Sygn. akt KIO 2701/17
POSTANOWIENIE
z dnia 29 grudnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 29 grudnia 2017 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22
grudnia 2017 r. przez R. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Arso
Serwis” Przedsiębiorstwo Usługowe R. P. (ul. Domańskiego 7/1, 71- 312 Szczecin) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Izbę Administracji Skarbowej w
Rzeszowie (
ul. Geodetów 1, 35-959 Rzeszów)
postanawia:
odrzuca odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego R. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „Arso Serwis” Przedsiębiorstwo Usługowe R. P. (ul.
Domańskiego 7/1, 71-312 Szczecin) i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego R. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą „Arso Serwis” Przedsiębiorstwo Usługowe R. P. (ul. Domańskiego 7/1, 71-312
Szczecin)
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Przewodni
czący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 2701/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Dzierżawa i świadczenie kompleksowej
obsługi serwisowej urządzeń wielofunkcyjnych wraz z dostawą i wdrożeniem Systemu Obsługi
Wydruku dla Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie oraz podległych jednostek.”
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z
dnia 24 października 2017 r. pod numerem 2017/S 204-421020. Postępowanie prowadzone
jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579; dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.
W dniu 22 grudnia 2017 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez R. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Arso Serwis”
Przedsiębiorstwo Usługowe R. P. (dalej jako „Odwołujący”) na następujące czynności i
zaniechania Zamawiającego:
niezgodną z Ustawą Pzp czynność polegającą na zamieszczeniu w Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia postanowień określających przedmiot zamówienia w sposób
pozwalający spełnić wymagania techniczne SIWZ tylko konkretnym, ściśle określonym
wyrobom jednego producenta, a zatem
w sposób naruszający zasadę zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez uprzywilejowanie
pozycji jednego z potencjalnych wykonawców;
niezgodne z Ustawą Pzp zaniechanie wykluczenia wykonawcy Konika Minolta Business
Solutions S
p. z o.o., wobec tego, że ten wykonawca lub jego pracownik brał udział
w
przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia, a także wobec tego, że ten
wykonawca lub osoba uprawniona do jego reprezentacji pozostają z Zamawiającym lub
osobami uprawnionymi
do reprezentacji Zamawiającego w takim stosunku faktycznym, że
może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
niezgodne z Ustawą Pzp zaniechanie przez Zamawiającego wykonania obowiązku
udzielenia wyjaśnień, pomimo, że wniosek o wyjaśnienie wpłynął od Odwołującego do
Zamawiającego w wymaganym terminie;
niezgodne z Ustawą Pzp zaniechanie przez Zamawiającego obowiązku zamieszczenia na
stronie internetowej treści zapytań wraz z wyjaśnieniami;
niezgodną z Ustawą Pzp czynność Zamawiającego polegającą na dokonaniu wyboru jako
oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę - Konika Minolta Business
Solutions Sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów Ustawy Pzp mające istotny
wpływ na wynik postępowania, tj.:
1. naruszenie art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 Ustawy Pzp poprzez zamieszczenie
w
Specyfikacji istotnych Warunków Zamówienia postanowień określających przedmiot
zamówienia w sposób pozwalający spełnić wymagania techniczne SIWZ tylko konkretnym,
ściśle określonym wyrobom jednego producenta, a zatem w sposób naruszający zasadę
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez
uprzywilejowanie pozycji jednego z potencjalnych wykonawców,
2. naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 19 Ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 5 pkt 3 lit. a) i b) Ustawy Pzp
w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy Pzp poprzez niewykluczenie wykonawcy Konika
Minolta Business Solutions S
p. z o.o., wobec tego, że ten wykonawca lub jego pracownik
brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia, a także wobec tego,
że ten wykonawca lub osoba uprawniona do jego reprezentacji pozostają z Zamawiającym
lub osobami uprawnionymi do reprezentacji Zamawiającego w stosunku faktycznym, że
może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób,
naruszenie art. 38 ust. 1 pkt 1 Ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
wykonania obowiązku udzielenia wyjaśnień, pomimo, że wniosek o wyjaśnienie wpłynął do
Zamawiającego w wymaganym terminie;
4. naruszenie art. 38 ust.
2 Ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
obowiązku zamieszczenia na stronie internetowej treści zapytań wraz z wyjaśnieniami.
Ze względu na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty, wykluczenie wykonawcy Konika Minolta Business Solutions Sp.
z
o.o., nakazanie Zamawiającemu przeprowadzenia postępowania z uwzględnieniem
modyfikacji treści SIWZ w sposób usuwający niezgodności kwestionowanych zapisów
z
Ustawą, zgodnie z żądaniami zawartymi w treści uzasadnienia odwołania, a z ostrożności -
unieważnienie przedmiotowego postępowania na podstawie przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7
Ustawy, ponieważ postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego wynikającej z zaniechania dokonania przez Zamawiającego czynności
z
naruszeniem przepisów Ustawy, które ma wpływ na wynik postępowania. Odwołujący wniósł
ponadto o przeprowadzenie dowodów zgłoszonych w treści odwołania oraz zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwoty 15.000 zł stanowiącej koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Odwołujący wskazał, iż uzyskał status wykonawcy na etapie postępowania przed
składaniem ofert w efekcie zgłoszenia Zamawiającemu szeregu wniosków i pytań. Na
potwierdzenie powyższego Odwołujący powołał jako dowód pytania zgłoszone przez
Odwołującego za pośrednictwem poczty elektronicznej 25 października 2017 r. oraz 15
listopada 2017 r.,
wyjaśnienia Zamawiającego do SIWZ - z dnia 10 listopada 2017 r. oraz 23
listopada 2017 r. oraz
wniósł o przesłuchanie w charakterze strony R. P. . Odwołujący
oświadczył ponadto, że ma interes prawny we wniesieniu odwołania, ponieważ w wyniku
prawidłowo przeprowadzonego postępowania o udzielnie zamówienia publicznego mógł
złożyć skuteczną ofertę i uzyskać zamówienie - jest podmiotem o potencjale i możliwościach
umożliwiających mu realizację przedmiotu zamówienia. Wskazane naruszenia przepisów
postępowania uniemożliwiają Odwołującemu złożenie oferty oraz prawidłową kalkulację w
przedmiotowym postępowaniu oraz stawiają w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej względem
innego wykonawcy, a tym samym powoduj
ą możliwość powstania szkody po stronie
Odwołującego, poprzez niemożność pozyskania zamówienia. Odwołujący wskazał także, iż
posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie objętym przedmiotem zamówienia i od wielu lat
obsługuje Zamawiającego w zakresie zbieżnym do przedmiotu zamówienia. Jest jednocześnie
w stanie zaoferować urządzenia pięciu wiodących w Polsce koncernów - producentów
urządzeń mogących zabezpieczyć potrzeby, które będą realizowane w ramach zamówienia.
Izba ustaliła, że ramach przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia, w każdej
z dwóch części zamówienia, zostały złożone oferty dwóch wykonawców: Konica Minolta
Business Solutions Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
oraz PRINTNONSTOP
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z
siedzibą w Lublinie. Odwołujący nie złożył oferty w żadnej z części postępowania
o
udzielenie zamówienia. W obu częściach zamówienia Zamawiający jako najkorzystniejszą
wybrał ofertę złożoną przez wykonawcę Konica Minolta Business Solutions Polska Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, o czym poinformował
wykonawców w dniu 13 grudnia 2017 r.
Krajowa izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
W ocenie Izby odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy
Pzp, w świetle którego Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że zostało wniesione przez
podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z art. 179 Ustawy Pzp, środki ochrony prawnej określone w ustawie Prawo
zamówień publicznych, w tym odwołanie, przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu,
a
także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
niniejszej
ustawy, z tym zastrzeżeniem, że wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji
istotnych warunków zamówienia przysługują one również organizacjom wpisanym na listę,
o
której mowa w art. 154 pkt 5 Ustawy Pzp. Tym samym tylko podmioty wskazane w tym
przepisie mogą zostać uznane za uprawnione do wniesienia odwołania, stąd a contrario
podmioty niezaliczające się do tego grona, uznane muszą zostać za nieuprawnione do
wniesienia odwołania, a wniesione przez nie odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art.
189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Pzp.
Z
godnie z art. 2 pkt 11 Ustawy Pzp, przez wykonawcę należy rozumieć osobę fizyczną,
osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega
się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie
zamówienia publicznego. Jak wynika z treści tego przepisu, status wykonawcy wiąże się
z
czynnym uczestnictwem w kolejnych etapach postępowania o udzielenie zamówienia, czy
też z realizacją samego zamówienia. W odniesieniu do przetargu nieograniczonego rozróżnić
zatem należy w szczególności etap postępowania mający miejsce przed upływem terminu
składania ofert, kiedy to status wykonawcy posiadać może w zasadzie każdy podmiot, który
ubiega się o udzielenie zamówienia, od etapu następującego po upływie terminu składania
ofert, kiedy status wykonawcy
przysługuje podmiotom, które złożyły ofertę w postępowaniu.
Oznacza to, że podmiot, który zwracał się do Zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści
SIWZ czy
nawet wniósł odwołanie wobec postanowień SIWZ, ale finalnie oferty nie złożył, po
upływie terminu składania ofert traci status wykonawcy w tym konkretnym postępowaniu.
W konsekwencji, w
przypadku czynności Zamawiającego polegającej na wyborze oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu uprawnienie do wniesienia środka ochrony prawnej
w postaci
odwołania, przysługuje tym podmiotom, które w postępowaniu złożyły ofertę, tylko
one posia
dają bowiem status wykonawcy na tym etapie postępowania. Podmiot, który nie jest
wykonawcą na etapie postępowania, którego dotyczy odwołanie, a więc który nie spełnia
przesłanki określonej w art. 179 ust. 1 Ustawy Pzp w ocenie Izby jest podmiotem
nieuprawniony
m, o którym mowa w art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Pzp. Znajduje to potwierdzenie
w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, gdzie wskazuje się, iż podmiot nieuprawniony
w rozumieniu art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Pzp
jest podmiotem nie będącym wykonawcą,
uczestnikiem postępowania, czy inną osobą posiadającą interes w uzyskaniu zamówienia
i
mogącą ponieść szkodę np. podmiot, który nie złożył oferty lub członek konsorcjum działający
w imieniu własnym, osoba nie upoważniona do reprezentacji wykonawcy czy podwykonawca,
a zatem wszystkie te podmioty, które nie mieszczą się w pojęciu katalogu osób uprawnionych
do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 Ustawy Pzp (por. m.in. wyrok KIO z 5 września
2016 r., sygn. akt KIO 1556/16).
Odwołujący w treści odwołania wskazał, iż uzyskał status wykonawcy w przedmiotowym
postępowaniu na etapie postępowania przed składaniem ofert w efekcie zgłoszenia
Zamawiającemu szeregu wniosków i pytań odnośnie treści SIWZ. Odwołujący nie złożył
jednak
oferty w przedmiotowym postępowaniu, w żadnej z jego części, co wynika wprost
z
treści odwołania. Dlatego też w ocenie Izby Odwołujący decydując się na niezłożenie oferty
w
przedmiotowym postępowaniu, pozbawił się statusu wykonawcy w kolejnych etapach
postępowania, przypadających już po upływie terminu składania ofert, a zatem nie przysługuje
mu
uprawnienie do wniesienia odwołania na obecnym jego etapie, po wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Biorąc powyższe pod uwagę, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że przedmiotowe
odwołanie zostało wniesione przez podmiot do tej czynności nieuprawniony, wobec czego
mając na względzie treść art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Pzp, koniecznym było odrzucenie
odwołania.
Zgodnie z art. 189 ust. 3 zd. 1 U
stawy Pzp, Izba może odrzucić odwołanie na posiedzeniu
niejawnym. W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 w zw. z art. 189 ust. 2
pkt 2 w zw. z art. 189 ust. 3 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu
o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.).
W
myśl powołanych przepisów, w przypadku odrzucenia odwołania, odwołującego obciąża się
całością kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik
postępowania wynikającą z art. 192 ust. 10 ustawy Pzp (por. m.in. wyrok Sądu Okręgowego
w Krakowie
XII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z 22 listopada 2012 r., sygn. akt XII Ga
Przewodniczący: ……………………………….………