KIO 2099/17 WYROK dnia 23 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 14.12.2017

Sygn. akt: KIO 2099/17 

WYROK 

z dnia 23 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:             Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  października  2017  r.  przez 

wykonawcę Centrum Hydrauliki DOH sp. z o.o. w Bytomiu  

postępowaniu prowadzonym przez Tauron Wydobycie S.A. w Jaworznie 

przy  udziale  wykonawcy  MAS  sp.  z  o.o

.  w  Mikołowie,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Centrum  Hydrauliki  DOH  sp.  z  o.o.  w 

Bytomiu i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnastu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Centrum Hydrauliki DOH sp. z o.o. w Bytomiu 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawcy Centrum Hydrauliki DOH sp. z o.o. w Bytomiu na rzecz 

Tauron  Wydobycie  S.A.  w  Jaworznie 

kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzech 

tysięcy  sześciuset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2099/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Tauron  Wydobycie  S.A.  w  Jaworznie  –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z 

dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1579), 

zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „dostawa blokowego systemu regulacji 

hydraulicznej obudowy zmechanizowanej dla Tauron Wydobycie S.A.

”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 27 czerwca 2017 r., nr 2017/S 120-243340. 

września 2017 r. zamawiający przesłał wykonawcy Centrum Hydrauliki DOH sp. z 

o.o.  w  Bytomiu,  zwanemu 

dalej  „odwołującym”,  zawiadomienie  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty, 

w  zakresie części II  zamówienia,  złożonej  przez  wykonawcę  MAS 

sp. z o.o. w Mikołowie, zwanego dalej „przystępującym”. 

Wobec: 

zaniechania  czynności  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  przystępującego  w  zakresie 

części 2 zamówienia, 

2)  zaniechania 

czynności wykluczenia przystępującego z udziału w części II zamówienia 

odwołujący wniósł 6 października 2017 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

przystępującego  (w  ramach  części  II  postępowania)  pomimo  tego,  że  jej  treść  nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  złożone  przez 

przystępującego  dokumenty,  pomimo  wezwania  do  ich  uzupełnienia,  nie  potwierdzają 

spełniania przez oferowane dostawy wymagań określonych przez zamawiającego, 

2)  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  przez  dokonanie  wyboru  oferty 

przystępującego  (w  ramach 

części  II  postępowania)  jako  najkorzystniejszej,  podczas  gdy  wykonawca  ten  winien 

zostać wykluczony z postępowania wskutek braku wykazania spełnienia warunku udziału 

w p

ostępowaniu w postaci zdolności technicznej lub zawodowej, 

3)  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  16-18  Pzp  przez  dokonanie  wyboru 

oferty 

przystępującego  (w  ramach  części  II  postępowania)  jako  najkorzystniejszej, 

podczas  gdy  wykonawca  ten  winien  zostać  wykluczony  z  postępowania  wskutek  braku 

wykazania braku podstaw wykluczenia, 

4)  art.  91  ust.  1  Pzp  przez  dokonanie  wyboru  oferty 

przystępującego  (w  ramach  części  II 

p

ostępowania)  jako  najkorzystniejszej,  podczas  gdy  oferta  ta  -  jako  podlegająca 

odrzuceniu lub podlegająca uznaniu za odrzuconą - nie jest ofertą najkorzystniejszą. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 


unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  zakresie  części  II 

p

ostępowania; 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert w zakresie części II postępowania; 

3)  odrzucenia oferty 

przystępującego w zakresie części II postępowania jako że jej treść nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  złożone  przez 

przystępującego  dokumenty,  pomimo  wezwania  do  ich  uzupełnienia,  nie  potwierdzają 

spełniania  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez  zamawiającego; 

względnie: 

4)  wykluczenia 

przystępującego  z  udziału  w  postępowania  w  zakresie  części  II,  jako  że 

wykonawca  ten  nie  wykazał  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  postaci 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  oraz  braku  podstaw  wykluczenia  i  uznanie  oferty 

przystępującego za odrzuconą. 

W  uzasadnieniu  odw

ołania,  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

odwołujący  podniósł,  że  przedmiotem  zamówienia  -  w  odniesieniu  do  części  drugiej 

p

ostępowania  -  są  elementy  układu  hydraulicznego  sekcji  dla  obudowy  zmechanizowanej 

FRS-22/46.POz  produkcji  Famur  (wykonanej  wg  DTR  CT19-001-  01),  zgodne  z  rys.  CT19-

001-01-10. (Por. pkt 2.2.

2.2 SIWZ oraz pkt 1.1 oraz 2.1 załącznika nr 4 do SIWZ). 

Zaoferowanie  przedmiotu  dostaw  - 

to jest elementów układu hydraulicznego sekcji  - 

wymaga 

przedstawienia 

opinii 

producenta 

obudowy 

(tj. 

Famur) 

lub 

jednostki 

certyfikowanej/notyfikowanej  o  możliwości  stosowania  oferowanego  systemu  sterowania  w 

obudowie  zmechanizowanej  FRS-22/46-POz  produkcji  Famur. 

Odwołujący  podkreślał,  że 

zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  w  zakresie  certyfikacji  obowiązkowej  obudów 

zme

chanizowanych,  spełnienie  wymogów  bezpieczeństwa  zastosowanego  w  obudowie 

układu  hydraulicznego  oceniane  jest  podczas  badań  certyfikacyjnych  sekcji  obudowy 

zmechanizowanej.  W  związku  z  tym  ocena  układu  hydraulicznego,  który  nie  stanowi 

elementów  obudowy  i  nie  był  przez  to  objęty  badaniem  certyfikacyjnym,  również  wymaga 

przeprowadzenia takich badań. Aby badania były miarodajne i pozwalały na potwierdzenie, 

że  układ  hydrauliczny  może  być  zastosowany  w  przedmiotowej  obudowie  (bez 

przeprowadzenia  oceny  tego  układu  na  oryginalnej  sekcji,  w  toku  pierwotnych  badań 

certyfikacyjnych) jest możliwa tylko wtedy, gdy wszystkie zastosowane w substytucie układu 

hydraulicznego  elementy  i  zespoły  hydrauliczne  są  substytutami  takich  elementów  i 

zespołów hydraulicznych zastosowanych w oryginalnym układzie hydraulicznym. Winny mieć 

zatem takie same parametry techniczne, montażowe i przyłączeniowe. Odwołujący podniósł, 

że w ofercie przystępującego nie zamieszczono informacji i potwierdzających je materiałów i 

dokumentów,  które  pozwoliłyby  na  takie  stanowisko  względem  oferowanego  przez 

przystępującego produktu. 


Odwołujący  wywiódł,  że  do  oferty  (wskutek  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp) 

został  złożony  certyfikat  Laboratoriów  Technicznych  OPAWA  spółka  akcyjna  numer 

1651/17/TLO  z  dnia  26  lipca  2017  roku. 

Przedmiotem  tego  certyfikatu jest,  między  innymi, 

układ hydrauliczny obudowy FRS-22/46-POz dla sekcji liniowej wg rys. UH379.01. Z analizy 

danych zawartych w treści certyfikatu wynika, że został on opracowany na podstawie oceny 

dok

umentacji  technicznej  producenta  i  wcześniejszych  jego  certyfikatów  elementów 

hydraulicznych  zastosowanych  w  ocenianym  układzie  bez  dostarczania  próbek.  W 

certyfikacie  stwierdzono  również  w  konkluzji,  że  jest  on  zgodny  z  wymaganiami 

bez

pieczeństwa  obowiązujących  norm  i  „dokumentacją  techniczną  producenta”  (to  jest 

producenta  układu  -  EHS  Sp.  z  o.o.),  oraz  że  układ  jest  odpowiedni  do  stosowania  pod 

warunkiem  przestrzegania  instrukcji  producenta  (ponownie  chodzi  o  producenta  układu  - 

EHS sp. z o.o.) nr DTR-379.00.  

Odwołujący wywiódł, że certyfikat nie zawiera jakiegokolwiek stwierdzenia lub choćby 

odniesienia  (nawet  pośredniego),  że  badany  układ  hydrauliczny  charakteryzuje  się 

możliwością  „stosowania  (...)  w  obudowie  zmechanizowanej  typu  FS-22/46-2x3055> 

wykonanej  wg  CT  19-001-

01”.  Takiego  potwierdzenia  wymagał  zamawiający  w  treści  pkt 

3.7.6  SIWZ,  co  dodatkowo  potwierdził  ujęciem  kwestii  w  wezwaniu  do  uzupełnienia 

dokumentów  z  dnia  14  września  2017  roku.  Przystępujący  na  powyższe  wezwanie 

zareagował  jedynie  przesłaniem  zmienionego  certyfikatu,  w  którym  dopisano  oznaczenie 

„2x3055” do ogólnego oznaczenia występującego wcześniej. Z certyfikatu nie wynika jednak 

nadal

,  że  przedmiotem  oceny  była  zgodność  układu  z  dokumentacją  CT19-001-01  lub  w 

ogóle jakakolwiek  dokumentacja pochodząca  od producenta obudowy,  co potwierdza pkt  6 

certyfikatu (str. 14 uzupełnienia z dnia 20 września 2017 roku). Certyfikat w sposób ogólny 

wskazuje jedynie, że „produkt jest odpowiedni do zastosowania”, nie odnosząc się w żaden 

sposób  do  oczekiwanego  przez  zamawiającego  wskazania  typu  obudowy  oraz 

wyspecyfikowanej dokumentacji producenta obudowy. 

Brak zatem kluczowej (chociażby dla 

bezpieczeństwa  jego  stosowania)  informacji,  że  oferowany  układ  jest  zgodny  z  układem 

hydraulicznym nr CT19-001- 01-10 produkcji Famur 

oraz że nie narusza deklaracji zgodności 

WE dla sekcji obudowy zmechanizowanej FRS-22/46-POz wykonanej wg DTR CT19-001-01 

produkcji Famur. 

Odwołujący  argumentował,  że  wskutek  powyższego  oświadczenie  przystępującego, 

złożone na piśmie według wzoru z załącznika nr 5 do SIWZ, staje się niewiarygodne i dalece 

niewystarczające  do  dopuszczenia  zastosowania  oferowanego  układu  w  przedmiotowych 

obudowach. 

W  związku  z  tym  należy  uznać,  że  certyfikat  nie  może  być  uznany  jako 

dokument  potwierdza

jący  spełnianie  przez  oferowany  układ  wymogów  co  do  przedmiotu 

zamówienia określonych przez zamawiającego w treści SIWZ. Zwracał uwagę, że certyfikat 

został złożony  w następstwie wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, co uniemożliwia dalsze 


jego  uzupełnienie,  a  prowadzić  winno  do  odrzucenia  oferty  przystępującego.  Analiza  oferty 

złożonej przez przystępującego prowadzi do jednoznacznego wniosku, że załączone do niej 

(i  przedłożone  później)  materiały  nie  pozwalają  potwierdzić,  że  oferta  spełnia  podstawowe 

wyma

gania  techniczne  określone  w  SIWZ,  a  w  związku  z  tym  podstawowe  wymagania 

bezpieczeństwa  zawarte  w  obowiązujących  przepisach.  W  związku  z  powyższym  układ 

hydrauliczny  obudowy  FRS-22/46-POz  produkcji  EHS  Sp.  z  o.o.  (oferowany  przez 

przystępującego)  nie  może  być  bezpiecznie  zastosowany  w  obudowie  zmechanizowanej 

FRS-22/46-POz,  wykonanej  wg  DTR  CT19.001-01-01  produkcji  Famur.  W  konsekwencji 

przedmiotowa oferta powinna być odrzucona przez zamawiającego. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pz

p odwołujący podniósł, że 

przystępujący nie zdołał potwierdzić, że spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej.  Stosownie  do  treści  pkt  3.1.1.3  SIWZ  warunek 

przedstawia się następująco: „Zamawiający uzna, że Wykonawca spełni warunek udziału w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  zakresie  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia, jeżeli Wykonawca wykaże się w okresie ostatnich trzech lat przed terminem 

składania  ofert,  a  jeżeli  okres  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  należytą  realizacją 

dostaw hydrauliki sterowniczej do obudów zmechanizowanych stosowanych w podziemnych 

zakładach górniczych z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz 

załączy  dowody  potwierdzające,  że  dostawy  te  zostały  zrealizowane  należycie.  Łączna 

wartość dostaw brutto zrealizowanych przez Wykonawcę w okresie ostatnich trzech lat przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, musi 

być nie mniejsza od: 

• 

Dla części nr 1 zamówienia - 1 500 000,00 zł 

• 

Dla części nr 2 zamówienia - 1 400 000,00 zł 

W  przypadku  składania  oferty  na  więcej  niż  jedną  część  przedmiotu  zamówienia, 

wartość  dostaw  zrealizowanych  przez  wykonawcę  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym 

okresie,  musi  być  nie  mniejsza  niż  suma  wartości  zamówień  określonych  przez 

zamawiającego  dla  poszczególnych  części  przedmiotu  zamówienia,  na  które  Wykonawca 

składa ofertę”. 

Odwołujący  wskazywał,  że  w  treści  JEDZ  złożonego  wraz  z  ofertą  przystępujący 

powołał  się  na  jedną  pozycję  doświadczenia  -  to  jest  dostawy  „elementów  hydrauliki 

sterowniczej” na rzecz „CZW Węglozbyt S.A.” w latach od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 

2016 r. 

na łączną kwotę 11.655.788,33 złotych. 

W  z

łożonym  w  następstwie  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  wykazie  dostaw 

przystępujący  ograniczył  się  do  wskazania  tychże  dostaw  (ten  sam  przedmiot  i  ten  sam 

odbiorca)  w  roku  2016  na  kwotę  brutto  8.256.150,32  złotych.  Do  wykazu  przystępujący 


załączył „referencje” Centrali Zbytu Węgla Węglozbyt z dnia 21 lipca 2017 roku, wskazujące, 

że  przystępujący  dokonał  „za  naszym  pośrednictwem”  dostaw  elementów  hydrauliki 

sterowniczej  do  obudowy  zmechanizowanej  do  kopalń  m.in.  Kompanii  Węglowej  S.A., 

Polskiej  Grupy  Górniczej  sp.  z  o.o.,  Katowickiego  Holdingu  Węglowego  S.A.  oraz 

Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. w 2016 roku. 

Odwołujący  wskazywał,  że  w  treści  pkt  1  wezwania  z  dnia  14  września  2017  r. 

z

amawiający  wezwał  do  złożenia  przez  przystępującego  takich  dokumentów,  które 

potwierdzałyby  dodatkowo  prawidłową  realizację  dostaw.  W  odpowiedzi  na  wezwanie 

przystępujący  przedstawił  zmieniony  wykaz  dostaw,  tym  razem  obejmujący  rok  2015, 

opiewający na kwotę 6.080.469,33 złotych brutto. Do wykazu załączono referencje Centrali 

Zbytu Węgla Węglozbyt, również z dnia 21 lipca 2017 r., które stwierdzają wykonanie dostaw 

„za  naszym  pośrednictwem  (...)  do  kopalń  i  zakładów  górniczych”  i  określają  realizację 

dostaw jako „bezproblemową”, a wykonawcę jako „rzetelnego, solidnego i kompetentnego”. 

W ocenie o

dwołującego zarówno liczne zmiany w zakresie dokumentacji, jak i przede 

wszystkim bardzo niejasna treść referencji, nie pozwalają na stwierdzenie, że przystępujący 

potwierdził spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący zwracał uwagę, że w 

zakresie  dostaw  zjawisko  ich  dokonywania  za  pośrednictwem  innego  podmiotu  jest  bardzo 

nietypowe,  o  ile  nie  stanowi  ono  zwykłego  świadczenia  usług  np.  przewozowych  lub 

logistycznych. 

przypadku 

referencji 

przedstawionych 

przez 

przystępującego 

nieprawidłowe wydaje się wskazanie jako odbiorcy dostaw Centrali Zbytu Węgla Węglozbyt 

S.A., a nie przedsiębiorstw górniczych, do których miały być realizowane dostawy. Już tylko 

powyższa  okoliczność  w  połączeniu  z  licznymi  modyfikacjami  winna  wzbudzić  zasadnicze 

wątpliwości co do właściwego wykazania przez przystępującego spełniania warunku udziału 

w p

ostępowaniu. I w tym przypadku miało miejsce wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, co 

uniemożliwia  dalsze  modyfikacje  w  zakresie  dokumentów  na  potwierdzenie  spełnienia 

warunku, a prowadzić winno do wykluczenia przystępującego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 

12 P

zp, a nadto uznaniu jego oferty za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp. 

W dalszej części odwołania, w uzasadnieniu zarzutu dotyczącego brak potwierdzenia 

przez 

przystępującego  braku  podstaw  wykluczenia  odwołujący  podniósł,  że  w  treści 

załączonego  do  oferty  formularza  JEDZ,  przystępujący,  w  części  III  dotyczącej  podstaw 

wykluczenia, oznaczył znakiem [x] odpowiedź „Nie” na ostatnie z pytań w sekcji C: 

Czy wykonawca może potwierdzić, że: nie jest winny poważnego wprowadzenia w błąd przy 

dostarczaniu  informacji  wymaganych  do  weryfikacji  braku  podstaw  wykluczenia  lub  do 

weryfikacji  spełnienia  kryteriów  kwalifikacji;  b)  nie  zataił  tych  informacji;  c)  jest  w  stanie 

niezwłocznie  przedstawić  dokumenty  potwierdzające  wymagane  przez  instytucję 

zamawiającą lub podmiot zamawiający; oraz d) nie przedsięwziął kroków, aby w bezprawny 

sposób wpłynąć na proces podejmowania decyzji przez instytucję zamawiającą lub podmiot 


zamawiający,  pozyskać  informacje  poufne,  które  mogą  dać  mu  nienależną  przewagę  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  lub  wskutek  zaniedbania  przedstawić 

wprowadzające  w  błąd  informacje,  które  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  w  sprawie 

wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia? ” 

Odwołujący wywiódł, że powyższe pytanie ujęte w treści JEDZ stanowi odpowiedź na 

pytanie  o  obligatoryjne  podstawy  wykluczenia  ujęte  -  w  polskim  systemie  prawa  zamówień 

publicznych - 

w treści art. 24 ust. 1 pkt 16-18 Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  część  VI  JEDZ  zawiera  w  szczególności  następujące 

oświadczenie, które objęte zostało podpisem pełnomocnika MAS, Pana Rafała Zgraja: 

Niżej  podpisany  (-a)  (-i)  oficjalnie  oświadczają  ą),  że  informacje  podane  powyżej  w 

częściach  Il-V  są  dokładne  i  prawidłowe  oraz  że  zostały  przedstawione  z  pełną 

świadomością konsekwencji poważnego wprowadzenia w błąd?' 

Odwołujący  argumentował,  że  przystępujący  usiłował  za  pismem  z  dnia  9  sierpnia 

2017  r. 

dokonać  korekty  treści  JEDZ,  korzystając  z  nieznanego  przepisom  Pzp  trybu 

poprawienia  „omyłki”,  którą  samodzielnie  uznał  za  „oczywistą”.  Zasadnicze  wątpliwości 

o

dwołującego  budzi  w  tej  kwestii  już  sama możliwość  potraktowania  tego  rodzaju  sposobu 

wypełnienia  JEDZ,  a  w  konsekwencji  witalnej  kwestii  podlegania  lub  niepodlegania 

wykluczenia  jako  p

otencjalnego  przedmiotu  „omyłki”,  która  podlegałaby  następnie 

sprostowaniu  w  jakimkolwiek  trybie. 

Podkreślał,  że  zarówno  zarzut  I,  jak  i  zarzut  II  można 

potraktow

ać jako zawierające w swych ramach podejrzenie wprowadzenia zamawiającego w 

błąd  w  odniesieniu do  spełniania  wymogów  zamawiającego  przez  oferowane dostawy  oraz 

do  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Takie  zachowanie  może  wzbudzić 

podejrzenie,  że  sposób  wypełnienia  JEDZ  -  w  obliczu  świadomości  grożącej 

odpowiedzialności karnej - nie był w rzeczywistości przypadkowy ani omyłkowy. Potwierdza 

jednocześnie, że treść JEDZ z całą pewnością nie musi być potraktowana jako „omyłka” w 

ogólności, a tym bardziej jako omyłka „oczywista”. Tylko w takim przypadku - z dochowaniem 

trybu  przewidzianego  w  Pzp  - 

możliwe  byłoby  jej  poprawienie.  Taka  sytuacja  w  niniejszej 

sprawie nie ma bez wątpienia miejsca. 

Odwołujący  wskazywał,  że  przystępujący  bierze  udział  w  bardzo  wielu 

postępowaniach  objętych  Pzp  i  treść  formularza  jest  mu  z  pewnością  doskonale  znana  - 

obowiązuje od kilkunastu miesięcy, a znana jest od około dwóch lat. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 Pzp odwołujący podniósł, że oferta 

przystępującego  podlegała  odrzuceniu  lub  należy  ją  uznać  za  odrzuconą.  Tym  samym  nie 

mogła podlegać ocenie z wykorzystaniem przedstawionych w treści SIWZ kryteriów, ani też - 

tym  bardziej  - 

zostać  uznana  za  ofertę  najkorzystniejszą.  W  związku  z  powyższym 

zachowanie zamaw

iającego stoi w sprzeczności również z przywołanym przepisem prawa. 


Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 

W  odpowiedzi  i  w 

trakcie  rozprawy  przedstawił  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  swego 

stanowiska.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosił przystąpienie wykonawca MAS sp. z o.o. w Mikołowie. Wniósł o oddalenie odwołania.  

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  protokół  postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia 

specyfikacji  istotn

ych  warunków  zamówienia  (SIWZ),  odpowiedzi  na  wnioski  o 

wyjaśnienie  treści  SIWZ,  ofertę  przystępującego,  ofertę  odwołującego,  pismo 

przystępującego  z  9  sierpnia  2017  r.  dotyczące  dokumentu  JEDZ,  wezwanie 

zamawiającego  z  25  sierpnia  2017  r.  skierowane  do  przystępującego  w  trybie  art.  26 

ust.  1 

Pzp, odpowiedź przystępującego na ww. wezwanie z 4 września 2017 r. wraz z 

załącznikami,  wezwanie  zamawiającego  skierowane  do  przystępującego  w  dniu  14 

września  2017  r.  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp,  odpowiedź  przystępującego  na  ww. 

wezwanie z 20 września 2017 r.,  zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z 

26 w

rześnia 2017 r., odwołanie, zgłoszenie przystąpienia, odpowiedź na odwołanie, jak 

również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska i dowody złożone przez strony i 

uczestnika postępowania w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  pierwszej 

kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został  uiszczony  od  niego  wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika postępowania po stronie zamawiającego wykonawcę MAS sp. z o.o. w Mikołowie, 

uznając,  że  zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki  formalne  zgłoszenia  przystąpienia 

wynika

jące  z  art.  185  ustawy  Pzp,  zaś  przystępujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu 

rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  wykazał  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania 

określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów  Pzp.  Oferta  odwołującego  w  części  II  zamówienia  została  sklasyfikowana  na 

drugim  miejscu,  za  ofertą  wybraną.  Odwołujący  domagał  się  nakazania  zamawiającemu 

odrzucenia  oferty  wybranej

,  względnie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy,  który  ją 


złożył.  Ustalenie,  że  zamawiający  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  zaniechał 

odrzucenia  oferty  wybranej  jako  najkorzystniejsza, 

względnie  zaniechał  wykluczenia  z 

postępowania  wykonawcy,  który  ją  złożył,  skutkowałoby  koniecznością  nakazania 

zamawiającemu  wykonania  takich  czynności,  czego  efektem  może  być  wybór  oferty 

odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  Powyższe  wyczerpuje  dyspozycję  art.  179  ust.  1 

ustawy Pzp. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Za chybiony uznano zarzut naruszenia 

przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

przez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego w zakresie części II zamówienia. 

Stosownie do przywoływanego przepisu,  zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art.  87 

ust. 2 pkt 3. 

Odwołujący w odwołaniu podniósł, że przystępujący pomimo wezwania skierowanego 

do  niego  w  trybie  art.  26  ust.  3  P

zp  nie  złożył  zamawiającemu  dokumentu,  który  był 

wymagany  w  postanowieniu  pkt  3.7.6.  SIWZ. 

Zgodnie  z  przywoływanym  postanowieniem 

zamawiający  wymagał,  aby  oferowany  przedmiot  zamówienia  posiadał  opinię  producenta 

obudowy  lub  jednostki  certyfikowanej/not

yfikowanej  o  możliwości  stosowania  sytemu 

sterowania w obudowie zmechanizowanej: 

dla części nr 2 - ZG Sobieski: typu FRS-22/46-2x3055, wykonanej wg CTI 9-001-01, 

Na potwierdzenie spełnienia powyższego wymagania Wykonawcą załączy do oferty: 

opinie  produce

nta  obudowy  lub  jednostki  certyfikującej  /  notyfikowanej  o  możliwości 

stosowania oferowanego przedmiotu zamówienia w obudowie zmechanizowanej: 

dla części nr 2 - ZG Sobieski: typu FRS-22/46-2x3055, wykonanej wg CT19-001-01. 

Powyższe  postanowienie  związane  było  z  treścią  pkt  2  załącznika  nr  4  do  SIWZ. 

Przedmiotem  zamówienia  była  bowiem  dostawa  elementów  układu  hydraulicznego  do 

sterowania  sekcji  obudowy  zmechanizowanej  FRS-22/46/Poz.  Co  istotne  jednak, 

zamawiający  przewidział,  że  dopuszcza  dostarczenie  elementów  zgodnych  z  instrukcją 

obsługi DTR obudowy zmechanizowanej FRS-22/46 POZ lub równoważne, tj. certyfikowane 

elementy hydrauliki sterowniczej, substytucyjne z oryginalnymi. 

Przystępujący zaoferował zamawiającemu zastosowanie rozwiązania równoważnego. 

C

elem  spełnienia  wymogu  z  pkt  3.7.6  SIWZ  przystępujący  złożył  certyfikat  Laboratoriów 

Technicznych 

OPAWA spółka akcyjna w Opavie numer 1651/17/TLO z dnia 26 lipca 2017 r. 

wraz ze sprawozdaniem z oceny nr 058/17/TLO z dnia 25 lipca 2017 r. 


Zdaniem odwołującego ww. dokument nie spełnia wymogu z pkt 3.7.6 SIWZ gdyż nie 

zawiera  stwierdzenia  lub  odniesienia,  że  badany  układ  hydrauliczny  charakteryzuje  się 

możliwością  „stosowania  (...)  w  obudowie  zmechanizowanej  typu  FS-22/46-2x3055 

wykonanej  wg  CT  19-001-

01”.  W  trakcie  rozprawy  odwołujący  doprecyzował,  że  nazwa 

obudowy    FRS-22/46-

2x3055,  która  pojawia  się  w  treści  certyfikatu,  jednak  nie  jest  nazwą 

obudowy  FRS-22/46-2x3055 

firmy  Famur.  Wywiódł,  że  w  dokumencie  jest  mowa  o  jakiejś 

innej obudowie która posiada taką samą nazwę ale jest jednak nazwą własną układu nadaną 

przez  jego  producenta  tj.  EHS  sp.  z  o.o.  w  Będzinie.  Powoływał  się  przy  tym  na  pkt  6 

sprawozdania  z  oceny  nr  058/17/TLO  -  to  jest  spis  dokumentacji 

niezbędnej  do  wydania 

certyfikatu

. Wywodził, że na liście tej nie znajduje się odniesienie do dokumentacji obudowy 

firmy  Famur  FS-22/46-2x3055

,  która  to  dokumentacja  jest  oznaczana numerem  CT19-001-

Zamawiający  i  przystępujący  zaprzeczyli  stanowisku  odwołującego,  wywodząc,  że 

certyfikat dotyczy układu hydraulicznego do obudowy FS-22/46-2x3055 firmy Famur. 

Izba 

stwierdziła, że odwołujący nie sprostał ciężarowi wykazania spornej okoliczności 

faktycznej,  a  mianowicie  takiej,  że  w  certyfikacie,  pomimo  użycia  identycznej  nazwy  jak 

nazwa obudowy Famur, w rzeczywisto

ści jest mowa o jakiejś innej obudowie. 

Rzeczywiście  w  spisie  dokumentacji  niezbędnej  do  wydania  certyfikatu  nie 

znajdowała  się  dokumentacja  obudowy  firmy  Famur  FS-22/46-2x3055,  która  to 

dokumentacja jest oznaczana numerem CT19-001-01. 

Wzięto jednak pod uwagę, że również 

w  opinii  technicznej  z  dnia  27  lipca  2017  r.  nr  OBAC/0378/TM/17 

wydanej  przez  Ośrodek 

Badań, Atestacji i Certyfiakcji „OBAC” sp. z o.o. w Gliwicach (złożonej przez odwołującego w 

toku postępowania) nie ma odniesienia do dokumentacji CT 19-001-01. Również bowiem w 

pkt  4.1.  tej  opinii

,  zawierającym  spis  materiałów    sprawie  nie  znajduje  się  odniesienie  do 

dokumentacji o nr CT 19-001-01. 

Pomimo to, również ta jednostka notyfikowana, działająca 

na  zlecenie  odwołującego  była  w  stanie  przeprowadzić  ocenę  przydatności  układu 

oferowanego przez 

odwołującego do omawianej obudowy. 

Odwołujący  celem  wykazania  swej  tezy  powołał  się  także  na  nr  rysunku  znajdujący 

się  na  stronie  tytułowej  certyfikatu  nr  1651/17/TLO  i  na  str.  1  sprawdzania  z  oceny  z 

058/17/TLO. 

Wywiódł,  że  wskazany  przez  niego  nr  rysunku  tj.  UH379.01  odnosi  się  do 

dokumentacji obudowy, która jest inną obudową niż obudowa firmy Famur.  

Rzeczywiście w miejscach wskazanych przez odwołującego pojawia się odwołanie do 

nr  rysunku  UH379.01.  J

ednakże  przystępujący  zaprzeczył  jakoby  był  to  numer  rysunku 

obudowy  firmy  EHS  sp.  z  o.o

.  Wyjaśnił,  że  jest  to  numer  rysunku  dotyczący  oferowanego 

układu hydraulicznego, który podlegał certyfikacji.  

Izba stwierdziła, że stanowisko odwołującego pozostało gołosłowne. W braku dowodu 

przeciwnego 

Izba musiała stwierdzić, że nr rysunku, na jaki powoływał się odwołujący nie był 


nr  rysunku  od

noszącym  się  do  obudowy,  ale  nr  rysunku  opisującym  oferowany  układ 

hydrauliczny. 

Zresztą  w  opinii  złożonej  przez  odwołującego  również  pojawia  się  określenie 

oferowanych układów  przez  wskazanie ich nr  rysunku (por.  nazwy  rysunków  użyte w  pkt  7 

opinii, gdzie posłużono się określeniami nr rys. UH 0817-01.01 czy UH. 08-01.03).  

W dalszej kolejności odwołujący powoływał się również na fragment odczytanej przez 

siebie  normy  PN-EN  1804-

2+A1:2012,  z  którego  wywodził,  że  w  świetle  jego  treści  nie 

prowadzi  się  odrębnej  certyfikacji  dla  układów  hydraulicznych  obudów.  Argumentował,  że 

certyfikacji podlegają obudowy jako całość.  

Izba stwier

dziła, że odwołujący, na którym spoczywał ciężar dowodu w analizowanej 

sprawie, na poparcie swego stanowiska 

odwołujący nie złożył Izbie żadnego dowodu, w tym 

zwłaszcza  treści  normy,  na  jaką  się  powoływał.  Podkreślić  należy,  że  treść  normy  nie  jest 

przepisem  praw

a,  który  Izba  ma  obowiązek  znać  i  wziąć  pod  uwagę  z  urzędu.  Norma  jest 

dokumentem 

i jeżeli odwołujący chciał się powołać na jej brzmienie, to powinien przedstawić 

w  tym  zakresie  stosowny  dowód,  czego  jednak  nie  uczynił.  W  ten  sposób  argumentacja 

odw

ołującego, że certyfikatu w takim zakresie, w  jakim wydała go jednostka notyfikowana, 

jednak się nie wydaje, pozostała gołosłowna. W braku dowodu przeciwnego, stwierdzono, że 

skoro  jednostka  notyfikowana 

działająca  w  granicach  swej  autoryzacji  dokument  taki 

w

ystawiła, to należało uznać, że miała do tego prawo.  

Reasumując zatem Izba stwierdziła, że skoro jednostka notyfikowana potwierdziła, że 

oferowany 

układ oceniany jako hydrauliczny układ sterowania do obudowy zmechanizowanej 

FRS-22/46 

–  2x3055  POz  jest  zgodny  z  właściwymi  normami,  to  dokument  ten  można 

poczytywać  jako  opinię  tej  jednostki  notyfikowanej  o  możliwości  zastosowania  tego  układu 

do  tego 

właśnie  typu  obudowy.  Wobec  powyższego  zarzut  podniesiony  w  odwołaniu  nie 

potwierdził się w zebranym w sprawie materiale dowodowym i podlegał oddaleniu.  

Za  bezzasadny  uznać  należało  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp 

przez  zaniechanie  czynności  wykluczenia  przystępującego  z  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie  części  II  zamówienia  w  powodu  niewykazania  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, o którym mowa w pkt 3.1.1.3 SIWZ (s. 8 

SIWZ). 

Stan  faktyczny  nie  był  sporny  pomiędzy  stronami.  Stosownie  do  przywoływanego 

warunku,  z

amawiający  określił,  że  o  udzielenie  zamówienia  może  ubiegać  się  taki 

wykonawca, który wykaże się w okresie ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert, 

a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, należytą realizacją dostaw hydrauliki 

sterowniczej  do  obudów  zmechanizowanych  stosowanych  w  podziemnych  zakładach 

górniczych  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  odbiorców  oraz  załączy 

dowody  potwierdzające,  że  dostawy  te  zostały  zrealizowane  należycie.  Łączna  wartość 


dostaw  brutto  zrealizowanych  przez  Wykonawcę  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, musi 

być nie mniejsza od: 

• 

Dla części nr 1 zamówienia - 1 500 000,00 zł 

• 

Dla części nr 2 zamówienia - 1 400 000,00 zł 

W  przypadk

u  składania  oferty  na  więcej  niż  jedną  część  przedmiotu  zamówienia, 

wartość  dostaw  zrealizowanych  przez  wykonawcę  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym 

okresie,  mu

si  być  nie  mniejsza  niż  suma  wartości  zamówień  określonych  przez 

zamawiającego  dla  poszczególnych  części  przedmiotu  zamówienia,  na  które  Wykonawca 

składa ofertę. 

W  postanowieniu  pkt  3.3.1.  SIWZ  zamawiający  zastrzegł,  że  wykonawca,  w  celu 

wstępnego  potwierdzenia,  że  nie  podlega  wykluczeniu  oraz  spełnia  warunki  udziału  w 

Postępowaniu, wraz z ofertą, składa aktualne na dzień składania ofert oświadczenie własne 

w form

ie wypełnionego i podpisanego JEDZ stanowiącego

Ponadto ustalono, że w pkt 3.3.7 SIWZ zamawiający przewidział, że zgodnie z art. 26 

ust.  1  PZP  przed  udzieleniem  zamówienia,  wezwie  Wykonawcę,  którego  oferta  została 

najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  nie  krótszym  niż  10  dni, 

aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o 

których mowa w art. 25 ust. 1 PZP, a które zostały wskazane poniżej w pkt. 3.4., 3.5., 3,6. 

Z  kolei  w  pkt  3.4.3.  SIWZ,  d

o którego  się  odwoływano  w  pkt  3.3.7,  wskazano,  że 

celu  wykazania  spełnienia  przez  Wykonawcę  warunków,  o  których  mowa  w  pkt  3.1.1.3. 

(Zd

olność techniczna lub zawodowa) wykonawca powinien złożyć: 

Wykaz  dostaw  wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonywanych,  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy  - w tym okresie, wraz  z podaniem ich wartości, 

przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  zostały  wykonane  oraz 

załączenia  dowodów  określających  czy  te  dostawy  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane 

należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty 

wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  dostawy  były  wykonywane,  a  w  przypadku 

świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  z  uzasadnionej  przyczyny  o 

obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  — 

oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  nadal 

wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonanie 

powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 


Ustalono także, że przystępujący złożył wraz z ofertą dokument JEDZ. W dokumencie 

tym,  w  części  IV,  w  pkt  C,  „zdolność  techniczna  i  zawodowa”,  powołał  się  na  swe 

doświadczenie  wynikające  z  realizacji  dostaw  elementów  hydrauliki  sterowniczej  na  kwotę 

11.655.788,22 zł wykonanych w okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r. na rzecz 

CZW Węglozbyt S.A.  

Ustalono również, że w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z 25 sierpnia 2017 

r. skierowane w trybie art. 26 ust. 1 Pzp 

przystępujący złożył wykaz dostaw. W wykazie tym 

wskazał  na  swe  doświadczenie  w  realizacji  dostaw  elementów  hydrauliki  sterowniczej  na 

kwotę  8.256.150,32  zł  brutto  wykonanych  w  okresie  od  1  stycznia  2016  r.  do  31  grudnia 

2016 r. na rzecz Centrali Zbytu Węgla Węglozbyt S.A. w Katowicach. Do wykazu załączono 

referencje z 21 lipca 2017 r. wystawione przez CZW Węglozbyt S.A., w których podmiot ten 

informuje, 

że przystępujący wykonał, za jego pośrednictwem, dostawy elementów hydrauliki 

sterowanej do obudowy zmechanizowanej do kopalń m.in. Kompanii Węglowej S.A., Polskiej 

G

rupy Górniczej sp. z o.o., Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. czy Jastrzębskiej Spółki 

Węglowej S.A. w 2016 r. Wartość usługi wynosiła 6.712.317,33 zł netto.  

Ustalono ponadto

, że pismem z dnia 14 września 2017 r. zamawiający, działając na 

podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp  wezwał  przystępującego  do  uzupełnienia  dokumentów 

złożonych celem wykazania warunków udziału w postępowaniu. W uzasadnieniu wezwania 

za

mawiający wskazał, że na str. 3 złożonych dokumentów Wykonawca załączył referencje. Z 

treści  załączonej  referencji  nie  wynika,  że  dostawy  te  zostały  wykonane  należycie. 

Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  uzupełnienia  prawidłowego  „Wykazu  dostaw”  z 

dowodami o

kreślającymi czy dostawy te zostały wykonane należycie, zgodnie z §2 ust.4 pkt 

2)  „Rozporządzenia  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy w post

ępowaniu o udzielenie zamówienia" i ppkt. 3.4.3.  SIWZ. 

Ustalono również, że w odpowiedzi na ww. wezwanie zamawiającego przystępujący 

przesłał  pismo  z  20  września  2017  r.,  do  którego  załączył  wykaz  dostaw.  W  wykazie  tym 

wskazał  na  swe  doświadczenie  w  realizacji  dostaw  elementów  hydrauliki  sterowniczej  na 

kwotę  6.080.469,33  zł  brutto  wykonanych  w  okresie  od  1  stycznia  2015  r.  do  31  grudnia 

2015 r. na rzecz Centrali Zbytu Węgla Węglozbyt S.A. w Katowicach. Do wykazu załączono 

referencje  z  21  lipca  2017  r.  W  referencjach 

tych  CZW  Węglozbyt  informuje,  że 

przystępujący  wykonał  za  jego  pośrednictwem  dostawy  elementów  hydrauliki  sterowniczej 

do  obudowy  zmechanizowanej 

do  kopalń  i  zakładów  górniczych.  Wartość  ta  w  2015  r. 

wynosiła  4.943.471,00  zł  netto.  Przystępujący  z  podpisanych  i  uzgodnionych  warunków 

zlecenia wywiązał się terminowo z należytą starannością.  

Izba stwierdziła, że przystępujący rzeczywiście w kolejnych dokumentach składanych 

na  potwierdzenie 

warunku  wiedzy  i  doświadczenia  zmieniał  kwotę  dostaw  referencyjnych. 


Dostrzeżenia  wymagało  jednak,  że  wartości  te  odnosiły  się  do  dostaw  wykonywanych  w 

różnych terminach. W dokumencie JEDZ była mowa w o dostawach z okresu 2015 – 2016, 

w wykazie złożonym 4 września 2017 r. - o dostawach z 2016 r., zaś w wykazie złożonym 20 

września  2017  r.  -  o  dostawach  zrealizowanych  w  2015  r.  Ponadto  w  dokumencie  JEDZ 

wykonawca 

podał wartość netto, kwoty netto pojawiały się też w referencjach wystawionych 

przez  odbiorcę  dostaw,  natomiast  w  wykazach  przedstawiono  kwoty  brutto.  Powyższe 

tłumaczy, dlaczego kwoty podawane przez wykonawcę w kolejnych dokumentach różniły się 

pomiędzy  sobą.  Jeżeliby  jednak  dodać  kwoty  brutto  dostaw  z  2015  r.  tj.  6.080.469,33  zł 

(wykaz  z  20 

września)  i  kwoty  brutto  za  dostawy  z  2016  r.  tj.  8.256.150,32  (wykaz  z  4 

września  2017  r.)  na  następnie  podzielić  tę  kwotę  przez  1,23,  to  uzyskamy  wartość  netto 

dostaw  w 

łącznym  okresie  obejmującym  zarówno  2015  jak  i  2016  r.  na  poziomie 

11.655.788,33 zł netto, który to wynik odpowiada kwocie dostaw podanej za ten łączny okres 

a  ujawnionej  w  dokumencie  JEDZ.  Wbrew  zatem  stanowisku 

odwołującego  brak  było  nie 

tylko  podstaw  do  uznania, 

że  wykonawca  nie  wykazał  spełnienia  warunku,  ale  nawet  do 

wszczęcia  procedury  wyjaśniającej.  Dostrzeżenia  wymagało  również,  że  w  każdym 

przypadku te kwoty i terminy odpowiadały treści warunku.  

Natomiast  co  do  kwestii  podm

iotu,  który  wystawił  referencje,  to  dokument  ten 

pochodził  od  kontrahenta,  na  którego  rzecz  zrealizowano  dostawę.  Biorąc  powyższe  pod 

uwagę,  to  właśnie  ten  podmiot  był  uprawniony  do  oceny  wywiązania  się  przez 

przystępującego z obowiązków kontraktowych i sporządzenia takiego poświadczenia. Uszło 

uwadze 

odwołującego,  że  zamawiający  w  treści  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie 

wymagał, aby dostawy referencyjne były wykonywane na rzecz przedsiębiorstw górniczych.  

Gołosłowne  pozostało  stanowisko  odwołującego,  jakoby  w  istocie  rola 

przyst

ępującego  miała  sprowadzać  się  tylko  do  transportowania  przedmiotu  dostaw. 

Twierdzenie  to  nie  zostało  poparte  żadnym  dowodem,  w  szczególności  okoliczność  ta  nie 

wynikała z treści dokumentów referencyjnych, w których była mowa o realizacji dostaw, a nie 

wykonywaniu usługi transportowej.  Analogicznie należało ocenić twierdzenia odwołującego, 

który wywodził, że nie jest znana na rynku praktyka pozyskiwania tego typu produktów przez 

przedsiębiorstwa górnicze za pośrednictwem CZW Węglozbyt S.A. Zamawiający oświadczył, 

że  taka  praktyka  jest  mu  znana.  W  tej  sytuacji  to  odwołujący  powinien  udowodnić  sporny 

fakt, gdyż to on wywodził z niego skutek prawny (art. 6 KC w zw. z art. 14 Pzp; art. 190 ust. 1 

Pzp).  Tego 

ciężaru  odwołujący  jednak  nie  udźwignął.  Wobec  powyższego  zarzut  podlegał 

oddaleniu.  

Za bezzasadny uznano zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp w zw. z art. 24 ust. 

1 pkt 16-18 Pzp. 


Rzeczywiście  przystępujący  w  treści  formularza  JEDZ  załączonego  do  oferty,  w 

części III dotyczącej podstaw wykluczenia, oznaczył znakiem [x] odpowiedź „Nie” na ostatnie 

z pytań w sekcji C: 

„Czy wykonawca może potwierdzić, że: nie jest winny poważnego wprowadzenia w błąd przy 

dostarczaniu  informacji  wymaganych  do  weryfikacji  braku  podstaw  wykluczenia  lub  do 

weryfikacji  spełnienia  kryteriów  kwalifikacji;  b)  nie  zataił  tych  informacji;  c)  jest  w  stanie 

niezwłocznie  przedstawić  dokumenty  potwierdzające  wymagane  przez  instytucję 

zamawiającą lub podmiot zamawiający; oraz d) nie przedsięwziął kroków, aby w bezprawny 

sposób wpłynąć na proces podejmowania decyzji przez instytucję zamawiającą lub podmiot 

zamawiający,  pozyskać  informacje  poufne,  które  mogą  dać  mu  nienależną  przewagę  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  lub  wskutek  zaniedbania  przedstawić 

wprowadzające  w  błąd  informacje,  które  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  w  sprawie 

wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia? ” 

Odwołujący  także  trafnie  argumentował,  że  powyższe  pytanie  ujęte  w  treści  JEDZ 

stanowi  odpowiedź  na  pytanie  o  obligatoryjne  podstawy  wykluczenia  ujęte  -  w  polskim 

systemie prawa zamówień publicznych - w treści art. 24 ust. 1 pkt 16-18 Pzp. 

Zgodnie  z 

powołanymi  przepisami,  „z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wyklucza się: (...)  

16)  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne 

kryteria,  zwane dalej "kryteriami selekcji", lub 

który zataił te informacje lub nie jest w stanie 

przedstawić wymaganych dokumentów; 

wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane prz

ez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

wykonawcę,  który  bezprawnie  wpływał  lub  próbował  wpłynąć  na  czynności 

zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące dać mu przewagę w postępowaniu 

o udzielenie zamówienia”. 

Ustalono także, że przystępujący, w toku badania ofert, przed ich oceną przesłał do 

zamawiającego  pismo  z  9  sierpnia  2017  r.  W  piśmie  tym  informował,  że  na  skutek 

popełnionej  omyłki  pisarskiej  przesyła  poprawiony  formularz  JEDZ.  W  treści  tego  zaś 

dokumentu

,  w  części  III  dotyczącej  podstaw  wykluczenia,  oznaczył  znakiem  [x]  odpowiedź 

„TAK” na przywołane wyżej pytanie.  

Można  się  też  zgodzić  z  odwołującym,  że  ustawa  Pzp  nie  zna  instytucji 

s

amouzupełnienia dokumentów przez wykonawcę. To zamawiający na podstawie przepisów 


Pzp 

kieruje do wykonawców wezwania do uzupełniania dokumentów. Tym niemniej praktyka 

samouzu

pełniania dokumentów funkcjonuje.  

Ocenie  Izby  w  tej  sytuacji  powinno  podlega

ć  zachowanie  zamawiającego  w 

konkretnej  sytuacji.  Zdaniem  Izby,  w  razie,  gdy  wykonawca 

złożył  zamawiającemu  wraz  z 

ofert

ą dokument JEDZ, w którym na przywoływane pytanie udzielił odpowiedzi negatywnej, 

właściwym  działaniem  zamawiającego  powinno  być  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  w 

trybie art. 26 ust. 4 Pzp. Sytuacja, 

w której wykonawca deklaruje, że nie może potwierdzić, 

że  nie  wprowadza  zamawiającego  w  błąd,  czy  że  nie  próbował  wpłynąć  na  decyzje 

zamawiającego  itd.,  winno  skutkować  takim  wezwaniem.  Jest  to  o  tyle  zasadne,  że 

zamawiający powinien ustalić, czego konkretnie dotyczą naganne zachowania wykonawcy, o 

których  mowa  w  przepisach  art.  24  ust.  1  pkt  16-18  Pzp.  W  analizowanej  sprawie,  w 

odpowiedzi  na  takie  wezwanie, 

zamawiający  otrzymałby  odpowiedź  taką,  jaka  uzyskał  w 

piśmie  przystępującego  z  9  sierpnia  2017  r.,  a  mianowicie  że  jest  to  omyłka  wykonawcy. 

Brak  było  bowiem  jakichkolwiek  podstaw,  aby  stwierdzić,  że  odpowiedź  „Nie”  zaznaczono 

prawidłowo. W konsekwencji zaś, zamawiający w trybie art. 26 ust. 3 Pzp powinien wezwać 

p

rzystępującego do uzupełnienia prawidłowo wypełnionego formularza JEDZ. Skutkiem zaś 

tego  ostatniego  wezwania  byłoby  złożenie  przez  wykonawcę  formularza  JEDZ,  w  którym 

zaznaczonoby 

poprawną odpowiedź „Tak”. 

W takiej sytuacji, jak w analizowanej sprawie

, można zgodzić się z zamawiającym, że 

skoro  wykonawca 

już samodzielnie  złożył  wyjaśnienia i samodzielnie skorygował dokument 

JEDZ,  brak  było  podstaw  do  wzywania  go  do  dalszych  wyjaśnień,  ani  do  poprawienia 

formularza JEDZ. Wobec 

powyższego zarzut odwołującego nie potwierdził się w zebranym w 

sprawie materiale dowodowym.  

 W konsekwencji oddalenia ww. 

zarzutów oddaleniu podlegał także zarzut naruszenia 

art.  91  ust.  1  Pzp.  Oferta 

przystępującego  została  bowiem  prawidłowo  wybrana jako oferta 

najkorzystniejsza 

w części II zamówienia. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  odd

aleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie

.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  1  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w 

pkt  2 

sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  kosztów  postępowania,  a  zatem 

było  postanowieniem.  O  tym,  że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w  wyroku  Izby  jest 

postanowieniem  przesądził  Sąd  Najwyższy  w  uchwale  z  8  grudnia  2005  r.  III  CZP  109/05 

(OSN  2006/11/182).  Z  powołanego  przepisu  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika  zakaz 

wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. 


Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (1 

sentencji) i formalnym (pkt 2 

sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia odwołanie w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z ww. 

przepisu  wynika,  że  powodem  uwzględnienia  odwołania  może  być  stwierdzenie  jedynie 

kwalifikowanego  naruszenia  ustawy 

Pzp,  a  mianowicie  takiego,  które  wywiera  lub  może 

wywrzeć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  A  contrario,  stwierdzenie  braku  naruszenia 

lub naruszenia niekwalifikowanego, musi skutkować oddaleniem odwołania. W analizowanej 

sprawie nie stwierdzono żadnego naruszenia przepisów ustawy Pzp, co musiało skutkować 

oddaleniem odwołania.  

Wobec powyższego, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 1 

sentencji. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por. art. 

98  §  1 k.p.c.)” Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w: 

Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.  

Zatem 

użyty  w  art.  192  ust.  10  ustawy  Pzp  zwrot  stosownie  do  jego  wyniku  należy 

rozumieć  analogicznie  jak  w  procesie cywilnym.  Jak  wynika  z  postanowienia  SN  z  dnia  31 

stycznia  1991  r.  II  CZ  255/90,  LEX  nr  5314 

stosunkowe  rozdzielenie  kosztów  polega  na 

rozdzielenie kosztów między stronami stosownie do wyniku postępowania i do wysokości w 

jakiej  zostały  poniesione.  Stosunkowy  podział  kosztów  procesu  (100  k.p.c.)  dotyczy  ich 

całości  co  oznacza  przyjęcie  za  podstawę  obliczeń  sumy  należności  obu  stron,  ustalonej 

stosownie  do  zasad 

z  art.  98  §  2  i  3  k.p.c.  (oraz  art.  99  k.p.c.  w  przypadkach  tam 

wskazanych). Sumę tę dzieli się proporcjonalnie do stosunku w jakim strony utrzymały się ze 

swymi  roszczeniami  lub  obroną,  otrzymując  w  wyniku  kwoty,  stanowiące  ich  udziały  w 

całości  kosztów.  Jeżeli  poniesione  przez  stronę  koszty  przewyższają  obciążający  ją  udział 

zasądzeniu na jej rzecz podlega różnica. 


Jak wynika z postanowienia 

Sądu Okręgowego w Gliwicach z 20 lipca 2016 r. sygn. 

akt X Ga 280/16 

– w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego do 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostaje  oddalona,  zaś  część  uwzględniona  zasada 

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego 

rozdzielenia 

kosztów  postępowania  odwoławczego  w  takiej  części,  w  jakiej  odwołanie 

odniosło skutek.  Identyczny  pogląd  wyrażono w  wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 

22  stycznia  2016  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  1992/15,  w  postanowieniu  Sądu  Okręgowego  we 

Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. sygn. akt X Ga 286/13, wyroku Sądu Okręgowego w 

Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r. sygn. akt XXIII Ga 880/16, wyroku Sądu Okręgowego 

we Wrocławiu z 17 listopada 2016 r. sygn. akt X Ga 653/16.  

W  niniejszej 

sprawie  odpowiedzialność  za  wynik  postępowania  ponosił  w  całości 

odwołujący, dlatego to tę stronę obciążono całością kosztów postępowania odwoławczego. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku  postępowania  -  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o 

przepis

y § 5 ust. 3 pkt 1, § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze 

zm.). 

Izba  uwzględniła  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  zamawiającego  w  wysokości 

3.600 zł, na podstawie rachunku złożonego do akt sprawy, stosownie do § 5 ust. 3 pkt 1 w 

zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywołanego wyżej rozporządzenia.  

Przewodniczący:      ………………….…