Sygn. akt: KIO 2165/17
WYROK
z dnia 6 listopada 2017r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
Katarzyna Prowadzisz
Ewa Sikorska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31
października 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 października 2017 r. przez
W
ykonawcę PHU BAUMARK R. S. ul. Świętojańska 106 (d. I Armii Wojska Polskiego
202 Wyszków w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miasto
Suwałki, ul. Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
orzeka:
1. O
ddala odwołanie
2. K
osztami postępowania obciąża Wykonawcę PHU BAUMARK R. S.
Ul. Świętojańska 106 (d. I Armii Wojska Polskiego 106) 07-202 Wyszków i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Zamawiającego ELPOLAB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą
w
Połańcu,
230 Połaniec, Zawada 26 tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do
Sądu Okręgowego w Suwałkach.
………………………………
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 2165/17
UZASADNIENIE
Zamawiający - Miasto Suwałki prowadzi postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego na zadanie pn:
„Pełnienie usługi nadzoru inwestorskiego nad
realizacją przebudowy drogi wojewódzkiej nr 653 na terenie Miasta Suwałki - III etap.
Część 2 Budowa odcinka od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata z mostem i tunelem pod
torami"
Znak postępowania: zp.271.093.2017 .
Ogłoszenie o postępowaniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 580105-N-2017 z dnia 2017-08-30.
Dnia 16 października 2017 roku, działając na podstawie art. 180 ust. 2 w związku
z art. 179 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2015 roku, poz. 2164; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) Odwołujący – R. S. prowadzący działalność
gospodarczą
pod
firmą
„R.
S.
P.F.U.
Baumark
w Wyszkowie,
wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego polegającej na wykluczeniu go z postępowania, uznania jego oferty za
odrzuconą, unieważnienia ww. postępowania, zatrzymania wadium wniesionego w formie
pieniężnej w kwocie 3.000,00 zł na rzecz Zamawiającego.
W o
dwołaniu zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
art. 24 ust. 1 pkt 12 poprzez wykluczenie Odwołującego z postępowania oraz uznania
jego oferty za odrzuconą, pomimo tego, iż Odwołujący spełnia warunki udziału
w postępowaniu,
art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp poprzez unieważnienie postępowania pomimo złożenia oferty
niepodlegającej odrzuceniu,
art. 46 ust. 1 pkt 4 a Pzp poprzez zatrzymanie wadium pomimo udzielenia wyjaśnień
w terminie wskazanym przez Zamawiającego.
Wskazując na powyższe Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postepowania oraz uznania
jego oferty za odrzuconą,
przeprowadzenia czynności ponownego badania ofert i wyboru najkorzystniejszej
oferty z pośród złożonych ofert,
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienia czynności zatrzymania wadium przez Zamawiającego,
5) z
wrot kosztów postepowania odwoławczego i zastępstwa prawnego.
Odwołujący podkreślił, iż ma interes w uzyskaniu zamówienia. W przypadku prawidłowego
działania Zamawiającego oferta Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza,
a Odwołujący odniósł by korzyść w wyniku realizacji zamówienia. Szkodę w tym przypadku
należy definiować jako brak możliwości zrealizowania przedmiotowego zamówienia, a tym
samym brak możliwości osiągnięcia zysku.
Zamawiający w dniu 11 października 2017r. r wykluczył Odwołującego z postępowania
i odrzucił jego ofertę. Z czynnością Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący i podnosi
co następuje:
Zamawiający, pismem dnia 8 września 2017r. wezwał Odwołującego do złożenia
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu określonych w
SIWZ. Odwołujący dostarczył stosowne dokumenty w wyznaczonym terminie tj. do 14
września 2017r. W dniu 3 października 2017r. Zamawiający wezwał do uzupełnienia
dokumentów (wykazu usług, wykazu osób). Wykonawca dostarczył stosowne dokumenty,
wskazu
jąc
w (wykazie usług) zadanie: „Uzbrojenie Przasnyskiej Strefy Gospodarczej 1 — Podstrefa
Chorzele (Eta
p l)” oraz wskazując w (wykazie osób) Pana M. S., jako pełniącego funkcję
Inżyniera Kontraktu oraz Inspektora nadzoru robót drogowych na zadaniu: „Uzbrojenie
Przasnyskiej Strefy Gospodarczej 1-
Podstrefa Chorzele (Etap 1), przedstawiając na to
jednoznaczne
dowody w postaci poświadczenia wystawionego przez Powiatowy Zarząd
Dróg w Przasnyszu, oraz umowę z której jasno wynika, iż Inżynier Kontraktu byt także
Inspektorem nadzoru robót drogowych.
Odwołujący twierdzi, iż Zamawiający w dniu 11 października 2017r. z bliżej nieznanych
powodów wykluczył Wykonawcę PHU BAUMARK z postępowania i uznał jego ofertę
za odrzuconą, unieważnił postępowanie oraz zatrzymał wadium.
Ponadto, w odwołaniu zwraca uwagę na fakt, iż Zamawiający w pierwszym postępowaniu
wykluczył Wykonawcę PHU BAUMARK, odrzucił jego ofertę, unieważnił postępowanie oraz
zatrzymał wadium powołując się na stwierdzenie, iż celowo nie dopuścił łączenia funkcji
Kierownika Zespołu Nadzoru - Inspektora nadzoru robót drogowych z funkcją Inspektora
nadzoru na drogowych obiektach inżynierskich ze względu na duży zakres robót i jego
skomplikowanie zarówno w branży drogowej jak i drogowych obiektach inżynierskich.
Ponadto jak stwierdził Zamawiający, Inspektor robót drogowych jest jednocześnie
Kierownikiem zespołu nadzoru i jest obciążony dużo szerszym zakresem obowiązków
związanych
z realizacją inwestycji. Dopuszczenie łączenia tych funkcji mogłoby znacząco wpłynąć
na sprawność i terminowość realizowania przedmiotu zamówienia. Potwierdziła to Krajowa
Izba Odwoławcza oddalając odwołanie PHU BAUMARK.
Ogłaszając postępowanie nr 2 na przedmiotowe zadanie Zamawiający stwierdził iż nie jest
to jednak zadanie skomplikowane o dużym zakresie robót i dokonał zapisu w SIWZ,
dopuszcz
ając łączenie wszystkich funkcji.
Mając na uwadze powyższe nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że działanie
Zamawiającego stanowiło naruszenie wskazanych na wstępie przepisów Pzp.
Zamawiający w dniu 30 października 2017r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie,
w której wyjaśnił, iż opisał warunki udziału w postępowaniu w sposób nie utrudniający
konkurencji, ale również zapewniający prawidłowe wykonanie zamówienia publicznego.
Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowych wykonawcy.
Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
Warunki udziału w postępowaniu mają na celu ograniczenie ryzyka wyboru wykonawcy
niezdolnego do wykonania zamówienia publicznego lub w stosunku do którego, ze względu
na sytuację podmiotową zachodzi prawdopodobieństwo nienależytego wykonania
zamówienia.
W przedmiotowym postępowaniu w celu, potwierdzenia spełniania warunków udziału
w Zamawiający wymagał udokumentowania przez Wykonawcę:
należytego wykonania usług w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie
usług, których przedmiotem było wykonanie minimum 1 zamówienia realizowanego przez
Wykonawcę co najmniej przez 12 miesięcy, wykonane (zakończone), tj. doprowadzone
przez Wykonawcę co najmniej do podpisania protokołu odbioru robót lub równoważnego
dokumentu, świadczącego o zakończeniu realizacji zamówienia, polegającego na
pełnieniu nadzoru inwestorskiego na zadaniu związanym z budową i (lub) rozbudową i
(lub)
przebudową dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 1999r., Nr 43, poz. 430
z późn. zm.) klasy minimum G, o wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto) wraz
z
załączeniem dowodów czy nadzór ten został wykonany należycie.
dysponowania osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje zawodowe odpowiednie
do funkcji, jakie zostaną im powierzone tj:
Kierownik Zespołu Nadzoru - Inspektor nadzoru robót drogowych:
posia
dający uprawnienia budowlane pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji
inspektora nadzoru w specjalności inżynieryjnej drogowej do realizacji zadania
objętego niniejszym zamówieniem, posiadający minimum 5 lat doświadczenie z
uprawnieniami.
wykaże pełnienie przez minimum 12 miesięcy samodzielnej funkcji technicznej
(zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane oraz Rozporządzeniem Ministra
Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11.09.2014 r. Dz.U. z 2014 r. poz. 1278) na stanowisku
inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na
minimum 1
zadaniu polegającym na budowie i (lub) przebudowie i (lub) rozbudowie
dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej
z dnia 02.03.1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 2016r., poz. 124) klasy minimum G o
wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto), wraz z udziałem w czynnościach
odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
Inspektor nadzoru na drogowych obiektach inżynierskich:
posiadający uprawnienia budowlane pozwalające na pełnienie samodzielnej
funkcji inspektora nadzoru do realizacji zadania objętego niniejszym
zamówieniem w specjalności inżynieryjnej mostowej, posiadającym minimum
3 lata doświadczenia z uprawnieniami,
wykaże pełnienie funkcji inspektora nadzoru lub kierownika budowy lub kierownika
robót na wykonanym i rozliczonym minimum 1 zadaniu polegającym na budowie
i(lub) rozbudowie i(lub) przebudowie minimum jednego drogowego obiektu
inżynierskiego o długości minimum 15 m (długość zgodna z Rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 16.02.2005r. w sprawie sposobu i ewidencji dróg
publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru
nu
merów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom Dz. U. z 2005., Nr 67,
poz.
wraz
z
udziałem
w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
Inspektor nadzoru robót telekomunikacyjnych posiadający uprawnienia do
nadzorowania i(lub) kierowania robotami pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji
technicznej na robotach związanych z branżą telekomunikacyjną w ramach realizacji
przedmiotowego zamówienia w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci
telekomunikacyjnych.
Inspektor nadzoru robót elektroenergetycznych posiadający uprawnienia do
nadzorowania i(lub) kierowania robotami pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji
technicznej na robotach związanych z branżą elektroenergetyczną w ramach realizacji
przedmio
towego zamówienia w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci i urządzeń
elektrycznych i elektroenergetycznych.
Inspektor nadzoru robót sanitarnych posiadający uprawnienia do nadzorowania i(lub)
kierowania robotami pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji technicznej na
robotach związanych z branżą sanitarną w ramach realizacji przedmiotowego
zamówienia w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych.
Specjalista ds. rozliczeń winien wykazać doświadczenie na zrealizowanym i
rozliczonym minimum 1 zadaniu związanym z budową i(lub) rozbudową i(lub)
przebudową dróg publicznych.
Wykonawca na wezwanie zamawiającego przesłał dokumenty: wykaz osób, wykaz usług
wraz z poświadczeniem/referencją, oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej,
odpis
z CEIDG.
Zgodnie z par. 2 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016r.
w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz.1126) jeżeli wykaz,
oświadczenia lub inne dokumenty budzą wątpliwości zamawiającego może on zwrócić się
bezpośrednio do właściwego podmiotu na rzecz którego usługi były wykonywane o
dodatkowe informacje lub dokumenty w tym zakresie.
Wykonawca w wykazi
e usług oświadczył, że realizował od 18 maja 2015r. do 25
października 2016r. dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki usługę pełnienia nadzoru
inwestorskiego nad zadaniem „Przebudowa ul. Warszawskiej oraz przebudowa i rozbudowa
ul. Modlińskiej w Nowym Dworze Mazowieckim” natomiast załączone referencje
potwierdzające wykonanie usługi, wystawione zostały w dniu 25 listopada 2015 r., czyli
zgodnie z wykazem w
połowie pełnienie usługi. Zamawiający, korzystając z możliwości
wynikających z par. 2 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwrócił się do Urzędu Miejskiego w Nowym
Dworze Mazo
wieckim z zapytaniem dotyczącym terminu realizacji.
Z otrzymanych od Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim wyjaśnień wynika,
że firma PFIU BAUMARK realizowała ww. usługę w okresie 18 maja 2015 r. do 26 listopada
2015 r., czyli przez 6 miesięcy a nie jak oświadczył Oferent w okresie od 18 maja 2015r. do
25 października 2016r. (17 miesięcy). Tym samym nie potwierdził spełniania warunku
udziału
w postępowaniu polegającym na realizowaniu przez Wykonawcę co najmniej przez 12
miesięcy, wykonane (zakończone), tj. doprowadzone przez Wykonawcę co najmniej
do podpisania protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu, świadczącego
o zakończeniu realizacji zamówienia, polegającego na pełnieniu nadzoru inwestorskiego
na zadaniu związanym
z budową i (lub) rozbudową i (lub) przebudową dróg publicznych klasy minimum G, o
wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto).
Ponieważ Urząd Miejski w Nowym Dworze Mazowieckim nie potwierdził, oświadczeń
dotyczących czasu trwania usługi, Zamawiający postanowił sprawdzić również oświadczenie
Oferenta dotyczące zawartego w wykazie osób doświadczenia Kierownika Zespołu Nadzoru
Inspektora nadzoru robót drogowych i Inspektora nadzoru na drogowych obiektach
inżynierskich. W tym celu wystosował do stosownych Urzędów prośbę o udzielenie
informacji dotyczących usług realizowanych przez P. M. S..
W wyniku otrzymanych informacji Zamawiający ustalił, że P. M. S. nie spełnia warunku
udziału w postępowaniu ponieważ:
a)
usługa dla Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim realizowana była w okresie
od 18 maja 2015r. do 26 listopada 2015
r, czyli przez 6 miesięcy a nie jak wymagał
Zamawiający przez minimum 12 miesięcy,
b) przy realizacji zadania dla Powiatowego Zar
ządu Dróg w Przasnyszu pn. „Uzbrojenie
Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej Podstrefa Chorzele 1
— Etap I”, P. M. S. pełnił funkcję
Inżyniera Kontraktu a nie jak wymagał Zamawiający inspektora nadzoru lub kierownika
budowy lub kierownika robót drogowych.
c)
przy realizacji zadania dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu pn, „Rozbudowa
drogi nr 3213 Przasnysz-Kobylaki-
Brzeski Kołaki” P. M. S. realizował usługę kierownika
budowy w bra
nży drogowej w okresie od 07 maja 2014r. do 28 listopada 2014r., czyli
przez
6 miesięcy, a nie jak wymagał Zamawiający przez minimum 12 miesięcy,
d)
usługa realizowana dla Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie
jeszcze się nie zakończyła i będzie trwać do 30 października 2017r.
W związku z powyższym Zamawiający wezwał w dniu 3 października 2017 r. Wykonawcę
do złożenia następujących dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału
w postępowaniu, tj.:
a)
wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie
robotami budowlanymi w funkcji Inspektora nadzoru robót drogowych wraz z informacją
na temat jej kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia
niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych
przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami (wg
załącznika nr 4),
b)
wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich trz
ech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, wraz z podaniem
ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których usługi są
wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały wykonane lub
są wykonywane należycie (wg załącznika nr 3 do SIWZ).
Wykonawca w dniu 10 października 2017 r. przedstawił:
wykaz osób, w którym wskazał P. M. S. jako Inspektora nadzoru robót drogowych,
świadczącego:
a)
dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki usługę inspektora nadzoru nad zadaniem pn.
„Przebudowa ul. Warszawskiej oraz przebudową i rozbudową ul. Modlińskiej
w Nowym Dworze Mazowieckim”,
b)
dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu usługę inspektora nadzoru nad
zadani
em pn. „Uzbrojenie Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej — Podstrefa Chorzele
Etap 1”.
wykaz usług, w którym na potwierdzenie spełniania warunku doświadczenia powołał się
na świadczenie dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu usługi inspektora nadzoru
na
d zadaniem pn. „Uzbrojenie Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej — Podstrefa Chorzele
— Etap I”, wraz z wykazem i poświadczeniem Wykonawca dołączył 3 pierwsze strony
umowy,
jak ustalił Zamawiający umowa posiada 16 stron.
Po pierwsze z informacji otrzymanych
z Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu
wynika jednoznacznie, że P. M. S. na zadaniu „Uzbrojenie Przasnyszkiej Strefy
Gospodarczej
— Podstrefa Chorzele 1 — Etap I” pełnił jedynie funkcję Inżyniera Kontraktu,
nota bene na zadaniu o klasie drogi: L o parame
trach dla klasy G , które trwało od 28
sierpnia 2015 r do 30 listopada 2015 r -
czyli 3 miesiące.
Po drugie w piśmie wysłanym wraz z uzupełnionymi dokumentami, Wykonawca sam
potwierdził, że usługa nadzoru dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki pełniona była przez niego
okres 6 miesięcy. Jednak jak argumentował Wykonawca, uważa że spełnia warunki udziału
w postępowaniu ponieważ „oczywiste, że usługa nadzoru inwestorskiego pełniona przez
okres 6 miesięcy na inwestycji o wartości 25.965.787,59 zł (Przebudowa ul. Warszawskiej
oraz przebudowa i rozbudowa ul. Modlińskiej w Nowym Dworze Mazowieckim) jest usługą
o bardziej skomplikowanym procesie wykonania, wymagająca większego doświadczenia
i zaangażowania środków niż żądana usługa nadzoru inwestorskiego pełniona przez okres
12 miesięcy o wartości robót 10.000.000,00 zł”.
Konkludując, Zamawiający stwierdził, iż:
I.
Wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu polegającym na
dysponowaniu osobą w funkcji Inspektora nadzoru robót drogowych który pełnił przez
minimum 12 miesięcy samodzielną funkcję techniczną na stanowisku inspektora
nadzoru lub kierownika budowy lub kierownika robót drogowych na minimum 1 zadaniu
polegającym na budowie i(lub) przebudowie i(lub) rozbudowie dróg publicznych
(zgodnie z rozporz
ądzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia
02.03.1999r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich
usytuowanie, Dz. U. z 2016 r., poz. 124) klasy minimum G o wartości robót minimum
10 000 000 PLN (brutt
o), wraz z udziałem w czynnościach odbiorowych świadczących
o zakończeniu realizacji zamówienia.
II.
W przedstawionym wykazie usług Oferent oświadczył, że wykonał w okresie od
28 sierpnia 2015 r. do 22 listopada
2016 r. usługę pełnienia nadzoru inwestorskiego
nad zadaniem „Uzbrojenie Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej — Podstrefa Chorzele 1
— Etap I”. Zgodnie z pismem otrzymanym od Powiatowego Zarządu Dróg w
Przasnyszu wspomniana usługa realizowana była przez firmę PFIU „BAUMARK” R. S.
w okresie od 28 sierpnia 2015 r. do 30 listopada 2015 r., czyli
przez 3 miesiące. Zatem
również ten warunek udziału w postępowaniu nie został przez Wykonawcę spełniony.
Ponieważ wykonawca nie potwierdził spełniania warunków udziału w postępowaniu,
na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 został wykluczony z postępowania. Zgodnie z art. 89
ust.1
pkt. 5 oferta złożona przez Wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zostaje odrzucona.
Firma P.H.U.
BAUMARK wniósł odwołanie.
Jak dowodzi w nim BAUMARK został on wykluczony z postępowania z bliżej nieznanych
powodów. Zamawiający szczegółowo opisał zarówno w piśmie wzywającym do uzupełnienia
dokumentów, jaki i w piśmie informującym o wykluczeniu Wykonawcy, powody dla których
Oferent nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. P. R. S. doskonale wiedział, że
powołując się na te same usługi nie będzie spełniał warunków udziału
w postępowaniu, sam zresztą przyznał, że w przypadku nadzoru na zadaniu „Przebudowa ul.
Warszawskiej oraz przebudowa i rozbudowa ul. Modlińskiej w Nowym Dworze Mazowieckim”
usługę realizował 6 miesięcy.
W ocenie Zamawiającego zarówno przedmiot zamówienia jak i warunki udziału
w postepowaniu zostały opisane w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. Ustawa dopuszcza
zadawania pytań czy wnioskowanie o zmianę zapisów SIWZ, jeżeli dla Wykonawcy zapisy
SIWZ nie były czytelne należało skorzystać z uprawnień wynikających z art. 38 ust. 1.
Do dnia upływu terminu otwarcia ofert nie wpłynęło żadne zapytanie czy wniosek
o zmianę zapisów SIWZ, po tym czasie zapisy SIWZ nie mogą ulec zmianie. Zamawiający
nie może w sposób dowolny interpretować postawionych warunków, nie może ich naginać
ani dostosowywać do woli Wykonawcy. Tym samym twierdzenie P. R. S.,
że usługa nadzoru inwestorskiego pełniona przez okres 6 miesięcy na inwestycji o wartości
25.965.787,59 zł (Przebudowa ul. Warszawskiej oraz przebudowa i rozbudowa ul.
Modli
ńskiej w Nowym Dworze Mazowieckim) jest usługą o bardziej skomplikowanym
procesie wykonania, wymagająca większego doświadczenia i zaangażowania środków niż
żądana usługa nadzoru inwestorskiego pełniona przez okres 12 miesięcy o wartości robót
zł, nie może być interpretowane jako dowód spełniania warunku udziału.
Dlatego też Zamawiający nie mógł uznać za spełnienia warunków w przypadku usług
wykazywanych przez Odwołującego, które:
a)
dla Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim realizowana była w okresie od
18.05.2015 r. do 26.11.2015 r, czyli przez 6 miesięcy a nie jak wymagał Zamawiający
przez minimum 12 miesięcy,
b)
przy realizacji zadania dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu pn. „Uzbrojenie
Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej Podstrefa Chorzele 1
— Etap I”, P. M. S. pełnił
funkcję Inżyniera Kontraktu a nie jak wymagał Zamawiający inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robót drogowych i trwały 3 miesiące,
c)
przy realizacji zadania dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu pn. „Rozbudowa
drogi nr 3213 Przasnysz-Kobylaki-
Brzeski Kołaki” P. M. S. realizował usługę kierownika
budowy w branży drogowej w okresie od 07.05.2014 r. do 28.11.2014 r., czyli przez 6
mies
ięcy, a nie jak wymagał Zamawiający przez minimum 12 miesięcy,
d)
dla Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie jeszcze się nie
zakończyła i będzie trwać do 30.10.2017 r.
Jeżeli zamawiający przy tak opisanym warunku udziału w postępowaniu uznał by usługi
wykazywane jako doświadczenie firmy oraz doświadczenie inspektora nadzoru robót
drogowych przez P.H.U. BAUMARK wówczas zmienił by warunki udziału w postępowaniu
w sposób nieuprawniony, a tym samym wybór oferty i zawarta w późniejszym okresie
umowa b
yły by nieważne.
Zmiana SIWZ dopuszczająca sprawowanie funkcji nadzoru inwestorskiego pełniona przez
okres 6 miesięcy mogła by spowodować, iż większy krąg Wykonawców ubiegało by się
o udzielenie zamówienia a co za tym idzie niekoniecznie zamówienie zostało by udzielone
firmie BAUMARK.
W ocenie Zamawiające zarzuty stawiane w odwołaniu Wykonawcy są bezzasadne.
Odwołujący, o ile nie zgadzał się z tak sformułowanym warunkiem udziału w postepowaniu,
mógł jego treść zakwestionować poprzez wniesienie odwołania na treść specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
W kwestii zarzutu zatrzymania
wadium pomimo złożenia wyjaśnień.
Zamawiający w dniu 03.10.2017 r. wezwał Wykonawcę do złożenia dokumentów.
Wykonawca w dniu 09.10.2017r. przesłał uzupełnił dokumenty, w których powołał się na
usługi zakwestionowane przez Zamawiającego, czyli celowo uzupełnił dokumenty, które nie
potwierdz
ały spełniania warunków udziału w postepowaniu. Dlatego też zgodnie z uchwałą
Sądu Najwyższego z dnia 22.06.2017 r. III CZP 247/17 Zamawiający zatrzymał wadium.
W oparciu o powyższe stanowisko Zamawiającego wniósł o oddalenie odwołania i
zasądzenie kosztów postępowania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania na podstawie
zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek z art. 189 ust. 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych (t.j.Dz. U. z 2017 roku, poz. 2164) zwanej dalej „Pzp” lub „ustawa”,
skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 16 października 2017 roku wobec czynności Zamawiającego z dnia 11
października 2017 roku polegającej na wykluczeniu Wykonawcy PHU BAUMARK
z postępowania, odrzuceniu jego oferty oraz zatrzymania wadium. Zawiadomienia zakresie
ww. czynności w postępowaniu zostały przesłane Odwołującemu 11 października drogą
elektroniczną.
Kopia odwołania została przekazana w ustawowym terminie Zamawiającemu, co Strony
potwierdziły na posiedzeniu z ich udziałem.
Odwołujący potwierdził również, iż znana jest mu treść odpowiedzi na odwołanie złożonej
przez Zamawiającego.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu
w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie, a także
stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.
Izba ustaliła
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn: „Pełnienie usługi
nadzoru inwestorskiego nad realizacją przebudowy drogi wojewódzkiej nr 653 na terenie
Miasta Suwałki - III etap. Część 2 Budowa odcinka od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata z mostem
i tunelem pod torami"
zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem
N-2017 z dnia 2017-08-30.
W tym samym dniu Zamawiający zamieścił na stronie
internetowej specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej SIWZ). Do treści SIWZ nie
zostały złożone żadne wnioski dotyczące wyjaśnienia treści SIWZ.
W terminie do składania ofert, tj. do dnia 8 września 2017r. do godz. 10:00 do
Zamawiającego wpłynęła jako jedyna, oferta złożona przez Odwołującego.
W treści SIWZ (rozdział 10 ust. 1 pkt 3) Zamawiający sformułował warunki udziału
w postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej. Zamawiający wymagał:
„W celu, potwierdzenia minimalnych zdolności technicznych i zawodowych Wykonawcy winni
udokumentować:
a)
należyte wykonania usług w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie
usług, których przedmiotem było wykonanie minimum 1 zamówienia realizowanego
przez Wykonawcę co najmniej przez 12 miesięcy, wykonane (zakończone), tj.
doprowadzone przez Wykonawcę co najmniej do podpisania protokołu odbioru robót lub
równoważnego dokumentu, świadczącego o zakończeniu realizacji zamówienia,
polegającego na pełnieniu nadzoru inwestorskiego na zadaniu związanym z budową
(lub) rozbudową (lub) przebudową dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem
Ministra
Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 1999r., Nr 43, poz. 430
z późn. zm.) klasy minimum G, o wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto) wraz
z załączeniem dowodów czy nadzór ten został wykonany należycie.
b)
dysponowanie
osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje zawodowe odpowiednie
do funkcji, jakie zostaną im powierzone tj:
Kierownik Zespołu Nadzoru - Inspektor nadzoru robót drogowych:
posiadający uprawnienia budowlane pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji
inspektora nadzoru w specjalności inżynieryjnej drogowej do realizacji zadania
objętego niniejszym zamówieniem, posiadający minimum 5 lat doświadczenie
z uprawnieniami.
wykaże pełnienie przez minimum 12 miesięcy samodzielnej funkcji technicznej
(zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane oraz Rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11.09.2014 r. Dz.U. z 2014 r. poz. 1278) na
stanowisku inspektora nadzoru lub
kierownika budowy lub kierownika robót
drogowych na minimum 1 zadaniu polegającym na budowie i(lub) przebudowie
i(lub) rozbudowie dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 2016r., poz. 124)
klasy minimum G o wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto), wraz z
udziałem w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji
zamówienia.
Inspektor nadzoru na drogowych obiektach inżynierskich:
posiadający uprawnienia budowlane pozwalające na pełnienie samodzielnej funkcji
inspektora nadzoru do realizacji zadania objętego niniejszym zamówieniem
w specjalności inżynieryjnej mostowej, posiadającym minimum 3 lata doświadczenia
z uprawnieniami,
wykaże pełnienie funkcji inspektora nadzoru lub kierownika budowy lub kierownika
robót na wykonanym i rozliczonym minimum 1 zadaniu polegającym na budowie
i(lub) rozbudowie i(lub) przebudowie minimum jednego drogowego obiektu
inżynierskiego o długości minimum 15 m (długość zgodna z Rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 16.02.2005r. w sprawie sposobu i ewidencji dróg
publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru
numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom Dz. U. z 2005., Nr 67,
poz.
wraz
z
udziałem
w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji zamówienia.
Inspektor nadzoru robót telekomunikacyjnych
posiadający uprawnienia do nadzorowania i(lub) kierowania robotami pozwalające
na pełnienie samodzielnej funkcji technicznej na robotach związanych z branżą
telekomunikacyjną w ramach realizacji przedmiotowego zamówienia w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci telekomunikacyjnych.
Inspektor nadzoru robót elektroenergetycznych:
posiadający uprawnienia do nadzorowania i(lub) kierowania robotami pozwalające
na pełnienie samodzielnej funkcji technicznej na robotach związanych z branżą
elektroenergetyczną w ramach realizacji przedmiotowego zamówienia w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych.
Inspektor nadzoru robót sanitarnych:
posiadający uprawnienia do nadzorowania i(lub) kierowania robotami pozwalające
na pełnienie samodzielnej funkcji technicznej na robotach związanych z branżą
sanitarną w ramach realizacji przedmiotowego zamówienia w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Specjalista ds. rozliczeń winien:
wykazać doświadczenie na zrealizowanym i rozliczonym minimum 1 zadaniu
związanym z budową i(lub) rozbudową i(lub) przebudową dróg publicznych.
Zamawiający dopuszcza łączenie funkcji.
W przypadku Inspektorów nadzoru zamawiający dopuszcza posiadanie innych
tożsamych uprawnień, które zostały wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów, albo też posiadają zdobyte w innych państwach
równoważne kwalifikacje zawodowe, które zostały uznane na zasadach określonych
w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych
w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 65).
2. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu zostanie dokonana w
oparciu o dokumenty, oświadczenia i informacje. Z treści załączonych dokumentów
musi
jednoznacznie wynikać, że stawiane warunki Wykonawca spełnił. Niespełnienie
warunków określonych w ust. 1 skutkować będzie wykluczeniem z postępowania.
Zamawiaj
ący może wykluczyć Wykonawcę na każdym etapie postępowania
o udzielenie zamówienia.
W Treści SIWZ (rozdział 17) Zamawiający dopuścił możliwość komunikacji między
Zamawiającym o Wykonawcami m.in. w
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
w
rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
Dnia 8 września 2017r. Zamawiający, działając zgodnie z art. 26 ust. 2 Pzp wezwał
Odwołującego do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału
w postępowaniu określonych w SIWZ w rozdziale 10 ust. 1. oraz do złożenia dokumentów
potwierdzających okoliczności o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 Pzp, tj. brak podstaw
do wykluczenia. Dokum
enty winny zostać dostarczone do Zamawiającego do 14 września
2017r. Wezwanie zostało skierowane do Odwołującego za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej. W terminie wyznaczonym przez Zamawiającego, Odwołujący
złożył dokumenty, które w ocenie Odwołującego potwierdzały spełnienie warunków udziału
w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia.
Zamawiający, analizując dokumenty złożone przez Odwołującego, skorzystał
z przysługującego mu prawa wynikającego z par. 2 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju
z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz.1126),
zgodnie z którym: jeżeli wykaz, oświadczenia lub inne dokumenty budzą wątpliwości
zamawiającego może on zwrócić się bezpośrednio do właściwego podmiotu na rzecz
którego usługi były wykonywane o dodatkowe informacje lub dokumenty w tym zakresie.
Podczas rozprawy Zamawiający oświadczył, iż wątpliwości które pojawiły się w ocenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu dotyczyły rozbieżności w datach podanych
w oświadczeniu złożonym przez Odwołującego, tj. w wykazie wykonanych usług, w którym
jako daty rozpoczęcia i zakończenia wymienionej usługi zostały odpowiednio wskazane daty
18 maja 2015r.
i 25 październik 2016r., a poświadczeniem/referencjami z dnia 25 listopada
2015r. potwierdzającymi należyte wykonanie przedmiotowej usługi.
Zamawiający wystąpił do wszystkich wskazanych w ofercie instytucji, dla których
realizowane były wskazane w ofercie usługi tj. do:
a)
Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 14 września 2017r.
b)
Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu w dniu 25 września 2017r.
c)
Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie w dniu 25 września 2017r.
d)
Powiatu Legionowskiego w Legionowie w dniu 28 Września 2017r.
e)
Świętokrzyskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Kielcach w dniu 28
września 2017r.
f)
Powiatu Zambro
wskiego w Zambrowie w dniu 28 września 2017r.
g)
Miast
a Ruda Śląska w Rudzie Śląskiej w dniu 28 września 2017r.
Odpowiedzi otrzymane od ww. podmiotów wskazywały, iż przedłożone oświadczenie nie
zawierały rzetelnych informacji dotyczących posiadanego doświadczenia, co w konsekwencji
przełożyło się na brak potwierdzenia spełnienia warunków udziału wymaganych przez
Zamawiającego.
Zamawiający, dnia 3 października 2017r. wezwał Odwołującego na podstawie art. 26 ust. 3
Pzp do
złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu, zakreślając termin na dostarczenie dokumentów do dnia 10 października
2017r.
Dnia
10 października 2017r. Odwołujący złożył do Zamawiającego dokumenty, których treść
nadal nie potwierdzała spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Dnia 11 października 2017r Zamawiający przesłał do Odwołującego przy użyciu środków
komunikac
ji elektronicznej zawiadomienie, zgodnie z treścią art. 92 ust. 1 pkt 2 i 3 Pzp,
z treści którego wynika iż Odwołujący został wykluczony z postępowania na mocy art. 24 ust.
1 pkt 12 Pzp, a jego
oferta została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 5 Pzp.
W uzasadnieniu faktycznym Zamawiający wskazał, iż podstawą wykluczenia Odwołującego
był brak wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, polegających na:
udokumentowaniu przez Wykonawcę należytego wykonania usług (w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli Okres prowadzenia
działalności jest krótszy — w tym okresie), których przedmiotem było wykonanie
minimum 1 zamówienia realizowanego przez Wykonawcę co naimniei przez 12
miesięcy., wykonanego (zakończonego), tj. doprowadzonego praz Wykonawcę co
najmniej do podpisania protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu,
świadczącego o zakończeniu realizacji zamówienia, polegającego na pełnieniu
nadzoru inwestorskiego na zadaniu związanym z budową (lub) rozbudową i(lub)
przebudową dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej z dnia
02.03,1999 r, w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 1999r., Nr 43, poz.
430 z późn. nm.) klasy minimum G, o wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto)
wraz z załączeniem dowodów czy nadzór ten został wykonany należycie, oraz
dysponowaniu
osobą posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do funkcji, jakie
zostaną jej powierzone -
Kierownika Zespołu Nadzoru - Inspektora nadzoru robót drogowych:
posiadającego uprawnienia budowlane pozwalające na pełnienie samodzielnej
funkcji
inspektora nadzoru w specjalności inżynieryjnej drogowej do realizacji
zadania objętego niniejszym zamówieniem, posiadający minimum 5 lat
doświadczenie z uprawnieniami, oraz
który wykaże pełnienie przez minimum 12 miesięcy samodzielnej funkcji
technicznej
(zgodnie
z
wymogami
ustawy
Prawo
budowlane
oraz
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11.09.2014 r. Dz.U. z
r.
poz.
na stanowisku inspektora nadzoru lub kierown
ika budowy lub kierownika robót
drogowych na minimum 1 zadaniu polegającym na budowie (lub) przebudowie i
(lub) rozbudowie dróg publicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999r. w sprawie
warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 2016r., poz.
124) klasy minimum G o wartości robót minimum 10 000 000 PLN (brutto), wraz
z udziałem w czynnościach odbiorowych świadczących o zakończeniu realizacji
zamówienia.
Zamawiający wyjaśnił, iż odwołujący na potwierdzenie pierwszego z powyższych warunków
wykazał wykonanie nadzoru inwestorskiego nad zadaniem "Przebudowa ul. Warszawskiej
oraz przebudową i rozbudową ul. Modlińskiej w Nowym Dworze Mazowieckim”- usługa
realizowana była w okresie od 18 maja 2015r. do 26 listopada 2015 r., czyli przez 6
miesięcy, oraz usługę pełnienia nadzoru inwestorskiego nad zadaniem „Uzbrojenie
Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej Podstrefa Chorzele 1 Etap, r
ealizowaną w okresie od 28
sierpnia 2015 r. do 30 listopada 2015 r., czyli
przez 3 miesiąca.
Żadna z powyższych usług nie potwierdziła spełnienia warunku udziału w wymaganym
zakresie.
Na potwierdzenie drugiego z powyższych warunków dotyczącego posiadanie doświadczenia
dla inspektora nadzoru robót drogowych, Odwołujący wskazał poniższe usługi:
pełnienie nadzoru inwestorskiego nad zadaniem "Przebudowa ul. Warszawskiej
oraz przebudową i rozbudową ul. Modlińskiej w Nowym Dworze Mazowieckim”.
Zrealizowanego w okresie od 18 maja 2015 r. do 26 listopada 2015 r., czyli
przez 6 miesięcy,
usługę Kierownika kontraktu dla Powiatowego Zarządu Dróg w Przasnyszu nad
zadaniem pn. „Uzbrojenie Przasnyszkiej Strefy Gospodarczej — Podstrefa
Chorzele I
— Etap I”,
usługę kierownika budowy nad zadaniem pn. „Rozbudowa drogi nr 3213
Przasnysz-Kobylaki-
Brzeski Kołaki”, dla Powiatowego Zarządu Dróg
w Przasnyszu w okresie od 07.05.2014 r. do 28.11.2014 r., czyli przez 6
miesięcy,
dla Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie usługę
inspektora nadzoru nad zadaniem pn. „Rozbudowa DW 637 Warszawa-
Węgrów”
w Warszawie
, która w dacie oceny spełnienia warunków udziału w
postępowaniu jeszcze się nie zakończyła (zakończenie - 30 października
2017r).
Żadna z powyższych usług nie potwierdziła spełnienia warunku udziału wymaganego dla
Kierownika Zespołu Nadzoru - Inspektora nadzoru robót drogowych.
Zamawiający, dnia 11 października 2017 na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp. zgodnie
z którym: „Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu,
z zast
rzeżeniem pkt 2 i 3 ustawy Pzp” unieważnił postępowanie oraz na podstawie art. 46
ust. 4 a ustawy Pzp
zgodnie z którym: „Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami,
jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a, z
przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył oświadczeń lub dokumentów potwierdzających
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust.
, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa wart. 87 ust. 2
pkt. 3, co powodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako
najkorzystniejszej
” zatrzymał wadium – o czym powiadomił Odwołującego.
Odwołujący wniósł 16 października 2017 do Prezesa Krajowej Izby odwołanie, w którym
wskazał podstawy prawne zarzucanych naruszeń, bez wskazania uzasadnienia faktycznego
zarzucanych Zamawiającemu naruszeń.
Izba zważyła
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący wskazał że został wykluczony z postępowania a jego oferta została odrzucona
z
bliżej nieznanych mu powodów. Podczas rozprawy potwierdził, iż nie wie dlaczego został
wykluczony z postępowania, chociaż przyznał, że otrzymał od Zamawiającego
zawiadomienia z 11 października 2017r o wykluczeniu go z postępowania, odrzuceniu oferty,
unieważnieniu postępowania oraz o zatrzymaniu wadium. Oba zawiadomienia zawierały
uzasadnienia prawne oraz rozwinięte uzasadnienia faktyczne. W zakresie zatrzymania
wadium, Odwołujący nie wypowiadał się.
Izba
stwierdziła, że wyspecyfikowane przez Odwołującego na wstępie odwołania naruszenie
przepisów ustawy art. 24 ust. 1 pkt. 12, art. 93 ust. 1 pkt 1 oraz art. 46 ust. 1 pkt 4a nie
znajduje uzasadnienia w treści odwołania.
Izba w pełni podziela stanowisko zawarte w wyroku KIO 1187/17 z dnia 26 czerwca 2017
roku
, zgodnie z którym „Izba wskazuje, że w ramach środków ochrony prawnej następuje -
w zakresie wyznaczonym treścią zarzutów odwołania - kontrola poprawności działania
Zamawiającego (podejmowanych przez niego czynności w postępowaniu bądź bezprawnych
zaniechań), pod względem zgodności z przepisami ustawy. Zakres rozstrzygnięcia – zgodnie
z art. 192 ust. 7 ustawy wyznacza treść odwołania – kwestionowana w nim czynność, oraz
przede wszystkim podniesione zarzuty. Zgodnie z treścią tego przepisu, Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Zgodnie z treścią art. 180 ust. 3
ustawy (analogicznie stanowi § 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010
r.w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań), odwołanie powinno
wskazywać czynność lub zaniechanie czynności Zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać
żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. Tym samym należy podkreślić, że właśnie określone w ww. przepisie wymogi
konstrukcyjne odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do
twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a dotyczy również okoliczności
faktycznych zawart
ych w sformułowanej przez Odwołującego argumentacji. Odwołanie
powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez Zamawiającego czynności lub
zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez Odwołującego nie tylko podstawy
prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim argumentacji odnoszącej się postulowanej
oceny. Oznacza to zatem konieczność odniesienia się do elementów stanu faktycznego, jak
również podjętych czynności lub zaniechań Zamawiającego w taki sposób, który pozwoli na
uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań
przypisanych Zamawiającemu.
Warto zaznaczyć, że z postawionymi zarzutami skorelowane jest żądanie, kierowane
w związku z podnoszonymi nieprawidłowościami w działaniu Zamawiającego. Ono to
bowiem wyznacza zakres rozstrzygnięcia przez Krajową Izbę Odwoławczą – w myśl § 34
ust. 1 powołanego rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu
odwołań, orzeczenie wydawane przez Krajową Izbę Odwoławczą zawiera, w przypadku
wyroku
, rozstrzygnięcie o żądaniach stawianych przez Odwołującego – co po myśli art. 192
ust. 3 pkt 2) i 3) ustawy, następuje z urzędu – rozstrzygnięcie o karze finansowej,
unieważnieniu umowy w całości bądź w części, o skróceniu okresu obowiązywania umowy
albo
o stwierdzeniu naruszenia przepisów ustawy. Powyższe wskazuje jednoznacznie,
że odwołanie powinno konkretyzować postawiony zarzut, zawierać wskazanie okoliczności
faktycznych, które uzasadniają stawianie Zamawiającemu wyartykułowanych w odwołaniu
zastrzeżeń. O treści zarzutu decyduje przytoczona podstawa faktyczna, wskazane przez
danego Odwołującego okoliczności faktyczne, wskazywane uzasadnienie, jak i przypisana
im kwalifikacja prawna, szczególnie, że ta kwalifikacja prawna decyduje o uwzględnieniu
żądania odwołania.
Izba zaznacza, że orzecznictwo sądów powszechnych jak również Krajowej Izby
Odwoławczej wskazuje na potrzebę ścisłego odczytywania treści zarzutu, w tym przede
wszystkim niedopuszczalność wykraczania poza jego treść. Jak wskazano w uzasadnieniu
wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach z 29 czerwca 2009 r. w spr. X Ga 110/09, „O tym
jakie twierdzenia lub zarzuty podnosi strona w postępowaniu nie przesądza bowiem
proponowana przez nią kwalifikacja prawna ale okoliczności faktyczne wskazane przez tę
stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych okoliczności faktycznych to skład
orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do postępowania tylko dlatego, że można
je przyporządkować określonej, wskazanej w odwołaniu kwalifikacji prawnej.” Na potrzebę
ścisłego traktowania pojęcia zarzutu wskazał również Sąd Okręgowy w Rzeszowie w
uzasadnieniu wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r. w spr. o sygn. I Ca 117/12: „W zakresie
postępowania odwoławczego art. 180 ust. 1 i 3 pzp stanowi, że odwołanie które powinno
zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, przysługuje wyłącznie od niezgodnej z
przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia lub zaniechania czynności, do której jest zobowiązany na podstawie ustawy.
Na
tomiast w myśl art. 192 ust. 7 pzp KIO nie może orzekać co do zarzutów, które nie były
zawarte w odwołaniu. Z jednej strony zostało więc wprowadzone przedmiotowe ograniczenie
dla
odwołującego
się
w
postaci
niezgodnej
z przepisami ustawy czynności zamawiającego, a z drugiej strony dla KIO, które nie może
orzekać co do zarzutów niezawartych w odwołaniu. (…) Z analizy powyższych przepisów
można wyciągnąć dwa zasadnicze wnioski dla niniejszej sprawy. Po pierwsze, zarówno
granice rozpoznania sprawy przez KIO ja
k i Sąd są ściśle określone przez zarzuty
odwołania, oparte na konkretnej i precyzyjnej podstawie faktycznej. Sąd w postępowaniu
toczącym się na skutek wniesienia skargi jest związany podniesionymi w odwołaniu
zarzutami
i wyznaczonymi przez nie granicami
zaskarżenia.”
Zauważyć należy, że zgodnie z orzeczeniami Sadu Najwyższego to nie podanie podstawy
prawnej, a uzasadnienie faktyczne jest niezbędne do skutecznego złożenia środka
zaskarżenia, w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z 24 marca 2014 roku, sygn. akt
III CSK 156/14 czytamy: Oznacza to, że nawet wskazanie jej przez powoda nie jest wiążące
dla sądu, który w ramach dokonywanej subsumcji jest zobowiązany do oceny roszczenia
w aspekcie wszystkich przepisów prawnych, które powinny być zastosowane jako mające
oparcie w ustalonych faktach (por. orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 13 czerwca 1947 r.,
C III 137/47, OSNC 1948, nr 1, poz. 20, z dnia 2 maja 1957 r., II CR 305/57, OSNC 1958, nr
3, poz. 72; wyrok z dnia 15 września 2004 r., III CK 352/03, niepubl.). Podanie błędnej
podstawy prawnej nie może wywołać negatywnych skutków dla powoda. Zwrócono również
uwagę w orzecznictwie na to, że wskazanie w pozwie przez profesjonalnego pełnomocnika
powoda podstawy prawnej żądania, mimo braku takiego obowiązku, może spowodować
ukierunkowanie postępowania, przez pośrednie określenie okoliczności faktycznych
uzasadniających żądanie (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23 lutego 1999 r., I CKN
252/98, OSNC 1999, nr 9, poz. 152). Ukierunkowanie to nie może jednak oznaczać
formalnego związania sądu podaną podstawą prawną zwłaszcza, gdy okoliczności faktyczne
mogą stanowić oparcie dla innej, adekwatnej podstawy prawnej (por. wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 28 lutego 2002 r., III CKN 182/01, niepubl.). (…) Niedopuszczalne
byłoby zasądzenie przez sąd czegokolwiek na podstawie innego stanu faktycznego niż ten,
który jest podstawą powództwa. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej również
ugruntowany jest pogląd, że o prawidłowości konstrukcji zarzutu odwołania nie może
prze
sądzać kwalifikacja prawna zaskarżonej czynności, ponieważ ostatecznie to do Izby
należy subsumcja stanu faktycznego pod określoną normę prawną, natomiast kluczowe
znaczenie ma podanie w treści odwołania uzasadnienia faktycznego, wyczerpującego i
zawierającego argumentację pozwalającą na ocenę poprawności zachowań (czynności,
zaniechań) Zamawiającego, które kwestionuje we wniesionym odwołaniu Odwołujący”.
Przenosząc powyższe twierdzenia Sądu Najwyższego na realia rozpoznawanej sprawy Izba
wskazuje, że w części odwołania która powinna zawierać uzasadnienie faktyczne oraz
argumentację Odwołującego brak jest jakiejkolwiek argumentacji, stanowiska faktycznego
uzasadniającego podnoszone przez Odwołującego naruszenia art. 24 ust. 1 pkt. 12, art. 93
ust. 1 pkt 1 oraz art. 46 ust. 1 pkt 4a ustawy.
Odwołujący nie wskazał na czym miałoby polegać naruszenie wymienionych wyżej
przepisów ustawy, jakich czynności z którymi się nie zgadza dokonał Zamawiający jak
również nie wskazał Odwołujący jakich ewentualnie czynności zaniechał Zamawiający.
Wskazać należy, iż odwołanie nie może mieć charakteru ogólnego, powinno konkretyzować
zarzuty, nakierowane na uwzględnienie odpowiadających im żądań, wskazywać okoliczności
faktyczne i prawne, które pozwalają na dokonanie oceny zasadności tych zarzutów.
W
rozpoznawanej sprawie odwołanie w zakresie wskazanych naruszeń przepisów
nie zawierało wszystkich koniecznych elementów, co zostało wykazane powyżej.
Wskazanie jedynie podstawy prawnej bez podania faktycznej argumentacji nie stanowi
skonkretyzowania uchy
bień, z których Odwołujący wyprowadza dla siebie korzystne wnioski.
Podkreślić należy, że w orzecznictwie wskazuje się, że postępowanie odwoławcze jest
post
ępowaniem kontradyktoryjnym. Istota kontradyktoryjności zawiera się natomiast
w ograniczeniu roli organu/sądu prowadzącego postępowanie, a pozostawieniu inicjatywy
w zakresie podejmowanych czynności stronom - uczestnikom postępowania, które
zaangażowane są w spór. To strony - uczestnicy postępowania wyznaczają zakres
rozpoznania sprawy, składając odpowiednie wnioski o charakterze dyspozytywnym. Ten
wniosek wyznacza zakres rozstrzygnięcia postępowania, zakreśla jego ramy, wskazując
zarazem intencje Odwołującego. Poznanie pełnej, właściwej treści zarzutów, żądań,
okoliczności faktycznych i prawnych oraz załączonych dowodów zawartych w odwołaniu
złożonym w terminie zakreślonym przez prawo, pozwala na prawidłową ocenę zarzutów.
W rozpoznawanej sprawie nie wiadomym jest z czym nie zgadza się Odwołujący poza tym,
że wskazuje na naruszenie art. 24 ust. 1 pkt. 12, art. 93 ust. 1 pkt 1 oraz art. 46 ust. 1 pkt 4a
. Brak określenia zarzutów w odwołaniu czyli poza podstawą prawną brak wskazania stanu
faktycznego oraz brak wskazania uzasadnienia fak
tycznego konkretnych czynności,
zaniechań Zamawiającego leżącego u podstaw wnoszonego środka ochrony prawnej,
stanowił podstawę nieuwzględnienia wskazanego przez Odwołującego naruszenia podstawy
prawnej (przepisu).
W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 ust. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: ………………………………………………..
………………………………………………
………………………………………………