Sygn. akt: KIO 1101/18
WYROK
z dnia 19 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po
rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2018 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 r. przez wykonawcę Decsoft S.A., Aleje
Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę
Krajow
ą, ul. Rakowiecka 26/30, 02-528 Warszawa,
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A.P.N.
Promise S.A., ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa i Enigma Systemy Ochrony
Informacji Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa
, zgłaszających swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 tj. naruszenia przez Zamawiającego
przepisu
art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych i nakazuje zamawiającemu - Prokuraturze Krajowej:
1.1. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A.P.N. Promise
S.A. i Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o.;
oddala odwołanie w zakresie zarzutu nr 2 tj. naruszenia przez zamawiającego przepisu
art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych;
umarza postępowanie w zakresie zarzutu nr 3 tj. naruszenia przez Zamawiającego
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wezwania
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A.P.N.
Promise S.A. i Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. do uzupełnienia
oświadczenia o braku przynależności do grupy kapitałowej;
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa i Enigma
Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa i:
4.1. zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Decsoft S.A.
tytułem wpisu od odwołania,
.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa i Enigma Systemy
Ochrony Informacji Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa na rzecz
odwołującego - Decsoft S.A., Aleje Jerozolimskie 179, 02-222 Warszawa kwotę
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00 groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
uzasadnione ko
szty wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa i Enigma Systemy
Ochrony Informacji Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa na rzecz
zamawiającego – Prokuratury Krajowej ul. Rakowiecka 26/30, 02-528 Warszawa
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………..…………………...
Sygn. akt: KIO 1101/18
Uzas adnie nie
Prokuratura
Krajowa
(dalej:
Zamawi
ający”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia, na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), zwanej
dalej „ustawą Pzp” lub „ustawą”, pn.: „Dostawa produktów, zaprojektowanie i wdrożenie
podsystemów technicznych tworzących Centralne Usługi Infrastrukturalne w ramach projektu
„Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA)”, oznaczenie
sprawy PK XF 261.3.2018.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 17 lutego 2018 r., poz. 2018/S 034-074994. Specyfikacja istotnych
warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”) została zamieszczona na stronie internetowej
Zamawiaj
ącego.
W dniu 23 maja 2018 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty,
złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: A.P.N. Promise S.A. i Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o.
W dniu 4 czerwca 2018 r.
wykonawca Decsoft S.A. (dalej: „Odwołujący”) wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego
w postępowaniu. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1) naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z naruszeniem przepisu art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez bezprawne i bezzasadne zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez wykonawcę Konsorcjum firm: APN Promise S.A. i Enigma Systemy
Ochrony Informacji Sp. z o.o., zwanych
dalej „Konsorcjum APN”, pomimo, że jej treść nie
odpowiada treści SIWZ;
2) n
aruszenie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem przepisu art. 87 ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp
poprzez bezprawne i bezzasadne poprawienie w treści oferty złożonej
przez wykonawcę Konsorcjum APN innych omyłek polegających na niezgodności oferty
z SIWZ pomimo, że jej treść jest zgodna z SIWZ;
3) naruszenie przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum APN do uzupełnienia dokumentów i innych wskazanych w uzasadnieniu.
W
skazując na powyższe Odwołujący wniósł o merytoryczne rozpoznanie i uwzględnienie
o
dwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) dokonanie
powtórnej czynności badania i oceny ofert,
3) odrzucenie
oferty złożonej prze wykonawcę Konsorcjum APN,
4) dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego
Odwołujący wskazał, iż w wyniku naruszenia przez Zamawiającego wymienionych
przepisów ustawy Pzp Odwołujący poniósł szkodę w postaci nieuzyskania przedmiotowego
zamówienia. W przypadku gdyby Zamawiający działał zgodnie z zasadami udzielania
zamówień publicznych, oferta złożona przez Odwołującego zostałaby uznana za
najkorzystniejszą. Odwołujący złożył ważną i niepodlegającą odrzuceniu ofertę, która
w zajmuje 2 miejsce w rankingu ofert. Uwzględnienie odwołania spowoduje odrzucenie oferty
złożonej przez Konsorcjum APN i w konsekwencji, zgodnie z określonymi w SIWZ kryteriami
oceny ofert, oferta Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza. Zamawiający
uniemożliwił Odwołującemu uzyskanie niniejszego zamówienia, poprzez rażące naruszenie
ustawy, które może skutkować unieważnieniem postępowania, uchybiając jednocześnie
zasadzie równego traktowania wykonawców ubiegających się o zamówienie oraz
przygotowania i prowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji. Powyższe dowodzi naruszeniu interesu w uzyskaniu zamówienia, co czyni
zadość wymaganiom określonym w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał, iż wykonawca Konsorcjum APN
w formularzu ofertowym ust. 1 pkt 1 z tytułu dostawy sprzętu lit a) wpisał ilość 20 000 sztuk
czytników kart mikroprocesorowych, które oferuje Zamawiającemu w postępowaniu.
Zamawiający w trakcie badania i oceny oferty Konsorcjum APN uznał, że przedmiotowa ilość
została wpisana omyłkowo i pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. dokonał poprawienia ilości
oferowanych czytników kart mikroprocesorowych z 20 000 na 15 000, stwierdzając, że
przedmiotowa omyłka jest inną omyłką polegającą na niezgodności oferty
z SIWZ, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty.
Odwołujący wyraził pogląd, iż zamawiający może dokonać poprawienia innej omyłki
w trybie określonym w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp jedynie w sytuacji gdy dana omyłka
powoduje niezgodność oferty z SIWZ. A contrario jeżeli dana omyłka nie powoduje
niezgodności oferty z SIWZ Zamawiający nie może dokonać poprawienia omyłki w tym
trybie.
Co prawda Zamawiający w załączniku nr 9 od OPZ wskazał, że zamawia 15 000
sztuk czytników kart mikroprocesorowych, jednak w żadnym miejscu SIWZ nie zaznaczył, że
wykonawcy nie mogą zaoferować mu większej ilości czytników. Żadne postanowienie SIWZ
nie przewiduje negatywnych konsekwencji dla wykonawcy oferującego większą ilość
czytników niż przewidywał Zamawiający. Tym samym, zdaniem Odwołującego, zawyżenie
ilości nie stanowi niezgodności oferty z SIWZ, która skutkowałaby odrzuceniem oferty na
podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy i jednocześnie mogłaby zostać uznana za inną omyłkę.
Za taką ofertę można uznać ofertę, która nie obejmuje swym zakresem całego przedmiotu
zamówienia opisanego w SIWZ. Zaoferowany przez Konsorcjum APN przedmiot zamówienia
w zakresie czytników kart mikroprocesorowych odpowiada przedmiotowi zamówienia
w sposób zaspokajający oczekiwania i interesy Zamawiającego, co najmniej w zakresie
opisanym w SIWZ. Wykonawcy składając ofertę zobowiązani są, w przypadku udzielenia
zamówienia, do jego należytej realizacji w oparciu o złożoną ofertę. Tym samym jeżeli
Konsorcjum APN uznało, że do należytej realizacji przedmiotowego zamówienia niezbędna
będzie ilość 20 000 czytników kart mikroprocesorowych, to Zamawiający nie miał podstaw do
uznania tej ilości jako innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z SIWZ. Z uwagi na
powyższe Zamawiający poprawiając ilość sztuk zaoferowanych czytników kart
mikroprocesorowych naruszył art. 87 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp.
W
dalszej części pisma Odwołujący wskazał, iż wykonawca składając ofertę
w postępowaniu, zgodnie z Załącznikami nr 2,4,5,6,7,8 do OPZ, oferując Zamawiającemu
wymienione w tych załącznikach oprogramowanie, zobowiązany był do podania m.in. nazwy
oferowanego oprogramowania, numeru wersji i producenta. Wskazuje na to wprost uwaga
poczyniona przez Zamawiającego w każdym z wymienionych załączników cyt. „(*) Należy
podać nazwę oferowanego oprogramowania, numer wersji i producenta”. Konsorcjum APN
zaoferowało Zamawiającemu następujące oprogramowanie:
1) S
ystem Zarządzania Tożsamością (str. 60 oferty) - model: NetlQ Identity Manager,
producent: Micro Focus;
Programowy moduł HSM (str. 86 oferty) - model: Software HSM Simulator, producent:
Ultimaco;
3) Centrum Certyfikacji (str. 88 oferty) - model: Centaur, producent: Enigma SOI;
4) Oprogramowanie Podsystemu Za
rządzania i Monitorowania ITS (str. 97 oferty) - model:
IT Manager, producent: Infonet Projekt S.A.;
5) Oprogramowanie Podsystemu Helpdesk oraz Wsparcia Eksploatacji (str. 107 oferty) -
model: Atmosfera, producent: IT Works S.A.;
6) Oprogramowanie antywirusowe Typ I (str. 113 oferty) - model: Protection Suite
Enterprise Edition, producent: Symantec;
7) Oprogramowanie antyspamowe (str. 119 oferty) - model: Mail Security for MS Exchange
Antivirus and Antispam Windows, License, producent: Symantec.
w żadnym miejscu oferty nie wskazując jaki numer wersji oprogramowania oferuje
Zamawiającemu. Zdaniem Odwołującego, prowadzi to do konieczności odrzucenia oferty
Konsorcjum APN na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
z uwagi na niezgodność jej
treści z treścią SIWZ. Oferta złożona przez Konsorcjum APN uniemożliwia identyfikację
zaoferowanej wersj
i oprogramowania. Tym samym jest niedookreślona i nie daje
Zamawiającemu pewności, jaki produkt otrzyma na etapie realizacji zamówienia. Treść SIWZ
wyraźnie wskazuje, że brakujące informacje stanowią treść oferty. Niesprecyzowanie
przedmiotu oferowanego świadczenia przesądza o wadliwości oferty i stanowi zasadniczą
podstawę do jej odrzucenia jako niezgodnej z treścią SIWZ. Z oferty musi jednoznacznie
wynikać, jakie rozwiązanie wykonawca oferuje, tak aby Zamawiający mógł zweryfikować
poprawność oferty pod kątem wszystkich wymagań określonych w SIWZ. Niedopuszczalne
jest uzupełnienie treści oferty po upływie terminu na jej złożenie. Wyrażenie zgody na
precyzowanie przez wykonawcę zobowiązań ofertowych istotnych dla Zamawiającego
dopiero po otwarciu oferty, na
etapie jej badania przez Zamawiającego, stoi w sprzeczności
z podstawowymi zasadami udzielania zamówień publicznych, dopuszczałoby bowiem
możliwość manipulacji treścią oferty, a po stronie Zamawiającego powodowałoby
niepewność co do rzeczywistych cech oferowanego przedmiotu zamówienia oraz utrudnienie
w ustaleniu jego zgodności z wymaganiami opisanym w SIWZ. Na potwierdzenie
prezentowanego
stanowiska Odwołujący przywołał wyroku Krajowej Izby Odwoławczej o
sygnaturze akt: KIO 1613/17.
Odwołujący zaznaczył, że nie tylko treści wynikające ze złożonej oferty, ale również brak
skonkretyzowania
jej treści przez wykonawcę w zakresie wymaganym przez zamawiającego,
może być podstawą do stwierdzenia niezgodności oferty z treścią SIWZ. W szczególności za
takim stanowiskiem przemawiają podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych
równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji. Istotne elementy
oświadczenia woli jakimi bez wątpienia jest przedmiot oferowanego świadczenia powinny się
znaleźć w treści oferty Konsorcjum APN, w przeciwnym razie Zamawiający na etapie
badanie oferty nie może ustalić treści tego oświadczenia bez jego istotnej zmiany lub
prowadzenia negocjacji po terminie składania ofert, co jest niedopuszczalne na podstawie
art. 87 ust. 1 ustawy. Z treści oferty Konsorcjum APN nie sposób ustalić nawet pośrednio
jaką wersję oprogramowania zaoferował wykonawca, ponieważ Konsorcjum APN nie
załączyło do oferty żadnych dokumentów, na podstawie których możliwe byłoby takie
ustalenie. Na podstawie tak niesprecyzowanej oferty, jaką stanowi oferta złożona przez
Konsorcjum APN,
możliwe jest dostarczenie różnych wersji oprogramowania, których wybór
zostanie dokonany przez tego wykonawcę dopiero przy realizacji zamówienia i z reguły
będzie sprowadzał się do dostarczenia produktu, który będzie dla niego najkorzystniejszy
pod kątem przewidywanych korzyści biznesowych.
Odwołujący stwierdził, iż Zamawiający na etapie procedury badania złożonych ofert pod
kątem ich zgodności z treścią SIWZ, zobowiązany jest do literalnego stosowania
postanowień SIWZ i w żadnym razie nie może pewnych wymagań pomijać, czy też
dokonywać ich interpretacji niezgodnie z treścią wskazaną w SIWZ. Tym samym po
stwierdzeniu, że oferta wykonawcy Konsorcjum APN nie zawiera wersji oferowanego
oprogramowania, Zamawiający powinien uznać, że treść oferty tego wykonawcy nie
odpowiada treści SIWZ na zasadzie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy.
Uzasadniając trzeci z zarzutów, Odwołujący podał, iż złożone przez Konsorcjum APN
o
świadczenie o braku przynależności do grupy kapitałowej z dnia 09.04.2018 r. dotyczące
wykonawcy APN Promise S.A. nie zostało podpisane przez osobę posiadającą
pełnomocnictwo do reprezentacji Konsorcjum APN. Złożenie niepodpisanego oświadczenia
jest równoznaczne z brakiem złożenia dokumentu w wymaganym przez Zamawiającego
terminie.
Wobec powyższego Zamawiający powinien wezwać Konsorcjum APN do
uzupełnienia oświadczenia. Zaniechanie wezwania do uzupełnienia stanowi naruszenia art.
26 ust. 3 ustawy.
Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r. wykonawca Konsorcjum APN zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, wnosząc o oddalenie odwołania.
W
piśmie, złożonym w dniu 18 czerwca 2018 r. wykonawca Konsorcjum APN
u
stosunkował się do dwóch pierwszych zarzutów odwołania, podając m.in. iż zaistnienie
niezamierzonej niezgodności w jego ofercie było podstawą do skorzystania przez
Zamawiającego z możliwości jej wyjaśnienia na podstawie art. 87 ust 1 ustawy Pzp,
a następnie poprawienia treści oferty z zastosowaniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
O
myłkowe zaoferowanie większej liczby urządzeń, niż jest określona w SIWZ powoduje
rozbieżność oferty z wymaganiami Zamawiającego. W takim bowiem przypadku, wykonawca
oferuje ilość sprzętu, która nie jest przewidziana w dokumentacji przetargowej, mimo, iż z
treści Formularza ofertowego w odniesieniu do zaoferowanych cen wynika, że została
wyceniona
prawidłowa ilość sprzętu. Zaoferowanie rozwiązania nadmiarowego w stosunku
do ilości sprzętu, która w sposób sztywny jest opisana w SIWZ, powoduje niezgodność oferty
z wymaganiami, która powinna być oceniana przez pryzmat możliwości sanowania błędu,
o których mowa w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. W przedmiotowym stanie faktycznym omyłka
nie powodowała istotnych zmian w treści oferty z uwagi na zawarte w ofercie informacje w
zakresie uwzględnienia prawidłowej ilości sprzętu. Treść oferty jednoznacznie wskazuje, iż
została zaoferowana i wyceniona właściwa ilość czytników, a jedynie w formularzu została
popełniona omyłka. Z daleko posuniętej ostrożności procesowej wykonawca wskazał, iż
przyjmując argumentację Odwołującego o braku istnienia niezgodności oferty Uczestnika
postępowania z SIWZ, nie może budzić wątpliwości, że w ofercie istniała wewnętrzna
sprzeczność, gdyż z jednej strony w treści Formularza wskazano, że wykonawca oferuje 20
000 sztuk czytników kart mikroprocesorowych, a z drugiej strony działania matematyczne
przeprowadzone z zastosowaniem
ceny jednostkowej i łącznego wynagrodzenia oraz
informacje zawarte
w Załączniku nr 9, dołączonym do oferty Konsorcjum APN, w sposób
jasny i jednoznaczny potwierdzają, że wykonawca uwzględnił w ofercie 15 000 sztuk
przedmiotowych urządzeń. To z kolei oznacza, że Zamawiający był ewentualnie uprawniony
do skorzystania w tym przypadku również z art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. Przepis ten
dotyczy możliwości poprawienia w ofercie oczywistych, niezamierzonych omyłek pisarskich.
Skoro w ofercie Konsorcjum APN zaistniała rozbieżność, a sam Zamawiający w treści
wezwania do udzielenia wyjaśnień z dnia 10 kwietnia 2018 r., wskazał, iż prawidłową ilość 15
000 sztuk czytników kart mikroprocesorowych można określić poprzez wykonanie bardzo
prostego działania, to omyłka może być zakwalifikowana jako oczywista, rzucająca się w
oczy omyłka pisarska, wynikająca z błędnego wypełnienia Formularza ofertowego. Fakt, iż
Zamawiający dokonał poprawienia omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
pozostaje bez wpływu na wynik postępowania, bowiem sposób poprawienia omyłki tj.
przyjęcie, że ofertą jest objętych 15 000 sztuk czytników kart mikroprocesorowych, jest
prawidłowy.
W odniesieniu do zarzut
u dotyczącego braku wskazania w ofercie wersji
oferowanego oprogramowania
wykonawca Konsorcjum APN podał m.in, iż argumentacja
Odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem zostało zaoferowane
Zamawiającemu rozwiązanie zgodne z wymaganiami, a z treści oferty wynika, jakie
konkretnie oprogramowanie (z jakimi parametrami/ funkcjonalnościami) zostało objęte treścią
zobowiązania ofertowego. W ofercie Konsorcjum APN w odniesieniu do każdego z rodzajów
oprogramowań wymienionych przez Odwołującego zostały określone następujące
informacje: producent sprzętu, oferowany model (nazwa handlowa oprogramowania),
szczegółowe parametry minimalne określone przez Zamawiającego – w odniesieniu do
każdego z wymagań minimalnych Konsorcjum APN potwierdziło ich spełnianie w kolumnie
trzeciej Specyfikacji technicznych stanowiących Załączniki nr 1, 4-8 do Opisu Przedmiotu
Zamówienia, które zostały dołączone do oferty i podpisane przez Konsorcjum APN. Biorąc
p
od uwagę wymagania minimalne określone przez Zamawiającego w Załącznikach 1, 4-8 do
OPZ (specyfikacje techniczne) oraz fakt, że Konsorcjum APN wskazało nazwę i producenta
oprogramowania, w ocenie tego wykonawcy,
zostało jednoznacznie określone, co jest
przedmiotem oferty. W przypadku zaproponowanego
rozwiązania na podstawie ww. danych
możliwe jest zaoferowanie tylko najnowszych na dzień składania ofert wersji każdego
oprogramowania. W
ramach zaoferowanych modeli oprogramowania dostępna jest tylko
jedna wers
ja produktu, która w momencie sporządzania oferty mogła być zaoferowana. W
praktyce na rynku usług IT objętych przedmiotem zamówienia producenci / autoryzowani
przedstawiciele producentów dokonują sprzedaży produktów najnowszej generacji (nie jest
nawet mo
żliwe w przypadku rozwiązania zaoferowanego przez Uczestnika postępowania
dokonanie zakupu starszych wersji).
Odnosząc się w sposób szczegółowy do każdego z zaoferowanych przez Uczestnika
postępowania oprogramowań wykonawca Konsorcjum APN wskazał, że:
1) Opro
gramowanie System Zarządzania Tożsamością - NetlO. Identity Manager,
producent Micro Focus -
na dzień składania ofert z uwagi na określone przez
Zamawiającego i potwierdzone przez Uczestnika postępowania funkcjonalności
rozwiązanie dotyczy wersji 4.7 oprogramowania;
Programowy moduł HSM - Software HSM Simulator, producent Ultimaco - zaoferowane
oprogramowanie
spełniające
zaproponowane
przez
Uczestnik
postępowania
funkcjonalności występuje w jednej oficjalnej wersji oprogramowania o nazwie modelu
HSM Simulator wersja V4.20 z 2017r. (jest to najnowsza i jedyna wersja);
3) Centrum Certyfikacji - Centaur, producent Enigma -
uwzględniając wszystkie wymagania
opisane w dokumentacji przetargowej tylko wersja 2.8 oprogramowania Centaur mogła
być przedmiotem oferty;
Oprogramowanie podsystemu Zarządzania i Monitorowania ITS - IT Manager, producent
Infonet Polska S.A. -
potwierdzone przez Konsorcjum APN parametry minimalne spełnia
wyłącznie wersja 6.x oprogramowania;
5) Oprogramowanie Podsystemu Helpdesk oraz Wsparcia Eksploatacji - Atmosfera,
producent IT Works S.A. - potwierdzone przez Konsorcjum APN parametry minimalne
spełnia wyłącznie najnowsza wersja oprogramowania Atmosfera, tj. wersja z 2018 r.;
6) Oprogramowanie antywirusowe Typ I -
Protection Suitę Enterprise Edition, producent
Symantec -
biorąc pod uwagę wymagania Zamawiającego, które zostały potwierdzone
przez Konsorcjum APN,
możliwe było zaoferowanie tylko jednej wersji oprogramowania,
tj. 4.0;
7) Oprogramowanie antyspamowe - Mail Security for MS Exchange Antivirus and Antispam
Windows, License, producent Symantec -
biorąc pod uwagę wymagania Zamawiającego,
które zostały potwierdzone przez Konsorcjum APN możliwe było zaoferowanie tylko
jednej wersji oprogramowania, tj. 7.5.
W związku z tym wykonawca Konsorcjum APN uznał, iż brak jest podstaw do
twierdzenia, że nie skonkretyzował oświadczenia woli w zakresie tego, co jest przedmiotem
oferty, jak również nie można zaakceptować twierdzenia Odwołującego, że z oferty
Konsorcjum APN nie można „nawet pośrednio" ustalić jaka wersja oprogramowania została
zaoferowana. Przeciwnie, Zamawiający ma wiedzę, co jest przedmiotem oferty Konsorcjum
APN, a w związku z art. 140 ust. 1 ustawy Pzp na etapie realizacji przedmiotu zamówienia
wykonawca będzie zobowiązany do realizacji świadczenia tożsamego z jego zobowiązaniem
zawartym w ofercie -
tj. zobowiązaniem potwierdzającym spełnianie minimalnych
parametrów w odniesieniu do każdego oprogramowania, wskazującym tym samym na
konkretną, spełniającą oczekiwania Zamawiającego jego wersję. Intencją Konsorcjum APN
było zaoferowanie rozwiązania odpowiadającego wszystkim wymaganiom Zamawiającego,
co zostało potwierdzone w treści oferty. W tych okolicznościach, nieprawidłowe byłoby
uznanie, że oferta podlega odrzuceniu z uwagi na brak jednoznacznego określenia w
zakresie tego, jakie konkretnie rozwiązanie jest oferowane. Jeśli na podstawie informacji
zawartych w ofercie można stwierdzić, że Konsorcjum APN oferuje rozwiązanie zgodne z
oczekiwaniami Zamawiającego, to zastosowanie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp byłoby
nieuzasadnione.
Z ostrożności wykonawca Konsorcjum APN zwrócił uwagę, iż zgodnie z rozdziałem III
ust. 5 SIWZ
, którego treść przytoczył, w jego ocenie, w treści SiWZ zostało jednoznacznie
określone, że dokumenty, stanowiące specyfikacje techniczne są dokumentami
przedmiotowymi, w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
, dodając, iż interpretacja
charakteru dokumentu powinna być dokonywana w świetle postanowień SIWZ. Następnie
wykonawca ten
wywiódł, że skoro specyfikacje techniczne zostały zakwalifikowane przez
Zamawiającego jako dokumenty przedmiotowe, to ewentualne nieścisłości w nich zawarte
powinny podlegać procedurze wyjaśnienia w trybie art. 26 ust. 4 Pzp lub ewentualnie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp. W
kontekście wskazania konkretnej nazwy handlowej oprogramowania,
jego producenta oraz potwierdzenia wszystkich parametrów technicznych ewentualne
uchybienia co do sposobu wypełnienia specyfikacji technicznych w formie określonej przez
Zamawiającego powinny podlegać dyspozycji art. 26 ustawy Pzp. Na poparcie swojego
stanowiska wykonawca przywołał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 lipca 2011 r.
sygn. akt: KIO 1510/11.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania, przedłożoną przez
Zamawiającego, treścią oferty złożonej przez Konsorcjum APN., po przeprowadzeniu
rozprawy i wysłuchaniu stanowisk i oświadczeń stron, na podstawie zebranego
materiału dowodowego, Krajowa Izba Odwoławcza, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie nie zawiera braków formalnych, nie została wypełniona żadna
z przesłanek, skutkujących jego odrzuceniem, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp
oraz, że wpis w prawidłowej wysokości został wniesiony w ustawowym terminie.
W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania
w przedmiotowym postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Została wypełniona
materialnoprawna przesłanka, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący złożył
ofertę, która według przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert, w przypadku potwierdzenia
zasadności zarzutów odwołania, mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą, co mogłoby
skutkować uzyskaniem przez niego zamówienia.
W ocenie Izby wykonawca Konsorcjum APN. (dalej także: „Przystępujący”), zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wypełnił wymogi
określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. W związku z tym wykonawca ten skutecznie
przystąpił do postępowania odwoławczego, stając się jego uczestnikiem.
Na posiedzeniu Zamawiający złożył oświadczenie, że uwzględnia wszystkie zarzuty
odwołania.
Przystępujący zgłosił sprzeciw co do uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania, nie zgadzając się z uwzględnieniem zarzutów, dotyczących naruszenia art. 7 ust.
1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp.
W związku z tym odwołanie podlegało merytorycznemu rozpatrzeniu.
Przystępujący oświadczył jednocześnie, iż nie kwestionuje uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
przez Zamawiającego do uzupełnienia podpisu na oświadczeniu Konsorcjum APN,
dotyczącego przynależności do grupy kapitałowej.
W związku z tym postępowanie w zakresie tego zarzutu podlegało umorzeniu. Informacja
o częściowym umorzeniu postępowania odwoławczego musi znaleźć odzwierciedlenie
w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. (…) Izba, uznając część zarzutów i żądań za
z
asadne, a część za pozbawione podstaw, powinna dać temu wyraz w części
rozstrzygającej wyroku (sentencji), a nie w jego uzasadnieniu. Powyższe ma zastosowanie
również w przypadku, gdy postępowanie zostaje umorzone w części z uwagi na
uwzględnienie poszczególnych zarzutów odwołania (por. wyrok KIO z dnia 26-06-2017 sygn.
akt KIO 1187/17).
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp, jako uzasadnienie,
podlega uwzględnieniu, natomiast w zakresie zarzutu
naruszenia art. 7 ust. 1 w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jako nieuzasadnione,
podlega oddaleniu.
W ocenie izby potwierdziły się zarzuty dotyczące braków, wymaganego przez
Zamawiającego w SIWZ, oświadczenia woli w ofercie Przystępującego, stanowiące
o niezgodności oferty z treścią SIWZ, a w konsekwencji skutkujące zaistnieniem przesłanki
do odrzucenia oferty tego wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Stosownie do rozdziału III pkt 2 b) SIWZ dla realizacji przedmiotu zamówienia
wykonawca jest zobowiązany m.in. do dostawy gotowego oprogramowania, w tym
wymienionych
w odwołaniu: System Zarządzania Tożsamością, Programowy moduł HSM,
Centrum Certyfikacji, Oprogramowanie Podsystemu Zarządzania i Monitorowania,
Oprogramowanie Podsystemu Helpdesk oraz Wsparcia Eksploatacji, Oprogramowanie
antywirusowe Typ I.
Wymóg w tym zakresie został określony w ten sposób, iż Zamawiający wymaga dostawy
licencji wskazanego oprogramowania w ilości i zgodnie z Wymaganiami określonymi w OPZ,
a w szczególności we wskazanym, odpowiednim dla danego oprogramowania, załączniku do
Opisu Prz
edmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ”). Zgodnie tymi załącznikami wykonawca winien
dostarczyć oprogramowanie, które spełnia opisane w nim wymagania minimalne.
Wypełniając formularz, zgodnie z informacją w nim zawartą, wykonawca na wstępie winien
podać m.in. nazwę oferowanego oprogramowania, numer wersji i producenta. Nadto w
odniesieniu do każdego identyfikatora wymagania, określonego w pierwszej kolumnie tabeli i
każdego opisu wymagań minimalnych, przedstawionego w drugiej z trzech kolumn tej tabeli,
winien w trzeciej kolumnie tabeli podać parametry techniczne oferowanego sprzętu (tj.
wskazanie konkretnego parametru lub konfiguracji i/albo potwierdzenie opisu minimalnych
wymagań), skreślając wprowadzone w tej kolumnie tabeli zapisy: „spełnia/nie spełnia”.
Przystępujący dokonał skreśleń: „nie spełnia”.
Nie jest sporne po
między stronami, iż Przystępujący wypełniając odnośne formularze
nie podał wersji oferowanego oprogramowania, ograniczając się do podania modelu
i producenta oprogramowania.
Z treści oferty Konsorcjum APN nie można ustalić, jaka wersja oprogramowania
zos
tała zaoferowana, bowiem oferta nie zawiera w tym zakresie żadnych informacji.
Okoliczność, iż wykonawca skreślił zapis: „nie spełnia”, nie zastępuje takiej informacji.
W ocenie Izby,
w okolicznościach przedmiotowej sprawy, brak podania przez
Przystępującego, jakie konkretnie oprogramowanie oferuje, wskazuje, że jego oferta nie
zawiera pełnego, wymaganego w SIWZ, oświadczenia woli w tym zakresie.
Skoro Zamawiający określił wymóg podania w ofercie również wersji oferowanego
oprogramowania, to
należy uznać, że chciał mieć wiedzę jakie konkretnie oprogramowanie
zostanie mu zaoferowane, a w konsekwencji jakie konkretne oprogramowanie otrzyma na
etapie realizacji umowy
, jak również chciał mieć możliwość weryfikacji oświadczenia tego
wykonawcy w zakresie zgodności oferowanego oprogramowania z wymaganiami
postawionymi w
SIWZ, w tym w odniesieniu do spełniania minimalnych wymagań.
Brak podania wersji uniemożliwia taką weryfikację, a nadto daje wykonawcy dużą
dowolność na etapie realizacji umowy. Jest to więc uchybienie dotyczące treści oferty, a nie,
jak sugeruje Przystępujący, jedynie jej formy. Nie jest możliwie dokonanie oceny czy
oprogramowanie spełnia wymagania określone w SIWZ, ponieważ nie jest wiadome jaki
konkretnie produkt został zaoferowany. Sama nazwa i producent, w sytuacji gdy na rynku
występują różne wersje oprogramowania o tej samej nazwie danych producentów, nie
pozwala
ją na stwierdzenie jaki konkretnie produkt został zaoferowany. Przystępujący nie
wykazał, iż podanie jedynie modelu i producenta oprogramowania jest wystarczające do
zidentyfikowania przedmiotu oferty. Przeciwnie,
z pisma Przystępującego z dnia 18 czerwca
2018 r. oraz,
złożonych przez niego na rozprawie, pism dystrybutorów, jak również ze
stanowiska Odwołującego, wynika, że takie gotowe oprogramowania występują w
określonych wersjach. Dla właściwego określenia przedmiotu objętego oświadczeniem woli,
złożonym w ofercie, zasadne jest zatem wskazanie w tej ofercie, również wersji
oprogramowania, co było wymagane przez Zamawiającego.
Stosownie do art. 7 ust. 1 Pzp Zamawiający jest obowiązany do egzekwowania od
wykonawców dostosowania się do wymogów przez niego określonych, w tym do złożenia
oświadczenia, co do oferowanego przedmiotu zamówienia. Odstąpienie od egzekwowania
obowiązku złożenia wymaganego oświadczenia woli, pozwalającego na identyfikację
oferowanego
przedmiotu zamówienia, wobec jednego z wykonawców i uznanie, że brak
wymaganych danych nie stanowi uchybienia wymaganiom SIWZ i nie oznacza niezgodności
oferty z treścią SIWZ, w ocenie Izby, oznacza nierówne traktowanie wykonawców. Inni
wykonawcy bowiem już na etapie składania ofert musieli wywiązać się z obowiązku
zaoferowania konkretnego oprogramowania i dokonać wyceny oferty z uwzględnieniem
konkretnie wskazanego w ofercie oprogramowania
, licząc się z tym, iż w razie wyboru ich
oferty,
będą obowiązani zrealizować dostawę zaoferowanego oprogramowania.
Należy, zdaniem Izby, przyznać rację Odwołującemu, iż brak wskazania przez jednego
z wykonawców w ofercie oferowanej wersji oprogramowania pozwala temu wykonawcy na
późniejsze dostarczenie oprogramowania w wersji, która nie była objęta weryfikowalnym
oświadczeniem woli wyrażonym w ofercie, lecz jej wybór wynika ze względów np.
biznesowych, kalkulowanych przez wykonawcę już po terminie składania ofert. Tym bardziej,
iż nie można wykluczyć, co potwierdził przebieg rozprawy, iż wymagania SIWZ może
spełniać więcej niż jedna wersja danego oprogramowania.
W ocenie Izby
nie zostało wykazane aby Przystępujący zaoferował wersje
oprogramowania, wskazane w swoim
piśmie z dnia 18 czerwca 2018 r. Twierdzenia zawarte
w złożonych na rozprawie pismach tj.: piśmie IT Works S.A. z dnia 8 czerwca 2018 r.,
pismach ESYSCO sp. z o.o. i Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z dnia 11
czerwca 2018 r., piśmie Infonet Projekt S.A. z dnia 12 czerwca 2018 r., Mitech Systems
Poland Sp. z o.o. z dnia 13 czerwca 2018 r., jak również w ofercie Micro Fokus
przygotowanej dla Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z dnia 3 kwietnia 2018 r.
wersja 1,0, iż dla spełnienia wymogów minimalnych postawionych przez Zamawiającego,
możliwe było zaoferowanie tylko najnowszej wersji oprogramowania, nie stanowią takiego
dowodu. Treść oświadczenia woli złożonego w ofercie nie zawiera bowiem wskazania, że
właśnie te najnowsze wersje zostały zaoferowane przez Przystępującego. Uczynienie
takiego wskazania dopiero w piśmie złożonym w dniu rozprawy nie zastępuje oświadczenia
woli wymaganego w ofercie.
Ponadto z ww.
pism złożonych przez Przystępującego, jak również z jego twierdzeń na
rozprawie
nie wynika, że nie są dostępne w sprzedaży wcześniejsze wersje danych
oprogramowań. Wynika to także z oświadczenia złożonego przez Odwołującego na
rozprawie, któremu Zamawiający nie zaprzeczył, iż oferta Odwołującego zawiera
wcześniejsze wersje oprogramowania np. dla Systemu zarzadzania tożsamością.
Zauważenia przy tym wymaga zauważenia, iż oferta złożona przez Odwołującego nie
została odrzucona, co oznacza, że została pozytywnie oceniona przez Zamawiającego co do
jej zgodności z SIWZ, w tym co do spełniania minimalnych wymagań dla zaoferowanego
oprogramowania.
W ocenie Izby, w
brew stanowisku Przystępującego, ze sposobu zredagowania SIWZ,
w tym
rozdziału III pkt 5 SIWZ, który przewiduje: „Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy,
w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy i usługi spełniają wymagania określone przez
Zamawiającego, Zamawiający żąda złożenia wraz z ofertą wypełnionych i podpisanych przez
Wykonawcę formularzy specyfikacji technicznych, zgodnie z wymaganiami technicznymi
zawartymi w: Załączniku Nr 1 do OPZ "Specyfikacja techniczna Systemu Zarządzania
Tożsamością", Załączniku Nr 3 do OPZ "Specyfikacja techniczna drukarek kart dla Centrum
Certyfikacji oraz kart mikroprocesorowych", Załączniku Nr 4 do OPZ "Specyfikacja
techniczna modułów HSM dla Centrum Certyfikacji", Załączniku Nr 5 do OPZ "Specyfikacja
techniczna Centrum Certyfikacji", Załączniku nr 6 do OPZ "Specyfikacja techniczna
Podsystem Zarządzania i Monitorowania ITS", Załączniku Nr 7 do OPZ "Specyfikacja
techniczna Podsystem Helpdesk oraz Wsparcia Eksploatacji", Załączniku Nr 8 do OPZ
"Specyfikacja
techniczna
oprogramowania antywirusowego
oraz
antyspamowego",
Załączniku Nr 9 do OPZ „Specyfikacja techniczna czytników kart mikroprocesorowych”. nie
wynika, iż cała treść załączników stanowi dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
Po pierwsze, zwraca
uwagę, iż postanowienie to odnosi się do „..celu potwierdzenia, że
oferowane dostawy..”, a zatem zakłada, że takie dostawy zostaną Zamawiającemu
Zaoferowane. Po
drugie, treść załączników została tak skonstruowana, że na wstępie
zawiera
ją oświadczenie woli wykonawcy, co do oferowanego oprogramowania, w tym co do
jego nazwy, wersji i producen
ta, pozwalające na identyfikację produktu, którego to wymogu
nie ma w innym miejscu oferty, a dopiero
poniżej, w kolumnie trzeciej tabeli, zawierają
potwierdzenie, że oferowane oprogramowanie spełnia wymagania określone przez
Zamawiającego.
W związku z tym, w ocenie Izby, skoro załącznik w pierwszej części zawiera
oświadczenie woli wykonawcy w zakresie oferowanego oprogramowania, a w dalszej części
zawiera potwierdzenie, że to, wcześniej zaoferowane oprogramowanie, spełnia określone
wymagania, to właśnie w zakresie tej części potwierdzającej spełnienie wymagań, stanowi
dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W związku z tym dopiero gdyby
np. wykonawca w trzeciej
kolumnie nie dokonał właściwego skreślenia spełnia/nie spełnia,
bądź zaoferowane konkretne, co do nazwy, wersji i producenta, oprogramowanie po
weryfikacji Zamawiającego, budziłoby jego zastrzeżenia, wówczas byłaby podstawa do
zastosowanie art. 26 ust. 3 lub 4
ustawy Pzp. W trybie tego przepisu nie może być natomiast
dokonane uzupełnienie oświadczenie woli wykonawcy w zakresie, jaki konkretnie produkt
oferuje. Takie oświadczenie nie może być uzupełnione w jakiejkolwiek formie po terminie
składania ofert, tj. gdy znana jest już treść ofert innych wykonawców. Występowanie o
uzupełnienie oferty w tym zakresie oznaczałoby bowiem niedozwolone negocjacje z
wykonawcą, co do sprecyzowania, już po otwarciu ofert, oferowanego przedmiotu
zamówienia. Wskazywałoby ponadto na naruszenie podstawowych zasad, określonych w
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, iż zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości.
Zamawiający po otwarciu ofert nie może zmieniać wymagań określonych w SIWZ. Jeżeli
Przystępujący uznawał, iż zastosowanie się do wymogu podania w ofercie wersji
oprogramowania jest zbędne, to na etapie SIWZ, w ustawowym terminie, winien skorzystać
ze środków ochrony prawnej.
W ocenie izby nie potwierdziły się zarzuty dotyczące poprawienia przez Zamawiającego
omyłki w ofercie Przystępującego.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, z którego wynika, iż podanie w treści
formularza ofertowego liczby 20
000 sztuk czytników kart mikroprocesorowych, nie
uprawnia
ło Zamawiającego do dokonania poprawy oferty w tym zakresie, na podstawie
zastosowanego art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, z uwagi na to, iż podanie tej liczby nie
powoduje niezgodności oferty z SIWZ i może oznaczać, że dla zastosowanego przez
Przystępującego rozwiązana potrzebna jest większa liczba czytników.
Stosownie do
rozdziału III SIWZ pkt 2 a) dla realizacji przedmiotu zamówienia
wykonawca jest zobowiązany m.in. do dostawy sprzętu, w tym czytników kart
mikroprocesorowych w ilości i zgodnie z Wymaganiami określonymi w OPZ, a w
szczególności w załączniku nr 9 do OPZ, w którym przewidziana została liczba sztuk,
określona przez Zamawiającego na 15 000. Przystępujący w formularzu oferty podał liczbę
000 sztuk czytników kart mikroprocesorowych, cenę jednostkową oraz łączną cenę za
dostawę tych czytników. Przemnożenie podanej liczby 20 000 sztuk przez podaną cenę
jednostkową daje wynik przekraczający wartość podanego w ofercie wynagrodzenia
całkowitego za dostawę tych czytników. Natomiast wynikiem działania matematycznego,
polegającego na podzieleniu wartości całkowitej wynagrodzenia za dostawę czytników przez
cenę jednostkową zaoferowaną w ofercie Przystępującego jest liczba 15 000 zł. W ofercie
Przystępującego wypełniony formularz załącznika nr 9 do OPZ zawiera liczbę 15 000 sztuk.
W ocenie Izby powyższe oznacza, iż w ofercie tego wykonawcy występuje omyłka,
polegająca na niezgodności oferty z SIWZ, która winna zostać poprawiona przez
Zamawiającego stosownie do przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, który obliguje
zamawiającego do poprawienia w ofercie innych omyłek polegających na niezgodności
oferty z SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Poprawa tej omyłki nie
powoduje bowiem istotnych zmian w treści oferty, z której wynika, iż intencją wykonawcy
było zaoferowanie 15 000 sztuk czytników. Nadto Przystępujący na rozprawie oświadczył, iż
większa liczba czytników kart mikroprocesorowych, niż określona przez Zamawiającego
w SIWZ i podana w
złożonym w ofercie załączniku nr 9, nie jest potrzebna dla przyjętego
przez niego
rozwiązania.
W
związku z tym Zamawiający, zasadnie dokonał poprawy oferty Przystępującego,
stwierdzając, iż podanie liczby 20 000 sztuk, było omyłkowe. W ocenie Izby Zamawiający nie
naruszył art. 7 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Ubocznie, należy podzielić stanowisko zaprezentowane przez Przystępującego,
z którego wynika, iż to czy Zamawiający powinien dokonać tej poprawy na podstawie art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
uznając niewłaściwą liczbę jako inną omyłkę, co uczynił, czy jednak
uznać tę omyłkę za oczywistą omyłkę pisarską i dokonać poprawy na podstawie art. 87 ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp, pozostaje bez znaczenia dl
a rozstrzygnięcia w tym zakresie, bowiem nie
ma
wpływu na wynik postępowania.
Stosownie bowiem do art. 192 ust. 2 ustawy Pzp
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik post
ępowania o udzielenie zamówienia.
Stosownie do art. 186 ust. 4 ustawy Pzp sprzeciw, jest sposobem obrony wykonawcy,
przy pomocy którego wykonawca wnoszący sprzeciw doprowadza do rozpoznania
odwołania, w sytuacji gdy zamawiający uwzględnia w całości zarzuty odwołania. W
okolicznościach przedmiotowej sprawy zadaniem wykonawcy wnoszącego sprzeciw, winno
być wykazanie, że pierwotna decyzja zamawiającego o braku odrzuceniu jego oferty była
zasadna. Nie zostało to jednak wykazane. W związku z tym odwołanie zostaje
uwzględnione.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak
w sentencji.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp,
stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz.U. z 2018 poz. 972),
z uwzględnieniem uzasadnionych kosztów zastępstwa prawnego
Odwołującego i Zamawiającego, na podstawie rachunków, złożonych przed zamknięciem
rozprawy, w wysokości określonej w § 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia.
Przewodniczący: …………………………….