Sygn. akt: KIO 1365/18
WYROK
z dnia 25 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lipca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 lipca 2018 r. przez wykonawcę Comarch
Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Specjalistyczny im.
A. Falkiewicza we Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław
przy udziale wykonawcy:
1. ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
2. Data Techno Park Sp. z o. o. w restrukturyzacji, ul. Borowska 283b, 50-556
Wrocław, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego,
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu zmianę postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia ("SIWZ") w zakresie:
1.1. te
rminu wykonania zamówienia opisanego w Rozdziale IV SIWZ – Termin
wykonania zamówienia, dla części I, części II i części III zamówienia w ten sposób, że
wykonawca będzie zobowiązany wykonać całość prac przewidzianych dla danej części
zamówienia do dnia 26 października 2018 r., przy jednoczesnym dokonaniu
odpowiednich zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu;
1.2. wynikającym z konieczności dostosowania wszystkich innych terminów określonych
w dokumentacji przetargowej do terminów wykonania zamówienia dla poszczególnych
części, określonych w Rozdziale IV SIWZ, zmienionych na podstawie niniejszego
wyroku;
2. k
osztami postępowania w wysokości 15 000 zł. 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
i zero groszy) obciąża zamawiającego Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza
we Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł. 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych i zero groszy) uiszczoną przez odwołującego Comarch
Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków tytułem wpisu
od odwołania;
zasądza od zamawiającego Szpitala Specjalistycznego im. A. Falkiewicza
we Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław na rzecz odwołującego
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków kwotę
zł. 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych i zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu
od odwołania.
3. Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący:
……………………………….
Sygn. akt: KIO 1365/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Dostawa i wdrożenie SSI (Szpitalnego Systemu Informatycznego)
oraz Infrastruktury Sprzętowej" w ramach projektu pn. „Wdrożenie systemu
do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji medycznej, systemów
bezpieczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego dostosowanego do wymagań
podmiotów leczniczych na terenie województwa dolnośląskiego" w ramach Osi Priorytetowej
nr 2 „Technologie informacyjno- komunikacyjne" Działanie nr 2.1. „E-usługi publiczne"
Poddziałania nr 2.1.1. „E-usługi publiczne - konkursy horyzontalne" Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, numer referencyjny: ZP/PN-09/2018
(dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”) zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod numerem 2018/S 098-223169
z dnia 25 maja 2018 r. przez Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza
we Wrocławiu,
ul. Warszawska 2, 52-
114 Wrocław (zwane dalej: „zamawiającym”). W dniu 29 czerwca
2018 r. zamawiający dokonał modyfikacji treści SIWZ i zamieścił zmieniony dokument
na swojej stronie internetowej.
W dniu 9 lipca 2018 r. wykonawca: Comarch Healthcare S.A., Al.
Jana Pawła II
39A, 31-
864 Kraków zwany dalej „odwołującym”, działając na podstawie art 182 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp w zw. z art. 179 ustawy Pzp,
wniósł odwołanie wobec treści postanowień SIWZ,
po modyfikacji,
zarzucając zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 2
ustawy Pzp w związku z art. 353
Kodeksu cywilnego poprzez
zmodyfikowanie treści SIWZ i określenie terminu wykonania zamówienia w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób sprzeczny z zasadą swobody umów;
art. 26 ust.
3 ustawy Pzp poprzez zmodyfikowanie treści SIWZ i błędne określenie
konsekwencji niemożności uruchomienia Oprogramowania SSI dostarczanego
w ramach próbki jako odrzucenie oferty, podczas gdy próbka jako dokument winna
podlegać uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
m
odyfikacji postanowień SIWZ poprzez:
przedłużenie terminu wykonania zamówienia i wskazanie go poprzez zakreślenie
okresu liczonego od momentu zawarcia umowy;
określenie, że niemożność uruchomienia Oprogramowania SSI, dostarczonego
w ramach próbki, będzie podlegać uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Podnosząc powyższe odwołujący wskazał:
I. w zakresie dotyczącym naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 353
Kodeksu
cywilnego poprzez zmodyfikowanie treści SIWZ i określenie terminu wykonania zamówienia
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób sprzeczny z zasadą swobody
umów
Dokonując modyfikacji treści SIWZ, Zamawiający przedłużył termin składania ofert
do dnia 16 lipca 2018 r., nie przedłużył jednakże terminu na wykonanie zamówienia.
Odwołujący podnosił, iż wskutek dokonanej przez zamawiającego modyfikacji SIWZ, termin
na wykonanie zamówienia został ustanowiony w sposób utrudniający uczciwą konkurencję.
Zamawiający ustanowił zbyt krótki termin na realizację zamówienia, w związku z czym
wykonanie zamówienia w wyznaczonym terminie jest w istocie niemożliwe, mając również na
względzie konieczność upływu terminów wyznaczonych ramami ustawy Pzp. Odwołujący
wskazywał, iż wskutek modyfikacji SIWZ, termin składania ofert upływa dnia 16 lipca 2018 r.
Wykonawcy zobligowani są w przeciągu 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej
z
amawiającego informacji z otwarcia ofert, do złożenia oświadczenia o przynależności
do grupy kapitałowej - tj. do dnia 19 lipca 2018 r. Przy uwzględnieniu czasu, jaki potrzebuje
Zamawiający do merytorycznej oceny złożonych ofert (1 dzień), zamawiający wzywa
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia dokumentów (w tym
próbki) w terminie co najmniej 10 dniowym. Złożenie przez wykonawcę żądanych
dokumentów i próbki nastąpi minimum 30 lipca 2018 r. Nie można oczywiście wykluczyć
tego, że złożone przez wykonawcę dokumenty mogą nie być prawidłowe i może zachodzić
konieczność wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentów
w trybie art. 26 ust 3 lub 4 ustawy Pzp. W dalszej
kolejności, zamawiający przeznaczy czas
na ocenę dostarczonych przez wykonawcę dokumentów oraz ocenę próbki. Zakładając,
że zamawiający przeznaczyłby na powyższą czynność 3 dni, wybór najkorzystniejszej oferty
nastąpiłby zapewne w okolicach 3 sierpnia 2018 r., zaś podpisanie umowy około 13 sierpnia
2018 r.
Odwołujący podnosił, iż zamówienie ma być wykonane w następujących terminach:
Część I zamówienia - maksymalnie do dnia 27.09.2018 r. od dnia podpisania umowy; Część
II zamówienia - maksymalnie do dnia 27.09.2018 r. od dnia podpisania umowy; Część III -
maksymalnie do dnia 27.09.2018 r. od dnia podpisania umowy.
Powyższe terminy są
obiektywnie niemożliwe do dotrzymania. Powyższe wynika m.in. z faktu wniesienia
niniejszego odwołania – jako, że jego rozpoznanie nastąpi po upływie terminu do składania
ofert, Zamawiający będzie musiał przedłużyć termin do składania ofert o co najmniej 14 dni,
co powoduje, że podpisanie umowy nie będzie w rzeczywistości możliwe minimum do dnia
27 sierpnia 2018 r. Przy czym o
dwołujący zwraca uwagę na następujące okoliczności mające
wpływ na datę zawarcia umowy: już uprzednio wspomniane wezwanie wykonawcy przez
z
amawiającego do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentów (co w ocenie
o
dwołującego będzie stanowić minimum 5 dni dodatkowych); wezwania wykonawców do
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny (w ocenie odwołującego ponownie około 5
dodatkowych dni).
Z powyższego wynika, że termin podpisania umowy może być nawet
znacznie późniejszy. Nadto, sam zakres wymaganych prac i czynności dla przedmiotowego
zamówienia nie pozwala na przyjęcie, iż jego realizacja jest możliwa w terminie wymaganym
przez z
amawiającego. Zgodnie z treścią § 6 Załącznika 6C do SIWZ - wzoru umowy:
§ 6 Dokumentacja: 1. Dokumentacja obejmuje Harmonogram Wdrożenia, Dokumentację
Analizy Przedwdrożeniowej oraz Dokumentację Powdrożeniową; 2. Wykonawca
zobowiązany jest do opracowania Dokumentacji oraz jej aktualizacji w toku realizacji
Przedmiotu Umowy; 3.
Dokumentacja Analizy Przedwdrożeniowej (DAP) zostanie
dostarczona z
amawiającemu w terminie do 14 dni kalendarzowych od daty podpisania
Umowy. Odbiór DAP nastąpi zgodnie z procedurą opisaną w §7 Umowy; 4. Harmonogram
Wdrożenia zostanie dostarczony przez wykonawcę w terminie 7 dni od daty podpisania
Umowy. Odbiór Harmonogramu Wdrożenia nastąpi zgodnie z procedurą opisaną w §7
Umowy.
Zgodnie natomiast z § 7 Załącznika 6C do SIWZ - wzoru umowy § 7 Odbiór
Dokumentacji: 1.
Zamawiający dokona odbioru Dokumentacji, o której mowa w §6 ust 1
według zasad określonych poniżej: 1) w terminie 3 dni roboczych od dnia przedłożenia przez
w
ykonawcę danego elementu Dokumentacji, zamawiający może zaakceptować
Dokumentację bez zastrzeżeń lub zgłosić do niej uwagi (w formie pisemnej lub elektronicznej
poprzez e-mail na adres wskazany w
§19). Brak zgłoszenia uwag przez zamawiającego
w terminie,
o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, skutkować będzie przyjęciem,
że zamawiający przyjmuje przedłożoną Dokumentację bez uwag. Wykonawca zobowiązany
jest przedłożyć Dokumentację zamawiającemu w formie elektronicznej, tj. drogą e - mailową
na adres wskazany w
§ 19. Ostateczna zaakceptowana Dokumentacja w formie pisemnej
podpisanej przez w
ykonawcę w 2 egzemplarzach zostanie przedłożona zamawiającemu
w ciągu 2 dni roboczych od dnia akceptacji przez zamawiającego lub upływie terminu
na wniesienie uwag przez z
amawiającego. Z powyższych zapisów wynika, że Dokumentacja
Analizy
Przedwdrożeniowej (DAP) zostanie dostarczona zamawiającemu w terminie do 14
dni kalendarzowych
od daty podpisania Umowy, zaś zamawiający dokona odbioru tej
Dokumentacji w terminie 3 dni od dnia przedłożenia przez wykonawcę danego elementu
Dokumentacji, co znacznie skróci termin faktycznej realizacji zamówienia. Nadto odwołujący
wskazuje, iż zgodnie z treścią SIWZ, dla Szpitala Specjalistyczny im. A. Falkiewicza we
Wrocławiu oraz dla Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ, wykonawca będzie
zobowiązany do przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego dla osób pełniących
u z
amawiającego funkcję administratorów oraz koordynatorów wdrożenia systemu - minimum
3 osoby w OLK i minimum 2 osoby w Szpitalu Specjalistycznym im. A. Falkiewicza
we Wrocławiu. Ilość osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego podlega
ocenie zgodnie z kryterium oceny ofert.
Wymiar instruktaży powinien zostać zrealizowany
do dnia 27.09.2018 r.
W celu otrzymania maksymalnej liczby punktów w odniesieniu
do kryteriów, wykonawca będzie zobligowany do zaoferowania przeprowadzenia minimum
90 osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego. Dokonując podziału
90 osobogodzin szkolenia przez 8 godzin (podstawowy czas pracy) wynika, że wykonawca
musi zaoferować 11,25 osobodnia (dni robocze) przeznaczonego na przeprowadzenie
instruktażu, co stanowi 15 dni kalendarzowych przeprowadzanego instruktażu. Mając
na względzie, że przy optymistycznym założeniu podpisanie umowy nastąpi w dniu
27 sierpnia 2018 r.,
zaś zamówienie powinno zostać dostarczone do dnia 27 września
r.,
odliczając czas niezbędny na sporządzenie Dokumentacji Analizy
Przedwdrożeniowej (wynoszącym 14 dni) oraz czasem niezbędnym na odbiór tej
Dokumentacji przez z
amawiającego (3 dni), pozostały czas na wykonanie zamówienia nie
wystarczy na przeprowadzenie instruktażu w wymiarze 90 osobogodzin. a co dopiero
na wykonanie pozostałej części zamówienia - dostawy przedmiotu zamówienia, instalacji,
konfiguracji systemu (sprzętu i oprogramowania), prac związanych z migracją danych
a
opcjonalnie dodatkowo integracją oraz dostawy pozostałego sprzętu m.in. drzwi p. poż.
i klimatyzatorów. Już samo przeprowadzenie instruktażu w wymiarze 90 osobogodzin nie
zmieści się w czasie przeznaczonym na realizację zamówienia (hipotetycznie nastąpiłoby
przed odbiorem Dokumentacji).
W tak skonstruowanym terminie na realizację zamówienia,
zabraknie czasu na dostarczenie przedmiotu zamówienia wraz z wykonaniem pozostałych
usług. Odwołujący nadmienia, iż dostawa przedmiotu zamówienia, przeprowadzenie
procesów instalacji, konfiguracji, prac związanych z migracją danych (opcjonalnie dodatkowo
integracją) oraz dostawa pozostałego sprzętu jest czasochłonna. Odwołujący wskazuje,
iż wskutek dokonania zaskarżonych czynności zamawiającego z dnia 29 czerwca 2018 r.,
termin składania ofert wydłużył się o 17 dni. Zamawiający nie wydłużył jednocześnie terminu
na wykonanie zamówienia. Tym samym, wskutek zaskarżonej czynności zamawiającego,
doszło do znacznego skrócenia terminu wykonania zamówienia. Obecnie, termin
na wykonanie zamówienia wynosi 31 dni - odliczając sporządzenie Dokumentacji, odbioru
Dokumentacji oraz podpisanie przez strony Protokołu Odbioru Końcowego (łącznie 18 dni),
na wykonanie zamówienia pozostaje 13 dni kalendarzowych, przy czym zamawiający
przewiduje, że sam Instruktaż stanowiskowy może trwać minimum 15 dni. Tym samym
termin realizacji
zamówienia jest obiektywnie niemożliwy do dotrzymania i został określony
przez z
amawiającego w sposób utrudniający uczciwą konkurencję i w sposób wykraczający
poza możliwą swobodę umów. Wymaga bowiem wskazania, iż wykonawca, którego oferta
zostanie wybrana jako najkorzystniejsza wobec tak rażąco krótkiego terminu na wykonanie
zamówienia, będzie miał do wyboru: 1) odmowę podpisania umowy i utratę wadium 2)
podpisanie umowy i przyjęcie na siebie odpowiedzialności za niewykonanie zamówienia
w terminie.
Odwołujący nadto zwrócił uwagę, że w przypadku utrzymania przez
z
amawiającego dotychczasowego brzmienia postanowień dotyczących terminów, konieczne
będzie unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. Ponadto,
jego zdaniem
tak skonstruowany termin przeznaczony na realizację zamówienia
uniemożliwia dokonanie wykonawcom oceny, czy są w stanie zamówienie wykonać, czy tez
nie. W związku z powyższym w ocenie odwołującego, tak skonstruowane postanowienie
może naruszać również treść art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w zakresie terminu jego wykonania w sposób niejednoznaczny i nie
uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty.
II. w zakresie dotyczącym naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zmodyfikowanie
treści SIWZ i błędne określenie konsekwencji niemożności uruchomienia Oprogramowania
SSI dostarczanego
w ramach próbki jako odrzucenie oferty, podczas gdy próbka jako
dokument winna podlegać uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
W zmodyfikowanym Rozdziale IX ust. 7 pkt 11) SIWZ z
amawiający wskazał, że:
„w
celu potwierdzenia,
że oferowany przedmiot zamówienia odpowiada wymaganiom
określonym przez zamawiającego, zamawiający żąda Próbki w postaci laptopa wraz
ze skonfigurowanym środowiskiem (szczegółowe wymagania dotyczące próbki są określone
w załączniku numer 10 Procedura Próbki oraz odpowiednio dla danej części zamówienia
w załączniku numer 11 A, 11B, 11C Arkusz Funkcjonalności). Zgodnie z ust. 3 pkt 2)
Załącznika nr 10 do SIWZ: „niemożność uruchomienia Oprogramowania SSI
na zdeponowanym laptopie i przeprowadzenia weryfik
acji funkcjonalności wskazanych
w odpowiednim załączniku do SIWZ, skutkować będzie odrzuceniem oferty”.
Odwołujący wskazuje, że próbkę należy uznać za dokument w rozumieniu art. 25 ust.
1 ustawy P
zp. Powyższe przesądza fakt, iż próbka jako dokument potwierdzający spełnianie
wymagań określonych przez zamawiającego została ujęta w § 13 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju z dnia 26 lip
ca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (t.j. Dz.U. z 2016 r.,
poz. 1126).
Zgodnie natomiast z treścią art. 26 ust. 3 ustawy Pzp jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art 25a ust. 1, oświadczeń łub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 lub innych dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty
są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości
zamawia
jący wzywa do ich złożenia. uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania
wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podłego odrzuceniu albo konieczne
b
yłoby unieważnienie postępowania. W świetle dokumentowego charakteru próbki,
niemo
żność uruchomienia Oprogramowania SSI na zdeponowanym laptopie powinna
podlegać uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, a nie skutkować odrzuceniem
oferty, jak błędnie wskazał zamawiający. Art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nakłada bowiem
na z
amawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, o których
mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp
(w tym próbki) w każdym przypadku, gdy nie zostały one
złożone lub zawierają błędy.
Zamawiający, w dniu 10 lipca 2018 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania poprzez zamieszczenie informacji o jego
wniesieniu na swojej stronie internetowej,
wzywając ich do przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego przystąpił, w dniu 11 lipca 2018 r. wykonawca:
ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów, zgłaszając swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego oraz wykonawca: Data Techno
Park Sp. z o. o. w restrukturyzacji, ul. Borowska 283b, 50-
556 Wrocław, w dniu 13 lipca
2018 r., zgłaszając swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego.
Zamawiający, przed otwarciem posiedzenia wyznaczonego na dzień 23 lipca 2018 r.,
złożył odpowiedź na odwołanie w której, w zakresie opisanym w pkt 1, wniósł o odrzucenie
odwołania. Argumentował, że zarzut ten dotyczy czynności zamawiającego polegającej
na ustaleniu terminów realizacji zamówienia dla trzech części zamówienia maksymalnie do
dnia 27 września 2018 r., który to termin został wskazany już w pierwotnym ogłoszeniu
i SIWZ a zatem w dniu 25 maja 2018 r. Tymczasem modyfikacja SIWZ, dokonana w dniu
29 czerwca 2018 r. nie dotyczyła powyższego zakresu, a zatem pierwotnie ustalony termin
realizacji zamówienia nie uległ zmianie od momentu wszczęcia przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wskazywał ponadto, że zarzut taki
podnoszony był w odwołaniu wniesionym w dniu 4 czerwca 2018 r. przez Data Techno Park
Sp. z o.o. w restrukturyzacji
(postępowanie odwoławcze wówczas zostało umorzone
w wyniku uwzględniania części zarzutów przez zamawiającego i wycofania pozostałych
zarzutów – sygn. akt KIO 1113/18). Podkreślał jednocześnie, że termin realizacji zamówienia
został narzucony przez Instytucję Finansującą i wynika z konieczności rozliczenia dotacji
unijnej. Jego przedłużenie wiąże się z utratą przyznanego zamawiającemu dofinansowania.
Zamawiający jednocześnie przewidział możliwość zmiany terminu realizacji zamówienia we
wzorze umowy, ale może to nastąpić jedynie w przypadku wyrażenia zgody przez Instytucję
Finansującą.
W zakresie zarzutu opisanego w pkt 2 zamawiający wskazał, że uznaje przedmiotowy
zarzut za bezzasadny z tego powodu, iż dokonał on stosownej modyfikacji treści SIWZ,
poprzez usunięcie wymogów dotyczących próbki. Zmiany te opublikował na swojej stronie
internetowej w dniu 11 lipca 2018 r.
Na posiedzeniu w dniu 25 maja 2018 r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu
odwołania w zakresie podnoszonym w pkt 2. Odwołujący natomiast sprecyzował żądanie
w pkt 1, domaga
jąc się dokonania zmiany terminu realizacji zamówienia (dla wszystkich
części) na dzień 26 października 2018 r., czyli przesunięcia tego terminu o okres stanowiący
różnicę pomiędzy pierwotnie wyznaczonym terminem składania ofert a terminem
wyznaczonym na z
łożenie oferty po ostatniej, dokonanej przez zamawiającego, zmianie
SIWZ.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
na
podstawie
zebra
nego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szcz
ególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ,
po z
apoznaniu się z odwołaniem, po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron
złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek,
o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W szczególności Izba nie stwierdziła, że zaistniała przesłanka do odrzucenia
odwołania wskazana w art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp tj. odwołanie zostało wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie, na co wskazywał zamawiający. W tym zakresie
należy stwierdzić, że termin realizacji zamówienia określony w SIWZ został opisany datą
końcową i wyznaczony na dzień 27 września 2018 r. Termin ten został wprawdzie wskazany
już w pierwotnym ogłoszeniu i SIWZ a zatem w dniu 25 maja 2018 r. ale nie uległ zmianie,
pomimo dokonywania istotnych
zmian treści SIWZ, również w zakresie Opisu Przedmiotu
Zamówienia i zmiany terminu składania ofert. Zauważyć bowiem należy, że pierwotny termin
wyznaczony w SIWZ jako termin składania ofert wskazano na dzień 29 czerwca 2018 r.,
po ostatnich zmianach dokonanych w dokumentacji przetargowej składanie ofert wyznaczono
na dzień 27 lipca 2018 r. Tym samym wykonawcy na realizację zamówienia pozostaje mniej
czasu, w stosunku do przewidywanego w SIWZ w jej pierwotnym brzmieniu. Stąd też,
w ocenie Izby, odwołanie w tym zakresie (jedyny zarzut po cofnięciu odwołania w zakresie
pkt 2) należy uznać za wniesione w terminie, albowiem w dniu 29 czerwca 2018 r. dokonane
zostały zmiany SIWZ w zakresie terminu składania ofert, co wiązało się z kolejny skróceniem
czasu pozostałego wykonawcy na realizację zamówienia.
Jed
nocześnie Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody,
będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Wnoszący
odwołanie zamierza ubiegać się o przedmiotowe zamówienie. Zamawiający sporządził SIWZ
w sposób uniemożliwiający odwołującemu złożenie oferty, pomimo posiadania
doświadczenia w realizacji podobnych usług oraz odpowiedniej wiedzy, potencjału
technicznego i osobowego,
gwarantującego ich należyte wykonanie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy w kopii
potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia
o zamówieniu oraz treści SIWZ. Izba zaliczyła również w poczet materiału dowodowego, jako
znane jej
z urzędu, akta sprawy odwoławczej o sygn. akt KIO 1113/18 oraz złożone przez
zamawiającego dowody w postaci: wyciągu z Umowy o dofinansowanie projektu „Wdrożenie
systemu do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji medycznej, systemów
bezpieczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego dostosowanego do wymagań
podmiotów leczniczych na terenie województwa dolnośląskiego” nr RPDS.02.01.01-02-
0082/16/00 z dnia 12 grudnia 2017 r. oraz aneksu do umowy nr RPDS.02.01.01-02-0082/16-
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów
podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, iż postępowanie jest prowadzone w trybie
przetargu nieo
graniczonego o wartości powyżej kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, iż przedmiotem postępowania jest: „Dostawa i wdrożenie SSI
(Szpitalnego Systemu Informatycznego) oraz Infrastruktury Sprzętowej” w ramach projektu
pn. „Wdrożenie systemu do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji
medycznej, systemów bezpieczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego
dostosowanego do wymagań podmiotów leczniczych na terenie województwa
dolnośląskiego” w ramach Osi Priorytetowej nr 2 „Technologie informacyjno-komunikacyjne”
Działanie nr 2.1. „E-usługi publiczne” Poddziałania nr 2.1.1. „E-usługi publiczne – konkursy
horyzontalne” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
2014-2020. Jak wskazano w Rozdziale I SIWZ zamawia
jącymi w niniejszym postępowaniu
są: Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza we Wrocławiu (adres: ul. Warszawska 2,
114 Wrocław); Obwód Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ (adres: ul. Joanitów 10/12,
525 Wrocław); Dolnośląskie Centrum Transplantacji Komórkowych z Krajowym Bankiem
Dawców Szpiku (adres: ul. Grabiszyńska 105, 53-439 Wrocław). Zamawiającym
upoważnionym do przeprowadzenia postępowania oraz udzielenia zamówienia w imieniu
i na rzecz wszystkich z
amawiających jest Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza
we Wrocławiu, na podstawie zawartej umowy utworzenia konsorcjum.
Zamawiający wszczął postępowanie poprzez publikację ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod numerem 2018/S 098-223169
z dnia 25 maja 2018 r.
W tym też dniu opublikował na swojej stronie internetowej SIWZ.
Zamawiający dokonał podziału zamówienia na trzy następujące części:
Część I - dostawa i wdrożenie SSI oraz Infrastruktury Sprzętowej dla Szpitala
Specjalistycznego im. A. Falkiewicz
a we Wrocławiu
Część II - dostawa i wdrożenie SSI oraz Infrastruktury Sprzętowej dla Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ
Część III - dostawa i wdrożenie SSI oraz Infrastruktury Sprzętowej dla Dolnośląskiego
Centrum Transplantacji Komórkowych z Krajowym Bankiem Dawców Szpiku
wskazując jednocześnie, w Rozdziale V SIWZ, że wykonawca na prawo złożyć ofertę
na jedną, dwie lub wszystkie części zamówienia.
Zgodnie z
Rozdziałem IV SIWZ zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie
maksymalnie do dnia 27.09.2018 r
. od dnia podpisania Umowy (dla wszystkich części
zamówienia).
W Rozdziale XIV Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert zamawiający, w pkt. 1
wyznaczył termin składania ofert na dzień 29 czerwca 2018 r., zaś w pkt 2 na ten sam dzień
przewidział otwarcie ofert. Zamawiający, w toku postępowania, dokonywał w tym zakresie
trzykrotnie zmian: w dniu 20 czerwca 2018 r. zmodyfikował powyższe punkty SIWZ
wskazując nowe terminy składania i otwarcia ofert na dzień 6 lipca 2018 r.; w dniu 29
czerwca 2018 r. dok
onał przesunięcia terminu na dzień 16 lipca 2018 r.; zaś w wyniku
ostatniej zmiany, po wniesieniu odwołania przez odwołującego, wyznaczył ten termin na
dzień 27 lipca 2018 r.
Ponadto, jak wynika z Rozdziału XVII SIWZ zamawiający, dla Części I - Szpital
S
pecjalistyczny im. A. Falkiewicza we Wrocławiu wskazał następujące kryteria oceny oferty:
cena - waga kryterium -
60% (C), ilość osobogodzin specjalistycznego instruktażu
stanowiskowego - waga kryterium 20% (G), czas naprawy oprogramowania SSI w przypadku
awarii
– waga kryterium 20% (N). W dalszej części wyjaśnił, że punkty w kryterium „ilość
osobogodzin
specjalistycznego
instruktażu
stanowiskowego”
zostaną
przyznane
w n
astępujący sposób: G=0, jeżeli wykonawca zaoferuje 50 osobogodzin specjalistycznego
ins
truktażu stanowiskowego (wymagana minimalna ilość); G=5, jeżeli wykonawca zaoferuje
60 osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego; G=10, jeżeli wykonawca
zaoferuje 70 osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego; G=15, jeżeli
wyko
nawca zaoferuje 80 osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego; G=20,
jeżeli wykonawca zaoferuje 90 lub więcej osobogodzin specjalistycznego instruktażu
stanowiskowego. W adnotacji zawarł dodatkowe zastrzeżenie, że ocenie podlegać będą
pełne liczby osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego (50 lub 60 lub 70 lub
80 lub 90 i więcej) wskazane w ramach określonej powyżej punktacji. W przypadku
zaoferowania innej liczby osobogodzin specjalistycznego ins
truktażu stanowiskowego oferta
w
ykonawcy zostanie odrzucona. Zamawiający wymaga wskazania w Formularzu Ofertowym
proponowanej liczby
osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego tj. (50 lub
60 lub 70 lub 80 lub 90 i więcej). Analogiczne kryteria oceny złożonych ofert wskazano dla
części II – Obwód Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ, dokonując opisu w zakresie kryterium
„ilość osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego” w tożsamy do opisanego
powyżej sposób.
Ponadto I
zba ustaliła, że zamawiający do SIWZ załączył wzory umów, które zawarte
zostaną z wykonawcami wyłonionymi dla poszczególnych części zamówienia (w załączniku
nr 6A
– wzór umowy dla części I, 6B – dla części II i 6C – dla części III). W każdym
z załączników, w §1 ust. 2 wskazano, że obowiązkiem wykonawcy jest w szczególności:
(i) opracowanie Dokumentacji; (ii) dostawa i wdrożenie Oprogramowania, Oprogramowania
SSI oraz Infrastruktury Sprzętowej (Sprzęt Serwerowy, Sprzęt Komputerowy, Sprzęt
Sieciowy, Modernizacja Serwerowni). Zakres dokumentacji opisano z kolei w
§6 wzoru
umowy. I tak w ust. 1 wskazano zakres dokumentacji: dokumentacja obejmuje Harmonogram
Wdrożenia, Dokumentację Analizy Przedwdrożeniowej oraz Dokumentację Powdrożeniową.
W dalszej części zamawiający wymaga aby Dokumentacja Analizy Przedwdrożeniowej
(DAP) została dostarczona zamawiającemu w terminie do 14 dni kalendarzowych od daty
podpisania umowy, zaś Harmonogram Wdrożenia został dostarczony przez wykonawcę
w terminie 7 dni od daty podpisania Umowy. W zakresie Dokumentacji
Powdrożeniowej
zaw
arto zapis, że zostanie ona opracowana w terminie określonym w Harmonogramie
Wdrożenia. Zgodnie z §7 ust. 1 wzoru umowy odbiór Dokumentacji w toku realizacji umowy
ma odbywać się wg następujących zasad: zamawiający dokona odbioru Dokumentacji:
1) w termin
ie 3 dni roboczych od dnia przedłożenia przez wykonawcę danego elementu
Dokumentacji, z
amawiający może zaakceptować Dokumentację bez zastrzeżeń lub zgłosić
do niej uwagi (w formie pisemnej lub elektronicznej poprzez e-mail na adres wskazany
w §19). Brak zgłoszenia uwag w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym,
s
kutkować będzie przyjęciem, że zamawiający przyjmuje przedłożoną Dokumentację bez
uwag. Wykonawca zobowiązany jest przedłożyć Dokumentację zamawiającemu w formie
elektronicznej, tj. drogą e – mailową na adres wskazany w § 19. Ostateczna zaakceptowana
Dokumentacja w formie pisemnej podpisanej przez w
ykonawcę w 2 egzemplarzach zostanie
przedłożona zamawiającemu w ciągu 2 dni roboczych od dnia akceptacji przez
z
amawiającego lub upływie terminu na wniesienie uwag przez zamawiającego;
2) Wykonawca ustosunkuje się (w formie pisemnej lub elektronicznie poprzez e-mail
n
a adres wskazany w §19) do uwag zamawiającego w terminie 3 dni roboczych od dnia ich
zgłoszenia. W takim przypadku zamawiający zobowiązany jest, w terminie 3 dni roboczych
od dnia ustosunkowania się wykonawcy, zaakceptować propozycję wykonawcy lub ponownie
zgłosić uwagi. Zdanie drugie punktu 1) powyżej stosuje się odpowiednio; 3) po dwukrotnym
przeprowadzeniu procedury akceptacji opisanej w pkt 1) i 2), w przypadku, gdy z
amawiający
nie zaakcept
uje przedłożonej Dokumentacji, zamawiający może samodzielnie wprowadzić
zmiany do Dokument
acji podlegającej odbiorowi, a wykonawca będzie nimi związany.
Zmiany wprowadzone przez z
amawiającego zgodnie ze zdaniem poprzedzającym, muszą
być zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz zawierać się w zakresie
wyznaczonym treścią niniejszej Umowy oraz OPZ; 4) niezależnie od uprawnienia
wskazanego w punkcie 3) z
amawiający, w sytuacji opisanej w tym punkcie, uprawniony
będzie do odstąpienia od Umowy z winy wykonawcy. Prawo odstąpienia, o którym mowa
w zdaniu poprzedzającym, zamawiający będzie mógł wykonać w terminie 15 dni roboczych
od dnia poinformowania wykonawcy o drugim z kolei braku akceptacji Dokumentacji
przedłożonej przez wykonawcę, nie później jednak niż w terminie 30 dni roboczych od dnia
przedłożenia przez wykonawcę Dokumentacji na skutek zgłoszenia przez zamawiającego
drugich z kolei uwag.
Jednocześnie zgodnie z załączonymi wzorami umowy (załączniki nr 6A, 6B i 6C)
zamawiający dopuścił możliwość zmiany treści zawartej z wybranym wykonawcą umowy
w zakresie terminu realizacji Przedmiotu Umowy, w przypadku wyrażenia zgody przez
Instytucję Zarządzającą RPO WD na zmianę terminu zakończenia rzeczowej realizacji
Projektu lub terminu zakończenia realizacji Projektu (zgodnie z §18 ust. 1 pkt 4).
Ponadto Izba ustaliła, na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu „Wdrożenie
systemu do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji me
dycznej, systemów
bezpieczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego dostosowanego do wymagań
podmiotów leczniczych na terenie województwa dolnośląskiego” nr RPDS.02.01.01-02-
0082/16/00 z 12 grudnia 2017 r. oraz aneksu do umowy nr RPDS.02.01.01-02-0082/16-01
(§3 ust. 1), iż okres realizacji Projektu ustalono na dzień: rozpoczęcie realizacji projektu
20 grudnia 2017 r., zakończenie realizacji projektu 28 września 2018 r. Z treści tych
dokumentów, z §3 ust. 2 wynika natomiast, że okres kwalifikowalności wydatków dla Projektu
rozpoczyna się w dniu 20 grudnia 2017 r., kończy się w dniu 28 września 2018 r.; wydatki
poniesione przed
rozpoczęciem i po zakończeniu okresu kwalifikowalności wydatków dla
Projektu będą uznane za niekwalifikowalne.
Krajowa Izba Odwo
ławcza zważyła, co następuje.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż sformułowane przez odwołującego zarzuty znajdują oparcie
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie zasługuje
na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba zauważa, że zamawiający opisując przedmiot
zamówienia w SIWZ powinien dokładnie precyzować swoje potrzeby, ale jednocześnie nie
może on narzucać konkretnego produktu czy preferować w jakikolwiek sposób jednego
wykonawcy. Z kolei zasady wyrażone w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp wymagają
od zamawiającego, aby wszystkie informacje niezbędne do złożenia prawidłowej, zgodnej
z wymo
gami i konkurencyjnej oferty, były dostępne wykonawcom na równych prawach.
Zapisy SIWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia sformułowane w sposób
niedookreślony czy też niespójne naruszają art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, zniechęcają także
wykonawców do uczestnictwa w takim przetargu i ubiegania się o zamówienie. Odnosi się to
r
ównież do sformułowania zapisów SIWZ w sposób, który nadmiernie przerzuca ryzyka
związane z realizacją zamówienia na wykonawcę, poprzez niedookreślenie przedmiotu
zamówienia czy też takie jego sformułowanie, które stwarza obawy, że wykonawca nie
będzie w stanie terminowo i należycie wywiązać się z zawartej umowy i poniesie straty przy
jej wykonywaniu. Z
amawiający jest gospodarzem prowadzonego przez siebie postępowania,
ma zatem prawo
do ustalenia istotnych warunków zamówienia w taki sposób, aby
zabezpieczały one jego obiektywne i uzasadnione potrzeby, ale potrzeby te nie mogą
ograniczać wykonawcom dostępu do rynku i naruszać zasady równego traktowania
i uczciwej konkurencji.
Wprawdzie z art. 29 ust. 2 ustawy Pzp nie wynika dla zamawia
jącego obowiązek
dokonania takiego opisu przedmiotu zamówienia, w tym ustalenia terminu jego realizacji,
który powodowałby dostępność zamówienia dla każdego wykonawcy konkurującego
na danym rynku, ale n
ie może też prowadzić do sytuacji w której spełnienie przez
wykonawcę świadczenia będzie, z przyczyn obiektywnych, niemożliwe. Niewątpliwie termin
wykonania zamówienia jest jednym z istotniejszych elementów opisu przedmiotu
zamówienia. Zamawiający musi zatem brać pod uwagę wskazane w przepisie art. 29 ust. 1
ustawy Pzp wymagania
i okoliczności, mające wpływ na treść oferty wykonawcy i jego
późniejsze zobowiązanie wynikające z zawartej umowy.
W ocenie Izby zamawiający, wyznaczając termin realizacji zamówienia na dzień
27 września 2018 roku, naruszył art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez doprowadzenie
do sytuacji,
w której opis przedmiotu zamówienia nie uwzględnia adekwatnego terminu
spełnienia świadczenia. Po analizie dokumentacji postępowania, mając na uwadze zakres
prac i czynności przewidzianych do wykonania w ramach zamówienia, a także mając
na względzie terminy na wykonanie tych czynności, które przewidział w projekcie umowy
zamawiający, Izba doszła do przekonania, że jego realizacja nie jest możliwa w terminie
wymaganym przez zamawiającego w SIWZ.
Izba wzięła w tym zakresie pod uwagę sporządzony przez odwołującego
harmonogram, prezentujący wyliczenia dotyczące czasu potrzebnego na wykonanie przez
zamaw
iającego niezbędnych czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego a zatem: czas niezbędny na złożenie oświadczeń o przynależności do grupy
kapitałowej wynoszący 3 dni; czas niezbędny na dokonanie oceny złożonych ofert – min 1
dzień; wezwanie wykonawcy do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp
– 10 dni; okres potrzebny na ocenę tych dokumentów; w rezultacie wybór najkorzystniejszej
oferty i zawarcie umowy
, której to podpisanie możliwe jest po 10 dniach od poinformowania
wykonawcy o wyborze jego oferty. Nawet przy optymistycz
nych założeniach, że wykonawca
złoży dokumenty poprawnie, nie zajdzie konieczność wzywania wykonawców do wyjaśnień
np. w zakresie rażąco niskiej ceny lub do skierowania wezwania wykonawcy do uzupełnienia
dokumentów podmiotowych w trybie przewidzianym w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp - umowa
w sprawie niniejszego zamówienia zostanie zawarta pod koniec sierpnia br.
Izba
podziela stanowisko odwołującego, że czas pozostały od zawarcia umowy
z wyłonionym w przetargu wykonawcą do odbioru przedmiotu umowy (zgodnie
z
wyliczeniami odwołującego 31 dni, który został dodatkowo skrócony w wyniku kolejnej
zmiany terminu składania ofert, dokonanej przez zamawiającego już po wniesieniu
odwołania) jest niewystarczający na realizację zamówienia. W tym zakresie Izba wzięła pod
u
wagę, wskazane przez zamawiającego w projekcie umowy, następujące terminy
na wykonanie poszczególnych elementów składających się na realizację zamówienia:
sporządzenie harmonogramu wdrożenia i wykonanie analizy przedwdrożeniowej,
zgodnie z tym co sam zama
wiający przewidział w SIWZ, to 14 dni;
2. Odbi
ór tej dokumentacji - 3 dni; umowa przewiduje ponadto procedurę wnoszenia uwag
do przedłożonej analizy, co wydłuży dodatkowo czas potrzebny na uzgodnienie tej
dokumentacji;
3. Przeprowadzenie specjalistycznego instru
ktażu stanowiskowego – tu należy zauważyć,
że zamawiający dla części I i II zamówienia przewidział, że będzie stanowiło to kryterium
oceny ofert
, przy czym wskazał, że minimalna ilość godzin tego instruktażu to 50 ale
wykonawca może zaproponować w ofercie 90 lub więcej godzin, za co otrzymuje
dodatkowe punkty
, tym samym niezbędny czas na przeszkolenie administratorów
wynosi
ł będzie 11,25 dni roboczych co daje kolejnych 14 dni kalendarzowych;
W ramach zamówienia konieczne jest dostarczenie sprzętu i oprogramowania, jego
instalacja, konfiguracja, prace związane z migracją danych/ opcjonalnie integracją –
kolejnych co najmniej kilka dni;
Zamawiający zobligowany jest do odbioru systemu, podpisania protokołu odbioru
końcowego – minimum 1 dzień.
Na te wszystkie el
ementy składające się na realizację przedmiotowego zamówienia wskazał
odwołujący, zestawiając powyższe terminy w tabeli, którą zawarł w treści odwołania
i uzupełnił w postaci dodatkowej argumentacji na rozprawie. Z powyższych wyliczeń wynika
bezsprzecznie
, że czas niezbędny na wykonanie tych czynności przekracza termin
wyznaczony przez zamawiającego na realizację zamówienia.
Zamawiający natomiast w ogóle się do przedmiotowego harmonogramu nie odniósł,
nie zakwestionował danych w nim zawartych ani wniosków z niego płynących.
Nie przedłożył również żadnego dowodu mogącego podważyć analizy przeprowadzone przez
odwołującego. Wnosząc o oddalenie odwołania podnosił przede wszystkim, iż taki termin
został zamawiającemu narzucony przez Instytucję Zarządzającą, z którą została zawarta
umowa o
dofinansowanie zamówienia, a termin tam wskazany to 28 września br. (co wynika
z umowy i aneksu).
W tym miejscu Izba zwraca uwagę, że określenie w SIWZ terminów
realizacji zamówienia stanowi jeden z istotnych elementów składających się na opis
przedmiotu zamówienia. Również w tym zakresie wymagania zamawiającego muszą być
adekwatne do potrzeb,
w szczególności nie mogą być zbyt wysokie, gdyż postępowanie takie
mogłoby utrudniać uczciwą konkurencję. Muszą być one zatem ustalone z jednej strony
odpowiednio
do własnych, obiektywnych i uzasadnionych potrzeb oraz celu danego
postępowania, z drugiej zaś brać pod uwagę uwarunkowania panujące na danym rynku
i obiektywną możliwość realizacji danego zamówienia. W ocenie Izby chęć skorzystania
z dofinansowania
i określenie końcowej daty realizacji zamówienia, tylko biorąc pod uwagę
konieczność rozliczenia projektu, nie może stanowić jedynej przesłanki dla ustalenia terminu
wykonania
zamówienia. Narzucone w umowie z Instytucją Zarządzającą terminy nie
zwalnia
ją zamawiającego z obowiązku przestrzegania przepisów ustawy Pzp, które nakazują
stosowanie się do zasad w niej określonych.
Drugi argument
podnoszony przez zamawiającego dotyczył tego, że wyliczenia
odwołującego przewidują maksymalny czas na wykonanie czynności, jak też najdłuższe
terminy wskazane w umowie. Tymczasem wskazane terminy,
zarówno przewidziane przez
ustawodawc
ę na złożenie dokumentów na wezwanie kierowane w trybie art. 26 ust. 1 ustawy
Pzp,
lub też te które przewidział w umowie sam zamawiający (14 dni na sporządzenie analizy
przedwdrożeniowej, 90 osobogodzin przewidziane na szkolenia stanowiskowe) mogą być
skrócone przez wykonawcę. Z tą argumentacją nie sposób się zgodzić z następujących
powodów:
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ust
awy Pzp zamawiający przed udzieleniem zamówienia,
którego wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona,
do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym nie 10 dni, terminie aktualnych na dzień
złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa
w art. 25 ust. 1. U
stawodawca przewidział zatem minimalny 10- dniowy termin na
składanie ww. dokumentów, uznając go za realny i dający możliwość wykonawcom
przygotowania i
złożenia niejednokrotnie szeregu dokumentów w postępowaniu.
R
ównież w przypadku tego zamówienia zamawiający zażądał złożenia przez
wykonawcę wielu dokumentów, zatem oczekiwanie, że wykonawca skróci ten termin
i złoży wszystkie dokumenty w ciągu jednego lub dwóch dni jest nieuprawnione i nie
znajdujące oparcia w przepisach obowiązującego prawa.
Z
amawiający w projekcie umowy zagwarantował termin 14 dni na wykonanie analizy
przedwdrożeniowej. Tym samym twierdzenie, że można ją wykonać w jeden lub dwa
dni nie znajduje uzasadnienia. N
ależy wskazać, że jeśli zamawiający uważał,
że wykonanie pewnych czynności w ramach zamówienia może odbyć się w terminie
krótszym, to winien takie właśnie terminy przewidzieć w projekcie umowy. Ponadto
należy nadmienić, że zamawiający przewidział procedurę odbiorową, która biorąc pod
uwagę możliwość zgłaszania uwag przez zamawiającego, prawo wykonawcy do
ustosunkowania się do zgłoszonych zastrzeżeń, poprawianie dokumentacji może ten
okres prz
edłużyć o kolejne dni.
Zamawiający przewidział dla Części I i II zamówienia jako jedno z kryteriów oceny
oferty: ilość osobogodzin specjalistycznego instruktażu stanowiskowego o wadze 20%.
W dalszej części wyjaśnił, że punkty w tym kryterium zostaną przyznane w taki sposób,
że jeżeli wykonawca zaoferuje 50 osobogodzin specjalistycznego instruktażu
stanowiskowego (wymagana minimalna ilość) otrzyma 0 pkt, jeżeli natomiast
zaproponuje
90 lub więcej osobogodzin otrzyma ich 20. Tym samym stanowisko
zamawiającego, że wykonawca, chcąc skrócić czas potrzebny na zrealizowanie
szkoleń stanowiskowych może zaproponować mniej godzin, jest niezrozumiałe.
Z jednej strony bowiem pozbawia wykonawcę możliwości uzyskania maksymalnej
liczby punktów w tym kryterium, z drugiej jest niekorzystne dla samego zamawiającego,
któremu winno zależeć na przeszkoleniu pracowników w możliwie największym
możliwym wymiarze godzin.
Z powyższych względów, w ocenie Izby, zamawiający nie przedstawił żadnych
argumentów wskazujących, że możliwa jest realizacja zamówienia w terminie przez niego
wyznaczonym.
Co więcej zamawiający na rozprawie w dniu 23 lipca 2018 r. oświadczył,
że sam zwrócił się do Instytucji Zarządzającej z wnioskiem o zmianę terminu realizacji
zamówienia, jednakże nie otrzymał jeszcze odpowiedzi i z tych powodów nie może dokonać
odpowiednich zmian w treści SIWZ. Tym samym zamawiający niejako potwierdził zasadność
zarzutu, iż w wyznaczonym przez niego terminie realizacja przedmiotu zamówienia nie jest
możliwa i sam dostrzega zagrożenia związane z niemożnością jego realizacji w terminie
przewidzianym w projekcie umowy.
Izba uznała zatem podniesiony przez odwołującego zarzut za zasadny i orzekła
zgodnie z żądaniem odwołującego, przedłużając termin wykonania zamówienia o czas
wynikający z różnicy pomiędzy pierwotnie ustalonym terminem (zgodnie z pierwotnym
brzmieniem
SIWZ przewidywała ona termin na złożenie ofert na dzień 29 czerwca 2018 r.,
po ostatniej zmianie to 27 lipca 2018 r.
a zatem 28 dni mniej na wykonanie zamówienia).
Doliczaj
ąc ten czas do pierwotnie ustalonego terminu realizacji, który przewidziano
na 29 września br., nowy termin realizacji należy ustalić na dzień 26 października 2018 r.
Biorąc pod uwagę powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenie się w części zarzutów
wskazanych w odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została
wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp,
tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności §5 ust. 2 pkt 1 w zw. z §3 pkt 2 lit. b).
Przewodniczący:
………………………………….