KIO 2323/16 KIO 2325/16 WYROK dnia 30 grudnia 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt  KIO 2323/16 

      KIO 2325/16 

WYROK 

z dnia 30 grudnia 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

           Przewodniczący:   Jolanta Markowska 

                     Protokolant:    Aneta Górniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2016 r. w Warszawie odwołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:  

A.  w 

dniu 

grudnia 

r. 

przez 

wykonawcę: 

W. 

S.A., 

ul. 

W.,  

B.

  w  dniu  9  grudnia  2016  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o zamówienie: 

A.C.P. Sp. z o.o., A.C. S.A. (...) W.,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:

  10  Wojskowy  Szpital  Kliniczny  

z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, (...) B.,  

przy udziale: 

A.  wykonawcy:

  W.  S.A.,  ul.  (...)  W.  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt KIO 2325/16, po stronie zamawiającego,  

B.  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie: 

Konsorcjum:  A.G.B.  Sp.  z 

o.o.,  Sp.  k.,  A.  Sp.  z  o.o.,  (...)  I.  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  2323/16  oraz    KIO  2325/16  po  stronie 

zamawiającego,  

orzeka: 

A.  uwzględnia odwołanie o sygn. akt KIO 2323/16 i nakazuje Zamawiającemu: 

- unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

- powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym: 

a)    zwrócenia  się  do  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej  im.  Św.  Jana  

z  Dukli,  czyli  podmiotu  na  rzecz  którego  zostały  wykonane  roboty 

budowlane  przez  podmiot  udostępniający  zasoby,  tj.  B.  sp.  z  o.o.  na 

podstawie § 1 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 


lutego  2013  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający  od  wykonawcy,  oraz  form,  w  jakich  te  dokumenty  mogą 

być  składane  (Dz.U.  z  2013  r.  poz.  231),  o  przedłożenie  dodatkowych 

informacji lub dokumentów bezpośrednio zamawiającemu, 

b)  wezwania  Konsorcjum:  A.G.B.  Sp.  z  o.o.,  Sp.  k.,  AGB  2  Sp.  z  o.o.  do 

wyjaśnienia 

treści 

zobowiązania  

o udostepnieniu zasobów w postaci wiedzy i doświadczenia, złożonego 

przez B. sp. z o.o.  w trybie art. 26 ust. 2b Pzp, 

    B. oddala odwołanie o sygn. akt KIO 2325/16, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego: 

10  Wojskowy  Szpital Kliniczny  

Polikliniką 

Samodzielny 

Publiczny 

Zakład 

Opieki 

Zdrowotnej,  

(...)  B.  oraz

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie: 

A.C.P.  Sp.  z 

o.o., A.C. S.A. (...) W., i: 

2.1  zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

40 000 zł 00 gr 

(słownie:  czterdzieści  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

odwołujących się, w tym:  

A.  kwotę 

20  000  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczoną przez wykonawcę: 

W. S.A., ul. (...) 02-672 W.,  

B.    kwotę 

20  000  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie: 

A.C.P. Sp. z o.o., A.C. S.A. (...) W., 

2.2  zasądza  kwotę 

20  000  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero 

groszy)  od  zamawiającego:

10  Wojskowy  Szpital  Kliniczny  z  Polikliniką 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej,  (...)  B.  na  rzecz 

wykonawcy:

W. 

S.A.,  

ul. 

W. 

stanowiącą 

koszty 

poniesione  

z tytułu wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015,  poz.  2164  ze  zm.)  na  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Bydgoszczy. 


Przewodniczący:      ……………...……… 


Sygn. akt KIO 2323/16 

Sygn. akt KIO 2325/16 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  10  Wojskowy  Szpital  Kliniczny  z  Polikliniką  SP  ZOZ  w  Bydgoszczy  

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.  „Budowa  kompleksu  Polikliniki".  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 31 maja 2016 r. r. pod nr 2016/S 103-184112. 

W  dniu  30  listopada  2016  r.  Zamawiający  przekazał  wykonawcom  informację  

o wyborze oferty najkorzystniejszej. 

KIO 2323/16 

Odwołujący:  W.  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  wniósł  odwołanie,  zarzucając  

Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

art.  22  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  4  Pzp,

  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia z postępowania Konsorcjum: A.G.B. Sp. z o.o. Sp.k., A. Sp. z o.o. z siedzibą w 

I.iu,

 dalej „Konsorcjum A." pomimo, iż wykonawca nie wykazał spełniania warunku udziału w 

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia niezbędnego do wykonania zamówienia; 

art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w związku z art. 107 Kodeksu 

cywilnego  w  związku  z  art.  14  Pzp

,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania 

Konsorcjum  A.,  pomimo,  iż  wykonawca  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  

w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia,  gdyż  uzupełnione 

dokumenty zostały podpisane przez osobę nieuprawnioną; 

§1 ust.5 rozporządzenia

 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie 

rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich 

te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. poz. 231), poprzez zaniechanie zwrócenia 

się  do  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej  im.  Św.  Jana  z  Dukli,  czyli  podmiotu  na  rzecz 

którego zostały wykonane roboty budowlane przez podmiot udostępniający zasoby, tj. B. sp. 

z  o.o.  pomimo,  iż  z  informacji  ogólnie  dostępnych  wynika,  że  B.  Sp.  z  o.o.  nie  ukończył 

realizacji 

zamówienia, 

zakresie 

którego 

została 

udostępniona 

wiedza 

i  doświadczenie,  i  które  zostało  wskazane  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  przez 

Konsorcjum A.; 

art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w związku z art. 26 ust. 2b Pzp

poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  Konsorcjum  A.,  pomimo  iż  zobowiązanie 

do  udostępnienia  zasobów  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia  udzielone  przez  B.  sp.  z  o.o. 

nie  ma  charakteru  realnego,  a  w  konsekwencji  wykonawca  nie  udowodnił,  


ż

e będzie faktycznie dysponował ww. zasobami. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienia czynności badania i oceny ofert, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

ewentualnie  zwrócenia  się  do  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej  im.  Św.  Jana  z 

Dukli  w  trybie  §1  ust.  5  rozporządzenia  o  dokumentach  o  potwierdzenie,  czy  podmiot 

udostępniający  zasoby  Konsorcjum  A.,  tj.  B.  sp.  z  o.o.  wykonał  należycie,  zgodnie  z 

zasadami  sztuki  budowlanej  i  prawidłowo  ukończył  całe  zamówienie  pn.  „Rozbudowa  i 

Modernizacja Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej"; 

wykluczenia Konsorcjum A. z postępowania; 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W  dniu  29  sierpnia  2016  r.  Zamawiający  po  raz  pierwszy  dokonał  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. Na czynność wyboru wpłynęły dwa odwołania, w tym m.in. odwołanie W. 

S.A.  W  zakresie  zarzutów  dotyczących  oferty  Konsorcjum  A.  Zamawiający,  pismem  z  dnia 

20.09.2016 r., uznał, że nastąpiły uchybienia  w postępowaniu  w  zakresie określonym w cz. 

III pkt 2 lit. a i b odwołania i w konsekwencji uwzględnił zarzuty odwołania W. S.A. dotyczące 

oferty  Konsorcjum  A.,  zobowiązując  się  do  ponownego  badania  i  oceny  oferty  Konsorcjum 

A., 

tym 

do 

wezwania 

wykonawcy 

do 

wyjaśnienia 

i uzupełnienia oferty. 

Zamawiający,  w  wyniku  powtórnego  badania  i  oceny  ofert,  powtórzył  ww.  czynności 

i dokonał wyboru oferty Konsorcjum A., jako oferty najkorzystniejszej. 

Konsorcjum  A.,  pomimo  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów  i  wyjaśnień,  nie 

wykazało  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  Zamawiający  dokonał  wyboru 

oferty  tego  wykonawcy  z  naruszeniem  art.  22  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  4 

Pzp. 

Zarzuty dotyczące braku potwierdzenia spełniania warunków przez Konsorcjum A., w 

zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia. 

W  celu  potwierdzenia  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

posiadanej wiedzy i doświadczenia Zamawiający wymagał wykazania, że wykonawca: 

• 

dot. wykonawstwa

 - w okresie ostatnich pięciu lat, przed upływem terminu składania ofert,  

a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  -  wykonał  co  najmniej  

3  budynki

 w tym: 3 użyteczności publicznej i 2  dla służby  zdrowia (na podstawie odrębnej 

umowy  lub  zlecenia,  itp.)  o  wartości  inwestycji  powyżej  40.000.000  zł  brutto  każdy  

(o  powierzchni  użytkowej  co  najmniej  8  000m2),  w  tym  jeden  wykonany  w  systemie 


zaprojektuj  i  wybuduj,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  dat  i  miejsca  wykonania 

z załączeniem dokumentów potwierdzających, że zlecenie zostało wykonane należycie. 

Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  28  z  dnia  10  czerwca  2016  r.,  Zamawiający 

wymagał,  aby  wykonawca,  w  ramach  zrealizowanych  zamówień,  uzyskał  również 

pozwolenie na użytkowanie. 

Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  1  z  dnia  10  czerwca  2016  r.  Zamawiający 

sprostował liczbę budynków w ten sposób, że 2 budynki miały być budynkami użyteczności 

publicznej, a co najmniej jeden budynkiem służby zdrowia. 

Odwołujący  podkreślił,  że  zarówno  wyjaśnienia,  jak  i  uzupełnienia  oświadczeń 

i dokumentów złożone przez Konsorcjum A. zostały dokonane w sposób nieskuteczny, gdyż 

zostały  podpisane  przez  osobę  do  tego  nieuprawnioną.  Z  pełnomocnictwa  załączonego  do 

oferty  jednoznacznie  wynika,  iż  p.  P.L.  był  wyłącznie  uprawniony  do  działania  w  imieniu 

Lidera  Konsorcjum  łącznie  z  drugą  osobą,  tymczasem  zarówno  wyjaśnienia,  jak 

i uzupełnienia zostały podpisane jedynie przez p. L., a do uzupełnień nie zostało dołączone 

nowe pełnomocnictwo.  

Wykonawca, Konsorcjum A., nie potwierdził posiadania wymaganego doświadczenia 

w zakresie wykonanych robót budowlanych. W wykazie załączonym do oferty, tylko pozycje 

od 1-4 dotyczą realizacji robót budowlanych (pozostałe pozycje dotyczą usług projektowych). 

Jednak 

zarówno 

wykaz 

załączony 

ofercie, 

jak 

dokumenty 

i  wyjaśnienia  założone  w  wyniku  uzupełnień  nie  potwierdzają  spełniania  warunku  wiedzy  i 

doświadczenia w zakresie wymaganym przez Zamawiającego: 

a.

Poz. 1 Wykazu - Akademia Sztuk Pięknych - spełnia wymagania w zakresie budynku 

użyteczności publicznej, 

b.

Poz.  2  Wykazu  -  Termy  Maltańskie  -  spełnia  wymagania  w  zakresie  budynku 

użyteczności publicznej oraz budynku wykonanego w systemie „zaprojektuj i wybuduj"; 

c.

Poz. 3 Wykazu - Budowa Hali Widowiskowo -Sportowej przy (...) w T. - ze złożonych 

w  ramach  wyjaśnień  i  uzupełnień  dokumentów,  oraz  z  dokumentów,  które  Odwołujący 

otrzymał od Inwestora w drodze dostępu do informacji publicznej wynika, iż to Inwestor, a nie 

wykonawca,  uzyskał  pozwolenie  na  użytkowanie  budynku.  Powyższe  skutkuje  tym,  iż 

Konsorcjum  A.  nie  wykazało  w  przedmiotowym  zakresie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. 

d.

Poz.  4  Wykazu  -  Przebudowa,  rozbudowa  i  nadbudowa  Uniwersyteckiego  Szpitala 

Dziecięcego  w  Krakowie  -  złożone  wyjaśnienia  i  dokumenty  w  sposób  jednoznaczny 

potwierdzają,  iż  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  wybudowano,  a  więc  wykonano  jedynie 

lądowisko  dla  śmigłowców.  W  zakresie  Segmentów  LF  i  PK  o  powierzchni  odpowiednio 

134,34  m2  oraz  780,52  m2  złożone  dokumenty  są  wzajemnie  sprzeczne.  Inwestor 


oświadczył, że była to budowa, natomiast podmiot udostępniający zasoby - Chemobudowa, 

ż

e  przebudowa.  Niemniej  jednak  powierzchnia  obu  tych  budynków  jest  zbyt  mała,  aby 

potwierdzić  spełnianie  warunku.  Pozostałe  roboty  budowlane  dotyczyły  przebudowy 

wewnętrznej, rozbudowy i nadbudowy. Dodatkowo powierzchnia budynków jest mniejsza od 

wymaganej  w  warunku.  Wśród  wskazanych  budynków  tylko  segment  B  ma  powierzchnię 

ponad 8 000 m2. Z załączonych dokumentów wynika, że w ramach Segmentu B wykonawca 

wykonał  jedynie  przebudowę  wewnętrzną  i  zabudowę  tarasów  o  powierzchni  1  122,02  m2.  

Z  załączonych  dokumentów  i  oświadczeń  nie  wynika,  jaka  jest  wartość  robót  budowlanych 

dla  poszczególnych  budynków.  W  wykazie  robót  została  wpisana  wartość  całej  inwestycji,  

a nie wartość robót polegających na budowie. 

Zatem,  wskazana  realizacja  nie  spełnia  warunku  w  zakresie  budowy  polegającej  na 

wykonaniu min. 8 000 m2 powierzchni użytkowej, jak również wymaganej wartości 40 mln zł 

brutto.  Nawet  gdyby  przyjąć  założenie,  że  wszystkie  segmenty  stanowią  jeden  budynek,  to 

łącznie  nie  uzyskamy  wymaganej  powierzchni  nowobudowanej  na  poziomie  8  000  m2.  

Z  uzupełnionych  dokumentów  i  wyjaśnień,  wynika  również,  że  uzyskanie  pozwolenia  na 

użytkowanie  nie  wchodziło  w  zakres  przedmiotu  zamówienia.  Pozycja  ta  nie  potwierdza 

zatem spełniania warunku wybudowania budynku służby zdrowia wartości inwestycji powyżej 

40  000  000  zł  brutto  o  powierzchni  użytkowej  co  najmniej  8  000  m2  wraz  z  uzyskaniem 

pozwolenia na użytkowanie. 

W  ramach  uzupełnienia  dokumentów  Konsorcjum  A.  złożyło  kolejną  referencję 

udostępnioną  przez  B.  Sp.  z  o.o.  dotyczącą  realizacji  inwestycji  pod  nazwą  „Rozbudowa 

i  Modernizacja  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej"  oraz  uzupełniło  wykaz  robót. 

Z  załączonej  referencji  wynika,  iż  dotyczy  ona  jedynie  I  Etapu  inwestycji,  tj.  budynku 

szpitalnego  nr  4,  a  nie  realizacji  całego  zamówienia.  Z  powszechnie  dostępnych  informacji 

wynika,  iż  przedmiotowa  inwestycja  do  dnia  dzisiejszego  nie  została  ukończona,  

a wykonawca  w dniu 24 października 2016 r. odstąpił od umowy. W związku z powyższym 

nie można mówić o należytym wykonaniu zamówienia oraz o złożeniu przez Konsorcjum A. 

dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie zamówienia. 

Z  dokumentacji  postępowania  dostępnej  na  stronie  zamawiającego  -  Centrum 

Onkologii  Ziemi  Lubelskiej  im.  Św.  Jana  z  Dukli,  tj.  Wzoru  Umowy,  wynika,  że  w  zakresie 

budynku  nr  4,  którego  dotyczy  referencja,  część  robót  miała  zostać  zakończona  dopiero  

w Etapie III, tj. do dnia 30.11.2016. W tym też terminie wykonawca miał uzyskać pozwolenie 

na użytkowanie (w Etapie I pozwolenie na użytkowanie miało charakter czasowy). 

Zgodnie  z  §1  ust.  5  rozporządzenia  o  dokumentach,  w  razie  konieczności; 

szczególnie gdy wykaz lub dowody, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 2, 3 oraz ust 2, 

budzą  wątpliwości  zamawiającego  lub  gdy  z  poświadczenia  albo  z  innego  dokumentu 


wynika,  że  zamówienie  nie  zostało  wykonane  lub  zostało  wykonane  nienależycie,

zamawiający  może  zwrócić  się  bezpośrednio  do  właściwego  podmiotu,  na  rzecz  którego 

roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  były  lub  miały  zostać  wykonane,  o  przedłożenie 

dodatkowych informacji lub dokumentów bezpośrednio zamawiającemu.  

Z  przywołanego  przepisu  wynika,  iż  potwierdzenie  należytego  wykonania  ma 

dotyczyć całego zamówienia, a nie jedynie jednego z jego elementów. Jak wyżej wskazano, 

zamówienie  nie  zostało  wykonane  do  dnia  dzisiejszego,  nie  może  zatem  stanowić 

potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, a Zamawiający winien zwrócić 

się do podmiotu, na rzecz którego roboty budowlane miały zostać wykonane, o przedłożenie 

dodatkowych informacji. 

Dodatkowo,  jak  wynika  z  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

dotyczącego  dokończenia  realizacji  inwestycji  pod  nazwą  „Rozbudowa  i  Modernizacja 

Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej",  Konsorcjum  B.  nie  wykonało  większości  konstrukcji 

budynku  nr  4,  gdyż  roboty  te  wykonał  poprzedni  wykonawca,  który  również  nie  dokończył 

realizacji  zamówienia.  W  związku  z  powyższym,  trudno  uznać,  że  Konsorcjum  B. 

w ramach tego zamówienia wybudowało budynek. 

Ponadto,  w  ocenie  Odwołującego,  z  treści  zobowiązania  B.  sp.  z  o.o.  do 

udostępnienia zasobów nie wynika, iż udostępnienie będzie miało charakter realny. B. sp. z 

o.o.  udostępnia  bowiem  swoją  wiedzę  i  doświadczenie  w  zakresie  robót  budowlanych, 

natomiast zobowiązuje się do udziału w realizacji zamówienia w charakterze podwykonawcy 

jedynie  w  zakresie  usług,  przy  czym  w  zobowiązaniu  nie  wskazano,  jakie  usługi  będą 

ś

wiadczone  na  rzecz  Konsorcjum  A..  W  konsekwencji  Konsorcjum  A.  nie  udowodniło,  że 

będzie dysponowało udostępnionymi zasobami. 

Pozycja  ta  nie  potwierdza  zatem  spełniania  warunku  wybudowania  budynku  służby 

zdrowia  wartości  inwestycji  powyżej  40.000.000  zł  brutto  o  powierzchni  użytkowej  co 

najmniej 8 000m2, w ramach której wykonawca uzyskał pozwolenie na użytkowanie. 

KIO 2325/16 

Konsorcjum  A.C.  Polska  Sp.  z  o.o.  A.C.  S.A.  wniosło  odwołanie  wobec  czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

-  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  3  Pzp,  poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty 

Konsorcjum A.; 

-  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  poprzez  odrzucenie  oferty  Konsorcjum  A.,  jako  niezgodnej  ze 

specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  z  uwagi  na  rzekomy  brak  wyceny  czy 

niezaoferowanie w ramach oferty Konsorcjum: 

pom.0.0232 CallCenter; 


pom. 0.063 sala dializ + izolatka + stacja uzdatniania widy+ komplet wyposażenia wg 

PFU; 

w pom. sala  wybudzeń dla pozycji łóżko szpitalne 4szt.; 

w pom. 0.094. Chłodnia na odpady medyczne, 

podczas  gdy  wszystkie  ww.  pozycje  zostały  ujęte  w  ofercie  Konsorcjum  A. 

i  wycenione  w  ramach  Formularza  Zestawienie  wyposażenia  technicznego  stanowiącego 

załącznik do oferty; 

-  art.  89  ust.  1  pkt  6  Pzp,  poprzez  przyjęcie,  że  w  ofercie  Konsorcjum A.  występuje  błąd  w 

obliczeniu  ceny  z  uwagi  na  rzekome  niezaoferowanie  ww.  czterech  pozycji,  podczas  gdy 

wykonawca  zaoferował  i  wycenił  wszystkie  pozycje  wskazane  w  Formularzu  Zestawienie 

wyposażenia technicznego; 

- art. 87 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w 

zakresie  pozycji  wskazanych  w  pkt  1  i  4  powyżej,  co  doprowadziło  do  niezasadnego 

odrzucenia oferty z powodu niezgodności ww. pozycji z treścią SIWZ. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu: 

- unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum A.;  

- unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;  

-  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  Konsorcjum  A.  jako 

najkorzystniejszej. 

Oferta  Odwołującego  została  pierwotnie  wybrana  jako  najkorzystniejsza  pismem  

z dnia 29 sierpnia 2016 r. W dniu 9 września 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawcę 

o  wniesieniu odwołań przez Konsorcjum: A. oraz  wykonawcę: W. S.A. Wyrokiem z dnia 23 

września 2016 r. (sygn. akt KIO 1681/16) Krajowa Izba Odwoławcza orzekła o uwzględnieniu 

odwołania Konsorcjum A. i nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty 

najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  zakresie  oferty 

Konsorcjum  A.,  co  Zamawiający  uczynił  dnia  27  października  2016  r.  Izba  nie  nakazała 

odrzucenia oferty Odwołującego. 

Dnia  2  listopada  2016  r.  Zamawiający  ponownie  wezwał  Odwołującego  do  złożenia 

wyjaśnień  oraz  dodatkowo,  pismem  z  dnia  16  listopada  2016  r.  zawiadomił  Odwołującego  

o poprawieniu omyłek zgodnie z art. 87 ust. 2 Pzp. Dnia 21 listopada 2016 r. Zamawiający 

wezwał wykonawcę dodatkowo do złożenia wyjaśnień w zakresie oświadczeń i dokumentów 

oraz treści złożonej oferty. 

Pismem  z  dnia  30  listopada  2016  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego  

o odrzuceniu jego oferty oraz o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. oferty Konsorcjum A.. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  niniejszym  postępowaniu  postanowienia  SIWZ 

i  Wzoru  Umowy  wskazują  jednoznacznie,  że  cena  za  realizację  złożonego  zamówienia 


realizowanego w formule zaprojektuj i wybuduj ma charakter ryczałtowy i składa się z sumy 

cen ryczałtowych za poszczególne pozycje ujęte w Formularzu ofertowym, tj. 

a) ryczałtowej wartości wykonania dokumentacji projektowej;  

b) ryczałtowej wartości wykonania robót budowlanych;  

c) ryczałtowej wartości wyposażenia medycznego 

d) ryczałtowej wartości wynagrodzenia niemedycznego.  

Fakt  ten  nie  był  sporny  w  czasie  rozprawy  przed  KIO,  w  wyniku  przeprowadzenia  której 

zapadł  wyrok  o  sygn.  KIO  1681/16.  W  wyroku  Izba  nakazała  wezwanie  Konsorcjum  A.  do 

wyjaśnień pozycji w załączniku pn. Zestawienie wyposażenia technologicznego, które mogły 

budzić  wątpliwości  Zamawiającego.  W  konsekwencji  Izba  zobligowała  Zamawiającego  do 

„zbadania  wewnętrznej  spójności  i  poprawności  zadeklarowanych  elementów  przedmiotu 

oferty  (pozycji  w  tabelach)  oraz  dokonanych  obliczeń".  Zamawiający,  częściowo  wykonując 

wyrok  KIO  (wezwania  nie  dotyczyły  wyjaśnień  wszystkich  pozycji,  do  których  odnosił  się 

wyrok KIO) wezwał Konsorcjum A. do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust 4 i 87 ust 1 Pzp 

pismami z dnia: 27.10.2016, dnia 02.11.2016 r. oraz z dnia 21.11.2016 r.  

W  odpowiedzi  na  każde  z  ww.  wezwań  Konsorcjum  A.  złożyło  wyczerpujące 

wyjaśnienia, wskazując, że pozostaje w gotowości do udzielania dalszych wyjaśnień. 

Odnosząc  się  do  zakwestionowanych  przez  Zamawiającego  pozycji  w  ofercie, 

Odwołujący wskazał, co następuje: 

W odniesieniu do „Pom.0.0232 Call Center". 

Pozycja  ta  była  przedmiotem  wyjaśnień  Konsorcjum  A.  złożonych  jeszcze  przed 

pierwszym  wyborem  oferty  najkorzystniejszej.  Powyższe  wyjaśnienia  okazały  się 

satysfakcjonujące dla Zamawiającego, który nie dokonał odrzucenia oferty Konsorcjum A. po 

ich  otrzymaniu,  ale  wybrał  jako  najkorzystniejszą.  Zamawiający  nie  miał  wątpliwości,  że 

zakres  zamówienia  objęty  wyjaśnieniami  Odwołującego  został  prawidłowo  wyceniony  w 

ramach  Formularza  pn.  Zestawienie  wyposażenia  technologicznego  i  zaoferowany  przez 

wykonawcę  w  ramach  oferty.  Istotne  jest  bowiem  nie  miejsce  wyceny  poszczególnych 

elementów,  ale  fakt  ich  zaoferowania  w  ramach  ceny  ofertowej,  która  ma  charakter 

ryczałtowy. 

Odwołujący podkreślił, że po wydaniu przez Izbę wyroku z dnia 23 września 2016 r. 

Konsorcjum  A.  nie  zostało  ponownie  wezwane  do  złożenia  wyjaśnień  odnoszących  się  do 

przedmiotowej 

pozycji. 

Odwołujący 

A. 

podtrzymał 

stanowisko,  

ż

e  przedmiotowe  elementy  poz.  Call  Center  zostały  wycenione  w  ramach  oferty 

Odwołującego,  a  z  uwagi  na  uzyskanie  kompleksowej  ceny  od  dostawcy  za  pełny  zakres 

objęty  ofertą  dostawcy,  nie  zostały  one  jedynie  szczegółowo  wyspecyfikowane  i  rozbite 

w  odrębnych  pozycjach.  Jednocześnie,  zgodnie  ze  złożonymi  wyjaśnieniami,  pozycje  te 


zostały zaoferowane i wycenione w ramach wskazanych w wyjaśnieniach punktów. W ocenie 

Odwołującego  oferta  jest  w  tym  zakresie  spójna  i  kompletna,  i  zawiera  wszystkie  elementy 

podlegające wycenie w ramach formularza Zestawienie technologiczne. 

W odniesieniu do: „Pom. 0.063 sala dializ +izolatka+ stacja uzdatniania wody+ komplet 

wyposażenia wg PFU” 

Co  do  tej  pozycji  Odwołujący  także  składał  wyjaśnienia  na  etapie  przed  pierwszym 

wyborem,  kiedy  to  szczegółowo  wyjaśnił,  że  zakres  przedmiotowej  pozycji  został 

zaoferowany  przez  jednego  z  głównych  wybranych  przez  wykonawcę  dostawców  w 

komplecie  z  wieloma  innymi  zaoferowanymi  przez  niego  zakresami  składającymi  się  na 

przedmiot  inwestycji,  jednak  nie  został  osobno  wyszczególniony  w  otrzymanej  przez 

Wykonawcę ofercie. Ze względu na okres wakacyjny w odpowiedzi na prośbę wykonawcy o 

uszczegółowienie  oferty  w  zakresie  ceny  przedmiotowej  pozycji  dostawca  był  w  stanie 

jedynie potwierdzić, iż jego oferta obejmuje także zakres przedmiotowej pozycji, której koszt 

został  odpowiednio  ujęty  w  następujących  punktach  w  zakresie  pozycji  oferowanych  przez 

dostawcę: 

W  zaistniałej  sytuacji  wyszczególnienie  dodatkowej  kwoty  w  tym  zakresie  stanowiłoby 

powielenie  kosztu  tej  składowej  ceny  ofertowej,  jako  że  jej  koszt  został  uwzględniony  

w  wyżej  przytoczonych  pozostałych  pozycjach.  Wykonawca  potwierdził,  iż  przedmiotowa 

pozycja  jest  objęta  zaoferowaną  ceną  ofertową  i  będzie  dostarczona  w  przypadku  wyboru 

wykonawcy w cenie przedstawionej w ofercie. 

Zamawiający po wydaniu wyroku o sygn.. akt KIO 1681/16 wezwał Konsorcjum A. do 

wyjaśnienia przedmiotowej pozycji, wskazując w wezwaniu, że: 

„nie  wpisano  ceny  dla  pom.  0.063  sala  dializ  +izolatka+stacja  uzdatniania  wody-...

brak 

wypełnienia ceny jednostkowej netto spowodował niewycenienie tej pozycji ze skutkami dla 

wartości netto, brutto i VAT w wysokości 0.00". 

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  Konsorcjum  A.  podtrzymało  wyjaśnienia 

z dnia 17 sierpnia 2016 r. W odniesieniu do omawianej pozycji wyjaśnienia były identyczne 

na etapie przed pierwszym wyborem i po wyroku KIO. Z nieznanych przyczyn Zamawiający 

twierdzi, że Odwołujący nie wycenił ww. pozycji w ofercie, co stoi w jaskrawej sprzeczności z 

dwukrotnie powtarzanymi wyjaśnieniami Odwołującego.  

W odniesieniu do „Pomieszczenia sala wybudzeń dla poz. łóżko szpitalne 4 szt.” 

Odnośnie  przedmiotowej  pozycji  Odwołujący  składał  wyjaśnienia  przed  pierwszym 

wyborem  oferty  najkorzystniejszej,  w  których  wskazał,  że  w  pozycji  Łóżko  szpitalne  nie 

wpisano żadnej kwoty, gdyż wykonawca w ramach współpracy na szerszą skalę z wybranym 

dostawcą otrzyma je bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, w związku z czym jest 


w  stanie  dostarczyć  je  w  ramach  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  bez  ponoszenia 

ż

adnych  strat  w  tym  zakresie.  Jednocześnie  wykonawca  potwierdził,  iż  przedmiotowe 

pozycje  są  objęte  zaoferowaną  ceną  ofertową  i  będą  dostarczone  w  cenie  przedstawionej  

w ofercie. 

Konsorcjum  A.  zostało  wezwane  do  złożenia  wyjaśnień  co  do  tej  pozycji  po  wyroku 

KIO w sprawie KIO 1681/16.  

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  Odwołujący  wyjaśnił,  że  powód  braku  wskazania 

ceny  jednostkowej  netto  został  wskazany  w  wyjaśnieniach  z  dnia  17.08.2016  r.,  gdzie 

wykonawca  potwierdził,  iż  przedmiotowa  pozycja  jest  objęta  zaoferowaną  ceną  ofertową 

oraz  w  ramach  jakich  innych  pozycji  została  skalkulowana  jej  cena.  Nie  sposób  zatem 

przyjąć,  iż  przedmiotowa  pozycja  jest  deficytowa,  gdyż  jej  koszt  ujęty  jest  w  pozostałych 

pozycjach  oferowanych  wykonawcy  przez  danego  dostawcę,  którego  oferta  została 

ostatecznie przyjęta do kalkulacji ceny ofertowej, a co więcej wykonawca dodatkowo upewnił 

się,  iż  w  ramach  otrzymanej  oferty  ta  pozycja  zostanie  także  dostarczona  zgodnie  

z dokumentacją postępowania, co jest jednoznaczne z tym, iż jej koszt został ujęty w ofercie 

cenowej. 

Podobnie,  jak  w  pozycji  nr  2  powyżej,  Zamawiający  bezzasadnie  nie  uwzględnił 

złożonych  wyjaśnień,  uznając  je  za  „niespójne  i  upiększające  rzeczywistość".  Odwołujący 

zauważył,  że  łóżka  szpitale  są  przedmiotem  dostawy  w  ramach  niniejszego  zamówienia  

w  szeregu  pozycji  -  a  uzyskanie  na  skutek  większego  zamówienia  u  dostawcy  rabaty 

pozwoliły  na  uzyskanie  dodatkowego  łóżka  szpitalnego  w  ramach  zaoferowanej  przez 

poddostawcę ceny na zamawiany pakietowo zestaw łóżek, co powoduje, że cena ww. łóżka 

została  skalkulowana  i  rozbita  na  ceny  analogicznych  pozycji  w  zakresie  łóżek  szpitalnych  

w  ofercie.  Tym  samym  brak  jest  podstaw  do  twierdzenia,  że  wykonawca  łóżka  nie 

zaoferował, czy też nie wycenił.  

W odniesieniu do „Pom. 0.094 chłodnia na odpady medyczne”. 

Zamawiający ani na wcześniejszym etapie postępowania, ani też po wydaniu wyroku 

KIO w sprawie KIO 1681/16, nie wezwał Konsorcjum A. do wyjaśnień przedmiotowej pozycji. 

Tym  samym  odrzucenie  oferty  za  niezgodność  z  SIWZ,  czy  też  błąd  w  odniesieniu  do  ww. 

pozycji  z  Formularza  zestawienie  technologiczne  jest  przedwczesne  i  niezasadne.  Jeżeli 

powyższa  kwestia  budziła  wątpliwości  Zamawiającego,  to  winien  on  skorzystać  

z procedury wyjaśnienia treści oferty (art. 87 ust. 1 Pzp). Odrzucenie oferty bez skorzystania 

z procedury wyjaśnień stanowi naruszenie art. 87 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Jednocześnie Odwołujący wyjaśnił w odwołaniu, że pozycja „Pom. 0.094 chłodnia na 

odpady  medyczne"  została  zaoferowana  przez  jednego  z  podwykonawców,  który  złożył 

kompleksową  ofertę  także  w  innych  zakresach  objętych  przedmiotem  zamówienia,  


w  ramach  których  została  ujęta  przedmiotowa  pozycja.  Nie  została  jednak  ona  oddzielnie 

wyszczególniona  kosztowo  w  otrzymanej  od  podwykonawcy  ofercie,  a  wyodrębnienie  jej 

kosztu  przed  złożeniem  oferty  bez  wsparcia  ze  strony  owego  podwykonawcy,  który  to  ze 

względu  na  okres  wakacyjny  nie  był  w  stanie  odnieść  się  do  tego  tematu  okazało  się 

niemożliwe. Koszt tej pozycji został ujęty w cenie oferty. 

Wobec  wniesionych  odwołań  wykonawca

  W.  S.A.  zgłosił  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2325/16 po stronie Zamawiającego 

oraz wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie - Konsorcjum: A.G.B. Sp. z o.o., Sp. 

k., A. Sp. z o.o

zgłosili  przystąpienie do postępowania odwoławczego  w sprawach o sygn. 

akt KIO 2323/16 oraz KIO 2325/16 także po stronie Zamawiającego. 

Pismem  z  dnia  23  grudnia  2016  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołania. 

Wniósł o oddalenie obu odwołań. 

W  zakresie  odwołania  KIO  2323/16  Zamawiający  podniósł,  że  wykonawca  W.  S.A., 

jako  wykonawca,  który  złożył  ofertę  przewyższającą  kwotę  jaką  Zamawiający  zamierza 

przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia,  nie  posiada  interesu  we  wniesieniu  odwołania. 

Zamawiający  wyjaśnił  następnie,  że  wg  przedłożonej  oferty  oraz  stosownych  wezwań  do 

wyjaśnienia i uzupełnienia oferty Konsorcjum A. przedstawiło wymagane dokumenty pismem 

z  dnia  19  września  2016  r.  i  8  listopada  2016  r.,  które  spełniają  wymagania  określone  w 

ogłoszeniu  i  SIWZ.  Ponadto,  złożone  wyjaśnienia  zostały  podpisane  zgodnie 

z  pełnomocnictwem  dołączonym  do  dokumentów,  w  imieniu  Konsorcjum  A..  W  toku 

postępowania  Zamawiający  nie  miał  wątpliwości  co  do  uzupełnionych  dokumentów,  w  tym 

referencji i wykazu robót. W uzupełnieniu Konsorcjum A. przedstawiło dodatkowe referencje 

oraz wykaz zrealizowanych robót w zakresie potwierdzającym spełnianie warunku udziału w 

postępowaniu 

oraz 

zobowiązanie 

B. 

Sp. 

o.o., 

ż

będzie 

uczestniczyła  

w  realizacji  części  przedmiotowego  zamówienia  w  charakterze  podwykonawcy, 

i  że  zobowiązuje  się  oddać  do  dyspozycji  wykonawcy  zasoby  w  postaci  wiedzy 

i doświadczenia w zakresie wykonania roboty budowlanej. 

W  odniesieniu  do  odwołania  KIO  2325/16,  Zamawiający  wyjaśnił,  że  pomimo 

kilkukrotnego  wezwania  do  wyjaśnień,  przedstawienia  analizy  kosztów,  Konsorcjum  A. 

twierdzi z uporem, że wszystkie pozycje Zestawienia wyposażenia technologicznego zostały 

wycenione w ofercie. Ze złożonych dokumentów wprost wynika jednak brak tych wycen. Nie 

ma żadnych informacji w ofercie, że wyceny te są zawarte w kosztach wyposażenia innych 

pomieszczeń.  Pomimo  wezwania  z  dnia  2  listopada  2016  r.  wykonawca  nie  przedstawił 

sposobu  kalkulacji  cenowej  w  szczególności  załącznika  Zestawienie  wyposażenia 

technologicznego  oraz  Podziału  wynagrodzenia  w  zakresie  wyceny  niektórych  pozycji  na 


0,00.  W  wyjaśnieniu  z  dnia  17  listopada  2016  r.  wykonawca  powtórzył  jedynie  treść 

wyjaśnień z dnia 7 sierpnia 2016 r. Niewycenione pozycje mają istotny wpływ na cenę oferty, 

a  ich  brak  powoduje  niemożność  porównania  oferty  Odwołującego  z  innymi  ofertami  oraz 

niemożność skorygowania ww. obliczeń, co skutkuje odrzuceniem oferty.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestników postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie wniesione przez wykonawcę W. S.A. (KIO 2323/16) zasługuje na uwzględnienie. 

Nie zasługuje na uwzględnienie odwołania wniesione przez Konsorcjum A.. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  się  wykonawcy  wykazali  spełnienie  przesłanek 

określonych  w  art.  179  ust.  1  Pzp,  legitymujących  ich  do  wniesienia  odwołania.  

W szczególności na tym etapie postępowania nie można uznać, że brak interesu W. S.A. we 

wniesieniu  odwołania  powoduje  okoliczność,  że  cena  oferty  Odwołującego  W.  S.A.  swoją 

wysokością przekracza środki Zamawiającego przeznaczone na sfinansowanie zamówienia. 

Decyzja  w  zakresie  ewentualnej  możliwości  zwiększenia  środków  nie  została  do  tej  pory 

podjęta przez Zamawiającego.   

Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpień  do  postępowania  odwoławczego, 

spełniających  warunki  określone  w  art.  185  ust.  2  i  3  Pzp,  zgłoszonych  po  stronie 

zamawiającego  przez:  wykonawcę

  W.  S.A.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2325/16  oraz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie - Konsorcjum: A.G.B. Sp. z o.o., Sp. 

k., A. Sp. z o.o

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawach o 

sygn. akt KIO 2323/16 oraz  KIO 2325/16.  

Stosownie  do  art.  192  ust.  7  Pzp,  Izba  rozpoznała  odwołania  w  zakresie  zarzutów 

zawartych w odwołaniach. 

KIO 2323/16   


Odwołujący W. S.A. na rozprawie cofnął zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 

24  ust.  2  pkt  4  Pzp  w  związku  z  art.  107  Kodeksu  cywilnego  w  związku  z  art.  14  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  Konsorcjum  A.,  pomimo,  iż  wykonawca  nie  wykazał 

spełniania 

warunku 

udziału 

postępowaniu 

zakresie 

posiadania 

wiedzy 

i  doświadczenia,  gdyż  uzupełnione  dokumenty  zostały  podpisane  przez  osobę  nieuprawnioną.  

W związku z powyższym zarzut ten nie podlegał rozpoznaniu. 

W  dniu  29  sierpnia  2016  r.  Zamawiający  po  raz  pierwszy  dokonał  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Na  tę  czynność  wpłynęły  dwa 

odwołania,  w  tym  m.in.  odwołanie  W.  S.A.  W  zakresie  zarzutów  dotyczących  oferty 

Konsorcjum  A.  Zamawiający,  pismem  z  dnia  20  września  2016  r.,  uznał,  że  nastąpiły 

uchybienia  w  postępowaniu  Zamawiającego  w  zakresie  określonym  w  cz.  III  pkt  2  lit.  a  i  b 

odwołania,  i  w  konsekwencji  uwzględnił  zarzuty  odwołania  wniesionego  przez  W.  S.A. 

dotyczące 

oferty 

Konsorcjum 

A., 

zobowiązując 

się 

do 

ponownego 

badania 

oferty Konsorcjum A., w tym do wezwania do wyjaśnienia i uzupełnienia oferty. 

Zamawiający,  w  wyniku powtórnego badania i oceny ofert w dniu 30  listopada 2016 

r.,  dokonał wyboru oferty Konsorcjum A. jako oferty najkorzystniejszej. 

Zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, poprzez zaniechanie 

wykluczenia  z  postępowania  Konsorcjum  A.,  pomimo,  iż  wykonawca  nie  wykazał 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia niezbędnego do wykonania zamówienia. 

Zgodnie  z  postanowieniami  pkt  6.2  ppkt  2  SIWZ,  w  zakresie  warunku  udziału  

w  postępowaniu  dotyczącego  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia,  w  odniesieniu  do 

wykonawstwa, Zamawiający wymagał wykazania przez wykonawcę, że: 

-  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat,  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie - wykonał co najmniej 3 budynki

 w tym: 

3 użyteczności publicznej i 2 dla służby zdrowia (na podstawie odrębnej umowy lub zlecenia, 

itp.)  o  wartości  inwestycji  powyżej  40.000.000  zł  brutto  każdy  (o  powierzchni  użytkowej  co 

najmniej  8  000m2),  w  tym  jeden  wykonany  w  systemie  zaprojektuj  i  wybuduj,  wraz  

z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  dat  i  miejsca  wykonania  z  załączeniem  dokumentów 

potwierdzających,  że  zlecenie  zostało  wykonane  należycie.  W  celu  wykazania  spełniania 

powyższego  warunku  Zamawiający,  zgodnie  z  pkt  7.1  ppkt  1  i  2  SIWZ,  wymagał 

przedłożenia  oświadczenia  o  spełnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  wykazu 

robót  budowlanych  wykonanych  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert lub jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –  w tym okresie, wraz  

z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączeniem  dowodów 


dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób 

należyty  oraz  wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej 

i prawidłowo ukończone. 

Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  nr  1  z  dnia  10  czerwca  2016  r.,  Zamawiający 

sprostował  liczbę  budynków  w  ten  sposób,  że  dwa  budynki  miały  być  budynkami 

użyteczności publicznej, a co najmniej jeden budynkiem dla służby zdrowia. 

Zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  nr  28  z  dnia  10  czerwca  2016  r.,  Zamawiający 

wymagał  uzyskania  przez  wykonawcę  w  ramach  zrealizowanych  zamówień  pozwolenia  na 

użytkowanie  wykonanego  budynku.  Izba  w  tym  zakresie  stwierdziła,  że  wymaganie 

powyższe  dotyczy  uzyskania  pozwolenia  na  użytkowanie  przez  wykonawcę  w  ramach 

zrealizowanej  umowy.  Izba  zważyła,  że  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  zakres 

przedmiotu  zamówienia  obejmuje  również  powyższą  czynność,  a  zatem  uzasadnione  jest 

aby wykonawca posiadał doświadczenie również w tym zakresie. W ocenie Izby, w tym celu 

Zamawiający  sformułował  powyższe  wymaganie.  Okoliczność  ta  była  wykazywana  przez 

wykonawców, co potwierdza powyższą interpretację tego wymogu. 

W  ocenie  Izby  w  przedmiotowym  postępowaniu  Konsorcjum  A.  nie  potwierdziło 

posiadania  wymaganego  doświadczenia  w  zakresie  wykonanych  robót  budowlanych.  

W  wykazie  wykonanych  robót  załączonym  do  oferty  (str.  270-272  oferty)  wykonawca 

przedstawił  w  tym  zakresie  4  pozycje  (od  1  do  4).  Dwie  pierwsze  pozycje  wykazu  nie  były 

kwestionowane  przez  Odwołującego  w  zakresie  spełnienia  wymogu  co  do  wykonania 

budynku  użyteczności  publicznej  oraz  wykonania  budynku  w  systemie  „zaprojektuj  i 

wybuduj".  Wobec  wykazania  spełniania  warunku  w  tym  zakresie,  kwestionowana  przez 

Odwołującego  wskazana  w  pozycji  3 Wykazu  -  Budowa  Hali Widowiskowo  -Sportowej  przy 

(...)  w  T.,  nie  ma  znaczenia  dla  wykazania  spełniania  tego  warunku.  Zatem 

niekwestionowany przez Konsorcjum A. fakt wynikający z referencji z dnia 19 września 2016 

r.  oraz  informacji  z  dnia  14  września  2016  r.  przedłożonej  przez  Odwołującego,  że  to 

inwestor,  a  nie  wykonawca,  uzyskał  pozwolenie  na  użytkowanie  budynku  w  ramach  tej 

inwestycji  nie  może  mieć  istotnego  znaczenia  przy  ocenie  spełniania  warunków  udziału  

w postępowaniu.  

Dla  wykazania  spełniania  przez  Konsorcjum  A. warunku  w  zakresie  wybudowania  1 

budynku  dla  służby  zdrowia  istotne  znaczenia  ma  pozycja  4  Wykazu  -  Przebudowa, 

rozbudowa i nadbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. Złożone przez 

wykonawcę  w  ofercie  referencje  (str.  327)  z  dnia  29  października  2015  r.  zostały  poddane 

przez  Zamawiającego  procedurze  wyjaśnień  w  ramach  uwzględnienia  zarzutów  odwołania 

W. S.A. wniesionego wobec czynności z dnia 29 sierpnia 2016 r. Wyjaśnienia i przedłożone 

tej 

sprawie 

przez 

wykonawcę 

dokumenty 

potwierdzają,  


ż

e  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  wybudowano  lądowisko  dla  śmigłowców,  natomiast  

w  zakresie  Segmentów  LF  i  PK  o  powierzchni  odpowiednio  134,34  m2  oraz  780,52  m2 

złożone dokumenty zawierają niespójne informacje w szczególności w zakresie, czy była to 

budowa  (informacja  Inwestora  z  dnia  29  października  2015  r.),  czy  też  przebudowa 

(informacja  wykonawcy  Chemobudowa  z  dnia  14  września  2016  r.).  Niemniej  jednak 

powierzchnia  obu  tych  budynków  jest  zbyt  mała,  aby  potwierdzić  spełnianie  warunku. 

Pozostałe  roboty  budowlane  dotyczyły  przebudowy  wewnętrznej,  rozbudowy  i  nadbudowy. 

Dodatkowo  powierzchnia  budynków  jest  mniejsza  od  wymaganej  w  warunku.  Wśród 

wskazanych  budynków  tylko  segment  B  ma  powierzchnię  ponad  8  000  m2.  Z  załączonych 

dokumentów  wynika  jednak,  że  w  ramach  Segmentu  B  wykonawca  wykonał  jedynie 

przebudowę  wewnętrzną  i  zabudowę  tarasów  o  powierzchni  1  122,02  m2.  Z  załączonych 

dokumentów  i  oświadczeń  nie  wynika  również,  jaka  jest  wartość  robót  budowlanych  dla 

poszczególnych  budynków,  gdyż  w  wykazie  robót  została  wpisana  wartość  całej  inwestycji. 

Wskazana  realizacja,  pomimo  wyjaśnień  i  uzupełnienia  dokumentów  nie  potwierdza  zatem 

spełniania  warunku  w  zakresie  budowy  polegającej  na  wykonaniu  budynku  o  powierzchni 

użytkowej  min.  8  000  m2j  (co  potwierdza  także  informacja  Inwestora  z  dnia  15  września 

2016  r.),  jak  również  wymaganej  wartości  40  mln  zł  brutto.  Ponadto,  z  uzupełnionych 

dokumentów  i  wyjaśnień  wynika,  że  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  nie  wchodziło  

w zakres przedmiotu zamówienia. 

W  ramach  uzupełnienia  dokumentów,  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  2 

listopada 2016 r., Konsorcjum A. w dniu 8 listopada 2016 r. złożyło dodatkowo uzupełnienie 

do  wykazu  wykonanych  robót  wraz  z  referencjami  dotyczącymi  inwestycji  wykonanej  przez 

podmiot  B.  Sp.  z  o.o.,  który  udostępnił  Konsorcjum  A.  swoje  doświadczenie,  składając 

zobowiązanie  w  trybie  art.  26  ust.  2b  Pzp.  Uzupełniony  wykaz  dotyczy  realizacji  przez  ww. 

podmiot  inwestycji  „Rozbudowa  i  Modernizacja  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej".  Z 

załączonej  referencji  z  dnia  16  grudnia  2015  r.  wynika,  że  zrealizowana  budowa  dotyczy 

jedynie I Etapu inwestycji, tj. budynku szpitalnego nr 4, a nie realizacji całego zamówienia. 

Z  przedłożonych  przez  Odwołującego  na  rozprawie  informacji  wynika  ponadto,  

iż  przedmiotowa  inwestycja  do  dnia  dzisiejszego  nie  została  ukończona,  a  wykonawca  

w dniu 24 października 2016 r. odstąpił od umowy. Ponadto, z dokumentacji postępowania 

prowadzonego  przez  zamawiającego  -  Centrum  Onkologii  Ziemi  Lubelskiej  im.  Św.  Jana  z 

Dukli,  tj.  Wzoru  Umowy,  wynika,  że  w  zakresie  budynku  nr  4,  którego  dotyczy  referencja, 

część robót dotycząca budynku nr 4 miała zostać zakończona dopiero w Etapie III, tj. do dnia 

30.11.2016. W tym też terminie wykonawca miał uzyskać pozwolenie na użytkowanie, zatem 

uzyskane po Etapie I pozwolenie na użytkowanie mogło mieć charakter czasowy. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  ustalenia  Izba  zważyła,  że  zgodnie  z  §1  ust.  5 


rozporządzenia  w  sprawie  dokumentów,  w  razie  konieczności;  szczególnie  gdy  wykaz  lub 

dowody,  o  których  mowa  odpowiednio  w  ust.  1  pkt  2,  3  oraz  ust  2,  budzą  wątpliwości 

zamawiającego  lub  gdy  z  poświadczenia  albo  z  innego  dokumentu  wynika,  że  zamówienie 

nie  zostało  wykonane  lub  zostało  wykonane  nienależycie,

  zamawiający  może  zwrócić  się 

bezpośrednio  do  właściwego  podmiotu,  na  rzecz  którego  roboty  budowlane,  dostawy  lub 

usługi  były  lub  miały  zostać  wykonane,  o  przedłożenie  dodatkowych  informacji  lub 

dokumentów bezpośrednio zamawiającemu."  

Okoliczność,  że  istnieją  uzasadnione  wątpliwości  co  do  m.in.  faktu  wykonania 

inwestycji  do  dnia  dzisiejszego,  które  nie  zostały  jednoznacznie  wyjaśnione  w  ramach 

przedłożonych  Zamawiającemu  przez  Konsorcjum  A.  w  ramach  uzupełnienia  referencji, 

wymaga  dalszego  wyjaśnienia.  W  tym  zakresie  Zamawiający  winien  zwrócić  się  do  ww. 

zamawiającego, 

na 

rzecz 

którego 

roboty 

budowlane 

były 

wykonywane,  

o  przedłożenie  dodatkowych  i  jednoznacznych  informacji  dotyczących  tej  inwestycji,  tj.  w 

szczególności  co  do  wykonania  przez  Konsorcjum  B.  w  całości  konstrukcji  budynku  nr  4  w 

ramach  realizacji  zamówienia  „Rozbudowa  i  Modernizacja  Centrum  Onkologii  Ziemi 

Lubelskiej"  oraz  co  do faktu  ukończenia  inwestycja  w  zakresie tego  budynku  z  uzyskaniem 

przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie. Zamawiający bezpodstawnie uznał w oparciu 

o przedłożone przez Konsorcjum A. dokumenty, że wykonawca wykazał spełnienie warunku, 

czym naruszył przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Uwzględniając  powyższe,  Izba  stwierdziła  naruszenie  przez  Zamawiającego  

w prowadzonym postępowaniu art. 24 ust. 2 pkt 4 w  zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz §1 

ust. 5 rozporządzenia

 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów 

dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy,  oraz  form,  w  jakich  te 

dokumenty  mogą  być  składane  (Dz.U.  z  2013  r.  poz.  231)  poprzez  zaniechanie  czynności 

jednoznacznego wyjaśnienia wątpliwości we wskazanym powyżej zakresie. 

Zarzut  naruszenia  art.  22  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  2  pkt  4  Pzp  w  związku  

z  art.  26  ust.  2b  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  Konsorcjum  A., 

pomimo 

ż

zobowiązanie 

do 

udostępnienia 

zasobów 

postaci 

wiedzy  

i  doświadczenia  udzielone  przez  B.  sp.  z  o.o.  nie  ma  charakteru  realnego,  

a  w  konsekwencji  wykonawca  nie  udowodnił,  że  będzie  faktycznie  dysponował  ww. 

zasobami. 

Złożone  przez  Konsorcjum  A.  w  ramach  uzupełnienia  dokumentów  zobowiązanie 

firmy  B.  Sp.  z  o.o.  do  udostępnienia  wykonawcy  jego  zasobów  nie  potwierdza,  że 

udostepnienie  wiedzy  i  doświadczenia  w  zakresie  robót  budowlanych,  poprzez  udział  tego 

podmiotu 

realizacji 

zamówienia 

charakterze 

podwykonawcy  


w zakresie usług, ma charakter realny i nie budzi wątpliwości. W zobowiązaniu nie wskazano  

jakie  usługi  będą  świadczone  przez  ten  podmiot  na  rzecz  Konsorcjum  A..  W  związku  

z powyższym wskazany dokument zobowiązania powinien podlegać wyjaśnieniu w zakresie 

udziału firmy B. Sp. z o.o. w realizacji zamówienia na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp. 

Podsumowując,  Izba  stwierdziła,  że  Konsorcjum  A.  w  oparciu  o  złożone 

w  ofercie  i  uzupełnione  dokumenty  nie  wykazało  spełniania  warunków  udziału  

w  postępowaniu  w  zakresie  posiadanej  wiedzy  i  doświadczenia,  tj.  nie  wykazało 

doświadczenia  w  wykonaniu  budynku  dla  służby  zdrowia  o  wartości  inwestycji  powyżej 

40.000.000 zł brutto i o  powierzchni użytkowej co najmniej 8 000m2, dla której wykonawca 

uzyskał pozwolenie na użytkowanie. Tym samym Zamawiający naruszył przepis art. 24 ust. 

2 pkt 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp uznając, że warunek udziału w postępowaniu został 

wykazany. Jednak wykluczenie wykonawcy z postępowania na tym etapie na podstawie art. 

24  ust.  2  pkt  4  Pzp  należy  uznać  za  przedwczesne,  gdyż  złożone  w  ramach  uzupełnienia 

dokumenty mogą podlegać wyjaśnieniu w trybie art. 26 ust. 4 Pzp i §1 ust. 5 rozporządzenia

w  sprawie  rodzajów  dokumentów.  Izba  wskazuje  zarazem,  że  w  omawianym  zakresie 

dokumenty  nie  mogą  podlegać  dalszemu  uzupełnieniu,  ze  względu  na  wyczerpanie 

procedury, o której mowa w art. 26 ust. 3 Pzp. 

Stwierdzone  w  tej  sprawie  naruszenie  przepisów  stanowiło  podstawę  do 

uwzględnienia  odwołania  na  podstawie  art.  192  ust.  2  i  i  ust.  3  pkt  1  Pzp,  jako  naruszenie 

które może mieć wpływ na wynika postępowania. 

KIO 2325/16  

Izba  uznała  za  niezasadny  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez 

odrzucenie oferty Konsorcjum A., jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia. 

Zamawiający  nie  kwestionował  faktu,  że  w  niniejszym  postępowaniu  postanowienia 

SIWZ i wzoru umowy wskazują, że cena za realizację zamówienia ma charakter ryczałtowy 

i  składa  się  z  sumy  cen  ryczałtowych  za  poszczególne  pozycje  ujęte  w  Formularzu 

ofertowym,  tj.  a]  ryczałtowej  wartości  wykonania  dokumentacji  projektowej;  b)  ryczałtowej 

wartości  wykonania  robót  budowlanych;  c)  ryczałtowej  wartości  wyposażenia  medycznego 

i  d)  ryczałtowej  wartości  wynagrodzenia  niemedycznego.  Fakt  ten  nie  był  sporny  również 

w czasie rozprawy przed KIO w sprawie o sygn. akt KIO 1681/16. 

Wykonawcy  byli  zobowiązani  załączyć  do  oferty  wypełnione  tabele:  „Podział 

wynagrodzenia  na  usługi  projektowe,  roboty  budowlane  i  instalacyjne",  „Podział 

wynagrodzenia  na  opracowanie  dokumentacji  projektowej"  i  „Zestawienie  wyposażenia 

technologicznego",  przenosząc  obliczone  wartości  pomiędzy  poszczególnymi  tabelami  oraz 


formularzem oferty.  

Cenę  oferty  należało  ustalić  wg  wskazówek  zawartych  w  SIWZ.  W  pkt  14  SIWZ 

Zamawiający  opisał  sposób  obliczenia  ceny. Wskazał,  że  cena  oferty  jest  ceną  ryczałtową, 

jednak  zgodnie  z  pkt  14.3  cenę  oferty  należało  wpisać  do  Formularza  oferty  z  podaniem 

podziału  na  poszczególne  elementy.  Zgodnie  z  pkt  14.4,  cenę  oferty  należało  obliczyć  wg. 

Załączników  do  SIWZ,  tj.  Popr  Zestawienie  wyposażenia  technologicznego,  Podział 

wynagrodzenia na roboty budowlane i instalacyjne, Podział wynagrodzenia na opracowanie 

dok. projekt., Poliklinika-ZZK Ostat 2 Wyp Przedmiar, Poliklinika specyfikacja sprzętu STW. 

Zamawiający  zawarł  w  tym  miejscu  uwagę,  że  do  oferty  nie  należy  wliczać  cen  urządzeń 

opisanych  i  oznaczonych  na  czerwono  –  procedura  przetargowa  nie  dotyczy  tego 

urządzenia. Wskazane załącznik należało wypełnić i załączyć do oferty. 

Izba  w  pełni  podzieliła  stanowisko  wyrażone  w  wyroku  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO 

1681/16,  że:  „zastrzeżenie  wynagrodzenia  ryczałtowego  nie  zwalnia  zamawiającego  

z badania poprawności oferowanego świadczenia oraz ustalenia niewadliwej kalkulacji ceny 

oferty".  Temu  badaniu  miało  służyć  nakazane  przez  Izbę  wezwanie  Konsorcjum  A.  do 

złożenia  dodatkowych  wyjaśnień  odnośnie  pozycji  zawartych  w  Zestawieniu  wyposażenia 

technologicznego,  które  budziły  wątpliwości  Zamawiającego.  Zamawiający  miał  obowiązek 

„zbadania  wewnętrznej  spójności  i  poprawności  zadeklarowanych  elementów  przedmiotu 

oferty  (pozycji  w  tabelach)  oraz  dokonanych  obliczeń"  w  zakresie  pozycji  wymienionych  

w niniejszym odwołaniu. Wyrokiem z dnia 23  września 2016 r. (KIO 1681/16) Krajowa Izba 

Odwoławcza  uwzględniła  odwołanie  Konsorcjum  A.  i  nakazała  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  29  sierpnia  2016  r.  oraz 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w zakresie badania oferty Konsorcjum A.. 

Jak wynika z treści złożonego Zestawienia wyposażenia technologicznego złożonego 

w  ofercie,  Odwołujący,  Konsorcjum  A.  nie  zawarł  w  tym  formularzu  wyceny  

w następujących pozycjach: 

- pom.0.0232 CallCenter,  

- pom. 0.063 sala dializ + izolatka + stacja uzdatniania widy+ komplet wyposażenia wg PFU; 

- w pom. sala  wybudzeń dla pozycji łóżko szpitalne 4szt.; 

- w pom. 0.094. Chłodnia na odpady medyczne, 

W powyższych pozycjach wykonawca wskazał wartość 0,00.  

Zamawiający  w  dniu  02  listopada  2016  r.  wezwał  Odwołującego  do  złożenia 

wyjaśnień,  natomiast  pismem  z  dnia  16  listopada  2016  r.  zawiadomił  Odwołującego  

o poprawieniu omyłek, zgodnie z art. 87 ust. 2 Pzp. Dnia 21 listopada 2016 r. Zamawiający 

wezwał  wykonawcę  dodatkowo  do  złożenia  dalszych  wyjaśnień  w  zakresie  oświadczeń 

i dokumentów oraz treści złożonej oferty.  


Wezwania do  wyjaśnień z dnia 2 listopada 2016 r. obejmowało  wiele pozycji jednak 

nie  dotyczyło  wszystkich  pozycji,  do  których  odnosił  się  wyrok  KIO,  tj.  poz.  4  zawartej  

w odwołaniu. 

Konsorcjum  A.,  w  odpowiedzi  na  ww.  wezwania  złożyło  wyjaśnienia  pismem  

z  dnia  7  listopada  2016  r.,  wskazując,  że  pozostaje  w  gotowości  do  udzielania  dalszych 

wyjaśnień. Wykonawca  podtrzymał  wyjaśnienia,  jakie  zostały  złożone  już  uprzednio  w  dniu 

17 sierpnia 2016 r. (pismem z dnia 16 sierpnia 2016 r.) na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2016 

r.,  nie  przedstawiając  nowych  lub  uszczegółowionych  informacji  w  zakresie  wyceny 

powyższych  pozycji.  Odwołujący  potwierdził  na  rozprawie,  że  składał  wyjaśnienia  

w  odniesieniu  do  trzech  pierwszych  pozycji  wymienionych  w  odwołaniu,  a  tylko  w  zakresie 

pozycji 4 nie był w ogóle wzywany do złożenia wyjaśnień.  

Wyjaśnienia  złożone  zarówno  przed  pierwszym  wyborem,  jak  i  w  wyniku 

ponowionego wezwania zawierają dokładnie takie samo uzasadnienie braku wskazania kwot 

wartości  i  cen  jednostkowych  (w  tym  VAT)  w  dwóch  pierwszych  wskazanych  pozycjach. 

Odwołujący  potwierdził  ujęcie  wszystkich  pozycji  w  wycenie  oferty,  wskazując  inne  pozycje 

formularza,  w  których  koszt  tych  pozycji  został  zawarty.  Wykonawca  powoływał  się  na 

okoliczność,  że  zakres  poszczególnych  pozycji  został  zaoferowany  przez  jednego  

z  dostawców  w  komplecie  z  wieloma  innymi  zaoferowanymi  przez  niego  zakresami 

składającymi  się  na  przedmiot  inwestycji,  jednak  nie  został  on  osobno  wyszczególniony  

w  ofercie  dla  Odwołującego.  Ze  względu  na  okres  wakacyjny  w  odpowiedzi  na  prośbę 

Odwołującego  o  uszczegółowienie  oferty  w  zakresie  ceny  przedmiotowej  pozycji  dostawca 

był  w  stanie  jedynie  potwierdzić,  iż  jego  oferta,  którą  wykonawca  przyjął  do  swojej  wyceny 

obejmuje  także  zakres  przedmiotowej  pozycji.  W  zaistniałej  sytuacji  wyszczególnienie 

dodatkowej  kwoty  w  tym  zakresie  stanowiłoby  powielenie  kosztu  danej  składowej  ceny 

ofertowej.  Odwołujący  potwierdził,  że  przedmiotowe  pozycje  są  objęte  zaoferowaną  ceną 

ofertową i będą dostarczone w cenie przedstawionej w ofercie. Odwołujący A. potwierdził to 

stanowisko również na rozprawie.  

W  odniesieniu  do  „Pomieszczenia  sala  wybudzeń  dla  poz.  łóżko  szpitalne  4  szt”  

w wyjaśnieniach z dnia 17 sierpnia 2016 r. Odwołujący wskazał, że nie wpisał żadnej kwoty, 

gdyż w ramach współpracy na szerszą skalę z wybranym dostawcą otrzyma łóżko szpitalne 

bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, w związku z czym jest w stanie dostarczyć 

je  w  ramach  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  bez  ponoszenia  żadnych  strat  w  tym 

zakresie.  Na  ponowne  wezwane  do  złożenia  wyjaśnień  Konsorcjum  A.  powtórzyło  treść 

wyjaśnień złożonych w dniu 17 sierpnia 2016 r.  

W zakresie „pom. 0.094 chłodnia na odpady medyczne” Odwołujący nie był wzywany 

do  złożenia  wyjaśnień.  W  odniesieniu  do  tej  pozycji  Odwołujący  w  odwołaniu  przedstawił 


identyczne  wyjaśnienie  w  zakresie  braku  podania  wyceny  jednostkowej,  podatku  VAT  oraz 

wartości brutto tej pozycji, jak w przypadku poz. 1 i 2 (w odwołaniu). 

Biorąc pod uwagę złożone przez Konsorcjum A. wyjaśnienia dotyczące braku wyceny 

formularzu 

Zestawienie 

wyposażenia 

technologicznego 

czterech 

wskazanych  

w  odwołaniu  pozycji,  należało  uznać,  że  treść  oferty  Konsorcjum  A.  jest  niezgodna  

z  treścią  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia.  W  pozycjach:  „pom.0.0232 

CallCenter”,  „pom.  0.063  sala  dializ  +  izolatka  +  stacja  uzdatniania  widy

komplet 

wyposażenia  wg  PFU”,  „pom.  sala  wybudzeń  –  poz.  łóżko  szpitalne  4szt.”,  „pom.  0.094. 

Chłodnia  na  odpady  medyczne”  Odwołujący  nie  podał  wymaganej  kwoty  jednostkowej, 

stawki  podatku  VAT  oraz  wartości  netto  i  brutto,  wskazując  wartość  0,00.  Odwołujący  

w wyjaśnieniach nie wskazał, jaka wartość została ujęta w innych pozycjach formularza, ani  

w jaki sposób została podzielona pomiędzy te pozycje. Odwołujący (pomimo, że minął okres 

wakacyjny),  nie  przedstawił  żadnej  informacji  pochodzącej  od  dostawcy  na  temat  sposobu 

wyceny  wskazanych  elementów  oraz  odpowiednich  wartości  niewycenionych  w  formularzu 

pozycji.  

Powyższe wskazuje, że złożone przez Konsorcjum A. wyjaśnienia są niewiarygodne, 

a  tym  samym  brak  jest  podstaw,  by  uznać,  że  wykonawca  uwzględnił  w  cenie  oferty 

wymagane  elementów.  Ponadto,  niewypełnienie  czterech  wskazanych  pozycji  stanowi 

niezgodność  z  SIWZ,  której  nie  można  poprawić  w  oparciu  o  złożone  przez  wykonawcę 

wyjaśnienia  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Poprawa  tych  pozycji,  poprzez  wstawienie 

odpowiednich  wartości  (ujętej  z  innych  pozycji)  nie  jest  możliwa,  gdyż  z  treści  oferty  nie 

wynika  stosowna  wartość,  którą  można  uzupełnić,  a  ponadto  sam  wykonawca  nie  jest  w 

stanie wskazać tej wartości.  

Podkreślić należy, że pomimo, że cena oferty jest ceną ryczałtową, to podstawą do jej 

wyliczenia  są  wymienione  w  SIWZ  załączniki,  wymagające  odrębnej  wyceny,  w  tym  m.in. 

Zestawienie Wyposażenia Technologicznego, które dotyczy dostaw. Dane wymagane w tym 

załączniku  mają  istotne  znaczenie  dla  Zamawiającego,  gdyż  dotyczą  wyposażenia,  które  

w  dużej  części  jest  uznawane  za  środki  trwałe  i  podlega  amortyzacji  oddzielnie  niż  roboty 

budowlane  związane  z  podstawową  częścią  przedmiotu  zamówienia.  Z  tego  względu  brak 

wyceny części pozycji należy uznać za niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, polegającą 

na nieuwzględnieniu w ofercie odpowiednich elementów. 

W odniesieniu do pozycji pom. 0.094 chłodnia na odpady medyczne niezaprzeczalnie 

Zamawiający naruszył przepis art. 87 ust. 1 Pzp, uniemożliwiając wykonawcy wyjaśnienie tej 

pozycji.  Biorąc  jednak  pod  uwagę  fakt,  że  Odwołujący  w  odwołaniu  przedstawił  identyczne 

wyjaśnienie dotyczące tej pozycji, jak w przypadku poz. 1 i 2 (w odwołaniu) w zakresie braku 

podania  wyceny  jednostkowej,  podatku  VAT  oraz  wartości  brutto  tej  pozycji  oraz 


uwzględniając  ocenę  wyjaśnień  złożonych  przez  Odwołującego  w  pozostałych  pozycjach, 

dokonaną przez Izbę w ramach postępowania odwoławczego, naruszenie art. 87 ust. 1 Pzp 

nie ma wpływu na wynik postępowania w rozumieniu art. 192 ust. 2 Pzp, gdyż niezależnie od 

tego naruszenia oferta Odwołującego podlega odrzuceniu.  

Nie potwierdził się, zdaniem Izby, zarzut naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp, 

poprzez  przyjęcie,  że  w  ofercie  Konsorcjum  A.  występuje  błąd  w  obliczeniu  ceny  

z  uwagi  na  nieujęcie  w  wycenie  oferty  wymienionych  w  odwołaniu  czterech  pozycji  

w  formularzu  Zestawienie  wyposażenia  technologicznego.  Niezgodność  w  tym  zakresie  

z  postanowieniami  SIWZ  pkt  14,  co  do  sposobu  obliczenia  ceny  oferty,  polega  na  braku 

wyceny  czterech  pozycji  w  formularzu,  które  mają  istotne  znaczenie  w  tym  postępowaniu. 

Wskazany  formularz  powinien  być  w  całości  wyceniony,  a  wynikająca  z  niego  wartość 

całkowita  wynikająca  ze  zsumowania  wszystkich  pozycji  –  uwzględniona  w  cenie  oferty. 

Odwołujący nie wykazał, że wartość ta obejmuje wszystkie pozycje formularza. 

Nie potwierdził się również zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp,  

poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  Konsorcjum  A.,  jako  konsekwencja 

stwierdzenia,  że  odwołanie  w  zakresie  oceny  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

(Konsorcjum A.) nie podlegały uwzględnieniu. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższy  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  

Izba orzekła, jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 oraz ust. 2 i ust. 3 pkt 1 oraz ust. 8 

Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp 

oraz § 3 pkt 1 oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 


kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238), 

stosownie do wyniku postępowania.  

Przewodniczący:      ……………...………