KIO 1231/17 POSTANOWIENIE dnia 28 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1231/17 

                                                         POSTANOWIENIE 

z dnia 28 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: członek Krajowej Izby Odwoławczej -Barbara Bettman 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez  udziału stron w dniu 

28  czerwca 2017 r. w 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

czerwca  2017  r.  przez  konsorcjum  wykonawców:  MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Trzebini, ul. J. Słowackiego 49, 32-540 Trzebinia (lider);  Elektrometal S.A. z siedzibą w 

Cieszynie,    ul.  Stawowa  71;  43-400  Cieszyn  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego:

 Polską Grupę Górniczą Sp. z o.o., ul. Powstańców 30; 40-039 Katowice, 

zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego wykonawca 

SIEMAG TECBERG 

POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice - po 

stronie zamawiającego, 

orzeka 

1.  Odrzuca odwołanie.  

2.  Kosztami postępowania obciąża odwołującego - konsorcjum: 

MWM Elektro Sp. z o.o. 

z  siedzibą  w  Trzebini,  ul.  J.  Słowackiego  49,  32-540  Trzebinia  (lider);  

Elektrometal S.A. z siedzibą w Cieszynie,  ul. Stawowa 71, 43-400 Cieszyn,  

2.1.  zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  - 

konsorcjum

: MWM Elektro Sp. z o.o. z siedzibą w Trzebini, ul. J. Słowackiego 49, 

32-540  Trzebinia (lider);    Elektrometal  S.A.  z  siedzibą w  Cieszynie,  ul.  Stawowa 

71, 43-400 Cieszyn, tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz.831, 996, 1020, 1250, 1265, 

1579)  na  niniejsze  postanowienie  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje 

skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego 

Katowicach. 

                Przewodniczący:     

                …………………………… 


Sygn. akt: KIO 1231/17 

           U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  którego  przedmiotem  jest  „Modernizacja  górniczego  wyciągu 

szybowego  szybu  III  przedział  zachodni  w  Oddziale  KWK  ROW  Ruch  Marcel  (ogłoszenie: 

Dziennik  Urzędowy  UE  nr  35861-2017-PL  z  dnia  31.01.2017r.),  w  dniu  14  czerwca  2017  r. 

zostało wniesione w postaci elektronicznej odwołanie przez konsorcjum firm: [1] MWM Elektro 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Trzebini  i  [2]  Elektrometal  S.A.  z  siedzibą  w  Cieszynie  [dalej: także 

„odwołujący”], w kopii przekazane zamawiającemu w tym samym terminie.  

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  skutkiem  potwierdzenia  powiadomieniem  drogą 

elektroniczną  dnia  9  czerwca  2017  r.  informacji  z  dnia  9  maja  2017  r.  o  wynikach  aukcji 

elektronicznej  z  dnia  9  maja  2017  r.  i  wyborze  oferty  wykonawcy  SIEMAG  TECBERG 

POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. 

Odwołanie dotyczy postępowania, które zostało wszczęte w dniu 31 stycznia 2017r. i 

mają do niego zastosowanie przepisy obowiązujące od daty  wejścia  w  życie ustawy  z dnia 

22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych 

ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020), która weszła w życie w dniu 28 lipca 2016 r.  

Ustalona  wartość  zamówienia  przekracza  kwotę  określoną  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  19  czerwca  2017  r.  przesłane  drogą 

elektroniczną,  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  w 

trybie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy w formie elektronicznej w dniu 22 czerwca 2017 r. Pzp złożył 

wykonawca SIEMAG TECBERG POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. 

Odwołanie  wniesiono  wobec  poniższych  czynności  i  zaniechań  zamawiającego  -  

Polskiej Grupy Górniczej Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, tj.: 

1)  na  zaniechanie  zamawiającego  polegające  na  nie  odrzuceniu  oferty  wykonawcy  - 

SIEMAG TECBERG POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach [dalej: „SIEMAG”] mimo, iż 

oferta ta narusza wymóg określony w pkt II.4 ppkt 5) poz. 13 i 14 tabeli Załącznika nr 1 do 

SIWZ  w  zw.  z  częścią  III  SIWZ,  a  więc  jest  sprzeczna  z  treścią  SIWZ  i  powinna  zostać 

odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp; 

2)  ewentualnie  [na  wypadek  przyjęcia  przez  KIO,  iż  brak  było  na  tym  etapie  podstaw  do 

odrzucenia  oferty  SIEMAG]  -  na  zaniechanie  zamawiającego,  polegające  na  nie  wezwaniu 

SIEMAG  do  uzupełnienia  dokumentu  wymaganego  w  pkt  II.4  ppkt  5)  poz.  13  i  14  tabeli 


Załącznika  nr  1  do  SIWZ  w  zw.  z  częścią  III  SIWZ,  mimo,  iż  SIEMAG  nie  przedłożył 

dokumentu, który był wymagany przez zamawiającego; a także:  

3)  na  zaniechanie  zamawiającego  polegające  na  nieodrzuceniu  oferty  SIEMAG  mimo,  iż 

oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  i  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  przez  co 

powinna  zostać  odrzucona  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  i  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp; 

ewentualnie  [na  wypadek  przyjęcia  przez  KIO,  iż  brak  było  na  tym  etapie  podstaw  do 

odrzucenia oferty SIEMAG]:  

4)  na  zaniechanie  zamawiającego,  polegające  na  nie  wezwaniu  SIEMAG  do  udzielenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w  zakresie  oferowanej  ceny  i  jej  wyliczenia,  mimo,  iż 

zaoferowana  cena  budziła  uzasadnione  podejrzenie,  że  jest  rażąco  niska,  a  -  w 

konsekwencji - istniały zasadnicze wątpliwości, co do możliwości wykonania przez SIEMAG 

zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego za zaoferowaną cenę; oraz:  

5)  na  zaniechanie  zamawiającego  odtajnienia  części  oferty  złożonej  przez  SIEMAG,  mimo, 

ż

e  SIEMAG  nie  wykazał,  że  zastrzeżona  część  oferty  zawiera  informacje  stanowiące 

tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku 

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji [dalej: „uznk”];  

6)  na  czynność  zamawiającego,  polegającą  na  wyborze  oferty  SIEMAG,  mimo,  iż  oferta 

SIEMAG  winna  zostać  odrzucona  [jako  zawierająca  rażąco  niską  cenę  i  stanowiąca  czyn 

nieuczciwej  konkurencji],  względnie  -  SIEMAG  powinien  zostać  wezwany  do  złożenia 

wyjaśnień  dotyczących  oferowanej  ceny  i  jej  wyliczenia  celem  wykazania,  że  oferta  nie 

zawiera rażąco niskiej ceny; oraz:  

7)  zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego,  mimo,  iż  jego  oferta  była  najkorzystniejszą 

ofertą w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: Polskiej Grupie Górniczej Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Katowicach  naruszenie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 1579)

zwaną „ustawą Pzp”, tj.: 

I.  Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez ich bezpodstawne 

niezastosowanie, a - w konsekwencji - zaniechanie odrzucenia oferty SIEMAG, mimo, 

iż  jest  ona  sprzeczna  z  wymogiem  określonym  w  pkt  II.4  ppkt  5)  poz.  13  i  14  tabeli 

Załącznika  nr  1  do  SIWZ  w  zw.  z  częścią  III  SIWZ,  gdyż  SIEMAG  nie  potwierdził 

certyfikatem

  wydanym  przez  niezależną  akredytowaną  jednostkę  certyfikującą 

wyroby spełnienia wymagań zamawiającego.  

II.  Ewentualnie [na wypadek uznania przez KIO, że brak było na tym etapie podstaw do 

odrzucenia oferty lub wykluczenia [napisano: ZAP?] z postępowania]: naruszenie art. 


26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego  zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie  wezwania  SIEMAG  do  uzupełnienia  dokumentu,  o  którym  mowa  w  pkt 

II.4 ppkt 5) poz, 13 i 14 tabeli Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III SIWZ; a 

także 

III.  Naruszenie  art.  89  ust. 1  pkt  4  Pzp  poprzez  jego  bezpodstawne  niezastosowanie  w 

przypadku, w którym oferta SIEMAG zawiera rażąco niską cenę.  

IV.  Naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  poprzez  jego  bezpodstawne  niezastosowanie  w  przypadku, 

w którym złożenie oferty SIEMAG stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. 

V.  Naruszenie art. 90 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie wezwania SIEMAG do udzielenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w  zakresie  oferowanej  ceny  i  jej  wyliczenia, 

mimo, iż zaoferowana cena budziła uzasadnione podejrzenie, że jest rażąco niska, a 

- w konsekwencji - istniały zasadnicze wątpliwości, co do możliwości wykonania przez 

SIEMAG zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego za zaoferowaną cenę.  

VI.  Naruszenie  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji, 

równego  traktowania  wszystkich  wykonawców  w  postępowaniu  i  zasady 

przejrzystości. 

VII. Naruszenie  art.  8  ust.  1  Pzp  poprzez  naruszenie  zasady  jawności  postępowania, 

wskutek zaniechania odtajnienia utajnionej części oferty SIEMAG, mimo, że SIEMAG 

nie  wykazał,  że  zastrzeżona  część  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu  art.11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  oraz  nie 

zawiera ona informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 

11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

VIII.  Naruszenie  art.  8  ust.  3  Pzp,  poprzez  błędne  jego  zastosowanie  i  zaniechanie 

odtajnienia  oferty  SIEMAG,  mimo,  iż  SIEMAG  nie  wykazał,  że  zastrzegana  część 

oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  ustawy  o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

IX.  Naruszenia art. 7 ust. 3 Pzp, poprzez błędne jego zastosowanie i dokonanie wyboru 

oferty, która nie spełnia wymagań określonych w SIWZ, zawiera rażąco niską cenę i 

stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  względnie  -  dokonanie  wyboru  oferty 

wykonawcy, który winien zostać wezwany do złożenia wyjaśnień dotyczących treści 

ofert w zakresie ceny i jej wyliczenia, celem wykazania, że oferta nie zawiera ceny 

rażąco  niskiej,  a  także  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego,  mimo,  iż 

jego oferta jest ofertą najkorzystniejszą w postępowaniu. 

Podnosząc  powyższe  zarzuty  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie zamawiającemu: 


1) unieważnienie czynności wyboru oferty SIEMAG;  

2) odtajnienia zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa części oferty SIEMAG;  

3) odrzucenia oferty SIEMAG; ewentualnie [na wypadek przyjęcia przez KIO, iż brak było na 

tym etapie podstaw do odrzucenia oferty SIEMAG]:  

4)  nakazanie  zamawiającemu  wezwanie  SIEMAG  do  udzielenia  wyjaśnień  w  zakresie 

dotyczącym treści oferty w zakresie oferowanej ceny i jej wyliczenia, z uwagi, iż zaoferowana 

cena jest rażąco niska i budzi zasadnicze wątpliwości możliwość wykonania przez SIEMAG 

zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego za zaoferowaną cenę;  

5) wezwanie SIEMAG do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa w pkt II.4 ppkt 5) poz. 13 

i 14 tabeli Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III SIWZ; oraz  

6)  nakazanie  zamawiającemu  dokonania  ponownej  oceny  ofert  złożonych  w  postępowaniu; 

7) obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym zasądzenie od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania  wraz  z  kosztami 

zastępstwa radcowskiego, które będą wynikać z faktury VAT, która zostanie złożone do akt 

postępowania podczas rozprawy, 

8) o dopuszczenie dowodów wnioskowanych przez odwołującego. 

W  uzasadnieniu  zgłoszonych  zarzutów  i  żądań  odwołujący  podał,  że  ma  interes  we 

wniesieniu odwołania, albowiem- gdyby zamawiający nie naruszył przepisów ustawy Pzp, to 

odrzuciłby  ofertę  SIEMAG,  a  oferta  odwołującego  winna  być  uznana  za  ofertę 

najkorzystniejszą  w  postępowaniu  i  miałby  on  szansę  na  osiągnięcie  korzyści 

ekonomicznych  z  realizacji  niniejszego  zamówienia.  Odwołujący  uznawał,  że  ma  także 

interes  w  zaskarżeniu  zaniechania  odtajnienia  części  oferty  SIEMAG,  bowiem  po 

przeprowadzeniu  aukcji  elektronicznej  w  dniu  9  maja  2017  r.  i  uwzględniając  jej  wyniki 

celową  jest  weryfikacja  oferty  SIEMAG  pod  kątem  spełnienia  przez  nią  wymagań 

zamawiającego. Gdyby wszak oferta ta wymagań tych nie spełniała podlegałaby odrzuceniu, 

jako nie odpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co prowadziłoby 

do  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  Tymczasem,  wskutek  naruszeń, 

których dopuścił się zamawiający, wskazanych w petitum odwołania, oferta odwołującego nie 

została wybrana, skutkiem czego może on ponieść z tego tytułu szkodę. Tak więc, jedynym 

ś

rodkiem  prawnym  przy  pomocy  którego  można  usunąć  stan  niezgodności  z  prawem  jest 

wniesienie  niniejszego  odwołania,  co  przesądza,  że  obie  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  Pzp 

zostały spełnione. 

Odwołujący  wyjaśniał,  że  w  dniu  25  kwietnia  2017  r.  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

wydała  wyrok  o  sygn.  akt  KIO  713/17,  w  którym  (m.in.)  nakazała  unieważnienie  czynności 

zamawiającego  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej  w  dniu  5  kwietnia  2017  r.,  nakazała 

zamawiającemu powtórną ocenę ofert po uprzednim odrzuceniu oferty OPA-ROW Sp. z o.o. 


w  Rybniku  oraz  nakazała  powtórzenie  czynności  zaproszenia  wykonawców  do  udziału  w 

aukcji  elektronicznej. W toku  aukcji  elektronicznej  przeprowadzonej  dnia  5  kwietnia  2017  r. 

wykonawcy zaoferowali następujące ceny: 

a) OPA-ROW Sp. z o.o. - 25 500 000,00 PLN,  

b) Konsorcjum MWM Elektro sp. z o.o. i ELEKTROMETAL S.A. - 25 584 000,00 PLN, 

c) ABB Sp. z o.o. - 34 120 000,00 PLN,  

d) SIEMAG - 34 300 000,00 PLN.  

Dowód:  [1]  wyrok  KIO  z  dnia  25  kwietnia  2017  r.,  sygn.  akt  KIO  713/17  [w  aktach 

postępowania przetargowego; 

[2] ranking ofert po licytacji elektronicznej w dniu 5 kwietnia 2017 r.  

W wyniku powyższego orzeczenia zamawiający odrzucił ofertę OPA ROW Sp. z o.o, 

oraz  zaprosił  pozostałych  wykonawców  do  udziału  w  nowej  aukcji  elektronicznej 

wyznaczonej na dzień 9 maja 2017 r. Na tym etapie postępowania cena oferty odwołującego 

była  najniższa  i  wynosiła  36  789  300,00  PLN  [trzydzieści  sześć  milionów  siedemset 

osiemdziesiąt dziewięć tysięcy trzysta złotych 00/100].  

Kolejną  ofertą  w  rankingu  była  oferta  SIEMAG  z  ceną  42  694  284,00  PLN 

[czterdzieści  dwa  miliony  sześćset  dziewięćdziesiąt  cztery  tysiące  dwieście  osiemdziesiąt 

cztery  złote  00/100]  -  takie  ceny  wykonawcy  zaproponowali  w  złożonych  do  postępowania 

ofertach, tzw. papierowych.

Dowód: [3] mail zamawiającego z dnia 4 maja 2017 r.; 

[4] oferta odwołującego [w aktach postępowania przetargowego] 

[5] oferta SIEMAG [w aktach postępowania przetargowego]  

W dniu 9 maja 2017 r. odbyła się aukcja elektroniczna, w której SIEMAG pomniejszył 

swoją cenę z kwoty 42 694 284,00 PLN [czterdzieści dwa miliony sześćset dziewięćdziesiąt 

cztery  tysiące  dwieście  osiemdziesiąt  cztery  złote  00/100]  do  kwoty  25  200  000,00  PLN 

[dwadzieścia  pięć  milionów  dwieście  tysięcy  złotych  00/100],  Drugą  ofertą  w  rankingu  po 

licytacji elektronicznej jest oferta odwołującego z ceną 25 215 000,00 PLN [dwadzieścia pięć 

milionów dwieście piętnaście tysięcy złotych 00/100],  

Dowód: [6] ranking ofert po licytacji elektronicznej z dnia 9 maja 2017 r.;  

W  dniu  9  czerwca  2017  r.  zamawiający  powiadomił  o  dokonaniu  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu,  za  taką  uznał  ofertę  złożoną  przez  SIEMAG, 

wskazując,  że  jego  oferta  uzyskała  największą  liczbę  punktów  łącznie 

w  kryteriach:  cena  i 

długość gwarancji.  


Dowód:  [7]  informacja  zamawiającego  z  dnia  9  czerwca  2017  w  przedmiocie  wyboru 

najkorzystniejszej oferty 

Z informacji o dokonanym wyborze oferty najkorzystniejszej wynika, iż zamawiający - 

poprzez nieodrzucenie oferty SIEMAG - uznał, iż nie zawiera ona rażąco niskiej ceny, ani też 

nie stanowi ona czynu nieuczciwej konkurencji.  

Dowód: [8] pismo Zamawiającego z dnia 9 czerwca 2017 r.;  

Pismem  z  dnia  8  czerwca  2017  r.  odwołujący  wnioskował  o  odtajnienie 

zakwalifikowanej  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  części  oferty  SIEMAG.  Wobec 

nierozpatrzenia tego wniosku przez zamawiającego i jednocześnie powiadomienia w dniu 9 

czerwca  2017  r.  o  dokonaniu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  zdaniem  odwołującego  -  od 

daty przesłania informacji o dokonanym wyborze - liczyć należy także termin na wniesienie 

odwołania  w  zakresie  zaniechania  odtajnienia  utajnionej  części  oferty  SIEMAG.  Wraz  z 

przekazaniem  odwołującemu  informacji  w  zakresie  wyboru  oferty  SIEMAG  zamawiający 

ujawnił  bowiem  fakt  podjęcia  decyzji  o  uznaniu  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  za 

skuteczne.  

Dowód: [9] pismo odwołującego z dnia 8 czerwca 2017 r. 

Ad  I.      Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  ich 

bezpodstawne niezastosowanie.

Odwołujący  zarzucał  naruszenie  ww.  przepisu,  poprzez  jego  bezpodstawne 

niezastosowanie, a - w konsekwencji - zaniechanie odrzucenia oferty SIEMAG, mimo, iż jest 

ona sprzeczna z  wymogiem określonym w pkt II.4 ppkt 5) poz. 13 i 14 tabeli Załącznika nr 1 

do  SIWZ  w  zw.  z  częścią  III  SIWZ,  gdyż  SIEMAG  nie  potwierdził  certyfikatem  wydanym 

przez  niezależną  akredytowaną  jednostkę  certyfikującą  wyroby  spełnienia  wymagań 

określonych  przez  zamawiającego,  wobec  czego  nie  wykazał,  że  oferowana  przez  niego 

dostawa odpowiada wymaganiom SIWZ.  

Dowód: [10] oferta SIEMAG [w aktach postępowania przetargowego] 

Zgodnie  z  częścią  III  SIWZ  i  pkt  II.4  ppkt  5)  poz.  13  i  14  tabeli  Załącznika  nr  1  do 

SIWZ  zamawiający  wymagał  od  wykonawców  przedłożenia  certyfikatu,  wydanego  przez 

niezależną  akredytowaną  jednostkę  certyfikującą  wyroby,  potwierdzającego,  m.in.  stopień 

odporności  mechanicznej  IK10  (punkt  13  tabeli  na  s.  20  SIWZ)  oraz  odporności  na 

zaburzenia elektromagnetyczne (punkt 14 tabeli)

W  swej  ofercie  SIEMAG  zaoferował  rozdzielnice  produkcji  JMTronic.  Zdaniem 

odwołującego  rozdzielnice  te  nie  posiadają  jednak  certyfikatu  potwierdzającego  spełnienie 

wyżej  wskazanych  wymagań  zamawiającego  i  taki  certyfikat  nie  został  przez  SIEMAG 


przedłożony. Okoliczność ta uzasadnia odrzucenie oferty SIEMAG na podstawie art. 89 ust. 

1 pkt 2 Pzp, jako, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ.  

Ad II. Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp. 

Odwołujący  zarzucał  naruszenie  art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego 

zastosowania tj. wezwania SIEMAG do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa  w pkt II.4 

ppkt 5) poz. 13 i 14 tabeli Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III SIWZ.  Zgodnie z art. 

26 ust. 3 Pzp, jeżeli  wykonawca nie  złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1, 

oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, 

lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub 

dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego 

wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do 

udzielania  wyjaśnień  w  terminie  przez  siebie  wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia, 

uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu 

albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.  

Z  uwagi  na  to,  że  dokumenty,  o  których  mowa  w  pkt  II.4  ppkt  5)  poz.  13  i  14  tabeli 

Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III SIWZ, to dokumenty, których zamawiający żąda 

celem  potwierdzenia  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  Pzp,  a  -  jak  wyżej 

wskazano  -  SIEMAG  nie  przedłożył  dokumentu  potwierdzającego  spełnienie  warunków 

określonych w pkt II.4 ppkt 5) poz. 13 i 14 tabeli Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III 

SIWZ, wobec czego powinien wezwać SIEMAG do jego uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 

Pzp. Tego jednak zamawiający zaniechał, czym naruszył art. 26 ust. 3 Pzp, czyniąc niniejszy 

zarzut uzasadnionym.  

Ad. III.  Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp oraz art. 7 ust. 3 Pzp.  

         Odwołujący  zarzucał  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  poprzez  jego  bezpodstawne 

niezastosowanie  i  nieodrzucenie  oferty  SIEMAG,  mimo,  iż  zawiera  ona  rażąco  niską  cenę. 

Odwołujący  zarzucał  również  -  w  konsekwencji  -  naruszenie  art.  7  ust. 3  Pzp  poprzez  jego 

błędne  zastosowanie  i  dokonanie  wyboru  oferty,  która  zawiera  rażąco  niską  cenę  i  stanowi 

czyn nieuczciwej konkurencji. 

Zdaniem  odwołującego  oferta  SIEMAG  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a  jednocześnie 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  oparty  jest  na  następujących  okolicznościach 

faktycznych: podczas pierwszej aukcji elektronicznej, która odbyła się dnia 5 kwietnia 2017 r, 

[która  to  aukcja  została  unieważniona  wyrokiem  KIO  z  dnia  25  kwietnia  2017  r.,  sygn.  akt 

KIO 713/17, i która zakończyła się podobnym wynikiem w zakresie najniższej zaoferowanej 

ceny (25,5 mln PLN)], SIEMAG zaoferował cenę w kwocie 34,3 mln PLN, tj. cenę wyższą od 

najniższej  o  ok.  9  mln  PLN,  czym  -  w  konsekwencji  -

  według  odwołującego  jednoznacznie 


określił  próg  opłacalności  wykonania  przez  siebie  zamówienia.  W  przeciwnym  przypadku, 

SIEMAG  nie  wycofałby  się  z  licytacji  na  poziomie  kwoty  34,3  mln  PLN,  a  tak  się  stało. 

Jedynym  racjonalnym  wytłumaczeniem  takiego  zachowania  według  odwołującego,  jest 

przyjęcie przez SIEMAG, że nie jest w stanie wykonać zamówienia za kwotę niższą niż 34,3 

mln PLN.  Tymczasem, podczas drugiej przeprowadzanej w niniejszym postępowaniu aukcji 

elektronicznej w dniu 9 maja 2017 r. SIEMAG zaoferował cenę w kwocie 25 200 000,00 PLN, 

tj.  cenę  o  9,1  mln  PLN  niższą  od  ceny  zaoferowanej  w  toku  pierwszej  aukcji.  Różnica  ta 

stanowiła 26,53 % ceny zaoferowanej w pierwszej aukcji.  

Dowód: [11] wyniki aukcji elektronicznej z dnia 5 kwietnia 2017 r.  

[12] wyniki aukcji elektronicznej z dnia 9 maja 2017 r.  

Przytoczone  okoliczności  wskazują,  według  odwołującego,  iż  zaoferowana  przez 

SIEMAG  w drugiej aukcji cena jest ceną rażąco niską. Wszak, jeśli w toku pierwszej aukcji 

SIEMAG  sam  określił  próg  rentowności  zamówienia  na  poziomie  34,3  mln  PLN,  to 

odwołujący  nie  uznawał,  że  konkurencyjny  wykonawca  nie  będzie  w  stanie  należycie 

wykonać zamówienie za kwotę, którą wylicytował podczas drugiej aukcji elektronicznej, tj. za 

kwotę  25,2 mln  PLN.  Przedmiot  oferty  SIEMAG  jest  bowiem  ten sam,  a nie  zaszły  również 

ż

adne  szczególne  okoliczności,  które  umożliwiałyby  tak  znaczne  obniżenie  ceny,  przy 

zachowaniu opłacalności wykonania zamówienia. Sam ten fakt daje - zdaniem odwołującego 

-  podstawę  do  zastosowania  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  i  odrzucenia  oferty  SIEMAG,  jako 

zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Jednocześnie 

podkreślił, iż analiza tego, czy cena SIEMAG jest, czy nie jest rażąco niska, może dotyczyć 

wyłącznie  zakresu  i  rodzaju  świadczeń,  które  zostały  zaoferowane  przez  SIEMAG,  tj. 

rozwiązań technicznych, które zostały uwzględnione w ofercie SIEMAG. Jakakolwiek zmiana 

w  tym  zakresie  nie  jest  dopuszczalna.  Przekonywał,  że  brak  podstaw  do  przyjęcia,  że 

wystąpiły inne czynniki, które mogłyby uzasadniać nagłą obniżkę ceny podczas drugiej aukcji 

elektronicznej.

Ad. IV. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji oraz art. 7 ust. 3 Pzp. 

           Niezależnie  od  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  oferty  wybranego  wykonawcy,  w  ocenie 

odwołującego przytoczone wyżej okoliczności  wskazują, iż  złożenie oferty SIEMAG o treści 

uwzględniającej wyniki aukcji z dnia 9 maja 2017 r. stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, co 

uzasadnia  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji

  poprzez  jego  niezastosowanie  i  nieodrzucenie  oferty 

SIEMAG.  


Odwołujący  argumentował,  że  inne  rozumienie  zachowania  SIEMAG  podczas 

pierwszej aukcji elektronicznej, niż to, które upatruje w nim określenia przez SIEMAG progu 

opłacalności  realizacji  zamówienia  na  poziomie  kwoty  34,3  mln  PLN  jest  nieracjonalne  i 

niezgodne  z  doświadczeniem  życiowym.  Jedyne  inne  możliwe  teoretycznie  wytłumaczenie 

tego zachowania [w powiązaniu z zakresem obniżenia przez SIEMAG ceny podczas drugiej 

aukcji  elektronicznej  do  niemal  identycznej  kwoty,  jaka  została  zaproponowana  jako 

najniższa  podczas  pierwszej  aukcji]  doprowadziło  odwołującego  do  wniosku,  że  doszło  z 

udziałem SIEMAG do celowego ustalenia zaniżonej ceny wykonania zamówienia, co jednak 

również powodowałoby konieczność odrzucenia oferty SIEMAG, gdyż zgodnie z art. 89 ust. 

1  pkt  3  Pzp,  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenia  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. Zaoferowanie ceny, która jest ustalona na poziomie niższym, niż zapewniający 

osiągnięcie  rynkowej  korzyści  z  realizacji  zamówienia  stanowi  bowiem  -  co  najmniej  - 

działanie  sprzeczne  z  dobrymi  obyczajami  kupieckimi,  rażąco  naruszające  interes 

konkurentów działających na tym samym rynku. Zamawiający wskazane wyżej okoliczności 

jednak pominął, co uzasadnia sformułowane zarzuty naruszenia przepisów Pzp.  

Ad. V. Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp.  

Z  ostrożności  procesowej  [na  wypadek  nieuwzględnienia  powyższych  zarzutów] 

odwołujący zarzucał naruszenie art. 90 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie  wezwania SIEMAG 

do udzielenia wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie ceny i jej wyliczenia, mimo, że 

zaoferowana  cena  budziła  uzasadnione  podejrzenie,  że  jest  rażąco  niska,  a  -  w 

konsekwencji  -  istniały  po  stronie  odwołującego  zasadnicze  wątpliwości,  co  do  możliwości 

wykonania  przez  SIEMAG  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego  za 

zaoferowaną cenę.  

Przedstawione  wyżej  okoliczności  zdaniem  odwołującego  wskazują,  iż  próg 

rentowności  wykonania  zamówienia  SIEMAG  określił  na  poziomie  34,3  mln  PLN  [tyle 

wynosiła  zaoferowana  przez  SIEMAG  cena  w  toku  pierwszej  aukcji  elektronicznej]. 

Obniżenie w toku drugiej aukcji oferowanej ceny o kwotę 9,1 mln PLN, tj. 26,53 %, rodzi nie 

tylko podejrzenie, że cena ta jest rażąco niska, ale też uzasadnione i poważne  wątpliwości 

co  do  możliwości  wykonania  przez  SIEMAG  -  za  tę  cenę  -  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami zamawiającego i treścią złożonej oferty.  

W  tych  okolicznościach,  zdaniem  odwołującego  zamawiający  był  zobowiązany  co 

najmniej do wezwania SIEMAG w trybie art. 90 ust 1 Pzp do złożenia wyjaśnień co do treści 

oferty w zakresie dotyczącym zaoferowanej w drugiej aukcji ceny i jej wyliczenia, w tym przy 

uwzględnieniu  faktu,  iż  w  toku  pierwszej  aukcji  SIEMAG  oferował  cenę  o  9,1  mln  PLN 

wyższą.  W  okresie  pomiędzy  pierwszą  i  drugą  aukcją  nie  zaszły  żadne  obiektywne, 

szczególne  okoliczności,  które  uzasadniałyby  tak  znaczące  obniżenie  ceny,  a  zatem  nie 


sposób  ograniczyć  się  do  czystej  akceptacji  działań  SIEMAG.  Okoliczności  te  wzbudziły 

obiektywne  i  poważne  wątpliwości  odwołującego,  co  -  wskutek  zaniechania  wezwania 

SIEMAG  do  złożenia  wyjaśnień  w  tym  przedmiocie  -  zdaniem  odwołującego  uzasadnia 

zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp.  

Ad. VI -VIII. Zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1-3 Pzp. 

-  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wszystkich 

wykonawców w postępowaniu i zasady przejrzystości 

-  poprzez  naruszenie  zasady  jawności  postępowania,  wskutek  zaniechania  odtajnienia 

utajnionej  części  oferty  SIEMAG,  mimo,  że  SIEMAG  nie  wykazał,  że  zastrzeżona  część 

oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  oraz  nie  zawiera  ona  informacji,  które  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji  

-  poprzez  błędne  jego  zastosowanie  i  zaniechanie  odtajnienia  oferty  SIEMAG,  mimo,  iż 

SIEMAG  nie  wykazał,  że  zastrzegana  część  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

Odwołujący  zarzucał  błędne  zastosowanie  art.  8  ust.  2  i  3  Pzp,  a  w  konsekwencji 

naruszenie  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  uchybienie  zasadom  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  oraz  zasadzie  przejrzystości,  a  także  art.  8  ust.  1  Pzp  poprzez 

naruszenie  zasady  jawności  postępowania,  wskutek  zaniechania  odtajnienia  części  oferty 

SIEMAG jako zastrzeżonej tajemnicy przedsiębiorstwa w sytuacji, gdy SIEMAG nie wykazał, 

ż

e  zastrzegana  przez  niego  część  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu 

art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  a  nadto  oferta  ta faktycznie  nie 

zawiera  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  tej 

ustawy. Część oferty SIEMAG została zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa. Pismem 

z  dnia  8  czerwca  2017  r.  odwołujący  wezwał  zamawiającego  do  odtajnienia  części  tajnej 

oferty  SIEMAG  i  udostępnienia  jej  do  wglądu  odwołującego.  Mimo  złożonego  wniosku 

zamawiający  się  do  niego  nie  ustosunkował,  a  w  dniu  9  czerwca  2017  r.  dokonał  wyboru 

oferty najkorzystniejszej. 

Dowód: [13] pismo odwołującego z dnia 8 czerwca 2017 r.  

Odwołujący  stwierdził,  iż  dopiero  po  przeprowadzeniu  drugiej  aukcji  i  uwzględniając 

jej  wyniki  celową  okazała  się  weryfikacja  oferty  SIEMAG  pod  kątem  spełnienia  przez  nią 

wymagań  zamawiającego.  Dopiero,  zatem  w  tym  momencie  powstał  w  sferze  prawnej 

odwołującego interes w zaskarżeniu zaniechania odtajnienia części oferty SIEMAG.  

Wskazał,  iż  treść  części  XVII  pkt.  5  SIWZ  oraz  art.  8  ust.  3  Pzp  postanowiono,  że 

„...Wykonawca  obowiązany  jest  wykazać,  że  zastrzeżone  przez  niego  informacje  stanowią 


tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Oznacza  to  nie  tylko  powołanie  się  na  fakt,  iż  w  danym 

podmiocie  zastrzegającym  tajemnicę  przedsiębiorstwa  nałożono  na  oznaczone  osoby  i 

podmioty  zobowiązanie  do  zachowania  poufności  oraz  wdrożono  stosowny  system  obiegu 

dokumentów  zapewniających  poufność,  lecz  konieczność  wykazania  przez  taki  podmiot 

konkretnych rozwiązań stanowiących tajemnicę tego przedsiębiorstwa. Utrzymywał, że oferta 

SIEMAG warunków tych nie spełnia. Nie zawiera ona bowiem szczegółowego uzasadnienia, 

które  dowodziłoby,  że  konkretne  zastrzeżone  przez  SIEMAG  informacje  stanowią  jego 

tajemnicę.  Zastrzegając  tajemnicę  przedsiębiorstwa  (s.  100  oferty)  SIEMAG  wskazał 

wyłącznie  na  działania,  jakie  podjął  celem  zachowania  poufności  informacji,  a  nadto 

ograniczył się do ogólnikowego stwierdzenia,

 iż zastrzeżone informacje zawierają koncepcję 

rozwiązań dopracowaną z uwzględnieniem know-how wykonawcy.

 Takie działanie wskazuje 

w opinii odwołującego, iż SIEMAG zastrzegł informacje będące podstawą oceny jego oferty 

wyłącznie  w  celu  uniemożliwienia  weryfikacji  przez  konkurentów  spełnienia  przez  niego 

wymagań zamawiającego. Odwołujący uznawał, że nie wystarczy jednostronicowym, ogólnie 

sformułowanym  oświadczeniem  zastrzec  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  uniemożliwiając 

zarazem  kontroferentom  wgląd  w,  być  może  błędne,  założenia  techniczne,  mogące  być 

podstawą  do  wykluczenia  takiego  podmiotu  (zastrzegającego  tajemnicę)  z  przetargu 

publicznego. Odwołujący pozostawał przekonany, że intencją zarówno zamawiającego, jak i 

ustawodawcy  nie  było  dopuszczenie  do  tego  typu  działań  (zastrzegania  tajemnicy  bez 

wykazania konkretnych zastrzeżonych informacji i jego uzasadnienia), lecz ochrona realnych 

rozwiązań,  szczegółowo  i  precyzyjnie  opisanych  przez  oferenta,  które  w  przeszłości  nie 

miały zastosowania, a ich ujawnienie mogłoby przynieść mu szkodę. Tym samym, uznał, iż 

SIEMAG nie wykazał, że zastrzegana części oferty stanowi tajemnicę jego przedsiębiorstwa 

w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co doprowadziło do 

naruszenia  przez  zamawiającego  art.  8  ust.  3  Pzp  poprzez  jego  błędne  zastosowanie. 

Zdaniem  odwołującego  oferta  SIEMAG  nie  zawiera  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  gdyż  zdecydowana  większość,  o  ile  nie  wszystkie  kluczowe  rozwiązania 

zaoferowane  przez  SIEMAG  są  jawne,  tj,:  są  dostępne  na  stronie  internetowej  SIEMAG 

(http://www.siemag-tecberg.pl/centrum-  informacji/informacje-techniczne/),  jak  również  były 

prezentowane  na  imprezach  wystawienniczo  targowych,  konferencjach  i  innych  forach 

wymiany  doświadczeń,  w  których  SIEMAG  każdorazowo  uczestniczy.  Dla  poparcia 

powyższego  odwołujący  przedłożył  Folder  -  Maszyna  wyciągowa  przewoźna  BI  100-EL-l, 

który  świadczy  o  tym,  że  przewoźna  maszyna  wyciągowa  firmy  Elcam  była  już  wcześniej 

zbudowana  i  posiada  ona  zbliżone  (różniące  się  maksymalnie  o  ok.  10%)  parametry  do 

oczekiwanych przez  zamawiającego, a dodatkowo firma Elcam została wskazana w ofercie 

SIEMAG jako jej dostawca (strona 98 oferty SIEMAG). Dokument ten zdaniem odwołującego 

potwierdza, iż oferowane rozwiązanie jest publicznie znane i tzw. duża maszyna wyciągowa 


jednolinowa  nie  jest  niczym  nowatorskim,  gdyż  istnieje  szereg  podobnych  lub  bardzo 

zbliżonych  rozwiązań  na  rynku,  w  tym  także  firmy  SIEMAG.  Przykładem  zbliżonego 

rozwiązania  technicznego  może  być  maszyna  wyciągowa  szybu  nr  2  PG  Silesia 

zmodernizowana  przez  SIEMAG  w  2013  roku.  Maszyna  wyciągowa  szybu  nr  2  posiada 

identyczne  rozwiązania  techniczne  do  tych  wymaganych  w  przedmiocie  niniejszego 

postępowania. Maszyna wyciągowa wyposażona jest w bęben pędny typu Koepe hamowany 

przez tarczowy hamulec odwodzony hydraulicznie. Bęben pędny zamocowany jest do wału 

głównego  łożyskowanego  na  łożyskach  ślizgowych.  Wał  główny  napędzany  jest  przez 

wolnoobrotowy  silnik  prądu  stałego,  który  jest  zasilany  i  sterowany  za  pomocą 

przekształtników  DC,  produkcji  Siemens,  połączonych  w  sposób  szeregowo-równoległy. 

Opisywane rozwiązanie maszyny wyciągowej zostało szeroko przedstawione na konferencji 

Transport  Szybowy  2013  organizowanej  przez  ITG  KOMAG.  Okoliczności  te  zdaniem 

odwołującego  -  przeczą  tezie  o  uzasadnionym  zastrzeżeniu  tajemnicy  przedsiębiorstwa  i 

rzekomym  ryzyku  zapoznania  się  pozostałych  wykonawców  z  oferowanymi  przez  SIEMAG 

rozwiązaniami  technicznymi  i  technologicznymi,  skoro  zarówno  sam  SIEMAG,  jak  i 

wskazany przez niego podwykonawca - Elcam - rozwiązania te upubliczniają.  

Dowód:  [14]  Folder  -  Maszyna  wyciągowa  przewoźna  BI  100-EL-l;  [15]  Transport  szybowy 

2013 - Modernizacja Urządzenia Szybowego nr 2 PG „Silesia” 

Wskazał,  że  oferowane  przez  SIEMAG  rozwiązania  techniczne  i  technologiczne  są 

stosowane  przez  niego  od  wielu  lat,  na  całym  świecie,  co  wynika  z  treści  pisma  SIEMAG 

datowanego  na  27  lutego  2017  r.  (s.  100  oferty).  Nie  noszą  one  zatem  cech  nowości,  a 

informacje  o  zastosowanych  już  rozwiązaniach  również  są  publicznie  dostępne  (dowody  nr 

13  i  14  powyżej).  Tożsame  rozwiązania  stosują  i  stosowały  w  przeszłości  także  inne 

podmioty działające na rynku (przykładowo: MWM, ABB, OPA-ROW, Elcam). Podtrzymał, że 

przedstawione  okoliczności  dowodzą,  iż  oferta  SIEMAG  nie  zawiera  informacji,  które 

stanowiłyby  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji.  Odtajnienie  części  tajnej  oferty  SIEMAG  -  w  rzeczywistości  nie 

stanowiącej  tajemnicy  przedsiębiorstwa  -  uznał  za  konieczne  dla  zachowania  jawności 

(przejrzystości)  postępowania  oraz  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców. Odwołujący ponadto pismem z dnia 8 czerwca 2017 r. jednocześnie wniósł do 

zamawiającego  o  ujawnienie  podstawowych  wymagań  i  parametrów  technicznych,  min. 

typów  kluczowych  zaoferowanych  urządzeń  i  aparatury  wraz  ze  wskazaniem  ich 

podstawowych  parametrów  dla  obydwu  maszyn  wyciągowych  oraz  sygnalizacji  szybowych, 

w sytuacji, gdyby zamawiający jednak uznał, że jakaś część zaoferowanych przez SIEMAG 

rozwiązań  rzeczywiście  stanowi  tajemnicę  jego  przedsiębiorstwa.  Zasady  przejrzystości, 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  wymagają  bowiem,  aby 


kontroferenci  mieli  możliwość  weryfikacji  wszystkich  złożonych  w  toku  postępowania  ofert, 

także  w  zakresie  prawidłowego

  doboru  urządzeń,  zgodnego  z  treścią  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia i  wymaganiami zamawiającego. Zamawiający nie odniósł się jednak 

także  do  tego  wniosku.  Przedstawione  okoliczności  według  odwołującego  -  dowodzą 

zasadności zarzutu naruszenia art. 7 ust 1 i art. 8 ust. 1-3 Pzp. 

Ad. IX Zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 Pzp. 

            Zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 Pzp - poprzez błędne jego zastosowanie i dokonanie 

wyboru  oferty,  która  jest  sprzeczna  z  treścią  SIWZ,  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a  także 

stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, względnie dokonanie wyboru oferty wykonawcy, który 

winien  zostać  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentów  oraz  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

treści  ofert  w  zakresie  ceny  i  jej  wyliczenia,  celem  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  ceny 

rażąco  niskiej,  a  także  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego,  mimo,  iż  jego 

oferta jest ofertą najkorzystniejszą  w postępowaniu - jest jedynie konsekwencją zasadności 

pozostałych  zarzutów  podniesionych  w  niniejszym  odwołaniu.  Wszak  gdyby  zamawiający 

postąpił zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp oraz z art. 89 ust. 1 pkt 3 

Pzp  i  odrzucił  ofertę  SIEMAG,  to  dokonałby  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej  i  udzielił  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  Pzp. 

Uchybienie przepisom art. 89 ust. 1 pkt 2-4 Pzp oraz art. 90 ust. 1 Pzp skutkuje naruszeniem 

przepisu art. 7 ust. 3 Pzp.  

            Na  posiedzeniu  niejawnym,  bez  udziału  stron  Izba  dopuściła  i  przeprowadziła 

dowody  z  ogłoszenia  o  zamówieniu,  z  kolejnych  zawiadomień  o  wyniku  przetargu,  z  akt 

sprawy odwoławczej sygn. akt KIO 713/17. 

Z zawiadomienia o wyniku akcji po licytacji elektronicznej w dniu 5 kwietnia 2017 r.  

Z  potwierdzenia  zamawiającego  z  dnia  4  maja  2017  r.  o  wyniku  akcji  po  licytacji 

elektronicznej w dniu 5 kwietnia 2017 r.;  

Z  zawiadomienia  o  wyniku  akcji  ofert  po  licytacji  elektronicznej  z  dnia  9  maja  2017  r.  o 

najkorzystniejszej ofercie wykonawcy SIEMAG TECBERG POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w 

Katowicach. 

Z  informacji  zamawiającego  z  dnia  9  czerwca  2017  r.  potwierdzającą  wynik  akcji  i  wybór 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  SIEMAG  TECBERG  POLSKA  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Katowicach. 

Izba zważyła, co następuje. 

W  zakresie  aukcji  elektronicznej  ustawa  Prawo  zamówień  publicznych  zawiera, 

między innymi następujące regulacje. 


Art.  91a  ust.  1  ustawy  Pzp,  jeżeli  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego,  przetargu  ograniczonego  lub  negocjacji  z  ogłoszeniem,  zamawiający  po 

dokonaniu  oceny  ofert  w  celu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  przeprowadza  aukcję 

elektroniczną,  jeżeli  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  zaproszeniu  do 

potwierdzenia  zainteresowania  lub  w  ogłoszeniu  o  ustanowieniu  systemu  kwalifikowania 

wykonawców,  oraz  jeżeli  można  w  sposób  precyzyjny  określić  treść  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  oraz  złożono  co  najmniej  2  oferty  niepodlegające  odrzuceniu. 

Przepisów art. 91 ust. 4-6 nie stosuje się. 

Art. 91b ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do udziału w 

aukcji  elektronicznej  jednocześnie  wszystkich  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty 

niepodlegające odrzuceniu. 

Art.  91b  ust.  2  ustawy  Pzp,  w  zaproszeniu,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  zamawiający 

informuje wykonawców o: 

pozycji złożonych przez nich ofert i otrzymanej punktacji; 

minimalnych wartościach postąpień składanych w toku aukcji elektronicznej; 

terminie otwarcia aukcji elektronicznej; 

4)        terminie i warunkach zamknięcia aukcji elektronicznej; 

5)        sposobie oceny ofert w toku aukcji elektronicznej; 

6)        formule  matematycznej,  która  zostanie  wykorzystana  w  aukcji  elektronicznej  do 

automatycznego tworzenia kolejnych klasyfikacji na podstawie przedstawianych nowych cen 

lub wartości; 

harmonogramie dla każdego etapu aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający zamierza 

zamknąć aukcję elektroniczną na podstawie art. 91e pkt 3. 

Termin otwarcia aukcji elektronicznej nie może być krótszy niż 2 dni robocze od dnia 

przekazania zaproszenia, o którym mowa w ust. 1. 

Sposób  oceny  ofert  w  toku  aukcji  elektronicznej  powinien  obejmować  przeliczanie 

postąpień  na  punktową  ocenę  oferty,  z  uwzględnieniem  punktacji  otrzymanej  przed 

otwarciem aukcji elektronicznej. 

Art.  91c  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  toku  aukcji  elektronicznej  wykonawcy  za  pomocą 

formularza  umieszczonego  na  stronie  internetowej,  umożliwiającego  wprowadzenie 

niezbędnych  danych  w  trybie  bezpośredniego  połączenia  z  tą  stroną,  składają  kolejne 

korzystniejsze  postąpienia,  podlegające  automatycznej  ocenie  i  klasyfikacji.  Przepisów  art. 

82 ust. 1, art. 83 i 84 oraz art. 86-89 nie stosuje się. 

Art.  91c  ust.  3.  W  toku  aukcji  elektronicznej  zamawiający  na  bieżąco  przekazuje 

każdemu wykonawcy informację o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji 


oraz o punktacji najkorzystniejszej oferty. Do momentu zamknięcia aukcji elektronicznej nie 

ujawnia się informacji umożliwiających identyfikację wykonawców. 

Art.  91c  ust.  6 ustawy  Pzp  odsyła  do  przepisów  art.  77,  art.  80  ust.  1  pkt  1  i  2  oraz 

ust. 2, które stosuje się odpowiednio. 

Przepis  art.  80  ust.  2  ustawy  Pzp  stanowi,  że  bezpośrednio  po  zamknięciu  licytacji 

elektronicznej  zamawiający  podaje,  pod  ustalonym  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  adresem 

internetowym, nazwę (firmę) oraz adres wykonawcy, 

którego ofertę wybrano. 

Bezsprzecznie z dowodów załączonych do odwołania, tj. z dowodu nr [3] wiadomości 

e-mail  zamawiającego  z  dnia  4  maja  2017  r.,  stanowiącej  zaproszenie  do  aukcji 

elektronicznej  wynika,  że  aukcja  została  wyznaczona  na  dzień  9  maja  2017  r.  z  terminem 

otwarcia o godzinie 8:00. Planowany termin zamknięcia aukcji 9 maja 2017 r. godzina 08:10. 

Przedłużenie 10 minut.  

Z  dowodu  nr  [6]  przedstawionego  przez  odwołującego  -  rankingu  ofert  po  licytacji 

elektronicznej  z  dnia  9  maja  2017  r.  wynika,  że  zgodnie  z  obowiązkiem  ustawowym 

wynikającym  z  art.  91c  ust.  6  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  80  ust.  2  ustawy  Pzp, 

zamawiający  poinformował  już  w  dniu  9  maja  2017  r.,  że  najkorzystniejszą  ofertę  złożył 

wykonawca  SIEMAG  TECBERG  POLSKA  Sp.  z  o.o.,  gdyż  oferta  ta  uzyskała  100,00 

punktów.  Oferta  odwołującego  uzyskała  99,94  punkty.  Natomiast  oferta  trzeciego 

wykonawcy ABB Sp. z o.o., otrzymała punktację 74,94. 

Przez sam fakt zaproszenia wykonawcy SIEMAG TECBERG POLSKA Sp. z o.o. do 

udziału w aukcji elektronicznej, i w konsekwencji przeprowadzenia w dniu 9 maja 2017 roku 

aukcji elektronicznej z udziałem tego wykonawcy, o czym odwołujący powziął i mógł powziąć 

wiadomość  w  dniu  9  maja  2017  r.,  że  zgodnie  z  art.  91b  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający 

zaprosił  drogą  elektroniczną  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jednocześnie  wszystkich 

wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, a zatem zamawiający przed tą 

datą zweryfikował treść oferty i w tej dacie uznał, że oferta wykonawcy SIEMAG TECBERG 

POLSKA  Sp.  z  o.o.  nie  podlega  odrzuceniu  i  na  tej  podstawie  dopuścił  wybranego 

wykonawcę do etapu aukcji elektronicznej. 

Skoro  odwołujący  uznawał,  że  zamawiający  zaniechał  odrzucenia  oferty  SIEMAG, 

mimo,  iż  jest  ona  sprzeczna  z  wymogiem  określonym  w  pkt  II.4  ppkt  5)  poz.  13  i  14  tabeli 

Załącznika nr 1 do SIWZ w zw. z częścią III SIWZ, gdyż SIEMAG nie potwierdził certyfikatem

wydanym  przez  niezależną  akredytowaną  jednostkę  certyfikującą  wyroby  spełnienia 

wymagań  zamawiającego,  i  zaniechał  wezwania  tego  wykonawcy  do  uzupełnienia 

dokumentu certyfikatu - winien wnieść odwołanie w terminie liczonym od daty powiadomienia 

w trybie art. 91c ust. 6 w związku z art. 80 ust. 2 ustawy Pzp, tj. w oparciu o art. 182 ust. 3 


pkt 1ustawy Pzp, zgodnie z którym odwołanie wobec czynności innych, niż określone w ust. 

1  i  2  wnosi  się  w  przypadku  zamówień,  których  wartość  jest  równa  lub  przekracza  kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy - w terminie 10 dni od 

dnia,  w  którym  powzięto  lub  przy  zachowaniu  należytej  staranności  można  było  powziąć 

wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.  

Termin ten ma charakter zawity, a jego bezskuteczny upływ w dniu 19 maja 2017 r. 

spowodował  wygaśnięcie  uprawnień  do  skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej. 

Zasadniczym  środkiem  komunikacji  pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcami  w  przypadku 

aukcji elektronicznej jest droga elektroniczna. Nie miało więc znaczenia dla liczenia terminu 

na wniesienie odwołania, że zamawiający w dniu 9 czerwca 2017 r. potwierdził wynik aukcji 

elektronicznej z dnia 9 maja 2017 r. 

   Taka  sama  sytuacja,  jak  w  odniesieniu  do  zarzutów  I  i  II  zachodzi  w  odniesieniu  do 

pozostałych zarzutów odwołania, w tym Ad zarzutów III, IV i V, tj.:  

-  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  poprzez  jego  bezpodstawne  niezastosowanie  w 

przypadku, w którym oferta SIEMAG zawiera rażąco niską cenę  

- naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp  w  zw.  z art. 3 ust. 1 ustawy o  zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji  poprzez  jego  bezpodstawne  niezastosowanie  w  przypadku,  w  którym  złożenie 

oferty SIEMAG stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, oraz 

-  naruszenia  art.  90  ust.  1  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  SIEMAG  do  udzielenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w  zakresie  oferowanej  ceny  i  jej  wyliczenia,  mimo,  iż 

zaoferowana  cena  budziła  uzasadnione  podejrzenie,  że  jest  rażąco  niska,  a  -  w 

konsekwencji - istniały zasadnicze wątpliwości, co do możliwości wykonania przez SIEMAG 

zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego za zaoferowaną cenę. 

Przytoczone przez odwołującego okoliczności faktyczne, że podczas pierwszej aukcji 

elektronicznej, która odbyła się dnia 5 kwietnia 2017 r., [unieważniona skutkiem wyroku Izby, 

z dnia 25 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 713/17, i która zakończyła się podobnym wynikiem 

w  zakresie  najniższej  zaoferowanej  ceny  (25,5  mln  PLN)],  SIEMAG  zaoferował  cenę  w 

kwocie 34,3 mln PLN, tj. cenę wyższą od najniższej o ok. 9 mln PLN, czym - w konsekwencji 

-  według  odwołującego  jednoznacznie  określił  próg  opłacalności  wykonania  przez  siebie 

zamówienia.  Tymczasem,  podczas  drugiej  przeprowadzanej  w  niniejszym  postępowaniu 

aukcji  elektronicznej  w  dniu  9  maja  2017  r.  SIEMAG  zaoferował  cenę  w  kwocie  25  200 

000,00  PLN,  tj.  cenę  o  9,1  mln  PLN  niższą  od  ceny  zaoferowanej  w  toku  pierwszej  aukcji. 

Różnica  ta  stanowiła  26,53  %  ceny  zaoferowanej  w  pierwszej  aukcji,  były  odwołującemu 

znane po zakończeniu aukcji 9 maja 2017 r.  

Powyższe fakty odwołujący oparł o przedstawione przez siebie dowody:  


Nr [11] wyniki aukcji elektronicznej z dnia 5 kwietnia 2017 r.  

Nr [12] wyniki aukcji elektronicznej z dnia 9 maja 2017 r. 

-  świadczą  one,  że  przywoływane  przez  odwołującego  okoliczności  były  mu  wiadome  w 

oparciu  o  dokonane  przez  zamawiającego  czynności  powiadomienia  o  wynikach  aukcji  z 

dnia z dnia 5 kwietnia 2017 r. i z dnia 9 maja 2017 r., a przedstawione zarzuty były możliwe 

do  sformułowania  w  terminie  ustawowym  10  dni  od  powiadomienia  o  wyniku  powtórzonej 

aukcji z dnia 9 maja 2017 r. Zatem i te zarzuty należało uznać za spóźnione w oparciu o art. 

89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w związku z art. 182 ust. 3 pkt 1 tej ustawy.  

Do Ad VII i VIII zarzutów naruszenia art. 8 ust. 1 Pzp poprzez naruszenie zasady jawności 

postępowania,  wskutek  zaniechania  odtajnienia  utajnionej  części  oferty  SIEMAG,  mimo,  że 

SIEMAG  nie  wykazał,  że  zastrzeżona  część  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu art.11 ust. 4 ustawy o  zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz nie  zawiera ona 

informacji,  które  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4  ustawy  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Naruszenie  art.  8  ust.  3  Pzp,  poprzez  błędne  jego 

zastosowanie  i  zaniechanie  odtajnienia  oferty  SIEMAG,  mimo,  iż  SIEMAG  nie  wykazał,  że 

zastrzegana  część  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust.  4 

ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

Odwołujący  sam  stwierdził,  że  dopiero  po  przeprowadzeniu  drugiej  aukcji  i 

uwzględniając  jej  wyniki  -  celową  okazała  się  weryfikacja  oferty  SIEMAG  pod  kątem 

spełnienia  przez  nią  wymagań  zamawiającego,  zatem  w  tym  momencie  powstał  w  sferze 

prawnej odwołującego interes w zaskarżeniu zaniechania odtajnienia części oferty SIEMAG. 

Termin na zaskarżenie tej czynności, zatem winien być liczony od dnia 9 maja 2017 r. 

Jak wynika z okoliczności przyznanych, wiedzę że część oferty wykonawcy SIEMAG 

TECBERG  POLSKA  Sp.  z  o.o.  została  objęta  tajemnicą  przedsiębiorstwa  odwołujący 

powziął z dokumentacji tej oferty. 

Potrzebę  wglądu  w  utajnioną  część  oferty,  odwołujący  ustalił  w  momencie 

zamieszczenia  przez  zamawiającego  informacji  w  dniu  9  maja  2017  r.  o  uznaniu  oferty 

wykonawcy  SIEMAG  za  najkorzystniejszą.  Zamawiający  samodzielnie,  a  nie  tylko  na 

wniosek  wykonawców  zobowiązany  jest  badać  spełnianie  przesłanek  skutecznego 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  ofertach  wykonawców  i  odtajniać  dokumenty 

oferty, która nie spełnia przesłanek art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. Skoro nie doszło do odtajnienia 

pełnej dokumentacji oferty SIEMAG w dacie ogłoszenia wyników aukcji w dniu 9 maja 2017r.  

oznacza  to,  że  zamawiający  nie  znalazł  podstaw  do  takiej  czynności.  Przez  co 

powiadomienie  w  trybie  art.  91c  ust.  6  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  80  ust.  2  ustawy  Pzp 

stanowiącym,  że  bezpośrednio  po  zamknięciu  licytacji  elektronicznej  zamawiający  podaje, 


pod ustalonym w ogłoszeniu o zamówieniu adresem internetowym, nazwę (firmę) oraz adres 

wykonawcy, którego ofertę wybrano, otwierało odwołującemu drogę do wniesienia odwołania 

na  zaniechanie  odtajnienia  oferty  konkurenta,  w  zakresie  informacji,  którym  odwołujący 

odmawiał  przymiotu  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Tym  samym  zarzuty  odwołania  w  tym 

zakresie należało uznać za spóźnione w świetle art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp.  

Do  Ad  VI  i  IX  zarzutów  naruszenia  podstawowych  zasad  art.  7  ust.  3  ustawy  Pzp, 

poprzez  błędne  jego  zastosowanie  i  dokonanie  wyboru  oferty,  która  nie  spełnia  wymagań 

określonych w SIWZ, zawiera rażąco niską cenę i stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, 

względnie - dokonanie wyboru oferty wykonawcy, który winien zostać wezwany do złożenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  ofert  w  zakresie  ceny  i  jej  wyliczenia,  celem  wykazania,  że 

oferta  nie  zawiera  ceny  rażąco  niskiej,  a  także  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty 

odwołującego,  mimo,  iż  jego  oferta  jest  ofertą  najkorzystniejszą  w  postępowaniu  oraz 

naruszenie  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji,  równego 

traktowania  wszystkich  wykonawców  w  postępowaniu  i  zasady  przejrzystości  -  według 

twierdzeń 

odwołującego 

stanowiły 

jedynie 

następstwa 

zasadności 

zarzutów 

poprzedzających, wykazujących podstawy do odrzucenia oferty SIEMAG, jako niezgodnej z 

treścią  SIWZ  oraz  zawierającej  rażąco  niską  cenę.  Z  tych  względów,  ich  konsekwencje 

prawne  są  powiązane  z  bytem  i  okolicznościami  faktycznymi  zarzutów,  uzasadniających 

podnoszenie  naruszenia  wskazanych  przez  odwołującego  podstawowych  zasad  udzielania 

zamówień publicznych. W tym stanie rzeczy, Izba uznała wyżej podnoszone zarzuty również 

za spóźnione.   

Co  charakterystyczne,  ten  sam  odwołujący  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  713/17,  jak 

wynika z treści wyroku Izby z dnia 25 kwietnia 2017 r. wniósł odwołanie w dniu 10 kwietnia 

2017 r. wobec wyników aukcji elektronicznej przeprowadzonej w dniu 5 kwietnia 2017 r. przy 

czym w odwołaniu (str. 5 wyroku) stwierdził, że: „[B] Termin do wniesienia odwołania 

Odwołujący wskazał,  że informację o nieodrzuceniu oferty przystępującego otrzymał 

w dniu 31 marca 2017 roku tj. wraz z zaproszeniem do udziału w aukcji elektronicznej. 

Z  zaproszenia  wynikało,  że  pozycja  odwołującego  w  aktualnym  na  dzień  wysłania 

zaproszenia rankingu ofert, to pozycja nr 2. Z uwagi na to, iż jedynym wykonawcą, którego 

cena była na tym etapie niższa, niż cena oferowana przez odwołującego był przystępujący, 

oznaczało to, iż przystępujący również został zaproszony do udziału w aukcji elektronicznej. 

Z  tej  informacji  wynikało  również,  że  oferta  przystępującego  została  oceniona  przez 

zamawiającego,  jako  spełniająca  wymagania  SIWZ,  więc  od  daty  jej  przesłania 

odwołującemu należy liczyć termin na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie. 

Dowód:  [5]  e-mail  z  dnia  31.III.2017  roku  z  godz.  13:31  [w  aktach  postępowania 

przetargowego - przedłożonych przez (…) na żądanie KIO]; 


Z  uwagi  natomiast  na  to,  że  odwołujący  złożył,  odwołanie  u  Prezesa  KIO  w  dniu  10 

kwietnia 2017 roku, termin do wniesienia odwołania został zachowany.” 

Należało  zauważyć,  że  i  w  przypadku  aukcji  z  dnia  5  kwietnia  2017  r.,  zamawiający 

potwierdził jej wynik 5 maja 2017 r.     

Ponadto odwołujący podnosił w odwołaniu z dnia 10 kwietnia 2017 r., że: 

„[2]  Zarzuty  te  są  jedynie  konsekwencją  zasadności  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2 

PZP,  gdyż  gdyby  zamawiający  zachował  się  zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  PZP  i  odrzucił 

ofertę przystępującego, to nie zaprosiłby przystępującego do udziału w aukcji elektronicznej, 

a - w konsekwencji - nie naruszyłby norm określonych w art. 91b w zw. z art. 91a ust. 3 PZP. 

Wszak,  zgodnie  z  art.  91b  PZP,  zamawiający  zaprasza  drogą  elektroniczną  do  udziału  w 

aukcji elektronicznej wyłącznie wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu. 

Co  więcej,  uzasadnia  to  również  zarzut  naruszenia  art.  91b  w  zw.  z  art.  91a  ust.  3 

PZP,  gdyż  zamawiający  przeprowadził  w  dniu  5  kwietnia  2017  roku  aukcję  elektroniczną  w 

sposób  sprzeczny  z  art.  91b  i  postanowieniami  SIWZ,  gdyż  z  udziałem  podmiotu 

przystępującego, którego oferta podlegała odrzuceniu.” 

W  niniejszej  sprawie  odwoławczej  odwołujący  przyjął  całkiem  odmienne  założenia, 

gdyż  wniósł  odwołanie  na  wyniki  aukcji  elektronicznej  ogłoszone  9  maja  2017  r.  (z 

zaproszeniem do aukcji z dnia 4 maja 2017 r.) dopiero w dniu 14 czerwca 2017 r.    

Skutkiem  dokonanych  ustaleń,  Izba  uznała,  że  10  -  dniowy  termin  na  złożenie 

odwołania,  przewidziany  art.  182  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  uwzględniając  podnoszone  w 

odwołaniu zarzuty, upłynął bezskutecznie w dniu 19 czerwca 2017 r.  

    Termin  na  wniesienie  odwołania  ma  charakter  zawity  i  jego  bezskuteczny  upływ 

spowodował  wygaśnięcie  uprawnień  wykonawcy  do  skorzystania  z  tego  środka  ochrony 

prawnej.  Z  tych  względów  Izba  nie  miała  podstaw  do  merytorycznego  rozpoznania 

odwołania.   

Postępowanie  w  sprawie  wykazało,  że  odwołanie  zostało  wniesione  z  uchybieniem 

terminu  określonego  w  art.  182  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  co  obligowało  Izbę  do  jego 

odrzucenia  w  oparciu  o  art.  189  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  jako  wniesionego  po  upływie 

terminu określonego w ustawie.  

Zaistnienie którejkolwiek z podstaw określonych art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, które są 

ustalane z urzędu, obliguje Izbę do odrzucenia odwołania. Zgodnie z art. 189 ust. 3 ustawy 

Pzp, Izba może odrzucić odwołanie na posiedzeniu niejawnym.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  odrzuciła  odwołanie  o  czym  orzekła  postanowieniem  na 

podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10  

ustawy  Pzp.  W  oparciu  o  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  

oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  

(Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238,  Dz.  U.  2017  r.  poz.  47),  Izba  zaliczyła  na  poczet  kosztów 

postępowania odwoławczego uiszczoną kwotę wpisu od odwołania.  

               Przewodniczący: 

                ….………………….