KIO 2367/17 WYROK dnia 22 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 02.01.2018

Sygn. akt KIO 2367/17 

WYROK 

z dnia 22 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Lubomira Matczuk-Mazuś 

Protokolant:         

Marcin Jakóbczyk       

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  22  listopada  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  listopada  2017  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum:  1.  J.  O. 

prowadzący  działalność  gospodarczą pod firmą Usługi  Transportowo-Drogowo-Mostowe 

J. O., ul.

(…), 2. S. G. sp. z o.o., ul. (…) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Generalna  Dyrekcja  Dróg 

Krajowych i Autostrad Oddział w K., ul. (…) 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum: 

1.  A. I. 

prowadząca działalność gospodarczą pod firmą F.T.U.H. „A.” A. I., ul.(…), 2. Z. W. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Firma Transportowo-Usługowo-Handlowa 

I.  E.  Z.  W.,  ul.

(…),  3.  H.  Ł.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

W

ielobranżowy „H.” H. Ł., ul.(…), 4. B. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą 

Ł.  B.  Z.  W.  „D.”,  ul.(…),  5.  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  „D(1)”  Sp.  z  o.o., 

ul.

(…)  –  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego  

orzeka: 

1. oddala 

odwołanie; 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia – konsorcjum: 1. J. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi 

Transportowo-Drogowo-Mostowe J. O., ul.

(…), 2. S. G. sp. z o.o., ul.(…), i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum: 1. J. O. prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Transportowo-Drogowo-Mostowe  J.  O., 


ul.

(…)2. S. G. sp. z o.o., ul.(…), tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  – 

konsorcjum:  1.  J.  O. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Transportowo-Drogowo-Mostowe  J.  O.,  ul.

(…),  2.  S.  G.  sp.  z  o.o.,  ul.  (…)  na  rzecz 

zamawiającego:  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  

w K., ul. 

(…) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia 

–  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w K.                  

Przewodniczący: ……………………….. 


Sygn. akt KIO 2367/17 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  –  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  

w K. 

– prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego  pn. 

„Zimowe  utrzymanie  dróg  krajowych  administrowanych  przez  GDDKiA 

Oddział  w  K.  z  podziałem  na  części”,  numer  referencyjny:  O.KA.D-3.2413.45.2017,  na 

podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej „ustawa 

Pzp”, „ustawa” lub „Pzp”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2017 r. pod numerem 2017/S 146-301827.  

Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Odwołujący  –  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  – 

konsorcjum:  1.  J.  O. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Transportowo-

Drogowo-Mostowe J. O., 2. S. G. sp. z o.o. 

– wniósł na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy Pzp 

odwołanie 

od 

czynności 

zaniechań 

zamawiającego  

w c

zęści nr 6 zamówienia pn. „Zimowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez 

Rejon w 

Zawierciu”.  

Zarzuty 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp: 

1.  art.  7  ust.  1  w  zw.  z art.  89  ust.  1  pkt  4  i  art.  90  ust.  3  przez  naruszenie  zasad  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  w  postaci  uprzywilejowanego 

potraktowania wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, tj. F.T.U.H. A. A. I., 

Firma  Transportowo-

Usługowo-Handlowa  I.  E.  Z.  W.,  Zakład  Wielobranżowy  H.  H.  Ł., 

Zakład  Wielobranżowy  D.  B.  Ł.  oraz  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  D(1)  sp.  z 

o.o., zwanym

i dalej „konsorcjum A.” i dokonania wyboru ich oferty w części 6 zamówienia 

jako  najkorzystniejszej,  pomimo 

że  wykonawca  ten  nie  wykazał,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny;  

2. art. 89 ust. 1 pkt 4 przez jego niezastosowanie i bezprawne zaniechanie odrzucenia oferty 

złożonej przez konsorcjum A., pomimo że zaistniały ku temu ustawowe przesłanki;  

art. 90 ust. 3 przez błędną ocenę wyjaśnień konsorcjum A. i zaniechanie odrzucenia jego 

oferty; 


4.  art. 7 ust. 1 i 3  w zw. z art. 91 ust. 1 przez dokonanie wyboru oferty konsorcjum  A. jako 

najkorzystniejszej  oferty  w  części  6  zamówienia  i  tym  samym  zaniechanie  dokonania 

wyboru oferty złożonej przez odwołującego jako najkorzystniejszej.  

Żądania 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  konsorcjum  A.  w  części  6 

zamówienia;  

2.  wykonania 

zaniechanej  czynności,  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  wykonawcy 

konsorcjum A. 

w części 6 zamówienia jako zawierającej rażąco niską cenę;  

dokonania ponownej oceny ofert i dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty w części 6 

zamówienia;  

oraz o: 

zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  doradztwa  prawnego,  zgodnie  z  fakturą  przedstawioną 

przez o

dwołującego na rozprawie. 

przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  (art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp),  odwołujący  żądał  od 

z

amawiającego  dokonania  czynności  zgodnie  ze  wskazanym  żądaniem  odwołania.

I

nteres w uzyskaniu zamówienia  

Odwołujący  oświadczył,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  w  części  6  oraz 

możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy 

Pzp.  Odwołujący  złożył  ofertę  w  części  6  zamówienia,  która  ostatecznie  została 

sklasyfikowana  na  drugiej  pozycji.  W  części  6  za  ofertę  najkorzystniejszą  uznano  ofertę 

wykonawcy konsorcjum A.

. Więcej ofert w tej części nie złożono. 

Odrzucenie,  zgodnie  z  żądaniem  odwołującego,  oferty  wykonawcy  konsorcjum  An-  Bud  

części 6 zamówienia spowoduje, że oferta odwołującego będzie mogła zostać uznana za 

najkorzystniejszą.  

3.  N

ieprawidłowa  decyzja  zamawiającego  i  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

konsorcjum  A.  w 

części  6  zamówienia,  pozbawiło  odwołującego  możliwości  pozyskania 

zamówienia i korzyści z jego realizacji, co naraża odwołującego na poniesienie szkody. 

Dowód:  kopia  zawiadomienia  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  w  części  6  

z 31.10.2017 r. 

Uzasadnienie  

1. Zarzut naruszenia art. art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp  


W  części  6  zamówienia  zostały  złożone  następujące  oferty,  przy  czym  wartość 

zamówienia w tej części została ustalona przez zamawiającego na kwotę 13 618 854,96 zł 

brutto: 

- konsorcjum A. - 

8 338 926,15 zł brutto; - odwołujący - 11 932 147,58 zł brutto; 

oferta  konsorcjum  A. 

jest  niższa  aż  o  38,77%  od  wartości  zamówienia,  określonej  w  tej 

części przez zamawiającego. 

Z  uwagi  na  występujące  rozbieżności  pomiędzy  złożonymi  ofertami,  a  ustaloną 

wartością  zamówienia,  zamawiający  wezwał  wykonawcę  konsorcjum  A.  do  złożenia 

wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oferty (pismo zamawiającego z dnia 26.09.2017 r.). 

W  piśmie  tym  zamawiający  zwracając  uwagę  na  wskazaną  rażącą  rozbieżność  (zaniżenie  

o  prawie  40%)  oferty  konsorcjum  A. 

od  wartości  zamówienia  oczekiwał  „udzielenia 

wy

jaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów”  dotyczących  wyliczenia  ceny  oferty  konsorcjum  A.. 

Ponadto,  z

amawiający  w  wezwaniu  poprosił  o  „przedstawienie,  w  jaki  sposób”  wykonawca 

ten dokonał kalkulacji oferty, w tym również dla pozycji z Formularza cenowego dot. ciągnika 

z  pługiem.  Zamawiający  oczekiwał  wskazania,  „jakie  elementy/  czynniki  miały  wpływ  na 

wysokość  zaoferowanej  ceny  oferty,  w  tym  w/w  pozycji”.  Ponadto,  zamawiający  oczekiwał 

wyjaśnienia,  czy  wykonawca  „uwzględnił  w  cenie  oferty  wszystkie  wymagania 

Zamawiającego  określone  w  SIWZ  oraz  koszty  związane  z  realizacją  zamówienia,  w  tym  

w  szczególności:  a)  zapewnienie  odpowiedniej  ilości  sprzętu  i  osób  niezbędnych  do 

prawidłowej  realizacji  przedmiotowej  Usługi;  b)  zatrudnienie  na  podstawie  umowy  o  pracę  

(w rozumieniu przepisu art. 22 § 1 Kodeksu pracy), w wymiarze czasu pracy adekwatnym do 

powierzonych  zadań,  osób  wykonujących  w  ramach  niniejszej  Umowy  czynności 

wykonywane przez operatorów sprzętu zimowego utrzymania i kierowców”.  

Zamawiający  w  konkluzji  wezwania  zwrócił  uwagę,  że  „wzywa  do  złożenia  informacji  

w  kwestiach  wskazany

ch powyżej,  ale  również  innych,  które wykonawca  uważa  za istotne, 

mając  na  uwadze  m.in.  zaangażowanie  osobowe,  rzeczowe,  sprzętowe,  finansowe  

i związane z tym niezbędne do poniesienia koszty”. Ponadto, zamawiający wprost wskazał, 

że  te  informacje  i  dowody  mają  stanowić  „wystarczający  materiał  do  sformułowania  przez 

z

amawiającego  oceny  zaoferowanej  w  ofercie  kwoty,  za  którą  wykonawca  ma  zamiar 

wykonać przedmiot zamówienia.” 

1.4.  Wezwanie  z

amawiającego  nie  budzi  wątpliwości,  że  zamawiający  oczekiwał 

przedstawienia  konkretn

ych  informacji  i  dowodów  wskazując:  „...  dlatego  prosimy  

o przesłanie wszystkich informacji oraz dowodów…”.  

Dowód: wezwanie zamawiającego z dnia 26.09.2017 r.  

1.5.  Znamien

ne  przy  ocenie  treści  wezwania  zamawiającego  jest  to,  że  zamawiający 

w  wezwaniu,  dwukrotnie  wskazywał  bezpośrednio,  że  oczekuje  -  obok  wyjaśnień  - 


przedstawienia  dowodów,  chociażby  „dotyczących  wyliczenia  ceny  oferty...”  (tak  str.  1 

wezwania). 

1.6.  Wykonawca  konsorcjum  A. 

złożył  wyjaśnienia,  które  w  zdecydowanym  zakresie 

og

raniczają  się  tylko  do  ogólnikowych  stwierdzeń  oraz  co  bardzo  istotne  -  nie  zawierają 

żadnego  dowodu.  Trudno  uznać,  że  złożone  przez  tego  wykonawcę  wyjaśnienia  są 

rzeczowe,  a  na  pew

no  nie  są  -  jak  oczekiwał  tego  zamawiający  -  poparte  stosownym 

materiałem  dowodowym.  Wykonawca  do  wyjaśnień  załączył  jedynie  10  bardzo  ogólnych 

tabel,  które  ponadto  zawierają  nieprawdziwe  informacje  -  nieznajdujące  odzwierciedlenia  

w  treści  oferty  wykonawcy.  Tabele  te  mają  tak  ogólny  charakter  i  zostały  sporządzone  na 

jednym  -  o

gólnym  wzorze,  że  nie  mogą  być  w  żaden  sposób  pomocne  w  ocenie 

prawidłowości kalkulacji oferty wykonawcy, a tym bardziej nie mogą stanowić oczekiwanych 

przez z

amawiającego dowodów.  

1.7.  Wykonawca  konsorcjum  A.  w 

wyjaśnieniach  opierał  się  bardzo  często  na  ogólnych 

tezach oraz mocno nieostrych sformułowaniach, czy też wręcz niejednokrotnie uchylając się 

od  szczegółowych  wyjaśnień,  czy  od  przedstawienia  oczekiwanych  przez  zamawiającego 

kalkulacji. Przykłady rażącego sposobu wyjaśnienia ceny oferty prezentuje poniższa tabela: 

L.p. Wyjaśnienia konsorcjum A. - w wierszach: 1 - 9;  

Uwagi/ wnioski 

(odwołującego) - w wierszach: Ad 1 - Ad 9:  

„... wycena naszej oferty oparta jest na wieloletnim doświadczeniu poszczególnych 

k

onsorcjantów...  Nadto  od  wielu  lat  realizujemy  usługi  o  podobnym  stopniu  trudności  

i  złożoności,  a  to  pozyskane  bogate  doświadczenie  pozwala  nam  na  bardzo  wiarygodne  

i rzetelne oszacowanie niezbędnych nakładów rzeczowych i finansowych” – tak pkt 1, str. 2 

wyjaśnień. 

Wykonawca wskazuje także, że „.... długoletni okres funkcjonowania naszych firm na rynku 

oraz  stabilna  pozycja  powoduje  istnienie  znikomej  wrażliwości  na  wahania  koniunkturalne  

w  branżach  związanych  z  transportem  i  utrzymaniem  drogowym.  Doświadczenie  

w  świadczeniu  usług  będących  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  skutkuje  właśnie 

prawidłową  kalkulacją  ceny  oraz  znacznie  lepszym  oszacowaniem  przez  nas  ryzyka  

w porównaniu z innymi firmami” – tak pkt 6 wyjaśnień, str. 3. 

Ad  1.  Wykonawca  wbrew  wezwaniu  nie  przedstawia  konkretnych  informacji  

i  dowodów,  ale  poprzestaje  na  ogólnych  sformułowaniach,  że  kwota  jest  „wiarygodnie  

i  rzetelnie”  oszacowana.  Wykonawca  nie  przedstawia  w  swoich  wyjaśnieniach,  a  tym 

bardziej  w  załączonych  tabelach  żadnych  informacji  na  temat  nakładów  rzeczowych,  czy 

finansowych. Ponadto wykonawca - 

powołując się na „wieloletnie doświadczenie” - nie stara 

się  w  żaden  sposób  udowodnić  tego  doświadczenia,  określając  w  szczególności,  kiedy 

dokładnie,  dla  jakiego  zamawiającego,  jakie  realizował  zamówienie.  Takie  informacje  -  

w  kontekście  ogólnikowych  stwierdzeń  -  były  niezbędne,  w  szczególności  wobec 


oczekiwania  z

amawiającego  co  do  przedstawienia  dowodów.  Absolutnie  niedopuszczalne 

jest  w  procedurze  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  -  opartej  faktycznie  na  postępowaniu 

dowodowym  - 

podpieranie  się  wyłącznie  na  swoim  niesprecyzowanym  doświadczeniu  

i  zastąpienie  takimi  ogólnikowymi,  nieostrymi  stwierdzeniami  niezbędnego  do  pozytywnej 

weryfikacji ceny oferty wykonawcy materiału dowodowego, w tym szczegółowych kalkulacji. 

Ob

owiązek  przedłożenia  takich  dowodów  ma  na  celu  poznanie  założeń  wykonawcy  co  do 

kalkulacji  ceny  oferty,  sposobu  przyjętej  metodologii,  aby  następnie  w  kontekście 

przedłożonych  dowodów  ocenić  prawidłowość  kalkulacji  samej  oferty.  Konsorcjum  A.  nie 

podjął jakiejkolwiek próby przedstawienia założeń, jakie przyjął. 

Wykonawca  wskazał,  że  „w  załączeniu  przedkładamy  dowód  potwierdzający 

przyjęcie realnych stawek i kosztów wykonania usługi w postaci kalkulacji ceny oferty, w tym 

również  z  pozycji  z  Formularza  cenowego  dotyczącego  ciągnika  z  pługiem.”  –  pkt  2,  str.  2 

wyjaśnień. 

Ad 2. Wykonawca 

odsyła do bardzo ogólnych tabel wskazując, że to dowody mające 

„potwierdzać  przyjęcie  realnych  stawek  i  kosztów  wykonania  usługi”.  Po  pierwsze,  uznać 

należy, że sporządzone tabele stanowią własne oświadczenia wykonawcy konsorcjum A. i w 

żaden  sposób  nie  mogą  potwierdzać  „realność  stawek  i  kosztów”.  Wykonawca  nie 

prezentuje  jakiegoko

lwiek  dowodu,  potwierdzającego  wskazane  w  tabeli  stawki.  Jedynym 

argumentem  na 

jaki  sobie  wykonawca  pozwolił,  który  jak  się  wydaje  -  miał  potwierdzać 

realność jego założeń - jest porównanie ceny jednostkowej nośnika z pługiem zastosowanej 

przez wykonawcę z ceną odwołującego. Takie podejście - przy wyjaśnianiu ceny oferty jest 

niedopu

szczalne,  szczególnie,  że  zamawiający  wprost  w  wezwaniu  oczekiwał,  że 

wykonawca  wyjaśni  tę  szczególną  pozycję  z  kosztorysu  prezentując  mu  wartościowy 

materiał do oceny prawidłowości tej kalkulacji. 

3. Konsorcjum A. 

w swoich wyjaśnieniach wskazuje, że „Koszty te [wykonania usługi - 

dopisek  o

dwołującego]  obejmują  w  szczególności  koszty  remontów  bieżących,  koszty 

zatrudnienia, koszty pośrednie” – tak str. 2 wyjaśnień, punktor drugi od dołu.  

Ad 3. 

Dużą słabością wyjaśnień konsorcjum A. są - jak wskazano powyżej - sposoby 

przedstawienia  kalkulacji  kosztów  w  postaci  tabelarycznej,  według  jednego  i  bardzo 

ogólnego wzoru. Wykonawca podkreśla, że podstawą kalkulacji były m.in. koszty pośrednie. 

Niestety  w  tabelach  załączonych  do  wyjaśnień  oprócz  sformułowania  „Koszty  pośrednie  - 

40%”  nie  podano  nic  więcej.  Co  bardzo  znamienne,  to  samo  określenie  zostało  faktycznie 

skopiowane  do  każdej  z  załączonych  tabel.  Koszty  pośrednie  są  to  koszty,  których  nie 

można  bezpośrednio  przyporządkować  do  danego  zadania  w  projekcie.  Są  to  koszty 

administracyjne  związane  z  funkcjonowaniem  wykonawcy,  tj.  koszty  zarządu  (koszty 

wynagrodzenia  osób  upoważnionych  do  reprezentowania  wykonawcy),  koszty  personelu 

obsługowego  (obsługa  kadrowa,  prawna,  sekretariat),  koszty  utrzymania  powierzchni 


biurowych  (czynsz,  najem,  opłaty  za  energię  elektryczną,  cieplna,  gazową  i  wodę),  koszty 

materiałów biurowych związanych z obsługą administracyjną projektu. Konsorcjum An- Bud 

w  swoich  kalkulacjach  pominął  natomiast  istotne  koszty,  które  są  i  powinny  być  związane  

z realizacją zamówienia, a których kalkulacja powinna potwierdzać prawidłową wycenę całej 

oferty.  Do  takich  kosztów  (bezpośrednich)  zaliczyć  powinno  się  np.  koszty  związane  

z  viaTOLL,  do  czego  w  ogóle  nie  odnosi  się  wykonawca  (np.  tabela  nr  6  załączona  do 

wyjaśnień). 

4.  Konsorcjum  A.  wskazuje, 

że  „Dane  do  kalkulacji  kosztów  przyjęte  zostały  na 

podstawie rzeczywistych kosztów monitorowanych przez nas w trakcie realizacji poprzednich 

zamówień” – tak str. 2 wyjaśnień, ostatni od dołu punktor. 

Ad 4. 

Wykonawca nie przedstawił żadnych informacji, jakie to zamówienia realizował  

i  które  stały  się  podstawą kalkulacji  jego  oferty  w  tym  postępowaniu,  nie  wskazał  także  na 

przykładowe dowody potwierdzające, że stosowane przez niego w tym postępowaniu stawki 

z  kalkulacji  jego  oferty  były  przez  niego  już  z  powodzeniem  stosowane  w  przeszłości,  np. 

przykłady  rozliczeń,  dokumenty  księgowe  z  wykorzystania  zaangażowanego  podobnego  - 

sprzętu.  

5.  Konsorcjum  A.  wsk

azuje,  że  „…do  pracy  na  nośniku  z  pługiem  i  ciągniku  

z  pługiem  w  okresach  zimy  delegowani  są  pracownicy  na  stałe  zatrudnieni  w  naszych 

firmach na stanowisku kierowcy. Pozwala to na optymalne wykorzystanie tych pracowników, 

ponieważ  w  okresie  wzmożonych  opadów  śniegu  znacznie  ograniczone  są  inne  zlecenia 

tran

sportowe” – tak wyjaśnienia wykonawcy ze str. 3, górny punktor. 

„Podkreślamy,  że  w  cenie  oferty  uwzględniliśmy  wszystkie  wymagania  Zamawiającego 

określone  w  SIWZ  oraz  koszty  związane  z  realizacją  zamówienia,  w  tym  w  szczególności 

zapewnienie  odpowiedniej  ilości  sprzętu  /  osób  niezbędnych  do  prawidłowej  realizacji 

przedmiotowej usługi, a także zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, w wymiarze pracy 

adekwatnym do powierzonych zadań, osób wykonujących w ramach niniejszego zamówienia 

czynności wykonywane przez operatorów sprzętu zimowego utrzymania i kierowców.”  – tak 

pkt 5 wyjaśnień, str. 4.  

„Do  realizacji  zamówienia  zaplanowano  wykorzystanie  wystarczających  zasobów 

sprzętowych,  personalnych,  finansowych,  wobec  czego  zaoferowana  cena  jest  ceną 

gwarantującą  należyte  wykonanie  zamówienia,  ale  również  ceną  realną  głównie  przy 

wykorzystaniu możliwości posiadanych przez konsorcjantów.” – tak str. 4 wyjaśnień. 

Ad 5. 

Wykonawca ogólnikowo powołał się na to, że będzie „delegował pracowników”

nie  wskazując  w  żaden  sposób  -  wbrew  jednoznacznemu  wezwaniu  zamawiającego,  że 

wykonawca  powinien 

„zaangażować  odpowiednią  ilość  sprzętu  i  osób  niezbędnych  do 

prawidłowej realizacji przedmiotowej Usługi” (tak str. 1 wezwania zamawiającego. Celem tak 

postawionego  pytania  było  niewątpliwie  poznanie,  czy  i  w  jaki  sposób  wykonawca 


skalkulował  zaangażowanie  takiego  personelu,  -  z  uwzględnieniem  także  zatrudnienia  na 

umowę  o  pracę  (wezwanie  zamawiającego).  Wykonawca  A.  uchylił  się  tym  samym  -  od 

udzielenia  z

amawiającemu  odpowiedzi  na  pytania  dotyczące  potencjału  sprzętowego  oraz 

kadrowego, co ty

m bardziej uzasadnia podstawę do odrzucenia oferty na podstawie art. 90 

ust.  3  ustawy  Pzp

.  Powyższe  koresponduje  także  w  poglądem  KIO  wyrażonym  w  wyroku  

z 22.04.2014 r. (KIO 716/13), gdzie KIO nakazała odrzucenie oferty wykonawcy, który m.in. 

w  tym  zakresie  uchylił  się  od  wskazania  podstaw  do  kalkulacji  zaangażowania  potencjału 

osobowego  i  sp

rzętowego  (cyt.  z  ww.  uzasadnienia  wyroku  KIO:  „...W  ocenie  Izby 

Zamawiający  uprawniony  był  do  pytania  wykonawcy  o  ten  potencjał  na  gruncie  wezwania  

w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  celem  ustalenia  czy  w  cenie  prawidłowo  skalkulowano 

potencjał  kadrowy  oraz  sprzęt  /  czy  w  konsekwencji  -  po  dokonanej  ocenie  -  można 

stwierdzić,  że  cena  jest  rażąco  niska.  Istotą  tak  zadanego  pytania  -  co  do  potencjału 

kadrowego oraz sprzętu — jest uzyskanie informacji, danych jedynie ilościowych, nie ma zaś 

wymogu  składania  wykazu  osób,  czy  też  wykazu  sprzętu...”.  Konsorcjum  A.  w  swoich 

wyjaśnieniach  w  żadnym  miejscu  nie  wskazała,  jakie  założenia  odnośnie  potencjału 

kadrowego  i  sprzętowego  przyjęto  do  kalkulacji  ceny  oferty.  Lakoniczne  tabele  w  żadnym 

punkcie nie zawierają też takich informacji. 

Ponadto,  wyjaśnienie  rażąco  niskiej  ceny  oferty  wykonawcy  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy 

Pzp  nie  może  opierać  się  jedynie  na  zapewnieniu  wykonawcy,  że  wykona  zamówienie 

zgodnie z SIWZ przy zaangażowaniu odpowiedniego potencjału sprzętowego i osobowego. 

Celem złożenia wyjaśnień jest dostarczenie materiału dowodowego (wyjaśnień i dowodów), 

które  pozwolą  zamawiającemu  na  pozytywną  weryfikację  ceny  oferty  danego  wykonawcy. 

Na  podstawie  tak  sformułowanych,  lakonicznych  wyjaśnień  taka  weryfikacja  w  odniesieniu 

do konsorcjum A. 

jest niemożliwa i niedopuszczalna. 

Przykładowo  tabela  nr  1  załączona  do  wyjaśnień  wskazuje,  że  „Robocizna  -  stawka 

operatora” to 8 125,17 zł/mc. W żaden sposób tabela ta nie precyzuje, jakie założenia przyjął 

wykonawca  konsorcjum  A.

,  tj.  ile  operatorów  przewiduje,  w  jakim  wymiarze  czasu  pracy 

(pełen etat, część etatu, forma zatrudnienia). 

W  tabeli  nr  7  wykonawca  nie  odnosi  się  w  żaden  sposób  -  poza  określeniem  kosztu 

robocizny  - 

do  kosztów  zaangażowania  sprzętu,  paliwa.  A  ponadto,  co  bardzo  znamienne  

i  co  świadczy  o  niechlujnym  przygotowaniu  wyjaśnień  konsorcjum  A.  przewiduje kalkulację 

„zysku  od  zysku”  –  tak  tabela  7,  gdzie  wykonawca  ten  w  pozycji  3  tabeli  wskazuje,  że 

zawarta  tam  pozycja  stanowi  zysk 

–  skalkulowany  od  kosztów  pośrednich  (poz.  2)  oraz... 

samego zysku (poz. 3). 

Ponadto, jak wskazano powyżej, skoro koszty pośrednie są stałymi 

kosztami  wykonawcy,  które  nie  mają  bezpośredniego  pokrycia  w  realizacji  przedmiotu 

zamówienia  i  muszą  być  standardowo  ponoszone  przez  każdego  wykonawcę  jako 


przedsiębiorcę,  to  trudno  mówić,  że  od  kosztu  pośredniego  wykonawca  osiąga  jakikolwiek 

zysk, który pozwala mu zaoferować korzystniejszą od innych cenę oferty. 

Wskazać należy, że prawidłowe wykazanie ilości zaangażowanego sprzętu i operatorów ma 

znaczenie  przy  ocenie  nie  tylko  prawidłowej  kalkulacji  ceny  oferty,  ale  także  pozwala  na 

ocenę,  czy  w  zaoferowanej  cenie  możliwe  będzie  wykonanie  przedmiotu  zamówienia. 

Podkreślenia  wymaga,  że  w  przedmiotowym  zamówieniu  istnieje  wiele  czynników,  które 

mają  wpływ  na  zaangażowanie  sprzętowe  i  osobowe,  jak  chociażby  bardzo  rozproszone 

chodniki  do  utrzymania 

(załącznik  dot. Wykazu chodników  objętych  zimowym  utrzymaniem  

w latach 2014 - 2017 dla zadania pn. 

”Zimowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych 

przez GDDKiA Oddział w K.”

6.  Konsorcjum  A. 

podkreśla  w  swoich  wyjaśnieniach,  że  „Kolejnym  elementem 

mającym  wpływ  na  kalkulację  ceny  jest  fakt,  iż  niemal  cały  potrzebny  do  realizacji 

powyższego zadania sprzęt jest naszą własnością i został już wcześniej zamortyzowany, co 

pozwala  nam  na  zaproponowanie  znacznie  bardziej  konkurencyjnej  ceny  bez  konieczności 

uwzględnienia w niej amortyzacji sprzętu”. – tak str. 3 wyjaśnień pkt 3.  

Ad.  6. 

Wykonawca  poza  tym  ogólnym  zdaniem,  gdzie  posługuje  się  przy  tym 

nieostrymi 

sformułowania,  jak  „niemal  cały”,  „znacznie  bardziej”  w  żaden  sposób  nie 

podejmuje nawet próby do przedstawienia jakiejkolwiek kalkulacji, chociażby procentowej, co 

do  zaangażowania zamortyzowanego sprzętu. Nie podaje także na  ile ten  „zamortyzowany 

sprzęt”  pozwolił  mu  (chociażby  „procentowo”  osiągnąć  niższą  cenę  oferty.  Odwołujący  jest 

także  przedsiębiorcą  zaangażowanym  w  podobne  realizacje  od  wielu  lat  i  także  ma 

zamortyzowany,  własny  sprzęt  -  stąd  też  powoływanie  się  na  takie  ogólne  sformułowania 

powinny zostać podparte stosownymi wyliczeniami oraz zgodnie z żądaniem zamawiającego 

- dowodami. 

7.  Konsorcjum  A. 

wskazuje,  że  „Istotnym  uwarunkowaniem  pozwalającym  na 

optymalizację  kosztów  jest  również  okoliczność,  iż  wszyscy  konsorcjanci  realizujący 

niniejsze  zamówienie  mają  swoje  siedziby  i  bazy  na  terenie  Województwa  Śląskiego,  co 

pozwoli również ograniczyć koszty, bowiem zamówienie realizowane jest na terenie Ś.” – tak 

pkt 5 w

yjaśnień, str. 3. 

Ad  7. 

Sama  lokalizacja  siedzib  członków  konsorcjum  nie  jest  i  nie  powinna  być 

potwierdzeniem  realności  kalkulacji  ceny  oferty  konsorcjum  A..  Na  marginesie  wskazać 

należy,  że  podmioty  tworzące  konsorcjum  odwołującego  także  posiadają  siedziby  lub 

oddziały na Ś. (R. - dowód stanowi załączony do odwołania wyciąg z KRS spółki S. G. sp. z 

o.o.  oraz  C.  - 

siedziba  Usługi  Transportowo-Drogowo-  Mostowe  J.  O.).  Takie  ogólne 

stwierdzenie  konsorcjum  A.  powinno 

być  wnikliwie  sprawdzone  przez  zamawiającego  w 

kontekście  wymagań  zamawiającego  z  OPZ  (str.  4),  gdzie  zamawiający  postawił  istotne 

wymogi  zwi

ązane  z  realizacją  zamówienia.  Zamawiający  wskazał  w  OPZ,  że  „Z  uwagi  na 


zachowanie  przejezdności  drogi  krajowej  nr  78  w  okresie  zimowym  w  rejonie  Żerkowic 

dzielnicy  miejscowo

ści  Zawiercie  wymaga  się  od  Wykonawcy  posiadania  podpunktu 

zimowego utrzymania 

w  max.  o

dległości  5  km  od  G.”.  Dokonana  analiza  odległości 

siedzib członków konsorcjum A. wskazuje, że są one zlokalizowane w odległości od 40 km 

(jeden  konsorcjant)  do  oko

ło  80  km  (pozostali  konsorcjanci)  -  w  załączeniu  dowodów 

wydruków  z  Google  Maps  wizualizujący  wskazane  odległości.  Powołanie  się  więc  przez 

konsorcjum 

A. 

na 

lokalizację 

siedzib  

w  żaden  sposób  nie  uzasadnia  w  odniesieniu  do  powyższego  wymogu  z  OPZ  możliwości 

za

oferowania  szczególnie  niższej  ceny  oferty,  a  co  najważniejsze  rodzi  wątpliwości,  czy 

wykonawca skalkulował w treści swojej oferty „podpunktu zimowego utrzymania w odległości 

max 5 km od G.

”. 

8.  Wykonawca  A. 

wskazuje,  że  Ważnym  elementem  w  optymalizacji  naszych 

kosztów  jest  również  fakt,  iż  składając  ofertę  zaplanowaliśmy  wykonać  zamówienie  

w większości siłami własnymi” – tak pkt 5 wyjaśnień, str. 3. 

 Ad  8. 

Wykonawca  podając  taką  informację,  nie  wskazuje  chociażby,  jaki  odsetek 

usług  będzie  związany  z  podwykonawstwem.  Sformułowanie  „w  większości”  pozwala 

stwierdzić,  że  będą  zaangażowane  zewnętrzne  podmioty  (sprzętowe  i/lub  kadrowe)  do 

realizacji  zamówienia.  Wykonawca  A.  nie  określa,  jakie  odsetek  -  chociażby  procentowy  - 

u

sług  będzie  podzlecany  i  czy  zaangażowanie  takich  podmiotów  trzecich  znalazło 

odzwierciedlenie kalkulacji ceny oferty.  

9.  Konsorcjum  A.  w  tabeli  nr  9  - 

Ustawienie  i  utrzymanie  zasłony  przeciwśnieżnej  / 

materiał Wykonawcy / [mb] wskazał, że jego koszt w tej pozycji wynosi 9,68 zł/ mc. 

Ad 9. 

Wykonawca przedstawiając tę ogólną kalkulację podał całkowicie inną stawkę 

niż została zaoferowana w ofercie (tj. 9,68 zł zamiast 9,00 zł). 

1.8.  Konsorcjum  A. 

podsumowując  swoje,  zawarte  na  niespełna  4  stronach  wyjaśnienia, 

wskazało, że  „długoletni okres funkcjonowania naszych firm na rynku oraz stabilna pozycja 

powoduje 

istnienie 

znikomej 

wrażliwości 

na 

wahania 

koniunkturalne  

w  branżach  związanych  z  transportem  i  utrzymaniem  drogowym.  Doświadczenie  

w  świadczeniu  usług  będących  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  skutkuje  właśnie 

prawidłową  kalkulacją  ceny  oraz  znacznie  lepszym  oszacowaniem  przez  nas  ryzyka  

w  porównaniu  z  innymi”.  Trudno uznać,  że brak przedłożenia jakiegokolwiek  wiarygodnego 

dowodu,  a  oparcie  s

ię  jedynie  na  bardzo  ogólnikowych  wyjaśnieniach  wykazało  realność 

ceny  oferty  konsorcjum  A.  Zaoferowanie  ceny  odbi

egającej  o  prawie  40%  od  wartości 

zamówienia  określonej  przez  zamawiającego  powinno  wymagać  większej  staranności  

w przygotowaniu wyjaśnień, a przede wszystkim pokazanie realności poczynionych założeń. 


1.9  Wykonawca  konsorcjum  A. 

nie  udowodnił  jednoznacznie,  że  jego  cena  ofertowa  jest 

realna, wiarygodna i że będzie wystarczająca by wykonać przedmiot zamówienia zgodnie z 

wymaganiami SIWZ. W związku z powyższym zachodzi przesłanka do odrzucenia oferty na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp. 

1.10  Przy  ocenie  wyjaśnień  konsorcjum  A.  uszło  niewątpliwie  uwadze  zamawiającego,  że 

art. 90 ust. 3 ustawy Pzp jest także samodzielną podstawą odrzucenia oferty wykonawcy, w 

kontekście art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. „Dzieje się tak w sytuacji, gdy w wyniku wezwania 

zostały co prawda złożone wyjaśnienia, ale ich treść nie odnosi się do wszystkich elementów 

cenotwórczych  jakie  zgodnie  z  żądaniem  zamawiającego  miały  być  zaprezentowane.  W 

takich okolicznościach organizator postępowania może nie dysponować wszystkimi danymi, 

jakich wymagał w ce/u wykazania, iż cena ofertowa nie jest rażąco niska, a równocześnie nie 

będzie  przekonany  co  do  tego,  że  wynagrodzenie  jest  w  istocie  rażąco  niskie. 

Nieprzedstawienie  kalkulacji  ceny  zgodnie  z  oczekiwaniami  zamawiającego  może 

uniemożliwić  pozytywną  weryfikację  wyjaśnienia...  Także  w  takiej  sytuacji  zamawiający 

winien odrzucić ofertę...”. Powyższe stanowisko potwierdza wyrok KIO z dnia 20 maja 2010 

r. (sygn. akt 

KIO 730/10), w którym czytamy m.in. „w konsekwencji, oferta wykonawcy, który 

nie  złożył  wyjaśnień,  bądź  złożył  wyjaśnienia  niewystarczające,  powinna  podlegać 

odrzuceniu.

”  

Stąd  też  brak  przedstawienia  oczekiwanych  przez  zamawiającego  dowodów  

i  założeń  kalkulacji  ceny  oferty  (wskazanych  pozycji  kosztorysowych)  konsorcjum  A.,  czy 

wskazanie  na  konkretne  czynniki  cenotwórcze,  jakie  spowodowały  określenie  przez  tego 

wykonawcę ceny oferty na danym poziomie, nie może być zastąpione jedynie lakonicznymi 

wyjaśnieniami, opierającymi się na „wieloletnim doświadczeniu” i „optymalne zaangażowanie 

potencjału  sprzętowego,  czy  osobowego”  bez  jakiegokolwiek  ich  uprawdopodobnienia,  

w  połączeniu  z  przedstawionymi  dowodami,  do  których także  wprost  w  swej  treści  referuje 

przepis art. 90 ust. 3 ustawy 

Pzp. Mając na uwadze powyższe, zamawiający miał obowiązek 

odrzucić  ofertę konsorcjum  A.,  gdyż  wykonawca  ten  nie  wykazał  w  żaden  sposób,  że jego 

cena  o

fertowa  jest  realna,  wiarygodna  i  że  będzie  wystarczająca  by  wykonać  przedmiot 

zamówienia zgodnie z wymaganiami SIWZ. 

Konstrukcja przepisów zawartych w art. 90 ustawy Pzp pozwala na postawienie tezy, że 

zwrócenie  się  do  wykonawcy  o  złożenie  wyjaśnień  należy  rozumieć  jako  przyjęcie 

domniemania, że cena oferty jest rażąco niska, bądź taka rażąco niska cena może wystąpić 

w  ofercie  wykonawcy.  Takie  domniemanie  uzasadnia  w  niniejszym  przypadku 

rażące 

odstępstwo  ceny  oferty  konsorcjum  A.  od  wartości  zamówienia,  na  co  wprost  wskazał  

w  wezwaniu  sam  z

amawiający,  oczekując  także  przedstawienia  stosownych  dowodów 

(dwukrotnie w wezwaniu odwołując się do konieczności ich przedstawienia).  


Ciężar  wykazania,  że  cena  oferty  jest  realna,  spoczywa  na  wezwanym  do  złożenia 

wyjaśnień wykonawcy, co obecnie wynika wprost z przepisu art. 90 ust. 2 ustawy Pzp. Może 

on  wykorzystać  to  wezwanie  do  obalenia  domniemania  w  drodze  złożenia  odpowiednich 

wyjaśnień  i  przedstawienia  stosownych  dowodów.  Za  taką  koncepcją  opowiadała  się  też 

wielokrotnie  KIO.  I  tak,  w  wyroku  z  24.06.2010  r.  (

KIO  1157/10)  Izba  stwierdziła,  że 

„wystąpienie  do  wykonawcy  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustanawia  domniemanie  zaoferowania 

ceny  rażąco  niskiej  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  W  związku  z  ustanowieniem 

domniemania wystąpienia ceny rażąco niskiej, przy udzielaniu wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 

1, do

wód braku zaoferowania ceny rażąco niskiej spoczywa na wykonawcy”. Wcześniej takie 

stanowisko Izba zajmowała w  wyroku z 17.10.2008 r. (KIO 1068/08) i z 23.12.2008 r. (KIO 

1443/08),  stwierdzając,  że  wystąpienie  do  wykonawcy  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustanawia 

domniemanie  prawne  (preasumptio  iuris)  za

proponowania  w  ofercie  ceny  rażąco  niskiej  

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Wyjaśnienia  wykonawcy  mają  doprowadzić  do 

obalenia  tego  domniemania,  a  ciężar  złożenia  wyczerpujących  wyjaśnień,  że  oferta  nie 

zawiera ceny rażąco niskiej, obciąża wykonawcę (S.O. w Częstochowie w wyr. z 1.4.2005 r., 

VI  Ca  464/05).  Wykonawca  powinien  przedstawić  dowód  na  twierdzenie  przeciwne  

powinien  wykazać,  że  możliwe  i  realne  jest  rzetelne  wykonanie  zamówienia  za 

zaproponowaną cenę (wyr. KIO z 26.1.2010 r., KIO 1701/09). 

Ze  względu  na  to,  że  celem  złożenia  wyjaśnień  jest  wzruszenie  przyjętego 

domniemania,  mus

zą  one  być  konkretne,  wyczerpujące  i  rzeczywiście  uzasadniające 

podaną  w  ofercie  cenę.  Jak  stwierdził  S.O.  w  Warszawie  w  wyroku  z  5.1.2007  r.  (V  Ca 

2214/06,  niepubl.),  nie 

jest  wystarczające  złożenie  jakichkolwiek  wyjaśnień,  lecz  wyjaśnień 

odpowiednio  umotywowanych,  przekonujących,  że  zaproponowana  oferta  nie  zawiera 

rażąco  niskiej  ceny.  Zdaniem  sądu,  „intencją  ustawodawcy  przy  wprowadzaniu  instytucji 

wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ustawy  Pzp  było  danie  oferentowi  możliwości  uchronienia  się 

przed odrzuceniem oferty z uwagi na podejrzenie zamieszcz

enia w niej rażąco niskiej ceny”. 

Takie stanowisko wynika z art. 90 ust. 3, a zupełnie jednoznacznie z ust. 4. Skutkiem tego 

jest  obow

iązek  odrzucenia  oferty,  jeżeli  wyjaśnienia  nie  zostaną  złożone,  albo  swoją 

lakonicznością  i  brakiem  wskazania  obiektywnych  czynników  potwierdzą,  że  przyjęte 

domniemanie rażąco niskiej ceny jest zasadne. Podobne zdanie wyrażała wielokrotnie KIO, 

podnosząc  w  wyrokach,  że  wykonawca  powinien  złożyć  wyczerpujące  wyjaśnienia  

i  udowodnić  realność  zaoferowanej  ceny  (np.  wyr.  z  23.12.2008  r.,  KIO  1443/08)  oraz 

udowodnić,  że  jego  cena  jest  wiarygodna,  tzn.,  że  z  tytułu  realizacji  zamówienia  

i  pozyskanego  za  nie  wy

nagrodzenia,  przy  zachowaniu  należytej  staranności,  wykonawca 

nie będzie ponosił strat (wyr. z 28.1.2010 r., KIO 1746/09).  

Wskazać  należy,  że  wykonawca,  który  składa  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej 

ceny,  powinien  bowiem 

wskazać,  co  spowodowało  obniżenie  ceny,  jak  również  w  jakim 


stopniu wskazany czynnik wpłynął na jej obniżenie. Udzielone wyjaśnienia mają potwierdzić, 

że  złożona  oferta  jest  rzetelnie  przygotowana,  a  cena  prawidłowo  oszacowana  (wyr.  

z  19.1.2010  r.,  KIO  1

902/09).  Delegacja  nieokreślonej  ilości  osób  i  optymalne 

zaangażowanie  sprzętu  nie  mogą  uzasadniać  realności  ceny  i  zastępować  obowiązku 

przedłożenia kalkulacji oraz dowodów w tym zakresie. 

Ustawa  Pzp  regulując  instytucję  wyjaśnień  ma  na  celu  ustalenie,  czy  oferta  zawiera 

rażąco niską cenę. Zamawiający korzysta z tej regulacji, w sytuacji, kiedy cena oferty wydaje 

się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego 

co do możliwości  wykonania przedmiotu  zamówienia zgodnie z  wymaganiami. Wyjaśnienia 

konsorcjum A., aby 

mogły zostać uznane za prawidłowe, powinny potwierdzać realność ceny 

oraz wykonan

ie przedmiotu zamówienia za cenę ofertową bez ryzyka ponoszenia strat. Tego 

niestety w złożonych wyjaśnieniach nie można dostrzec.  

KIO  w  swoim  orzecznictwie  wskazywała  wielokrotnie  także,  że  zamawiający,  gdy 

otrzyma odpowiedź na swoje wezwanie kierowane do wykonawcy w trybie art. 90 ust. 1 Pzp, 

powinien  poddać  ją  bardzo  wnikliwej  analizie.  Przede  wszystkim  w  pierwszej  kolejności 

powinien ustalić, czy taką odpowiedź można w ogóle uznać za wyjaśniania składane przez 

wykonawcę  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp.  Nie  każde  pismo  składane  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  z

amawiającego  może  być  uznane  za  takie  wyjaśnienia.  Prawidłowo  złożone 

wyjaśnienia  muszą  spełniać  wymagania  określone  w  art.  90  ust.  1  Pzp  i  pozwalać 

z

amawiającemu na dokonanie oceny w takim zakresie jak wynika to z art. 90 ust. 2 Pzp. Nie 

jest zatem wystarczające nazwanie pisma „wyjaśnieniami” czy powołanie się w jego treści na 

art.  90  ust.  1  Pzp.  Dla uzasadnienia  takiego twierdzenia  można  przywołać  orzeczenie  KIO  

z dnia 12 października 2009 r. (sygn. akt: KIO 1415/09) oraz orzeczenie KIO z dnia 17 marca 

2009 r. (sygn. akt KIO 262/09). 

W  przedmiotowym  postępowaniu  stwierdzić  należy  w  pierwszej  kolejności,  że 

z

amawiający  zastosował  procedurę  wynikającą  z  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  i  wezwał 

konsorcjum  A. 

do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  oferty.  Wezwanie  miało  bardzo 

konkretny  charakter,  na  co  wskazują  chociażby  postawione  konkretne  pytania 

z

amawiającego co do określonych pozycji z kosztorysu ofertowego konsorcjum A..  

1.19  Na  tak  sprecyzowane  oczekiwania  o

dwołujący,  jak  wskazano  wyżej,  złożył  bardzo 

ogólne  wyjaśnienie  merytoryczne  i  nie  przedstawił  żadnego  dowodu  i  oczekiwanych 

kalkulacji  szczegółowych  (te  przedstawione  w  tabelarycznej  postaci  opierają  się  także  na 

innych  niż  wskazane  w  ofercie  stawkach).  Dla  udowodnienia  realności  ceny  nie  jest 

wystarczające  złożenie  jakichkolwiek  wyjaśnień  referujących  chociażby  do  wieloletniego 

doświadczenia  wykonawcy,  ale  konieczne  jest  przedstawienie  dowodów,  które  w  sposób 

obiektywny  i  jednoznaczny  mogą  zostać  uznane  za  materiał  faktycznie  potwierdzający 

możliwość  zaoferowania  badanej  ceny,  a  tym  samym  możliwość  należytego  wykonania 


całości przedmiotu zamówienia, a nie co najwyżej przyjętych własnych założeń, które mogą 

się nie potwierdzić, za tą cenę. 

1.20  Wobec  p

owyższych  argumentów  i  dowodów  zamawiający  miał  obowiązek  odrzucić 

ofertę odwołującego, czemu uchybił.  

Mając na uwadze powyższe, odwołujący wniósł jak na wstępie.  

Załączniki (merytoryczne): (…)  

Kopia zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej w części nr 6 z 31.10.2017 r. 

6.  Kopia  wezwania  z

amawiającego z dnia 26.09.2017 r. oraz kopia odpowiedzi konsorcjum 

A. z dnia 29.09.2017 r.  

Kopie wydruków z Google Maps wizualizujące odległości od siedzib konsorcjantów A. do 

G.  

Wykaz chodników objętych zimowym utrzymaniem w latach 2014 - 2017 dla zadania pn. 

„Zimowe  utrzymanie  dróg  krajowych  administrowanych  przez  GDDKiA  Oddział  

w K.

.” 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  złożonej  na  rozprawie,  wniósł  

o oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego.  

W  uzasadnieniu  odpowiedzi  wskazał  przyczyny  powodujące  bezzasadność 

odwołania, podnosząc w pierwszej kolejności, różnice w treści przepisów art. 90 ust. 1 i ust. 

1a  ustawy  Pzp,  skutkujące  odmiennymi  obowiązkami  i  uprawnieniami  zamawiającego, 

stosownie  do  z

aoferowanych  w  postępowaniu  cen  ofert  i  wartości  zamówienia  ustalonego 

przez  zamawiającego  z  uwzględnieniem  należnego  podatku  od  towarów  i  usług.  Wskazał 

kryterium  arytmetyczne 

–  kwotę  13 618 854,96  zł  (wartość  zamówienia  powiększona  

o  należny  podatek  od  towarów  i  usług);  kryterium  cen  ofert  –  10 135 536,87  zł  (średnia 

arytmetyczna  cen  wszystkich 

(2)  złożonych  ofert).  Podniósł,  że  w  sprawie  wystąpiły 

okoliczności,  o  jakich  stanowi  przepis  art.  90  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp,  stąd  zwrócił  się  

z wezwaniem do wykonawcy 

– pismo z dnia 26 września 2017 r.  

W  dalszej  kolejności  pisma  przedstawił  ocenę  wyjaśnień  jako  uzasadniających  

w  sposób  jasny  i  przejrzysty,  że  oferta  przystępującego  została  skalkulowana  racjonalnie  

i  prawidłowo.  Wskazał,  że  informacje  o  kalkulacji  ceny  stanowiące  odpowiedzi  na  zadane  

w  wezwaniu  pytania,  nie  pozostawiają  wątpliwości  zamawiającego,  co  do  możliwości 

realizacji  zamówienia  za  cenę  ofertową,  w  sposób  staranny,  z  uwzględnieniem  wszystkich 

elementów przedmiotu zamówienia oraz warunków jego realizacji określonych w SIWZ. 

Stwierdził,  że  przeanalizował  wyjaśnienia  i  dowody  przedstawione  przez 

przystępującego i na tej podstawie uznał, że cena oferty nie jest rażąco niska. 

Przedstawione  informacje  są  wiarygodne  i  wskazują  na  możliwość  zrealizowania 

zamówienia  zgodnie  ze  złożoną  ofertą.  W  szczególności  ma  znaczenie  kalkulacja  kosztów  


z  uwzględnieniem  zamortyzowanego  sprzętu;  specyfika  realizacji  usług  powodująca 

optymalizację  odpowiedniego  wykorzystania  osób  zatrudnionych  na  stanowiskach 

kierowców;  uwzględnienie  wieloletniego  doświadczenia  wykonawców  tworzących 

konsorcjum  w  realizacji  usług  zimowego  utrzymania  dróg,  w  tym  również  na  rzecz 

zamawiającego. 

Informacje  o  kalkulacji  ceny  oferty  poparte  dołączonymi  tabelami  i  wyliczeniami 

przedstawionymi w załącznikach, uznał za wystarczające i niebudzące wątpliwości. 

W  ocenie  zamawiającego,  przystępujący  wykazał,  ze  cena  oferty  nie  jest  rażąco 

niska.  

Podniósł,  że  analiza  cen  jednostkowych  wskazuje,  że  przystępujący  wycenił 

indywid

ualnie  poszczególne  pozycje  Formularza  cenowego  z  uwzględnieniem  specyfiki 

usług, w oparciu o doświadczenie oraz przewidywane warunki terenowe i klimatyczne. 

Podkreślił,  że  w  odniesieniu  do  usług  będących  przedmiotem  zamówienia  nie 

obowiązują  żadne  oficjalne  katalogi  cenowe,  a  kalkulacje  wykonawców  mają  charakter 

indywidualny z uwzględnieniem obiektywnych czynników wpływających na oferowaną cenę. 

Zatem 

uznał,  że  nie  wystąpiły  okoliczności  skutkujące  odrzuceniem  oferty  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp.  Skoro  najkorzystniejsza 

oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, nie ma mowy 

o naruszeniu zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wybór oferty 

odbył  się  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp  oraz  opisami  zamieszczonymi  w  SIWZ,  nie 

doszło również do naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp. 

Wykonawcy 

zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego (przystępujący) – wnieśli w zgłoszeniu przystąpienia o oddalenie odwołania 

wskazując,  że  zaskarżone  czynności  zamawiającego,  są  zgodne  z  przepisami  Pzp. 

Zamawiający  wybierając  ofertę  wykonawców  jako  nie  zawierającą  rażąco  niskiej  ceny,  nie 

dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp wskazanych w odwołaniu.  

W uzasadnieniu pisma p

rzystępujący wskazał. 

P

rzedstawił wyjaśnienia wraz z własnymi kalkulacjami w granicach odpowiadających 

wezwani

u, w którym nie wskazano na jakiś konkretny sposób przedstawienia kalkulacji ceny. 

Przy

stępujący wykonał uproszczoną kalkulację, a zarazem obrazującą sposób w jaki dokonał 

kalkulacji ceny oferty, w tym dla wskazanej w wezwaniu pozycji ciągnika z pługiem. Powołał 

się na wyrok Izby z dnia 15 czerwca 2015 r., sygn. akt 1147/15 – [konkluzja - dowody składa 

się w zakresie żądanym, a nie na wszystko]. 

Z przedstawionych wyjaśnień wynika, że cena oferty nie jest ceną zaniżoną, nie jest 

ceną nierealną,  więc słuszna  jest  ocena  zamawiającego  złożonych wyjaśnień.  Podniósł,  że 

cena  zakłada  również  osiągnięcie  zysku.  Wykazał  również  posiadanie  niezbędnego 


potencjału  technicznego  w  postaci  sprzętu  oraz  zatrudniania  odpowiedniego  zasobu 

pracowników, dysponowanie znacznym doświadczeniem w realizacji tego rodzaju zamówień.  

Wskazał  orzecznictwo,  co  do  pojęcia  ceny  rażąco  niskiej  –  wyroki  Izby:  

z 1 lutego 2016 r., sygn. akt KIO 44/16; z 24 października 2016 r., sygn. akt KIO 1887/16. 

Odnośnie  podkreślanego  w  odwołaniu  nie  przedstawienia  stosownego  materiału 

dowodowego,  a  także  opierania  się  na  ogólnych  tezach  oraz  mocno  nieostrych 

sformułowaniach,  przystępujący  wskazał,  że  sama  konstrukcja  postępowania  zmusza  do 

pewnego  stopnia  uogólnienia,  podając  jako  przykład  stawkę  dla  danego  typu  sprzętu  – 

nośnik  z  pługiem  i  posypywarką  wykonawcy  (16  sztuk),  przy  braku  wymogu  aby  solarka  

i  nośnik  były  tego  samego  rodzaju  i  wyprodukowane  w  tym  samym  roku,  a  jedynie  by 

mieściły się w szerokich ramach SIWZ. 

Podniósł  również  kwestię  dysponowania  przez  zamawiającego  dokumentami 

dotyczącymi środków technicznych i informacjami co do podstawy dysponowania środkami – 

na podstawie wyjaśnień złożonych na wezwanie z 16 października 2017 r. (inne wezwanie). 

Wskazał, że członkowie konsorcjum świadczą taką usługę na rzecz zamawiającego od 2008 

r. Brak podpunktu utrzymania zimowego w odległości 5 km od G., wskazywany w odwołaniu, 

jest  nieprawdą. Wykonawcy  posiadają  stosowne  umowy  na  udostępnienie  przedmiotowych 

baz. Koszty związane z V. mają znikomy wpływ na cenę oferty (jt. jeden krótki odcinek drogi 

z całej sieci dróg objętych ofertą). Koszty zostały skalkulowane jako koszty pośrednie.  

Krajowa Izba Odwoławcza, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołujący  spełnia  przesłanki  z  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  uprawniające  go  do 

wniesienia odwołania. 

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum: 1. A. I. - 

firma 

F.T.U.H. „A.” A. I., 2. Z. W. - Firma Transportowo-Usługowo-Handlowa I. E. Z. W., 3. H. 

Ł.  -  firma  Zakład  Wielobranżowy  „H.”  H.  Ł.,  4.  B.  Ł.  -  firma  Ł.  B.  Z.  W.  „D.”,  5. 

Przedsiębiorstwo  Usługowo-Handlowe  „D(1)”  Sp.  z  o.o.  –  zgłaszający  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  na  skutek  skutecznego 

przystąpienia stali się uczestnikami postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 2 i 3 ustawy 

Pzp)

, zwanymi dalej „konsorcjum A.” lub też „przystępującym”.

Odwołanie  zostało  rozpoznane  na  rozprawie  w  granicach  przedstawionych  w  nim 

zarzutów – art. 192 ust. 7 Pzp. 

Po przeprowadzeniu 

postępowania dowodowego Izba uznała, że odwołanie podlega 

oddaleniu. 


Odwołanie  dotyczy  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego  na  podstawie 

oceny wyjaśnień złożonych na wezwanie zamawiającego wystosowane na mocy art. 90 ust. 

1  Pzp,  w  sytuacji,  gdy  wezwanie  zamawiającego  zostało  oparte  na  przesłankach 

ustawowych, o których stanowi przepis art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp. 

Co do 

wartości zamówienia ustalonej przez zamawiającego i powiększonej o należny 

podatek od towarów i usług, stanowiącej kwotę 13 618 854,96 zł; cen dwóch ofert złożonych 

w  postępowaniu  (konsorcjum  A.  -  8  338  926,15  zł;  odwołujący  -  11  932  147,58  zł); 

procentowej  różnicy  ceny  oferty  przystępującego  i  kwoty  ustalonej  przez  zamawiającego 

(38,77%), nie ma w sprawie sporu.    

Zamawiający wezwał przystępującego na podstawie art. 90 ust. 1a oraz art. 87 ust. 1 

ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia ceny 

oferty  w  celu  ustalenia 

czy  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  oraz  czy  uwzględnia  wszystkie  wymagania  zawarte  w  SIWZ  –  wskazując 

procentową  różnicę  ceny  oferty  w  stosunku  do  wartości  zamówienia  (brutto)  38,77%  oraz 

zakres  wezwania 

–  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami,  i  zamieszczając  informację,  że  zgodnie  

z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny 

spoczywa na wykonawcy 

(pismo z dnia 26 września 2017 r.).  

Przystępujący złożył wyjaśnienia – pismo z 29 września 2017 r., część opisowa str. 1 

,  w  której  zamieścił  wyjaśnienia  nawiązujące  i  odpowiadające  treści  wezwania 

zamawiającego. 

Do wyjaśnień dołączył 10 tabel przedstawiających:  

-  kalkulacje  poz.  1-6:  1) 

uśrednionej  ceny  jednostkowej  ryczałtu  miesięcznego  zimowego 

utrzymania  dróg  dla  16  nośników  z  solarką  i  pługiem  wykonawcy;  2)  uśrednionej  ceny 

jednostkowej  ryczałtu  miesięcznego  zimowego  utrzymania  dróg  dla  2.  zestawów 

autostradowyc

h,  tj.  nośnika  z  solarką  i  pługami  wykonawcy;  3)  uśrednionej  ceny 

jednostkowej  ryczałtu  miesięcznego  zimowego  utrzymania  dróg  dla  4.  nośników  z  pługiem 

wykonawcy;  4)  uśrednionej  ceny  jednostkowej  ryczałtu  miesięcznego  dla  2.  ciągników  

z  pługiem  wykonawcy;  5)  uśrednionej  ceny  jednostkowej  ryczałtu  miesięcznego  dla  3. 

ładowarek z obsługą wytwórni solanki; 6) uśrednionej ceny jednostkowej za 1 km pracy przy 

odśnieżaniu  i  zwalczaniu  gołoledzi  dla  1  jednostki  sprzętowej;  oraz  7)  odśnieżanie  

i  zwalczanie  gołoledzi  chodników,  ścieżek  rowerowych,  kładek  dla  pieszych  (m2);  

8)  ustawienie  i  utrzymanie  zasłony  przeciwśnieżnej/materiał  zamawiającego/;  9)  ustawienie  

i  utrzymanie  zasłony  przeciwśnieżnej/materiał  wykonawcy  (mb);  10)  demontaż  zasłony 

przeciwśnieżnej (mb).  


Ocena 

wyjaśnień wraz z uznaniem, że nie potwierdzają one rażąco niskiej ceny oferty 

przystępującego, znalazła wyraz w czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty 

przystępującego  jako  najkorzystniejszej  (Informacja  zamawiającego  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej z dnia 31.10.2017 r.). 

Wskazane w podstawach prawnych zarzutów przedstawionych w odwołaniu przepisy 

ustawy Pzp

, stanowią: 

- art. 7  

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  

sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami 

ustawy;  

- art. 89  

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  4)  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  

w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

- art. 90  

Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco 

niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

przez zama

wiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający zwraca się 

o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  wyliczenia  ceny  lub 

kosztu,  w  szczególności  w  zakresie:  1)  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia, 

wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania 

zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów 

pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę 

(Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265); 2) pomocy publicznej udzielonej 

n

a  podstawie  odrębnych  przepisów;  3)  wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  

i  przepisów  o  zabezpieczeniu  społecznym,  obowiązujących  w  miejscu,  w  którym 

realizowane  jest  zamówienie;  4)  wynikającym  z  przepisów  prawa  ochrony  środowiska;  

5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

1a. 

W przypadku, gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od:  

1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej 

przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej 

cen  wszystk

ich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  


o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności  oczywistych, 

które nie wymagają wyjaśnienia;  

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa 

na wykonawcy. 

Zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli 

dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;  

- art. 91. 1. 

Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert 

określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Na  podstawie  ustalonego  materiału  dowodowego  i  przepisów  ustawy  Pzp,  Izba 

wskazuje,  że  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu 

spoczywa na wykonawcy  (art. 90 ust. 2 Pzp) i 

ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco 

niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy,  który  ją  złożył,  jeżeli  jest  stroną  albo  uczestnikiem 

postępowania odwoławczego (art. 190 ust. 1a pkt 1 Pzp).  

Nie  zwalnia  to  jednak  odwołującego  z  obowiązku:  wykazania  niezgodności  

z  przepisami  ustawy  czynności  zamawiającego  podjętej  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  lub  zaniechania  czynności  (art.  180  ust.  1  Pzp);  wskazania  odwołania 

zawierającego  zwięzłe  przedstawienie  zarzutów,  określającego  żądanie  oraz  wskazywanie 

okoliczności  faktycznych  i  prawnych  uzasadniających  wniesienie  odwołania  (art.  180  ust.  3 

Pzp); 

wskazywania dowodów dla stwierdzenia faktów, z których wywodzi skutki prawne (art. 

190 ust. 1 Pzp).  

Odwołujący,  kwestionując  czynność  zamawiającego,  nie  przedstawił  dowodu  dla 

stwierdzenia  faktów  przedstawionych  w  odwołaniu  -  Dowodami  są  w  szczególności 

dokumenty,  zeznania  świadków,  opinie  biegłych  oraz  przesłuchanie  stron  (art.  190  ust.  

Pzp)

Odwołujący  podkreślając,  że  wyjaśnienia  przystępującego  nie  odpowiadają 

wyjaśnieniom  według  jego  koncepcji,  nie  podniósł  skutecznie  zarzutu  nie  udzielenia  

wy

jaśnień,  a  twierdzenie,  że  ocena  wyjaśnień  wraz  z  dowodami  własnymi  przystępującego 

potwierdza 

rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  nie  zostało 

udowodnione dowodami załączonymi do odwołania – wydruki z Google Maps. Załączony do 

odwołania  wykaz  chodników  (…),  wobec  braku  tezy  dowodowej,  nie  odniósł  oczekiwanego 

skutku. 

Słusznie zamawiający podniósł, że odwołujący wskazał czego, w jego ocenie, brakuje 

w wyjaśnieniach przystępującego, nie odniósł się natomiast do oceny zamawiającego. 


Odwołujący  nie  zwrócił  uwagi,  że  wezwanie  zamawiającego  wynikało  z  innych 

przesłanek niż wskazał w odwołaniu. Poza kwestią prawną pozostają okoliczności faktyczne 

od

powiadające  przesłankom  wynikającym  z  przywołanych  przepisów.  Zamawiający 

jednoznacznie oświadczył, że nie miał najmniejszych wątpliwości co do realności ceny oferty 

przystępującego. Wezwanie z dnia 26 września 2017 r. było wynikiem wyłącznie przesłanki 

arytmetycznej  wynikającej  z  art.  90  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp.  Wyjaśnienia  wraz  ze 

wskazanymi  informacjami  zawartymi  w  tabelach  były  w  zupełności  wystarczające  dla 

uznania, że cena nie jest rażąco niska. 

W  opinii  UZP  (uzp.gov.pl)  pt. 

„Badanie  rażąco  niskiej  ceny  oferty  po  nowelizacji” 

wskazano: 

Sztywna  reguła  30%  (cena  badanej  oferty  niższa  o  tę  wartość  od  wartości 

szacunkowej zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert) nakazująca 

obligatoryjnie  badanie  oferty  zostaje  złagodzona.  Nowe  rozwiązania  w  tym  zakresie 

wprowadzone  art.  90  ust.  1a  ustawy  Pzp  pozwalają  zamawiającym  każdorazowo  na 

indywidualną ocenę każdego przypadku powzięcia wątpliwości co do rażąco niskiej ceny. 

Przepis art. 

90 ust. 3 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiającego do odrzucenia oferty, 

gdy  wykonawca  nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wraz  ze  złożonymi 

wyjaśnieniami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niska  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia.  Zmiana  przepisów  art.  90  Pzp  powoduję,  że  częściowe 

uzasadnienie  i  przywołane  orzecznictwo  w  odwołaniu  nie  może  stanowić  argumentów 

korzystnych dla odwołującego. 

Z  wyjaśnień  przystępującego  dotyczących  ceny  jego  oferty,  treści  uzasadnienia 

przedstawianego 

w toku postępowania odwoławczego, w świetle wyjaśnień złożonych przez 

zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  na  rozprawie  -  nie  można  uznać,  że 

wyjaśnienia przystępującego potwierdziły rażąco niską cenę jego oferty. Nie można również 

uznać, że przystępujący nie złożył wyjaśnień. Wskazana omyłka w wyjaśnieniach (tabela 9), 

nie stanowi o niemożności oceny wyjaśnień, nie podlegają one rygorom przypisanym treści 

oferty. Wyjaśnienia ocenia się zgodnie z art. 90 Pzp. 

W świetle aktualnego orzecznictwa, wytycznych wynikających z dyrektyw, opinii UZP 

– wskazujących na możliwość powtórzenia w uzasadnionych przypadkach wyjaśnienia ceny 

oferty,  brak  jest  podstaw  do  nakazania  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  przystępującego  

w  części  6  zamówienia  na  podstawie  art.  90  ust.  3  Pzp  i  tym  samym  uznania  ceny  jako 

rażąco  niskiej  ze  skutkiem  z  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp.  W  tej  sytuacji  nie  doszło  też  do 

naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 1 ust. 1 Pzp. 

Reasumując, Izba orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  192  ust.  9  

i  10  ustawy  Pzp  stosownie  do  jego  wyniku,  z  uwzględnieniem  przepisów  rozporządzenia 

Pre

zesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238, z późn. zm.). Do kosztów postępowania odwoławczego 

Iz

ba  zaliczyła  wpis  uiszczony  przez  odwołującego  w  kwocie  15  000  zł  oraz  zasądziła  na 

rzecz  zamawiającego  uzasadnione  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości 

określonej na podstawie rachunku przedłożonego do akt sprawy, w kwocie 3 600 zł z tytułu  

wynag

rodzenia pełnomocnika. 

Przewodniczący:     ………………………………