczące tej nieruchomości. W takim przypadku umowa będzie dotyczyć – oprócz nabycia nieruchomości – także robót budowlanych. Ich zlecenie z kolei podlega ustawie Pzp.
Szereg czynności w postępowaniu zastrzeżonych jest do wyłącznej kompetencji kierownika zamawiającego. Dla ważności tych czynności konieczne będzie, aby na dotyczącym ich dokumencie znalazł się podpis kierownika bądź osoby upoważnionej do występowania w jego imieniu. Czynność niezatwierdzoną przez kierownika każdy z wykonawców będzie mógł łatwo podważyć. To z kolei zmusi Cię do przeprowadzania jej od początku i niepotrzebnej straty czasu! Upewnij się, kto pełni rolę kierownika zamawiającego w Twojej jednostce, komu można powierzyć zastrzeżone dla niego zadania, które czynności w postępowaniu bezwzględnie musi zatwierdzić kierownik i jak kształtuje się odpowiedzialność za realizowane zadania zarówno samego kierownika, jak i osoby, której powierzył ich realizację.
W styczniu Urząd Zamówień Publicznych udostępnił bezpłatną platformę służącą prowadzeniu aukcji elektronicznych. Stosowanie aukcji elektronicznej w praktyce może zapewnić Ci znaczące oszczędności przy udzielaniu zamówień. Zanim zdecydujesz się na przeprowadzenie aukcji, powinieneś dokładnie się zapoznać ze wszystkimi funkcjami systemu aukcyjnego. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten praktyczny poradnik dzięki któremu przekonasz się, że przeprowadzenie aukcji nie jest tak skomplikowane jak Ci się wydaje! Nasz ekspert z Urzędu Zamówień Publicznych przestawi Ci w przystępny sposób kolejne etapy pracy z systemem aukcyjnym UZP.
Aukcja nie jest jednym z trybów udzielania zamówień publicznych! Jest to fakultatywny, dodatkowy etap procedury o udzielenie zamówienia publicznego w trybie:przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, w którym wykonawcy, korzystając z odpowiedniego oprogramowania zamieszczonego na stronie internetowej, mogą poprawić warunki swoich ofert w zakresie wybranych przez zamawiającego kryteriów.Celem aukcji elektronicznej jest dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty.
Urząd Zamówień Publicznych odnotowuje dużą liczbę przypadków zastosowania trybu z wolnej ręki do udzielania zamówień na dostawy oraz usługi informatyczne. Niestety często stwierdza nieprawidłowe zastosowanie przesłanek skorzystania z tej procedury. Dlatego też Urząd postanowił wydać opracowanie zawierające wskazówki, jak właściwie dokonywać tego rodzaju zamówień. Zachęcam Cię do zapoznania się z nimi.
Jeśli w Twoim postępowaniu zaistnieje któraś z podstaw wykluczenia wykonawcy wskazana w katalogu w art. 24 ustawy Pzp, masz obowiązek dokonać wykluczenia i to niezwłocznie po powzięciu o tym informacji (z zastrzeżeniem art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zgodnie z którym wzywasz wykonawcę do uzupełnienia brakujących lub błędnych dokumentów oraz pełnomocnictw). Nie możesz natomiast wykluczyć wykonawcy na innej podstawie niż wskazana w tym przepisie. Poniżej przedstawiamy tabelę, która w łatwy sposób pomoże Ci zapamiętać najważniejsze informacje zebrane na podstawie nowych przepisów ustawy Pzp!
Umowa ramowa jest umową zawieraną między Tobą jako zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie, w szczególności cen i jeżeli zachodzi taka potrzeba, przewidywanych ilości (art. 2 pkt 9a ustawy Pzp).
Przygotuj się na wszystkie ważne zmiany, które będą mieć wpływ na wykonywane przez Ciebie obowiązki. Najważniejsze to: likwidacja protestu jako środka ochrony prawnej, nowe terminy składania ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nowe terminy zawarcia umowy z wykonawcą od dnia zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, zmienione przesłanki unieważnienia postępowania.
Nie możesz w trakcie postępowania, w dowolny sposób decydować o rezygnacji z podpisania umowy z wykonawcą. Przed podjęciem takiej decyzji zobowiązany jesteś najpierw unieważnić postępowanie z powodu wystąpienia jednej z okoliczności wskazanej w art. 93 ustawy Pzp. Upewnij się, jak prawidłowo powinieneś tego dokonać.
Aby otrzymać od wykonawców jak najbardziej korzystne oferty, możesz zastosować w postępowaniu aukcję elektroniczną. Jest to „dogrywka” po przeprowadzonym przetargu nieograniczonym, ograniczonym albo negocjacjach z ogłoszeniem. Wykonawcy mogą zmienić swoje poprzednie oferty i licytować, na jakich warunkach i za jaką cenę zgodzą się wykonać Twoje zamówienie. Przeczytaj, jak prawidłowo powinno się przeprowadzić takie postępowanie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!