KIO 2429/16 WYROK dnia 5 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2429/16 

WYROK 

z dnia 5 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:   

Klaudia  Szczytowska  -  Maziarz

Justyna Tomkowska 

Protokolant:             Sylwia Jankowska  

 
po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  4  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  grudnia  2016  r.    przez 
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Konsorcjum Firm: 1) MWM Elektro 

Sp. z o.o. w Trzebini, 2) ENSTER Sp. z o.o. w Krakowie reprezentowane przez M. B. - 

pełnomocnika  Konsorcjum  adres  do  doręczeń:  MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.,                   

ul.Słowackiego  49,  32-540  Trzebinia  w  postępowaniu  prowadzonym  przez

Kopalnia  Soli 

Bochnia, ul. Campi 15, 32-700 Bochnia 

przy  udziale  wykonawcy  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.,  ul.  Rymera  40c,  44-270  Rybnik 
zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 
zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  z  15.12.2016  r.,  nakazuje  powtórzenie  czynności  badania            

i oceny ofert, w ramach której nakazuje Zamawiającemu wykluczenie OPA-ROW Sp. 

z  o.o.  na  podstawie  art.  24  ust.1  pkt  12 w  zw.  z  art.  22  ust.1  pkt  2  i  art.  22  ust.1  b             


pkt 3 Prawa Zamówień Publicznych oraz odrzucenie jego oferty na podstawie art. 24 

ust.  4  Prawa  Zamówień  Publicznych,  jako  skutek  przedmiotowego  wykluczenia,  

z  uwagi  na  potwierdzenie  się  zarzutów  odwołania  opartych  na  tych  podstawach 

prawnych,  jak  i  zarzutu  naruszenia  art.  91  ust.1  i  art.  26  ust.  1  Prawa  Zamówień 

Publicznych,  oddala  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.1  pkt  17,  jak  i  art.  89  ust.1  pkt  5 

Prawa  Zamówień  Publicznych,  jako  dotyczący  w  tym  ostatnim  wypadku  przepisu 

odnoszącego się do postępowań wieloetapowych.     

2.  kosztami postępowania obciąża Kopalnię Soli Bochnia, ul. Campi 15, 32-700 Bochnia 

i:   

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 
(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  Konsorcjum 

Firm: 1) MWM Elektro Sp. z o.o. w Trzebini, 2) ENSTER Sp. z o.o. w Krakowie 

reprezentowane przez M. B. - pełnomocnika Konsorcjum adres do doręczeń

MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.,  ul.  Słowackiego  49,  32-540  Trzebinia  tytułem  wpisu 

od odwołania; 

zasądza  od  Kopalni  Soli  Bochnia,  ul.  Campi  15,  32-700  Bochnia  na  rzecz 

Konsorcjum  Firm:  1)  MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.  w  Trzebini,  2)  ENSTER  Sp.               

z o.o. w Krakowie reprezentowane przez M. B. - pełnomocnika Konsorcjum 

adres  do  doręczeń:  MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.,  ul.  Słowackiego  49,  32-540 

Trzebinia kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 

zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu 
zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  
w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnowie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2429/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn. Modernizacja maszyny wyciągowej szybu „Campi", nr sprawy 7/2016, 
zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot 
Europejskich za numerem 2016/S 193-348159 z 06.10.2016 r., przez Kopalnia Soli Bochnia, 
ul. Campi 15, 32-700 Bochnia zwane dalej: „Zamawiającym” 

W dniu 15.12.2016 r. (faxem i e-mailem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty 

najkorzystniejszej – OPA-ROW Sp. z o.o. Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła 
oferta:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Konsorcjum  firm:  1)  MWM 
Elektro Sp. z o.o. w Trzebini, 2) ENSTER Sp. z o.o. w Krakowie reprezentowane przez M. B. 
-  pełnomocnika  Konsorcjum  adres  do  doręczeń:  MWM  Elektro  Sp.  z  o.o.  
ul.  Słowackiego  49,  32-540  Trzebinia  zwanego  dalej:  „Konsorcjum  MWM  Electro”  albo 

„Odwołującym”.  

W  dniu  23.12.2016  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  opatrzone 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego  certyfikatu  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej)   
Konsorcjum  MWM  Electro  wniosło  odwołanie  na  w/w  czynność  i  zaniechania                                        
z 15.12.2016 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 23.12.2016 r. (faxem).  
Zarzucił, że Zamawiający naruszył przepisy: 
1.  art.  22  ust.  1  pkt  2)  i  art.  22  ust.  1b  pkt  3)  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) zwanej dalej: 

„Pzp”, poprzez błędne uznanie przez Zamawiającego, iż OPA-ROW Sp. z o.o. wykazała 

spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  
i zawodowej w zakresie doświadczenia oraz przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12) Pzp poprzez 
zaniechanie wykluczenia OPA-ROW Sp. z o.o. z postępowania, mimo że wykonawca ten 
nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności 
technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia, 

2.  art.  24  ust.  1  pkt  17)  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  OPA-RÓW  Sp.  z  o.o.  

z  postępowania,  mimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 
przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny 


wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia, 

3.  art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty OPA-ROW 

Sp.  z  o.o.,  mimo  że  oferta  ta  została  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego 
wykluczeniu z postępowania, 

4.  art. 91 ust. 1 i art. 26 ust. 1 Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty OPA-ROW 

Sp.  z  o.o.,  mimo  że  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału                            
w  postępowaniu  dotyczącego  doświadczenia  i  podlegał  wykluczeniu  z  postępowania,  
a jego oferta odrzuceniu. 

Wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  dokonanego  wyboru  oferty, 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  wykluczenia  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  
i odrzucenia oferty tego wykonawcy. Ponadto wnosimy o  zobowiązanie  Zamawiającego do 
zwrotu  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego.  Wnosił  
o  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego,  w  szczególności  z  dokumentów  powołanych  w  odwołaniu,  na  wskazane  
w odwołaniu okoliczności. 

W  dniu  15.12.2016  r.  Zamawiający  przesłał  Odwołującemu  faksem  zawiadomienie  

o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez OPA-ROW Sp. z o.o. Przedmiotem 
zamówienia  jest  modernizacja  maszyny  wyciągowej  typu  BB-3500/DC-4m/s  zabudowanej  
w  górniczym  wyciągu  szybowym  szybu  „Campi",  polegająca  na  wymianie  układu  zasilania, 
sterowania, kontroli i nadzoru nad pracą zespołu napędowego (pkt lll.l SIWZ). Zgodnie z pkt 
V.1.3)  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SIWZ”,  o  udzielenie 
zamówienia  mogą  się  ubiegać  Wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  dotyczące  zdolności 
technicznej  i  zawodowej.  Zamawiający  wymagał  w  szczególności,  by  wykonawca  spełniał 
minimalne  warunki  umożliwiające  realizację  zamówienia  na  odpowiednim  poziomie  jakości 
dotyczące m.in. doświadczenia, tj. by wykonawca w okresie ostatnich 3 lat przed upływem 
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 
wykonał  należycie  usługi  określone  w  przedmiocie  zamówienia,  tj.  prace  związane  
z modernizacją lub zabudową części elektrycznej w zakresie układów zasilania, sterowania, 
kontroli  i  nadzoru  nad  pracą  zespołu  napędowego  w  dwubębnowej  maszynie  wyciągowej 
oraz  na  prace  związane  ze  sterowaniem  układu  automatycznego  rozsprzęglania  bębnów 
nawojowych o łącznej wartości nie mniejszej niż 1500 000 złotych brutto. W dniu 31.10.2016 
r., Zamawiający udzielił wyjaśnień treści SIWZ. Jeden z wykonawców zadał pytanie o treści: 

„Punkt  V.1.3  tiret  pierwsze  SIWZ  (opis  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczący 

doświadczenia)  -  prosimy  o  potwierdzenie,  czy  Zamawiający  wymaga,  by  opisane  w  tym 

punkcie  SIWZ  prace  dotyczyły  dwubębnowych  maszyn  wyciągowych  zabudowanych                     

i  uruchomionych  w  obiektach  (zakładach)  górniczych"  (Pytanie  nr  2).  Zamawiający  udzielił 


następującej  odpowiedzi:  „Tak,  Zamawiający  wymaga,  aby  opisane  w  punkcie  V.1.3)  tiret 

pierwszy  S1WZ  prace  (wykonane  usługi)  dotyczyły  dwubębnowych  maszyn  wyciągowych 

zabudowanych i uruchomionych w obiektach (zakładach) górniczych". Termin składania ofert 

upływał  w  dniu  10.11.2016  r.  (pkt  XIII.1  SIWZ).  Oferty  złożyli  Odwołujący  i  OPA-ROW  Sp.  
z  o.o.  Zgodnie  z  pkt  XVI  SIWZ,  oferty  miały  zostać  ocenione  z  zastosowaniem  dwóch 
kryteriów:  cena  (waga  90%)  i  gwarancja  (waga  10%).  Odwołujący  zaoferował  wykonanie 
zamówienia  za  cenę  w  wysokości  1  584  486  zł  brutto  i  okres  gwarancji  wynoszący  36 
miesięcy  oraz  otrzymał  92,44  pkt.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  zaoferowała  cenę  w  wysokości 
1451400  zł  brutto  i  okres  gwarancji  wynoszący  36  miesięcy  oraz  otrzymała  100  pkt.  Przy 
zastosowaniu  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  SIWZ  oferta  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  jest 
zatem  korzystniejsza.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  nie  załączyła  do  oferty  oświadczenia,  że  nie 
podlega wykluczeniu  z postępowania i spełnia  warunki udziału  w postępowaniu, złożonego  
w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (tzw, formularz JEDZ). Pismem  
z  15.11.2016  r.  Zamawiający  wezwał  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  powyższego 
oświadczenia na formularzu JEDZ, a OPA-ROW Sp. z o.o. uzupełniła ten dokument w dniu 
18.11.2016 r. W części IV „Kryteria kwalifikacji" - C „Zdolność techniczna i zawodowa" w pkt 
1b  formularza  JEDZ  (str.  13)  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  ujęła  zadanie  o  nazwie  „Wykonanie, 

dostawa,  montaż  i  uruchomienie  technologicznej  maszyny  wyciągowej  dwubębnowej 

przeznaczonej  do  głębienia,  pogłębiania,  zbrojenia  szybów  oraz  innych  prac  szybowych"

zrealizowane  dla  odbiorcy  KOPEX  -  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  w  okresie  od 
12.06.2015  r.  do  21.12.2015  r.  Pismem  z  21.11.2016  r.,  Zamawiający,  działając  na 
podstawie  art.  26  ust.  1  Pzp,  wezwał  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  oświadczeń  
i  dokumentów  w  celu  wykazania  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym 
warunku  dotyczącego  wymaganego  doświadczenia.  Pismem  datowanym  na  24.11.2016  r. 
OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  przedłożyła  dokumenty,  w  tym  celem  wykazania  spełniania  warunku 
dotyczącego  doświadczenia  przedłożyła  referencję  z  19.10.2016  r.  znak:  DEM.JG. 
1270/2016 wystawioną przez KOPEX - Przedsiębiorstwo Budowy Szybów S.A (Załącznik nr 
2 do pisma z 24.11.2016 r.). Wystawca tych referencji zaświadczył, że w ramach zadania pt. 

„Wykonanie,  dostawa,  montaż  i  uruchomienie  technologicznej  maszyny  wyciągowej 

dwubębnowej  przeznaczonej  do  głębienia,  pogłębiania,  zbrojenia  szybów  oraz  innych  prac 

szybowych",  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  w  ramach  Etapu  II  wykonała  m.in.  prace  związane  

z zabudową części elektrycznej w zakresie układów zasilania, sterowania, kontroli i nadzoru 
nad pracą zespołu napędowego w dwubębnowej maszynie wyciągowej oraz prace związane 
z  zabudową  układu  wykonawczego  i  sterowania  automatycznego  rozsprzęglania  bębnów 
nawojowych.  Zgodnie  z  treścią  referencji,  maszyna  wyciągowa  została  poddana  próbom 
funkcjonalnym  i  została  uruchomiona.  Pismem  z  30.11.2016  r.,  znak:  P1N/KW/5319/2016 
Zamawiający  zwrócił  się  do  wystawcy  referencji,  tj.  spółki  KOPEX  -  Przedsiębiorstwo 


Budowy  Szybów  S.A.,  z  zapytaniem,  czy  wykonywane  prace  wskazane  w  przedmiotowych 
referencjach 

dotyczyły 

dwubębnowej 

maszyny 

wyciągowej 

automatycznym 

rozsprzęglaniem  bębnów  nawojowych,  zabudowanej  i  uruchomionej  w  obiekcie  (zakładzie) 
górniczym  oraz  wskazanie  zakładu  górniczego,  w  którym maszyna  ta  została  zabudowana  
i  uruchomiona.  KOPEX  -  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  udzieliło  odpowiedzi 
pismem  datowanym  na  09.12.2016  r.,  znak  DEM/1402/2016.  Zgodnie  z  tym  pismem 
wykonana  i  dostarczona  przez  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  maszyna  została  uruchomiona                      
i  poddana  próbom  funkcjonalnym,  a  próby  zostały  przeprowadzone  na  terenie  OPA-ROW. 
Zabudowa  i  uruchomienie  dwubębnowej  maszyny  w  górniczym  wyciągu  szybowym  jest 
przedmiotem III Etapu robót, który nie został jeszcze zrealizowany. Termin wykonania Etapu 
Ili  mija  z  końcem  2017 r. W dniu  15.12.2016 r. Zamawiający  wybrał  jako  najkorzystniejszą 
ofertę  złożoną  przez  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  W  uzasadnieniu  wyboru  oferty  Zamawiający 
podał, iż „Wymieniony Wykonawca spełnia warunki określone w postępowaniu, a jego oferta 

jest zgodna z zapisami SIWZ."

  Uzasadnienie zarzutów naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2) i art. 22 ust. 1b pkt 3) oraz art. 

24  ust.  1  pkt  12)  Pzp.  Biorąc  pod  uwagę  opisany  powyżej  stan  faktyczny,  OPA-ROW  Sp.             
z  o.o.  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  wymaganego 
doświadczenia,  określonego  w  pkt  V.1.3)  SIWZ,  który  był  przedmiotem  wyjaśnień 
Zamawiającego z 31.19.2016 r. Wykonana przez OPA-ROW Sp. z o.o. maszyna wyciągowa 
nie została bowiem zabudowana i uruchomiona w obiekcie (zakładzie) górniczym. Ponadto 
usługa,  na  którą  powołała  się  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  celem  wykazania  spełniania  warunku 
dotyczącego  posiadanego  doświadczenia,  nie  została  jeszcze  ukończona.  Podkreślił,  że               
w  pkt  V.1.3)  SIWZ  Zamawiający  wymagał,  by  wykonawca  wykonał  należycie  „usługi 

określone  w  przedmiocie  zamówienia",  a  przedmiot  zamówienia  polega  na  modernizacji 

maszyny  wyciągowej  zabudowanej  w  górniczym  wyciągu  szybowym  (pkt  Ill.l  SIWZ). 
Wyjaśnić w tym miejscu należy ponadto, że górniczy wyciąg szybowy jest obiektem zakładu 
górniczego (§ 30 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 28 czerwca 2002 r. w sprawie 
bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia 
przeciwpożarowego  w  podziemnych  zakładach  górniczych).  Zestawienie  powyższych 
postanowień SIWZ, tj. pkt Ill.l i V.1.3 (gdzie Zamawiający odsyła do przedmiotu zamówienia) 
potwierdza,  że  Zamawiający  wymagał  doświadczenia  polegającego  na  wykonaniu  usług 
określonych  w  pkt  V.1.3  SIWZ,  dotyczących  maszyny  zabudowanej  w  górniczym  wyciągu 
szybowym.  Ponadto  w  wyjaśnieniach  do  treści  SIWZ  w  dniu  31.10.2016  r.  Zamawiający                        
w  sposób  jednoznaczny  potwierdził,  że  usługi  określone  w  pkt  V.1.3)  SIWZ mają  dotyczyć 
maszyny  wyciągowej zabudowanej i uruchomionej w obiekcie (zakładzie) górniczym. Treść 
tych  wyjaśnień  koreluje  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  który  polega  na  modernizacji 
maszyny wyciągowej zabudowanej w górniczym wyciągu szybowym. Wyjaśnienia są również 


spójne  z  treścią  pkt  V.1.3)  SIWZ,  gdzie  Zamawiający  wymagał,  by  wykonawca  wykonał 
należycie „usługi określone w przedmiocie zamówienia". Wszystkie odpowiedzi i wyjaśnienia 
do  SIWZ  ze  swej  istoty  uzupełniają  treść  SIWZ  i  są  wiążące  dla  wykonawców  na  równi                  
z postanowieniami SIWZ. Podkreślić należy, że powyższe wyjaśnienia nie zostały udzielone 
w  ostatniej  chwili,  lecz  na  10  dni  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Ponadto 
wyjaśnienia do SIWZ w tym postępowaniu były nieliczne i nie były obszerne. Wykonawcy nie 
zostali zatem zaskoczeni treścią wyjaśnień i powinni wziąć je pod uwagę przy sporządzaniu 
ofert.  Istotne  jest  również,  iż  żaden  z  wykonawców  zainteresowanych  złożeniem  oferty                       
w postępowaniu nie złożył odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej zarówno  wobec treści 
pkt V.1.3) SIWZ, jak i wobec treści wyjaśnień udzielonych przez Zamawiającego co do tego 
punktu.  Zwrócił  uwagę,  że  wymóg  ten  nie  powinien  budzić  żadnych  wątpliwości 
wykonawców. Zarówno  Odwołujący, jak i OPA-ROW Sp. z o.o. prowadzą prace na terenie 
zakładów  górniczych,  a  tym  samym  pojęcie  obiektu  (zakładu)  górniczego  jest  im  znane.                
W szczególności zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 18 ustawy 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne  
i  górnicze,  zakładem  górniczym  jest  wyodrębniony  technicznie  i  organizacyjnie  zespół 

ś

rodków  służących  bezpośrednio  do  wykonywania  działalności  regulowanej  tą  ustawą                        

w  zakresie  wydobywania  kopalin  ze  złóż,  a  w  podziemnych  zakładach  górniczych 
wydobywających  węgiel  kamienny  wraz  z  pozostającym  w  związku  technologicznym                         
z  wydobyciem  kopaliny  przygotowaniem  wydobytej  kopaliny  do  sprzedaży,  podziemnego 
bezzbiornikowego  magazynowania  substancji,  podziemnego  składowania  odpadów  albo 
podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym wyrobiska górnicze, obiekty budowlane, 
urządzenia  oraz  instalacje.  Ponadto,  jak  wskazano  powyżej,  górniczy  wyciąg  szybowy  jest 
obiektem zakładu górniczego. Działalności w powyższym zakresie może być wykonywana po 
uzyskaniu  koncesji,  która  uprawnia  do  wykonywania  działalności  w  oznaczonej  przestrzeni 
(art.  21  ust.  1  i  ust.  5  ustawy  Prawo  geologiczne  i  górnicze).  Z  pisma  KOPEX  - 
Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  z  09.12.2016  r.  jednoznacznie  wynika,  iż  maszyna 
wyciągowa  wykonana  przez  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  nie  została  jeszcze  zabudowana                       
i  uruchomiona  w  zakładzie  górniczym.  Biorąc  pod  uwagę  powołane  powyższe  przepisy 
prawa  górniczego,  uruchomienie  i  przeprowadzenie  prób  maszyny  wyciągowej  na  terenie 
OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  nie  może  być  uznane  za  uruchomienie  i  przeprowadzenie  prób                    
w obiekcie (zakładzie) górniczym. Wprawdzie przyjętą na rynku praktyką jest, że wykonawca 
maszyny  wyciągowej najpierw montuje ją i próbnie uruchamia na swoim terenie, a dopiero 
potem maszyna jest zabudowywana na kopalni i uruchamiana w ruchu zakładu górniczego. 
Warunki  panujące  na  terenie  zakładu  wykonawcy  nie  pozwalają  jednakże  na 
przeprowadzenie wszystkich prób niezbędnych do sprawdzenia, że maszyna będzie działać 
prawidłowo, w szczególności: 


-  optymalizacji  napędu  górniczego  wyciągu  szybowego  poprzez  parametryzację  nowo 
zabudowanego przekształtnika tyrystorowego, 

wykonania  prób  uwzględniających  specyfikę  oraz  warunki  panujące  na  obiekcie  oraz 

parametryzacji  regulatora  jazdy,  w  tym  wyznaczenia  stref  charakterystycznych  dla  wyciągu 
szybowego,  w  których  maszyna  wyciągowa  -  sterowana  przez  nowy  układ  regulacji  - 
powinna przyspieszać, zwalniać i zatrzymywać się, 

wykonania  prób,  wytworzenia  sygnałów  dla  układu  sterowania  i  zabezpieczeń  na 

podstawie  sygnałów  pobranych  z  pracującego  obiektu  jakim  jest  górniczy  wyciąg  szybowy 
oraz zintegrowania go z istniejącym urządzeniem sygnalizacji i łączności szybowej, 

wykonania 

prób 

funkcjonalnych 

zespołu 

sterowania 

hamulcem 

maszyny                                    

z uwzględnieniem faktycznego stanu technicznego napędu hamulca, 

wykonania  prób  statycznych  hamulca  maszyny  wyciągowej  z  uwzględnieniem 

rzeczywistego, maksymalnego obciążenia, 

wykonania  prób  dynamicznych  hamulca  maszyny  wyciągowej  wpływających 

bezpośrednio na bezpieczeństwo transportowanych turystów, 

wykonanie  prób  zmodernizowanego  układu  wysprzęgania  bębnów  z  uwzględnieniem 

specyfiki hamulca maszyny wyciągowej, 

wykonania  prób  łączności  i  sterowania  wykorzystując  nowe  urządzenie  do 

bezprzewodowego nadawania sygnałów z naczyń wyciągowych oraz jego parametryzację, 

dostosowania zabudowy pulpitu sterowniczego wraz z fotelem maszynisty uwzględniając 

poprawną ergonomię pracy maszynisty wyciągowego. 

Dopiero  zabudowanie  maszyny  wyciągowej  i  jej  uruchomienie  w  warunkach 

rzeczywistych  w  zakładzie  górniczym  pozwala  przeprowadzić  próby  niezbędne  dla 
potwierdzenia  funkcji  użytkowych  i  poprawności  zastosowanych  rozwiązań  technicznych. 
Ponadto  zabudowa  i  uruchomienie  maszyny  wyciągowej  w  ruchu  zakładu  górniczego 
wymaga uprzedniego uzyskania decyzji Prezesa WUG o jej dopuszczeniu do ruchu (art. 113 
ust.  2  ustawy  z  9  czerwca  2011  r.  Prawo  geologiczne  i  górnicze).  Przyjętą  praktyką  jest 
również,  iż  Prezes Wyższego  Urzędu  Górniczego  przed  wydaniem  decyzji  o  dopuszczeniu 
do ruchu nakazuje przeprowadzenie prób maszyny wyciągowej w ruchu zakładu górniczego 
(art.  113  ust.  9  powyższej  ustawy).  Uwzględniając  uregulowania  prawne  oraz  wymogi 
bezpieczeństwa,  nie  można  stawiać  znaku  równości  między  uruchomieniem  i  próbami 
maszyny wyciągowej na terenie wykonawcy a zabudową, uruchomieniem i próbami maszyny 
w  zakładzie górniczym. W tym kontekście zrozumiałe są określone w SIWZ wymagania co 
do  posiadania  doświadczenia  w  wykonaniu  prac  dotyczących  maszyny  zabudowanej                     
i uruchomionej w obiekcie (zakładzie) górniczym, a nie u wykonawcy. Wymagania te zostały 
potwierdzone wyjaśnieniami Zamawiającego z 31.10.2016 r. Dodatkowo zgodnie z pismem 
KOPEX - Przedsiębiorstwo Budowy Szybów S.A. z 09.12.2016 r., zabudowa i uruchomienie 


maszyny wyciągowej wykonanej przez OPA-ROW Sp. z o.o. ma dopiero nastąpić w ramach 
III Etapu robót. Zadanie realizowane przez OPA-ROW Sp. z o.o. nie zostało zatem jeszcze 
ukończone.  Zważywszy,  że  przedmiotem  tego  zadania  nie  są  świadczenia  okresowe  lub 
ciągłe,  również  z  powodu  braku  jego  zakończenia  nie  może  ono  stanowić  potwierdzenia 
posiadania przez OPA-ROW Sp. z o.o. wymaganego doświadczenia (przynajmniej do daty 
wykonania  tego  świadczenia  w  całości). W  tej  sytuacji  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  nie  wykazała 
spełniania warunku udziału w postępowaniu.  

W  ocenie  Odwołującego  nie  ma  podstaw  do  wezwania  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  do 

uzupełnienia  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp.  W  dokumencie  JEDZ, 
stanowiącym  wstępne  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  OPA-
ROW  Sp.  z  o.o.  wykazała  bowiem  realizację  tylko  jednego,  spornego,  zamówienia  dla 
KOPEX  Przedsiębiorstwa  Budowy,  Szybów  SA.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  była  wzywana  na 
podstawie  art.  26  ust.  3  Pzp  do  uzupełnienia  formularza  JEDZ,  ponieważ  nie  załączyła  go  
w ogóle do oferty. OPA-ROW Sp. z o.o. została również wezwana na podstawie art. 26 ust. 1 
Pzp  do  złożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  
w postępowaniu. W ocenie Odwołującego dokumenty składane w odpowiedzi na wezwanie  
z  art.  26  ust.  1  Pzp  mają  potwierdzać  okoliczności  podane  wstępnie  w  formularzu  JEDZ, 
który w tym przypadku był już przedmiotem wezwania z art. 26 ust. 3 Pzp. W okolicznościach 
tej sprawy uzupełnienie dokumentów mogłoby polegać jedynie na wskazaniu innego zadania 
niż  pierwotnie  ujęte  w  formularzu  JEDZ,  a  tym  samym  sprowadzałoby  się  do  ponownego 
złożenia  wykazu  wykonanych  zamówień  stanowiącego  element  formularza  JEDZ,  który 
podlegał już uzupełnieniu. Tym samym OPA-ROW Sp. z o.o. nie może już być wezwana do 
uzupełnienia  braków  w  tym  zakresie  i  podlega  wykluczeniu  z  postępowania.  Zaniechanie 
przez  Zamawiającego  wykluczenia  wykonawcy,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków, 
stanowi naruszenie przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12) Pzp. 
 

  Uzasadnienie  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17)  Pzp.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o. 

przedstawiła ponadto informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, ponieważ składając 
oświadczenie na formularzu JEDZ potwierdziła, iż spełnia warunek udziału w postępowania 
dotyczący doświadczenia, a sporne zadanie wykazane w cz. IV.C formularza JEDZ spełnia 
wymogi Zamawiającego w tym zakresie (zgodnie z art. 25a ust. 1 Pzp taki jest bowiem cel 
składania  tego  oświadczenia).  Dopiero  korespondencja  między  Zamawiającym  a  KOPEX 
Przedsiębiorstwem Budowy Szybów SA ujawniła, że prace wykonane przez OPA-ROW Sp.  
z o.o. nie spełniają wymogów Zamawiającego, ponieważ nie dotyczą maszyny zabudowanej 
i  uruchomionej  w  obiekcie  (zakładzie)  górniczym.  Przedstawienie  powyższych  informacji 
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o 
udzielenie  zamówienia.  Zamawiający  wymagał  bowiem  wykazania  wykonania  co  najmniej, 
jednej usługi spełniającej wymagania określone w SIWZ. Skoro zadanie ujęte w formularzu 


JEDZ  przedstawionym  przez  OPA-ROW  nie  spełniało  tych  wymagań,  to  OPA-ROW  nie 
wykazała  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  i  powinna  być  wykluczona                          
z postępowania. Podanie powyższych informacji było  wynikiem co najmniej lekkomyślności 
lub  niedbalstwa  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  Zamawiający  w  dniu  31.10.2016  r.  jednoznacznie 
wyjaśnił,  że  wymagane  przez  niego  doświadczenie  ma  dotyczyć  maszyny  zabudowanej                  
i  uruchomionej  w  obiekcie  (zakładzie)  górniczym.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  jako  wykonawca 
powinna  była  wziąć  te  wyjaśnienia  pod  uwagę  przy  sporządzaniu  oferty,  a  ich 
nieuwzględnienie świadczy o jej lekkomyślności lub niedbalstwie, zwłaszcza, że wyjaśnienia i 
zmiany SIWZ były nieliczne, a wyjaśnienia zostały udzielone z odpowiednim wyprzedzeniem.  
 

  Uzasadnienie  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  4  i  art.  89  ust.  1  pkt  5  Pzp.  Jak 

wskazano  powyżej,  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  nie  wykazała  spełniania  warunków  udziału  
w  postępowaniu  oraz  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawiła  informacje 
wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 
podejmowane  przez  zamawiającego.  Podlega  zatem  wykluczeniu  z  postępowania  na 
podstawie art.,24 ust. 1 pkt 12), i 17) Pzp. Ofertę  wykonawcy  wykluczonego uznaje się za 
odrzuconą (art. 22 ust. 4 Pzp), a Zamawiający  odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez 
wykonawcę  wykluczonego z udziału  w postępowaniu o udzielenie  zamówienia publicznego 
(art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp). Także ten zarzut jest zatem uzasadniony. 
 

  Wybór oferty OPA-ROW Sp. z o.o. narusza również art. 91 ust. 1 i art. 26 ust. 1 Pzp. 

Zgodnie z art. 26 ust. 1 Pzp, Zamawiający przed udzieleniem zamówienia powinien zbadać, 
czy  wykonawca,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  spełnia  warunki  udziału                       
w  postępowaniu.  Natomiast  w  tym  przetargu  Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  złożonej 
przez  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  który 
podlega  wykluczeniu.  Podkreślił,  że  Zamawiający  jest  związany  postanowieniami  SIWZ  na 
takich  samych  zasadach  jak  wykonawcy  i  nie  może  odstępować  od  wymagań  określonych  
w  specyfikacji,  w  szczególności  powinien  wykluczyć  wykonawcę,  która  nie  spełnia  jednego  
z  warunków  określonych  w  SIWZ.  Zamawiający  nie  może  wybrać  takiej  oferty  jako 
najkorzystniejszej, nawet jeżeli przemawia za tym jego interes ekonomiczny. 

Zamawiający w dniu 27.12.2016 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  
w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  30.12.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.,              

ul. Rymera 40c, 44-270 Rybnik zwana dalej: „OPA-ROW Sp. z o.o.” albo „Przystępującym” 
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc  
o oddalenie odwołania w całości.


W  dniu  03.01.2017  r.  (faxem)  wpłynęło  pismo  Przystępującego  wnoszącego                       

o  oddalenie  odwołania.  Pismo  zostało  podpisane  przez  osoby  umocowane  jak  wyżej  przy 
zgłoszonym  przystąpieniu.  Kopia  pisma  została  przekazana  Zamawiającemu  oraz 
Odwołującemu na posiedzeniu.  

[warunki podmiotowe wykonawców w świetle przeprowadzonego postępowania] 

Przedmiotem  zamówienia  są  usługi  w  postaci:  modernizacji  maszyny  wyciągowej 

typu  BB  -  3500/DC-  4m/s,  zabudowanej  w  górniczym  wyciągu  szybowym  szybu  „Campi", 
polegającej na wymianie układu zasilania, sterowania, kontroli i nadzoru nad pracą zespołu 
napędowego (pkt III.1 SIWZ). Zakres prac został określony szczegółowo w pkt. III.3 SIWZ, 
wedle  którego,  przedmiotem  zamówienia  jest  jedynie  modernizacja  istniejącej  maszyny 
wyciągowej, nie zaś jej wykonanie, dostawa i montaż w górniczym wyciągu szybowym (por. 
IM.4  SIWZ,  gdzie  opisano  charakterystykę  górniczego  wyciągu  szybowego  szybu  Campi, 
składającego  się  w  szczególności  z  maszyny  wyciągowej).  W  świetle  tak  nakreślonego 
przedmiotu  zamówienia,  Zamawiający  zawarł  w  SIWZ  w  pkt  V.1.3  tiret  pierwsze,  warunki 
udziału w postępowaniu odnoszące się do zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy, 
w  celu  przyszłej  realizacji  zamówienia  „na  odpowiednim  poziomie  jakości",  a  dotyczące 
doświadczenia  wykonawcy.  Mianowicie,  wykonawca  „w  okresie  ostatnich  3  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym 

okresie, wykonał  należycie  usługi  określone w  przedmiocie  zamówienia, tj.  prace  związane  

z modernizacją lub zabudową części elektrycznej w zakresie układów zasilania, sterowania, 

kontroli  i  nadzoru  nad  pracą  zespołu  napędowego  w  dwubębnowej  maszynie  wyciągowej 

oraz  na  prace  związane  ze  sterowaniem  układu  automatycznego  rozsprzęglania  bębnów 

nawojowych  o  łącznej  wartości  nie  mniejszej  niż  1  500  000,00  złotych  brutto".

  W  toku 

postępowania  (na  pytanie  zadane  przez  Odwołującego)  Zamawiający  wyjaśnił  powyższe 
postanowienia  SIWZ,  potwierdzając,  że  „Zamawiający  wymaga  aby  opisane  w  punkcie 

V.1.3)  tiret  pierwszy  SIWZ  prace  (wykonane  usługi)  dotyczyły  dwubębnowych  maszyn 

wyciągowych zabudowanych i uruchomionych w obiektach (zakładach) górniczych". Należy 

założyć,  że  powyższe  działania  Zamawiającego  są  zgodne  z  art.  22  ust.  1b  Pzp,  tj. 
Zamawiający  określił  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  wymagane  od  wykonawców 

ś

rodki  dowodowe  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 
wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

[warunki podmiotowe wykonawców - założenia ustawowe] 
Jednocześnie  należy  zaznaczyć,  że  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie 

ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, dokonując transpozycji 
Dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  nr  2014/24/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.                     
w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, ustawodawca krajowy 


uchylił  wymóg,  zawarty  dawniej  w  art.  22  ust.  3  i  4  Pzp,  nakazujący  Zamawiającemu 
opisanie sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Oznacza 
to,  że  Zamawiający  z  dniem  wejścia  w  życie  wskazanej  nowelizacji  uzyskał  większą 
swobodę (uznanie) w zakresie oceny podmiotowych warunków udziału w postępowaniu. 

Powyższe  związane  jest  z  tym,  że  każde  zamówienie  posiada  określoną, 

niepowtarzalną  specyfikę  (rodzaj  zamówienia,  wielkość  lub  zakres),  przez  co  ocena 
spełniania warunków udziału w postępowaniu, jak i same te warunki, należą do wyłącznych 
praw i obowiązków zamawiającego, z ograniczeniami wynikającymi w tym względzie z art. 7 
ust. 1, art. 22 ust. 1b oraz art. 25 ust. 1 Pzp. (zob. J. E. Nowicki w tezie 13 komentarza do 
art. 22 PZP  w: A, Bazan, J.E. Nowicki, Prawo zamówień publicznych.  Komentarz, wyd. II. 
Lex).  Aktualność  zachowuje  przy  tym  to  orzecznictwo,  wedle  którego  „Zamawiający                   

w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne  jest  zobowiązany  do  określenia,  w  sposób 

możliwie  szczegółowy,  warunków  udziału  wykonawców  (...)  .  Precyzyjne  określenie 

warunków  ma  na  celu  zarówno  ochronę  interesów  potencjalnych  wykonawców 

zgłaszających  się  do  udziału  w  postępowaniu  (...),  jak  również  zabezpiecza  dobrze  pojęty 

interes  zamawiającego  w  sprawnym  przeprowadzeniu  postępowania,  którego  celem  jest 

zawarcie  umowy,  a  następnie  jej  realizacja.  Warunki  udziału  w  postępowaniu                            

(w szczególności w zakresie doświadczenia wykonawców) muszą korelować z przedmiotem 

zamówienia. W rzeczywistości zamawiający może określić warunki udziału w postępowaniu 

posługując  się  różnymi  określeniami,  o  ile  jest  to  niezbędne  do  jasnego,  precyzyjnego 

określenia  warunku"  (wyrok  KIO  z  18.02.2008  r.,  sygn.  akt:  KIO/UZP  78/08).                                     

W  konsekwencji  zaznaczył  -  po  pierwsze  -  że  interpretacja  warunków  podmiotowych 
stawianych  wykonawcom  należy  do  Zamawiającego.  Po  drugie,  wszelkie  niejasności 
wynikające postawionych warunków powinny być interpretowane na korzyść wykonawcy, 
w duchu poszanowania zasad wolnej i uczciwej konkurencji, eliminując godzące w te zasady 
te  interpretacje  warunków  podmiotowych,    które  okazałyby  się  nadmiernie  restrykcyjne                
w stosunku do przedmiotu zamówienia (art. 7 ust. 1 i art. 22 ust. 1b Pzp). 

[brak  zmiany  SIWZ  i  spełnianie  przez  OPA  -  ROW  sp.  z  o.o.  warunków 

podmiotowych tam określonych] 

W świetle powyższego należy uznać, że przystępujący - OPA ROW sp. z o.o. spełnia 

wymagania  określone  przez  SIWZ  dla  doświadczenia  Wykonawcy  i  tak  też  ocenił  to  sam 
Zamawiający.  Przedmiotem  postępowania  jest  modernizacja  istniejącej  maszyny 
wyciągowej.  Jak  można  domniemywać,  w  celu  poszerzenia  kręgu  wykonawców, 
Zamawiający  dopuścił,  aby  o  realizację  zamówienia  mogli  ubiegać  się  nie  tylko  ci,  którzy 
wytworzyli takie urządzenie w określonej części („zabudowa"), lecz także wykonawcy, którzy 
dokonali  wcześniej  w  takim  samym  zakresie  remontu  takich  urządzeń  („modernizacja"). 
Obie  postacie  miały  dotyczyć  części  elektrycznej  dwubębnowej  maszyny  wyciągowej,  tj.              


w zakresie układów zasilania, sterowania, kontroli i nadzoru nad pracą zespołu napędowego 
oraz w zakresie związanym ze sterowaniem układu automatycznego rozsprzęglania bębnów 
nawojowych,  jak  stanowi  pkt  V.1.3  tiret  pierwsze  SIWZ.  Jest  zrozumiałym,  że  wytwórca 
określonego  dobra  ma  szerokie  kompetencje  również  co  do  jego  ewentualnych  remontów 
(modernizacji). 

Przystępujący  -  OPA  ROW  sp.  z  o.o.  opisany  warunek  spełnia,  jako  że  wedle 

referencji  nr  DEM/JG/1270/2016  z  19.10.2016  r.,  wystawionych  przez  KOPEX  - 
Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  S.A.  z  siedzibą  w  Bytomiu,  wykonał  zadanie  pt. 
„Wykonanie,  dostawa,  montaż  i  uruchomienie  technologicznej  maszyny  wyciągowej 
dwubębnowej przeznaczonej do głębienia, pogłębiania, zbrojenia szybów oraz innych prac 
szybowych". Zakres zadania, wynikający z jego tytułu, KOPEX - Przedsiębiorstwo Budowy 
Szybów S.A. z siedzibą w Bytomiu potwierdziło w piśmie do Zamawiającego z 09.12.2016 r., 
nr  DEM/1402/016. W toku  wyjaśnień  treści  SIWZ,  na  pytanie  Odwołującego,  Zamawiający 
nie  zdecydował  się  na  zmianę  treści  specyfikacji,  po  myśli  art.  38  ust.  4  Pzp,  a  zatem 
obowiązujące  wykonawców  wymagania  podmiotowe  określa  wyłącznie  ten  dokument                  
(o  ewentualnym  znaczeniu  treści  tych  wyjaśnień  -  niżej).  Zamawiający  nie  zdecydował  się 
więc dodać w treści SIWZ, ani miejsca „zabudowania i uruchomienia maszyny wyciągowej"
ani  tego,  że  wykonawca  powinien  legitymować  się  takim  uruchomieniem  w  określonym 
czasie wynikającym z etapu realizowania określonej, wcześniejszej inwestycji. Tym samym 
zarzuty  odwołania  pozostają  nieuzasadnione.  Zaznaczył,  że  w  świetle  nowszego 
orzecznictwa,  podkreśla  się  różnice  pomiędzy  wyjaśnieniami  treści  SIWZ,  a  jego  zmianą, 
jako dwoma odrębnymi zagadnieniami, o których stanowią przepisy art. 38 Pzp. 

Odmienność ta została podkreślona przez KIO w wyroku z 07.08.2013 r., sygn. akt: 

KIO  1794/13.  W  sprawie  będącej  przedmiotem  rozpoznania  KIO  (wyrok  z  12.04.2011  r., 
sygn. akt KIO 683/11) Izba uznała w takim przypadku, że skoro ustawa w art. 38 „rozróżnia 

wyjaśnienia i  zmianę SIWZ", to nie można wywodzić negatywnych dla  wykonawcy skutków  

z ograniczenia się zamawiającego jedynie do wyjaśnień bez dokonywania stosownych zmian 
SIWZ. 

W  wyroku  KIO  z  06.05.2011  r.,  sygn.  akt:  KIO  836/11,  KIO  trafnie  stwierdziła 

natomiast, że:  „Wyjaśnienia treści siwz, o których mowa w art. 38 ust. 2 ustawy, stanowią 

uszczegółowienie,  ewentualnie  doprecyzowanie  opisu  zawartego  w  siwz  w  zakresie 

przedstawionym  przez  wykonawców  występujących  z  zapytaniami.  Zatem,  wyjaśnienie  nie 

może  stanowić  podstawy  wprowadzenia  innego  wymagania  niż  zawarte  w  treści  siwz

(podkreślenie własne), w tym przypadku wyeliminowania możliwości stosowania urządzenia 

dopuszczonego  pierwotnie,  jako  dowolne  elementy,  ewentualnie  inne  urządzenia.  Izba               

w cytowanym orzeczeniu uznała, że; „udzielenie wyjaśnień rozbieżnych z pierwotną treścią 


siwz, zawężających rodzaj urządzeń oddziaływania, jak zgodnie potwierdzono na rozprawie, 

wykracza poza możliwość wynikającą z treści przepisu art. 38 ust. 2 ustawy"

Wreszcie,  należy  odnotować,  że  w  wyroku  z  17.06.2014  r.  (KIO  1099/14),  KIO 

stwierdziła, że „jak wynika z art. 38 ust. 1, pytania wykonawcy powinny dotyczyć treści SIWZ 

i zmierzać do jej wyjaśnienia, nie zaś do uwzględnienia wszystkich postulatów wykonawców. 

Realizacja  postulatów  danego  wykonawcy

 co do zmiany opisu przedmiotu zamówienia lub 

warunków udziału w postępowaniu powinna nastąpić co do zasady poprzez skorzystanie ze 

ś

rodków  ochrony  prawnej  gwarantowanych  wykonawcom  w  ustawie  Pzp"

  (podkreślenia 

własne). Skoro zatem Odwołujący w niniejszej sprawie z tych środków nie skorzystał, to nie 
może  obecnie  wywodzić,  że  Przystępujący  powinien  spełniać  kryteria  uznane  wyłącznie 
przez Odwołującego, nie zamieszczone w SIWZ. Podnoszone przez Odwołującego kwestie 
dotyczące  miejsca  uruchomienia  (zakład  Przystępującego,  nie  zaś  obiekt/zakład  górniczy) 
nie  mają  znaczenia  w  świetle  niezmienionych  przez  Zamawiającego  postanowień  SIWZ.                  
W  tym  kontekście  nieuzasadnionym  zarzutem  jest  również  twierdzenie,  że  uruchomienie 
maszyny  wyciągowej  jest  obwarowane  dodatkowymi  przesłankami  „ukończenia  jakiegoś 

etapu  wcześniejszej  inwestycji  wykonawcy".  Wywodzenie  z  zapytania  (zadanego  przez 

Odwołującego  zapewne  w  konkretnym,  eliminującym  konkurencję  celu),  a  następnie 
odpowiedzi Zamawiającego innych wymogów, aniżeli zawarte w SIWZ, jest nieuprawnione. 
Nadmienił, że OPA-ROW sp. z o.o. jest producentem maszyn wyciągowych dla górnictwa,                   
a zatem z naddatkiem spełnia wymogi doświadczenia dla przedsięwzięcia Zamawiającego, 
jakim jest jedynie modernizacja jego istniejącej maszyny. 

[wyjaśnienia SIWZ a wybór najkorzystniejszej oferty] 
W  świetle  podnoszonej  na  wstępie,  a  wynikającej  z  obowiązującego  aktualnie 

ustawodawstwa,  swobody  zamawiającego  w  ocenie  przesłanek  spełnienia  warunków 
podmiotowych  co  do  udziału  w  postępowaniu,  należy  ewentualnie  ustalić  charakter 
wyjaśnień SIWZ dokonany przez Zamawiającego. Otóż, jak była o tym mowa, Zamawiający 

do  udziału  w  postępowaniu  dopuścił  nie  tylko  wykonawców  wcześniej  modernizujących 
istniejące  maszyny  wyciągowe,  lecz  również  dopuścił  ich  producentów.  Są  to  dwa  różne 
przedmiotowo  doświadczenia,  którymi  może  wykazać  się  wykonawca,  przez  co 
Zamawiający,  dokonując  wyjaśnień  SIWZ,  sprecyzował,  że  będzie  oceniał  wymagane 
doświadczenie  przez  pryzmat  zabudowania  i  uruchomienia  maszyn  wyciągowych                       
w zakładach (obiektach) górniczych. Przy czym to doprecyzowanie, jak wskazano wyżej, nie 
oznacza zmiany SIWZ, a stanowi jedynie o jego możliwej interpretacji. W niniejszej sprawie, 
Zamawiający,  w  ramach  swojego  uznania,  przy  wykładni  postanowień  SIWZ  i  oceny 
podmiotowej wykonawców, dokonał jednej z możliwych interpretacji SIWZ, która pozwala na 
założenie,  że chodziło  mu o powiązanie doświadczenia  wykonawcy  z  pracą dla górnictwa. 
Innymi słowy, w świetle postanowień SIWZ, Zamawiający miał pełne prawo zbadać stopień 


powiązania  wcześniejszych  doświadczeń  Przystępującego  z  pracą  na  rzecz  górnictwa                  
i  uznać,  że  związki  te  są  wystarczające  dla  zapewnienia  należytej  jakości  zamówionych 
usług.  Nie  można  zatem  czynić  Zamawiającemu  zarzutów  naruszenia  ustawy  poprzez 
skorzystanie  ze swoich  kompetencji do badania doświadczenia  wykonawcy, którego oferta 
okazała  się  najkorzystniejsza  oraz  swobody  interpretacji  wyników  tych  ustaleń  względem 
treści  SIWZ.  Dla  Zamawiającego  wystarczające  było  bowiem,  aby  pod  względem 
podmiotowym, wykonawca wykazał się wykonaniem i uruchomieniem maszyny wyciągowej 
przeznaczonej  dla  górniczych  wyciągów  szybowych  (niezależnie  od  miejsca,  gdzie  to 
nastąpiło  i  etapu  realizacji  tego  wcześniejszego  zamówienia,  tj.  tego,  czy  po  pierwszym 
uruchomieniu  nastąpią  dalsze  „uruchomienia"  w  innych  warunkach).  Taka  interpretacja 
pozostaje  w  zgodzie  z  art.  22  ust.  1b  Pzp,  stanowiącym  o  adekwatności  warunków 
podmiotowych  stawianych  wykonawcy  względem  przedmiotu  zamówienia,  którym  jest 
jedynie  modernizacja  istniejącej  maszyny.  W  świetle  powyższego,  Przystępujący  -  OPA  - 
ROW  sp.  z  o.o.  spełnia  warunki  podmiotowe  określone  specyfikacją,  czemu  dał  wyraz 
Zamawiający i nie musi realizować dodatkowych  założeń  określonych  przez Odwołującego 
w odwołaniu. Dodał, że treść odwołania stanowi dość swobodną polemikę przegrywającego 
postępowanie  Odwołującego  z  treścią  SIWZ  (w  szczególności  dotyczy  to  wywodów  tam 
zawartych  na  temat  stopnia  powiązania  wykonanej  wcześniej  przez  Przystępującego 
maszyny  wyciągowej  z  jej  pracą  na  rzecz  górnictwa  i  etapu  jej  wykorzystania  dla  celów 
górniczych).  Dla  Zamawiającego  te  kwestie,  oceniane  przez  pryzmat  zamówienia 
polegającego na modernizacji istniejącej maszyny, nie miały znaczenia. 

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład 

orzekający 

Krajowej 

Izby 

Odwoławczej 

po 

zapoznaniu 

się  

przedstawionymi 

poniżej 

dowodami, 

po 

wysłuchaniu 

oświadczeń

jak  

i  stanowisk  stron  oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

 
Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 
złożenia. Odwołujący, którego oferta uplasowała się na drugiej pozycji w rankingu złożonych 
ofert, w wypadku potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  


Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust. 7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie: dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne przekazanej  przez 
Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                        
z  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  SIWZ,  wyjaśnień,  czyli  odpowiedzi  na  pytania  (pismo                
z 31.10.2016 r. – odpowiedź na pytanie nr 2), oferty Przystępującego, wezwania w trybie art. 
26  ust.  3  Pzp  z  15.11.2016  r.  odnośnie  JEDZ-a  Przystępującego,  uzupełnienia  
z 18.11.2016 r., wezwania  z 21.11.2016 r. w trybie art. 26 ust. 1 Pzp, uzupełniania z tego 
tytułu z 24.11.2016 r. (zał. nr 2) oraz oddzielnej informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego 
także z 26.10.2016 r., wezwania z 30.11. 2016 r. Zamawiającego skierowanego do wystawcy 
referencji,  odpowiedzi  /wyjaśnień/  wystawcy  referencji  z  09.12.2016  r.  oraz  informacji                     
o wyborze oferty najkorzystniejszej z 15.12.2016 r. 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  także  złożony  na  posiedzeniu  przez 

Przystępującego wydruk ze strony internetowej Zamawiającego.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

pismo  Przystępującego,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone 
ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

 
Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   
1.  art.  22  ust.  1  pkt  2)  i  art.  22  ust.  1b  pkt  3)  Pzp,  poprzez  błędne  uznanie  przez 
Zamawiającego,  iż  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  wykazała  spełnianie  warunku  udziału                              
w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia 
oraz  przepisu  art.  24  ust.  1  pkt  12)  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  OPA-ROW  Sp.                
z  o.o.  z  postępowania,  mimo  że  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału                 
w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia, 
2.  art.  24  ust.  1  pkt  17)  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  OPA-RÓW  Sp.  z  o.o.  
z  postępowania,  mimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 
przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ 
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 
3.  art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty OPA-ROW 
Sp. z o.o., mimo że oferta ta została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu  
z postępowania, 


4.  art. 91 ust. 1 i art. 26 ust. 1 Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty OPA-ROW 

Sp.  z  o.o.,  mimo  że  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału                            
w  postępowaniu  dotyczącego  doświadczenia  i  podlegał  wykluczeniu  z  postępowania,  
a jego oferta odrzuceniu. 
 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania  oraz  pisma  Przystępującego.  OPA-ROW  Sp.  z  o.o.  de  facto 
potwierdził przywołane w odwołaniu okoliczności.   

W konsekwencji uznając, że spór nie dotyczy stanu faktycznego, ale oceny prawnej 

opisanych  czynności  Zamawiającego  oraz  uzyskanych  w  wyniku  wezwania  dokumentów  - 
JEDZ-a, dokumentów podmiotowych Przystępującego złożonych w trybie art. 26 ust. 1 Pzp 
(zał. nr 2) oraz wyjaśnień wystawcy referencji, jak ich oceny przez Zamawiającego. Nadto, 
interpretacji  postanowień  z  pkt  V.1.3  SIWZ  oraz  odpowiedzi  na  pytanie  nr  2  w  piśmie                     
z  31.10.2016  r.,  także  w  kontekście  uzyskanych  od  Przystępującego  oraz  wystawcy 
referencji dokumentów Izba odniesie się do poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywania 
poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191  ust.1  Pzp), 

Izba stwierdziła co następuje. 

Zarzut pierwszy Izba uznała za potwierdzony. 

Izba  uznała,  że  Przystępujący  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału                             

w  postępowaniu    wynikającego  z  pkt  V.1.3  SIWZ, gdyż  zgodnie  z  pismem  z  09.12.2016 r. 
wystawcy  referencji  zabudowa  i  uruchomienie  dwubębnej  maszyny  w  górniczym  wyciągu 
szybowym ma zostać zrealizowana w ramach III Etapu. Wynika z niniejszego pisma także, 

ż

e w ramach II Etapu nie została zrealizowana zabudowa dwubębnej maszyny wyciągowej,  

a  jedynie  uruchomienie  i  poddanie  jej  próbom  funkcjonalnym,  a  następnie  dostarczenie 
odbiorcy.  Należy  zauważyć  również,  że  Przystępujący,  co  jest  istotne,  wykazywał  się 
doświadczeniem opartym na zabudowie, a nie modernizacji, tak też twierdził w piśmie oraz 
na rozprawie. 

W konsekwencji bez znaczenia jest czy uznamy, jako wiążący, warunek w brzmieniu 

pierwotnym (zabudowa części elektrycznej, czyli jej wykonanie w maszynie wyciągowej), czy 
też  w  ujęciu  wynikającym  z  udzielonych  przez  Zamawiającego  31.10.2016  r.  wyjaśnień 
/odpowiedź na pytanie nr 2/ (zabudowa i uruchomienie na terenie zakładu górniczego, czyli 


w tym konkretnym miejscu, a nie na terenie Przystępującego). Należy bowiem zauważyć, że 
udział  Przystępującego  w  wykazywanym  zadaniu  jeszcze  się  nie  zakończył  wraz                             
z  wytworzeniem  –  czyli  zabudową  części  elektrycznej,  czyli  jej  wykonaniem  w  maszynie 
wyciągowej,  jak  upatrywał  Przystępujący,  uruchomieniem  i  poddaniem  jej  próbom 
funkcjonalnym,  a  następnie  dostarczeniem  odbiorcy  (tym  bardziej  wobec  nie  zabudowania  
i uruchomienia na terenie zakładu górniczego). Było bezsporne, że przed dopuszczeniem do 
ruchu  mocą  decyzji  Prezesa  WUG  konieczne  jest  przeprowadzenie  dodatkowych  prób. 
Inaczej  mówiąc,  dopiero  pozytywne  dopuszczenie,  po  próbach  wynikających  z  charakteru 
wykonywanego zadania, w tym wypadku w górniczym wyciągu szybowym, daje podstawę do 
uznania zakończenia, zrealizowania zadania. Nie można bowiem definitywnie, na tym etapie 
realizacji  wykazywanego  zadania  przyjąć,  że  negatywne  wyniku  prób  nie  będą  skutkowały 
koniecznością  dokonania  zmian  w  dostarczonej  odbiorcy  i  wytworzonej  maszynie 
wyciągowej,  także  w  jego  zabudowie,  wnętrzu  –  części  elektrycznej,  jak  odczytywał  to 
Przystępujący, abstrahując od kwestii miejsca. W rezultacie nie można uznać wykazywanego 
zadania za zakończone, skoro końcowy termin realizacji, jak wskazywał wystawca referencji 
mija  z  końcem  2017  r.,  a  do  tego  czasu  nie  można  wykluczyć  konieczności  interwencji 
Przystępującego,  w  ramach  dostarczonej  maszyny  wyciągowej.  Realizacja  wykazywanego 
zadania przez Przystępującego nie ma charakteru zakończonego, tj. jest to zadanie w toku.          

Odnośnie  braku  możliwości  skorzystania  w  przedmiotowym  postępowaniu  w  tym 

stanie  faktycznym  z  dobrodziejstwa  art.  26  ust.  3  Pzp,  Izba  podzieliła  argumentację 
Odwołującego  z  odwołania.  Uzupełnienie  wiązałoby  się  z  koniecznością  zmiany  JEDZ-a, 
który  był  wymagany  wraz  z  ofertą  i  uzupełniony  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp  już  wcześniej. 
Ewentualna  zmiana  wiązałaby  się  z  koniecznością  zmiany  quasi  wykazu  zadań  zawartego                  
w  JEDZ-u.  Przystępujący  dostarczył  dokumenty  podmiotowe  dopiero  w  trybie  art.  26  ust.1 
Pzp  i  nie  zawarł  w  ofercie  z  własnej  inicjatywy  żadnych  innych  dokumentów  odnośnie 
swojego doświadczenia.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Izba uznała, że zarzut drugi się nie potwierdził. 

Izba  uznała,  że  z  uwagi  na  różne  możliwości  interpretacyjne  treści  warunku  z  pkt. 

V.1.3  SIWZ  w  kontekście  także  udzielonych  wyjaśnień,  w  zakresie  przytoczonym  powyżej, 
brak  jest  podstaw  do  uznania  zarzutu.  W  tym  wypadku  Izba  przywołuje  dotychczasowe 
orzecznictwo zgodnie, z którym nie można mówić o nieprawdziwej informacji, w sytuacji, gdy 
postanowienia  SIWZ  mogą  być  rozbieżnie  interpretowane,  a  Wykonawca  działający                     
z  należytą  starannością  rozumiał  je  inaczej  –  za  wyrokiem  KIO  z  15.11.2016  r.,  sygn.  akt: 
KIO 2049/16, sygn. akt: KIO 2052/16.  


Izba  wskazuje  w  tym  zakresie  za  wyrokiem  z  13.05.2015 r.,  sygn.  akt: KIO  842/15, 

KIO  862/15:  „W  tym  wypadku,  należy  dodatkowo  podnieść,  że  jakiekolwiek 

niejednoznaczności  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  w  ramach  postanowień  SIWZ,  takż

działają  na  korzyść  Wykonawców  i  nie  pozwalają  na  definitywne  stwierdzenie  złożenia 

nieprawdziwej  informacji.  W  tym  kontekście  Izba  przywołuje  orzecznictwo  -  wyrok  KIO  

z  14.01.2015 r., sygn. akt: KIO 2826/14, czy też wyrok KIO z 15.07.2014 r., sygn. akt: KIO 

1343/14: "Identycznie należy odnieść się do kwestii złożenia nieprawdziwej informacji wobec 

nieprecyzyjności  postanowień  SIWZ  będących  ewentualną  podstawą  stwierdzenia  takiej 

nieprawdziwości.    W  tym  zakresie  Izby  wskazuje  na  wyrok  z  dnia  14.04.2011  r.,  sygn.  akt: 

KIO  706.11:  "Art.  24  ust.  2  pkt  3  stanowi,  że  zamawiający  wyklucza    z  postępowania 

wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ 

na  wynik  postępowania.  Czynność  wykluczenia  na  podstawie  przywołanego  przepisu  moż

być  dokonana  w  razie  kumulatywnego  spełnienia  dwóch  przesłanek:  złożenia 

nieprawdziwych informacji oraz wpływu informacji na wynik postępowania. Wpływ może mieć 

charakter  bezpośredni  (verba  legis  "mające  wpływ"),  gdy  wprost  rzutuje  na  wynik 

postępowania  -  wybór  najkorzystniejszej  oferty  lub  pośredni  (verba  legis  "mogące  mieć 

wpływ"),  gdy  na  danym  etapie  postępowania  wybór  oferty  jeszcze  nie  nastąpił,  lecz 

informacje mają znaczenie dla możliwości uzyskania zamówienia przez danego wykonawcę

Informacja  są  nieprawdziwe  kiedy  prezentują  stan  inny,  niż  w  rzeczywistości.  Niezgodność 

powinna  mieć  charakter obiektywny  w  danych  okolicznościach  faktycznych  i  prawnych.  Nie 

można  mówić  o  nieprawdziwości  informacji,  w  sytuacji,  gdy  postanowienia  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  lub  ogłoszenia  mogą  być  rozbieżnie  interpretowane,                    

a  wykonawca  działający  z  należytą  starannością  rozumie  je  inaczej,  niż  zamawiający.". 

Podobnie  Izba  stwierdziła  w  wyroku  KIO  z  dnia  28.11.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  2548/12,  czy 

też w wyroku KIO z dnia 03.09.2013 r., sygn. akt: KIO 2005/13.".  

Należy  uznać,  że  zasada  niniejsza  ma  także  zastosowanie  do  informacji 

wprowadzających w błąd Zamawiającego po ostatniej nowelizacji.       

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Wobec  uwzględnienia  pierwszego  zarzutu  przez  Zamawiającego,  Izba  uznała  także 

za zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust.4 Pzp oraz art. 91 ust. 1 pkt 
4  i art. 26 ust. 1 Pzp. Odnośnie zarzutu naruszenia art. 89 ust.1 pkt 5 Pzp, Izba uznała, że 
zarzut się nie potwierdził, gdyż wskazany przepis dotyczy postępowań wieloetapowych.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 


W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp  w  zw.  z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  
i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 
odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  uznała  wniosek 
Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj. 
w  maksymalnej  kwocie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w 
rozporządzenia). 
 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………