`Sygn. akt: KIO 108/18
WYROK
z dnia 1 lutego 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2018
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2018 r. przez wykonawcę:
LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania
2. K
osztami postępowania obciąża Zamawiającego: Uniwersytet Medyczny w
Białymstoku i:
1) zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę
LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach tytułem wpisu
od odwołania;
zasądza od Zamawiającego: Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku kwotę
zł 00 gr. (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) na
rzecz wykonawcy:
LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o. z siedzibą w
Katowicach,
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
uiszczonego wpisu oraz koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 108/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawia
jący – Uniwersytet Medyczny w Białymstoku prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia pn:
„Dostawa symulatorów wraz z rozładunkiem, wniesieniem, montażem, zainstalowaniem,
uruchomieniem oraz dostawa instrukcji stanowi
skowej wraz z jej wdrożeniem”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu
9 września 2017 r. pod numerem 2017/S 173-353991.
Wykonawca
LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (zwany
dalej
„Odwołującym”) w dniu 18 stycznia 2018 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołanie wobec czynności unieważnienia postępowania o udzielenie
zam
ówienia z dnia 8 stycznia 2018 r., zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 93 ust. 1
pkt 7 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na unieważnieniu postępowania.
Pismem z dnia 30 stycznia 2018 r.
Zamawiający odpowiedział na odwołanie, nie
zgadzając się z zarzutami zawartymi w odwołaniu oraz wnosząc o oddalenie przedmiotowego
odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności biorąc pod uwagę czynność
Zamawiającego polegającą na unieważnieniu postępowania z dnia 8 stycznia 2018 r.,
jak również oświadczenia i stanowiska stron postępowania złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu. Ze względu
na brak przesłanek uzasadniających odrzucenie odwołania Izba przeprowadziła rozprawę
merytorycznie je rozpoznając.
Ponadto Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła również, że Zamawiający nie wzywał wykonawców do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym, z uwagi iż w niniejszym postępowaniu do upływu terminu
składania ofert, wpłynęła jedna oferta – oferta Odwołującego. W konsekwencji do niniejszego
postępowania po stronie Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia – w terminie
przewidzianym w ustawie
– żaden wykonawca.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Zamawiający – Uniwersytet Medyczny w Białymstoku prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych
(zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowania o udzielenie zamówienia pn:
„Dostawa symulatorów wraz z rozładunkiem, wniesieniem, montażem, zainstalowaniem,
uruchomieniem oraz dosta
wa instrukcji stanowiskowej wraz z jej wdrożeniem”.
/dokumentacja p
ostępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/.
Zamawiający w dniu 6 grudnia 2017 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
wykonawcy LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o
. z siedzibą w Katowicach (we wszystkich
trzech pozycjach).
/dokumentacja postępowania: zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 6
grudnia 2017 r./.
Zamawiający w dniu 8 stycznia 2018 r. zawiadomił wykonawców o unieważnieniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uzasadniając swoją czynność
następującymi okolicznościami. Według Zamawiającego opisując przedmiot zamówienia
odniósł się do norm: PN EN 1789 (Załącznik nr 2 do SIWZ — Opis przedmiotu zamówienia
— poz. 1: Nadwozie — pkt l., Nosze główne — pkt 1 , ppkt f); Transporter noszy głównych —
pkt 2, ppkt d); Defibrylator dwufazowy z rejestratorem rytmu i danych pacjenta
— pkt 41 ppkt
j)) i PN EN 1865 (Załącznik nr 2 do SIWZ — Opis przedmiotu zamówienia — poz. 1: Nosze
główne — pkt 1, ppkt f)). Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych,
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, obowiązany jest
wskazać, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym, a odniesieniu takiemu
towarzyszą wyrazy „lub równoważne”. Zamawiający, w ostatnim punkcie Części II SIWZ,
zawarł zapisy dotyczące równoważności C) ofert, a więc również norm użytych w Opisie
przedmiotu zamówienia. Zgodnie z tymi zapisami, w przypadku złożenia oferty, w której
zostanie zaofero
wany przedmiot zamówienia o parametrach równoważnych — Wykonawca
jest zobowiązany złożyć oświadczenie (według Załącznika nr 6 do SIW), że oferta jest
równoważna z opisem przedmiotu zamówienia, Wykonawca powinien wskazać dokumenty
potwierdzające równoważność rozwiązań. Normy opisane przez Zamawiającego znajdują się
w Opisie przedmiotu zamówienia. W załączniku zawierającym oświadczenie Wykonawcy
dotyczące równoważności złożonej oferty, znajduje się zapis, zgodnie z którym, w przypadku
rozwiązań równoważnych (pojęcie rozwiązania równoważne jest pojęciem szerokim,
obejmującym również normy), Wykonawca powinien wskazać dokumenty, tj. atesty polskie i
europejskie, certyfikaty, itp. (wymienione dokumenty należy więc traktować jako
przykładowe, a w związku z tym zapis ten dotyczy również norm), potwierdzające
równoważność proponowanych przez Wykonawcę rozwiązań, dołączając wykaz w/w
dokumentów z podaniem nazwy podmiotu wydającego przedmiotowy dokument. W
powołanym zapisie znajduje się tylko odesłanie do art. 29 ust 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych, co sprawia, że nie jest ono precyzyjne, mając na uwadze użyte sformułowania.
Zarówno rodzaj wskazanych dokumentów, jak też fakt, że są one wymienione przykładowo,
wskazują na to że zapisy znajdujące się w Oświadczeniu dotyczącym równoważności ofert
powinny mieć również odniesienie do dokumentów opisanych w art. 30 ust 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych, tak więc również do norm, które zostały przez Zamawiającego
podane w Opisie prz
edmiotu zamówienia. Brak precyzyjnego, literalnego odesłania w
omawianym zapisie do art. 30 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych lub też brak
dodania przy konkretnych normach wyrazów „lub równoważne” powoduje wątpliwość, czy
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia zgodnie z zasadami opisanymi w art. 30 ust. 4
ustawy Prawo zamówień publicznych. Powyższe rozważania są o tyle uzasadnione, iż
Instytucja Pośrednicząca w innych postępowaniach przetargowych w ramach niniejszego
Projektu „Wdrożenie programu rozwoju Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z
wykorzystaniem Centrum Symulacji Medycznej” przy tożsamych zapisach dotyczących
równoważności, obciążyła Zamawiającego karą finansową z tytułu naruszenia art. 30 ust. 4
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nieprawidłowe skonstruowanie Opisu
przedmiotu zamówienia.
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego z dnia 8 stycznia 2018 r./.
Od niniejszej czynności Zamawiającego wykonawca: LAERDAL Medical Poland Sp. z
o.o. z siedzibą w Katowicach wniósł odwołanie w dniu 18 stycznia 2018 r.
/dokumentacja postępowania: Odwołanie wykonawcy: LAERDAL Medical Poland Sp. z o.o. z
siedzibą w Katowicach z dnia 18 stycznia 2018 r. /.
Pismem z dnia 30 stycznia 2018
r. Zamawiający odpowiedział na odwołanie, wnosząc
o jego oddalenie.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź na odwołanie Zamawiającego z dnia 30 stycznia
2018 r. /.
Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron
postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iż
odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.
Izba -
oceniając zarzut dotyczący niezasadnego unieważnienia postępowania (t.j.
naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp -
uznała, że zarzut ten
potwierdził się w zebranym przez Izbę materiale dowodowym.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej nie zostały wykazane przez Zamawiającego –
przesłanki wynikające z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, które upoważniałyby Zamawiającego
do unieważnienia postępowania na tej podstawie prawnej. Podstawą uwzględnienia
odwołania jest stwierdzenie – w tym stanie faktycznym – przez Izbę zasadności zarzutu
bezpodstawności unieważnienia przez Zamawiającego postępowania z powołaniem się na
art. 93 ust. 1 pkt 7
ustawy Pzp. Z przepisu tego wynika, że Zamawiający unieważnia
postępowanie, gdy wystąpią następujące przesłanki: 1. Naruszenie konkretnego przepisu
regulującego udzielanie zamówień (musi wystąpić wada postępowania); 2. Wada musi mieć
istotny charakter, tak aby wpływała na niemożność zawarcia umowy; 3. Musi zaistnieć
związek przyczynowy pomiędzy wadą, a niemożnością zawarcia ważnej umowy; 4.
Niemożliwość usunięcia wady przez zastosowanie instytucji dostępnych Zamawiającemu.
W pierwszej kolejności Izba zgodziła się z Odwołującym, że nie została wykazana
wada postępowania mająca charakter istotny. W ocenie Izby, żadna z przesłanek
wskazanych przez Zamawiającego nie kwalifikuje się jako wada uniemożliwiająca zawarcie
ważnej umowy. Za wadę taką nie mogą zostać uznane wątpliwości Zamawiającego co do
dokonanego opisu przedmiotu zamówienia. Izba w przedstawionym stanie faktycznym
przychyliła się do stanowiska Odwołującego, że Zamawiający opisując przedmiot
zamówienia zastosował w tym postępowaniu model mieszany (w tym z marginalnym
odniesieniem się do norm). W części II SIWZ Zamawiający wskazał, że wykonawca powinien
wskazać dokumenty potwierdzające równoważność rozwiązań. W świetle art. 93 ust. 1 pkt 7
ustawy Pzp
– w przedstawionym stanie faktycznym – nie ma znaczenia czy Zamawiający
literalnie wskazał na treść art. 30 ust. 4 ustawy Pzp. Istotnym jest, że art. 93 ust. 1 pkt 7
ustawy Pzp odnosi się do wady postępowania, która musi mieć charakter istotny oraz musi
być wadą nieusuwalną. Zatem wadę taką nie mogą stanowić wątpliwości interpretacyjne
odnoszące się do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, które można usunąć. W
konsekwencji nie można zgodzić się, że w niniejszym postępowaniu ziściła się przesłanka
wady tego postępowania o której mowa jest w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Jeszcze raz
podkreślenia wymaga, że wątpliwości Zamawiającego co do interpretacji postanowień SIWZ
same w sobie nie mogą być podstawą do unieważnienia postępowania. Podobnie obawa
nałożenia kary finansowej przez jednostkę pośredniczącą nie stanowi takiej wady (wady o
istotnym charakterze).
Ponadto w ocenie Izby nie zostało wykazane, aby wada na którą powołał się
Zamawiający wpływała na niemożność zawarcia umowy, nie został również wykazany
związek przyczynowy pomiędzy wadą a niemożnością zawarcia umowy. Tym bardziej Izba
nie dopatrzyła się zaistnienia (wobec przedstawionego uzasadnienia faktycznego
unieważnienia postępowania z dnia 8 stycznia 2018 r.) niemożności usunięcia takiej wady,
wobec przedstawionej argumentacji odnoszącej się do całokształtu postanowień SIWZ w
zakresie dopuszczenia rozwiązań równoważnych. Wobec powyższego – niewykazanie
przesłanek wynikających z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp przez Zamawiającego do czego
jest zobowiązany – musi skutkować nakazaniem Zamawiającemu unieważnienia czynności
unieważnienia postępowania (we wszystkich pozycjach).
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w
punkcie 1 sentencji orz
ekła w formie wyroku, uwzględniając odwołanie. W punkcie 2
sentencji Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do
jego wyniku, zaś zgodnie z § 3 pkt 1 lit. a) oraz pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(dz. U. Nr 41, poz. 238
z późn. zm.), Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego koszty strony poniesione z tytułu wpisu oraz koszty strony poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika w łącznej kwocie 18.600 zł.
Przewodniczący:
…………………….