Sygn. akt: KIO 1063/18
WYROK
z dnia 14 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 maja 2018 r. przez
O
dwołującego: TPF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa – Generalnego
Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie
reprezentowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Krakowie z siedzibą w Krakowie, przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Promost Consulting Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka Komandytowa z siedzibą w Rzeszowie oraz Promost Consulting Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego: TPF Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego: TPF Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od
odwołania;
zasądza od Odwołującego: TPF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie na rzecz Zamawiającego: Skarb Państwa – Generalnego
Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą
w Warszawie reprezentowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Krakowie z siedzibą w Krakowie kwotę 3 600 zł (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych i 00/100 groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………………..……………
Sygn. akt KIO 1063/18
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
z siedzibą w Warszawie reprezentowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Krakowie z siedzibą w Krakowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579), zwanej dalej Pzp,
postępowanie o udzielenie zamówienia którego przedmiotem jest zarządzanie Kontraktem
i pełnienie nadzoru nad zadaniem: "Projekt i budowa drogi ekspresowej S7 Warszawa -
Kraków, odcinek granica województwa świętokrzyskiego - Kraków odc. realizacyjny węzeł
Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) długości ok. 18,3 km",
(numer postępowania O.KR.D-3.2410.2.2017), zwane dalej: „Postępowaniem”. Wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 13 września 2017 roku pod nr 2017/S 175-358727.
W dniu 28 maja 2018 r. wykonawca TPF
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie (dalej Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z przepisami czynności Zamawiającego, polegające na:
1. niezgodnej z przepisami Pzp ocenie
wyjaśnień złożonych przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Promost Consulting Sp. z o.o.
Sp. K. i Promost Consulting Sp. z o.o. (dalej
Przystępujący lub Promost) w trybie
art. 90 Pzp,
2. zaniechaniu
odrzucenia oferty Przystępującego, mimo że treść oferty nie
odpowia
dała treści SIWZ.
Zaskarżonym działaniom i zaniechaniom odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego, mimo
że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ,
2. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez prowadzenie
postępowania w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności oceny ofert,
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
3. dokonania ponownej oceny ofert,
4. odrzucenia
oferty Przystępującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W dniu 16 maja 2018 r.
otrzymał odtajnione wyjaśnienia Przystępującego: MF/01/DW/136/17
z 23 listopada 2017 r. oraz MP/01/DW/033/18 z 7 marca 2018 r.
Wyjaśnienia te zostały
odtajnione i przekazane
Odwołującemu w wyniku uwzględnienia przez Zamawiającego
odwołania wniesionego TPF Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, obejmującego między
innymi zarzut z
aniechania udostępnienia wyjaśnień złożonych przez Przystępującego.
W przedmiotowych wyjaśnieniach z 23 listopada 2017 r., w załączniku nr 13 (Planowane
koszty realizacji usługi) oraz analogicznie w wyjaśnieniach z 7 marca 2018 r. w załączniku nr
5 w zakresie poz. 4.3 Personel biurowy oraz 4.4 Personel pomocniczy,
Przystępujący złożył
następujące oświadczenie: „w związku z narzuconym przez Zamawiającego ograniczeniem
wartości do 50% z poz. 1.3 pozostały koszt pracy personelu biurowego został ujęty w pozycji
usługi nadzoru w okresie przeglądów i rozliczenia kontraktu". Zamawiający w SIWZ
wyraźnie wymagał, aby wszystkie koszty związane z Personelem biurowym w okresie
przeglądów i rozliczenia kontraktu zostały ujęte w dziale 4. Wynikało to z następujących
p
ostanowień SIWZ:
1. Tom I, I
nstrukcja dla wykonawców (dalej IDW) pkt. 15.3 „Każda cena jednostkowa
zawarta w Ofercie powinna obejmować całkowity koszt wykonania danej pozycji
w przyjętej jednostce czasu/ilości rozliczenia w Formularzu Cenowym."
2. Tom IV Formularz Cenowy:
„A. Koszty administracyjne od wystawienia Świadectwa
Przejęcia do wystawienia Ostatecznego Świadectwa Płatności, Dział musi
obejmować całość kosztów związanych z prawidłową realizacja usługi zgodnie
z Umową i OPZ. Pozycja „Personel biurowy" musi obejmować całość kosztów
związanych z zapewnieniem osób niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania
biura Konsultanta.
Pozycja „Personel pomocniczy" musi obejmować całość kosztów
związanych z zapewnieniem wszelkich innych asystentów i innych pracowników,
którzy są niezbędni do prawidłowego wykonania Usługi zgodnie z Umową i OPZ."
Mając na uwadze powyższe, Przystępujący nie był uprawniony do przenoszenia kosztów
poszczególnych pozycji pomiędzy działami Formularza cenowego (w tym wypadku pomiędzy
Działem 3 oraz Działem 2). Przedmiotowy zabieg został wykonany tylko i wyłącznie w celu
obejścia obostrzeń postawionych przez Zamawiającego wobec treści oferty. Zgodnie bowiem
z postanowieniami SIWZ, Tom I
IDW, pkt. 15.4 „Dla Działów 1, 2 (poz. 2.1 i 2.3), 3, 4 oraz 5
For
mularza cenowego Zamawiający przewiduje limity określone w tych Formularzach.
W przypadku, gdy którykolwiek z wymienionych limitów zostanie przekroczony w ofercie
Wykonawcy, Za
mawiający odrzuci taką ofertę”.
Ponadto
Odwołujący podkreślał, że przedmiotowe oświadczenie Przystępującego nie mogło
być rozumiane jako „omyłka" w rozumieniu art. 87 ust. 2 Pzp, tym bardziej że zostało przez
Promost złożone w sposób świadomy dwukrotnie w każdej z w/w korespondencji.
Odwołujący wskazał ponadto że w piśmie z dnia 26 kwietnia 2018 roku Zamawiający
wskazał, że odrzucił ofertę wykonawcy Inko Consulting Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
ze względu na fakt, że wykonawca ten przerzucił koszty środków transportu oraz
koszty zastępowalności pracowników biurowych i pomocniczych do Działu 2. A zatem
wykonawca Inko zachował się dokładnie tak samo, jak Przystępujący - przerzucił do Działu 2
koszty, które powinny być ujęte w innych działach. Prowadzi to do wniosku, że Zamawiający
w różny sposób traktuje wykonawców w postępowaniu o udzielnie zamówienia. Zaniechanie
odrzucenia oferty
Przystępującego było oczywistym naruszeniem art. 7 ust. 1 Pzp.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron
i Przystępującego złożone podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
prze
z zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzuty naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, mimo że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ oraz art. 7 ust. 1 i 3
Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców nie
potwierdziły się.
Wyjaśnienia Przystępującego, zawierające załącznik nr 13 „Planowane koszty realizacji
usługi” złożone zostały w dniu 23 listopada 2017 r. w odpowiedzi na wezwanie do złożenia
wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny z 1 listopada 2017 r. Izba ustaliła, że stan faktyczny
sprawy
w zakresie zasad uwzględniania poszczególnego rodzaju kosztów w odpowiednich
działach tabeli „Planowane koszty realizacji usługi” wskazywany przez Odwołującego jest
zgodny z treścią dokumentacji Postępowania.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wskazał, że „brak jest w okolicznościach niniejszej
sprawy podstaw do przyjęcia, że oferta Konsorcjum Promost jest niezgodna z treścią SIWZ.
Faktem jest, że składając wyjaśnienia w kwestii rażąco niskiej ceny Konsorcjum Promost
zawarł w załączniku nr 13 do wyjaśnień, w pozycji 4.3. i 4.4. stwierdzenie: „w związku
z narzuconym przez Zamawiającego ograniczeniem wartości do 50% z pozycji 1.3 pozostały
koszt pracy personelu biurowego został ujęty w pozycji 2 usługi nadzoru w okresie
przeglądów i rozliczenia kontraktu”, co mogłoby sugerować zaprezentowanie przez
Konsorcjum Promost niektórych kosztów związanych z zatrudnieniem personelu biurowego
w sposób niezgodny z zapisami SIWZ. Taka sytuacja w rzeczywistości jednak nie nastąpiła”.
W toku rozprawy Przystępujący zawarcie spornego stwierdzenia o przeniesieniu części
kosztów do innego niż dopuszczalnego w SIWZ działu uzasadnił pomyłką pracownika,
deklarując, że w rzeczywistości wszystkie koszty skalkulowane w ofercie zostały ujęte
w sposób zgodny z wymogami Zamawiającego.
Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy Izba uznała, że mimo zawarcia w załączniku nr 13
do wyjaśnień Przystępującego deklaracji wskazujących na niezgodny z SIWZ sposób
kalkulacji ceny ofertowej,
nie doszło do faktycznego przeniesienia części kosztów w sposób
zarzucany w odwołaniu. Odwołujący oparł swoją argumentację o
zawarte
w poz. 4.3 i 4.4
załącznika nr 13 stwierdzenie o ujęciu kosztów w innym niż dopuszczalny
dziale, ale nie udowo
dnił, ani nawet nie uprawdopodobnił, że poza przedmiotową deklaracją
Przystępujący rzeczywiście skonstruował swoją ofertę niezgodnie z wymogami
Zamawiającego. Odwołujący nie był w stanie wykazać jakie kwoty i z którego do którego
działu zostały przeniesione, nie udowodnił zatem zaistnienia skutku przedmiotowej deklaracji
Przystępującego. Dokumentacja z postępowania o udzielenie zamówienia również nie
pozwala stwierdzić, by zarzucana Przystępującemu nieprawidłowość faktycznie miała
miejsce.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada
treści SIWZ z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp (Zamawiający poprawia w ofercie inne
omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
n
iepowodujące istotnych zmian w treści oferty). Biorąc pod uwagę fakt, że zarzuty odwołania
nie potwierdziły się, Izba stwierdziła, że oferta Przystępującego nie podlega odrzuceniu
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Izba wzięła ponadto pod uwagę fakt, że Odwołujący
nie sprostał wynikającemu z art. 190 ust. 1 Pzp obowiązkowi wskazania dowodów
na stwierdzenie faktów, z których wywodził skutki prawne.
Izba nie dopatrzyła się też żadnych działań Zamawiającego, które dawałyby podstawę
do stwierdzenia słuszności zarzutu naruszenia przez niego art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp.
Wobec powyższego Izba uznała postępowanie Zamawiającego za prawidłowe
i na podstawie art. 192 ust. 1 us
tawy Pzp orzekła jak w punkcie 1 i 2 sentencji.
O kosztach pos
tępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:…………………………..……………