KIO 1533/16 WYROK dnia 31 sierpnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1533/16 

WYROK 

z dnia 31 sierpnia 2016 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Piotr Kozłowski 

Izabela Kuciak 

Protokolant:   

Łukasz Listkiewicz   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  sierpnia  2016  roku  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  sierpnia  2016  r.  przez 
wykonawcę:  SKANSKA  SA,  ul.  Gen.  J.  Zajączka  9,  01-518  Warszawa  
w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich 

w Krakowie, ul. B. Głowackiego 56, 30-085 Kraków,  

 
przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  –  Konsorcjum  firm: 

"ENERGOPOL-POŁUDNIE" S.A., Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. 

z  o.o.,  ul.  Partyzantów  11,  41-200  Sosnowiec  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 
przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  –  Konsorcjum  firm: 

TRAKCJA PRKiI S.A., Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o., ul. Złota 

59 XVIII p., 00-120 Warszawa zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie zamawiającego, 
 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie,  

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę:  SKANSKA  S.A.,  ul.  Gen.  J. 

Zajączka 9, 01-518 Warszawa,

i: 

1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20 000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 


SKANSKA  S.A.,  ul.  Gen.  J.  Zajączka  9,  01-518  Warszawa  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

 
 
Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (Dz. U. z

2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Krakowie.  

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1533/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający,  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Krakowie,  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  zadanie: 
„Obwodnica  Zatora,  Podolsza  w  ciągu  DW  Nr  781  -  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót 
budowlanych”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii 
Europejskiej w dniu  26 lutego 2016 r. nr 2016/S 040-064498. 
 

W  dniu  05.08.2016  r.  Zamawiający  powiadomił  wykonawców  o  wyniku  przetargu,  

tj. o wyborze oferty Konsorcjum Firm: TRAKCJA PRKiL S.A. i Przedsiębiorstwo Eksploatacji 
Ulic  i  Mostów  Sp.  z  o.o.  (zwane  dalej:  „Konsorcjum  TRAKCJA  PRKiI”).  Na  drugiej  pozycji 
została  sklasyfikowana  oferta  Konsorcjum  ENERGOPOL-POŁUDNIE  Sp.  z  o.o.  
i Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Katowicach Sp. z  o.o.  (dalej zwane: 
„Konsorcjum  ENERGOPOL”).  Wykonawca  Skanska  S.A.  został  sklasyfikowany  na  trzeciej 
pozycji w rankingu ofert. 

Wykonawca  Skanska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  wniósł  odwołanie,  w  którym 

zarzucił  naruszenie  przez  Zamawiającego  w  prowadzonym  postępowaniu  następujących 
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z

r., poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”: 

art. 24 ust. 2 pkt. 2 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia z postępowania Konsorcjum 

TRAKCJA PRKil pomimo, iż nie wniosło wadium do upływu terminu składania ofert; 

art. 24 ust. 4 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum TRAKCJA PRKil 

pomimo, iż ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

ENERGOPOL pomimo, iż oferta jest niezgodna z treścią SIWZ w zakresie obliczania ceny 
oferty  nieuwzględniającej  wszystkich  prac  określonych  w  SIWZ,  PFU  i  Koncepcji 
Programowej; 

art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp,  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

ENERGOPOL  pomimo,  iż  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 
zamówienia; 

art.  7  ust.  1  Pzp,  przez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający  zasadę 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 

art.  91  ust.  1  Pzp,  przez  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

odrzucenia oferty Konsorcjum TRAKCJA PRKil, 

odrzucenia oferty Konsorcjum ENERGOPOL, 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  SKANKA  S.A.  jako 

najkorzystniejszej. 
 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący przedstawił następującą argumentację: 

1. Zarzut zaniechania wykluczenia Konsorcjum TRAKCJA PRKil na podstawie art. 24. 

ust. 2 pkt. 2 Pzp. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  ofertę  złożyło  Konsorcjum  Firm:  TRAKCJA  PRKil 

S.A.  i  Przedsiębiorstwo  Eksploatacji  Ulic  i  Mostów  Sp.  z  o.o..  Dla  zabezpieczenia  złożonej 
oferty  wniesiono  wadium  w  formie  gwarancji  ubezpieczeniowej  nr  02GG11/0132/16/0009  
z dnia 08.04.2016 r. wraz z aneksem, wystawionej przez InterRisk TU S.A. Vienna Insurance 
Group,  gdzie  zobowiązanym  jest  wykonawca  TRAKCJA  PRKil  S.A.  Treść  gwarancji 
wskazuje,  że  to  TRAKCJA  PRKil  S.A.,  a  nie  Konsorcjum  obu  ww.  firm,  złożyło  ofertę  
w postępowaniu. 
 

Z powyższego wynika, że złożona w ofercie Konsorcjum TRAKCJA PRKil gwarancja 

przetargowa  jako  „zobowiązanego”  określa  firmę  TRAKCJA  PRKil  S.A.  i  to  ofertę  złożoną 
przez tego wykonawcę samodzielnie (a nie Konsorcjum) przedmiotowa gwarancja wadialna 
zabezpiecza.  Dokument  ten  w  żaden  sposób  nie  odnosi  się  do  udziału  tego  podmiotu  
w  postępowaniu  w  ramach  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil  oraz  nie  wymienia  w  treści  - 
drugiego  członka  Konsorcjum,  tj.  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Eksploatacji  Ulic  i  Mostów 
Sp.  z  o.o.,  w  szczególności  -  w  definicji  „wykonawcy",  za  działania  i  zaniechania  którego 
InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group zobowiązuje się zapłacić kwotę gwarancyjną.  
 

Tak  udzielona  gwarancja  wadialna,  zdaniem  Odwołującego,  nie  spełnia  warunków 

określonych  w  art.  24  ust.  2  pkt  2  Pzp.  Konsorcjum  pozbawione  jest  przymiotu 
podmiotowości  prawnej,  a  przez  to  jest  niezdolne  do  zaciągania  zobowiązań  na  własny 
rachunek,  w  tym  do  uzyskania gwarancji  wadialnej.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  wykonawcy 
wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  uprawnieni  są  do  złożenia 
gwarancji  wadialnej,  która  wskazuje  podmiot  lub  grupę  podmiotów  odmiennych  od  składu 
wykonawców, którzy złożyli ofertę w danym postępowaniu.  
 

W  przedmiotowej  gwarancji  wadialnej  pominięcie  w  definicji  „wykonawcy"  partnera 

konsorcjum  pozbawia  Zamawiającego  możliwości  zatrzymania  wadium,  w  przypadku 
wystąpienia po stronie Konsorcjum TRAKCJA PRKil okoliczności wskazanych w art. 46 Pzp. 
Podmiot  zlecający  wystawienie  gwarancji  może  jako  zobowiązanego  z  gwarancji  wskazać 


podmiot  trzeci,  nie  związany  z  podmiotem  zlecającym,  kluczowe  jest  więc  precyzyjne 
określenie zobowiązanego z gwarancji ubezpieczeniowej.  

Gwarancja  ubezpieczeniowa  jest  dokumentem,  którego  treść  w  sposób  zupełny 

i  wyczerpujący  określa  kształt  zobowiązania  umownego,  a  tym  samym  zupełny  zakres 
uprawnień i obowiązków stron: gwaranta, beneficjenta (zamawiającego) oraz zleceniodawcy 
(uczestnika  przetargu,  na  którego  zlecenie  wystawiana  jest  gwarancja).  Nie  jest  możliwa 
zatem  rozszerzająca  wykładnia  podstaw  uprawniających  beneficjenta  do  zrealizowania 
zobowiązania  gwarancyjnego.  Podmiot  zlecający  wystawienie  gwarancji  łączy  
z  Ubezpieczycielem,  stosunek  zobowiązaniowy,  w  ramach którego  gwarant  zobowiązał  się 
wystawić  gwarancję  na  rzecz  beneficjenta  gwarancji.  Nie  istnieje  natomiast  żaden  węzeł 
zobowiązaniowy  łączący  w  ramach  gwarancji  podmiot  zlecający  wystawienie  gwarancji 
z  beneficjentem  gwarancji,  chyba  że  z  treści  gwarancji  wynika,  że  zlecający  wystawienie 
gwarancji jest równocześnie zobowiązanym z gwarancji. Wówczas gwarant uprawniony jest 
do  żądania  od  zobowiązanego  z gwarancji/zlecającego  wystawienie  gwarancji  określonego 
zachowania.  

Analizując  przedmiotową  gwarancję  wadialną  Odwołujący  stwierdził,  że  Konsorcjum 

TRAKCJA  PRKil  nie  jest  zobowiązanym  z  gwarancji  wystawionej  na  zlecenie  TRAKCJA 
PRKII  S.A.,  a  zatem,  w  przypadku  wystąpienia  po  stronie  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil 
okoliczności faktycznych opisanych w art. 46 ust. 4a i 5 Pzp, warunkujących zapłatę wadium, 
Zamawiający nie byłby uprawniony do żądania od InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group 
zapłaty  sumy  gwarantowanej.  Definicja  „wykonawcy",  zawarta  w  przedmiotowej  gwarancji, 
jest  w  pełni  spójna  z  definicją  „Oferty". Oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil 
przedmiotowa gwarancja nie zabezpiecza. W doktrynie wyrażono pogląd, że w dokumencie 
wadialnym  (gwarancja,  poręczenie)  powinno  być  wyraźnie  wskazane,  w  imieniu  jakich 
podmiotów  wadium  jest  wnoszone.  Brak  wskazania  wykonawców  wspólnie  składających 
ofertę powoduje trudność w przypisaniu wadium do konkretnej oferty. Co więcej, wystawca 
dokumentu wadialnego, w którym nie wskazano wszystkich wykonawców, w imieniu których 
wadium  jest  wnoszone,  może  uniknąć  konieczności  zapłacenia  kwoty  wynikającej  
z gwarancji czy poręczenia. Odwołujący podniósł, że wprawdzie zgodnie z art. 23 ust. 1 Pzp, 
wykonawcy  mogą  wspólnie  ubiegać  się  o  zamówienie,  a  art.  23  ust.  3  przewiduje,  

ż

e  przepisy  dotyczące  wykonawcy  stosuje  się  odpowiednio  do  wykonawców,  o  których 

mowa  w  ust.  1,  to  jednak  żaden  z  przepisów  dotyczących  uczestnictwa  wykonawców 
wspólnie  w postępowaniu nie przewiduje ich solidarnej odpowiedzialności za  zobowiązania 
zaciągnięte  w  związku  z  uczestnictwem  w  postępowaniu  przetargowym.  Oznacza  to,  

ż

e  w  przypadku  uchybień  dokonanych  przez  jednego  członka  konsorcjum  na  etapie 

postępowania o udzielenie zamówienia, inny członek konsorcjum za działania i zaniechania 
odpowiedzialności  nie  ponosi.  W  ocenie  Odwołującego,  solidarna  odpowiedzialność 


wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zachodzi 
jedynie  wówczas,  gdy  tak  wskazują  przepisy  ustawy.  Zgodnie  z  art.  141  Pzp,  wykonawcy 
wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie  ponoszą  solidarną  odpowiedzialność  wyłącznie  za 
wykonanie  umowy  i  wniesienie  zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy.  Powyższe 
wskazuje,  że  odpowiedzialność  solidarna  wykonawców  ubiegających  się  wspólnie  
o udzielenie zamówienia publicznego nie rozciąga się na inne czynności dokonywane w toku 
postępowania,  w  tym  nie  dotyczy  obowiązku  wniesienia  wadium.  Tym  samym,  gwarancja 
wadialna nie odnosząca się do okoliczności dotyczących każdego z wykonawców wspólnie 
ubiegających się o zamówienie nie może być uznana za prawidłowe wniesienie wadium.  

2. Zarzut zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum TRAKCJA PRKil

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  treścią  art.  24  ust.  4  Pzp,  ofertę  wykonawcy 

wykluczonego  z  postępowania  uznaje  się  za  odrzuconą,  a  tym  samym  oferta  Konsorcjum 
TRAKCJA PRKiI powinna zostać uznana za odrzuconą. 
 

3.  Zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  ENERGOPOL  na  podstawie  art. 

89 ust. 1 pkt 2 Pzp

Odwołujący podniósł, że w dniu 22.06.2016 r. Zamawiający skierował do Konsorcjum 

ENERGOPOL  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  na  podstawie  art.  90  ust.  1  Pzp  ze 
wskazaniem,  iż  złożone  wyjaśnienia  i  dowody  mają  przekonać  Zamawiającego,  

ż

e zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Zamawiający wyraźnie zaznaczył w wezwaniu,  

iż zgodnie z art. 90 ust. 2, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny 
spoczywa na wykonawcy. Co do zasady wyjaśnienia nie mogą prowadzić do zmiany treści 
oferty.  Tymczasem,  Konsorcjum  ENERGOPOL  złożyło  w  dniu  27.06.2016  r.  wyjaśnienia,  
z  których  jednoznacznie  wynika,  że  konkurencyjna  cena  jego  oferty  wynika  z  przyjętego 
rozwiązania zamiennego, tj. nie wliczenia do ceny oferty jednego obiektu mostowego, co jest 
niezgodne z treścią SIWZ, co w konsekwencji doprowadziło do nieuzasadnionego obniżenia 
ceny  oferty,  gdyż  wyceniono  przedmiot  zamówienia  zupełnie  inny  niż  wymagał  tego 
zamawiający. 
 

Zgodnie  z  opisem  SIWZ  przedmiotem  zamówienia  jest  min.  budowa  4  małych 

mostów  nad  potokiem  (rowem)  Rudzianka,  co  jednoznacznie  wynika  z  opisu  przedmiotu 
zamówienia  i  zestawienia WWER  zał.  3.1.  do  SIWZ.  Zamawiający  nie  dopuścił  możliwości 
złożenia  ofert  wariantowych,  wykonawcy  nie  mogli  więc  złożyć  ofert  przewidujących 
odmienny sposób wykonania przedmiotu zamówienia niż określony przez Zamawiającego.  
 

Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  143,  Zamawiający  dopuścił  optymalizację 

projektowanych  wg.  Koncepcji  Programowej,  w  tym  ilości  obiektów  inżynierskich,  o  ile  te 
spełniać  będą  wymagania  wynikające  z  PFU,  obowiązujących  przepisów  techniczno  - 


prawnych,  uzyskanej  Decyzji  o  Środowiskowych  Uwarunkowaniach  pozyskanych  na  etapie 
projektowania,  niezbędnych  decyzji  i  uzgodnień  oraz  nie  przyczynią  się  do  pogorszenia 
warunków  funkcjonalno  -  użytkowych  i  zostaną  stosownie  uzasadnione  względami 
techniczno  -  ekonomicznymi.  Zamawiający  dopuścił  zmianę  rozwiązań  projektowych 
zawartych w Koncepcji Programowej na rozwiązania umożliwiające rezygnację z niektórych 
obiektów  inżynierskich  pod  warunkiem  uzasadnienia  konieczności  ich  wprowadzenia, 
akceptacji  przez  Zamawiającego  oraz  zmiany  decyzji  środowiskowej  przy  zachowaniu 
umownego  terminu  realizacji.  Tym  samym  zmiana  wykonania  zamówienia  mogła  być 
dokonana dopiero na etapie realizacji, pod warunkiem spełnienia wskazanych wymagań.  
 

Działanie  Konsorcjum  ENERGOPOL  polegające  na  złożeniu  oferty  z  przyjętym 

rozwiązaniem  zamiennym  polegającym  na  nie  ujęciu  w  cenie  ofertowej  jednego  mostu 
doprowadziło do złożenia oferty nieporównywalnej z innymi oferentami, a przede wszystkim 
oferty wariantowej i niezgodnej ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.  

Nieodrzucenie  oferty  Konsorcjum  ENERGOPOL  jest  także  naruszeniem  zasady 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  gdyż  Zamawiający  nie  powinien 
uprzywilejować tego wykonawcy i pozwolić mu dokonać tej zmiany na etapie ofertowania.  
 

4. Zarzut zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum ENERGOPOL pomimo treści art. 

89 ust. 1 pkt 4 Pzp

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  oraz  orzecznictwem 

Krajowej Izby Odwoławczej, wyjaśnienia składane na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp powinny 
mieć charakter kompleksowy i rzeczowy, powinny być szczegółowe i wyczerpujące, tak aby 
zamawiający  nie  miał  żadnych  wątpliwości,  czy  cena  oferty  nie  jest  rażąco  niska. 
Wykonawca powinien udowodnić zamawiającemu, że zaoferowana przez niego cena nie jest 
rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Wykonawca  ma  wskazać  w  jakim 
stopniu  wymienione  przez  niego  w  wyjaśnieniach  czynniki  pozwoliły  mu na  obniżenie  ceny 
za wykonanie przedmiotu zamówienia.  

Odwołujący podniósł, że wyjaśnienia złożone przez Konsorcjum ENERGOPOL w dniu 

27.06.2016 r. nie wyjaśniają wysokości ceny za wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie 
z jego opisem wynikającym z treści SIWZ. Wyjaśnienia te  w ogóle nie  wskazują, dlaczego 
Konsorcjum  ENERGOPOL  zaoferowało  taką  cenę  i  jakie  czynniki  miały  na  nią  wpływ.  Co 
więcej,  wykonawca  w  wyjaśnieniach  tych  oświadczył,  iż  nie  wycenił  jednego  obiektu 
mostowego,  co  należy  ocenić  jako  oświadczenie  o  niezgodności  oferty  z  SIWZ.  Poza  tym 
wskazanie przewagi konkurencyjnej w postaci powołania się na nie ujęcie pełnego zakresu 
przedmiotu  zamówienia  i  udowadnianie  ceny  na  tej  podstawie  jest  nadużyciem  przez 
wykonawcę prawa podmiotowego. Ponadto, wyjaśnienia powyższe należy ocenić jako zbyt 
ogólne  i  nieuzasadniające  możliwości  zaoferowania  ceny  w  taki  sposób,  aby  przedmiot 


zamówienia był zgodny z SIWZ. Wykonawca nie wskazał żadnych obiektywnych przesłanek, 
które  umożliwiają  mu  zaoferowanie  takiej  ceny.  Jedynym  argumentem,  dlaczego 
zaproponowano  taką  cenę  jest  argument  technologii  zamiennej  polegającej  m.in.  na  nie 
ujęciu  w  wycenie  jednego  obiektu  mostowego,  która  na  etapie  składania  ofert  nie  była 
możliwa  do  wskazania,  bo  zmiana  ta  może  nastąpić  dopiero  po  spełnieniu  szeregu 
warunków na etapie realizacji zamówienia. 

Zamawiający  w  wezwaniu  do  wyjaśnień  jednoznacznie  wymagał,  aby  przedstawić 

szczegółową  kalkulację  zaoferowanej  ceny  w  rozbiciu  na  poszczególne  składniki  mające 
wpływ  na  wysokość  ceny.  Do  wyjaśnień  należało  dołączyć  dowody.  Konsorcjum 
ENERGOPOL  nie  złożyło  takowych  wyjaśnień  i  żadnych  dowodów  na  potwierdzenie  m.in. 
oszczędności  metody  wykonania,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo 
sprzyjających  warunków  wykonania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności 
projektu  wykonawcy.  Ograniczyło  się  jedynie  do  przedstawienia  3  ofert  podwykonawców, 
które nie potwierdzają zaoferowania przedmiotu zamówienia zgodnie z SIWZ. 

 
 
W  dniu  19  sierpnia  2016  r.  Konsorcjum  firm:  „ENERGOPOL-POŁUDNIE"  S.A., 

Wojewódzkie  Przedsiębiorstwo  Robót  Drogowych  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Sosnowcu  oraz 
Konsorcjum  firm:  TRAKCJA  PRKiI  S.A.,  Przedsiębiorstwo  Eksploatacji  Ulic  i  Mostów  Sp.  
z o.o., z siedzibą w Warszawie zgłosiły swoje przystąpienia do postępowania odwoławczego 
po stronie Zamawiającego, wnosząc o oddalenie odwołania. 

 
 
Pismem  z  dnia  29  sierpnia  2016  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie, 

wnosząc o oddalenie odwołania w całości, jako niezasadnego.  

W  odniesieniu  do  zarzutów  dotyczących  oferty  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKiI 

Zamawiający wyjaśnił, że Konsorcjum TRAKCJA PRKiI wniosło wadium w formie gwarancji 
ubezpieczeniowej  zapłaty  wadium  Nr  02GG11/0132/16/0009  z  dnia  08.04.2016  r. 
aneksowaną  w  dniu  21.06.2016  r.  wystawioną  przez  InterRisk  Towarzystwo  Ubezpieczeń 
S.A. Vienna Insurance Group. Wadium zostało wniesione w terminie, w prawidłowej formie 
oraz  w  wymaganej  wysokości.  Gwarancja  zawiera  w  swej  treści  wszystkie  niezbędne 
elementy  umożliwiające  Zamawiającemu  skuteczne  dochodzenie  ewentualnych  roszczeń. 
Potwierdza w szczególności, iż Gwarant, działając na zlecenie wykonawcy, zobowiązuje się 
nieodwołalnie  i  bezwarunkowo  na  pierwsze  żądanie  Beneficjenta  (Zamawiającego)  do 
zapłaty  na  jego  rzecz  pełnej  kwoty  gwarancji  w  przypadku  zaistnienia  co  najmniej  jednej  
z przesłanek zatrzymania wadium określonych w art. 46 ust. 4a i ust. 5 Pzp, gwarantując tym 
samym  Zamawiającemu  skuteczne  i  bez  przeszkód  zabezpieczenie  jego  interesów  


w  przypadku  zaistnienia  warunków  do  zatrzymania  wadium.  Zdaniem  Zamawiającego,  dla 
skutecznego i ważnego wniesienia wadium nieistotne jest wystawienie gwarancji na wniosek 
Lidera  Konsorcjum  -  TRAKCJA  PRKiI  S.A.,  który  jest  upoważniony  do  reprezentowania  
w  postepowaniu  drugiego  członka  Konsorcjum.  Analiza  treści  gwarancji  pozwala  na 
jednoznaczną  identyfikację  oferty,  którą  zabezpiecza,  jej  treść  wskazuje  jednoznacznie 
nazwę  postępowania  oraz  Zamawiającego,  a  także  pozostałe  wymagane  elementy.  Treść 
gwarancji  nie  uzależnia  wypłaty  gwarantowanej  kwoty  od  podjęcia  jakichkolwiek  czynności 
sprawdzających  przez  Gwaranta.  Brak  wskazania  w  treści  gwarancji  drugiego  członka 
Konsorcjum  nie  ma  żadnego  wpływu  na  możliwość  skutecznego  zatrzymania  wadium 
i zaspokojenia interesów Zamawiającego. Prawidłowo umocowany pełnomocnik Konsorcjum 
reprezentuje  w  sposób  wiążący  pozostałych  wykonawców  wobec  Zamawiającego,  stąd 
gwarancja  wystawiona  na  Lidera  Konsorcjum  obejmuje  również  pozostałych  uczestników 
Konsorcjum,  co  potwierdza  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  oraz  sądów 
okręgowych.  Zamawiający  podkreślił,  że  nie  wskazał  w  SIWZ  żadnych  szczególnych 
wymagań  dotyczących  złożenia  wadium  w  formie  gwarancji  ubezpieczeniowej  przez 
wykonawców działających wspólnie. 

Odnośnie  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  ENERGOPOL,  Zamawiający  wyjaśnił,  

ż

e  przedmiotem  zamówienia  jest  zaprojektowanie  i  wybudowanie  obwodnicy,  a  zatem  na 

etapie  SIWZ  nie  było  możliwości  sprecyzowania  szczegółowych  i  optymalnych  rozwiązań 
projektowych dla całej inwestycji. Posiadana przez Zamawiającego Koncepcja Programowa 
jest  materiałem  poglądowym,  opracowanym  dla  celów  wyboru  optymalnego  wariantu 
inwestycji  oraz  pozyskania  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach.  W  związku  
z  powyższym  w  pkt  1.4.3.1.lit.n  PFU  Zamawiający  dopuścił  możliwość  zmiany  rozwiązań 
projektowych  zawartych  w  Koncepcji  Programowej  -  na  rozwiązania  umożliwiające 
rezygnację z niektórych obiektów inżynierskich, pod warunkiem: uzasadnienia konieczności 
jej  wprowadzenia,  akceptacji  przez  Zamawiającego  i  pozyskania  zmiany  decyzji 

ś

rodowiskowej  oraz  zachowania  umownego  terminu  realizacji  inwestycji.  W  przypadku 

wprowadzenia takich zmian ryzyko ich wprowadzenia leży po stronie wykonawcy. W związku 
z  powyższym  wykonawca  ma  prawo  w  kosztorysie  ofertowym  uwzględnić  oszczędności 
wynikające z innowacyjnych rozwiązań projektowych lub zastosowanych technologii.  

Konsorcjum  ENERGOPOL  wskazało  w  wyjaśnieniach  na  możliwość  rezygnacji  

z  jednego  obiektu  mostowego,  jednak  w  kalkulacji  wyceniono  cztery  obiekty  mostowe  nad 
potokiem Rudzianka. Wycenione koszty w tym zakresie są dwukrotnie wyższe niż w ofercie 
Odwołującego,  co  wskazuje,  że  nawet  bez  wprowadzenia  zmian  optymalizacyjnych 
wykonawca  będzie  w  stanie  zrealizować  cztery  mosty  w  tej  kwocie.  Nie  budzi  wątpliwości 
Zamawiającego,  że  wykonawca  na  wezwanie  Zamawiającego  przedstawił  wyjaśnienia 
i  kalkulację  ceny  ofertowej,  potwierdzając  uwzględnienie  w  ofercie  wszystkich  robót 


budowlanych  wchodzących  w  zakres  przedmiotu  zamówienia.  Udzielone  wyjaśnienia 
pozwalały  Zamawiającemu  na  uznanie,  że  wykonawca  przeanalizował  rozwiązania,  które 
zamierza  zastosować  w  trakcie  realizacji  projektu  i  znalazły  one  odzwierciedlenie 
w  zaoferowanej  cenie.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  cena  oferty  Konsorcjum  ENERGOPOL 
odbiegała  od  średniej  arytmetycznej  cen  złożonych  ofert  o  mniej  niż  30%,  a  od  wartości 
zamówienia  o  ponad  30%,  jednak  sytuacja  taka  wystąpiła  w  odniesieniu  do  ponad  połowy 
złożonych  ofert,  co  świadczy  raczej  o  niskim  poziomie  cen  na  rynku.  Z  przedstawionych 
przez wykonawcę wyjaśnień wynika, że cena oferty Konsorcjum ENERGOPOL jest realna. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 
i uczestników postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia odwołania, w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp.  

 
Konsorcjum TRAKCJA PRKiI oraz Konsorcjum ENERGOPOL skutecznie przystąpiły 

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  wypełniając  przesłanki  
w zakresie przystąpienia, zgodnie z art. 185 ust. 2 i 3 Pzp. 

Izba rozpoznała odwołanie w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, tj. zgodnie  

z art. 192 ust. 7 Pzp.  

Zarzut  zaniechania  wykluczenia  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil  na  podstawie  art.  24. 

ust. 2 pkt 2 Pzp oraz uznania oferty ww. wykonawcy za odrzuconą

 
Stosownie  do  art.  24  ust.  2  pkt  2  Pzp,  zamawiający  ma  obowiązek  wykluczenia  

z postępowania wykonawcy, który nie wniósł wadium do upływu terminu składania ofert na 
przedłużony okres związania ofertą lub w terminie, o którym mowa w art. 46 ust. 3, albo nie 
zgodził się na przedłużenie okresu związania ofertą. Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 4 Pzp, 
ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.  


Zarzut  naruszenia  powyższych  przepisów  przez  Zamawiającego  w  odniesieniu  do 

Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil,  którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  nie 
zasługuje na uwzględnienie. 
 

W  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (SIWZ)  Rozdział  VII  Wadium

Zamawiający, stosownie do art. 45 ust. 1 Pzp, zobowiązał wykonawców składających ofertę 
do wniesienia wadium przetargowego na czas równy okresowi związania ofertą w wysokości; 
400  000,00  zł  (słownie:  czterysta  tysięcy  złotych  00/100).  Zamawiający  przewidział 
możliwość  wniesienia  wadium  w  formach  określonych  w  ustawie  Pzp  (art.  45  ust.  6  Pzp). 
Zamawiający  nie  zawarł  w  SIWZ  jakichkolwiek  szczególnych  wymagań  co  do  formy  lub 
sposobu  wniesienia  wadium  w  przypadku  złożenia  oferty  przez  wykonawców  ubiegających 
się  wspólnie  o  udzielenie  zamówienia,  w  szczególności  nie  określił,  czy  gwarancja 
ubezpieczeniowa  ma  być  wystawiona  na  jednego  czy  też  kilku  bądź  wszystkich  członków 
konsorcjum składającego ofertę. 
  

W przedmiotowym postępowaniu ofertę złożyło 14 wykonawców, w tym Konsorcjum 

składające się z firm: TRAKCJA PRKil S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Przedsiębiorstwo 
Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku. Na mocy umowy konsorcjum 
z dnia 1 marca 2016 r. oraz pełnomocnictwa z dnia 18 marca 2016 r., pełnomocnikiem do 
reprezentowania  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKiI  (wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  
o  zamówienie  w  rozumieniu  art.  23  ust.  1  Pzp)  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zgodnie z art. 23 ust. 2 
Pzp,  został  ustanowiony  jeden  z  dwóch  członków  konsorcjum,  tj.  wykonawca  TRAKCJA 
PRKil  S.A.  Umowa  konsorcjum  zawarta  przez  obu  członków  konsorcjum  w  dniu  1  marca 
2016 r. w pkt 3 ustanawia firmę TRAKCJA PRKiI S.A. pełnomocnikiem konsorcjum na czas 
przetargu,  a  w  przypadku  uzyskania  kontraktu  –  na  czas  jego  wykonania  i  ostatecznego 
rozliczenia.  Strony  wspólnie  upoważniły  Lidera  do  dokonywania  wszystkich  czynności  
w  postępowaniu,  w  tym  m.in.  do  wniesienia  wadium. W  pkt  6  ww.  umowy  Lider  w  imieniu 
Stron Umowy Konsorcjum został zobowiązany do udzielenia wymaganego w postępowaniu 
zabezpieczenia oferty, W pkt 4 ww. umowy Strony potwierdziły solidarną odpowiedzialność 
wobec  Zamawiającego,  zgodnie  z  warunkami  kontraktu.  W  dniu  18  marca  2016  r. 
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. udzieliło pełnomocnictwa wykonawcy 
TRAKCJA PRKil S.A. do reprezentowania go  w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie 
zamówienia publicznego oraz do zawarcia umowy z Zamawiającym. 
 

 Dla  zabezpieczenia  złożonej  oferty  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKiI  wniosło  wadium  

w  formie  gwarancji  ubezpieczeniowej  nr  02GG11/0132/16/0009  z  dnia  8  kwietnia  2016  r. 
wystawionej,  na  wniosek  „TRAKCJA  PRKil  SPÓŁKA  AKCYJNA”  przez  InterRisk  TU  S.A. 
Vienna  Insurance  Group,  dla  -  Zarządu  Dróg  Wojewódzkich  w  Krakowie,  dotyczącej 
postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonego  w  trybie  przetargu 


nieograniczonego na zamówienie pod nazwą: „Obwodnica Zatora, Podolsza w ciągu DW Nr 
781 - zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych” wraz z oznaczeniem numeru sprawy 
nadanego przez Zamawiającego przedmiotowemu postępowaniu.  

Nie  budzi  wątpliwości  fakt,  że  w  świetle  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  wadium  uznaje  się  za  wniesione  skutecznie  wówczas,  gdy  pokrywa 
i  zabezpiecza  interesy  zamawiającego  w  postaci  możliwości  uzyskania  lub  zatrzymania 
kwoty wadialnej w przypadkach określonych w ustawie Pzp (art. 46 ust. 4a i 5 Pzp).  

Przepis  art.  23  ust.  1  Pzp  przewiduje  możliwość  wspólnego  ubiegania  się  przez 

wykonawców  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  m.in.  w  formie  konsorcjum,  którego 
istotą jest zobowiązanie się jego członków do współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu 
gospodarczego,  poprzez  podejmowanie  oznaczonych  w  umowie  działań.  Jednym  z  takich 
działań jest wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego. 

Wobec  treści  art.  23  ust.  2  Pzp,  konsorcjum  musi  być  reprezentowane  wobec 

zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  albo  w  tym  postępowaniu  i  na 
etapie  zawarcia  umowy  przez  jednego  z  członków  konsorcjum,  umocowanego  w  tym 
zakresie przez pozostałych członków konsorcjum.  

Zgodnie z art. 23 ust. 3 Pzp, przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio 

do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.  

W  świetle  powyższego  należy  uznać,  że  obowiązki  wykonawcy  wynikające  z  treści 

przepisów art. 46 ust. 4a i 5 Pzp, odpowiednio dotyczą wykonawców wspólnie ubiegających 
się o udzielenie zamówienia, którzy są traktowani w określonych sytuacjach w postępowaniu 
o udzielenie zamówienia tak jak jeden wykonawca.  

Zgodnie  z  art.  45  ust.  6  pkt  4  Pzp,  wadium  może  być  wnoszone  przez  wykonawcę  

w postaci gwarancji ubezpieczeniowych, co w przypadku ubiegania się o zamówienie przez  
wykonawców  w  ramach  konsorcjum  oznacza,  że  wadium  (gwarancja  ubezpieczeniowa) 
powinno być wniesione przez konsorcjum złożone z wykonawców wspólnie ubiegających się 
o udzielenie zamówienia.  

Odwołujący  słusznie  zauważył  w  odwołaniu,  że  konsorcjum  nie  posiada 

podmiotowości  prawnej,  a  przez  to  jest  niezdolne  do  zaciągania  zobowiązań  na  własny 
rachunek,  w  tym  do  uzyskania gwarancji  wadialnej, jako konsorcjum.  Jednocześnie  należy 
zauważyć,  że  z  żadnego  przepisu  prawa  powszechnie  obowiązującego,  w  tym  przepisów 
ustawy  Pzp  nie  wynika  wymóg  wskazania  w  treści  gwarancji  wszystkich  członków 
konsorcjum.

Bezspornym jest również,  że  w badanym postępowaniu specyfikacja istotnych 

warunków  zamówienia  nie  zawiera  obowiązku  wskazania  w  treści  gwarancji  wszystkich 
członków konsorcjum, jako wykonawców.  

W  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów  okręgowych,  rozpatrujących 

skargi  na  orzeczenia  KIO,  występuje  rozbieżność  poglądów,  co  do  skuteczności  wadium 


wniesionego  w  formie  gwarancji  wadialnej  wystawionej  na  zlecenie  jednego  z  uczestników 
konsorcjum. Zgodnie z jedną linią ukształtowaną w orzecznictwie, gwarancja wadialna musi 
być  wystawiona  na  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego,  a  w  treści  gwarancji  musi  znaleźć  się  informacja  o  wszystkich  podmiotach 
uczestniczących w konsorcjum bądź też informacja o reprezentacji jednego podmiotu przez 
drugi, gdyż brak takiej informacji skutkuje brakiem należytego zabezpieczenia oferty złożonej 
przez konsorcjum, a w konsekwencji stanowi niezłożenie wadium zgodnie z wymogami art. 
45  Pzp.  Zgodnie  z  drugim  poglądem  prezentowanym  w  orzecznictwie,  gwarancja  wadialna 
wystawiona  na  jednego  z  członków  konsorcjum,  będącego  prawidłowo  umocowanym 
pełnomocnikiem,  uprawnionym do działania w imieniu i na rzecz współkonsorcjantów, nawet 
bez  wskazania  w  treści  gwarancji  faktu  zawarcia  konsorcjum  oraz  bez  wskazania 
pozostałych  wykonawców,  którzy  składają  wspólną  ofertę,  spełnia  wymogi  ustawowe 
i  stanowi  skutecznie  wniesienie  wadium  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 
zabezpieczając interesy Zamawiającego. 
 

Izba rozważając argumentację powoływaną w niniejszej sprawie , jak i prezentowaną 

w  orzecznictwie,  podziela  pogląd,  iż  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 
zamówienia (składający wspólną ofertę) są uprawnieni do złożenia gwarancji wadialnej, która 
jako  podmiot  zobowiązany  z  gwarancji  wskazuje  tylko jednego  wykonawcę  spośród  składu 
konsorcjum  i  taka  gwarancja  wadialna  spełnia  wymagania  ustawy  Pzp.  Tym  samym  brak 
wskazania  wszystkich  członków  konsorcjum  w  treści  gwarancji  ubezpieczeniowej,  jak  
w  niniejszej  sprawie,  nie  pozbawia  zamawiającego  możliwości  zatrzymania  wadium,  
w przypadku wystąpienia po stronie konsorcjum okoliczności wskazanych w art. 46 Pzp.  
 

W  ocenie  Izby,  z  treści  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKiI  

i  załączonego  do  niej  pełnomocnictwa  dla  lidera  konsorcjum  wynika  jednoznacznie,  

ż

e  podmiot,  na  zlecenie  którego  gwarancja  została  wystawiona,  nie  jest  samodzielnym 

uczestnikiem przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Nie ma 
tym  samym  żadnych  wątpliwości  co  do  możliwości  identyfikacji  oferty,  która  została 
zabezpieczona  gwarancją  ubezpieczeniową  wystawioną  na  lidera  Konsorcjum  TRAKCJA 
PRKiI.

Nie  można  przy  tym  pominąć  okoliczności,  że  udzielone  liderowi  konsorcjum 

pełnomocnictwo umocowuje ten podmiot do dokonania w postępowaniu wszelkich czynności 
prawnych ze skutkami bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 1 i 2 k.c.). Odwołujący 
podnosił co prawda w odwołaniu, że Gwarancja wadialna nr 02GG11/0132/16/0009 (wraz z 
aneksem)  zabezpiecza  ofertę,  którą  TRAKCJA  PRKII  S.A.  samodzielnie  planowała  złożyć  
w  postępowaniu,  jednak  okoliczność  ta  nie  znajduje  żadnego  potwierdzenia  
w zgromadzonym materiale dowodowym - w toku postępowania Odwołujący nie przedstawił 

ż

adnych dowodów na poparcie zasadności tej tezy. 


Gwarancja  ubezpieczeniowa  jest  dokumentem,  którego  treść  określa  kształt 

zobowiązania  umownego,  a  tym  samym  zakres  uprawnień  i  obowiązków  stron:  gwaranta, 
beneficjenta  (zamawiającego)  oraz  zleceniodawcy  (uczestnika  przetargu,  na  którego 
zlecenie  wystawiana  jest  gwarancja).  W  przypadku  oferty  złożonej  wspólnie  przez 
konsorcjum nie ma znaczenia który z członków konsorcjum wywoła okoliczności skutkujące 
koniecznością  zatrzymania  wadium.  W  sytuacji  wystąpienia  po  stronie  Konsorcjum 
TRAKCJA PRKil okoliczności faktycznych opisanych w art. 46 ust. 4a i 5 Pzp warunkujących 
zapłatę  wadium,  niezależnie  od  tego  który  z  uczestników  konsorcjum  przyczyni  się  do 
powstania  tych  okoliczności,  Zamawiający  będzie  uprawniony  do  żądania  od  InterRisk  TU 
S.A.  Vienna  Insurance  Group  zapłaty  sumy  gwarantowanej,  gdyż  okoliczności  będą 
wywoływały skutek bezpośrednio po stronie lidera –TRAKCJA PRKiI S.A.  Zgodnie bowiem  
z  art.  23  ust.  3  Pzp,  przepisy  dotyczące  wykonawcy  stosuje  się  odpowiednio  do 
wykonawców, o których mowa w ust. 1, a tym samym wykonawcy wspólnie składający ofertę 
ponoszą  wspólną  (łączną)  odpowiedzialność  za  zobowiązania  zaciągnięte  w  związku  
z uczestnictwem w postępowaniu przetargowym, jako konsorcjum. Prawidłowo umocowany 
pełnomocnik  konsorcjum,  wskazany  w  treści  gwarancji  wadialnej,  ponosi  zatem 
odpowiedzialność  z  gwarancji  za  wszystkie  działania  innych  członków  konsorcjum,  które 
mogą  skutkować  obowiązkiem  zatrzymania  wadium.  Powyższe  stanowisko  zostało 
potwierdzone m.in. w treści wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 12 maja 2006 r. 
sygn..  akt  II  Ca  489/06,  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Słupsku  z  dnia  23  lipca  2015  r.  
w  sprawie  o  sygn.  akt  IV  Ca  357/15,  a  także  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  
z dnia 14 października 2015 r. (sygn. akt: XXIII Ga 1313/15).

W  ocenie  Izby,  nie  można  pomijać  przy  tym  natury  abstrakcyjnego  stosunku 

zobowiązaniowego,  jaki  powstaje  w  wyniku  złożenia  zobowiązania  przez  Gwaranta  do 
wypłaty  kwoty  wadium,  opatrzonego  klauzulą  „nieodwołalnie  i  bezwarunkowo”  wobec 
beneficjenta,  niezależne  od  stosunków  wewnętrznych  łączących  bank  z  dłużnikiem  oraz 
dłużnika  z  wierzycielem.  Zgodnie  w  orzecznictwie  przyjmuje  się,  że  abstrakcyjny  charakter 
tego  zobowiązania  uniemożliwia  skuteczne  podniesienie  zarzutów  przeciw  wierzycielowi 
(beneficjentowi  gwarancji)  ze  stosunku  podstawowego,  a  Gwarant  zobowiązany  jest  do 

ś

wiadczenia  już  z  momentem  przedstawienia  przez  beneficjenta  żądania  zapłaty  sumy 

gwarancyjnej. Istotne jest zatem to, aby gwarancja prawidłowo wskazywała zamawiającego 
oraz  postępowanie  w  jakim  wadium  jest  wnoszone  w  celu  zabezpieczenia  roszczeń  
o wypłatę sumy gwarancyjnej na wypadek wystąpienia zdarzeń opisanych w treści gwarancji.  

Należy również zauważyć, iż gwarancja ubezpieczeniowa złożona przez Konsorcjum 

TRAKCJA  PRKiI  Zamawiającemu  została  wystawiona  przed  sporządzeniem  i  złożeniem 
oferty, a po zawarciu umowy konsorcjum i udzieleniu pełnomocnictwa liderowi konsorcjum, 
co  potwierdza,  że  podmiot  zlecający  wystawienie  gwarancji  był  umocowany  do  działania  


w  tym  zakresie  na  rzecz  drugiego  członka  konsorcjum,  a  Gwarant  wystawił  gwarancję  do 
oferty złożonej w przedmiotowym postępowaniu, bez badania treści oferty, tj. niezależnie od 
tego  czy  podmiot  zlecający  wystawienie  gwarancję  złoży  ofertę  samodzielnie  czy  też 
wspólnie z innymi wykonawcami.  

Izba w całości podziela stanowisko przedstawione przez Sąd Okręgowy w Warszawie 

w  wyroku  o  sygn.  akt    XXIII  Ga  1313/15,  który  w  podobnym  stanie  faktycznym  wskazał,  

ż

e

„Niezależnie  od  powyższego  należy  zaznaczyć,  iż  przedmiotowa  gwarancja  wadialna 

także  z  tego  względu  w  sposób  skuteczny  zabezpieczała  interesy  zamawiający,  albowiem 

odpowiedzialność  konsorcjantów  za  wykonanie  obowiązków  związanych  z  udziałem  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  odbywa  się  na  zasadach  solidarności 

dłużników. Zgodnie z art. 369 k.c., zobowiązanie jest solidarne, jeżeli to wynika z ustawy lub 

z  czynności  prawnej.  W  zakresie  zabezpieczonego  przez  wadium  obowiązku  wniesienia 

zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy  odpowiedzialność  solidarną  ustanawia  art. 

141  ustawy  PZP.  Niemniej  powyższe  nie  oznacza,  iż  w  pozostałym  zakresie 

zabezpieczonym  przez  wadium  odpowiedzialność  współkonsorcjantów  nie  jest  solidarna, 

albo  przynajmniej  ukształtowana  na  wzór  odpowiedzialności  solidarnej.  Zdaniem  Sądu 

Okręgowego  całkowicie  bezpodstawny  jest  pogląd  opierający  się  na  rozumowaniu  a 

contario,  iż  w  zakresie  wykraczającym  poza  art.  141  ustawy  PZP  brak  jest  podstaw  do 

przyjmowania  solidarności  współkonsorcjantów.”  Sąd  stwierdził  ponadto,  że  „Wreszcie 

zgodnie  z  art.  23  ust.  3  ustawy  PZP  wszelkie  obowiązki,  których  niewykonanie  moż

spowodować  powstanie  po  stronie  zamawiającego  prawa  zatrzymania  wadium  spoczywają 

łącznie na wszystkich podmiotach wchodzących w skład konsorcjum, a w szczególności na 

podstawie art. 70

 § 3zd. 2 k.c. w zw. z art. 70

 §3 k.c. w zw. z art. 139 ust. 1 ustawy PZP w 

razie  wyboru  oferty  konsorcjum  łącznie  obciąża  obowiązek  zawarcia  umowy.  Zwłaszcza  w 

tym  ostatnim  kontekście  należy  zaznaczyć,  iż  wybór  oferty  złożonej  przez  konsorcjum 

zobowiązuje  zamawiającego  do  zawarcia  umowy  ze  wszystkimi  uczestnikami  konsorcjum 

łącznie i nie jest dopuszczalnym zawarcie umowy jedynie z niektórymi jego uczestnikami, np. 

w  sytuacji  gdyby  po  wyborze  oferty  konsorcjum  doszło  do  zerwania  umowy  konsorcjum 

przez  któregokolwiek  z  jego  uczestników.  W  ocenie  Sądu  Okręgowego  w  tych 

okolicznościach  i  uwarunkowaniach  prawnych  nie  budzi  wątpliwości,  iż  świadczenia 

obciążające  konsorcjum  w  związku  z  udziałem  w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne,  a 

zwłaszcza  świadczenie  polegające  na  złożeniu  oświadczenia  o  zawarciu  umowy  mają 

charakter świadczenia niepodzielnego. W tym natomiast zakresie znajdzie zastosowanie art. 

380  §  1  k.c.,  zgodnie  z  którym  dłużnicy  zobowiązani  do  świadczenia  niepodzielnego  są 

odpowiedzialni  za  spełnienie  świadczenia  jak  dłużnicy  solidarni.  Przyjmując  powyższy  tok 

rozumowania  również  należy  stwierdzić,  iż  odpowiedzialność  konsorcjum  za  wykonanie 

ś

wiadczeń,  których  uchybienie  może  spowodować  zatrzymanie  wadium  odbywa  się  na 


zasadach właściwych dla solidarności dłużników. Powyższe zaś również będzie oznaczać, iż 

każdy  z  dłużników  uznawanych  za  odpowiadających  jak  dłużnik  solidarny  może  wykonać 

zobowiązanie ze skutkiem dla współdłużników. Jeżeli więc jeden z uczestników konsorcjum 

nie  wykonuje  świadczenia,  może  być  ono  spełnione  przez  innego  uczestnika,  w  tym 

zwłaszcza  przez  lidera  konsorcjum.  Niespełnienie  zaś  świadczenia  przez  którekolwiek  z 

uczestników  konsorcjum,  bez  względu  na  przyczynę  zaniechania,  będzie  oznaczać 

niewykonanie  go  przez  każdego  z  uczestników  konsorcjum  z  osobna,  a  więc  będzie 

umożliwiać  zamawiającemu  zaspokojenie  się  z  gwarancji  wadialnej  w  której  treści  jako 

wykonawca  został  wymieniony  jedynie  jeden  z  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie zamówienia publicznego.” 

Reasumując, Izba uznała, że wadium zostało wniesione przez Konsorcjum TRAKCJA 

PRKiI  w  dopuszczalnej  prawem  formie  i  w  wymaganej  przez  Zamawiającego  kwocie  oraz 
zostały  spełnione  wszystkie  wymagania  dotyczące  skuteczności  wniesionej  gwarancji 
wadialnej.  Nie  potwierdził  się  zatem  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  2  pkt.  2  Pzp,  poprzez 
zaniechanie  czynności  wykluczenia  Konsorcjum  TRAKCJA  PRKil  z  powodu  niewniesienia  
wadium do upływu terminu składania ofert. Oferta Konsorcjum TRAKCJA PRKiI nie podlega 
uznaniu  za  odrzuconą.  Jednocześnie,  uznając,  że  charakter  gwarancji  wynika  wyłącznie 
z treści dokumentu gwarancyjnego, Izba nie

brała pod uwagę, treści pisma InterRisk Vienna 

Insurance  Group  –  TU  z  dnia  26  sierpnia  2016  r.,  które  złożył  na  rozprawie  Zamawiający, 
gdyż  nie  może  ona  mieć  żadnego  znaczenia  przy  ocenie  skuteczności  wniesienia  wadium  
w niniejszej sprawie.  
 

Zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  ENERGOPOL  na  podstawie  art.  89 

ust. 1 pkt 2 Pzp

 
Zgodnie  z  art.  89  ust.1  pkt  2  Pzp,  odrzuceniu  podlega  oferta,  której  treść  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 
pkt 3 Pzp. 
 

Odwołujący  podnosił,  że  oferta  Konsorcjum  ENERGOPOL  jest  niezgodna  z  treścią 

SIWZ  w  zakresie  obliczania  ceny  oferty  nieuwzględniającej  wszystkich  prac  określonych  
w  SIWZ,  PFU  i  Koncepcji  Programowej.  Odwołujący  nie  podnosił  przy  tym  zarzutu 
naruszenia art. 89 ust. 2 pkt 6 Pzp, który stanowi, że odrzuceniu podlega oferta zawierająca 
błędy  w  obliczeniu  ceny.  Biorąc  pod  uwagę  przedstawioną  przez  Odwołującego 
argumentację,  należało  uznać,  że  istotą  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  było 
stwierdzenie  przez  Odwołującego,  że  oferta  Konsorcjum  ENERGOPOL  nie  uwzględnia 
całego  zakresu  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  z  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  
w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  wynika,  że  w  ofercie  nie  uwzględniono  wykonania  jednego 


z czterech wymaganych w PFU mostów na potoku Rudzianka. 
 

Jak  wskazał  sam  Odwołujący  w  odwołaniu,  zgodnie  z  SIWZ  Rozdział  I  pkt.  2 

przedmiotem zamówienia jest zadanie, którego zakres obejmuje: 
-  Opracowanie  dokumentacji  projektowej  -  projektu  budowlanego,  wykonawczego, 
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót, przedmiaru robót w oparciu o Program 
funkcjonalno  użytkowy  i  decyzję  o  środowiskowych  uwarunkowaniach  wraz  z  uzyskaniem 
decyzji  ZRID  z  klauzulą  natychmiastowej  wykonalności  oraz  innych  decyzji 
administracyjnych, uzgodnień i opinii niezbędnych do zrealizowania zadania inwestycyjnego. 
Opracowanie dokumentacji projektowej obejmuje budowę drogi klasy G jednojezdniowej, o 2 
pasach ruchu szer. 3,5 m o długości ok. 3 km. 
- Wykonanie robót budowlanych związanych z budową drogi wraz z niezbędną infrastrukturą 
towarzyszącą  w  oparciu  o  dokumentację  projektową  wykonaną  przez  Wykonawcę  robót,  
z uwzględnieniem wymogów wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Niesporne  było  w  niniejszej  sprawie,  że  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia 

i  zestawienia  WWER  zał.  3.1.  do  SIWZ,  opisując  przedmiot  zamówienia  Zamawiający 
wskazał min. budowę 4 małych mostów nad potokiem (rowem) Rudzianka.  

W związku z tym, że zamówienie będzie realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj” 

zadaniem wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia będzie opracowanie dokumentacji 
projektowej  oraz  wykonanie  (roboty  budowlane)  drogi  zgodnie  z  tą  dokumentacją.  Jak 
wyjaśnił  Zamawiający,  przedmiotem  zamówienia  jest  m.in.  wykonanie  projektu,  zgodnego  
z  Koncepcją  Programową  i  PFU,  które  to  dokumenty  nie  zawierają  na  obecnym  etapie 
szczegółowych  i  optymalnych  rozwiązań  projektowych  pod  względem  technicznym  ani  też 
pod względem ekonomicznym. Należy zatem przyjąć, że opis przedmiotu zamówienia został 
sporządzony  przez  Zamawiającego,  poprzez  wskazanie  wymagań  funkcjonalnych 
i  użytkowych,  a  w  związku  z  tym  przedmiot  zamówienia  w  zakresie  „wybuduj”  nabierze 
ostatecznego kształtu na etapie po wykonaniu projektu budowlanego i uzyskaniu wszelkich 
wymaganych decyzji i uzgodnień z tym związanych.  

Zamawiający  jednoznacznie  dał  temu  wyraz  w  odpowiedzi  na  pytanie  jednego  

z wykonawców do SIWZ (nr 143) z dnia z 19 kwietnia 2016 r. o treści: „Czy ilość obiektów 
mostowych jest obligująca, czy można z niektórych obiektów  zrezygnować?”. Zamawiający 
wyjaśnił,  że  „dopuszcza  optymalizację  projektowanych  wg.  Koncepcji  Programowej 
rozwiązań, w tym ilości obiektów inżynierskich, o ile te spełniać będą wymagania wynikające 
z  PFU,  obowiązujących  przepisów  techniczno-prawnych,  uzyskanej  Decyzji  o 

Ś

rodowiskowych  Uwarunkowaniach,  pozyskanych  na  etapie  projektowania  niezbędnych 

decyzji  i  uzgodnień  oraz  nie  przyczynią  się  do  pogorszenia  warunków  funkcjonalno-
użytkowych  i  zostaną  stosownie  uzasadnione  względami  techniczno-ekonomicznymi. 
Zamawiający  dopuszcza  zmianę  rozwiązań  projektowych  zawartych  w  Koncepcji 


Programowej na rozwiązania umożliwiające rezygnację z niektórych obiektów inżynierskich, 
pod  warunkiem  uzasadnienia  konieczności  ich  wprowadzenia,  akceptacji  przez 
Zamawiającego  oraz  zmiany  decyzji  środowiskowej  przy  zachowaniu  umownego  terminu 
realizacji inwestycji.” Zamawiający w oparciu o powyższe wyjaśnienia wprowadził dodatkowy 
zapis do treści pkt 1.4.3.1. PFU w postaci litery „n” o treści: „Zamawiający dopuszcza zmianę 
rozwiązań projektowych zawartych w Koncepcji Programowej na rozwiązania umożliwiające 
rezygnacje  z  niektórych  obiektów  inżynierskich, pod  warunkiem  uzasadnienia  konieczności 
ich  wprowadzenia,  akceptacji  przez  Zamawiającego,  pozyskania  zmiany  decyzji 

ś

rodowiskowej oraz zachowania umownego terminu realizacji inwestycji.”  

W wyjaśnieniach złożonych przez Konsorcjum ENERGOPOL na wezwanie z dnia 22 

czerwca 2016 r. w trybie art. 90 ust. 1 Pzp  (pismo z dnia 27 czerwca 2016 r.) wykonawca 
wskazał,  że  „przyjął  dodatkowo  w  swojej  ofercie  inne  korzystniejsze  pod  względem 
bezpieczeństwa  i  ekonomicznie  uzasadnione  rozwiązanie  skrzyżowania  projektowanej 
obwodnicy z drogą gminną w km 2+215. W obrębie skrzyżowania zgodnie z PFU znajduje 
się  rów  Rudzianka  oraz  cztery  projektowane  obiekty  mostowe  na  wyżej  wymienionym 
potoku. W zakresie przyjętych do oferty zmian jest regulacja rowu Rudzianka, optymalizacja 
gabarytów  obiektów  mostowych  i  obniżenia  kosztów  ich  wykonania.  W  celu  poprawy 
bezpieczeństwa  zrezygnowano  z  wykonania  włączenia  drogi  serwisowej  w  obrębie 
skrzyżowania  i  przeniesiono  jego  lokalizację.  W  ten  sposób  uzyskano  możliwość  nie 
wliczenia do oferty jednego obiektu mostowego.” Wykonawca wskazał także w dalszej części 
wyjaśnień na inne założenia związane z optymalizacją rozwiązań projektowych (wiadukt nad 
torami kolejowymi, przebieg niwelety), które nie zostały zakwestionowane w odwołaniu, jako 
niezgodne z treścią SIWZ.  

W  załączeniu  do  wyjaśnień  z  dnia  27  czerwca  2016  r.  Konsorcjum  ENERGOPOL 

złożyło  wymaganą  przez  Zamawiającego  kalkulację  zaoferowanej  ceny  w  rozbiciu  na 
poszczególne składniki mające wpływ na wysokość ceny oferty. W poz. 8 tabeli wymaganej 
przez  Zamawiającego,  wykonawca  wycenił  element  robót  opisany  jako  „Budowa  4  małych 
mostów  nad  potokiem  (rowem)  Rudzianka  wraz  z  odcinkową  korektą  przebiegu  potoku 
Rudzianka” na kwotę 1 407 714,31 zł (brutto).  
 

Biorąc  pod  uwagę  zarówno  treść  SIWZ  (wraz  z  wyjaśnieniami  Zamawiającego),  

jak  i  wyjaśnienia  złożone  przez  Konsorcjum  ENERGOPOL  z  dnia  27  czerwca  2016  r.,  
w ocenie Izby nie ma podstaw do przyjęcia, że w ofercie tego wykonawcy pominięto jeden  
z elementów przedmiotu zamówienia, a tym samym że oferta nie uwzględnia całego zakresu 
przedmiotu  zamówienia.  Skoro  Zamawiający  dopuścił  możliwość  zastosowania  rozwiązań 
zamiennych,  pozwalających  na  rezygnację  z  części  obiektów  inżynierskich,  w  stosunku  do 
rozwiązań  opisanych  w  Koncepcji  Programowej,  to  wykonawcy  mogli  założyć  w  ofercie 
możliwość zastosowania takich rozwiązań zamiennych. Możliwe zatem było i dopuszczalne 


ujęcie  w  ofercie  rozwiązania  zamiennego,  które  zastąpi  rozwiązanie  wymagające 
wybudowania  czterech  mostów  na  potoku  Rudzianka  i  będzie  pełniło  te  same  funkcje. 
Rozwiązanie  to  umożliwi  jednocześnie  rezygnację  z  budowy  jednego  obiektu  mostowego. 
Zamawiający w sposób jednoznaczny dopuścił taką możliwość w odpowiedzi na pytanie nr 
143  do  treści  SIWZ.  Przyjęcie  w  ofercie  rozwiązania  zamiennego  nie  oznacza  zatem,  

ż

e przedmiot zamówienia nie został w całości uwzględniony w ofercie i nie został wyceniony 

w pełnym zakresie. 
 

Uwzględniając  to,  że  decyzje  w  sprawie  wprowadzenia  założonych  w  ofercie 

rozwiązań  zamiennych  zapadną  na  etapie  realizacji  zamówienia,  wykonawcy  powinni  
w  ofercie  uwzględnić  i  wycenić  te  rozwiązania,  uwzględniając  także  ryzyko  związane  
z  koniecznością  spełnienia  wszystkich  warunków,  które  Zamawiający  postawił,  tj. 
uzasadnienia  konieczności  wprowadzenia  zmian,  akceptacji  przez  Zamawiającego  oraz 
zmiany decyzji środowiskowej przy zachowaniu umownego terminu realizacji.  
 

Odnosząc  powyższe  do  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  ENERGOPOL,  Izba 

zważyła, że Odwołujący nie wykazał w toku postępowania okoliczności, iż nie jest możliwe 
spełnienie powyższych warunków przez tego wykonawcę, a w szczególności pozyskania w 
danym  zakresie  zmiany  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach  -  przy  zachowaniu 
umownego terminu realizacji inwestycji.  
 

Zauważyć należy również, że w świetle treści SIWZ w przedmiotowym postępowaniu, 

każdy  wykonawca  mógł  przewidzieć  w  ofercie  i  wycenić  ryzyko  związane  z  możliwością 
zaproponowania  zmian  optymalizacyjnych  do  rozwiązań  opisanych  w  Koncepcji 
Programowej, co wprost przeczy zarzutowi nieporównywalności ofert oraz zarzutowi złożenia 
oferty  wariantowej  (w  sytuacji,  gdy  Zamawiający  nie  przewidział  w  SIWZ  możliwości 
składania ofert wariantowych).  
 

Wobec  powyższego  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  i  art.  7  ust.  1  Pzp  

w odniesieniu do oferty Konsorcjum ENERGOPOL nie potwierdził się. 
 

Zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  ENERGOPOL  na  podstawie  art.  89 

ust.  1  pkt  4  Pzp,  pomimo,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia

Zgodnie  z  SIWZ  Rozdział  V  Opis  sposobu  przygotowania  i  złożenia  oferty  pkt.  5 

Sposób ustalenia ceny ofertowej ppkt. 5.2. cenę oferty brutto należy obliczyć na podstawie 
załącznika  do  SIWZ  Programu  funkcjonalno  -  użytkowego  (PFU)  wypełniając  załącznik 
„Wyceniony  Wykaz  Elementów  Rozliczeniowych"  WWER  -  zał.  nr  3.1.  SIWZ.  W  dalszym 
ppkt  5.5.  Zamawiający  ustalił,  że  w  cenie  oferty  należy  skalkulować  wszystkie  koszty 
i  czynności  związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia,  między  innymi:  wszelkie  koszty 


robót  przygotowawczych,  koszty  wykonania  projektu  organizacji  ruchu  na  czas  robót,  jego 
uzgodnienie, wykonanie, utrzymanie i likwidacja organizacji ruchu na czas robót, koszt robót 
porządkowych,  koszty  obsługi  geodezyjnej,  dokumentacji  powykonawczej,  koszty  badań 
laboratoryjnych,  inne  koszty  i  opłaty,  kary  i  odszkodowania  dla  osób  trzecich  wynikające  
z konieczności wykonania zamówienia w całości i gotowości do użytkowania. 

Przepis  art.  90  ust.  1  Pzp  wskazuje  m.in.,  że  jeżeli  cena  oferty  wydaje  się  rażąco 

niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości  zamawiającego  co  do 
możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% 
od  wartości  zamówienia  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert, 
zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 
elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny.  Jednocześnie  to  na  wykonawcy 
spoczywa  ciężar  dowodu,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  nie  jest  rażąco  niska  
w stosunku do przedmiotu zamówienia (art. 90 ust. 2 Pzp).  

Zamawiający  wyjaśnił  na  rozprawie,  że  na  14  ofert,  które  zostały  złożone  w  tym 

postępowaniu,  4  oferty  były  badane  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny.  Oferta  Konsorcjum 
ENERGOPOL  zawiera  cenę  o  40,3%  niższą  od  wartości  zamówienia,  lecz  nie  odbiega  od 

ś

redniej  arytmetycznej  ceny  wszystkich  złożonych  ofert.  Powyższe  stanowiło  podstawę  do 

wezwania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  wysokości  zaoferowanej  ceny. 
Zamawiający  wyjaśnił  przy  tym,  że  ponad  połowa  złożonych  ofert  zawierała  cenę  poniżej 
wartości zamówienia. 

Wezwanie z dnia 22 czerwca 2016 r. skierowane do Konsorcjum Energopol zostało 

sformułowane  w  oparciu  o  treść  art.  90  ust.  1  Pzp.  Zamawiający  wymagał  przedstawienia 
szczegółowej kalkulacji ceny oferty w rozbiciu na poszczególne składniki mające wpływ na 
wysokość zaoferowanej ceny. Zamawiający wymagał także odpowiedzi na pytania dotyczące 
cen składowych podanych w formularzu Wycenionego Wykazu Elementów Rozliczeniowych 
złożonym  w  ofercie  oraz  wypełnienia  przez  wykonawcę  tabeli  odnoszącej  się  do  kalkulacji 
cenowej wykonania robót budowlanych. 

Konsorcjum  ENERGOPOL  w  dniu  27  czerwca  2016  r.  złożyło  wyjaśnienia, 

uwzględniające  wszystkie  wymagane  przez  Zamawiającego  kwestie,  z  załączeniem  ofert 
podwykonawców  oraz  kalkulacją  zaoferowanej  ceny  w  rozbiciu  na  poszczególne  składniki 
mające wpływ na wysokość ceny, stosownie do treści wezwania.  

Powyższe  wyjaśnienia, w ocenie Izby, nie mogą być uznane za „zbyt ogólne”, gdyż 

odnoszą  się  w  sposób  rzeczowy  i  konkretny  do  wszystkich  okoliczności,  które  budziły 
wątpliwości  Zamawiającego  i  zostały  wyrażone  w  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień,  tj.  do 
zawartych  w  wezwaniu  pytań,  a  także  do  kwestii  wybranych  rozwiązań  technicznych, 
oszczędności  metody  wykonania  przedmiotu  zamówienia,  wyceny  robocizny,  kosztów 


ogólnych,  planowanego  zysku.  Wykonawca  przedstawił  wycenę  kluczowych  składników 
kosztów  oraz  przewidział  koszty  związane  z  czynnikami  wynikającymi  z  decyzji  
o  środowiskowych  uwarunkowaniach  itp.  Wyjaśnienia  obejmują  także  kalkulację  ceny  na 
opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji ZRID.  

Odnosząc się do zarzutu, iż złożone wyjaśnienia należy uznać za „nieuzasadniające 

możliwości  zaoferowania  ceny  w  taki  sposób,  aby  przedmiot  zamówienia  był  zgodny  
z  SIWZ”  należy  podkreślić,  że  Odwołujący  w  tym  zakresie  podnosił  w  szczególności  brak 
wyceny w ofercie jednego obiektu mostowego na potoku Rudzianka, tj. brak ujęcia w ofercie 
wyceny pełnego zakresu przedmiotu zamówienia.  

Jak  stwierdzono  powyżej,  przyjęcie  przez  wykonawców  w  przedmiotowym 

postępowaniu  możliwości  zastosowania  technologii  zamiennej,  mającej  na  celu 
optymalizację  rozwiązań  opisanych  w  PFU  i  Koncepcji  Programowej,  było  dopuszczalne 
i  zgodne  z  treścią  SIWZ.  W  ofercie  należało  zatem  wycenić  całkowity  zakres  przedmiotu 
zamówienia,  uwzględniając  jednoznacznie  dopuszczoną  przez  Zamawiającego  możliwość, 
a  zarazem  ryzyko  zastosowania  zamiennych  rozwiązań  optymalizacyjnych,  w  tym 
polegających  m.in.  na  możliwości  rezygnacji  z  części  obiektów  inżynierskich  opisanych 
w dokumentacji przetargowej.  

Wprowadzenie  zmian  optymalizacyjnych  wymagać  będzie  spełnienia  określonych 

przez  Zamawiającego  w  SIWZ  warunków,  jednak  nie  można  wykluczyć  możliwości 
spełnienia  tych  warunków  na  etapie  realizacji  zamówienia  (na  etapie  prac  projektowych). 
Odwołujący  nie  przedstawił  również  żadnych  dowodów  potwierdzających  brak  możliwości 
spełnienia  postawionych  przez  Zamawiającego  warunków,  co  do  wprowadzenia  rozwiązań 
zamiennych.  W  ofercie  można  było  zatem  uwzględnić  koszty  związane  z  możliwością 
wprowadzenia  tych  zmian  oraz  ryzyko  związane  z  koniecznością  spełnienia  wszystkich 
warunków postawionych przez Zamawiającego w tym zakresie.  

Dodatkowo  należy  wskazać,  że  Odwołujący  nie  przedstawił  dowodów  na  poparcie 

tezy,  że  Konsorcjum  ENERGOPOL  nie  wyceniło  w  ofercie  wszystkich  wymaganych  przez 
Zamawiającego  elementów  przedmiotu  zamówienia,  a  w  szczególności,  że  zaniżyło  w  ten 
sposób cenę oferty. Podkreślić należy, że wycena robót związanych z wykonaniem elementu 
przedmiotu  zamówienia  w  postaci  „4  małych  mostów  na  potoku  Rudzianka”  została 
dokonana z uwzględnieniem możliwości optymalizacji opisanego w PFU rozwiązania. W tym 
zakresie wycena została przeprowadzona w oparciu o ofertę podwykonawcy, załączoną do 
wyjaśnień  przedstawionych  Zamawiającemu.  Wykonawca  przyjął  koszt  wykonania  tego 
elementu na poziomie wyższym o 150 tys. zł niż w ofercie podwykonawcy, a ponadto koszt 
ten  został  przyjęty  na  poziomie  dwukrotnie  wyższym  niż  w  ofercie  Odwołującego. 
Okoliczności  te  przeczą  tezie  prezentowanej  przez  Odwołującego,  że  koszty  oferty 
Konsorcjum ENERGOPOL w tym zakresie zostały zaniżone. 


Reasumując  powyższe  należało  stwierdzić,  że  Konsorcjum  ENERGOPOL  złożyło 

wyjaśnienia odpowiednio - w zakresie wymaganym w wezwaniu Zamawiającego. Wycenione 
zostały wszystkie elementy wymagane w kalkulacji, w tym element obejmujący wykonanie 4 
mostów na potoku Rudzianka. Pozycja ta uwzględnia koszt wykonania pełnego zakresu prac 
związanych  z  realizacją  tego  elementu  przedmiotu  zamówienia,  wraz  z  możliwością 
zastosowania rozwiązań zamiennych, które zostały dopuszczone przez Zamawiającego.  

Tym  samym  nie  stwierdzono  podstaw  do  uznania,  że  oferta  Konsorcjum 

ENERGOPOL zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia i powinna 
podlegać odrzuceniu. 
 

Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisu  art.  7  ust.  1  Pzp, 

poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający  zasadę  zachowania  uczciwej 
konkurencji i równego traktowania wykonawców. 
 

Ze  względu  na  niezasadność  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  nie  znalazła 

podstaw  do  stwierdzenia  naruszenia  przepisu  art.  91  ust.  1  Pzp,  poprzez  zaniechanie 
czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty SKANSKA S.A.  

 
 
 
Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła,  jak  na 

wstępie, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 
Pzp  oraz  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  
w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

……………………………………. 

……………………………………. 

…………………………………….