Sygn. akt: KIO 1539/16
WYROK
z dnia 31 sierpnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2016 roku, w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 sierpnia 2016 r. przez
wykonawcę Polska Grupa Tekstylna sp. z o.o., Szałsza, ul. Cisowa 28, 42-677
Zbrosławice, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Domy Wczasowe WAM
sp. z o.o., ul. Jacka Odrowąża 15, 03-310 Warszawa,
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty Polskiej
Grupy Tekstylnej sp. z o.o., poprawienie w treści oferty Polskiej Grupy Tekstylnej
sp. z o.o. innej omyłki w trybie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, dokonanie
ponownego badania i oceny ofert.
2. Kosztami postępowania obciąża Domy Wczasowe WAM sp. z o.o., ul. Jacka Odrowąża
15, 03-310 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Polska
Grupa Tekstylna sp. z o.o., Szałsza, ul. Cisowa 28, 42-677 Zbrosławice tytułem
wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Domy Wczasowe WAM sp. z o.o., ul. Jacka Odrowąża 15, 03-310
Warszawa na rzecz Polskiej Grupy Tekstylnej sp. z o.o., Szałsza, ul. Cisowa 28,
42-677 Zbrosławice kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych,
zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 1539/16
Uzasadnienie
Zamawiający – Domy Wczasowe WAM sp. z o.o., ul. Jacka Odrowąża 15, 03-310
Warszawa prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest „Dostawa tekstyliów hotelowych (bielizny pościelowej, ręczników) dla
Oddziałów Domy Wczasowe WAM Sp. z o.o.”.
Dnia 12 sierpnia 2016 roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 17 sierpnia 2016 roku wykonawca Polska Grupa Tekstylna sp. z o.o., Szałsza, ul.
Cisowa 28, 42-677 Zbrosławice (dalej „Odwołujący”), wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez
niedokonanie przez zamawiającego poprawienia oczywistej omyłki w ofercie złożonej przez
odwołującego, art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, w związku z nieskorzystaniem przez
zamawiającego z uprawnienia do zwrócenia się do oferenta o wyjaśnienie dotyczące treści
oferty w sytuacji, gdy zamawiający miał zamiar odrzucić ofertę z powodu jej niezgodności
z s.i.w.z.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie
unieważnienia czynności zamawiającego polegającej na wyborze, jako najkorzystniejszej,
oferty wykonawcy Lawal spółka z o. o., nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności
ponownej oceny z uwzględnieniem okoliczności wskazanych w odwołaniu.
Odwołujący wskazał, iż w przedłożonej przez niego ofercie w poz. 11 formularza
ofertowego wymieniono prześcieradło o wymiarach 140 x 240 cm. Podany przez
odwołującego rozmiar przedmiotowych prześcieradeł nie wynikał jednak ze świadomego
zaoferowania niewielkiej części składowej przedmiotu zamówienia niezgodnego z s.i.w.z.,
lecz był spowodowany oczywistą omyłką pracownika odwołującego wypełniającego
formularz oferty. Pomyłka ta była usprawiedliwiona dokonaną przez zamawiającego
modyfikacją przedmiotu zamówienia właśnie w pozycji rozmiaru zamawianych prześcieradeł
(i to tylko jednej ich grupy). Wskazane w pierwotnej treści załączników nr 7 i 8 do s.i.w.z.
prześcieradła o rozmiarach 140 x 240 cm zastąpiono prześcieradłami o rozmiarze 150 x 250
cm w takiej samej ilości 240 sztuk.
Odwołujący wskazał, iż sporządzając ofertę był świadomy, że do treści oferty
wprowadzono modyfikacje i przygotowując ofertę cenową wziął to po uwagę. Jednakże ze
względu na oczywistą omyłkę pracownika w treści oferty w poz. 11 w załączniku nr 7
wpisano wielkość jednej pozycji prześcieradeł określoną w poprzedniej wersji s.i.w.z. Błąd
ten został wprost spowodowany faktem, iż pierwotnie zamawiający udostępnił plik
w formacie excel stanowiący załącznik nr 7, co miało pomóc uczestnikom postępowania
w przygotowaniu oferty. Po modyfikacji zapisów s.i.w.z., zamawiający nie przesłał do
uczestników postępowania zmodyfikowanego pliku excel. Pracownik odwołującego
przygotowując ofertę omyłkowo skopiował opisu produktów z nie obowiązującego już pliku.
Nie miało to jednak w żaden sposób wpływu na treść oraz wartość oferty. Cena oferowana
przez odwołującego niezależnie od wielkości przedmiotowych prześcieradeł pozostawała
bez zmian i wynosiła 19,19 zł netto, co w żaden sposób nie wpływało na globalną wartość
proponowanej ceny zamówienia czyli 302 907,87 zł brutto. O tym, że cena zamówienia nie
podlegałaby zmianom niezależnie od wielkości prześcieradeł może świadczyć choćby cena
oferowana w poz. 10 załącznika nr 7 do oferty w której cena oferowana za prześcieradło
o wielkości 140 x 250 cm wynosiła również 19,19 zł netto.
Odwołujący podniósł, iż biorąc pod uwagę powyższe, a przede wszystkim w związku
z dokonaną przez zamawiającego modyfikacją s.i.w.z., w sytuacji, gdy przyczyną odrzucenia
oferty odwołującego była pomyłka właśnie w zakresie przedmiotu zamówienia, którego
rodzaj był modyfikowany, dla zamawiającego oczywistym być powinno, że podanie przez
odwołującego niewłaściwego rozmiaru tylko jednego z wielu części składowych zamówienia
było rezultatem oczywistej pomyłki. Odwołujący podkreślił, że nie miał żadnego celu w tym,
aby wprowadzać do przesłanej oferty zapisy stojące w sprzeczności z s.i.w.z. Przedłożona
przez odwołującego oferta w zakresie przedmiotu zamówienia określała 24 pozycje, które
zebrane razem stanowiły przedmiot oferty. Rozmiar prześcieradeł określonych w poz. 11
oferty był więc zaledwie jednym z 24 rodzajów przedmiotów składających się na przedmiot
zamówienia. Co więcej, oferowana za ten jednostkowy przedmiot zamówienia cena nie
stanowiła nawet 2% wartości oferty tym bardziej, że niezależnie od przedstawionej wielkości
oferowanych prześcieradeł cena oferowana przez odwołującego nie uległaby zmianie.
Omyłka powodująca niezgodność oferty odwołującego z s.i.w.z. nie miała istotnego wpływu
na treść oferty.
Tymczasem pomimo wyżej wskazanych okoliczności, zamawiający nie podjął żadnych
działań związanych z korektą treści oferty zgodnie z art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp, chociaż
przeprowadzenie tego typu korekty w okolicznościach takich jak wyżej opisane wydaje się
obligatoryjne. W niniejszej sprawie Zamawiający z niezrozumiałych przyczyn nie skorzystał
z tego uprawnienia, w sytuacji gdy korekta złożonej oferty polegałaby jedynie na modyfikacji
o 10 cm rozmiaru oferowanych przez oferenta prześcieradeł, gdzie modyfikacja dotyczyłaby
jedynie jednej z 24 pozycji składających się na przedmiot zamówienia.
Co więcej, zgodnie z art. 87 ust 1 ustawy Pzp, zamawiającemu przysługuje również
uprawnienie do uzyskania od potencjalnych wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
złożonej oferty. Uprawnienie to jest, co prawda fakultatywne, jednakże jak wynika
z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej w przypadku, gdy zamawiający ma zamiar
odrzucić ofertę z powodu jej niezgodności z s.i.w.z. postępowanie dotyczące wyjaśnienia
treści oferty zgodnie z art. 87 ust 1 ustawy Pzp, staje się obligatoryjne (tak np. w wyroku Izby
z dnia 25 października 2010 r. - sygn. akt KIO/UZP 2220/10 oraz z dnia 1 czerwca 2012 r.
sygn. akt 1027/12). W przedmiotowej sprawie, zamawiający na żadnym etapie
rozpoznawania oferty odwołującego nie zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie niezgodności
oferty z s.i.w.z.
Zamawiający nie złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron, złożone
w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje
na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne. Izba w całości
popiera argumentację prezentowaną przez odwołującego.
Zamawiający, dnia 27 lipca 2016 roku, dokonał modyfikacji treści załącznika nr 7, poz. 11
do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w ten sposób, iż miejsce dotychczasowego
wymaganego rozmiaru prześcieradła (140x240 cm), wprowadził wymóg, aby prześcieradło
posiadało rozmiar 150x250 cm. Ilość zamawianych prześcieradeł pozostała bez zmian.
Dnia 12 sierpnia 2016 roku, odwołujący otrzymał od zamawiającego zawiadomienie
o wyniku postępowania. Jak wynika z tego pisma oferta złożona w terminie przez
odwołującego została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Jako
uzasadnienie tej decyzji zamawiający podał, że odwołujący nie uwzględnił dokonanej przez
zamawiającego modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia dokonanej w dniu
28 lipca 2016 roku. W efekcie odwołujący w przedłożonej ofercie w poz. 11 formularza
ofertowego zaoferował dostawę prześcieradeł o rozmiarach 140 cm x 240 cm zamiast
150 cm x 250 cm. Tym samym, zdaniem zamawiającego przedmiot zamówienia był
niezgodny z warunkami zawartymi w s.i.w.z.
Zgodnie z przepisem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający poprawia w ofercie
inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty niezwłocznie zawiadamiając o tym
wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
W przedmiotowej sprawie, w ocenie Izby, mamy do czynienia z inną omyłką w treści
oferty odwołującego, która powoduje jej niezgodność z treścią zmodyfikowanej specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, jednakże omyłka ta jest nieistotna, pozostająca bez wpływu
na całkowitą treść oferty (nie zmienia jej całkowitej wartości/ceny), która nadto daje się
sanować w trybie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zdaniem Izby, zamawiający,
mając na względzie dokonaną przez siebie modyfikację treści s.i.w.z., mógł powziąć
uzasadnione wątpliwości, iż odwołujący wypełniając załącznik nr 7, poz. 11 do s.i.w.z.
popełnił omyłkę, w szczególności biorąc pod uwagę okoliczność, iż zamawiający nie
przekazał, wraz z modyfikacją, zmienionego załącznika nr 7, który w swojej treści
uwzględniałby dokonaną przez zamawiającego modyfikację s.i.w.z. Powyższe, biorąc pod
uwagę argumentację odwołującego, mogło doprowadzić do sytuacji, którą odnajdujemy
w przedmiotowym postępowaniu, a mianowicie z niezamierzonym błędem odwołującego,
wypełniającym rzeczony załącznik. Izba stoi na stanowisku, iż omyłka poczyniona przez
odwołującego nie ma charakteru na tyle istotnego (nie dotyczy kryteriów oceny ofert), aby nie
dało jej się poprawić w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Za omyłkę należy bowiem
uznać podanie informacji innej niż zamierzona, informacji nieoddającej rzeczywistą wolę jej
autora w chwili składania danego oświadczenia (podobnie Izba w wyroku z dnia 7 kwietnia
2016 roku, sygn. akt KIO 430/16). Nadto wskazać należy, że zamawiający mając
wątpliwości, co do oświadczenia odwołującego w zakresie przedmiotu określonego w poz.
11 zał. Nr 7 do s.i.w.z. miał podstawę do zastosowania procedury wyjaśniania treści oferty,
określonej przepisem art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba stwierdziła, iż w przedmiotowej sprawie doszło do
naruszenia art. 87 ust. 1 oraz art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zamawiający nie dokonał
korekty innej omyłki odwołującego, chociaż wszystkie okoliczności sprawy wskazywały, że
podany w poz. 11 załącznika nr 7 do s.i.w.z., rozmiar prześcieradła wynikał z omyłki
odwołującego, powstałej podczas wypełniania formularza ofertowego, związanej
z modyfikacją, w trakcie przygotowywania oferty, treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Ponadto, zamawiający pomimo zamiaru odrzucenia oferty odwołującego
z powodu jej niezgodności z treścią s.i.w.z., nie zwrócił się do odwołującego, w trybie art. 87
ust 1 ustawy Pzp, z prośbą o wyjaśnienie treści oferty, choć zachodziły ku temu uzasadnione
podstawy.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238), uwzględniając koszty poniesione przez odwołującego
związane z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.
Przewodniczący:
…………………………