Sygn. akt KIO 689/17
POSTANOWIENIE
z dnia 24 kwietnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Daniel Konicz
Piotr Kozłowski
Protokolant:
Agata Dziuban
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 24 kwietnia 2017 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7
kwietnia 2017 r. przez wykonawcę INSTAL KRAKÓW S.A. z siedzibą w Krakowie, ul. K.
Brandla 1, 30-732 Kraków, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Nowe
Jaworzno Grupa Tauron Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworznie, ul. Energetyków 15, 43-603
Jaworzno
przy udziale:
wykonawcy OMIS S.A. z siedzibą w Ostrołęce, ul. Kołobrzeska 8, 07-401 Ostrołęka
postanawia:
1) odrzuca odwołanie;
2) kosztami postępowania obciążą wykonawcę INSTAL KRAKÓW S.A. z siedzibą
w Krakowie, ul. K. Brandla 1, 30-732 Kraków i:
2.1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę INSTAL KRAKÓW S.A. z siedzibą w Krakowie, ul. K. Brandla
1, 30-732 Kraków tytułem wpisu od odwołania;
2.2) zasądza od wykonawcy INSTAL KRAKÓW S.A. z siedzibą w Krakowie, ul.
K. Brandla 1, 30-732 Kraków na rzecz zamawiającego Nowe Jaworzno
Grupa Tauron Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworznie, ul. Energetyków 15, 43-
603 Jaworzno kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą uzasadnione koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 270 zł 00
gr 00 (słownie dwieście siedemdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty związane z dojazdem pełnomocnika zamawiającego na
wyznaczone posiedzenie Izby.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………………….
………………….
………………….
Sygn. akt KIO 689/17
U z a s a d n i e n i e
Podmiot Nowe Jaworzno Grupa Tauron Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworznie, ul.
Energetyków 15, 43-603 Jaworzno złożył 23.04.2017 r. – wraz z odpowiedzią na odwołanie –
informację o przekształceniach, w których wyniku stał się zamawiającym w rozpoznawanym
postępowaniu w miejsce dotychczasowego zamawiającego Tauron Wytwarzanie S.A. z
siedzibą w Jaworznie, ul. Promienna 51, 43-603 Jaworzno. Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem pod
nazwą »Zaprojektowanie oraz kompleksowe wykonanie, uruchomienie, przeprowadzenie
ruchu próbnego oraz przekazanie do eksploatacji estakad rurociągów, sieci cieplnej i
parowej, sieci kablowej oraz magazynu wodoru w ramach projektu Budowa nowych mocy w
technologiach węglowych w TAURON Wytwarzanie SA – budowa bloku energetycznego o
mocy 910 MW na parametry nadkrytyczne w TAURON Wytwarzanie SA Oddział Elektrownia
Jaworzno HI w Jaworznie« (nr referencyjny zamówienia: 2016/TW-E01/TW-E01/00323/L).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 17.03.2016 r. pod nrem 2016/S 054-090909.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) zwanej dalej w skrócie Pzp lub
ustawą bez bliższego określenia.
Wartość przedmiotu zamówienia, co nie jest sporne, przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Wykonawca INSTAL KRAKÓW S.A. z siedzibą w Krakowie, ul. K. Brandla 1, 30-732
Kraków, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł 07.04.2017 r. do Prezesa KIO odwołanie
na niezgodne z prawem czynności zamawiającego polegające na:
1) wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy OMIS S.A. (dalej wykonawca
OMIS), pomimo że oferta złożona przez wykonawcę OMIS powinna zostać
odrzucona z uwagi na to, że:
a) treść oferty jest niezgodna z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej SIWZ),
b) oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny;
2) nieuzasadnionym dokonaniu poprawy oferty wykonawcy OMIS w trybie art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp;
3) zaniechaniu dokonania czynności określonych w art. 90 ust. 1 Pzp;
4) niezgodnymi z prawem zaniechaniami zamawiającego polegającymi na odmowie
udostępnienia pełnej oferty wykonawcy OMIS, mimo że wykonawca OMIS nie
wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
A) art. 8 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 96 Pzp w związku z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji tj. naruszenie zasady jawności postępowania przez
nieudostępnienie całej oferty wykonawcy OMIS, pomimo że wykonawca OMIS nie
wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa;
B) art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp w związku z art. 91 ust. 1 Pzp przez
wybranie jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy OMIS i jej nie odrzucenie,
chociaż treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ, jak również z uwagi na fakt, że
oferta wykonawcy OMIS zawiera błędy w obliczeniu ceny;
C) art. 90 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wdrożenia procedury wyjaśniania „rażąco
niskiej ceny”, pomimo że cena oferty złożona przez wykonawcę OMIS jest o 36,08%
niższa od średniej arytmetycznej cen ofert złożonych w przedmiotowym
postępowaniu;
D) art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 87 ust. 1 Pzp przez
nieodrzucenie oferty wykonawcy OMIS, chociaż treść tej oferty nie odpowiada treści
SIWZ oraz przez nieuprawnioną poprawę oferty wykonawcy OMIS, a to błędów w
Ramowym Harmonogramie Realizacji Umowy, które Zamawiający błędnie
zakwalifikował jako inne omyłki polegające na niezgodności oferty z treścią SIWZ,
czym dopuścił się niedopuszczalnych negocjacji treści oferty wykonawcy OMIS, na
co wykonawca OMIS wyraził zgodę, doprowadzając tym samym do zmiany treści
złożonej przez siebie oferty;
E) art. 7 Pzp przez wybór oferty wykonawcy OMIS, pomimo faktu, że oferta wykonawcy
OMIS powinna zostać odrzucona, przez co Zamawiający nie zapewnił zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania w całości;
2) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
3) nakazanie udostępnienia Odwołującemu kompletnej oferty wykonawcy OMIS;
4) powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
5) przeprowadzenie zaniechanej w stosunku do wykonawcy OMIS czynności
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny;
6) odrzucenie oferty wykonawcy OMIS;
7) dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 07.04.2017 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 07.04.2017
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
10.04.2017 r. wykonawca OMIS S.A. z siedzibą w Ostrołęce, ul. Kołobrzeska 8, 07-401
Ostrołęka złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego i (3) odwołującego,
pismo o zgłoszeniu przystąpienia do postępowania po stronie zamawiającego do
postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 21.04.2017
r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania, gdyż:
a) odnośnie zarzutów B, C, D i E – zamawiający unieważnił czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty i obecnie jest na etapie ponownego badania i oceny ofert;
b) odnośnie zarzutów A i E – braku udostępnienie całej oferty wykonawcy OMIS, bo
zarzuty te są wniesione po upływie terminu, o którym mowa w art. 182 ust. 3 pkt 1
Pzp.
Odwołujący po zapoznaniu się z odpowiedzią na odwołanie na posiedzeniu, przed
otwarciem rozprawy, cofnął zarzuty B, C i D oraz podtrzymał zarzuty A i E o brzmieniu:
» Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
A) art. 8 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 96 Pzp w związku z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji tj. naruszenie zasady jawności postępowania przez
nieudostępnienie całej oferty wykonawcy OMIS, pomimo że wykonawca OMIS nie
wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa; […];
E) art. 7 Pzp przez wybór oferty wykonawcy OMIS, pomimo faktu, że oferta wykonawcy
OMIS powinna zostać odrzucona, przez co Zamawiający nie zapewnił zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców«.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i stwierdziła, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie zostało wniesione 7.04.2017 r. i dotyczyło – w zakresie
podtrzymanych zarzutów A i E – braku udostępnienia całej oferty wykonawcy OMIS, pomimo
ż
e wykonawca OMIS nie wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Zgodnie z bezspornym stanowiskiem odwołującego w postępowaniu wystąpiła
następująca chronologia zdarzeń, cytat z protokołu:
»15.02.2017 r. odbyło się złożenie i otwarcie ofert.
17.02.2017 r. odwołujący wystąpił o udostepnienie ofert na co nie otrzymał odpowiedzi.
28.02.2017 r. odwołujący ponowił wniosek o udostepnienie przynajmniej części jawnej
ofert.
1.03.2017 r. [3.03.2017 r.] zamawiający udostępnił części jawne ofert na płycie CD.
24.03.2017 r. odwołujący wystąpił z pytaniem o zakończenie badania skuteczności
zastrzeżeń.
28.03.2017 r. zamawiający odpowiedział, że badanie skuteczności zastrzeżenia zostało
dokonane niezwłocznie po złożeniu ofert, czyli przed udostępnieniem części jawnej
ofert«.
Izba stwierdza, że zamawiający przed ujawnieniem pełnych treści ofert innym
podmiotom powinien zbadać czy w indywidualnych przypadkach i w konkretnych zakresach
zostały skutecznie zastrzeżone przez poszczególnych wykonawców wskazane elementy
ofert. Wtedy zamawiający nie może ujawnić zastrzeżonych informacji, zgodnie z art. 8 ust. 3
zdanie pierwsze Pzp, który to przepis brzmi: »Nie ujawnia się informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa«.
Izba stwierdza, że zamawiający przekazując 3.03.2017 r. (termin fizycznego
dostarczenia wykonawcom płyty CD, co doprecyzował przystępujący) płytę CD z nagranymi
fragmentami ofert jednoznacznie wskazał, że traktuje ujawnione części ofert jako
niezastrzeżone. Z tego, że obecny odwołujący wnosił 28.02.2017 r. o cyt. »udostepnienie
przynajmniej części jawnej ofert«, wynika, że odwołujący ograniczył swoje żądanie do części
jawnej ofert. A następnie odwołujący pozostawał bezczynny aż do 24.03.2017 r., kiedy
ponownie wyraził zainteresowanie całą treścią oferty. Nie oznacza to jednak, że od tej daty
ponownie otworzył się termin na zaskarżenie nieudostępnienia zastrzeżonych części ofert.
W związku z tym od 3.03.2017 r. zaczął biec dziesięciodniowy termin na wniesienie
odwołania, zgodnie z art. 182 ust. 3 Pzp, który to przepis brzmi »Odwołanie wobec czynności
innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się […] w przypadku zamówień, których wartość jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 –
w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności
można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia«.
W związku z powyższym Izba uznaje, że termin na wniesienie odwołania w kwestii braku
ujawnienia pełnego teksu ofert upłynął 13.03.2017 r., natomiast odwołujący wniósł odwołanie
7.04.2017 r., a więc zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp Izba odrzuca to odwołanie. Przepis
art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp brzmi »Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że […] odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie«.
O kosztach postępowania odwoławczego rozstrzygnięto stosownie do jego wyniku,
zgodnie z art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz § 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017 r., poz. 47). Jednocześnie Izba stwierdza, że przepisy
nie przewidują możliwości zaliczenia do kosztów postępowania kosztów poniesionych przez
uczestników postępowania zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego,
dlatego Izba nie może uwzględnić wniosku przystępującego o zaliczenia do kosztów
postępowania kosztów pełnomocnictwa i dojazdu na posiedzenie.
Przewodniczący: ………………….
………………….
………………….