KIO 2181/17 WYROK dnia 31 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 19.12.2017

Sygn. akt: KIO 2181/17 

WYROK 

z dnia 31 

października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  31 

października  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  października  2017  r.  przez 

wykonawcę T. P. sp. z o.o. w W.  

postępowaniu  prowadzonym  przez  Krajowy  Ośrodek  Wsparcia  Rolnictwa  Oddział 

Terenowy w O. 

przy  udziale  wykonawcy  M.  sp.  z  o.o.  w  T. 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

odrzuca  odwołanie w części  dotyczącej  naruszenia  przepisów ustawy  o  dostępie 

do  informacji  publicznej  z  powodu  nieprzesłania  odwołującemu  niezwłocznie 

uzup

ełnienia oferty wykonawcy M. sp. z o.o. w T., 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w 

tym 

odrzucenie oferty  złożonej przez wykonawcę M. sp. z o.o. w T. na podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych z powodu: 

a) 

niezłożenia  certyfikatu  zgodności  wg  normy  PN-EN  16139  dla  oferowanego 

krzesła AXO 112 Z,  

b) 

niezgodności  treści  oferty  tego  wykonawcy  w  poz.  1,  2,  3,  4,  5,  7,  8,  9,  10 

formularza  cenowego 

z  treścią  pkt  1,  2,  3,  4,  5,  7,  8,  9,  10  załącznika  nr  7  do 

SIWZ (opis przedmiotu zamówienia), z powodu zaoferowania w tych pozycjach 

podstaw malowanych proszkowo zawierających do wyboru jedynie  3 kolory z 

wzornika, 

c) 

niezgodności  treści  oferty  tego  wykonawcy  w  poz.  6  formularza  cenowego  z 

treścią pkt 6 załącznika nr 7 do SIWZ (opis przedmiotu zamówienia), z powodu 

zaoferowania w tej pozycji podstawy malowanej proszkowo,  


w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania obciąża  wykonawcę  T.  P.  sp.  z  o.o. w W.,  każdego w  części 

,  zaś

Krajowy  Ośrodek  Wsparcia  Rolnictwa  Oddział  Terenowy  w  O.  w  części 

3/10 i : 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr 

(słownie:  siedmiu  tysięcy  pięciuset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę T. P. sp. z o.o. w W. tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3.600 zł 00 

gr 

poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 

zasądza  od  Krajowego  Ośrodka  Wsparcia  Rolnictwa Oddziału  Terenowego 

w O. na rzecz wykonawcy T. P. sp. z o.o. w W. 

kwotę 3.330 zł 00 gr (słownie: 

trzech 

tysięcy trzystu trzydziestu złotych zero groszy). 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Olsztynie. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2181/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Krajowy  Ośrodek  Wsparcia  Rolnictwa  Oddział  Terenowy  w  O.  – 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U.  z  2017  r.  poz.  1579),  zwan

ej  dalej  „ustawą  Pzp”,  którego  przedmiotem  jest  „dostawa  i 

montaż mebli biurowych oraz innego wyposażenia do budynku przy ul. (…) w E.”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

9 sierpnia 2017 r., poz. 564699-N-2017. 

12  października  2017  r.  zamawiający  przesłał  wykonawcy  T.  P.  sp.  z  o.o.  w  W., 

zwanemu 

dalej  „odwołującym”,  zawiadomienie  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

złożonej przez wykonawcę M. sp. z o.o. w T., zwanego dalej „przystępującym”. 

Wobec: 

1)  zaniechani

a czynności odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego, 

czynności wyboru oferty przystępującego jako najkorzystniejszej, 

odwołujący  wniósł  17  października  2017  r.  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

przystępującego  pomimo  jej  niezgodności  z  warunkami  określonymi  w  specyfikacji 

istotnych 

warunków  zamówienia,  a  w  konsekwencji  wybór  tejże  oferty  jako 

najkorzyst

niejszej, pomimo iż winna ona podlegać odrzuceniu; 

2)  art.  91  ust.  1  Pzp.  w  zw.  z  art.  87  ust.  1  zd.  2  Pzp 

przez  wybór  jako  najkorzystniejszej 

oferty  firmy 

przystępującego  pomimo  dokonania  przez  wykonawcę  niedopuszczalnej 

zmiany oferty po terminie składania i otwarcia ofert; 

3)  art. 7 ust. 1 i 3  Pzp 

przez przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku z naruszeniem wyżej 

wymienionych  przepisów  oraz  naruszenia  przepisów  wskazanych  lub  wynikających  z 

uzasadnienia odwołania. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

3)  wykluczenia 

przystępującego z postępowania i uznania jego oferty za odrzuconą, 


ewentualnie,  z  ostrożności  procesowej,  wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia 

dokumentów i w razie ich nieuzupełnienia wykluczenia tego wykonawcy z postępowania i 

uznania jego oferty za odrzuconą, 

5)  odrzucenia oferty 

przystępującego, 

6)  dokonania wyboru oferty o

dwołującego jako oferty najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu odw

ołania odwołujący podniósł, że zamawiający w załączniku nr 2 - 

o

pis przedmiotu zamówienia (dalej OPZ) dla poz. 23  - Krzesło K2 wymagał przedstawienia 

dokumentów: 

Atest lub certyfikat z

godności wg normy PN-EN 16139 

Atest lub certyfikat higieniczny na całe krzesło lub daną linię krzeseł (nie dopuszcza 

się dokumentów na same składowe krzesła) 

Argumentował, że przystępujący zaoferował krzesło AXO 112 Z, nie załączył jednak 

atestu  lub  certyfikatu  higienicznego  dla  krzesła,  natomiast  z  załączonego  certyfikatu 

zgodności  nie  wynika,  że  krzesło  AXO  112  Z  spełnia  wymagania  normy  PN-EN  16139.  W 

uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  co  prawda  uzupełnił  atest  higieniczny, 

jednak z załączonego certyfikatu zgodności nadal nie wynika, że zaoferowane krzesło AXO 

112 Z spełnia wymagania normy PN-EN 16139. 

Odwołujący  podniósł  także,  że  zamawiający  w  rozdziale  3  pkt.  7  SIWZ  wymagał 

przedstawienia  minimum  jednej  osobnej  karty  katalogowej. 

Przystępujący  dla  poz.  24 

przedstawił  kartę  katalogową  oferując  „sofę  z  niskim  oparciem  i  podłokietnikiem,  powinien 

posiadać  wymiary  znajdujące  się  w  przedziale".  Z  powyższego  zapisu  nie  wynika,  czy 

ostatecznie dostarczona sofa 

będzie posiadała wymiary przedstawione w karcie katalogowej. 

Zapis  ten  mówi,  że sofa  powinna posiadać takie  wymiary,  jednak  nie mówi,  że posiada. W 

uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  przedstawił  kartę  produktu  uzupełnioną  o 

nazwę  produktu  oferowanego,  jednak  z  takim  samym  zapisem  jak  we  wcześniej 

przedstawionej karcie katalogowej, że „sofa (...), powinien posiadać wymiary znajdujące się 

w  przedziale

".  Z  powyższego  zapisu  nie  można  wywnioskować,  czy  właśnie  takie  wymiary 

będzie miała sofa dostarczona do zamawiającego. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  zamawiający  w  załączniku  nr  2  -  opis  przedmiotu 

zamówienia  dla  poz.  35,  36,  39  wymagał  zaoferowania  produktów,  spełniających  jasno 

określone  parametry. W  swojej  ofercie  przystępujący  przedstawił  karty  katalogowe  dla  ww. 

pozycji  nie  potwierdzające  spełniania  wszystkich  wymaganych  przez  zamawiającego 

parametrów.  W  uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  nie  uzupełnił  kart 

katalogowych potwierdzających spełnianie parametrów. 

Odwołujący podniósł ponadto, że zamawiający w OPZ dla poz. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 

10 wymagał zaoferowania podstawy malowanej proszkowo  - do wyboru z min. 4 kolorów z 

wzornika  producenta  w  tym  RAL  7015. 

Przystępujący  w  ofercie dla ww.  pozycji  zaoferował 


podstawę  malowaną  proszkowo  do  wyboru  z  3  kolorów  z  wzornika  producenta.  W 

uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  przedstawił  wyjaśnienie,  że  w  kartach 

katalogowych  przedstawionych  w  ofercie  błędnie  podał  3  kolory  podstaw  do  wyboru, 

wyjaśnił,  że dostępne  są 4 kolory  do  wyboru oraz  przedstawił  zmienione karty  katalogowe, 

wg  k

tórych  dostępne  są  4  kolory  podstaw  do  wyboru  z  wzornika  producenta.  Powyższe 

stanowi niedopuszczalną zmianę oferty dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  6  wymagał 

zaoferowania  panelu  frontowego.  Wykonawca  w  ofercie  dla  ww.  pozycji  zaoferował  panel 

frontowy wyposażony w podstawę malowaną proszkowo, co jest niezgodne z wymaganiami 

za

mawiającego.  W  uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  przedstawił  zmienioną 

kartę  katalogową,  wg  której  oferowany  panel  frontowy  nie  posiada  podstawy.  Powyższe 

stanowi niedopuszczalną zmianę oferty dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Ewentualnie,  z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  gdyby  Izba  uznała,  że  zmiana 

ilości  dostępnych  kolorów  podstawy  dla  poz.  1,  2,  3,  4,  5,  7,  8,  9,  10  nie  stanowi 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty  po  terminie  składania  i  otwarcia  ofert  stwierdzić  należy,  że 

oferowany  przez 

przystępującego  w  zmienionej  uzupełnieniem  z  dnia  28.08.2017  r.  karcie 

katalogowej panel frontowy mocowany jest za pomocą kątowników metalowych dostępnych 

w  3  kolorach,  co  nie  odpowiada  ilości  kolorów  oferowanych  dla  stołów  podstaw,  przez  co 

niemożliwym może być dopasowanie wersji kolorystycznej kątownika do koloru podstawy. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  11  wymagał 

zaoferowania szafy ubraniowej z drzwiami wyposażonymi  w lustro.  Przystępujący w ofercie 

dla ww. pozycji 

zaoferował szafę z drzwiami bez lustra. W uzupełnieniu z dnia 28.08.2017 r. 

przystępujący przedstawił zmienioną kartę katalogową, z której wynika, że oferowana szafa 

posiada  zamontowane  wewnątrz  szafy  lustro.  Powyższe  stanowi  niedopuszczalną  zmianę 

oferty dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Ewentualnie,  z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  gdyby  Izba  uznała,  że 

przedstawienie  karty  katalogowej  ze  zmienionymi  parametrami  produktu  nie  stanowi 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty  po  terminie  składania  i  otwarcia  ofert  stwierdzić  należy,  że 

z

amawiający  wymagał,  aby  lustro  montowane  było  w  drzwiach  szafy,  przystępujący 

natomiast  w  zmienionej  karcie  katalogowej  oferuje  lustro  montowane  wewnątrz  szafy,  bez 

określenia,  czy  lustro  montowane  jest  w  drzwiach  szafy.  W  związku  z  powyższym  nie  jest 

możliwe stwierdzenie, czy oferowana szafa spełnia wymagania zamawiającego. 

Odwołujący  podniósł  również,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  12,  13  wymagał 

zaoferowania  szafy  z  zamkiem  wyposażonym  w  system  klucza  matki.  Przystępujący  w 

ofercie  dla  ww.  pozycji  zaoferował  szafę  z  zamkiem  bez  wymaganego  systemu.  W 

uzupełnieniu z  dnia 28.08.2017 r.  przystępujący  przedstawił  zmienioną kartę katalogową,  z 


której  wynika,  że  oferowana  szafa  posiada  zamek  z  systemem  klucza  matki.  Powyższe 

stanowi niedopuszczalną zmianę oferty dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Odwołujący  zarzucił  także,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  14,  15  wymagał 

zaoferowania  stołu  na  podstawie  chromowanej.  Przystępujący  w  ofercie  dla  ww.  pozycji 

zaoferował  stół  bez  informacji  o  kolorze  podstawy.  W  uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r. 

przystępujący  przedstawił  zmienioną  kartę  katalogową,  z  której  wynika,  że  oferowany  stół 

posiada  podstawę  chromowaną.  Powyższe  stanowi  niedopuszczalną  zmianę  oferty 

dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  14,  15  wymagał 

przedstawienia  certyfikatu  wytrzymałościowego  wg  normy  PN-EN  15372.  Wykonawca  w 

ofercie  dla  ww.  pozycji  przedstawił  atest  (sprawozdanie)  na  składane  stoły  konferencyjne 

FLIB MOBILNY w wymiarach n

ie odpowiadających do wymaganego i oferowanego wg karty 

katalogowej. W uzupełnieniu z dnia 28.08.2017 r. przystępujący przedstawił dla ww. pozycji 

atest (sprawozdanie) dla m. in. s

tołu składanego FLIB 02 (1600x800 mm), tj. na inny stół niż 

pierwotnie  ofero

wany.  Powyższe  stanowi  niedopuszczalną  zmianę  oferty  dokonaną  po 

terminie składania i otwarcia ofert. 

Odwołujący  podniósł  także,  że  zamawiający  w  OPZ  dla  poz.  15  wymagał 

zaoferowania  stołu  wyposażonego  w  port  elektryczny  prostokątny  w  kasecie  uchylnej. 

Prz

ystępujący  w  ofercie  dla  ww.  pozycji  zaoferował  stół  bez  wymaganego  portu 

elektrycznego.  W  uzupełnieniu  z  dnia  28.08.2017  r.  przystępujący  przedstawił  zmienioną 

kartę  katalogową,  z  której  wynika,  że  oferowany  stół  posiada  port  elektryczny.  Powyższe 

stanowi 

niedopuszczalną zmianę oferty dokonaną po terminie składania i otwarcia ofert. 

Odwołujący  zarzucił  także,  że  zamawiający  w  związku  z  wyborem  jako  oferty 

najkorzystniejszej  ofert

y  przystępującego  naruszył  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  w

ykonawców  poprzez  wybór  oferty  wykonawcy  oferującego  niezgodne  z 

wymaganiami z

amawiającego produkty, a także wprowadzającego niezgodne z Pzp zmiany 

oferty  już  po  terminie  składania  i  otwarcia  ofert.  Dodatkowo  stwierdzał,  że  zamawiający 

naruszył postanowienia ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej 

z  późniejszymi  zmianami  przez  nieprzesłanie  uzupełnienia  oferty  przystępującego 

niezwłocznie,  a  dopiero  po  piśmie  wystosowanym  przez  odwołującego.  Pierwsze  pismo 

o

dwołującego  z  prośbą  o  udostępnienie  oferty  przystępującego  datowane  jest  na  dzień 

25.08.2017  r.  W  odpowiedzi  z

amawiający  dnia  30.08.2017  r.  przesłał  odwołującemu  drogą 

elektroniczną zeskanowaną ofertę  przystępującego. Odwołujący stwierdzał, że w związku z 

wniesieniem  przez  pr

zystępującego  uzupełnienia  oferty  z  dnia  28.08.2017  r.  zamawiający 

winien  udostępnić  do  wglądu  odwołującemu  zarówno  ofertę  przystępującego  jak  i  jej 

uzupełnienia  czy  wyjaśnienia.  Dopiero  po  kolejnym  piśmie  odwołującego  z  12.10.2017  r. 

z

amawiający  13.10.2017  r.  przesłał  drogą  elektroniczną  zeskanowane  uzupełnienie  oferty 


przystępującego.  Przez  tak  późne  otrzymanie  przez  odwołującego  uzupełnień  oferty 

przystępującego  odwołujący  miał  znacznie  utrudnioną  możliwość  analizy  oferty 

przystępującego  wraz  z  uzupełnieniem  oraz  przygotowanie  odwołania.  W  związku  z 

powyższym  działania  zamawiającego  określić  należy  jako  naruszające  zasadę  uczciwej 

konkurencji a także ustawę o dostępie do informacji publicznej. 

Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  trakcie  rozprawy  przedstawił 

uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosił przystąpienie wykonawca M. sp. z o.o. w T. Wniósł o oddalenie odwołania.  

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  protokół  postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia 

specyfikacji  istotn

ych  warunków  zamówienia  (SIWZ),  ofertę  przystępującego, 

wezwanie  zamawiającego  z  23  sierpnia  2017  r.  skierowane  do  przystępującego  w 

trybie  art.  26  ust.  3 

Pzp,  odpowiedź  przystępującego  na  ww.  wezwanie  z  28  sierpnia 

2017  r.  wraz  z  załącznikami,  wezwanie  zamawiającego  z  4  października  2017  r. 

ski

erowane  do  przystępującego,  odpowiedź  przystępującego  na  wezwanie  z  9 

października  2017  r.  wraz  z  załącznikami,  zawiadomienie  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  z  12  października  2017  r.,  odwołanie,  zgłoszenie  przystąpienia,  jak 

również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska złożone przez strony i uczestnika 

postępowania  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i 

zważyła, co następuje: 

W  pierwszej 

kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został uiszczony od niego wpis.  

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze 

uczestnika postępowania po stronie zamawiającego wykonawcę M. sp. z o.o. w T., uznając, 

że  zostały  spełnione  wszystkie  przesłanki  formalne  zgłoszenia  przystąpienia  wynikające  z 

art.  185  ustawy  Pzp,  zaś  przystępujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na 

korzyść zamawiającego. 

Izba  postanowiła  odrzucić  odwołanie  w  części  odnoszącej  się  do  zaniechania 

przesłania  odwołującemu  niezwłocznie  uzupełnienia  oferty  przystępującego.  Zgodnie  z  art. 

189 ust. 2 pkt 6 Pzp 

Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w postępowaniu o wartości 

zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 

8, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w art. 180 ust. 2. Z kolei w myśl art. 180 


ust.  2  Pzp,  w  postępowaniach  o  takiej  wartości  odwołanie  przysługuje  wyłącznie  wobec 

czynności: 

wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 

określenia warunków udziału w postępowaniu; 

wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; 

odrzucenia oferty odwołującego; 

opisu przedmiotu zamówienia; 

6)  wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Nie ulegało wątpliwości, że wartość szacunkowa zamówienia jest mniejsza niż kwoty 

określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  Pzp.  Ustawodawca  nie 

przyznał zatem wykonawcy prawa do kwestionowania terminowości udostępniania mu przez 

zamawiającego dokumentacji postępowania. Wobec powyższego odwołanie w tym zakresie 

podlegało odrzuceniu. 

Jednocześnie  jednak  informacja  o  częściowym  odrzuceniu  odwołania  musi  znaleźć 

odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. W art. 196 ust. 4 ustawy Pzp, 

określającym w sposób wyczerpujący elementy treści uzasadnienia wyroku wydanego przez 

Izbę  nie  ma  bowiem  żadnej  wzmianki  o możliwości  zamieszczenia  w  uzasadnieniu  wyroku 

jakiegokolwiek  rozstrzygnięcia.  Na  powyższe  zwrócono  uwagę  w  uchwale  Sądu 

Najwyższego  z  dnia  17  lutego  2016  r.  III  CZP  111/15.  Sąd  ten  uznał  za  wadliwą  praktykę 

Izby  orzekania  w  uzasadnieniu  wyroku  a  nie  w  jego  sentencji  o  części  zarzutów  i  żądań 

zawartych w odwołaniu. 

W  pozostałym  zakresie  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  wykazał  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania 

określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów  Pzp.  Oferta  odwołującego  została  sklasyfikowana  na  miejscu  drugim,  za  ofertą 

wybraną.  Odwołujący  domagał  się  nakazania  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wybranej. 

Ustalenie,  że  zamawiający  z  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  zaniechał  czynności 

odrzucenia  oferty  wybranej  jako  najkorzystniejsza

,  skutkowałoby  koniecznością  nakazania 

zamawiającemu  wykonania  takiej  czynności,  czego  efektem  może  być  wybór  oferty 

odwołującego jako najkorzystniejszej.  

Nie  podzielono  stanowiska  zamawiającego,  jakoby  upływ  termin  związania  ofertą 

odwołującego skutkował koniecznością oddalenia odwołania z powodu braku legitymacji do 

wniesienia 

odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp. 

Ustalono,  że  termin  związania  ofertą,  określony  SIWZ,  wynosił  30  dni.  Bieg  termin 

rozpocz

ął się wraz z upływem terminu składania ofert (który przypadał na dzień 17.08.2017 


r.)  i 

upływał  15.09.2017  r.  11  września  2017  r.  zamawiający  wystąpił  do  odwołującego  o 

wyrażenie  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  o  kolejne  30  dni.  W  odpowiedzi  na  to 

wezwanie,  o

dwołujący,  pismem  z  dnia  12  września  2017  r.,  wyraził  zgodę  na  przedłużenie 

terminu  związania  ofertą  o  kolejne  30  dni,  tj.  do  dnia  15.10.2017  r..  Ustalono  także,  że 

r. zamawiający wybrał ofertę najkorzystniejszą, a 17.10.2017 r. odwołujący złożył 

odwołanie. Jak słusznie dostrzegł zamawiający, w dniu wniesienia dowołania  tj. 17.10.2017 

r. odwołujący nie był już związany ofertą, gdyż termin związania ofertą upłynął 15.10.2017 r. 

Odwołujący  wprawdzie  w  dniu  17.10.2017  o  godz.  11:11  przesłał  do  zamawiającego 

oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą do 14.11.2017 r., jednakże nastąpiło 

to już po upływie terminu związania ofertą.  

Dostrzeżenia  wymaga  jednak,  że  zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  7b  Pzp,  zamawiający 

odrzuca  ofertę,  jeżeli  wykonawca  nie  wyraził  zgody,  o  której  mowa  w  art.  85  ust.  2,  na 

przedłużenie  terminu  związania  ofertą.  Z  kolei  art.  85  ust.  2  Pzp  stanowi,  że  wykonawca 

samodzielnie lub na wniosek zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą, z tym 

że  zamawiający  może  tylko  raz,  co  najmniej  na  trzy  dni  przed  upływem  terminu  związania 

oferta,  zwrócić  się  do  wykonawców  o  wyrażenie  zgody  na  przedłużenie  tego  terminu  o 

oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni.  

W  ocenie  Izby,  w  stanie  faktycznym  takim  jak  w  przedmiotowej  sprawie,  brak  jest 

podstaw do odrzucenia 

oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a Pzp. Przepis 

stanowi  bowiem  jednoznacznie

,  że  odrzuca  się  ofertę  tylko  takiego  wykonawcy,  który  nie 

wyraził zgody, o której mowa w art. 85 ust. 2 Pzp, na przedłużenie terminu związania ofertą. 

W art. 85 ust. 2 Pzp zaś jest mowa o zgodzie, jaką wykonawca ma wyrazić w odpowiedzi na 

wezwanie zamawiającego do przedłużenia terminu związania ofertą. Tylko i wyłącznie wtedy 

gdy  wykonawca  odmówi  wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  związania  oferta  aktualizuje  się 

obowiązek  odrzucenia  oferty  wykonawcy.  Obowiązek  odrzucenia  oferty  natomiast  nie 

występuje, gdy wykonawca nie przedłuży samodzielnie terminu związania ofertą. Przepisów 

sankcyjnych,  do  jakich  bez 

wątpienia  należy  przepis  art.  89  Pzp  odnoszący  się  do 

odrzucenia  ofert, 

nie  można  interpretować  rozszerzająco.  W  konsekwencji  oferta 

odwołującego  może  być  jeszcze  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Jedyna  różnica  jest  taka, 

że  z  uwagi  na  upływ  terminu  związania  ofertą  wykonawca  nie  ma  już  obowiązku  zawarcia 

umowy pod rygorem utraty wadium. 

Istotne  znaczenie  dla  rozstrzygnięcia  omawianej  kwestii  posiada  postanowienie 

Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 lutego 2010 r. sygn. akt SK 22/08. W orzeczeniu tym 

Trybunał  wyraził  stanowisko,  iż  „w  aktualnie  obowiązującym  stanie  prawnym  dopuszczalne 

jest  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  po  upływie  terminu  związania 

ofertą, (…).”.  


Powyższe  stanowisko  znalazło  potwierdzenie  w  szeregu  orzeczeń  Krajowej  izby 

Odwoławczej i sądów okręgowych sprawujących nadzór instancyjny nad orzeczeniami Izby. 

Przykładowo, w postanowieniu Sądu Okręgowego w Rzeszowie z dnia 16 lutego 2011 r. VI 

Ga  192/10 

wyrażono  pogląd,  że  „Wykładnia  językowa  przedmiotowej  normy  wskazała 

wprost,  iż  wykluczenie  wykonawcy  następuje  jedynie  w  przypadku,  kiedy  wykonawca  nie 

zgodził  się  na  przedłużenie  okresu  związania  ofertą,  co  oznacza,  iż  zastosowanie  tego 

przepisu możliwe jest jedynie w sytuacji uprzedniego zwrócenia się przez zamawiającego do 

wykonawcy  

o wyrażenie takiej zgody. W przypadku zaś kiedy nikt wykonawcy o taką zgodę 

nie  pytał,  brak  jest  podstaw  dla  stwierdzenia,  iż  nie  wyraził  on  zgody  -  nie  zgodził  się,  na 

przedłużenie  okresu  związania  ofertą.  Za  powyższym  przemawia  również  dokonana  przez 

Sąd  Okręgowy  wykładnia  systemowa,  to  jest  odczytanie  treści  art.  24  ust.  2  pkt  2  Pzp  w 

świetle  powoływanego  zresztą  przez  skarżącego  art.  85  ust.  2  Pzp.  Zgodnie  z  tą  normą 

wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego może przedłużyć termin związania 

of

ertą, z tym, że zamawiający może tylko raz, co najmniej na trzy dni przed upływem terminu 

związania  ofertą,  zwrócić  się  do  wykonawców  o  wyrażenie  zgody  na  przedłużenie  tego 

terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni. Norma ta wskazuje więc na dwie 

możliwości.  Pierwsza  to  kiedy  wykonawca  samodzielnie  przedłuża  termin  związania  ofertą, 

druga kiedy to zamawiający zwróci się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie 

tego terminu. W korelacji właśnie z drugą z tych możliwości, posługując się zresztą dokładnie 

tym  samym  określeniem  (odmowa  wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  terminu)  pozostaje 

możliwość  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  przetargowego.  Gdyby  bowiem 

ustawodawca chciał, aby podstawa wykluczenia skorelowana była z pełną treścią art. 85 ust. 

2 Pzp, a więc zarówno co do samodzielnego przedłużenia, jak i w odpowiedzi na zwrócenie 

się  o  wyrażenie  zgody,  to  wówczas  w  art.  24  ust.  2  pkt  2  nie  zastosowałby  z  pewnością 

odnośnika  do  wyrażenia  zgody,  a  do  określenia  nie  zgodzili  się  na  przedłużenie  okresu 

związania ofertą, ale określenia typu nie nastąpiło przedłużenie okresu związania ofertą, nie 

przedłużyli okresu związania ofertą i tym podobne. Ustawodawca użył natomiast wyraźnego 

określenia  nie  zgodzili  się  odnosząc  się  wyłącznie  do  drugiego  fragmentu  (drugiej 

możliwości) przewidzianej treścią art. 85 ust. 2 Pzp.”. 

Dostrzeżenia  wymaga  także,  że  w  przedmiocie  omawianego  zagadnienia 

wypowiedział się także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W postanowieniu z 13 

lipca 2017 r. wydanym  w sprawie C-35/17 Saferoad Grawil sp.  z o.o. i Saferoad Kabex sp. 

z.o.o.  przeciwko  Generalnej  Dyrekcji 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Poznaniu, 

ECLI:EU:C:2017:557

,  Trybunał  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej,  dostrzegł,  że  wskutek 

występujących  od  wielu  lat  sporów  dotyczących  upływu  terminu  związania  ofertą,  polskie 

orzecznictwo  wypracowało  dwie  równoległe  linie,  co  spowodowało  brak  pewności  prawnej 

zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. W tej sytuacji Trybunał Sprawiedliwości UE 


kategorycznie  stw

ierdził,  że  jeżeli  wykluczenie  wykonawcy  z  postępowania  ze  względu  na 

upływ terminu związania ofertą nie było wyraźnie przewidziane w ustawie ani w ogłoszeniu o 

zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia, to zasady równego traktowania 

i obow

iązek przejrzystości należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie 

wykluczeniu 

wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wskutek 

niespełnienia  przez  tego  wykonawcę  obowiązku,  który  nie  wynika  wyraźnie  z  dokumentacji 

przetargowej. 

Ponieważ  zatem  obecne  brzmienie  art.  89  ust.  1  pkt  7a  Pzp  w  dalszym  ciągu  nie 

pozwal

a  na  odrzucenie  oferty  wykonawcy,  który  samodzielnie  nie  przedłużył  terminu 

związania  ofertą,  to  należało  uznać,  że  oferta  odwołującego  w  dalszym  ciągu  może  być 

wybrana  jako  najkorzystniejsza. 

Powyższe  wyczerpuje  dyspozycję  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp. 

Odwołanie,  w  zakresie  rozpoznawanym  merytorycznie,  zasługuje  częściowo  na 

uwzględnienie. 

Znalazł  potwierdzenie  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego  z 

powodu  nie

złożenia  atestu  lub  certyfikatu  zgodności  wg  normy  PN-EN  16139  dla  krzesła 

oferowanego w pozycji 23. 

Ustalono,  że  przystępujący  w  ofercie  w  poz.  23  zaoferował  krzesło  AXO  112  Z  (s. 

189-190 oferty). 

Jednakże dla tego produktu nie złożono atestu lub certyfikatu zgodności wg 

normy PN-

EN 16139. Dokument taki był zaś wymagany przez zamawiającego w SIWZ (por. 

poz.  23  załącznika  nr  7  do  SIWZ  w  zw.  z  postanowieniem  rozdziału  10  pkt  3  lit.  e  SIWZ). 

Przystępujący  złożył  wprawdzie  zamawiającemu  certyfikat  zgodności  wg  normy  PN-EN 

nr  184/14  wystawiony  przez  Zakład  Certyfikacji  i  Certyfikacji  sp.  z  o.o.  (s.  191 

oferty).  J

ednakże  w  treści  tego  certyfikatu  wskazano,  że  jest  wystawiany  dla  konkretnych 

wyrobów. Na liście wyrobów nie figurowało jednak krzesło AXO 112 Z.  

Dostrzeżenia wymagało, że zamawiający wzywał już prawidłowo przystępującego do 

uzupełnienia  brakującego  dokumentu  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp.  Powyższe  nastąpiło 

pismem  z  dnia 

4  października  2017  r.  w  pkt  13,  w  którym  jednoznacznie  wskazano,  że  w 

dołączonym  certyfikacie  zgodności  nr  184/14  nie  występuje  oferowany  model  krzesła.  

Jednakże  pomimo  wezwania  przystępujący  nie  przedstawił  zamawiającemu  brakującego 

certyfikatu.  Dostrzeżenia  wymagało,  że  do  swego  pisma  z  9  października  2017  r. 

pr

zystępujący  załączył  ten  sam  certyfikat.  Gołosłowne  pozostało  twierdzenie 

przyst

ępującego jakoby symbol „Z” w oznaczeniu krzesła miał odnosić się jedynie do rodzaju 

podstawy.  Na  t

ę okoliczność nie przedstawiono żadnego dowodu nie tylko zamawiającemu 

w  toku  post

ępowania,  ale  nawet  Izbie  w  trakcie  postępowania  odwoławczego.  Jedynie  na 

marginesie 

należało wskazać, że przystępujący tym samym pismem złożył zamawiającemu 


kartę  katalogową  dla  innego  krzesła  tj.  AXO  102  Z,  czym  zmienił  swą  ofertę  po  terminie 

składania  ofert.  Podkreślenia  wymagało,  że  dla  tego  asortymentu  także  nie  złożono 

wymaganego  atestu  lub  certyfikatu 

zgodności  wg  normy  PN-EN  16139,  gdyż  w  treści 

certyfikatu nr 184/14 nie wymieniono także krzesła AXO 102 Z. Wobec powyższego z tego 

powodu oferta 

przystępującego podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

Za chybiony uznano zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego z powodu 

niezłożenia dokumentów potwierdzających wymiary sofy, oferowanej w pozycji 24.  

Rzeczywiście, w rozdziale 3 pkt 7 lit. b SIWZ zamawiający zastrzegł, że wykonawcy 

mają obowiązek złożyć do każdego mebla minimum jedną osobną kartę katalogową (formatu 

min.  A4),  na  której  będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi 

zawierać  nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę producenta  mebla, 

rysunek lub zdjęcie proponowanego mebla (rozmiar zdjęcia pozwalający dostrzec szczegóły 

optymalnie  rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne  mebla  pozwalające 

zweryfikować czy proponowany mebel spełnia wymagania projektu. Natomiast w rozdziale 7 

SIWZ,  w  pkt  24,  zamawiający  zastrzegł,  że  sofa  oferowana  w  poz.  24  powinna  posiadać 

wymiary znajdujące się w przedziale: 

szerokość całkowita: 1660-1680 mm, 

głębokość całkowita: 800-820 mm, 

wysokość całkowita: 860-880 mm, 

wysokość siedziska: 450-470 mm.  

Przystępujący  zaoferował  zamawiającemu  sofę,  dla  której  opis  znajdował  się  na  s. 

192 oferty. Rzeczywiście, w karcie katalogowej sofy złożonej wraz z ofertą, a także w karcie, 

uzupełnionej  przy  piśmie  z  dnia  9.10.  2017  r.  znajduje  się  następujący  zapis  dotyczący 

wymiarów sofy: „Sofa (…) powinien posiadać wymiary znajdujące się w przedziale: 

szerokość całkowita: 1670 mm, 

głębokość całkowita: 810 mm, 

wysokość całkowita: 870 mm, 

- wysok

ość siedziska: 460 mm”. 

Stwierdzono,  że  sformułowania  dotyczące  wymiarów  sofy  użyte  w  kartach 

katalogowych  nie  były  fortunne.  Jednakże,  podkreślenia  wymagało,  że  zamawiający  w 

załączniku  nr  7  do  SIWZ  wymagał  zaoferowania  sofy,  której  wymiary  miały  się  mieścić  w 

podawanym  przez  niego  przedziale.  P

rzystępujący  zaś  dla  każdego  z  parametrów  podał 

konkretny  wymiar, 

mieszczący  się  w  wymaganym  przedziale,  choć  niestety  opatrzył  go 

dopiskiem  „powinien    posiadać”.  Powyższe  uchybienie  nie  stanowiło  jednak  podstawy  do 

odrzucenia  oferty 

przystępującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Uszło  uwadze 

odwołującego,  że  w  omawianym  zakresie  zamawiający  nie  wzywał  przystępującego  do 


usunięcia braku w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, pomimo iż sporny zapis pojawił się już w karcie 

złożonej pierwotnie wraz z ofertą. W wezwaniu z 4.10.2017 r. w pkt 14 zamawiający poprosił 

przystępującego  jedynie  o  uzupełnienie  karty  katalogowej  o  podpis  i  informacje  o  tkaninie 

sofy. Ponadto, 

biorąc pod uwagę ten konkretny stan faktyczny istniały podstawy aby wezwać 

wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień  co  do  treści  złożonego  dokumentu  celem  rozwiania 

ewentualnych  wątpliwości.  Wobec  powyższego  zarzut  okazał  się  bezzasadny  i  podlegał 

oddaleniu. 

Bezzasadny  okazał  się  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego  z 

powodu 

niepotwierdzenia  wszystkich  parametrów  produktów  oferowanych  przez 

przystępującego w pozycjach 35, 36, 39.  

Odwołujący wywiódł  w odwołaniu, że przystępujący dla produktów z ww. pozycji nie 

sprostał  obowiązkowi  złożenia  kart  katalogowych,  w  których  potwierdziłby  spełnienie 

wszystkich parametrów wymaganych dla tych towarów.  

Dostrzeżenia wymagało, że przedmiotem zamówienia w pozycji 35 była lodówka do 

zabudowy, w pozycji 36 

– zmywarka do zabudowy, zaś w pozycji 39 - płyta indukcyjna (por. 

załącznik nr 7 do SIWZ). Uszło uwadze odwołującego, że dla tego asortymentu zamawiający 

nie wymagał złożenia jakichkolwiek kart katalogowych. W rozdziale 3 pkt 7 ppkt a i b SIWZ 

wymagano 

rzeczywiście złożenia katalogów i kart katalogowych ale jedynie dla mebli. Z kolei  

w  rozdziale  10 

pkt  3  ppkt  e  SIWZ  wymagano  złożenia  dokumentów  potwierdzających  dla 

oferowanego asortymentu, ale tylko w takim zakresie,  w jakim  dokumenty te wymieniono w 

rozdziale  3 

SIWZ  i  w  załączniku  nr  7  do  SIWZ.  Natomiast  w  załączniku  nr  7  do  SIWZ  w 

pozycjach  35,  36  i  39  nie  zostały  wskazane  żadne  wymagane  dokumenty.  Wobec 

powyższego zarzut podlegał oddaleniu.  

Trafny  okazał  się  zarzut  dotyczący  zaakceptowania  przez  zamawiającego 

niedopuszczalnej zmiany oferty przystępującego w pozycjach 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10. 

Przedmiotem  zamówienia  w  ww.  pozycjach  były  opisane  przez  zamawiającego 

meble.  W  przypadku  każdej  z  ww.  pozycji  zamawiający  m.in.  wymagał  aby  dany  mebel 

posiadał podstawę malowaną proszkowo – do wyboru min. 4 kolory z wzornika producenta, 

w tym RAL 7015. 

Kolorystyka do wyboru przez zamawiającego, przed podpisaniem umowy. 

Jednocześnie  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ  zamawiający  przesądził,  że  do  każdego  mebla 

należy  przedstawić  minimum  jedną  osobną  kartę  katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której 

będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla 

lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę  producenta  mebla,  rysunek  lub  zdjęcie 

proponowanego  mebla  (roz

miar  zdjęcia  pozwalający  dostrzec  szczegóły  -  optymalnie 


rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne  mebla  pozwalające  zweryfikować 

czy proponowany mebel spełnia wymagania projektu. 

Ma  rację  odwołujący  utrzymując,  że  przystępujący  w  sposób  niedopuszczalny 

dopuścił się zmiany treści ofert po terminie składania ofert. Dostrzeżenia wymagało bowiem, 

że realizując obowiązek nałożony w rozdziale 3 pkt 7 SIWZ, przystępujący przedstawił karty 

katalogowe dla mebli oferowanych w pozycjach 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10. 

Jednakże w kartach 

katalogowych wskazał, że meble te posiadają podstawę malowaną proszkowo – do wyboru 3 

kolory  z wzornika producenta. 

Niezgodność treści oferty przystępującego z treścią SIWZ co 

do  liczby  kolorów  podstawy  do  wyboru  była  oczywista.  Kwestia  liczby  kolorów  do  wyboru 

była  dla  zamawiającego  istotna,  gdyż  postawił  w  tym  zakresie  stosowne  wymaganie. 

Dostrzeżenia  wymagało  ponadto,  że  na  skutek  wezwania  zamawiającego  do  złożenia 

wyjaśnień  z  23  sierpnia  2017  r.  przystępujący  przedstawił  nowe  karty  katalogowe  dla  ww. 

mebli

.  Z  uzupełnionych  kart  wynikało,  że  produkty  te  jednak  będą  posiadać  podstawę 

malowaną proszkowo - do wyboru 4 kolory z wzornika producenta. W dniu 24 sierpnia 2017 

r. 

przystępujący  wyjaśnił  ponadto,  że  w  kartach  katalogowych  dostarczonych  wraz  z  ofertą 

powstał  błąd  i  zamiast  informacji  o  możliwości  wybrania  podstaw  w  minimum  4  kolorach 

pojawiła się błędna  informacja dotycząca  ilości wymaganych  kolorów  podstaw malowanych 

proszkowo. 

Załączył  oświadczenie  firmy  Nowy  Styl  sp.  z  o.o.  z  24  sierpnia  2017  r.,  że  w 

systemie meblowym Easy Space posiada do wyboru pięć kolorów podstaw.  

Odnosząc się do tak ustalonego stanu faktycznego Izba stwierdziła, że zamawiający 

dopuścił  się  w  tym  zakresie  niedozwolonych  negocjacji  z  wykonawcą  co  do  treści  oferty  i 

przejął  za skuteczną  zmianę  oferty  dokonaną  po  terminie składania  ofert.  Zamawiający  nie 

może przy tym zasłaniać się treścią art. 26 ust. 3 Pzp. Przepis ten istotnie nakazuje wezwać 

wykonawcę  do  uzupełnienia  brakujących  dokumentów,  które  potwierdziłyby  spełnienie 

wymogów określonych w SIWZ. Podkreślenia wymaga jednak, co wielokrotnie wskazywano 

w  orzecznictwie  Izby,  że  obowiązek  wezwania  do  uzupełnienia  tzw.  dokumentów 

przedmiotowych nie uchyla generalnego zakazu zmiany treści oferty wynikającego z art. 87 

ust. 1 zd. 2 Pzp. 

Należy w tym zakresie odróżniać dwie sytuacje. Jeżeli wykonawca, mając 

obowiązek  wykazać  zgodność  oferowanych  przez  siebie  produktów  z  wymaganiami  SIWZ, 

nie wypowie się co do pewnej kwestii, to jest to brak, który może i powinien być usunięty w 

drodze  art.  26  ust.  3  Pzp.  Inaczej  jednak 

wygląda  sytuacja,  gdy  wykonawca  w  złożonym 

wraz  z  ofertą  dokumencie  oświadczy,  że  oferowany  przez  siebie  produkt  posiada  pewne 

cechy, które są sprzeczne z SIWZ. Taki element oferty nie może być skutecznie zmieniony, 

gdyż stoi temu na przeszkodzie przepis art. 87 ust. 1 zd. 2 Pzp, który zakazuje zmian ofert 

dokonanych po terminie s

kładania ofert. Podkreślenia wymaga, że takie zmiany dokonywane 

po  terminie  otwarcia  ofert,  w  sytuacji  gdy  znane 

są  już  oferty  konkurentów  godzą  także  w 

zasadę równego traktowania wykonawców, wynikającą z art. 7 ust. 1 Pzp.  


Na 

powyższy  temat  wypowiadał  się  wielokrotnie  Trybunał  Sprawiedliwości  UE.  Z 

wyroku 

Trybunału w sprawie Esaprojekt z maja 2017 r. , ale także i poprzednio wydawanych 

orzeczeń  (wyroki  TS  UE  w  sprawie  C-324/14  Apelski,  w  sprawie  C-336/12  Manova  czy  w 

sprawie  C  599/10  SAG  ELV  Slovensko)  wynika,  że  Trybunał  konsekwentnie  i  niezwykle 

rygorystycznie  wskazywał,  że  zasada  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji,  a  także  zasada  przejrzystości  stoją  na  przeszkodzie  negocjacjom  pomiędzy 

zamawiającym  a  wykonawcami  dokonywanymi  po  otwarciu  ofert.  Trybunał  wskazywał 

wyraźnie,  że  co  do  zasady  oferta  nie  może  być  modyfikowana  po  jej  złożeniu,  ani  z 

i

nicjatywy  instytucji  zamawiającej,  ani  oferenta.  Wynika  to  stąd,  że  instytucja  zamawiająca 

nie może żądać wyjaśnień od oferenta, którego ofertę uważa za niejasną lub niezgodną ze 

specyfikacją istotnych warunków zamówienia (wyrok z dnia 10 października 2013 r. Manova, 

C-

336/12,  EU:C:2013:647,  pkt  31  i  przytoczone  tam  orzecznictwo).  Trybunał  zaznaczył 

jednak,  że  art.  2  dyrektywy  2004/18  nie  stoi  na  przeszkodzie  poprawieniu  lub  uzupełnieniu 

szczegółów  oferty,  zwłaszcza  jeżeli  w  sposób  oczywisty  wymaga  ona  niewielkiego 

wyjaśnienia lub poprawienia oczywistych błędów materialnych (wyrok z dnia 10 października 

2013 r. Manova,  C-336/12, EU:C:2013:647, pkt 32 i przytoczone tam orzecznictwo). W tym 

celu instytucja zamawiająca musi zapewnić w szczególności, że żądanie  wyjaśnienia oferty 

nie  może  prowadzić  do  rezultatu  porównywalnego  w  istocie  z  przedstawieniem  przez 

oferenta  nowej  oferty  (zob.  podobnie  wyrok  z  dnia  10  października  2013  r.  Manova,  C-

336/12, EU:C:2013:647, pkt 36). 

Jak wynika z ww. orzeczeń, uzupełnienie oferty nie może być równoważne w skutkach 

ze  złożeniem  nowej  oferty.  A  taki  byłby  skutek,  gdyby  zezwolić  przystępującemu  na 

zastąpienie  mebli  sprzecznych  z  postanowieniami  SIWZ  –  meblami,  które  byłyby  zgodne  z 

wymogami zamawiającego. Zamawiający w analizowanej sytuacji zobowiązany był uznać za 

bezskuteczną próbę dokonania zmiany przez przystępującego jego oferty w pozycjach 1, 2, 

W konsekwencji powinien odrzucić ofertę przystępującego na podstawie 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  której  treść  w  poz.  1,  2,  3,  4,  5,  7,  8,  9,  10  formularza  cenowego 

okazała się niezgodna z treścią pkt 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 załącznika nr 7 do SIWZ (opis 

przedmiotu  zamówienia),  z  powodu  zaoferowania  w  tych  pozycjach  podstaw  malowanych 

proszkowo  zawierających  do  wyboru  jedynie  3  kolory  z  wzornika.  Wobec  powyższego 

stwierdzono, że zarzut potwierdził się w zebranym w sprawie materiale dowodowym. 

Trafny  okazał  się  zarzut  dotyczący  zaakceptowania  przez  zamawiającego 

niedopuszczalnej zmiany oferty przystępującego w pozycji 6. 

Przedmiotem  zamówienia  w  pozycji  6  był  mebel,  określony  jako  „panel  dolny”.    W 

opisie  tego  panelu  zamawiający  nie  przewidział  podstawy  malowanej  proszkowo  (por. 

załącznik  nr  7  do  SIWZ,  poz.  6).  Jednocześnie  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ  zamawiający 


pr

zesądził,  że  do  każdego  mebla  należy  przedstawić  minimum  jedną  osobną  kartę 

katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której  będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta 

katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę 

producenta meb

la, rysunek lub zdjęcie proponowanego mebla (rozmiar zdjęcia pozwalający 

dostrzec  szczegóły  -  optymalnie  rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne 

mebla pozwalające zweryfikować czy proponowany mebel spełnia wymagania projektu. 

Ma  rację  odwołujący  utrzymując,  że  przystępujący  w  sposób  niedopuszczalny 

dopuścił  się  zmiany  treści  oferty  po  terminie  składania  ofert.  Dostrzeżenia  wymagało 

bowiem,  że  realizując  obowiązek  nałożony  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ,  przystępujący 

przedstawił  kartę  katalogową  dla  panelu  dolnego  oferowanego  w  pozycji  6  (s.  57  oferty). 

Jednakże  w  karcie  katalogowej  wskazał,  że  mebel  ten  posiada  podstawę  malowaną 

proszkowo. 

Powyższe świadczyło o niezgodności  treści  oferty  z  treścią SIWZ, gdyż  meble, 

jaki  zamawiający  chciał  zamówić  miały  nie  posiadać  takiego  elementu.  Dostrzeżenia 

wymagało ponadto,  że na skutek  wezwania zamawiającego  z  4.10.2017 r.  do  uzupełnienia 

dokumentów skierowanego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp przystępujący przedstawił nową kartę 

katalogow

ą dla ww. panelu. Z treści uzupełnionej karty wynikało zaś, że produkt ten jednak 

nie będzie posiadał podstawy malowanej proszkowo.  

Odnosząc się do tak ustalonego stanu faktycznego Izba stwierdziła, że zamawiający 

dopuścił  się  w  tym  zakresie  niedozwolonych  negocjacji  z  wykonawcą  co  do  treści  oferty  i 

przejął  za  skuteczną  zmianę  oferty  dokonaną  po  terminie  składania  ofert.  Powyższe 

działanie  przystępującego  należało  traktować  jako  złożenie  nowej  oferty  po  terminie 

składania  ofert,  co  jest  niedopuszczalne  w  świetle  art.  87  ust.  1  i  art.  7  ust.  1  Pzp. 

Zaoferowano  bowiem  zamaw

iającemu  inny  panel  niż  opisany  w  ofercie,  który  nie  posiadał 

podstawy  malowanej  proszkowo.  W  tym  zakresie  aktualne  pozostają  rozważania  Izby 

przedstawione przy rozstrzygnięciu poprzedniego zarzutu.  

Zamawiający  w  analizowanej  sytuacji  zobowiązany  był  uznać  za bezskuteczną  próbę 

dokonania zmiany przez przystępującego jego oferty w pozycji 6. W konsekwencji powinien 

odrzucić ofertę przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, której treść w poz. 6 

formularza  cenowego 

okazała się niezgodna  z  treścią pkt  6  załącznika nr  7  do  SIWZ (opis 

przedmiotu  zamówienia),  z  powodu  zaoferowania  w  tej  pozycji  podstawy  malowanej 

proszkowo. 

Wobec  powyższego  stwierdzono,  że  zarzut  potwierdził  się  w  zebranym  w 

sprawie materiale dowodowym. 

Izba nie rozpoznawała zarzutu co do zaniechania odrzucenia oferty przystępującego 

z powodu 

niemożności dopasowania wersji kolorystycznej kątownika oferowanego w pozycji 

6 do koloru podstawy w meblach z pozycji 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 10.  Odwo

łujący sprecyzował 

w odwołaniu, że podnosi zarzut ten jedynie z ostrożności, na wypadek gdyby Izba uznała, że 


zmiana  ilości  dostępnych  kolorów  podstawy  dla  poz.  1,  2,  3,  4,  5,  7,  8,  9  10  nie  stanowi 

niedopuszczalnej 

zmiany  oferty.  Jednakże  Izba  ten  ostatni  zarzut  uznała  za  zasadny,  a 

zatem potrzeba rozpoznawana zarzutu ewentualnego 

odpadła. 

Za chybiony uznano zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego z powodu 

niedopuszczalnej zmiany oferty w pozycji 11. 

Przedmiotem zamówienia w pozycji 11 był mebel, określony jako „szafa ubraniowa z 

drzwiami płytowymi uchylnymi”. W opisie tego mebla zamawiający wskazał m.in. „w drzwiach 

szafy  lustro  o  wymiarach  700  x  350  mm

”  (por.  załącznik  nr  7  do  SIWZ,  poz.  11). 

Jednocześnie  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ  zamawiający  przesądził,  że  do  każdego  mebla 

należy  przedstawić  minimum  jedną  osobną  kartę  katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której 

będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla 

lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę  producenta  mebla,  rysunek  lub  zdjęcie 

proponowanego  mebla  (rozmiar  zdjęcia  pozwalający  dostrzec  szczegóły  -  optymalnie 

rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne  mebla  pozwalające  zweryfikować 

czy  proponowany  mebel  spełnia  wymagania  projektu.  Realizując  obowiązek  nałożony  w 

rozdziale  3  pkt  7  SIWZ, 

przystępujący  przedstawił  kartę  katalogową  dla  szafy  ubraniowej 

oferowanej  w  pozycji  11  (s.  103  oferty)

.  Jednakże  w  karcie  katalogowej  nie  wskazał,  aby 

miała  ona  zawierać  lustro.  Na  skutek  wezwania  zamawiającego  z  4.10.2017  r.  do 

uzupełnienia  dokumentów  skierowanego  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp  przystępujący 

przedstawił  nową  kartę  katalogową  dla  ww.  szafy,  w  której  wskazano  „wewnątrz  szafy 

zamontowane lustro o wymiarach 700 x 350 mm

”.  

Odnosząc  się  do  tak  ustalonego  stanu  faktycznego  Izba  stwierdziła,  że  z  karty 

złożonej  wraz  z  ofertą  nie  wynikało  potwierdzenie  wymogu,  iż  szafa  jest  wyposażona  w 

lustro. 

Powyższe milczenie nie musiało jednak oznaczać, że takiego lustra nie zaoferowano, 

a jedynie

, że nie wskazano go w opisie. Jest to zatem sytuacja inna, gdy element ewidentnie 

sprzeczny z SIWZ zastępuje się oświadczeniem zgodnym z dokumentacją zamawiającego. 

W  tej  sytuacji  uzupełnienie  karty  katalogowej  o  brakujące  dane  nie  prowadziło  do  zmiany 

oferty niedopuszczalnej w 

świetle art. 87 ust. 1 Pzp. Zarzut podlegał zatem oddaleniu. 

Za  bezzasadny  uznano  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego  z 

powodu  zaoferowania  w  pozycji  11  szafy  z  lustrem  montowanym  wewnątrz  szafy,  a  nie  w 

drzwiach szafy.  

W  tym  zakresie 

ustalenia  faktyczne  okazały  się  identyczne  jak  przedstawione  przy 

rozstrzygnięciu poprzedniego zarzutu.  

Odnosząc się do zarzutu odwołującego, należało przyznać mu rację, że po złożeniu 

przez  przystępującego  uzupełnionej  karty  katalogowej  pozostała  wątpliwość  co  do 


umiejscowienia  lustra  w  szafie.  W  uzupe

łnionej  karcie  pojawia  się  bowiem  zapis  o  tym,  że 

lustro jest umieszczone wewnątrz  szafy, podczas gdy w świetle SIWZ miało znajdować się 

wewnątrz szafy, ale dodatkowo w jej drzwiach. Pojęcie „wewnątrz szafy” jest szersze niż „w 

drzwiach  szafy

”,  dlatego  usytuowanie  lustra  wewnątrz  szafy  nie  wykluczało  jeszcze 

umiejscowienia go w drzwiach szafy. Nie 

można zatem uznać, że oferta przystępującego jest 

z pewnością niezgodna z SIWZ. W ocenie Izby w tym zakresie powinno zostać skierowane 

wezwanie  do  wykonawcy  celem 

wyjaśnienia  treści  oferty.  Zarzut  zaniechania  odrzucenia 

oferty z tego powodu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp należało w konsekwencji uznać 

za przedwczesny i podlegający oddaleniu. 

Za chybiony uznano 

zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego z powodu 

niedopuszczalnej zmiany oferty w pozycjach 12 i 13. 

Przedmiotem  zamówienia  w  pozycjach  12  i  13  były  szafy.  W  opisie  tych  mebli 

zamawiający  wskazał  m.in. „wymagane  dodatkowe  funkcje użytkowe: system  klucza matki” 

(por.  załącznik  nr  7  do  SIWZ,  poz.  12  i  13).  Jednocześnie  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ 

zamawiający  przesądził,  że  do  każdego  mebla  należy  przedstawić  minimum  jedną  osobną 

kartę  katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której  będzie  przedstawiony  proponowany  mebel. 

Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego, 

nazwę  producenta  mebla,  rysunek  lub  zdjęcie  proponowanego  mebla  (rozmiar  zdjęcia 

pozwalający  dostrzec  szczegóły  -  optymalnie  rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły 

techniczne  mebla  pozwalające  zweryfikować  czy  proponowany  mebel  spełnia  wymagania 

projektu.  R

ealizując  obowiązek  nałożony  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ,  przystępujący 

przedstawił karty katalogowe dla szaf oferowanych w pozycjach 12 i 13 (s. 107 i 111 oferty). 

Jednakże  w  kartach  katalogowych  nie  wskazał,  aby  szafy  miały  zawierać  system  klucza 

matki.  N

a  skutek  wezwania  zamawiającego  z  4.10.2017  r.  do  uzupełnienia  dokumentów 

skierowanego  w  trybie 

art.  26  ust.  3  Pzp  przystępujący  przedstawił  nowe  karty  katalogowe 

dla ww. mebli

, w których pojawiła się informacja o systemie klucza matki.  

Odnosząc  się  do  tak  ustalonego  stanu  faktycznego  Izba  stwierdziła,  że  z  kart 

złożonych  wraz  z  ofertą  nie  wynikało  potwierdzenie  wymogu,  iż  szafy  są  wyposażone  w 

system klucza matki. 

Powyższe milczenie nie musiało jednak oznaczać, że takiego systemu 

nie zaoferowano, a jedynie

, że nie wskazano go w opisach. Jest to zatem sytuacja odmienna 

od takiej

, gdy element ewidentnie sprzeczny z SIWZ zastępuje się oświadczeniem zgodnym 

z do

kumentacją zamawiającego. W rozpatrywanej sytuacji uzupełnienie kart katalogowych o 

brakujące  dane  nie  prowadziło  do  zmiany  oferty  niedopuszczalnej  w  świetle  art.  87  ust.  1 

Pzp. Zarzut 

podlegał zatem oddaleniu. 


Za chybiony uznano zarzut zaniechania odrzuc

enia oferty przystępującego z powodu 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty  w  pozycjach  14  i  15  w  zakresie  informacji  o  kolorze 

podstawy. 

Przedmiotem  zamówienia  w  pozycjach  14  i  15  były  mobilne  stoły  konferencyjne. W 

opisie tych mebli zamawiający wskazał m.in. „podstawa chromowana” (por. załącznik nr 7 do 

SIWZ, poz. 14 i 15)

. Jednocześnie w rozdziale 3 pkt 7 SIWZ zamawiający przesądził, że do 

każdego  mebla  należy  przedstawić  minimum jedną  osobną kartę katalogową (formatu min. 

A4),  na  której  będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta katalogowa  musi  zawierać 

nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę  producenta  mebla,  rysunek 

lub  zdjęcie  proponowanego  mebla  (rozmiar  zdjęcia  pozwalający  dostrzec  szczegóły  - 

optymalnie  rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne  mebla  pozwalające 

zweryfikować  czy  proponowany  mebel  spełnia  wymagania  projektu.  Realizując  obowiązek 

nałożony  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ,  przystępujący  przedstawił  karty  katalogowe  dla  stołów 

oferowanych w pozycjach 14 i 15 (s. 114 i 121 oferty)

. Jednakże w kartach katalogowych nie 

zawarł  informacji  czy  meble  te  posiadają  podstawę  chromowaną.  Na  skutek  wezwania 

zamawiającego  z  4.10.2017  r.  do  uzupełnienia  dokumentów  skierowanego  w  trybie  art.  26 

ust.  3  Pzp  przystępujący  przedstawił  nowe  karty  katalogowe  dla  ww.  mebli,  w  których 

pojawia się informacja „podstawa chromowana”.  

Odnosząc  się  do  tak  ustalonego  stanu  faktycznego  Izba  stwierdziła,  że  z  kart 

złożonych  wraz  z  ofertą  nie  wynikało  potwierdzenie  wymogu,  iż  stoły  posiadają  podstawy 

chromowane. 

Powyższe  milczenie  nie  musiało  jednak  oznaczać,  że  takich  podstaw  nie 

zaoferowano, a jedynie

, że nie wskazano ich w opisach. Jest to zatem sytuacja odmienna od 

tej

,  gdy  element  ewidentnie  sprzeczny  z  SIWZ  zastępuje  się  oświadczeniem  zgodnym  z 

dokum

entacją  zamawiającego.  W  rozpatrywanej  sytuacji  uzupełnienie  kart  katalogowych  o 

brakujące  dane  nie  prowadziło  zatem  do  zmiany  oferty  niedopuszczalnej  w  świetle  art.  87 

ust. 1 Pzp. Zarzut 

podlegał zatem oddaleniu. 

Za chybiony uznano zarzut zaniechania odr

zucenia oferty przystępującego z powodu 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty  w  pozycjach  14  i  15  w  zakresie  informacji  o  wymiarach  i 

nazwie oferowanych stołów konferencyjnych. 

Przedmiotem  zamówienia  w  pozycjach  14  i  15  były  mobilne  stoły  konferencyjne. W 

opisie 

tych  mebli  zamawiający  wskazał  m.in.  „blat  (…)  o  wymiarach  160  x  80  cm”  (por. 

załącznik  nr  7  do  SIWZ,  poz.  14  i  15).  Zamawiający  zażądał  także przedstawienia dla  ww. 

stołów certyfikatu wytrzymałościowego wg normy PN-EN 15372. Jednocześnie w rozdziale 3 

pkt 

7  SIWZ  zamawiający  przesądził,  że  do  każdego  mebla  należy  przedstawić  minimum 

jedną  osobną  kartę  katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której  będzie  przedstawiony 

proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego 


systemu meblowego

, nazwę producenta mebla, rysunek lub zdjęcie proponowanego mebla 

(rozmiar zdjęcia pozwalający dostrzec szczegóły  - optymalnie rozmiar zdjęcia A5), wymiary 

oraz szczegóły techniczne mebla pozwalające zweryfikować czy proponowany mebel spełnia 

wymagania  projektu.  R

ealizując  obowiązek  nałożony  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ, 

przystępujący przedstawił karty katalogowe dla stołów oferowanych w pozycjach 14 i 15 (s. 

114 i 121 oferty). Nie 

podał nazwy oferowanych stołów. W kartach katalogowych wskazał, że 

posiadają  one  „blaty  (…)  o  wymiarach  160  x  800  mm.”  Do  oferty  załączono  także  atesty 

wytrzymałościowe wg normy PN-EN 15372 dla stołów FLIB MOBILNY o wymiarach 1200 x 

700  mm,  1200  x  800  mm,  1300  x  800  mm,  1400  x  800  mm,  1800  x  800  mm.  Na  skutek 

wezwania  zamawiającego  z  4.10.2017  r.  do  uzupełnienia  dokumentów  skierowanego  w 

trybie 

art. 26 ust. 3 Pzp przystępujący przedstawił nowe karty katalogowe dla ww. mebli, w 

których w nie pojawia się nazwa oferowanych stołów. W kartach tych znajduje się informacja, 

że stoły posiadają wymiary 1600 x 800 mm. Przedstawił także atesty wytrzymałościowe wg 

normy PN-

EN 15372:2008 dla stołów FLIB MOBILNY, w których to atestach pojawia się też 

stół FLIB MOBILNY 02, 03 i 04 o wymiarach 1600 x 800 mm.  

Odnosząc się do tak ustalonego stanu faktycznego Izba stwierdziła, że przystępujący 

dopuścił  się  oczywistej  omyłki  rachunkowej  opisując  jeden  z  rozmiarów  stołów  jako  160  x 

800  mm,  zamiast  1600  x  800  mm.  M

echanizm  omyłki  wydaje  się  oczywisty,  wykonawca 

przeliczał bowiem wymiar z centymetrów, podanych w SIWZ na milimetry, którymi opisywał 

produkt  w  kartach. 

Zatem  nie  można  mówić  w  omawianej  sytuacji  o  niedopuszczalnej 

zmianie oferty.  

Za 

niedopuszczalną  zmianę  oferty  nie  może  być  także  uznane  przedstawienie 

nowych  certyfikatów  przy  piśmie  z  9.10.2017  r.  Jak  słusznie  dostrzegł  zamawiający,  atesty 

dla stołów Flib Mobilny złożone wraz z ofertą  nie mogły dotyczyć stołów oferowanych, gdyż 

w  atestach  tych  w  ogóle  nie  pojawiają  się  stoły  o  wymiarach  1600x800  mm.  Dostrzeżenia 

wymagało  także,  że  w  kartach  katalogowych  przystępujący  nigdzie  nie  wskazał,  że  oferuje 

stoły  FLIB  MOBILNY.  Powyższe  oznaczało,  że  wykonawca  w  ogóle  nie  złożył  żądanego 

certyfikatu dla oferowanych mebli. 

Wobec powyższego złożenie prawidłowego certyfikatu dla 

oferowanych  stołów  FLIB  02,  03  i  04  przy  piśmie  z  09.10.2017  r.  nie  stanowiło 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty 

w  świetle  art.  87  ust.  1  Pzp.  Zarzut  podlegał  zatem 

oddaleniu. 

Za chybiony uznano zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego z powodu 

niedopuszczalnej  zmiany  oferty  w  pozycji  1

5  w  zakresie  wyposażenia  stołu  w  port 

elektryczny. 

Przedmiotem  zamówienia  w  pozycji  15  był  mebel,  określony  jako  „mobilny  stół 

konferencyjny

”.  W  opisie  tego  mebla  zamawiający  wskazał  m.in.  że  wymaga,  aby  biurko 


miało zamontowany „port elektryczny prostokątny w kasecie uchylnej” (por. załącznik nr 7 do 

SIWZ,  poz.  15). 

Z  kolei  przedmiotem  zamówienia  w  pozycji  16  był  port  elektryczny. 

Jednocześnie  w  rozdziale  3  pkt  7  SIWZ  zamawiający  przesądził,  że  do  każdego  mebla 

należy  przedstawić  minimum  jedną  osobną  kartę  katalogową  (formatu  min.  A4),  na  której 

będzie  przedstawiony  proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla 

lub  nazwę  użytego  systemu  meblowego,  nazwę  producenta  mebla,  rysunek  lub  zdjęcie 

proponowanego  mebla  (rozmiar  zdjęcia  pozwalający  dostrzec  szczegóły  -  optymalnie 

rozmiar  zdjęcia  A5),  wymiary  oraz  szczegóły  techniczne  mebla  pozwalające  zweryfikować 

czy  proponowany  mebel  spełnia  wymagania  projektu.  Realizując  obowiązek  nałożony  w 

rozdziale 3 pkt 7 SIWZ, przystępujący przedstawił kartę katalogową dla stołu oferowanego w 

pozycji 15 (s. 121 

oferty). Jednakże w karcie katalogowej nie wskazał, aby miał on zawierać 

port elektryczny. 

Ustalono także, że na str. 128 oferty znajduje się opis portu elektrycznego, 

oferowanego  przez  przystępującego  w  pozycji  16.  Na  skutek  wezwania  zamawiającego  z 

4.10.2017  r.  do  uzupełnienia  dokumentów  skierowanego  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp 

przystępujący  przedstawił  nową  kartę  katalogową  dla  ww.  stołu,  w  której  wskazano,  że 

„biurko posiada zamontowany port elektryczny prostokątny w kasecie uchylnej”.  

Odnosząc  się  do  tak  ustalonego  stanu  faktycznego  Izba  stwierdziła,  że  z  karty 

złożonej  wraz  z  ofertą  nie  wynikało  potwierdzenie  wymogu,  iż  stół  jest  wyposażony  w  port 

elektryczny

.  Powyższe  milczenie  nie  musiało  jednak  oznaczać,  że  takiego  portu  nie 

zaoferowano, a jedynie, że nie wskazano go w opisie. Jest to zatem sytuacja  odmienna od 

tej

,  gdy  element  ewidentnie  sprzeczny  z  SIWZ  zastępuje  się  oświadczeniem  zgodnym  z 

dokumentacją  zamawiającego.  Uszło  także  uwadze  odwołującego,  że  w  samej  ofercie 

przystępującego  pod  nr  16,  na  str.  128,  znajdują  się  porty,  które  zostały  przez  wykonawcę 

zaoferowane  w  prawidłowej  liczbie.  Istota  wezwania  zamawiającego  sprowadzała  się  do 

potwierdzenia

, czy porty, które zostały zaoferowane, będą przez wykonawcę zamontowane 

w stole konferencyjnym z pozycji 15. W wyniku uzupełnienia taka informacja się znalazła w 

karcie katalogowej dotyczącej stołu z pozycji 15. 

W tej sytuacji uzupełnienie karty katalogowej o brakujące dane nie prowadziło zatem 

do  zmiany  oferty 

niedopuszczalnej  w  świetle  art.  87  ust.  1  Pzp.  Zarzut  podlegał  zatem 

oddaleniu. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp, 

o  oddaleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie

.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  2  i  3  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do uwzględnienia i oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie 

Izby  zawarte  w  pkt  1  i  4  sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  odpowiednio 

odrzucenia części odwołania i kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, 


że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w  wyroku  Izby  jest  postanowieniem  przesądził  Sąd 

Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego 

przepisu  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika  zakaz  wydawania  przez  Izbę  orzeczenia  o 

charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym 

orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (2, 3 sentencji) i formalnym (pkt 1, 4 

sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.  

Odnośnie  części  odwołania,  która  podlegała  odrzuceniu  Izba  na  podstawie  art.  192 

ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 189 ust. 2 pkt 6 w zw. z art. 180 ust. 2 

ustawy Pzp, orzekła jak w 

pkt 1 sentencji.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia odwołanie w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z ww. 

przepisu  wynika,  że  powodem  uwzględnienia  odwołania  może  być  stwierdzenie  jedynie 

kwalifikowanego  naruszenia  ustawy 

Pzp,  a  mianowicie  takiego,  które  wywiera  lub  może 

wywrzeć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  A  contrario,  stwierdzenie  braku  naruszenia 

lub naruszenia niekwalifikowanego, musi skutkować oddaleniem odwołania. Naruszenie art. 

89  ust.  1  pkt  2 

Pzp  polegające  na  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  przystępującego  miało 

istotny  wpływ  na  wynik  postępowania,  bowiem  zamawiający  wybrał  jako  najkorzystniejszą 

ofertę, która podlegała odrzuceniu. 

W  świetle  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp,  uwzględniając  odwołanie,  Izba  może  - 

jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została  zawarta  - nakazać wykonanie 

lub  powtórzenie  czynności  zamawiającego  lub  nakazać  unieważnienie  czynności 

zamawiającego.  W  konsekwencji  Izba  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

odrzucenie  oferty  złożonej  przez  przystępującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  z 

powodów wskazanych powyżej. 

Wobec powyższego, na podstawie art. 192 ust. 1 i art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, 

orzeczono jak w pkt 2 sentencji. 

Odnośnie żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, 

orzeczono  jak  w  pkt  3  sentencji. 

Jednocześnie  jednak  informacja  o  częściowym  oddaleniu 

odwołania  musi  znaleźć  odzwierciedlenie  w  sentencji  orzeczenia,  a  nie  w  uzasadnieniu. W 

art.  196  ust.  4  ustawy  Pzp,  określającym  w  sposób  wyczerpujący  elementy  treści 

uzasadnienia  wyroku  wydanego  przez  Izbę  nie  ma  bowiem  żadnej  wzmianki  o  możliwości 

zamieszczenia  w  uzasadnieniu  wyroku  jakiegokolwiek  rozstrzygnięcia.  Na  powyższe 


zwrócono uwagę w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2016 r. III CZP 111/15. Sąd 

ten

, wypowiadając się o praktyce Izby oddalania części zarzutów odwołania w uzasadnieniu, 

jednoznacznie  uznał  za  wadliwą  praktykę  Izby  orzekania  w  uzasadnieniu  wyroku  a  nie  w 

jego sentencji o części zarzutów i żądań zawartych w odwołaniu. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku

,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  o

dpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por. art. 

98  §  1 k.p.c.)” Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w: 

Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.  

Zatem 

użyty  w  art.  192  ust.  10  ustawy  Pzp  zwrot  stosownie  do  jego  wyniku  należy 

rozumieć  analogicznie  jak  w  procesie cywilnym.  Jak  wynika  z  postanowienia  SN  z  dnia  31 

stycznia  1991  r.  II  CZ  255/90,  LEX  nr  5314 

stosunkowe  rozdzielenie  kosztów  polega  na 

rozdzielenie kosztów między stronami stosownie do wyniku postępowania i do wysokości w 

jakiej  zostały  poniesione.  Stosunkowy  podział  kosztów  procesu  (100  k.p.c.)  dotyczy  ich 

całości  co  oznacza  przyjęcie  za  podstawę  obliczeń  sumy  należności  obu  stron,  ustalonej 

stosownie  do  zasad  z  art.  98  §  2  i  3  k.p.c.  (oraz  art.  99  k.p.c.  w  przypadkach  tam 

wskazanych). Sumę tę dzieli się proporcjonalnie do stosunku w jakim strony utrzymały się ze 

swymi  roszczeniami  lub  obroną,  otrzymując  w  wyniku  kwoty,  stanowiące  ich  udziały  w 

całości  kosztów.  Jeżeli  poniesione  przez  stronę  koszty  przewyższają  obciążający  ją  udział 

zasądzeniu na jej rzecz podlega różnica. 

Jak wynika z postanowienia 

Sądu Okręgowego w Gliwicach z 20 lipca 2016 r. sygn. 

akt X Ga 280/16 

– w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego do 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostaje  oddalona,  zaś  część  uwzględniona  zasada 

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego 

rozdzielenia 

kosztów  postępowania  odwoławczego  w  takiej  części,  w  jakiej  odwołanie 

odniosło skutek.  Identyczny  pogląd  wyrażono w  wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 

22  stycznia  2016  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  1992/15,  w  postano

wieniu  Sądu  Okręgowego  we 

Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. sygn. akt X Ga 286/13, wyroku Sądu Okręgowego w 

Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r. sygn. akt XXIII Ga 880/16, wyroku Sądu Okręgowego 

we Wrocławiu z 17 listopada 2016 r. sygn. akt X Ga 653/16.  


W niniejszej  sprawie  Izba 

– co wynika z sentencji orzeczenia  – częściowo oddaliła i 

częściowo uwzględniła odwołanie. Izba stwierdziła, że zasadne okazały się trzy zarzuty, zaś 

za  chybione  należało  uznać  siedem  zarzutów.  Odwołanie  okazało  się  zasadne  zatem  w 

stosunku 3/10 i chybione w stosunku 7/10. Kosztami postępowania w części 7/10 obciążono 

zatem  odwołującego,  a  w  części  3/10  -  zamawiającego  Na  koszty  postępowania 

odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez  odwołującego  w  wysokości  7.500  zł  oraz 

koszty poniesione przez odwołującego z tytułu zastępstwa procesowego w wysokości 3.600 

zł.  Oddalono  wniosek  zamawiającego  o  nieuwzględnienie  kosztów  wynagrodzenia 

pełnomocnika  odwołującego,  który  nie  stawił  się  na  rozprawie.  Koszty  wynagrodzenia 

pełnomocnika  odwołującego mogły  dotyczyć  nie tylko reprezentacji na rozprawie,  ale także 

sporządzenia  odwołania.  Wobec  tego  uznano  za  uzasadnione  koszty  wynagrodzenia 

pełnomocnika wynikające ze złożonego rachunku.  

Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości 

11.100  zł  (7.500,00  zł  tytułem  wpisu  i  3.600,00  zł  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika), 

tymczasem  odpowiadał  za  nie  jedynie  do  wysokości  7.770  zł  (11.100,00  zł  x  0,7).  Wobec 

powyższego  Izba  zasądziła  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  3.330,00  zł 

–  7.770,00),  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas 

przez odwołującego a kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku  postępowania  -  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o 

przepis

y § 5 ust. 2 pkt 1, § 5 ust. 3 pkt 1, § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 

r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41 

poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący:      ………………….…