Sygn. akt: KIO 1074/18
WYROK
z dnia 14 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jolanta Markowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 maja 2018 r. przez
wykonawcę: P. W. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EMA P. W., ul.
Pływacka 5, 15-703 Białystok w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, ul.
Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej w Części 3 zamówienia oraz powtórzenie
czynności oceny oferty wykonawcy B. G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą ADB B. G. z siedzibą w Kobyłce, w tym wykluczenie
tego wykonawcy
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 i
uznanie oferty za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad
Oddział w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 2, 15-703
Białystok, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
P.W.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EMA P. W., ul.
Pływacka 5, 15-703 Białystok tytułem wpisu od odwołania,
zasądza kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych
zero groszy) od
zamawiającego: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i
Autostrad Oddział w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok na
rzecz wykonawcy: P. W.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EMA
P. W.
, ul. Pływacka 5, 15-703 Białystok stanowiącą koszty poniesione z tytułu
wpisu i
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
………………………………
Sygn. akt: KIO 1074/18
Uzasadnienie
Zamawiający: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego w przedmiocie
: „Obsługa Punktów Zimowego Utrzymania Dróg (PZUD) w
Rejonach Augustów, Białystok, Bielsk Podlaski, Łomża, Suwałki i Zambrów ”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S
006- 009256 w dniu 10 stycznia 2018 r.
W dniu 18 maja
2018 r. Zamawiający przekazał drogą elektroniczną oraz zamieścił
na swojej strome internetowej zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej w
Częściach 1, 3, 4, 5 i 6.
Wykonawca P. W.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EMA P. W., z
siedzibą w Białymstoku wniósł odwołanie w zakresie Części 3, wobec:
zaniechania
wykluczenia z postępowania wykonawcy ADB B. G. (dalej „ADB”), a w
konsekwencji zaniechania uznania jego oferty za odr
zuconą, pomimo że wykonawca ADB
nie spełnia warunków udziału w postępowaniu określonych przez Zamawiającego, zaś w
dokumencie
„Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego
”:
odnośnie pięciu osób złożył niezgodne z prawdą oświadczenie o dysponowaniu tymi
osobami na podstawie umowy o pracę, oraz
wskazał ponadto trzy inne osoby, które nie posiadają doświadczenia wymaganego
przez Zamawiającego w treści warunku udziału w postępowaniu,
czym w sposób zamierzony (tiret pierwsze) oraz co najmniej w wyniku rażącego niedbalstwa
(tiret
drugie) wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia
warunki udziału w postępowaniu, co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
W powyższych okolicznościach niezgodne z prawdą jest także oświadczenie wstępne
złożone przez wykonawcę ADB w zakresie sekcji „alfa” w Części IV jednolitego dokumentu
(JEDZ) a wykonawca nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu.
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy ADB w Części 3 zamówienia, pomimo że
oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, co powinna
potwierdzić ocena wyjaśnień złożonych przez wykonawcę (w przypadku dokonania tej oceny
z należytą starannością);
czynności wyboru oferty wykonawcy ADB w Części 3, jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
(względnie, z ostrożności procesowej - art. 24 ust. 1 pkt 12)
w zw. z art. 24 ust. 4 oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp, przez zaniechanie ich
zastosowania;
2) art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp, przez zaniechanie ich zastosowania,
oraz art. 90 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp,
przez ich nieprawidłowe stosowanie;
3) art. 91 ust. 1 Pzp, przez jego
nieprawidłowe zastosowanie w następstwie naruszenia
przepisów wskazanych w punktach ad 1) i ad 2).
Odwołujący wyjaśnił, że w przypadku uwzględnienia odwołania oferta Odwołującego w
części 3 zamówienia powinna zostać wybrana przez Zamawiającego, ponieważ jest ofertą
najkorzystniejszą, a jej cena nie przekracza kwoty, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie tej części zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w Części 3;
wykluczenia wykonawcy ADB z postępowania i uznania jego oferty za odrzuconą;
odrzucenia oferty wykonawcy ADB w Części 3;
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty w Części 3.
Wniósł ponadto o dopuszczenie dowodu z dokumentacji postępowania, w tym w
szczególności pisma Odwołującego z dnia 24.05.2018 r, (w aktach sprawy) zawierającego
analizę wyjaśnień wykonawcy ADB, dotyczących ceny oferty oraz wskazanie
nieprawdziwych informacji wprow
adzających Zamawiającego w błąd oraz dowodów
wskazanych w treści odwołania i do niego załączonych, a w razie wystąpienia takiej
konieczności - także z akt sprawy odwoławczej sygn. akt KIO 454/18.
Odwołujący wniósł także o zwrot kosztów postępowania odwoławczego, w tym
uiszczo
nego wpisu oraz uzasadnionych kosztów Odwołującego jako strony postępowania.
Ad. Zarzut 1
Wykonawca ADB złożył ofertę na Część 3 i Część 5 zamówienia wraz z
oświadczeniem wstępnym w formie jednolitego dokumentu (JEDZ) - datowane na
16.02.2018 r. W
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wystosowane w trybie art. 26 ust.
1 Pzp, wykonawca ADB w dniu 13.03.2018 r. złożył dokument „ Wykaz osób skierowanych
przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego ” odnośnie Części 3 zamówienia
(dalej jako: „wykaz osób”) i analogiczny dokument odnośnie Części 5.
W wykazie osób wykonawca ADB wskazał m.in, pięć osób z doświadczeniem
wymaganym przez Zamawiającego: J. B. (poz. 1), R. K., E. D., P. W., Ł. K. (poz. 7-10).
Wykonawca ADB jednoznacznie i wyraźnie oświadczył przy tym: „Podstawa dysponowania -
umowa o pracę”. W ten sposób wykonawca ADB, działając w sposób świadomy i
zamierzony, wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia
warunki udziału w postępowaniu.
Wszystkie wskazane osoby
w chwili składania przez wykonawcę ADB oświadczenia
wstępnego oraz oferty były pracownikami Odwołującego - wykonującymi zresztą tożsame
zamówienie w ramach umowy obowiązującej poprzednio pomiędzy Odwołującym i
Zamawiającym (tożsamość oraz informacja o pracodawcy wskazanych osób była zatem
Zamawiającemu znana z urzędu). Wykonawca ADB nie zatrudniał zatem wskazanych osób
w chwili składania oferty i oświadczenia wstępnego ani też nie miał z tymi osobami
jakiegokolwiek kontaktu. Oświadczenie wstępne wykonawcy ADB w sekcji „alfa”, dotyczące
spełniania wszystkich warunków udziału w postępowaniu, w zakresie warunku dotyczącego
zdolności technicznej i zawodowej co do dysponowania osobami spełniającymi wymagania
Zamawiającego, określonego w sekcji III. 1.3 ust. 1 lit. b) oraz w Rozdziale 7.2 ust. 3 lit. b) w
SIWZ
nie miało zatem pokrycia w stanie faktycznym.
Według informacji przekazanych Odwołującemu ustnie z zachowaniem prośby o
poufność przez jedną ze wskazanych osób, wykonawca ADB kontaktował się z tymi osobami
dopiero w okresie 5-7 marca 2018 r.,
a więc dopiero po złożeniu oferty i na długo po
podpisaniu oświadczenia wstępnego przez wykonawcę, dopiero w czasie przygotowywania
wykazu osób. Nawiązując do informacji z otwarcia ofert w dniu 19.02.2018 r., wykonawca
AD
B zadeklarował w rozmowie chęć zatrudnienia wskazanych osób na zajmowanych dotąd
stanowiskach -
w razie spodziewanego uzyskania zamówienia. Prawdopodobnie doszło do
podpisania w tym czasie jakichś porozumień wykonawcy ADB ze wskazanymi osobami,
prawdopodobnie w jednym tylko egzemplarzu (zatrzymanym przez p. B. G.). Nie ma jednak
żadnych podstaw do uznania, że były to umowy o pracę, tak jak wykonawca ADB
jednoznacznie oświadczył w wykazie.
Wobec pozostawania wskazanych osób w tym okresie w stosunku pracy z
O
dwołującym, porozumienia podpisywane z wykonawcą ADB mogły mieć co najwyżej
charakter umów przedwstępnych o pracę - i to wyłącznie, o ile zawierały istotne
postanowienia umowy o pracę, w szczególności: miejsce i czas wykonywania pracy oraz
wysokość wynagrodzenia.
Biorąc pod uwagę okoliczności, wydaje się to być wysoce wątpliwe. Należy wyrazić w
tym miejscu rozczarowanie postawą Zamawiającego, który mając wiedzę o zatrudnianiu
wskazanych osób przez Odwołującego, pozostał bierny względem bezpodstawnych
oświadczeń wykonawcy ADB o zatrudnianiu tych samych osób i nie pokusił się nawet o
próbę wyjaśnienia tej okoliczności.
Odwołujący wskazał, że w chwili obecnej zastosowanie procedury wyjaśnienia treści
dokumentów i oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp nie jest już możliwe, wobec
zaistnienia podstaw wykluczenia wykonawcy ADB i odrzucenia jego oferty.
Dowodzenie faktu istnienia oraz dowodzenie treści porozumień podpisanych z
deklarowanymi osobami już po złożeniu oferty, jak również charakteru prawnego tych
porozumień, nie leży w obowiązkach Odwołującego. Dla potrzeb niniejszego odwołania i
uzasadnienia jego zarzutów wystarczające jest wskazanie, że wykonawca ADB świadomie
podał nieprawdziwe informacje o dysponowaniu osobami na podstawie umowy o pracę,
czym wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu.
Jeżeli wykonawca ADB podtrzymuje twierdzenie, że w dniu 13.03.203 8 r.
dysponował wskazanymi osobami na podstawie umowy o pracę, wobec przeprowadzonego
powyżej dowodu poszlakowego prima facie, powinien przedstawić odpowiedni dowód
przeciwny -
na przykład dowód z dokumentu w postaci umowy o pracę i dowodu zgłoszenia
pracownika do ubezpieczeń społecznych. Gdyby jednak uznać, że ciężar dowodu w tym
zakresie obciąża nadal wyłącznie Odwołującego - Odwołujący składa (pod warunkiem
zawieszającym) wniosek o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania wszystkich
wskazanych wyżej pięciu osób w charakterze świadków.
Na marginesie
podniósł, że działanie wykonawcy ADB narusza zasady uczciwej
konkurencji. Złożenie rażąco niskiej oferty bez dysponowania osobami mającymi zrealizować
zamówienie, z myślą wyłącznie o tym, aby była to oferta najtańsza - a następnie
wykorzystanie zaist
niałej sytuacji do szantażu ekonomicznego i przymuszenia pracowników
zatrudnianych dotychczas przez innego wykonawcę do „przejścia na stronę zwycięzcy” nie
może być ocenione jako prawidłowa konkurencja i uczciwa gra o rynek. Odwołujący na
chwilę złożenia odwołania nie wyraża jednak formalnych zarzutów w tym zakresie, skupiając
się na nieuczciwym działaniu wykonawcy ADB względem Zamawiającego - to jest na
świadomym złożeniu nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik postępowania.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający określił w Rozdziale 7.2 ust. 3 lit. b) w SIWZ
następujący warunek udziału w postępowaniu:
7.2. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki
dotyczące: (...)
3) zdolności technicznej lub zawodowej: (...) h) Osób
Wykonawca musi wskazać osoby. które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
legitymujące się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie
zostaną im powierzone. Wykonawca na każdą funkcję wymienioną poniżej wskaże osoby,
k
tóre musi mieć dostępne na etapie realizacji zamówienia, spełniające następujące
wymagania:
Wykonawca zapewni pracowników (dyżurnych) w ilości min. 6 osób dla każdego punktu,
posiadających wykształcenie min. średnie, w tym co najmniej 3 pracowników z minimum 3
miesięcznym doświadczeniem w obsłudze punktu informacji drogowe) (lub inaczej
nazwanego stanowisk
a spełniającego podobną funkcję)
część 3 - min. 12 osób, (2 Punkty po min. 6 osób)”
Oprócz pięciu pracowników Odwołującego, o których mowa powyżej, w wykazie osób
wykonawca ADB wskazał jeszcze trzy osoby (poz. 2-4) z doświadczeniem opisanym w
następujący sposób:
R. J. -
dyżurny w punkcie kontrolno-blokadowym na granicy państwa w Polowcach w latach
A. M. -
dyżurny w punkcie alarmowym PSP w latach 2004-2009
E. G. -
dyżurny ochrony na terenie bazy paliwowej PERN w Adamowie w Jatach 2015-2018
W ocenie Odwołującego, żadne z powyższych stanowisk pracy nie polega na
obsłudze punktu informacji drogowej ani też nie spełnia funkcji podobnej. Zamawiający nie
dokonał badania treści wykazu pod tym względem, o czym świadczy brak chociażby
wezwania do wyjaśnień dotyczących złożonego wykazu czy też wręcz wezwania do jego
uzupełnienia. Odwołujący wskazuje, że w chwili obecnej zastosowanie procedury złożenia
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp lub procedury wyjaśnienia treści dokumentów i
oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp nie będzie już możliwe - wobec zaistnienia
podstaw wykluczenia wykonawcy ADB i odrzucenia jego oferty.
Oprócz trzech osób, o których mowa powyżej oraz pięciu pracowników
Odwołującego, wykonawca ADB wskazał w wykazie jeszcze cztery osoby (poz. 5-6 i 11-12)
jednak z informacją, że nie posiadają one doświadczenie wymaganego przez
Zamawiającego.
W tym stanie rzeczy wykonawca ADB nie wy
kazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu, w związku z czym także podlega wykluczeniu z postępowania - na co
Odwołujący wskazuje dodatkowo w przedstawionych zarzutach, działając z ostrożności
procesowej.
Ad. Zarzut 2
Kierując w dniu 15.03.2018 r. wezwanie w trybie art. 90 ust. 1 Pzp do wykonawcy
ADB, Zamawiający wszczął procedurę wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny oferty tego
wykonawcy w stosunku do przedmiotu zamówienia. Wyjaśnienia wykonawcy ADB, po
dokonaniu ich analizy i oceny, potwierdz
ają że jest to oferta rażąco tania - zbyt tania by
zapewnić wykonanie zamówienia nie tylko na poziomie wymaganym przez Zamawiającego
ale przede wszystkim zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, tak jak zostało to
wykazane w piśmie Odwołującego z 24.05.2018 r. i zostanie syntetycznie podsumowane
dalej w niniejszym odwołaniu.
Odwołujący wskazał na naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, jakich Zamawiający dopuścił się w trakcie procedury wyjaśnień.
Po pierwsze - jak j
uż wskazano w punkcie poprzedzającym - Zamawiający najpierw założył,
że oferta wykonawcy ADB jest „najwyżej oceniona”, w związku z czym dokonał wezwania do
złożenia dokumentów potwierdzających oświadczenie wstępne (co nastąpiło 13.03.2018 r.),
a dopiero po
tem przystąpił do badania tej oferty (w szczególności pod kątem ceny) - czego
wyrazem stało się wspomniane wezwanie do wyjaśnień wystosowane 15.03.2018 r. Trudno
w tych okolicznościach oczekiwać, że wynik badania oferty przez Zamawiającego będzie
bezstronny i obiektywny.
Po drugie, Z
amawiający po trzykroć wzywał wykonawcę ADB do składania wyjaśnień
- po raz pierwszy w dniu 15.03.2018 r., po raz drugi w dniu 28.03.2018 r. i po raz trzeci w
dniu 11.04.
2018 r. Zamawiający wykazywał wielką cierpliwość względem zdawkowych i
fragmentarycznych wyjaśnień wykonawcy ADB - mimo, że terminy wyznaczane na ich
składanie były niespotykanie długie, a cała procedura trwała równy miesiąc. Należy
stanowczo stwierdzić, że uporczywość wezwań Zamawiającego jest nie do pogodzenia z
zasadą równego traktowania wykonawców. Wszyscy pozostali wykonawcy już w odpowiedzi
na pierwsze wezwanie Zamawiającego składali odpowiednie, wyczerpujące wyjaśnienia. W
tym stanie rzeczy trudno w ogóle uznać wyjaśnienia złożone przez wykonawcę ADB za
prz
ekonujące, jak zrobił to Zamawiający.
Niezależnie od braku wiarygodności wyjaśnień składanych przez wykonawcę ADB,
zawierają one w swojej treści informacje, w świetle których zaoferowana cena jest rażąco
niska. Z wyjaśnień tych wynika bowiem, że wartość przyjęta przez wykonawcę ADB do
ustalenia ceny jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Odwołujący dokonał starannej analizy złożonych wyjaśnień oraz ich oceny i przeprowadził
odpowiedni dowód z obliczeń w piśmie z dnia 24.05.2018 r. doręczonym tego samego dnia
do Zamawiającego.
Odnośnie „wielokrotności wyjaśnień”, Odwołujący wskazał na treść nart. 69 „Rażąco
niskie oferty” dyrektywy 2014/24 oraz to, że na gruncie ww. przepisu ocena złożonych
wyjaśnień odbywa się „w drodze konsultacji z oferentem". Jednak Zamawiający prowadził w
tym przypadku nie konsultacje -
ale wręcz negocjacje z oferentem. Kolejne wezwania
Zamawiającego nie dotyczyły bowiem doprecyzowania informacji przekazanych uprzednio
przez wykonawcę ADB - ale złożenia informacji już wcześniej żądanych. Zamawiający
dopominał się dwukrotnie (i częściowo nadal bezskutecznie) informacji, których pomimo
jednoznacznej treści wezwania w poprzednich wyjaśnieniach nie otrzymał. Kolejne
wyjaśnienia wykonawcy ADB - zamiast uszczegóławiać wyjaśnienia złożone uprzednio,
podawały nowe informacje i kwoty, niezgodne z informacjami przekazanymi wcześniej.
Dla przykładu:
w wyjaśnieniach z dnia 16.03.2018 r. wykonawca ADB poinformował, że średnia
cena jednostkowa za 1 godzinę pracy wynosi „9,14 zł /godz. Netto”,
w odpowiedzi na pytanie zawarte w kolejnym wezwaniu Zamawiającego: „Czy
Wykonawca uwzględnił w stawce jednostkowej (13 zł/godz. netto) na umowę o pracę
przysługujący pracownikom dodatek za prace w godzinach nocnych oraz koszty pracodawcy
”, w wyjaśnieniach z dnia 5.04.2018 r. wykonawca ADB dodał „wykaz stawek godzinowych
dodatków w rodzinach nocnych w kwocie brutto w 2018 w wysokości od 2,39 do 2,76 zł w
poszczególnych miesiącach”. Wykonawca co do części pierwszej pytania potwierdził zatem,
że wyjaśnienia złożone uprzednio byty niekompletne i nierzetelne - w drugich wyjaśnieniach
dokonał ich modyfikacji i uzupełnienia. Na drugą cześć pytania Zamawiającego (o koszty
wykonawcy) wykonawca ADB nie odpowiedział natomiast w żaden sposób.
w odpowiedzi na ponowne pytanie, zadane
„w związku ż niewystarczającą
odpowiedzią” w trzecim już wezwaniu: „Czy oferowana stawka 13 zł przy zatrudnieniu na
umowę o pracę obejmuje wszystkie koszty płacowe (w tym dodatek godziny nocne) i poza
płacowe pracodawcy? ”, w wyjaśnieniach z dnia 16.04.2018 r, wykonawca ADB
poinformował, że do obliczenia ceny założył że „ do obsłużenia Punktu Zimowego
Utrzymania Drów w danym rejonie/obwodzie w miesiącach letnich wystarczy jedna osoba
zatrudniona na umowę o pracę w wymiarze 6/8 etatu".
Z uwagi na możliwe obciążenia godzinowe wynikające z opisu przedmiotu
zamówienia, jest to niezgodne z przepisami prawa pracy, co zostało wyraźnie wykazane w
piśmie Odwołującego z 24.05.2018 r. Wykonawca ADB nie rozumie ponadto pytania
Zamawiającego o koszty pozapłacowe lub świadomie to pytanie ignoruje, stwierdzając:
„Jedynym dodatkowym kosztem będzie dodatek za godziny nocne". Takie oświadczenie
potwierdza a contrario,
że oferowanej stawce godzinowej wykonawca ADB nie uwzględnił na
przykład płatnych urlopów ani też możliwych nadgodzin. Należy jeszcze wskazać i na to, że
dopiero w tych „trzecich wyjaśnieniach” wykonawca ADB dorzucił informację: „Nadmieniamy
również, że Firma ADB zakłada zatrudnienie osób niepełnosprawnych, Planujemy
zatrudnienie osób z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ". Nie odnosi
się przy tym na przykład do kwestii zwiększonego wymiaru płatnego urlopu takiej osoby.
W tym miejscu należy podkreślić, że wyjaśnienia złożone przez wykonawcę ADB
potwierdzają dodatkowo zasadność przedstawionych w punkcie „ad 1” odwołania zarzutów
dotyczących zaistnienia podstaw wykluczenia tego wykonawcy. Należałoby oczekiwać, że
informacja o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pojawi się już w pierwszych
wyjaśnieniach dotyczących ceny oferty wykonawcy ADB i to na eksponowanym miejscu -
zwłaszcza, że wyjaśnienia te były składane już po złożeniu wykazu „rzekomo zatrudnianych”
osób. Tymczasem - dopiero miesiąc później i dopiero „w trzeciej rundzie” wyjaśnień
wykonawca ADB pisze o tym, że „planuje zatrudnienie osób”. Dowodzi to, że wykonawca
ADB w chwili składania wykazu osób nie dysponował wskazanymi osobami na podstawie
umowy o pracę oraz że zapewne nie brał nawet pod uwagę, że pracownicy Odwołującego,
co do których próbował „wrogiego przejęcia”, mogą być osobami z orzeczoną
niepełnosprawnością. Wszystko to prowadzi do jednoznacznych konkluzji. Po pierwsze -
wyko
nawca ADB świadomie złożył nieprawdziwe oświadczenie dotyczące zatrudniania
wskazanych osób na umowę o pracę. Po drugie - wyjaśnienia wykonawcy ADB dotyczące
ceny jego oferty nie są rzetelne, ponieważ nie przedstawiają kosztów pracy faktycznie
przyjętych do kalkulacji ceny oferty. Przeciwnie - wobec wychodzącej stopniowo na jaw
wadliwej kalkulacji ceny oferty, wykonawca ADB tworzy ad hoc kolejne fikcyjne argumenty
mające post factum usprawiedliwić rażąco niską cenę jego oferty.
Mimo ponawianych wezwań, mimo skąpych wyjaśnień uzupełnianych „na raty” i
obarczonych wewnętrznymi sprzecznościami, mimo wynikających z wyjaśnień niezgodności
zamiarów wykonawcy ADB z przepisami prawa pracy, mimo braku odpowiedzi na wyraźnie
postawione pytanie Zamawiającego o koszty pozapłacowe oraz mimo wyraźnego
oświadczenia (w trzecich wyjaśnieniach), że takie koszty nie były przez wykonawcę ADB
przewidziane -
Zamawiający ostatecznie dokonał wyboru oferty tego wykonawcy jako
najkorzystniejszej. Takie działanie Zamawiającego narusza zasadę uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
Zamawiający, pismem z dnia 13 czerwca 2018 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w
której wniósł o oddalenie odwołania. Wyjaśnił, że w postępowaniu w zakresie części 3 -
złożone zostały 3 oferty przez następujących wykonawców:
SMART24 sp. z o.o. - cena oferty brutto -
982 985,00 zł,
ADB B. G. - cena oferty brutto -
651 255,48 zł,
EMA P. W. - cena oferty brutto -
718 844,47 zł.
Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia w zakresie części 3 zamówienia
kwotę w wysokości 722 871,00 zł brutto.
Zamawiający wyjaśnił, że zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp, dokonał wstępnego badania
cen wszystkich ofert, które wykazało, że cena żadnej z ofert nie wydała się być rażąco niska
w st
osunku do przedmiotu zamówienia ani nie budziła wątpliwości Zamawiającego. Cena
całkowita żadnej z ofert nie była niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia brutto lub
średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Cena oferty ADB B. G. — jest niższa
o 10% od kwoty zama
wiającego i o 17% od średniej arytmetycznej wszystkich złożonych
ofert, a cena oferty EMA P. W.
— jest niższa o 1 % od kwoty zamawiającego i o 8% od
średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert.
Ponadto,
z uwagi na fakt, iż w dniu 26.02.2018 r. firma Manbroker Sp. z o.o. w
Gdańsku poinformowała, że w ofertach EMA P. W., EDI E. B. — W., ADB B. G., w pozycji nr
2 Formularza 2.2 widnieją stawki, które noszą znamiona rażąco niskich cen, dlatego też
Zamawiający dokonał dodatkowo analizy kwestionowanej stawki 13 zł netto/godz.
P
rzeprowadzona analiza nie wykazała wystąpienia rażąco niskiej ceny. Zamawiający
dokonał swoich wyliczeń i stwierdził, że cena 13 zł netto/godz. jest ceną realną przy
wykonywaniu tego zamówienia, a dodatkowo przyniesie wykonawcy jeszcze zysk.
W związku z powyższym w dniu 06.03.2018 r. Zamawiający poinformował
wykonawcę ADB, iż jego oferta w zakresie części 3 została najwyżej oceniona i w związku z
tym, działając na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp i pkt. 9.4 i 9.7 SIWZ, Tom I Instrukcji dla
Wykonawców, wezwał go do złożenia aktualnych na dzień złożenia oświadczeń i
dokumentów w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu oraz potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu.
Jednakże w związku z kilkoma telefonami z firmy Manbroker Sp. z o.o. oraz pismem
firmy EMA P. W. z dnia 19.03.2
018 r. dotyczącymi kwestionowanej stawki 13 zł netto/godz.,
Zamawiający w celu rozwiania wszelkich ewentualnych wątpliwości, jak również kierując się
zasadą dochowania należytej staranności, podjął dodatkowe czynności i zwrócił się do
w
ykonawców: EMA P. W., EDI E. B. – W., ADB B. G., z prośbą o złożenie wyjaśnień.
Zamawiający działając na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp wezwał ww. wykonawców do
wyjaśnienia treści złożonej oferty. Zamawiający zwrócił się z zapytaniem: „Czy Wykonawca
w powyższej pozycji uwzględnił wymóg Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września
2017 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości
minimalnej stawki godzinowej w 2018 r. tj.:
1. Od dnia 1 stycznia 2018 r. ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości
2100 zł. 2. Od dnia 1 stycznia 2018 r. ustala się minimalną stawkę godzinową w wysokości
13,70 zł.”
Po otrzymaniu odpowiedzi od w
ykonawców, Zamawiający skierował jeszcze
dodatkowo dwa pisma do w
ykonawcy ADB, ponieważ pragnął uzyskać dokładne informacje
w tym zakresie, aby mieć całkowitą pewność, że przedstawiona cena jednostkowa w poz. 2
Formularza cenowego 2.2 jest ceną realną i zgodną z obowiązującymi przepisami tj. w
szczególności z ww. rozporządzeniem oraz Kodeksem pracy.
W odniesieniu do przepisów Kodeksu pracy należy stwierdzić, że za właściwą
realizację zawartych w nim uregulowań odpowiada pracodawca zatrudniający pracowników.
Właściwe stosowanie przepisów Kodeksu pracy Zamawiający będzie mógł ocenić w trakcie
realizacji umowy na podstawie przedkładanych przez Wykonawcę dokumentów.
W związku z powyższym, Zamawiający nie mógł odrzucić oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp, ponieważ oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w
stosunku do przedmiotu zamówienia.
Kwestionowanie przez Odwołującego rażąco niskiej ceny 13 zł netto/godz. stanowi
pewne kuriozum, ponieważ Odwołujący również w swojej ofercie w tej samej pozycji nr 2
Formularza 2.2 zap
roponował taką samą cenę jednostkową tj. 13 zł netto/godz. Należy
zauważyć, iż firma EDI E. B. — W., złożyła także ofertę na część 2 zamówienia i w
identycznym Formularzu 2.2 zawierającym taką samą ilość godzin, w pozycji nr 2
zaproponowała również cenę jednostkową 13 zł netto/godz. Cena jej oferty wynosi 688
804,92 zł brutto i jest tylko o 37 549,44 zł wyższa od oferty wykonawcy ADB. Z firmą EDI E.
B. - W.
Zamawiający zawarł już umowę na część 2 zamówienia.
Zamawiający podkreślił, że ilość godzin w poz. 2 w Formularzu 2.2 została celowo
wydzielona przez Zamawiającego i określona jako: „Przewidywana ilość godzin dodatkowych
w rejonie (wynikająca z wprowadzenia stałego dyżuru, odrębnych ustaleń Dyrektora
Oddziału itp.)”, ponieważ godziny te mogą wystąpić tylko w szczególnych i wyjątkowych
sytuacjach, a w przypadku braku takich okolicz
ności — godziny te nie będą wcale
wykorzystane.
Zamawiający wyjaśnił, że wszystkie czynności związane z wyjaśnianiem treści oferty
wykonawcy ADB odbywały się przed czynnością wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zarzut postawiony przez Odwołującego dot. zaniechania czynności wykluczenia z
postępowania wykonawcy ADB B. G. jest również chybiony, ponieważ wykonawca ADB
spełnił wszystkie warunki udziału w postępowaniu.
Oświadczenie wstępne wykonawcy ADB w sekcji „alfa", dotyczące spełniania
warunków udziału w postępowaniu, w zakresie warunku dotyczącego zdolności technicznej i
zawodowej, co do dysponowania osobami spełniającymi wymagania Zamawiającego,
określonego w rozdziale 7.2 ust. 3 lit. b) w SIWZ zostało potwierdzone stosownym
dokumentem
— wykazem osób złożonym wraz z pismem z dnia 12.03.2018 r.
Zamawiający w piśmie z dnia 06.03.2018 r. poinformował wykonawcę ADB, iż jego
oferta złożona na część 3 zamówienia została najwyżej oceniona i w związku z tym,
działając na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp i pkt 9.4 i 9.7 SIWZ, Tom I Instrukcji dla
Wykonawców, wezwał go do złożenia aktualnych na dzień złożenia oświadczeń i
dokumentów, m. in.:
1) w celu potwierdzenia spe
łniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu:
wykazu osób, skierowanych do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami.
Wykonawca ADB w odpowiedzi na wezwanie złożył pismo z dnia 12.03.2018 r. z
wymaganymi dokumentami, m.in. z wykazem osób skierowanych do wykonania zamówienia.
W wykazie osób w kolumnie tabeli o nazwie „podstawa dysponowania” zawarł zapis „umowa
o pracę” Dokument złożony przez wykonawcę stanowił informację, że do realizacji
niniejszego zamówienia wykonawca ADB zatrudni na umowę o pracę wymienione w wykazie
osoby. W piśmie z dnia 19.03.2018 r. wykonawca ADB oświadczył, że umowy o pracę
zostaną zawarte z ww. osobami w dniu podpisania umowy z Zamawiającym na realizację
zamówienia. Z wykazu osób przedstawionego przez wykonawcę ADB wynika, że wszystkie
wymienione osoby posiadają doświadczenie wymagane przez Zamawiającego i w związku z
tym Zamawiający nie miał żadnych podstaw prawnych do wykluczenia wykonawcy ADB z
postępowania.
Zamawiający, udzielając odpowiedzi na pytanie do treści SIWZ, potwierdził, że osoba
pracująca wcześniej w służbach mundurowych będąca dyspozytorem lub pracująca
wcześniej w cywilnych służbach dyspozytorskich, legitymująca się doświadczeniem na
stanowisku o zakresie odpowiadającym OPZ spełnia ten warunek.
Wykaz osób złożony przez wykonawcę ADB został dokładnie przeanalizowany przez
Z
amawiającego. Kwestionowane przez Odwołującego trzy osoby posiadają wieloletnie
doświadczenie zarówno w okresie letnim i zimowym jako dyżurni w punkcie kontrolno-
blokadowym na granicy państwa, w punkcie alarmowym PSP i jako dyżurny ochrony na
terenie bazy paliwowej PERN. Zgodnie z zapisami OPZ 1.5 b) Zamaw
iający wymagał od
Dyżurnego posiadania kwalifikacji, między innymi -
minimum 3 miesięcznego doświadczenia w obsłudze punktu zimowego utrzymania dróg (lub
inaczej nazwanego stanowiska o zakresie odpowiadającym OPZ).
Zdaniem
Zamawiającego, wymieniony w punkcie 1.5 b Opisu Przedmiotu
Zamówienia zakres obowiązków dyżurnego jest beż wątpienia możliwy do wykonania przez
osoby wskazane przez w
ykonawcę ADB z przedstawionym doświadczeniem.
Złożone przez Wykonawcę ADB dokumenty nie budziły u Zamawiającego żadnych
w
ątpliwości i wobec powyższego nie było przesłanek do wykluczenia wykonawcy na
postawie art. 24 ust. 1 pkt. 16 i 17 ani też na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w a
ktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony
postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do
wniesienia odwołania w zakresie Części 3 zamówienia, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
(względnie, z ostrożności procesowej - art. 24 ust.
1 pkt 12) w zw. z art. 24 ust. 4 oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia
wykonawcy ADB z postępowania.
W ocenie Izby,
powyższy zarzut jest zasadny w zakresie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt
16 Pzp oraz art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp i art. 24 ust. 4 Pzp.
W Rozdziale 7.2 ust. 3 lit. b) w SIWZ Zamawiający określił warunek udziału
w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej – wymagał wykazania przez
wykonawcę osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, legitymujących się
kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie zostaną im
powierzone. Wykonawca został zobowiązany do zapewnienia pracowników (dyżurnych) w
ilości min. 6 osób dla każdego punktu, posiadających wykształcenie min. średnie, w tym co
najmniej 3 pracowników z minimum 3 miesięcznym doświadczeniem w obsłudze punktu
informacji drogowej
(lub inaczej nazwanego stanowiska spełniającego podobną funkcję). W
części 3 należało wykazać min. 12 osób (2 Punkty po min. 6 osób).
W wyjaśnieniach treści SIWZ z dnia 13 listopada 2017 r. w odpowiedzi na Pytanie 2
o treści „Punkt. 7.2 podpunkt B.: Co Zamawiający rozumie przez zapis: „inaczej nazwanego
stanowiska spełniającego podobną funkcję”? Czy osoba pracująca wcześniej w służbach
mundurowych będąca dyspozytorem lub pracująca wcześniej w cywilnych służbach
dyspozytorskich spełnia taki warunek?” Zamawiający wyjaśnił: „Zamawiający wymaga aby
osoba legitymowała się doświadczeniem na stanowisku w zakresie odpowiadającym OPZ.
Osoba pracująca wcześniej w służbach mundurowych będąca dyspozytorem lub pracująca
wcześniej w cywilnych służbach dyspozytorskich legitymująca się doświadczeniem na
stanowisku o zakresie odpowiadającym OPZ spełnia ten warunek.”
W pkt. 1.5 lit.
c OPZ Zamawiający opisał zakres obowiązków i wymagania dla
wykonawcy i dyżurnych w siedzibie Rejonu i Obwodzie Drogowym, określając kwalifikacje
dyżurnych, w tym: „minimum 3 miesięczne doświadczenie w obsłudze punktu zimowego
utrzymania dróg (lub inaczej nazwanego stanowiska spełniającego podobną funkcję)” oraz
„znajomość problematyki i zagadnień administracji drogowej”, a także szczegółowo zakres
o
bowiązków:
racjonalne zarządzanie (osiąganie stopnia realizacji celu przy wykorzystaniu minimalnego
nakładu środków) pracą sprzętu do ZUD (pługo-posypywarkami, solarkami, pługami,
równiarkami, ładowarkami, wytwornicami solanki itp.) i materiałami do zwalczania
śliskości zimowej w celu utrzymania odcinków dróg krajowych w odpowiednim
standardzie ZUL), zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i
Autostrad,
- monitorowanie sytua
cji pogodowej na podstawie: dostępnych prognoz pogody, obserwacji
własnej, wymiany informacji z dyżurnymi w sąsiednich Rejonach, podawanych informacji
w mediach (radio, Internet, radio CB itp.) oraz innych służb (policja, straż pożarna, służba
graniczna, W
CZK w Białymstoku itp.),
monitorowanie sytuacji na drogach na podstawie obserwacji własnych to jest: analizy
prognozy pogody, obserwacji danych ze stacji „Meteo”, podglądu kamer drogowych
aktualnych warunków pogodowych oraz informacji od operatorów sprzętu ZUD, informacji
w mediach, informacji od innych służb i użytkowników dróg,
- r
ozliczanie po każdym dyżurze pracy sprzętu oraz materiałów dysponowanych z
magazynu Rejonu GDDKiA,
współpraca z PID-em Oddziału Białystok oraz PZUD pozostałych Rejonów działającymi w
strukturze Oddziału GDDKiA w celu wymiany informacji, szczególnie na temat zagrożeń
pogodowych i utrudnień w ruchu,
- obs
ługa komputera, zbieranie danych, redagowanie informacji i przekazywanie
meldunków w formie elektronicznej lub telefonicznej do PID w siedzibie Oddziału,
staranne i czytelne prowadzenie ustalonej dokumentacji w zakresie:
a)
ewidencji i przebiegu dyżuru,
b)
zużycia materiałów do zwalczania śliskości zimowej,
c)
pracy, dyżurów i przerzutu sprzętu,
d)
rejestru interwencji, poleceń służbowych itp.,
zapoznanie zmiennika (obejmującego dyżur) z aktualną sytuacją na drogach,
utrzymanie w czystości pomieszczeń dyżurnego PZUD,
natychmiastowe przekazywanie informacji dotyczących zaistniałych zdarzeń i utrudnień na
sieci drogowej, a przede wszystkim o wypadkach, karambolach, zatorach, itp. do PID w
Oddziale,
udzielanie wszystkim zainteresowanym informacji o warunkach przejazdu i występujących
utrudnieniach w ruchu na drogach krajowych na terenie d
ziałania Rejonu oraz
informowanie o punktach informacyjnych dotyczących dróg miejskich, wojewódzkich i
powiatowych,
przesyłanie do Oddziału meldunków ZUL) o: stanie przejezdności dróg w godzinach
wyznaczonych przez jednostkę nadrzędną, stanie materiałów chemicznych do zwalczania
śliskości, wypadkach, utrudnieniach oraz innych meldunków w formie wymaganej przez
dyżurnego PID Oddziału w Białymstoku,
- udzielanie wszystkim zainteresowanym informacji o warunkach przejazdu po drogach
krajowych na terenie rejonu,
znajomość otrzymywanych prognoz pogody oraz bieżącej sytuacji na drogach i
występujących utrudnieniach w ruchu,
monitorowanie zjawisk atmosferycznych i warunków przejazdu,
przekazywanie do Punktu Informacji Drogowej w siedzibie Oddziału bieżącej informacji o
występujących zjawiskach atmosferycznych, pracy jednostek sprzętowych i zaistniałych,
nieprzewidzianych zdarzeniach na drogach (np. wypadki, kolizje
, padłe zwierzęta itp.),
na polecenie dyżurnego Oddziału kierowanie na zagrożony odcinek drogi pomocy
sprzętowej z rezerw Centrali GDDKiA.
odnotowywanie w dzienniku czynności swojej obecności oraz otrzymanych, względnie
wydanych w czasie obsługi PZUD poleceń,
obsługa systemu ZimaWin, UtrudnieniaWin, ASPG,
- ak
tualizacja utrudnień, wg. programu UTRWin i powiadamianie telefonicznie PID w
Oddziale GDDKiA.
Wykonawca ADB złożył ofertę na Część 3 zamówienia, w której zawarł oświadczenie
w ramach jednolitego dokumentu (JEDZ)
z datą 16 luty 2018 r. o spełnianiu warunków
udziału w postępowaniu. W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do złożenia
dokumentów dokonane w trybie art. 26 ust. 1 Pzp, wykonawca ADB w dniu 13 marca 2018 r.
przedłożył Zamawiającemu „Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego”, w którym w poz. 7-10 wskazał pięć osób z doświadczeniem
wymaganym przez Zamawiającego. Wykonawca ADB oświadczył w wykazie, że podstawą
dysponowania przez niego
tymi osobami jest „umowa o pracę”. Ponadto, w wykazie osób
wykonawca ADB wskazał także trzy osoby (poz. 2-4) z doświadczeniem jako „dyżurny w
punkcie kontrolno-blokadowym
na granicy państwa w Polowcach”, dyżurny w punkcie
alarmowym
PSP”, „dyżurny ochrony na terenie bazy paliwowej PERN w Adamowie.
Pozostałe osoby zostały wskazane bez wymaganego przez Zamawiającego doświadczenia.
Jak wyjaśnił Odwołujący, wskazane w wykazie osoby w poz. 7-10 w chwili składania
przez wykonawcę ADB oświadczenia wstępnego oraz oferty były pracownikami
O
dwołującego - wykonującymi tożsame zamówienie w ramach umowy obowiązującej
poprzednio pomiędzy Odwołującym i Zamawiającym. Powyższe osoby były w tym czasie
zatrudnione przez
Odwołującego, który realizował zamówienie na rzecz Zamawiającego na
taki sam przed
miot zamówienia na podstawie wcześniej zawartej umowy. Podkreślić należy,
że powyższa okoliczność nie była kwestionowana przez Zamawiającego. Zamawiający
posiadał pełną wiedzę, że wskazane przez wykonawcę ADB w wykazie osoby są
zatrudnione przez
Odwołującego przy realizacji dotychczasowej umowy.
Na wezwanie Zamawiającego z dnia 16 marca 2018 r. do wyjaśnienia „czy
Wykonawca na dzień składania ofert miał zawarte umowy o pracę ze wskazanymi osobami?”
w dniu 19 marca 2018 r. wykonawca ADB
wyjaśnił, że „firma ADB B. G. [...] wskazanymi
osobami do wykonywania dyżurów na dzień otwarcia ofert dysponowała bezpośrednio i
nadal dysponuje bezpośrednio. Umowy o pracę zostaną zawarte z ww. osobami po
podpisaniu umowy z Zamawiającym.” Wykonawca ADB nie odpowiedział zatem wprost na
pytanie Zamawiającego oraz nie wyjaśnił, na jakiej podstawie oświadczył w ofercie, że
dysponuje bezpośrednio wskazanymi w wykazie ww. osobami, tj. jaki stosunek prawny łączył
go z tymi osobami w momencie składania oferty.
Oczywiste j
est w tym stanie rzeczy, że wykonawca wbrew złożonemu w JEDZ
oświadczeniu że spełnia warunek udziału w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do
realizacji zamówienia i oświadczeniu zawartemu w wykazie osób, że dysponuje wskazanymi
osobami na podstawie umo
wy o pracę - w rzeczywistości nie zatrudniał ww. osób w terminie
składania oferty. Dodatkowo wykonawca ADB nie podał Zamawiającemu żadnej innej
informacji, potwierdzającej, że dysponował wskazanymi osobami składając ofertę.
W ocenie Izby brak
wyjaśnienia ze strony wykonawcy ADB, na jakiej podstawie
oświadczył, że dysponuje bezpośrednio wskazanymi w wykazie ww. osobami stanowi
potwierdzenie, że wykonawca nie miał możliwości wykazania tej okoliczności, udzielając
jedynie wymijającej odpowiedzi Zamawiającemu. Wobec powyższego, za bezsporny
należało uznać fakt, że wykonawca ADB w dokumencie JEDZ oraz w wykazie osób złożył
informacj
ę nie znajdującą odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie faktycznym, tj. że
dysponuje wskazanymi osobami na podstawie umowy o pracę.
Po
wyższa okoliczność, jako wymagana na potrzeby wykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu, jest informacją istotną dla Zamawiającego w zakresie oceny, czy
wykonawca
spełnia warunki udziału a tym samym, że jest w stanie prawidłowo zrealizować
zam
ówienie. Zatem informacja nieprawdziwa miała niewątpliwie istotny wpływ na ocenę
spełniania warunków udziału przez wykonawcę ADB. Podając Zamawiającemu informację
niezgodn
ą ze stanem rzeczy, wykonawca ADB wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu
informacji, że spełnia warunek udziału w postępowaniu, podczas gdy
faktycznie
nie zatrudniał wskazanych w wykazie osób. Jak wyjaśnił Odwołujący, wykonawca
ADB kontaktował się z tymi osobami dopiero w okresie 5-7 marca 2018 r., a zatem dopiero
po złożeniu oferty, na etapie składania dokumentów.
Zgodnie z
art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp, zamawiający ma obowiązek wykluczyć
wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej
„kryteriami selekcji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych dokumentów. Jak wskazał Sąd Okręgowy w Krakowie w wyroku z dnia 5
grudnia 2014 r., sygn. akt XII Ga 659/14
„Złożenie nieprawdziwych informacji polega na
rozbieżności pomiędzy treścią dokumentu złożonego przez wykonawcę, a rzeczywistym
stanem rzeczy. Kryterium ocennym jest wpływ informacji na wynik postępowania. Informacje
mają wpływ na wynik postępowania, jeżeli ich złożenie przesądza o wykazaniu spełnienia
warunku udziału, a tym samym możliwości uznania oferty za najkorzystniejszą. Zdaniem
Sądu niezbędne doświadczenie wykonawcy należy rozumieć, jako potwierdzenie w praktyce
posiadanych umiejętności w zakresie wykonania danego rodzaju zamówienia, a tego wprost
nie dowodziły zakwestionowane dostawy. Dokumenty przedstawione na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału winny w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości
potwierdzać spełnienie wymagań określonych przez zamawiającego. W realiach niniejszej
sprawy procedura uzupełnienia dokumentów określona w art. 26 ust. 3 ustawy została
wyczerpana, a wykonawca nie przedstawił dokumentów, które potwierdzałyby w sposób
niezbity spełnienie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia
zawodowego.”
Z powy
ższego stanowiska Sądu wynika, że aby móc wykluczyć wykonawcę z
postępowania z uwagi na złożenie informacji nieprawdziwych, mających wpływ na wynik
prowadzonego postępowania, wskazana byłaby procedura poprzedzająca tak doniosłą w
skutkach czynność zamawiającego, tj. wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, bądź, w ocenie
Izby również art. 26 ust. 4 Pzp. Zaistnieć może bowiem sytuacja, w której wykonawca
nieświadomie, bądź poprzez nieuwagę przedstawi zamawiającemu informacje, które w
swojej treści mogą nie odpowiadać faktycznym okolicznościom wynikającym ze stanu
sprawy. Zamawiający, stojąc na straży zasady równego i niedyskryminującego traktowania
wszystkich wykonawców, winien w takiej sytuacji, dołożyć wszelkich starań, aby sprawę
wyjaśnić.
W niniejszej sprawie okoliczność, że podana przez wykonawcę podstawa
dysponowania osobami jest nieprawdziwa była znana Zamawiającemu w trakcie badania
oferty wykonawcy
ADB, jednak Zamawiający pominął ten fakt przy ocenie oferty tego
wykonawcy w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej co do dysponowania osobami spełniającymi wymagania
Zamawiającego, określonego w sekcji III. 1.3 ust. 1 lit. b) ogłoszenia oraz w Rozdziale 7.2
ust. 3 lit. b) w SIWZ, czym naruszył zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Zauważyć również należy, że interpretacja art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp powinna być
związana z art. 57 ust. 4 lit. h) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z
dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie
zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE,
z którego wynika, że z udziału z postępowania można wykluczyć każdego wykonawcę, który
jest winny poważnego wprowadzenia w błąd w zakresie przekazania lub nieprzekazania
informacji wymaganych na mocy dyrektywy.
Izba wzięła pod uwagę stanowisko jakie zajął Sąd Unii Europejskiej w wyroku z 26
września 2014 r. w połączonych sprawach T-91/12 i T-280/12 (Flying Holding NV z siedzibą
w Wilrijk,
Flying Group Lux SA z siedzibą w Luksemburgu, Flying Service NV z siedzibą w
Deurne przeciwko Komisji Europejskiej. Komisja Europejska w prowadzonym na postawie
rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie
rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot
Europejskich (Dz. U. L 248, s.
1; z późn. zm) wykluczyła tych wykonawców na podstawie
94 lit.b ww.
rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że nie udziela się zamówienia
kandydatom, którzy w związku z procedurą udzielania zamówień są winni złożenia
nieprawdziwych oświadczeń przy dostarczaniu informacji wymaganych przez instytucję
zamawiającą w celu dopuszczenia do udziału w procedurze udzielania zamówień lub nie
dostarczyli tych informacji. Sąd stwierdził, że w przypadku, gdy, tak jak w rozstrzyganej
sprawie, wykryte zostaje przekazanie nieprawdziwych danych, Komisja nie ma innego
wyboru niż zastosowanie powyższego przepisu, gdyż „pojęcie „nieprawdziwe oświadczenia”
odnosi si
ę zarówno do oświadczeń umyślnie wprowadzających w błąd jak i tych, które są
błędne w wyniku niedbalstwa i po ustaleniu nieprawdziwego charakteru oświadczeń nie ma
potrzeby przeprowadzania analizy uzasadnienia tej nieprawdziwo
ści. (…) Wobec złożenia
nieprawdziwych o
świadczeń, niezależnie od tego, czy doszło do tego w sposób umyślny czy
te
ż wskutek niedbalstwa skarżących, Komisja nie miała innego wyboru niż zastosowanie art.
94 lit. b) rozporz
ądzenia finansowego…” (por. pkt 75 i 119 wyroku). Celem bowiem przepisu
jest ochrona zamawiającego przed nieuczciwym jak również nieprofesjonalnym działaniem
wykonawców, którzy decydując się na udział w postępowaniu winni dołożyć należytej
staranności w weryfikacji składanych dokumentów, szczególnie tych, które otrzymał od osób
trzecich.
W
skazać należy, że wykazanie wykonawcy rażącego niedbalstwa czyli niedołożenia
należytej staranności przy podawaniu zamawiającemu wprowadzających w błąd informacji
należy mieć na uwadze art. 355 § 1 k.c., zgodnie z którym dłużnik obowiązany jest do
staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność).
Przypisanie
określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko wtedy, gdy osoba ta
zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej
miernika należytej staranności (por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 10 marca
2004 r., sygn. akt IV CK
151/03). Przy czym wzorzec należytej staranności ma charakter
obiektywny i
abstrakcyjny, jest ustalany niezależnie od osobistych przymiotów i cech
konkretnej osoby, a
jednocześnie na poziomie obowiązków dających się wyegzekwować w
świetle ogólnego doświadczenia życiowego oraz konkretnych okoliczności (por.
uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 23 października 2003 r., sygn. akt V CK 311/02).
Dodatkowo w stosunku do
profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, gdyż art. 355 §
2 k.c.
precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego
działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej
działalności. Za takiego profesjonalistę należy również uznać, co do zasady, wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Należyta staranność profesjonalisty
nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu,
aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości.
Przenosząc powyższe rozważania na analizowany stan faktyczny, wskazać należy,
że
bezspornym pomiędzy stronami było to, że wykonawca ADB przedstawił Zamawiającemu
informację w sposób oczywisty nieprawdziwą, z której usiłował wycofać się na etapie
wyjaśnień z dnia 19 marca 2018 r. udzielając wymijającej odpowiedzi na pytanie
Zamawiającego, co było konsekwencją dążenia wykonawcy do uniknięcia wykluczenia go z
postępowania. W danym stanie faktycznym Izba uznała, że nie zachodzi konieczność
przeprowadzenia dowodu z przesłuchania wskazanych w wykazie osób w charakterze
świadków na okoliczność stosunku łączącego te osoby z wykonawcą ADB.
Dodatkowo w
skazać również należy, że z uwagi na złożenie przez wykonawcę ADB
nieprawdziwych
informacji, Zamawiający nie był zobowiązany do wezwania Odwołującego w
trybie art. 26
ust. 3 Pzp do uzupełnienia wykazu osób, zgodnie bowiem z jednolitą linią
orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej, w przypadku złożenia nieprawdziwych informacji
wyłączona jest możliwość uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, zaś ocenie
Zamawiającego podlegają wyłącznie dokumenty pierwotnie złożone przez wykonawcę wraz
z ofert (tak m.in. wyrok KIO z 2.04.2015 r., KIO 526/15; wyrok KIO z 11.02.2015 r., KIO
177/15, wyrok KIO z 13.07.2015
r., KIO 1370/15). Jeżeli wykonawca winny jest poważnego
wprowadzenia w błąd nieprawdziwym oświadczeniem lub dokumentem, nie można
jednocześnie twierdzić, że takie oświadczenie lub dokument zawiera błędy dotyczące braku
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu.
W
ykonawca ADB świadomie lub w wyniku co najmniej rażącego niedbalstwa podał
Zamawiającemu nieprawdziwe informacje o dysponowaniu osobami na podstawie umowy o
pracę, czym wprowadził Zamawiającego w błąd co do okoliczności, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu. Zastosowanie procedury wyjaśnienia treści dokumentów i
oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp w omawianym zakresie nie jest na obecnym
etapie możliwe z uwagi na fakt, że wykonawca ADB podlega wykluczeniu na podstawie art.
24 ust. 1 pkt 16 Pzp, a jego oferta
podlega uznaniu za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4
Pzp.
Przywołany przez Odwołującego art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp nie ma zastosowania w
niniejszej
sprawie.
I
zba uznała także, że przepis art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, nie ma zastosowania w niniejszej
sprawi
e, gdyż nie wystąpiły okoliczności uzasadniające stwierdzenie przesłanki
lekkomyślności lub niedbalstwa przy przedstawieniu przez wykonawcę informacji
wprowadzających w błąd zamawiającego, mogących mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia ponieważ w
tym przypadku mamy do czynienia ze złożeniem nieprawdziwych informacji w wyniku co
najmniej rażącego niedbalstwa wykonawcy.
W
odniesieniu do trzech osób, które wykonawca ADB wskazał w poz. 2-4 wykazu
osób, które posiadają doświadczenie w charakterze „dyżurny w punkcie kontrolno-
blokadowym
na granicy państwa w Polowcach”, dyżurny w punkcie alarmowym PSP”,
„dyżurny ochrony na terenie bazy paliwowej PERN w Adamowie” należy podnieść, że
Zamawiający wymagał jednoznacznie posiadania doświadczenia na stanowisku w zakresie
opisanym w OPZ, a zatem w obsłudze punktu informacji drogowej lub funkcji podobnej.
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający jednoznacznie wymagał w OPZ „minimum 3 miesięczne
doświadczenie w obsłudze punktu zimowego utrzymania dróg (lub inaczej nazwanego
stanowiska spełniającego podobną funkcję)” oraz „znajomość problematyki i zagadnień
administracji drogowej” należy przyjąć, że funkcję podobną należy rozumieć jako pełnioną w
ramach tzw. administracji drogowej.
Podkreślić należy, że w świetle wyjaśnień treści SIWZ z
listopada 2017 r. Zamawiający nie zmienił powyższego wymagania lecz je podtrzymał,
wskazując, że „Osoba pracująca wcześniej w służbach mundurowych będąca dyspozytorem
lub pracująca wcześniej w cywilnych służbach dyspozytorskich” spełnia ten warunek jeśli
legitymuje się doświadczeniem „na stanowisku o zakresie odpowiadającym OPZ”.
Z treści wykazu osób złożonego przez wykonawcę ADB nie wynika, że wskazane trzy
osoby posiadają minimum trzymiesięczne doświadczenie w pełnieniu funkcji podobnej w
ramach administracji drogowej.
Biorąc pod uwagę treść złożonego wykazu, Zamawiający był uprawniony wezwać
wykona
wcę do wyjaśnienia treści wykazu osób lub do jego uzupełnienia, czego zaniechał.
Zastosowanie procedury
uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp lub wyjaśnienia treści
dokumentów i oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp na obecnym etapie nie jest
możliwe, wobec zaistnienia podstawy do wykluczenia wykonawcy ADB z postępowania i
uznania oferty za odrzuc
oną. W tym stanie rzeczy należało stwierdzić, że wykonawca ADB
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, co stanowi przesłankę
wykluczenia wykonawcy z postepowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp, przez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy ADB jako zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu
zamówienia oraz art. 90 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, przez ich nieprawidłowe
zastosowanie.
W ocenie Izby, zarzut powyższy jest zasadny w części dotyczącej naruszenia art. 90
ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp.
Jak wyjaśnił Zamawiający, procedura wyjaśnień dotyczących zastosowania stawki 13
zł/godz. przez wykonawcę ADB w formularzu cenowym w pozycji nr 2 „Przewidywana ilość
godzin dodatkowych w Rejonie (wynikająca z wprowadzenia stałego dyżuru, odrębnych
ustaleń Dyrektora Oddziału, itp.)” w kolumnie „Cena jednostkowa zł/godz”, została wszczęta
przez Zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp, tj. jako procedura dotycząca
wyjaśnienia treści oferty, co wynika jednoznacznie z treści wezwania z dnia 15 marca 2018 r.
Dalsze wezwania i wyjaśnienia były kontynuowane w tym samym trybie (wezwanie z dnia 28
marca 2018 r., wyjaśnienia z dnia 5 kwietnia 2018 r., wezwanie z dnia 11 kwietnia 2018 r. i
wyjaśnienia z dnia 16 kwietnia 2018 r.).
Nie ulega wątpliwości, że wyjaśnienia złożone w postępowaniu przez wykonawcę
ADB
należy ocenić jako ogólnikowe, a ponadto – niespójne. Zamawiający trzykrotnie wzywał
wykonawcę ADB do złożenia wyjaśnień - w dniu 15.03.2018 r., w dniu 28.03.2018 r. i w dniu
11.04.2018 r. i
pomimo nieuzyskania wymaganych informacji wzywał wykonawcę ponownie
do wyjaśnień, co w ocenie Izby wykracza poza dopuszczalną możliwość ponawiania wezwań
w świetle zasady równego traktowania wykonawców oraz w świetle art. 69 dyrektywy
na gruncie którego ocena złożonych wyjaśnień (w zakresie ceny oferty) odbywa się
„w drodze konsultacji z oferentem". W ocenie Izby, trudno uznać złożone przez wykonawcę
ADB
wyjaśnienia za przekonujące. Składane kolejno wyjaśnienia zamiast uszczegóławiać
wyjaśnienia złożone uprzednio, wskazują nowe informacje i kwoty, niezgodne z informacjami
przekazanymi wcześniej. W wyjaśnieniach z dnia 16.03.2018 r. wykonawca ADB
poinformował, że średnia cena jednostkowa za 1 godzinę pracy wynosi „9,14 zł /godz. netto”,
a w
odpowiedzi na pytanie zawarte w kolejnym wezwaniu Zamawiającego: „Czy Wykonawca
uwzględnił w stawce jednostkowej (13 zł/godz. netto) na umowę o pracę przysługujący
pracownikom dodatek za prac
ę w godzinach nocnych oraz koszty pracodawcy?” (w
wyjaśnieniach z dnia 5.04.2018 r.) wykonawca ADB dodał „wykaz stawek godzinowych
dodatków w rodzinach nocnych w kwocie brutto w 2018 w wysokości od 2,39 do 2,76 zł w
poszczególnych miesiącach”. Na pytanie Zamawiającego o koszty wykonawcy, wykonawca
ADB
w ogóle nie odpowiedział. W odpowiedzi na ponowne wezwanie „w związku z
niewystarczającą odpowiedzią” w wyjaśnieniach z dnia 16.04.2018 r, wykonawca ADB
poinformował jedynie, że do obliczenia ceny założył że „do obsłużenia Punktu Zimowego
Utrzymania Dróg w danym rejonie/obwodzie w miesiącach letnich wystarczy jedna osoba
zatrudniona na umowę o pracę w wymiarze 6/8 etatu".
W ocenie Izby, już po pierwszych wyjaśnieniach złożonych przez wykonawcę na
wezwanie z dnia 15 marca 2018 r. Zamawiający powinien był powziąć wątpliwości co do
wysokości wskazanego powyżej kosztu i wezwać wykonawcę w trybie art. 90 ust. 1 Pzp do
złożenia wyjaśnień dotyczących kalkulacji ceny oferty. Zgodnie z tym przepisem, „Jeżeli
zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w
stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający zwraca się o
udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w
szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej
stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002
r. o minimalnym wynagrodzeniu
za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847);
pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.
wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.”
Zaniechanie wykonania
przez Zamawiającego obowiązku wezwania wykonawcy ADB
do
złożenia wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp powoduje, że tryb wyjaśnienia ceny
oferty nie został dopełniony, co w konsekwencji nie pozwala na ocenę złożonych wyjaśnień
w kontekście zarzutu rażąco niskiej ceny. Z tego względu Izba stwierdziła, że zarzut
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp w stanie faktycznym niniejszej
sprawy jest przedwczesny.
Zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę ADB do
złożenia wyjaśnień w oparciu o przepis art. 90 ust. 1 Pzp, aby umożliwić wykonawcy złożenie
w
yjaśnień i wykazanie, w jaki sposób została skalkulowana cena jego oferty oraz czy
uwzględnia ona wszystkie koszty i wymagania Zamawiającego umożliwiające prawidłową
realizację przedmiotowego zamówienia. Dopiero wyjaśnienia złożone w tym trybie mogą
podle
gać ocenie na podstawie art. 90 ust. 3 Pzp. Niezastosowanie procedury z art. 90 ust. 1
Pzp należy ocenić także negatywnie w kontekście zasady przejrzystości oraz zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy, Izba nie nakaza
ła Zamawiającemu wykonania
czynności wezwania wykonawcy ADB do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp
z uwagi na fakt, że potwierdził się zarzut dotyczący zaniechania wykluczenia wykonawcy
A
DB z postępowania, a zatem dalsze czynności wyjaśniania tej oferty nie znajdują
uzasadnienia w prowadzonym postępowaniu, gdyż nie mogą wpłynąć na sytuację
wykonawcy
podlegającego wykluczeniu w danym postępowaniu.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w niniejszej sprawie, za zasadny Izba uznała
zarzut naruszenia art. 91 ust. 1
Pzp, przez jego nieprawidłowe zastosowanie w następstwie
naruszenia przepisów art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 oraz art. 7 ust. 1 i art. 24 ust. 4 Pzp.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz § 3 pkt 1 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze
zm.).
………………………………