Sygn. akt: KIO 1113/18
POSTANOWIENIE
z dnia 19 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 czerwca 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 r. przez wykonawcę
Data Techno Park Sp. z o. o. w restrukturyzacji, ul. Borowska 283b, 50-556
Wrocław
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Specjalistyczny im.
A. Falkiewicza we Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław
przy udziale wykonawcy:
1. ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego;
2. SIMPLE S.A.,
ul. Bronisława Czecha 49/51, 04-555 Warszawa, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego;
3. Comarch Healthcare S.A., Al.
Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego.
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Data Techno Park Sp. z o. o. w restrukturyzacji, ul. Borowska 283b,
556 Wrocław kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej kwotę uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579 ze zm) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1113/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
„Dostawa i wdrożenie SSI (Szpitalnego Systemu Informatycznego)
oraz Infrastruktury Sprzętowej" w ramach projektu pn. „Wdrożenie systemu
do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji medycznej, systemów
bezpieczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego dostosowanego do wymagań
podmiotów leczniczych na terenie województwa dolnośląskiego" w ramach Osi Priorytetowej
nr 2 „Technologie informacyjno- komunikacyjne" Działanie nr 2.1. „E-usługi publiczne"
Poddziałania nr 2.1.1. „E-usługi publiczne - konkursy horyzontalne" Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, numer referencyjny: ZP/PN-
(dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”) zostało wszczęte ogłoszeniem
w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod numerem 2018/S
098-223169 z dnia 25 maja 2018 r. przez Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza we
Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław (zwane dalej: „zamawiającym”).
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”) została zamieszczona
na st
ronie internetowej zamawiającego w dniu 25 maja 2018 r.
W dniu 4 czerwca 2018 r. wykonawca: Data Techno Park Sp. z o. o.
w restrukturyzacji, ul. Borowska 283b, 50-
556 Wrocław (zwany dalej „odwołującym”)
wniósł odwołanie wobec niezgodnej z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r., poz. 1579 ze zm.) – dalej „ustawa
Pzp” czynności zamawiającego, polegającej na ustaleniu treści Ogłoszenia o zamówieniu
oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”) w sposób sprzeczny
z przepisami ustawy Pzp, zarzucając zamawiającemu naruszenie przepisów:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp i art. 29 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez określenie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i niezapewniający
równego traktowania wykonawców, w szczególności poprzez zastosowanie w opisie
przedmiotu zamówienia wymagań, których spełnienie jest możliwe wyłącznie przez
producenta posiadanych przez z
amawiającego obecnie systemów;
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, nie
uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty, w szczególności poprzez przeniesienie na wykonawcę obowiązku
pozyskania danych, które są dostępne jedynie dla producenta posiadanych przez
z
amawiającego systemów;
3. art. 29 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia
oznaczeń wskazujących na producentów określonych rozwiązań bez możliwości
oferowania rozwiązań równoważnych oraz stosowanie zbioru wymagań, w wyniku
którego tylko jeden wykonawca może dostarczyć rozwiązanie.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu modyfikacji treści SIWZ w zakresie określenia opisu przedmiotu
zamówienia, w sposób wskazany w treści uzasadnienia niniejszego odwołania, tak aby
zmodyfikowane zapisy SWIZ były zgodne z ustawą Pzp, w szczególności poprzez usunięcie
wymagań dotyczących integracji systemu z systemami funkcjonującymi u zamawiającego
oraz migracji danych, usunięcie części wymagań w obszarze infrastruktury oraz wydłużenie
terminu wykonania zamówienia, a także jednoznaczne i realne dopuszczenie możliwości
oferowania rozwiązań równoważnych w stosunku do wskazanych w opisie przedmiotu
zamówienia a także zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów
postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Zamawiający w dniu 5 czerwca 2018 r., zgodnie z dyspozycją art. 185 ust. 1 ustawy
Pzp, poinformował o wniesieniu odwołania, zamieszczając jego kopię na swojej stronie
internetowej oraz wezwał uczestników postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym. Termin na zgłoszenie przystąpienia, zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp,
upłynął w dniu 8 czerwca 2018 r.
W dniu 8 czerwca
2018 r. przystępujący ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14,
322 Rzeszów zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
W dniu 8 czerwca
2018 r. przystępujący SIMPLE S.A., ul. Bronisława Czecha
49/51, 04-555 Warszawa
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
odwołującego.
W dniu 7 czerwca
2018 r. przystępujący Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła
II 39A, 31-
864 Kraków zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
odwołującego.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
na posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2018 r.
złożył odpowiedź na odwołanie w której
poinformował o uwzględnieniu odwołania w części tj.
w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez
nieopisanie przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
niedookreślenie istotnych wymagań i okoliczności, mających wpływ na sporządzenie
oferty a jednocześnie rażące ograniczenie uczciwej konkurencji poprzez faktyczne
zawężenie kręgu potencjalnych wykonawców wyłącznie do producentów systemów
posiadanych przez zamawiającego – w kontekście braku wskazania przez zamawiających
posiadanych przez siebie funkcjonalności opisując je jedynie poprzez wskazanie
aktualnego dostawcy systemu
– uznał niniejszy zarzut w całości oraz oświadczył,
iż w załączniku 3 – opis modułów wskaże posiadane przez zamawiającego
funkcjonalności;
w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wskazanie
wsparcia dla systemów operacyjnych: RHEL4, FreeBSD, Asianux, SCO OpenServer,
SCO Unixware
– w systemie do wirtualizacji, wskazanie zapisów o wymaganym wsparciu
systemów wirtualizacji, zaszytej funkcji deduplikacji i kompresji, aktualizacji pola „notki”
w Vmware, odtwarzanie metadanych do VCD, automatyczne wykrywanie i usuwanie
snapshotów sierot (orphaned snapshot), wsparcie dla Vmware VIX API, lista wsparcia dla
systemu plików – w systemie do wykonywania kopii zapasowych - uznał niniejszy zarzut
w całości oraz oświadczył, iż zmodyfikuje zapisy SIWZ w pkt II.2.4 „System wirtualizacji”
wprowadzając następujący zapis do treści SIWZ: „Rozwiązanie powinno wspierać
następujące systemy operacyjne: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8,
Windows Serwer 2003R2, Windows Serwer 2008, Windows Serwer 2008R2, SLES 12,
SLES 11, SLES 10, RHEL 7, RHEL 6, Slaris 11 x 86, Solaris 10 x 86, Debian, CentOS,
Ubuntu oraz wykreśli następujące zapisy w pkt II.2.7 „Oprogramowanie do wykonywania
kopii zapasowych”: oprogramowanie musi umożliwiać odtwarzanie tych metadanych
do vCD, oprogramowanie musi mieć możliwość odtworzenia plików przy pomocy Vmware
VIX API, w środowisku Vmware musi mieć możliwość aktualizacji pola „notatki”
na wirtualnej maszynie, oprogramowanie musi automatycznie wykrywać i usuwać
snapshoty-
sieroty (orphaned snapshots), które mogą zakłócić poprawne wykonanie
beckupu. Proces ten nie może wymagać interakcji administratora”;
w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez
wskazanie wymogu wykonania pełnej, testowej migracji danych z systemu AMMS
w terminie 15 dni od daty podpisania umowy -
uznał niniejszy zarzut w całości oraz
oświadczył, iż zmodyfikuje postanowienia SIWZ poprzez usunięcie tych postanowień;
w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez
wymaganie od wykonawcy konfigur
acji z istniejącą infrastrukturą sprzętową bez opisania
istniejącej infrastruktury - uznał niniejszy zarzut w całości oraz oświadczył, iż zmodyfikuje
postanowienia SIWZ pop
rzez usunięcie tych postanowień, precyzując, że zamawiający
zmieni zapis w Rozdziale
I.4 pkt 3.i) nadając mu nowe brzmienie: „konfiguracji z istniejącą
infrastrukturą sprzętową”;
w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust.
ustawy Pzp poprzez wskazanie, iż oprogramowanie będzie dostarczone i zainstalowane
na dostarczonej infrastrukturze sprzętowej oraz w istniejących systemach
informatycznych zgodnie z wymaganiami OPZ stanowiącym załącznik nr 2A, 2B, 2C
odpowiedni dla danego zamawiającego w taki sposób, aby zapewnić prawidłowe
funkcjonowanie
oprogramowania SSI, infrastruktury sprzętowej oraz istniejących
systemów informatycznych na wszystkich stanowiskach pracy (stanowiska komputerowe)
zamawiających. Zamawiający nie podają na ilu i jakich technologicznie stanowiskach
pracy aktualnie są użytkowane systemy informatyczne, co uniemożliwia kosztów
wdrożenia - uznał niniejszy zarzut w całości oraz oświadczył, iż w załączniku nr 11 Stacje
robocze przedstawi ilość i parametry najsłabszej stacji roboczej, na której będzie działać
SSI;
6. w zakresie zarzut
u dotyczącego naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez brak
wskazania znaczenia „oprogramowanie dziedzinowe oraz używanie zamiennie SSI z ZSI”
uznał niniejszy zarzut w całości oraz oświadczył, że poprzez oprogramowanie
dziedzinowe rozumie całość softu części białej oraz szarej, w tym zakresie dokona zmiany
zapisu ZSI na SSI we wszystkich miejscach OPZ
– załącznik nr 2.
W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania.
P
rzystępujący ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-322 Rzeszów nie wniósł
s
przeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów odwołania, zgodnie
z pismem z dnia 19 czerwca 2018 r., złożonym na posiedzeniu.
Na posiedzeniu w dniu 19
czerwca 2018 r. odwołujący, w związku z treścią
odpowiedzi
zamawiającego na odwołanie złożył oświadczenie, iż wycofuje pozostałe zarzuty
zawarte w odwołaniu.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze - stosownie do dyspozycji art. 186
ust. 3a ustawy Pzp -
należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów, ustawodawca
nałożył na zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności, w taki sposób, który uczyni
zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro z
amawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska o
dwołującego uznał w części słuszność argumentacji odwołującego i uwzględnił
w części odwołanie, natomiast w pozostałym zakresie odwołujący cofnął zarzuty, natomiast
wykonawca który w postępowaniu odwoławczym przystąpił po stronie zamawiającego, nie
skorzystał z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych zarzutów, to stwierdzić
należy, że - stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 3a ustawy Pzp - postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2014 r., poz. 964 oraz
Dz. U. z 2017 r., poz.14).
Na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy
Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a)
R
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu o
dwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
całej kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………………………