Sygn. akt: KIO 2038/17
KIO 2048/17
POSTANOWIENIE
z dnia 13
października 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Członkowie:
Irmina Pawlik
Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozP. na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu 13 października
2017 r. odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 września
2017r. przez:
A.
wykonawcę K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., ul. (...)
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum
firm L.
Spółka Akcyjna z siedzibą w B., ul. (...), M. spółka z ograniczoną
odpow
iedzialnością spółka komandytowo - akcyjna z siedzibą w M(1), ul. (...), S.
Spółka Akcyjna Oddział w G. z siedzibą w G., ul. (...)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Politechnikę G. z siedzibą w G., ul.
przy udziale wykonawcy J. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne T. J. M. z siedzibą w B., ul. (...) zgłaszającego
swoje przystąpienie w sprawach sygn. akt KIO 2038/17 i KIO 2048/17 po stronie
zamawiającego
przy udziale wykonawcy K.
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P.,
ul. (...)
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 2048/17 po stronie
odwołującego
postanowienie:
umorzyć postępowanie w sprawie sygn. akt KIO 2038/17
umorzyć postępowanie w sprawie sygn. akt KIO 2048/17
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł. 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
wykonawcy K.
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., ul. (...)
tytułem uiszczonego wpisu
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł. 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum
firm L.
Spółka Akcyjna z siedzibą w B., ul. (...), M. spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowo – akcyjna z siedzibą w M(1), ul. (...),
S.
Spółka Akcyjna Oddział w G. z siedzibą w G., ul. (...) tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w G.
Przewodniczący: ……………
Członkowie:
…………....
……………
Sygn. akt KIO 2038/17
KIO 2048/17
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
remont telewizji dozorowej (...)Osiedli Studenckich Politechniki G.
zostało wszczęte
ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 czerwca
2017r. za numerem 2017/S 114-228902.
W dniu 19 września 2017r. zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej tj. oferty
wykonawcy J. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Telekomunikacyjne T. J. M.
z siedzibą w B., ul. (...) – dalej przystępujący. Na drugim miejscu
w rankingu ofert znalazła się oferta wykonawcy K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z sied
zibą w P., ul. (...) – dalej odwołujący K., a na trzecim wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum firm L. Spółka Akcyjna z siedzibą w
B., ul. (...), M.
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo - akcyjna z
si
edzibą w M(1), ul. (...), S. Spółka Akcyjna Oddział w G. z siedzibą w G., ul. (...) – dalej
odwołujący L..
Sygn. akt KIO 2038/17
W dniu 29 września 2017r. odwołanie wniósł odwołujący K.. Odwołanie zostało podpisane
przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji,
zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została zamawiającemu przekazana w dniu 29
września 2017r. Odwołujący K. wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy
czynności zamawiającego podjętych w postępowaniu oraz od zaniechania czynności, do
których zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy, tj. od:
a)
zaniechania wykluczenia
przystępującego z powodu złożenia nieprawdziwych
informacji mających bezpośredni wpływ na wynik postępowania tj. naruszenia art.24 ust. 1
pkt 16
oraz 17 w związku z art.7 ust.1
b)
zaniechania wykluczenia
przystępującego z powodu nie posiadania odpowiedniego
doświadczenia zawodowego niezbędnego do wykonania zamówienia tj. naruszenia art.24
ust.1 pkt 12 w związku z art.7 ust.1
c)
zaniechania odrzucenia oferty
przystępującego z powodu nie złożenia prawidłowego
wadium w postępowaniu tj. naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 7b w związku z art.7 ust. 1
d)
w
yboru oferty podlegającej odrzuceniu tj. naruszenia art.7 ust.1.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu wykluczenia
przystępującego, odrzucenie oferty przystępującego i dokonanie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że jest wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia. Odwołujący jest zainteresowany udzieleniem mu przedmiotowego zamówienia,
W tym celu o
dwołujący złożył ofertę i ubiega się o udzielenie mu przedmiotowego
zamówienia. Gdyby zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy i wykluczył
przystępując lub odrzucił ofertę przystępującego, to zgodnie z przedstawioną punktacją
oferta o
dwołującego uzyskałaby największą ilość punktów.
A1. Zamierzone dzia
łanie w zakresie przedstawienia wykazu robót budowlanych.
W celu pot
wierdzenia, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu dotyczące
zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający zawarł w rozdziale V pkt 3 ppkt 3)
następujący wymóg: „ [Wykonawca] wykonał w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie,
co najmniej dwie roboty budowlane polegające na budowie, remoncie lub przebudowie
systemu telewizji dozorowej (...)
, z których każda opiewała na kwotę brutto nie mniejszą niż
000.000,00 zł (słownie: jeden milion złotych), w ramach jednej umowy. Jednocześnie w
ra
mach jednej z wykazanych robót wykonawca zamontował minimum 80 szt kamer dla
systemu telewizji dozorowej (...);"
Na potwierdzenie tego faktu
zamawiający żądał w rozdziale VII pkt 8 ppkt 1) ppkt a) wykazu
robót budowlanych wykonanych z jednoczesnym poświadczeniem, iż zostały wykonane
należycie. Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku przystępujący wskazał w
wykazie wykonanych przez siebie prac zadanie realizowane na rzecz Portu Lotniczego G. K.
sp. z o.o podając jednocześnie, iż kwota brutto całego zadania wyniosła 2.066.116,79 PLN,
przy czym wartość robót związanych z budową systemu telewizji cyfrowej wyniosła
1.309.917,19 PLN brutto. Przedmiotem tego zamówienia była dostawa, instalacja i
uruchomienie Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Lotniska opartego o urządzenia i
oprogramowanie (...) i (...)
. Na potwierdzenie faktu należytego wykonania oraz kwot w
ramach poszczególnych zadań, przystępujący załączył referencje wystawione rzekomo dnia
18.04.2017. Z dokumentu tego wynika, iż prace zostały ukończone w październiku 2013
roku. Przedstawione dane w powyższym dokumencie są według odwołującego K.
nie
prawdziwe, gdyż jak wynika z innego dokumentu referencji wystawionego przez Inwestora
w dniu 24.04,2014r., a załączonego na stronach internetowych przystępującego wynika, iż
inwestycja ta składała się z 7 zakresów, a system telewizji przemysłowej był jednym z nich.
Dokument ten jest znacznie bardziej szczegółowy niż ten powstały później, gdyż zawiera
szczegółowy zakres przedmiotu dostawy w każdym zakresie. Na jego podstawie można
zdaniem odwołującego K. jednoznacznie stwierdzić, iż system monitoringu wykazany w
punkcie l jest kompletny, a jego wartość wyniosła 714.067,36 PLN zgodnie z informacją na
ostatniej stronie,
przystępując w celu wykazania zwiększonej kwoty nakładów na system
monitoringu dokonał zsumowania wartości systemu telewizji przemysłowej (…) w powyższej
kwocie oraz sieci strukturalnej w kwocie 134,241,93 PLN, urządzeń sieciowych w kwocie
192.098,89 PLN oraz sprzętu komputerowego w kwocie 269.509,01 PLN. W ten sposób
przystępujący dokonał zaliczenia części kosztów związanych z budową zintegrowanego
systemu bezpieczeństwa lotniska na koszty wybudowania systemu telewizji przemysłowej.
Działanie takie należy zdaniem odwołującego K. uznać za zamierzone i mające na celu
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Stanowi to zatem naruszenie
przepisu art. 24 ust, 1 pkt 16 (vide: KIO 1257/12, KIO 1262/12, KIO 105/2016).
Wskazał, iż w
wyniku stwierdzenia, iż wartość powyższego zadania wyniosła poniżej 1.000.000,00 PLN, to
nie spełniony został także wymóg postawiony w stosunku do osoby odpowiedzialnej za
kierowanie robotami budowlanymi, pełniącej funkcję kierownika robót telekomunikacyjnych
posiadającego stosowne doświadczenie (ostatni podpunkt rozdziału V ust.2 pkt 3)), gdyż
jako osobę w tym zakresie wskazano osobę R. M., który nadzorował tę samą robotę
budowlaną.
Jako dowód odwołujący K. powołał Referencje wystawione przez Port Lotniczy G. - K. sp. z
o.o. z dnia 24.04.2014 (wydruk ze strony
przystępującego)
A2. Rażące niedbalstwo, lekkomyślność łub niedbalstwo w zakresie przedstawienia wykazu
robót budowlanych.
Na potwierdzenie faktu spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa
powyżej (A1), przystępujący załączył także prace wykonaną przez W. S.A., na którego
zdolnościach technicznych polega w postaci załączonej tabeli, w której wykazał pracę
wykonaną przez W. na rzecz Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we W(1). Przedmiotem tej
roboty było wykonanie Inteligentnego Systemu Transportu, którego wartość w zakresie
systemu monitoringu wizyjnego przekracza zarówno wymaganą kwotę jak i ilość kamer. Na
potwierdzenie należytego wykonania dołączono protokół z dnia 04.07.2014 potwierdzający
odbiór wykonanych prac na podstawie umowy (…) z dnia 30.12.2014r. Istotnie wynika z
niego, iż prace zostały wykonane, ale w sposób niejasny mowa jest o wadach i usterkach,
które ujawniono na poszczególnych etapach wykonywania tego przedsięwzięcia. W związku
z tym o
dwołujący K. zwrócił się w dniu 18.08.2017r do Inwestora z zapytaniem, czy
zamawiający naliczył kary za nieterminowe lub niewłaściwe wykonanie przedmiotu
zamówienia. W odpowiedzi Inwestor poinformował odwołującego, iż w zakresie tego zadania
zamawiający naliczył wykonawcy (W.) karę umowną za usunięcie z przekroczeniem
wyznaczonego terminu usterek stwierdzonych w czasie odbiorów Etapu 2,3 i 6
przedmiotowego zadania. Nałożenie kar jednoznacznie zdaniem odwołującego przesądza
zatem,
iż zadanie objęte umową nie zostało wykonane należycie, a więc nie może ono być
brane pod uwagę przy rozpatrywaniu jako zadania potwierdzającego spełnianie warunków
udziału w postępowaniu. W nauce prawa cywilnego przyjmuje się, w ślad za konstrukcją
prawa
karnego, że w przypadku winy umyślnej (zamierzonego działania) sprawca chce
wyrządzić drugiemu szkodę lub naruszyć ciążący na nim obowiązek albo przewidując
możliwość takiego zachowania, co najmniej świadomie godzi się na powstanie takiego
skutku. Rażące niedbalstwo jawi się z kolei jako postać winy nieumyślnej, z którą mamy do
czynienia w sytuacji, gdy dojdzie do znacznego odchylanie od wzorca należytej staranności,
a w konsekwencji stopień naganności postępowania dłużnika będzie szczególnie wysoki,
gdyż drastycznie i poważnie odbiega od modelu zachowania się dłużnika. Odwołujący K.
przywołał wyrok SN z 10.03.2004r., (IV CK 151/03), gdzie zauważa się, iż przez rażące
niedbalstwo rozumie się natomiast niezachowanie minimalnych (elementarnych) zasad
prawidłowego zachowania się w danej sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej
postaci decyduje więc zachowanie się przez nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający
od miernika staranności minimalnej. (...) Za miernik należytej staranności uznaje się więc
miernik obiektywny, odnoszący się do każdego, kto znajdzie się w określonej sytuacji,
formułowany zatem np. dla profesjonalnego wykonawcy inwestycji budowlanych, lekarza
określonej specjalności, nauczyciela wychowania fizycznego, kierowcy samochodowego, na
podstawie takich ich reguł, jak; zasady współżycia społecznego, szczegółowe normy prawne,
pragmatyki zawodowe, zwyczaje itp.
Standard staranności jakim winien wykazać się
wykonawca określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru działalności, gdyż
poprzez art. 14 u
stawy będzie miał zastosowanie art.355 par. 1 i 2 kc. Dlatego też jeżeli
wykonawca przedstawi w złożonych przez siebie oświadczeniach informacje w sprzeczności
z faktami, a fakty prawdziwe są łatwe do ustalenia, to uznać należy, iż taki wykonawca
wykazuje się co najmniej niedbalstwem wpisującym się w hipotezę normy prawnej
ur
egulowanej w treści art.24 ust. 1 pkt 17 Ustawy Jako dowód odwołujący K. powołał
Odpowiedź z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we W(1)
A3. Brak skutecznego wskazania po
dwykonawcy, na którego zasoby powołuje się
przystępujący
W formularzu ofertowym
przystępujący wskazał, iż zamówienie wykona z udziałem
podwykonawcy W.
S.A., a zakresem będzie „wsparcie techniczne przy realizacji zamówienia
Jednocześnie w dołączonym do oferty dokumencie JEDZ przystępując wskazał iż:
W części II.C polega na zdolnościach innych podmiotów w celu spełnienia kryteriów
kwalifikacji
W części II.D zamierza zlecić osobom trzecim podwykonawstwo części zamówienia
W części IV.C pkt 10 nie zamierza zlecić podwykonawcom żadnej części procentowej
zamówienia
Na skutek wezwania do uzupełnienia dokumentów z dnia 21.08.2017r. przystępując zmienił
swój dokument JEDZ w taki sposób, iż:
W części II.D oświadczył, że nie zamierza zlecić osobom trzecim podwykonawstwa w żadnej
części
W części IV.C pkt 10 zamierza zlecić podwykonawcom 5% wartości zamówienia
Wskazany przez
zamawiającego przepis art. 26 ust. 3 daje możliwość uzupełnienia
dokumentu, ale nie może stanowić podstawy do zmiany oświadczenia woli oferenta.
Wykon
awca składając jakiekolwiek wymagane przez zamawiającego oświadczenie lub
wypełniając formularz JEDZ, musi zadeklarować od razu realne i prawdziwe zobowiązanie
lub oświadczenia m.in. dotyczące spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Wykonawca jest tym
oświadczeniem związany i musi też pamiętać, że wszczęcie procedury
ich ewentualnego wyjaśniania dokumentów lub oświadczeń zależy od zamawiającego i jest
to procedura wyjątkowa. Nie jest zatem możliwe dowolne zmienianie złożonych oświadczeń.
P
rzystępujący w pierwotnie złożonym dokumencie stwierdził, iż zamierza zlecić osobom
trzecim podwykonawstwo, a jednocześnie zaprzeczył temu stwierdzeniu oświadczając, iż nie
będzie niczego zlecał. W poprawionym oświadczeniu JEDZ dokonał zmiany oświadczając z
kolei, iż nie będzie niczego zlecał, ale wartość tego zlecenia będzie poniżej 5% wartości
zamówienia. Oświadczenia te są niespójne i to mimo złożonych poprawek.
Ponadt
o na uwagę zasługuje fakt, iż W. w swoim zobowiązaniu, zobowiązało się do udziału
w realizacji zamówienia określając sposób udziału następująco:
„Przekazywanie posiadanych zdolności technicznych i zawodowych odbywać się będzie na
podstawie umowy cywilnoprawnej, poprzez udział w realizacji zamówienia, który będzie
polegał na wykonaniu części zamówienia w charakterze podwykonawcy
Zachodzi tutaj zatem nie tylko niezgodność oświadczeń samej firmy przystępującej, ale także
niezgodność pomiędzy zakresem wskazanym przez przystępując w formularzu ofertowym, a
zobowiązaniem złożonym przez W. Czym innym jest wsparcie techniczne przy realizacji
zamówienia, a czym innym jest wykonanie części zamówienia w charakterze
podwykonawcy. Niezgodność ta powoduje, iż przystępujący nie będzie mógł skorzystać z
doświadczenia W. na etapie realizacji zamówienia, a więc przedstawione roboty wykonane
przez W.
nie będą mogły być brane pod uwagę przy ocenie spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Z kolei sprzeczność oświadczeń składanych przez przystępującego oraz ich
zmienność stanowi podstawę do twierdzenia, iż podwykonawstwo to będzie miało charakter
fikcyjny, a jedynym celem tego pod wykonawstwa jest spełnienie wymogów udziału w
postępowaniu. Izba w swoich orzeczeniach wielokrotnie podnosiła, iż w sytuacji polegania na
zasobach podwykonawcy, jego udział musi być realny i rzeczywisty.
Jako dowód odwołujący K. powołał Formularze JEDZ załączony do oferty oraz złożony w
wyniku wezwania z dnia 21.08.2017
C. Wykluczenie
przystępując z uwagi na niespełnianie warunków udziału w
postępowaniu
Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną w punktach A1-A3, przystępując nie
wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych w rozdziale V,
ust.2 pkt 3) w podpunkcie pierwszym i ostatnim. W punkcie pierwszym wymagane
było przedstawienie dwóch robót budowlanych, a żadna z przedstawionych przez
przystępując robót nie spełnia postawionych warunków. To samo dotyczy kierownika,
który także nie posiada wymaganego doświadczenia. Tym samym w ocenie
odwołującego K. należy uznać, iż przystępując podlega wykluczeniu w na podstawie
art.24 ust.1 pkt 12 ustawy.
D. Odrzucenie oferty
przystępując z powodu nie złożenia prawidłowego wadium w
postępowaniu
Z
amawiający określił wymagania dotyczące wadium w Rozdziale IX SIWZ. W ustępie 2 pkt
4) dopuścił możliwość złożenia wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowych» a w ustępie
5 określił warunki jakie taki dokument powinien spełniać. W szczególności w podpunkcie 5)
zawarł następujący wymóg:
„mieć formę oświadczenia samoistnego, bezwarunkowego, nieodwołalnego, płatnego na
pierwsze pisemne żądanie zamawiającego, bez konieczności dołączania jakichkolwiek
dodatkowych dokumentów i wykazywania istnienia roszczenia”
Do oferty
przystępujący dołączył polisę ubezpieczeniową Nr (…) z dnia 24.07.2017 wraz z
Aneksem nr 1 do tej polisy z dnia 08.08.2017. Polisa t
a ma szereg zapisów, które warunkują
wypłatę kwoty gwarancyjnej. Poniższe z nich w sposób istotny ograniczają prawa
zamawiającego:
W punkcie 2 zawarto warunek, iż żądanie musi być doręczone Gwarantowi w terminie
ważności gwarancji
W punkcie 5 ppkt 1
zawarto warunek, iż wezwanie do zapłaty musi być podpisane
przez osoby właściwie umocowane do działania w imieniu Beneficjenta, których podpisy na
wezwaniu zostały poświadczone notarialnie lub przez bank prowadzący rachunek
Beneficjenta
W punkcie 5 ppkt
2 zawarto wymóg dostarczenia dokumentów poświadczających
umocowanie osób, które podpisały to wezwanie.
Odwołujący powołał się na wyroki Izby sygn. akt KIO 1222/15, sygn. akt KIO 1858/15, sygn.
akt KIO 1936/15.
Mając na uwadze powyższe i odnosząc się do stanu faktycznego, w ocenie odwołującego K.
uznać należy, iż wymogi zawarte w pkt 5 ust 1 i 2 stoją w sprzeczności do zapisów SIWZ, z
których wynika, iż wypłata powinna nastąpić bez koniczności dołączania jakichkolwiek
dokumentów. Tymczasem w gwarancji jest wpisana wprost konieczność poświadczenia
podpisu oraz dołączenia dokumentów poświadczających umocowanie osób, które podpisały
wezwanie. Skoro zatem
zamawiający w taki sposób określił wymogi odnośnie dokumentu
wadial
nego, to wykonawca miał obowiązek wymóg ten spełnić. Nie spełnienie tego wymogu
skutkować powinno uznaniem, iż wadium nie zostało należycie wniesione.
Ponadto wymóg doręczenia wezwania do zapłaty w terminie ważności gwarancji jest
istotnym
ograniczeniem
zakresu
działania
gwarancji.
W
normalnej
praktyce
ubezpieczeniowej jest, że sam fakt zgłoszenia niekoniecznie musi nastąpić w okresie
ważności obowiązywania polisy ubezpieczeniowej (np. w przypadku polis komunikacyjnych).
Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której w ostatnim dniu obowiązywania polisy zaistnieje
przesłanka do skorzystania z niej, a zamawiający może nie móc skutecznie doręczyć
wezwania w tym samym dniu. Co więcej, biorąc pod uwagę konieczność dołączenia
dokumentów wymienionych w punkcie 5, może być to niemożliwe. Złożenie takiego
wezwan
ia choćby jeden dzień po terminie obowiązywania gwarancji będzie już
bezskuteczne.
Ponadto biorąc pod uwagę wszystkie wymienione obostrzenia mogłoby dojść do takiej
sytuacji, w której zamawiający mógłby złożyć wezwanie przykładowo na 3 tygodnie przed
termi
nem upływu gwarancji, ale nie dołączył dokumentów poświadczających umocowanie
osób podpisujących wezwanie lub złożyłby dokumenty wadliwe. W tej sytuacji gwarant mając
dniowy termin na wypłatę, mógłby już po upłynięciu terminu gwarancji poinformować
Ben
eficjenta, iż złożony dokument był wadliwy, a ponieważ termin gwarancji minął, to
Beneficjent nie mógłby już złożyć ponownego wezwania. Oczywistym zatem dla
odwołującego K. jest, że taka gwarancja nie zapewnia w pełni jej realizacji i bardzo daleka
jest od
pewności, którą daje wpłata pieniężna. W związku z powyższym należy uznać, że
wadium zostało wniesione w sposób nieprawidłowy, a na podstawie art.89 ust.l pkt 7b
zamawiający powinien odrzucić ofertę przystępując.
Jako dowód powołał Dokument wadium założony przez przystępując do oferty.
E.
Czynność wyboru oferty przystępującego
Biorąc pod uwagę powyższą argumentację należy uznać, że zamawiający nie dokonując
czynności, do których był zobowiązany i dokonując wyboru oferty przystępującego naruszył
art.7 ust.1 ustawy.
W dniu
29 września 2017r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania
przekazując jego kopię i wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 2 października 2017r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił swój udział przystępujący wnosząc o oddalenie odwołania. Wskazał, że ma interes w
rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta została uznana za
najkorzystniejszą, a odwołanie zmierza do zmiany tej decyzji zamawiającego. Zgłoszenie
zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2
października 2017r. udzielonego przez właściciela firmy. Kopia zgłoszenia została
przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 2 października 2017r. faksem.
W dniu 11 października 2017r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie. Zamawiający w
odpowi
edzi na odwołanie K. postanowił uwzględnić zawarte w nim zarzuty w części i wniósł
o umorzenie postępowania odwoławczego i wzajemne zniesienie kosztów postępowania
między stronami, zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy. Działając na podstawie art. 186 ust.
3a ustawy, z
amawiający uwzględnił część z przedstawionych w odwołaniu zarzutów,
dotyczącą wyboru oferty podlegającej odrzuceniu tj. oferty Przedsiębiorstwa
Telekomunikacyjnego T. J. M.. Po prze
prowadzeniu analizy argumentów odwołującego K.,
z
amawiający uznał, że zarzut podniesiony przez odwołującego bezsprzecznie nakazuje
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, dokonanie ponownego badania i
oceny ofert oraz ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty
. Odpowiedź została podpisana
przez osobę upoważnioną do reprezentacji zamawiającego.
Na posiedzeniu z udziałem stron odwołujący K. oświadczył, że cofa odwołanie w zakresie
przez zamawiaj
ącego nieuwzględnionym.
Sygn. akt KIO 2048/17
W dniu 29 września 2017r. odwołanie wniósł odwołujący L.. Odwołanie zostało podpisane
przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 27 września 2017r.
udzielonego
prezesa zarządu L. ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej
reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. L.
działał jako pełnomocnik wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia na podstawie pełnomocnictwa z dnia 8 sierpnia
2017r. udzielonego przez wszystkich w
ykonawców wspólnie się ubiegających, zgodnie z
zasadami reprezentacji, każdego z nich wykazanymi odpisami z KRS. Kopia odwołania
została zamawiającemu przekazana w dniu 29 września 2017r. Odwołujący L. zarzucił
zamawiającemu :
1/ wadliwe dokonanie wyboru
najkorzystniejszej oferty pomimo tego, iż oferta
przystępującego nie jest ofertą najkorzystniejszą w świetle art.91ust.1 ustawy,
2/ zaniechanie wykluczenia z postępowania przystępującego z uwagi na niewykazanie
warunku posiadania wiedzy i doświadczenia, zaniechanie wezwania do uzupełnienia oferty -
art. 22 ust. 1b pkt. 3, art. 22a, art. 36a ust. 2, art. 26 ust. 3 i 4 ustawy
, w związku z §2 ust. 4
pkt.
2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26.07.2016r. W sprawie dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. /Dz.U.
2016r. 1126/
3/ zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego z uwagi na złożenie oferty przez
wykonawcę podlegającego wykluczeniu -art. 89 ust. 1 pkt. 5 ustawy
zaniechanie odrzucenie oferty sprzecznej z ustawą i specyfikacją istotnych warunków
zamówienia- art. 89 ust. 1 pkt.1 i 2 ustawy prawo zamówień publicznych
5/ naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji określonej w art.7 ustawy
przez dokonanie oceny ofer
t w sposób, który dyskryminuje odwołującego.
Wniósł o :
unieważnienie czynności zamawiającego z dnia 19.09.2017r. w zakresie wyboru
najkorzystniejszej oferty
2/ powtórzenie czynności oceny ofert, odrzucenie oferty przystępującego
3/ wybór oferty L. jako oferty najkorzystniejszej
4/ zasądzenie kosztów postępowania
Odwołujący wskazał, że ma interes prawny w uzyskaniu zamówienia, gdyż oferta uznana za
najkorzystniejszą nie jest ofertą najkorzystniejszą i winna zostać odrzucona. Z uwagi na
procedurę odwróconą odwołujący nie może dokonać oceny oferty tańszej K. sp. z o.o. w P..
Na skutek wadliwego wyboru najkorzystniejszej oferty o
dwołujący utracił możliwość
uzyskania zamówienia, a tym samym zostały spełnione przesłanki wniesienia środka
odwoławczego przewidziane w art. 179ust. 1 ustawy.
Zamawiający na str. 7 SIWZ zastrzegł obowiązek osobistego świadczenia kluczowych części
zamówienia:
montaż i podłączenie do infrastruktury sieciowej wszystkich urządzeń systemu telewizji
dozorowej
(…) Osiedli Studenckich Politechniki G.
- wykonanie wsz
ystkich pomiarów pomontażowych infrastruktury sieciowej oraz prób
rozruchowych zamontowanych urządzeń
-wykonanie rozruchu eksploatacyjnego kompletu systemu telewizji dozorowej (...) Osiedli
Studenckich Politechniki G.
Ograniczono udział podwykonawców do określonych czynności:
-wykonanie kanalizacji teletechnicznej
roboty liniowe wraz z posadowieniem studzienek kanalizacyjnych i układaniem rur
kanalizacyjnych z okablowaniem bez podłączenia
- budowa infrastruktury naziemnej
posadowienie i uzbrajanie słupów dla kamer bez podłączenia, -roboty odtworzeniowe
zewnętrzne po wykonaniu budowy kanalizacji teletechnicznej i posadowienia słupów dla
kamer
budowa instalacji teletechnicznych wnętrzowych w budynkach
przygotowanie podłoża/ przepusty, przewierty, bruzdowanie, rurowanie, listwowanie/ oraz
rozprowadzenie oprzewodowania teletechnicznego do punktów przyłączenia wszystkich
urządzeń
roboty odtworzeniowe w budynkach po wykonaniu instalacji teletechnicznej wnętrzowych
Zastrzeżenie w dokumentacji obowiązku osobistego wykonania kluczowej części
zamówienia według odwołującego L. oznacza, że w przypadku wykonawców będących
osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej
wykonanie zamówienia musi nastąpić siłami własnymi, co oznacza konieczność
zaangażowania własnych zasobów technicznych, czy też np. kadrowych, Według stanu
prawnego obowiązującego do 28.07.2016r.- art. 36 a ustawy zamawiający miał uprawnienie
do ograniczenia pod wykonawstwa i zastrzeżenia kluczowych części zamówienia do
osobistego wykonania wykonawcy. Zastrzeżenie to nie było jednak skuteczne, w przypadku,
gdy wykonawca w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu polegał na
zasobach podmiotu trzeciego. Obecnie z art. 36a wykreślono ust. 3, co według odwołującego
L.
oznacza, że:
• wskazane przez zamawiającego części zamówienia wykonawca będzie musiał wykonać
osobiście (bez udziału podwykonawców),
• wykonawca nie będzie mógł polegać na zasobach podmiotów trzecich, w myśl art. 22a ust.
1 ustawy w
celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, odnoszących się
do zastrzeżonej jako kluczowa części zamówienia.
Podobnie zgodnie z art. 63 ust. 1 i
2 dyrektywy 2014/24UE w przypadku zamówień na roboty
budowlane, usługi, prac związanych z rozmieszczeniem lub instalacją w ramach zamówienia
na dostawy, instytucje zamawiające mogą wymagać, aby określone kluczowe zadania były
wykonywane bezpośrednio przez samego oferenta lub w przypadku oferty złożonej przez
grupę wykonawców, o której mowa w art. 19ust.2, przez uczestnika tej grupy. Nie wskazuje
się podobnie jak prawo polskie, że podmiot udostępniający zasoby musi być tolerowany jako
podwykonawca w tej części mimo, że wykonawca jak i konsorcjum co do zasady mogą
polegać na zdolności innych podmiotów. W przedmiotowym postępowaniu kluczowe części
zamówienia mieszczą się zakresie doświadczenia jakim musieli wykazać się wykonawcy
składający ofertę. Zgodnie z rozdziałem V ust. 2 pkt. 3 SIWZ o udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się wykonawcy, którzy wykonali w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert co najmniej dwie roboty budowlane polegające na budowie, remoncie lub
przebudowie systemu telewizji dozorowej
(…), z których każda opiewała na kwotę brutto nie
mniej
szą niż 1 000 000zł. Jednocześnie w ramach jednej z wykazanych robót wykonawca
zamontował minimum 80 sztuk kamer dla systemu telewizji dozorowej CCTV IP.
Przystępujący wykazał się realizacją jednego zamówienia wykonanego samodzielnie:
1/ budowa systemu telewizji dozorowej
(…) w ramach Budowy zintegrowanego systemu
zabezpieczenia Lotniska, w tym dostawa i uruchomienie 57 kamer
(…), wartość całkowita
prac 2
066 116,79zł brutto budowa systemu telewizji dozorowej 1309 917.19 zł. brutto . Z
referencji wystawionych przez Port Lotniczy w G. K. sp.
z o.o.. wynika, iż przystępujący
wykonał dostawę wraz z instalacją i uruchomieniem zintegrowanego systemu
bezpieczeństwa Lotniska opartego o urządzenia i oprogramowania (…) i (…) a nie robotę
budowlaną polegającą na budowie, remoncie lub przebudowie systemu telewizji
dozorowej
(…). Ponadto brak montażu 80 kamer (…).
Odnośnie drugiego zamówienia wykonawca wykazał doświadczenie podmiotu trzeciego W.
s.a.: -
wykonanie inteligentnego systemu transportu w zakresie projektu „Zintegrowany
system transportu szynowego w Aglomeracji we W(1)
. W ramach umowy miała miejsce m.in.
budowa, dostawa, montaż i uruchomienie sytemu monitoringu wizyjnego w technologii
sieciowej transmisji danych
(…) dla ponad 100 kamer, wartość całkowita prac 67 862
267,25zł. w tym budowa systemu telewizji dozorowej ponad 1 mln zł. Zgodnie z nowym
brzmieniem art.36a ustawy
niemożność skorzystania z potencjału podmiotu trzeciego w
przypadku zastrzeżenia osobistego wykonania kluczowych części zamówienia powoduje, iż
Wykonawca nie może powoływać się na potencjał podmiotu trzeciego w zakresie wykazania
się doświadczeniem w budowie, remoncie lub przebudowie systemu telewizji dozorowej. W
niniejszym postępowaniu wykonawca wskazał w formularzu ofertowym, iż będzie korzystał z
podwykonawców co będzie polegać na wsparciu technicznym przy realizacji zamówienia.
Wykonawca wskazał w JEDZ firmę W. s.a. jako podwykonawcę w sekcji D „Informacje
dotyczące podwykonawców, na których zdolności wykonawca nie polega” . Firma W.
oświadczyła, iż oddaje wykonawcy do dyspozycji niezbędne zasoby tj. zdolności techniczne i
zawodowe na okres korzystania z niech przy wykonywaniu zamówienia i zobowiązuje się do
udziału w realizacji zamówienia. Przekazanie wiedzy i doświadczenia odbywać się będzie na
podstawie umowy cywilno-prawn
ej przez udział w realizacji zamówienia, który będzie polegał
na wykonaniu części zamówienia w charakterze podwykonawcy. Na str. 16 JEDZ
w
ykonawca zaznaczył, iż zamierza zlecić podwykonawcom 5% zamówienia. Zgodnie z
wyrokiem Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 17 listopada 2016 r., KIO 2082/16 „Podmioty
trzecie, które udostępniają potencjał na potrzeby realizacji zamówienia, są zobowiązane w
całości zrealizować zamówienie. Jednakże w niniejszym postępowaniu podmiot trzeci nie
może zrealizować zamówienia w całości zgodnie ze wskazaniem KIO, gdyż Zamawiający
zastrzegł obowiązek osobistego świadczenia kluczowych części zamówienia. W ślad za
rozwiązaniami zawartymi w dyrektywie do ustawy wprowadzono pewne ograniczenia w
posługiwaniu się zasobami innych podmiotów. Wiążą się one z ustaleniem, że z tych
zasobów można korzystać "w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego
zamówienia". Takiego ograniczenia nie było w uchylonym art. 26 ust. 2b ustawy, chociaż
poprzednia dyrektywa klasyczna j
e zawierała. Pojęcie stosownych sytuacji na gruncie
dyrektywy oznacza, że wykonawca może polegać na zasobach innych podmiotów w każdej
sytuacji, w której nie posiada on wymaganych przez zamawiającego kwalifikacji i zamierza
się na taką zdolność innych podmiotów powołać. Tak też stwierdził TSUE w wydanym w
trybie prejudycjalnym orzeczeniu, na zapytanie sformułowane przez KIO, w sprawie C-
324/14, Partner A. D.
. Zarząd Oczyszczania Miasta, L.: okoliczność, że wykonawca może
polegać na zdolnościach innych podmiotów, nie może być interpretowana w ten sposób, że
taki podmiot może odwołać się do zdolności podmiotów trzecich wyłącznie w wyjątkowych
sytuacjach. Jest to zatem uprawnienie wykonawcy, który może z niego korzystać zawsze, z
wyjątkiem przypadków określonych w art. 63 ust. 2 dyrektywy. I właśnie ze względu na ten
ostatni przepis, nowy w dyrektywie, orzecznictwo TSUE interpretujące to zagadnienie,
wydane na gruncie dyrektywy 2004/18/WE, nie do końca będzie właściwe (zob. W. H. i in.,
Dyrektywa 2014/24/UE, s. 637). Przepis art. 63 ust. 2 dyrektywy zezwala bowiem instytucji
zamawiającej zastrzec, że w przypadku zamówień na roboty budowlane, zamówień na usługi
oraz prac związanych z rozmieszczeniem lub instalacją w ramach zamówienia na dostawy,
określone kluczowe zadania muszą być wykonane bezpośrednio przez wykonawcę, co
wyklucza posługiwanie się w tym zakresie zasobami innych podmiotów. W polskiej ustawie
podobne zastrzeżenie w zakresie podwykonawstwa może poczynić zamawiający na
podstawie art. 36a ust. 2 ustawy
. Nie sposób zdaniem odwołującego L. uznać, aby kluczowe
części zamówienie wykonał wykonawca, który nie wykazał się wymaganym w siwz
doświadczeniem. Nie sposób również uznać, aby kluczowe części zostały wykonane przez
podmiot trzeci użyczający wiedzę i doświadczenia. Specyfika i opis przedmiotu zamówienia
wskazuje na to, iż zamówienie, w tym kluczowe jego części mogą być wykonane tylko przez
w
ykonawcę, który legitymuje się własnym doświadczeniem. Wyznaczone przez
z
amawiającego prace mogły być zlecone podwykonawcom, ale tylko w sytuacji, gdy
podwykonawcy nie są podmiotem trzecim, na którego doświadczeniu wykonawca polega.
Wobec uznania jako najkorzystniejszej oferty w
ykonawcy, który nie spełnił warunków udziału
w postępowaniu, którego oferta podlega odrzuceniu wniesienie niniejszego odwołania stało
się konieczne.
W dniu 2 października 2017r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu
odwołania przekazując jego kopię i wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym.
W dniu 2 października 2017r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił swój udział przystępujący wnosząc o oddalenie odwołania. Wskazał, że ma interes w
rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta została uznana za
najkorzystniejszą, a odwołanie zmierza do zmiany tej decyzji zamawiającego. Zgłoszenie
zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2
października 2017r. udzielonego przez właściciela firmy. Kopia zgłoszenia została
przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 2 października 2017r. faksem.
W dniu 4 października 2017r. swój udział w postępowaniu odwoławczym zgłosił wykonawca
K.
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., ul. (...) po stronie
odwołującego. Oświadczył, że informację o wniesieniu odwołania otrzymał w dniu 2
października 2017r. Wniósł o uwzględnienie odwołania. Wskazał, że ma interes w
rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż zamawiający zaniechał odrzucenia oferty
przystępującego i nieprawidłowo przeprowadził postępowanie, gdyby postępowanie było
prowadzone prawidłowo, to oferta K. powinna być uznana za najkorzystniejszą. Zgłoszenie
podpisał prezes zarządu umocowany do samodzielnej reprezentacji spółki. Kopia zgłoszenia
została przekazana zamawiającemu i odwołującemu 4 października 2017r.
W dniu 11 października 2017r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie. Zamawiający w
odpowi
edzi na ww. odwołanie postanowił uwzględnić zawarte w nim zarzuty w części i wniósł
o
umorzenie postępowania odwoławczego i wzajemne zniesienie kosztów postępowania
między stronami, zgodnie z art. 186 ust 6 pkt 1) ustawy. Działając na podstawie art. 186 ust.
3a ustawy, zamawiający uwzględnił część przedstawionych w odwołaniu zarzutów,
doty
czących nieodrzucenia oferty Przedsiębiorstwa Telekomunikacyjnego T. J. M. oraz
wadliwego dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty.
Po prze
prowadzeniu analizy argumentów odwołującego L., Zamawiający uznał, że zarzuty
podniesione przez o
dwołującego bezsprzecznie nakazują unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, dokonanie ponownego badania i oceny ofert oraz ponownego
wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu, w zakresie
uwzględnionych przez zamawiającego zarzutów, zamawiający zobowiązał się, po
unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzyć czynność badania i
oceny ofert, odrzucić ofertę T. oraz dokonać ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej
Jednocześnie zamawiający poinformował, że nie może uwzględnić żądania odwołującego L.
dotyczącego wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, z uwagi na fakt, że w rankingu
złożonych w postępowaniu ofert, oferta L. znajduje się dopiero na trzecim miejscu. W
związku z tym, zamawiający ma ustawowy obowiązek przeprowadzić ponowne badanie i
ocenę ofert, z wyłączeniem oferty T. Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez
osobę upoważnioną do reprezentacji zamawiającego.
W dniu 11 października 2017r. zamawiający przekazał informację o unieważnieniu czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 11 października 2017r. oraz informację o odrzuceniu
oferty przystępującego J. M. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na naruszenie
zakazu powierzenia części zamówienia podwykonawcom w zakresie montażu i podłączenia
do infrastruktury sieciowej wszystkich urządzeń systemu telewizji dozorowej (...)Osiedli
Studenckich Politechniki G.
. Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu, który
obejmuje swoim zakresem kluczowe części zamówienia, które zamawiający zastrzegł do
osobistego wykonania. Przystępujący oświadczył, że zamówienie zrealizuje przy udziale
podwykonawcy W. SA jednocz
eśnie powołując się na zasoby tego podmiotu celem
potwierdzenia warunku udziału w postępowaniu. Z treści oferty przystępujące wynika zatem
według zamawiającego, że kluczową część zamówienia, którą zamawiający zastrzegł do
osobistego wykonania zrealizuje po
dmiot na zasobach, którego wykonawca polega tj. W..
Oświadczenie w ofercie, że kluczową część zamówienia wykona W., a nie osobiście
przystępujący nie odpowiada treści siwz, która nakazuje wykonawcy samodzielnie wykonać
zastrzeżone przez zamawiającego kluczowe części zamówienia.
Na posiedzeniu z udziałem stron odwołujący L. oświadczył, że cofa odwołanie w pozostałym
zakresie to jest poza uwzględniony przez zamawiającego zarzut zaniechania odrzucenia
przystępującego T. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Przystępujący T. J. M. po stronie zamawiający nie stawił się na posiedzenie z udziałem
stron, o terminie prawidłowo powiadomiony, nie złożył sprzeciwu.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienia spełniają wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba uznała, że nie zaistniały przesłanki z art. 189 ust. 2 ustawy, które skutkowałyby
odrzuceniem któregokolwiek z odwołań w części uwzględnionej przez zamawiającego.
Izba oceniła, że odwołujący wykazali interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość
poniesienia szkody w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 186 ust. 3a ustawy w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów. W niniejszej sprawie opisany w hipotezie przepisu art.
186 ust. 3a ustawy stan faktyczny zaistniał to jest zamawiający częściowo uwzględnił oba
odwołania, obaj odwołujący w pozostałym zakresie cofnęli zarzuty, zaś przystępujący po
stronie zamawiającego nie stawił się na posiedzenie i nie złożył sprzeciwu, a zatem
zaistniały stan faktyczny upoważniał Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego co do
obu wniesionych odwołań.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okolicz
ność, iż uwzględnienie odwołań miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo
z
amówień publicznych, oraz Izba orzekła, w tym zakresie o konieczności zwrotu kwot
wpisów uiszczonych przez odwołujących na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
stosownie do § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. z
2017 poz. 47).
Przewodniczący: ……………
Członkowie:
……………
……………