KIO 1144/18 WYROK dnia 27 czerwca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 11.10.2018

Sygn. akt: KIO 1144/18 

WYROK 

z dnia 27 czerwca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  czerwca  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  czerwca  2018  r.  przez 

wykonawcę  

NGE  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  

Gminę Olsztyn, 

przy udziale wykonawcy 

APIUS Technologies S.A. z siedzibą w Krakowie zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1144/18  po  stronie 

Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  U

względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu – Gminie Olsztyn unieważnienie 

czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty  wykonawcy 

APIUS  Technologies  S.A.  z  siedzibą  

w Krakowie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

2.  K

osztami postępowania obciąża Zamawiającego – Gminę Olsztyn i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  -  


wykonawcę  NGE  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2.2. zasądza od Zamawiającego – Gminy Olsztyn na rzecz Odwołującego – wykonawcy 

NGE  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku  kwotę  9  000  zł  00  gr  (słownie: 

dziewięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Olsztynie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 1144/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Olsztyn  [dalej  „Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  dostawę 

Licencji NAC (kontrola dostępu do sieci) (znak postępowania: ZP.271.1.25.2018.b). 

O

głoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 13 kwietnia 2018 r. pod numerem 544652-N-2018. 

W dniu 8 czerwca 2018 r. wykonawca 

NGE Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku 

[dalej „Odwołujący” lub „NGE”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 91 ust. 1 ustawy 

Pzp poprzez dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. 

oferty firmy APIUS Technologies S.A.

, która podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1  

pkt 2 ustawy 

Pzp, ponieważ jej treść nie odpowiada treści SIWZ - zgodnie z przedstawionym  

w odwołaniu uzasadnieniem; 

w związku z zarzutem przedstawionym w pkt 1, naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

poprzez  zaniechan

ie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  APIUS  Technologies  S.A., 

której  treść  nie  odpowiada  treści  SIWZ  -  zgodnie  z  przedstawionym  w  odwołaniu 

uzasadnieniem; 

w  związku  z  zarzutem  przedstawionym  w  pkt  1,  naruszenie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp, 

poprzez  bezpodstawne  wezwanie  wykonawcy  APIUS  Technologies  S.A. 

do  złożenia 

wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty,  prowadzących  do  uzgadniania  pomiędzy 

Zamawiającym  a  wykonawcą  treści  jego  oferty  -  zgodnie  z  przedstawionym  w  odwołaniu 

uzasadnieniem; 

w  związku  z  zarzutem  przedstawionym  w  pkt  1,  naruszenie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp, 

poprzez bezpodstawne wezwanie za pośrednictwem ww. przepisu ustawy Pzp, wykonawcy 

APIUS Technologies S.A. 

do złożenia dokumentów - zgodnie z przedstawionym w odwołaniu 

uzasadnieniem; 

w  związku  z  zarzutem  przedstawionym  w  pkt  1,  naruszenie  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

ubiegających się o udzielenie przedmiotowego zamówienia. 

W  oparciu  o  powyższe  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

c

ałości i nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących czynności, tj.: 


unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  dokonanej  przez 

Zamawiającego  w  dniu  04.06.2018  r.  polegającej  na  uznaniu  za  najkorzystniejszą  ofertę 

złożoną przez wykonawcę APIUS Technologies S.A.; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

dokonanie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  polegającej  na  uznaniu  za 

najkorzystniejszą ofertę złożoną przez wykonawcę NGE Polska Sp. z o.o. 

Odwołujący  w  uzasadnieniu  faktycznym  odwołania  wskazał,  że  Zamawiający,  

w  przedmiotowym  postępowaniu,  stosownie  do  postanowień  art.  29  ust.  3  ustawy  Pzp 

określił  przedmiot  zamówienia  poprzez  przywołanie  znaku  towarowego  wskazującego  na 

oprogramowanie  Extreme  Network  Access  Control 

w  wersji  6.3.0.168,  dopuszczając  tym 

samym  możliwość  zaoferowania  oprogramowania  równoważnego,  które  będzie  spełniało 

wymagania  opisane  w  Rozdziale  III  pkt  3  ppkt  1-4  SIWZ. 

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że 

wykonawca APIUS Technologies S.A. składając ofertę w przedmiotowym postępowaniu, jak 

wynika  z  treści  formularza  ofertowego,  zaoferował  oprogramowanie  równoważne,  tj.  HP 

Aruba  Clear  Pass  w  wersji  6.7.  W  złożonej  ofercie  nie  przedstawiono  jednak  żadnych 

dokumentów,  oświadczeń  i  opisów,  za  pośrednictwem,  których  wykonawca  APIUS 

Technologies  S.A.  wykazałby,  że  oferowane  przez  niego  oprogramowanie  spełnia 

wymagania  określone  przez  Zamawiającego  oraz  dzięki,  którym  Zamawiający  mógłby 

zweryfikować oświadczenia,  do  złożenia których wezwał  wykonawcę  w  trybie art.  87  ust. 1 

ustawy 

Pzp. Odwołujący podkreślał, że wykonawca, który oferuje w swej ofercie rozwiązania 

równoważne zobowiązany jest do zachowania szczególnej staranności, tj. zobowiązany jest 

do  przedstawiania  rzetelnych  oraz  konkretnych  opracowań  i  dokumentów,  z  których 

bezsprzecznie  będzie  wynikało,  że  zaoferowane  rozwiązania  spełniają  wymagania 

Zamawiającego  oraz  zapewnią  porównywalność  złożonych  ofert  i  dokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  w  poszanowaniu  zasady  uczciwej  ko

nkurencji,  równego  traktowania 

w

ykonawców  oraz  przejrzystości  postępowania.  Odwołujący  wskazał,  że  powyższą  zasadę 

potwierdza orzeczni

ctwo Krajowej Izby Odwoławczej i zacytował fragment wyroku Izby z dnia 

11 maja 2016 r. sygn. akt: KIO 637/16 oraz z dnia 18 czerwca 2012 r. sygn. akt: KIO 138/12. 

Odwołujący zauważył, że z uwagi na okoliczność, że dokumenty za  pośrednictwem, 

których  wykonawca  oferujący  rozwiązania  równoważne  wykazuje,  że  oferta  odpowiada 

wymaganiom  zawartym  w  SIWZ,  posiadają  status  dokumentów  stanowiących  treść  oferty  i 

nie podlegają złożeniu/uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 1, 2 lub art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 

Zamawiający zobligowany jest uznać, że oferta w przypadku tak istotnych braków, podlega 

odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp, ponieważ jej treść nie odpowiada 

treści  SIWZ  w  zakresie  spełnienia  wymogu  Zamawiającego  dotyczącego  wykazania,  że 

zaoferowane  przez  wykonawcę  APIUS  Technologies  S.A.  rozwiązania  równoważne, 


spełniają wymagania określone w Rozdziale III pkt 2 i 3 SIWZ. Odwołujący argumentował, iż 

d

okumenty  za  pośrednictwem,  których  wykonawca  oferujący  rozwiązania  równoważne 

wykazuje,  że  zaproponowane  przez  niego  dostawy  odpowiadają  wymaganiom  zawartym  w 

SIWZ,  stanowią  niezwykle  istotny  element,  który  określa  nie  tylko  zakres  zobowiązania 

wykonawcy  ale  również  opisuje  sposób  realizacji  zamówienia  oraz  stanowi  zasadnicze 

źródło  informacji  dla  oceny  zgodności  oferty  z  SIWZ  oraz  rzetelnego  i  racjonalnego 

porównania  złożonych  ofert.  Z  tego  też  powodu,  w  praktyce  udzielania  zamówień 

publicznych,  popartej  także  orzecznictwem  KIO,  należy  przyjąć,  że  jest  to  istotna  wada 

ofer

ty,  która  skutkuje  każdorazowo  jej  odrzuceniem.  Na  potwierdzenie  ww.  stanowiska 

Odwołujący przywołał wyroki KIO, tj. wyrok z dnia 18 sierpnia 2016 r. sygn. akt: KIO 1391/16, 

KIO  1416/16  oraz  KIO  1418/16,  a  także  wyrok  z  dnia  24  lutego  2017  r.  sygn.  akt:  KIO 

Następnie  Odwołujący  wskazał,  iż  regulacje  zawarte  w  aktualnie  obowiązujących 

przepisach  nie  wykluczają  możliwości  przeprowadzenia  procedury  wyjaśnienia  treści  oferty  

w  zakresie dokumentów  za pośrednictwem, których  wykonawca  wykazuje,  że zaoferowane 

rozwiązania  równoważne  spełniają  wymagania  zawarte  w  SIWZ.  Należy  jednak  przy  tym 

zaznaczyć,  że  aby  można  było  takie  czynności  wykonać  ww.  dokumenty  muszą  być 

uprzednio złożone wraz z ofertą. Ponadto, procedura wyjaśnienia ich treści może odnosić się 

do  kwestii  (treści)  niejasnych,  nieprecyzyjnych,  niezrozumiałych  dla  zamawiającego.  Tym 

samym należy podkreślić, że nie jest dopuszczalne, aby procedurę wyjaśnienia treści oferty 

można  było  wykorzystać  do  wezwania  wykonawcy  do  złożenia  określonych  dokumentów, 

jeśli  czynność  taka  prawnie  jest  niedopuszczalna.  To nazbyt  daleko  idąca  inicjatywa,  która 

ostatecznie  prowadzi  do  uzgadniania  treści  oferty  pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcą. 

Wskazane  zasady  znajdują  również  odzwierciedlenie  w  orzecznictwie  KIO,  tj.  w  wyroku  z 

dnia  

5 października 2009 r. sygn. akt: KIO 1324/09, wyroku z dnia 26 października 2009 r. sygn. 

akt:  KIO  1281/09,  wyroku  z  dnia  3  grudnia  2009  r.  sygn.  akt:  KIO  1519/09  oraz  1520/09,  

a także wyroku z dnia 25 marca 2011 r. sygn. akt: KIO 510/11. 

W związku z powyższym Odwołujący  stwierdził, że dokonana przez Zamawiającego  

w  dniu  04.05.2018  r.  i  14.05.2018  r. 

czynność  wezwania  wykonawcy  APIUS  Technologies 

S.A. 

do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  została  dokonana  w  sposób 

nieprawidłowy,  naruszający  fundamentalne  zasady  badania  i  oceny  ofert  w  trybie 

przywołanej  regulacji  Pzp.  Odwołujący  uzasadniał,  iż  na  szczególną  krytykę,  a  tym  samym 

negatywną  ocenę  dokonanych  czynności  zasługuje  fakt,  że  przeprowadzona  procedura 

wyjaśnienia  treści  oferty  została  w  rzeczywistości  wykorzystana  do  wezwania  wykonawcy 

APIUS  Technologies  S.A. 

do  złożenia  oświadczeń,  za  pośrednictwem  których  został  on 

zobowiązany do wskazania modułów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych funkcji 


zaoferowanego 

oprogramowania 

oraz 

potwierdzenia 

poprzez 

użycie 

krótkiego 

sformułowania „TAK”/ „NIE”, że zaoferowane przez niego rozwiązania równoważne spełniają 

opisane w załączniku nr 1 do projektu umowy kryteria równoważności. O tym, że wezwania z 

dnia 04.05.2018 r. i 14.05.2018 

r. tak naprawdę stanowią wezwanie do złożenia dokumentów 

potwierdza 

ich 

literalna 

treść,  

w  których  użyto  zwrotów  w  brzmieniu  „(...)  poprzez  złożenia  oświadczenia,  że  system 

Kontroli  Dostępu  HP  Aruba  ClearPass  spełnia  wszystkie  wymagania  wymienione  poniżej 

(...)". 

Odwołujący  zauważył,  że  Zamawiający  załączył  do  każdego  z  wezwań  zestawienie 

kryteriów równoważności, przedstawione w formie tabeli z odpowiednio przygotowanymi do 

wypełnienia  przez  wykonawcę  kolumnami  (pozycjami).  Analizując  zatem  literalną  treść 

wezwań, jak również ich rzeczywisty cel, Odwołujący stwierdził, że Zamawiający z rażącym 

naruszeniem  art.  87  ust.  1  ustawy 

Pzp  dążył  do  uzgodnienia  z  wykonawcą  APIUS 

Technologies  S.A.  jaki  produkt  i  o  jakich 

parametrach  funkcjonalnych  i  technicznych  został 

ostatecznie zaoferowany. 

Odwołujący wskazał, iż norma wynikająca z art. 30 ust. 5 ustawy 

Pzp  w  jednoznaczny  sposób  nakłada  na  wykonawcę  APIUS  Technologies  S.A.,  który 

powołuje  się  w  przedmiotowym  postępowaniu  na  rozwiązania  równoważne  wykazanie,  że 

oferowane przez niego dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. 

Odwołujący podniósł również, iż mając zatem na względzie formę oraz literalną treść 

oświadczeń  wykonawcy  APIUS  Technologies  S.A.  złożonych  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego  z  dnia  04.05.2018  r.  oraz  14.05.2018  r.  powstaje  istotna  wątpliwość,  czy 

złożone  oświadczenia  zadość  czynią  dyspozycji  art.  30  ust.  5  ustawy  Pzp.  Ze  złożonych 

przez  w

ykonawcę  APIUS  Technologies  S.A.  oświadczeń  wynika  jedynie,  że  potwierdza  on 

(poprzez  złożenie  krótkiego  oświadczenia  w  formie  zwrotu  „TAK”),  iż  zaoferowane 

oprogramowanie  

HP Aruba ClearPass w wersji 6.7 spełnia określone przez Zamawiającego w SIWZ kryteria 

równoważności.  Wykonawca  APIUS  Technologies  S.A.  nie  wykazał  natomiast,  jak 

zaoferowane  oprogramowanie  działa  technicznie  oraz  funkcjonalnie  w  odniesieniu  do 

każdego  z  przyjętych  przez  Zamawiającego  kryteriów  równoważności.  Załącznik  nr  1  do 

projektu umowy,  który  w  pkt  2  przywołuje parametry  techniczne, tj. kryteria równoważności 

dotyczące  oprogramowania  równoważnego  wskazuje  na  szereg  aspektów  techniczno-

funkcjonalnych,  które  powinno  uwzględniać  zaoferowane  oprogramowanie.  Wykonawca 

APIUS  Technologies  S.A. 

w  składanych  wyjaśnieniach,  tj.  w  uzupełnionych  na  wezwanie 

oświadczeniach,  ograniczył  się  jedynie  do  złożenia  oświadczeń  wg  wzoru  narzuconego 

przez  Zamawiającego.  W  żadnym  fragmencie  uzupełnionych  oświadczeń  wykonawca  nie 

scharakteryzował  zaoferowanych  parametrów  technicznych  i  funkcjonalnych.  Zamawiający 

nie 

posiada 

zatem  

w związku z ofertą firmy APIUS Technologies S.A. informacji nt. w jaki sposób zaoferowane 


oprogramowanie  rzeczywiście  będzie  funkcjonowało  w  aspekcie  każdego  z  przyjętych 

kryteriów  równoważności.  Za  przykład  opisanej  nieprawidłowości,  w  aspekcie  informacji 

zawartych  w  SIWZ  oraz  ofercie  wykonawcy  APIUS  Technologies  S.A.

,  można  podać 

kryterium  pn.  „Aktywne  zapobieganie  przed  dostępem  do  sieci  nieautoryzowanych 

użytkowników,  zagrożonych  punktów  końcowych  i  innych  niechronionych  systemów”.  W 

niniejszym  kryterium,  Zamawiający  informuje,  że  ocenie  podlegać  będzie  sposób 

zapobiegania  przez  zaoferowane  oprogramowanie  określonym  zagrożeniom.  Oferta 

w

ykonawcy  APIUS  Technologies  S.A.,  jak  również  złożone  wyjaśnienia  w  ogóle  nie 

charakteryzują  proponowanych  rozwiązań.  Analogicznie  należy  odnieść  się  do  pozostałych 

kryteriów 

określonych 

pkt 

ppkt 

w  załączniku  nr  1  do  projektu  umowy,  przy  których  Zamawiający  również  pyta  o  określone 

standardy,  rozwiązania,  mechanizmy  i  możliwości  programu.  Oferta  wykonawcy  APIUS 

Technologies  S.A.  nie  charakteryzuje  zatem,  żadnego  z  kryteriów  równoważności,  ale 

również  nie  odnosi  się  w  ogóle  do  wymagań  Zamawiającego  względem  oprogramowania 

równoważnego opisanych w pkt 1 ppkt 1.2 załącznika nr 1 do projektu umowy, gdzie mowa 

jest o wymianie licencji, wdrożeniu oprogramowania w określonej konfiguracji, czy obowiązku 

przeprowadzenia szkoleń. Oferta nie zawiera również informacji nt. zwiększenia ewentualnej 

czasochłonności  przygotowania  stanowisk  komputerowych,  zapewnienia  kompatybilności  

z  używanymi  przez  Zamawiającego  systemami  i  aplikacjami,  co  pozostaje  niezbędne  do 

sprawnego 

funkcjonowania 

stacji 

roboczych 

infrastrukturze 

teleinformatycznej 

Zamawiającego. 

Ponadto Odwołujący zwrócił uwagę, że z dokumentacji prowadzonego postępowania 

wynika,  że  Zamawiający  podczas  realizacji  procesu  badania  i  oceny  oferty  wykonawcy 

APIUS  Technologies  S.A.  w  zakresie  zaoferowanego  oprogramowania  posiłkował  się 

dodatkowo  wyjaśnieniami  przedstawiciela  firmy  HPE  Aruba  Hewlett-Packard  Enterprise 

Polska  tj.  firmy  nie  będącej  uczestnikiem  przedmiotowego  postępowania.  Niniejsza 

okoliczność  stanowi  dodatkowy  dowód  w  ocenie  Odwołującego,  że  ocena  przez 

Zamawiającego  zaoferowanego  rozwiązania  równoważnego  została  przeprowadzona  nie 

tylko 

oderwaniu 

od 

regulacji  

i  zasad  zawartych  w  art.  30  ust.  5  ustawy 

Pzp,  ale  i  od  podstawowych  zasad  i  przepisów 

Pzp. Obowiązek wykazania, że zaoferowane rozwiązanie równoważne odpowiada kryteriom 

równoważności  wymienionym  i  określonym  w  pkt  2  w  załączniku  nr  1  do  projektu  umowy 

stanowi  wyłącznie  obowiązek  wykonawcy,  a  nie  Zamawiającego  lub  innych  podmiotów  nie 

będących uczestnikami danego postępowania. 

W  końcu  Odwołujący  wskazał,  iż  przywołane  w  odwołaniu  uzasadnienie  dotyczące 

nieprawidłowo  dokonanego  przez  Zamawiającego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  

w  oczywisty  sposób  prowadzi  do  naruszenia  fundamentalnej  w  polskim  oraz  europejskim 


systemie  zamówień  publicznych  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców.  W  wyniku  zastosowania  błędnej  wykładni  art.  87  ust.  1  oraz  art.  30  ust.  5 

ustawy  Pzp  przez  Zamawiającego  Odwołujący  pomimo,  że  złożył  ofertę  z  produktem 

referencyjnym  oraz  ofertę  odpowiadającą  wszystkim  wymaganiom  formalno-prawnym 

Z

amawiającego  opisanym  szczegółowo  w  SIWZ,  pozbawiony  zostaje  realizacji 

przedmiotowego zamówienia na rzecz wykonawcy, który zaoferował produkt o parametrach 

technicznych i funkcjonalnych, które w ogóle nie zostały scharakteryzowane i wykazane jako 

spełniające  kryteria  równoważności  opisane  przez  Zamawiającego  w  załączniku  nr  1  do 

projektu umowy. 

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 25 czerwca 2018 r. wniósł  

o oddalenie odwołania w całości. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy  Pzp  Zamawiający  wskazał,  iż  SIWZ  nie  wymagała  od  wykonawców  dołączenia  do 

oferty  dokumentu  potwierdzającego  oświadczenie  złożone  na  formularzu  ofertowym  w 

zakresie sp

ełnienia przez oferowane produkty wymagań postawionych przez Zamawiającego 

w SIWZ. Wykonawca w oparciu o jasny, precyzyjny opis produktu referencyjnego i produktu 

równoważnego  mógł  podjąć  decyzję  odnośnie  udziału  w  postępowaniu  uznając,  że 

oferowany  przez 

niego  produkt  spełni  wymagania  Zamawiającego.  Z  kolei  w  Rozdziale  VI 

SIWZ  zatytułowanym  „informacje  o  oświadczeniach  i  dokumentach  jakie  muszą  być 

dołączone do oferty”, Zamawiający nie wymagał by do oferty zostały dołączone jakiekolwiek 

dokumenty  potwierd

zające  spełnienie  wymagań  równoważności,  poza  oświadczeniem 

złożonym  

w  punkcie  3  formularza  ofertowego,  iż  oferowane  licencje  NAC  spełniają  wszystkie 

wymagania 

Zamawiającego określone w SWIZ. 

Zdaniem  Zamawiającego  zważywszy,  że  SIWZ  jest  podstawowym  dokumentem  

w postępowaniu, Zamawiający nie mógł wymagać od wykonawcy przedłożenia dodatkowych 

dokumentów  wraz  z  ofertą,  bowiem  obowiązek  taki  nie  wynikał  ani  z  dokumentacji 

przetargowej ani z przepisów ustawy Pzp. 

Dalej  Zamawiający  argumentował,  że  istotą  oceny  oferty  Przystępującego  było 

ustalenie czy oferta spełnia wymagania postawione w SIWZ przez Zamawiającego, dlatego 

Zamawiający  korzystając  ze  swych  uprawnień,  czuwając  nad  prawidłowym  przebiegiem 

postępowania  oraz  mając  na  względzie  wcześniejsze  pisma  Odwołującego  się,  w  których 

kwestionował  prawidłowość  konkurencyjnej  oferty,  wzywał  Przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie proponowanego oprogramowania HP Aruba 

ClearPass  w  wersji  6.7.  W  odpowiedzi  wykonawca  ten  potwierdz

ał,  że  oferowany  przez 


niego  produkt  spełnia  wszystkie  wymagania  postawione  przez  Zamawiającego  w  SIWZ. 

Ponadto,  mając  na  względzie  rzetelną  ocenę  ofert,  Zamawiający  zwrócił  się  do 

przedstawiciela Hewlett-

Packard Enterprise Polska o potwierdzenie, że oferowane produkty 

spełniają kryteria równoważności podane w opisie przedmiotu zamówienia. W odpowiedzi z 

dnia 

maja  

2018  r.  Hewlett-

Packard  Enterprise  Polska  potwierdził,  iż  rozwiązanie  Aruba  ClearPass 

spełnia kryteria równoważności podane w opisie przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający  wskazywał,  że  nie  ulega  wątpliwości,  iż  regulacja  prawna  w  zakresie 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zobowiązuje  Zamawiającego  do  takiego 

działania  oraz  korzystania  z  uprawnień  jakie  przypisuje  mu  ustawa  Pzp,  które  doprowadzą 

do  obiektywnie  najkorzystniejszego  rozstrzygnięcia  postępowania,  zgodnego  z 

po

stanowieniami SIWZ oraz ustawą Pzp. Powyższe twierdzenie znajduje odzwierciedlenie w 

wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Gdańsku,  w  którym  czytamy,  że  „oferta  w  swej  warstwie 

merytorycznej  musi  odpowiadać  oczekiwaniom  zamawiającego  wyrażonym  w  specyfikacji” 

(wyrok  SO  w  Gdańsku  z  dnia  8  maja  2013  r.  sygn.  akt:  XII  Ga  186/13).  Zamawiający 

podniósł, 

że 

sposób 

jasny  

i  precyzyj

ny  opisał  produkt,  który  będzie  uważał  za  równoważny,  a  następnie  dołożył 

należytej staranności przy ocenie ofert, co skutkowało uznaniem oferty Przystępującego jako 

najkorzystniejszej,  ponieważ  treść  oferty  w  pełni  odpowiadała  wymaganiom  postawionym  

w  SI

WZ  przez  Zamawiającego.  Na  potwierdzenie  prezentowanego  stanowiska  przywołał 

wyrok KIO z dnia 13 maja 2015 r. sygn. akt: KIO 896/15, wyrok KIO z dnia 6 września 2016 

r.  sygn.  akt:  KIO  1565/16,  wyrok  KIO  z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz 

wyrok KIO z dnia 30 stycznia 2017 r. sygn. akt: KIO 117/17. 

Konkludując  ww.  argumentację  Zamawiający  wskazał,  iż  jego  postępowanie 

pozostawało w zgodzie z postanowieniami SIWZ oraz przepisami ustawy Pzp. Zamawiający 

po  rzetelnym  przeprowadzeniu  badania  i 

oceny  ofert  doszedł  do  uzasadnionego 

przekonania, że to oferta Przystępującego, zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, 

powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza. 

Odnosząc się do naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający uzupełniając ww. 

argumentację  przywołał  wyrok  KIO  z  dnia  30  stycznia  2017  r.  sygn.  akt:  KIO  117/17  oraz  

z  dnia  6  września  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  1565/16.  Ponadto  Zamawiający  wskazał,  iż 

szczegółowość wezwań  do wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie proponowanego 

oprogramowania  HP  Aruba  ClearPass  w  wersji  6.7.  kierowana  do  Przystępującego 

podyktowana  okolicznościami  stanu  faktycznego  przedmiotowego  postępowania,  miała  na 

celu  wyłącznie  należytą  ocenę  oferty.  Należy  wyraźnie  podkreślić,  iż  wezwania  służyły 

potwierdz

eniu oświadczenia złożonego w formularzu ofertowym, iż oferowane licencje NAC 

spełniają  wymagania  postawione  przez  Zamawiającego  w  SIWZ.  W  żadnym  razie 


wykonawca  APIUS  Technologies  S.A.  nie  zmieniał  treści  swojej  oferty,  nie  zaproponował 

nowego produktu, a

ni innej wersji oferowanego rozwiązania. Wykonawca jedynie potwierdzał 

okoliczności,  które  wskazywał  uprzednio  w  formularzu  ofertowym,  dlatego  nie  może  być 

mowy o zmianie treści oferty, jak sugeruje Odwołujący na stronie 7 odwołania. 

W  zakresie  zarzutu  nar

uszenia  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  wskazał,  że 

o

bowiązek  przestrzegania  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców  przez  Zamawiającego  zarówno  na  etapie  przygotowania,  jak  i  prowadzenia 

postępowania  znajduje  swój  wyraz  w  konkretnych  przepisach  odnoszących  się  do 

poszczególnych  instytucji  i  rozwiązań  ustawowych.  Jak  wskazuje  P.  Granecki:  „należy 

zważyć,  że  normy  zawarte  w  art.  7  ust.  1  PrZamPubl  kierowane  są  przede  wszystkim  do 

zamawiającego  i  stanowią  klauzule  generalne  adresowane  do  zachowań  przewidzianych 

wyłącznie  w  przepisach  Prawa  zamówień  publicznych.  W  związku  z  powyższym  

w  orzecznictwie  wyraża  się  zapatrywanie,  że  art.  7  ust.  1  PrZamPubl  nie  może  stanowić 

samoistnej podstawy zarzutów odwołania, a zawsze powinien odnosić się do czynności lub 

zaniechania wynikającego z Prawa zamówień publicznych (tak: wyr. KIO z 15.1.2015 r., KIO 

2777/14,  KIO 

2811/14)”  (P.  Granecki,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz.  Wyd.  5, 

Warszawa  2016).  Zamawiający  na  potwierdzenie  ww.  stanowiska  przywołał  również  wyrok 

KIO  z  dnia  15  stycznia  2015  r.  sygn.  akt:  KIO  2777/14  oraz  z  dnia  6 grudnia  2016  r.  sygn. 

akt: KIO 2180/16.  

Tymczasem 

w  ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  dokonuje  opisu  zarzutu  poprzez 

sformułowanie  zaledwie  dwóch  zdań  (na  ostatniej  stronie  odwołania)  ograniczających  się  

w zasadzie do wyrażenia swojego niezadowolenia wobec dokonania przez Zamawiającego 

czynności polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy APIUS Technologies 

S.A. 

Tym samym, Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, ani na poziomie faktów ani na 

poziomie argumentacji prawnej, że w toku postępowania po stronie Zamawiającego doszło 

do jakiegokolwiek naruszenia zasady równego traktowania wykonawców. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron  i  Uczestnika  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł ponieść 

szkod

ę  w  związku  z  ewentualnym  naruszeniem  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołania,  o  których 


mowa  

w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp.  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego 

zaprezentowanego  w  odpowi

edzi  na  odwołanie oraz  w  toku  rozprawy  w  zakresie wąskiego 

rozumienia 

„interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia”,  o  którym  mowa  w  ww.  przepisie. 

Zdaniem  Zamawiającego  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  winien  być  powiązany  z 

konkretnym  postępowaniem  i  nie  dotyczy  hipotetycznego  udziału  wykonawcy  w  kolejnym 

postępowaniu  ogłoszonym  przez  Zamawiającego  dotyczącym  tego  samego  przedmiotu 

zamówienia.  Tym  samym  z  uwagi  na  podnoszoną  przez  Zamawiającego  konieczność 

unieważnienia przedmiotowego postępowania podyktowaną brakiem możliwości zwiększenia 

kwoty  przeznaczonej  na  sfinansowanie  zamówienia,  która  została  podana  do  wiadomości 

wykonawców  w  rozdziale  III  pkt  9  SIWZ  (218 823,40  zł  brutto)  oraz  która  była  ściśle 

związana  z  ustanowionymi  przez  Zamawiającego  kryteriami  oceny  ofert  (wykonawca,  który 

oferował cenę wyższą niż 218 823,40 zł brutto otrzymywał zero punktów w kryterium cena), 

do  ceny 

oferty  zaoferowanej  przez  Odwołującego  (323 924,19  zł  brutto),  wykonawca  NGE 

nie  miał  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  rozumianego  jako  dążenie  wykonawcy  do 

unieważnienia  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  wszczęcia  przez 

Zamawiającego kolejnego postępowania.   

Izba  nie  podzieliła  ww.  poglądu  Zamawiającego  i  wskazuje,  że  unieważnienie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  mieści  się  w  przesłance  posiadania 

„interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia”,  o  której  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp 

skoro bowiem może potencjalnie prowadzić do udzielenia zamówienia wykonawcy w nowym 

postępowaniu.  Wskazać  należy,  iż  ww.  pojęcie,  o  którym  mowa  w  art.  1  ust.  3   dyrektywy 

Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, 

wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych 

w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U. L 395, s. 

33), zmienionej dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia  

2007  r.  (Dz.U.  L  335,  s.  31) 

musi  być  wykładane  w  ten  sposób,  że  dane  zamówienie 

publiczne nie oznacza konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ale 

odpowiada definicji  zamówienia publicznego z  art.  2 pkt  13  ustawy  Pzp,  tj.  należy  przez  to 

rozumieć  umowy  odpłatne  zawierane  między  zamawiającym,  a  wykonawcą,  których 

przedmiotem  są  usługi,  dostawy  lub  roboty  budowlane.  Tym  samym  interes  w  uzyskaniu 

danego zamówienia trwa co najmniej do czasu zawarcia umowy (co najmniej, gdyż art. 182 

ust.  4  ustawy  Pzp  dopuszcza  wnoszenie  środków  ochrony  prawnej  także  po  zawarciu 

umowy),  która  dotyczy  nabywanego  przez  zamawiającego  przedmiotu  zamówienia.  Tym 

samym jeśli istnieje tożsamość przedmiotu zamówienia, to niezależnie od liczby postępowań 

o  ud

zielenie  zamówienia  publicznego,  które  są  prowadzone  przez  tego  samego 

zamawiającego,  dopóki  nie  zostanie  zawarta  umowa,  to  jest  to,  ubieganie  się  o  to  samo  - 


dane 

zamówienie 

publiczne  

i póty wykonawca ma interes w jego uzyskaniu. 

Zamawiający  w  dniu  11  czerwca  2018  r.  powiadomił  wykonawców  o  odwołaniu 

wniesionym przez wykonawcę NGE. 

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym, w charakterze Uczestnika,  

wykonawcę  APIUS  Technologies  S.A.  [dalej  „APIUS”]  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  w  dniu  14  czerwca  2018  r.  po  stronie  Zamawiającego. 

Przystępujący  złożył  pismo  procesowe  z  dnia  25  czerwca  2018  r.,  w  którym  przedstawił 

uzasadnienie prawne i faktyczne swojego stanowiska. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba 

uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego i potwierdzoną za 

zgodność  z  oryginałem,  w  szczególności  ogłoszenie  o  zamówieniu,  specyfikację  istotnych 

warunków zamówienia, ofertę wykonawcy APIUS, wezwania Zamawiającego skierowane do 

wykonawcy  APIUS  z  dnia  4  i  14  maja  2018  r.  oraz  odpowiedzi  wykonawcy  APIUS  na 

rzeczone  wezwania  Zamawiającego.  Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również 

stanowiska  

i oświadczenia Stron i Uczestnika postępowania odwoławczego złożone ustnie do protokołu 

posiedzenia i rozprawy w dniu 25 czerwca 2018 r.  

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  była  rozbudowa  niewyłącznej,  nieograniczonej  czasowo 

licencji  na  korzystanie  z  oprogramowania  Extreme  Network  Access  Control  w  wersji 

6.3.0.168  lub  równoważnego  o  możliwość  obsługi  dodatkowych  4000  użytkowników/stacji 

roboczych  

(z zastrzeżeniem ust. 3.2 SIWZ) oraz dodatkowych 200 autentykatorów. 

Szczegółowy  zakres  określony  został  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia  (OPZ) 

stanowiącym załącznik nr 1 do wzoru umowy. 

Zgodnie 

z  rozdziałem  III  ust.  3  SIWZ,  w  wypadku  oferowania  przez  wykonawcę 

oprogramowania  równoważnego  wykonawca  w  celu  spełnienia  potrzeb  Zamawiającego, 

w ramach ceny wskazanej w ofercie musi

ał zapewnić: 

1.  spełnienie  przez  zaoferowane  oprogramowanie  kryteriów  równoważności  wymienionych  

w pkt 2. 

Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) stanowiącego załącznik nr 1 do wzoru umowy; 

wymianę  wszystkich  licencji  na  oprogramowanie  NAC  aktualnie  posiadane  przez 

Zamaw

iającego  (Zamawiający  posiada  aktualnie  licencje  na  oprogramowanie  Extreme 

Network Access Control w 

wersji 6.3.0.168 umożliwiającą korzystanie z oprogramowania do 

uwierzytelnienia 1000 użytkowników lub stacji roboczych oraz możliwość podłączenia do 50 


aute

ntykatorów)  na  stosowną  ilość  licencji  Oprogramowania  równoważnego,  celem 

zapewnienia  Zamawiającemu  zakresu  uprawnień  analogicznego  do  aktualnie  posiadanego 

oraz  spełniające  wymagania  opisane  w pkt  2.  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (OPZ) 

stanowiącego załącznik nr 1 do wzoru umowy; 

wdrożenie oprogramowania w konfiguracji analogicznej do aktualnie posiadanego; 

4.  przeprowadzenie  w uzgodnionym  terminie  szkolenia  z 

funkcjonalności  oferowanego 

oprogramowania  w 

wymiarze  3  dni  po  8  godzin  dla  5  pracowników  wybranych  przez 

Zamawiającego. 

Ciężar  udowodnienia  równoważności  zaoferowanego  przedmiotu  spoczywa  na 

wykonawcy  (art.  30  ust.  5  ustawy  Pzp

).  W  przypadku  wątpliwości  dotyczących 

równoważności  oferowanych  produktów  Zamawiający  wezwie  wykonawcę  do  złożenia  we 

wskazanym terminie wyjaśnień dotyczących treści oferty. 

W punkcie 2 opisu przedmiotu zamówienia (załącznik nr 1 do umowy) Zamawiający 

określił  parametry  techniczne  -  kryteria  równoważności  w  przypadku  zaoferowania 

oprogramowania równoważnego. 

Zgodnie  z  ww.  punktem 

System  Kontroli  Dostępu  musiał  spełniać  wszystkie 

wymagania wymienione poniżej: 

1.  a

ktywne  zapobieganie  przed  dostępem  do  sieci  nieautoryzowanych  użytkowników, 

zagrożonych punktów końcowych i innych niechronionych systemów; 

2. r

ozwiązanie musi wykorzystywać oparte na standardach mechanizmy uwierzytelniania dla 

potrzeb  procesów  wykrywania,  oceniania,  kwarantanny,  korygowania  i  autoryzacji 

podłączanych systemów końcowych; 

3. m

usi współpracować z Microsoft Active Directory oraz LDAP; 

4.  funkcja  IP-to-

lD  Mapping,  która  łączy  razem  nazwę  użytkownika,  adres  IP,  adres  MAC 

oraz port fi

zyczny każdego punktu końcowego; 

5. f

unkcja portalu rejestracyjnego dla kontroli dostępu, by zapewnić bezpieczne korzystanie  

z sieci przez gości, bez udziału pracowników działu IT; 

6. m

ożliwość przydzielania dostępu przez portal służący do zatwierdzania rejestracji gości; 

7. m

usi umożliwiać monitorowanie zdarzeń systemów końcowych i przedstawianie wyników  

o  stanie  zabezpieczeń  systemu  w  oparciu  o  najbardziej  aktualne  skanowania 

przeprowadzane podczas oceniania; 

8.  m

usi  obsługiwać  metody  uwierzytelniania  typu:  EAP-PEAP,  EAP-TLS,  EAP-MD5, 

MsCHAP,  PAP  i  współpracuję  z  urządzeniami:  Juniper  EX3300,  Cisco  Wireless  Controller 

Model 2504, 

Extreme IdentiFi 

Wireless Appliance wersja 2110 zainstalowane w sieci Urzędu Miasta; 

9. m

usi posiadać wbudowany serwer RADIUS oraz serwer AAA; 


10.  m

usi  zapewniać  rozwiązanie  NAC  typu  inline  oraz  out-of-band,  które  może  być 

zarządzane przez jedną centralną aplikację; 

11. m

usi obsługiwać uwierzytelnianie RADIUS oraz LDAP; 

12. musi obs

ługiwać lokalną autoryzację MAC; 

13.  m

usi  mieć  zdolność  ciągłego  przypisywania  profili  bezpieczeństwa  określonemu 

użytkownikowi,  adresowi  MAC  lub  OUI  (OrganizationallyUniqueldentifier)  adresu  MAC,  tak 

aby użytkownik, urządzenie lub grupa urządzeń miały przydzielony ten sam zestaw zasobów 

sieci, niezależnie od swojej lokalizacji lub konfiguracji serwera RADIUS; 

14. m

usi zapewniać automatyczne wykrywanie punktów końcowych i śledzenie ich położenia 

poprzez  identyfikowanie  nowych  adresów  MAC  i  IP,  nowych  sesji  uwierzytelniających 

(802.1X,  wykorzystujące  przeglądarkę  internetową,  Kerberos)  żądania  RADIUS 

pochodzących  

z przełączników dostępowych oraz zapytań DHCP; 

15.  m

usi  zapewniać  możliwość  powiadamiania  poprzez  Syslog,  pocztę  elektroniczną  lub 

usługi  webowe  o  zmianach  stanu  systemów  końcowych,  rejestracji  gości  oraz  wynikach 

skanowania stanu zabezpieczeń systemów końcowych; 

16.  m

usi  obsługiwać  mechanizmy  w  oparciu  o  role  umożliwiające  przepuszczanie  lub 

odrzucanie  ruchu  sieciowego,  nadawanie  mu  priorytetów,  ograniczanie  jego  szybkości, 

łagowanie,  przekierowywanie i kontrolowanie go  w  oparciu  o tożsamość  użytkownika,  czas  

i położenie, typ urządzenia i inne zmienne środowiskowe; 

17.  musi  pos

iadać  panel  administracyjny,  przedstawiający  szczegółowy  obraz  stanu 

zabezpieczeń podłączonych lub próbujących się podłączyć systemów końcowych; 

18. m

usi posiadać portal do automatycznej rejestracji urządzeń mobilnych oraz komputerów 

spoza  domeny  Active  Directory  (BYOD  - 

BringYourOwn Device),  obsługujący  nie mniej  niż 

następujące systemy operacyjne — Apple iOS oraz MAC OSX, Android, Windows 7/8/10; 

19. m

usi posiadać mechanizm zarządzania uprawnieniami użytkowników, którzy będą mogli 

rejestrować swoje urządzenia; 

20.  z

arządzanie funkcjami  systemu  musi  odbywać  się  przez  przeglądarkę  lub  dedykowaną 

aplikację z kryptograficznym zabezpieczeniem transmisji (SSL/HTTPS); 

21.  m

usi  zapewniać  tworzenie  uprzywilejowanych  użytkowników  z  uprawnieniami  do 

zarządzania  kontami  gości  (tworzenie  kont,  masowe  tworzenie  kont,  modyfikacja, 

kasowanie); 

22. m

usi obsługiwać nie mniej niż 5000 jednoczesnych sesji RADIUS, w tym minimum 100 

BYOD oraz 500 gości; 

23.  Z

amawiający  obecnie  posiada  rozwiązanie  wirtualne.  Zamawiający  dopuszcza 

rozwiązanie na dedykowanym serwerze fizycznym typu RACK; 


24.  j

eżeli  zaoferowane  oprogramowanie  równoważne  będzie  wymagało  konieczności 

poniesienia  przez  Zamawiającego  dodatkowych  nakładów  (w  szczególności  zmianę 

konfiguracji  usług  sieciowych,  szkolenie  pracowników,  zwiększenie  dotychczasowej 

czasochłonności  przygotowania  stanowisk  komputerowych,  dokonanie  kompatybilności  

z  używanymi  przez  Zamawiającego  systemami  i  aplikacjami),  niezbędnych  do  sprawnego 

funkcjonowania  stacji  roboczych  w  infrastrukturze 

teleinformatycznej  Zamawiającego,  to 

wszelki

e koszty z tym związane ponosi wykonawca; 

25.  w  przypadku,  gdy  zaoferowane  przez  w

ykonawcę  równoważne  oprogramowanie  nie 

będzie  właściwie  współdziałać  ze  sprzętem  i  oprogramowaniem  funkcjonującym  

u Zamawiającego lub spowoduje zakłócenia w funkcjonowaniu pracy środowiska sprzętowo-

programowego  u  Zamawiającego,  wykonawca  pokryje  wszystkie  koszty  związane  

z  przywróceniem  i  sprawnym  działaniem  infrastruktury  sprzętowo-programowej 

Zamawiającego  oraz  na  własny  koszt  dokona  niezbędnych  modyfikacji  przywracających 

właściwe  działanie  środowiska  sprzętowo-programowego  Zamawiającego  również  po 

odinstalowaniu oprogramowania równoważnego. 

Wykonawca  APIUS  w  punkcie  1a  formularza  ofertowego  oświadczył,  że  zapewnia 

Zamawiającemu prawo do korzystania z oprogramowania HP Aruba ClearPass w wersji 6.7, 

w  celu  obsługi  5000  użytkowników  lub  stacji  roboczych  oraz  nielimitowaną  ilość 

autentykatorów. Ponadto w punkcie 3 lit. c formularza ofertowego oświadczył, że oferowane 

licencje  NAC,  s

pełniają  wszystkie  wymagania  Zamawiającego  określone  w  SIWZ. 

Wykonawca  nie  załączył  do  oferty  żadnych  dokumentów  potwierdzających,  iż  oferowane 

oprogramowanie  spełnia  kryteria  równoważności  opisane  przez  Zamawiającego  w 

załączniku nr 1 do umowy. 

Pismem z 

dnia 4 maja 2018 r. Zamawiający wezwał wykonawcę APIUS w trybie art. 

87  ust.  1  ustawy  Pzp  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w  zakresie 

proponowanego oprogramowania HP Aruba ClearPass w wersji 6.7, które powinno spełniać 

minimalne wymagania ok

reślone w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 

1  do  wzoru  umowy.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający  zwrócił  się  o  wyjaśnienie,  czy 

oferowane  oprogramowanie  spełnia  wymagania  określone  w  SIWZ  poprzez  złożenie 

oświadczenia,  że  System  Kontroli  Dostępu  HP  Aruba  ClearPass  spełnia  wymagania,  o 

których mowa w punkcie 2 ppkt 1-22 załącznika nr 1 do wzoru umowy. Zamawiający do ww. 

pisma załączył wzór oświadczenia w postaci tabeli zawierającej opis ww. 22 parametrów, w 

której  oczekiwał  od  wykonawcy  postawienia  „X”  w  kolumnie  „TAK”/”NIE”  w  odniesieniu  do 

każdego parametru. 

Wykonawca  APIUS  w  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Zamawiającego 

oświadczył, że System Kontroli Dostępu HP Aruba ClearPass spełnia wszystkie wymagania 


zawarte  

w tabeli, stawiając „X” w kolumnie „TAK” przy każdym parametrze. 

dniu  14  maja  2018  r.  Zamawiający  ponownie  wezwał  wykonawcę  APIUS  na 

podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp 

do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w 

zakresie  proponowanego  oprogramowania  HP  Aruba  ClearPass  w  wersji  6.7,  poprzez 

wyjaśnienie  czy  oferowane  oprogramowanie  spełnia  wymagania  określone  w  SIWZ  i 

wskazanie,  które  moduły  funkcjonalne  w  produkcie  oferowanym  przez  oferenta  spełniają 

wymagania 

określone  

w  punkcie  2  ppkt  1 

–  22  załącznika  nr  1  do  wzoru  umowy.  Do  ww.  pisma  Zamawiający 

załączył wzór oświadczenia w postaci tabeli zawierającej opis ww. 22 parametrów, w której 

oczekiwał od wykonawcy podania nazwy modułu realizującego każdy parametr. 

Wykonawca  APIUS  w  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  Zamawiającego  złożył  ww. 

oświadczenie podając nazwę modułu realizującego każdy z 22 parametrów.  

Nadto w dniu 17 maja 2018 r. Zamawiający wystąpił do Hewlett Packard Enterprise 

Polska Sp. z o.o. 

z prośbą o wyjaśnienia, czy oferowane przez wykonawcę uczestniczącego  

w przedmiotowym 

postępowaniu oprogramowanie HP Aruba ClearPass w wersji 6.7 spełnia 

kryteria  równoważności  podane  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz  wyjaśnienie,  czy 

wskazane przez wykonawcę moduły funkcjonalne spełniają kryteria równoważności. 

Pismem  z  dnia  25  maja  2018  r.  Hewlett  Packard  Enterprise  Polska  Sp.  z  o.o. 

oświadczył, jako oficjalny przedstawiciel producenta, iż rozwiązanie Aruba ClearPass spełnia 

kryteria  równoważności  podane  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz  potwierdził  właściwe 

przypisani

e konkretnych modułów do wymagań technicznych. 

W  dniu  4  czerwca  2018  r.  Zamawiający  uznał  za  najkorzystniejszą  w  postępowaniu 

ofertę  wykonawcy  APIUS.  Z  kolei  oferta  Odwołującego  uplasowała  się  na  drugim  miejscu  

w rankingu ofert.  

Izba zważyła, co następuje: 

Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  czynności 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  APIUS,  której  treść  nie  odpowiadała  treści  SIWZ,  w  ocenie 

Izby, zasługiwał na uwzględnienie. 

Zgodnie z 

treścią art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli 

jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem  

art.  87  ust.  2  pkt  3

. Z kolei stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i 

oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści 

złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą 


negocjacji  doty

czących  złożonej  oferty  oraz,  z  zastrzeżeniem  ust.  1a  i  2,  dokonywanie 

jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

W  tym  miejscu  wskazać  należy,  iż  zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  Izby, 

niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, stanowiąca 

przesłankę odrzucenia oferty wykonawcy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  oferowane 

przez  wykonawcę  w  ofercie  zobowiązanie  nie 

odpowiada  zobowiązaniu  zamawianemu  w  SIWZ,  bądź  też  polega  na  sporządzeniu  i 

przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  zamawiającego,  przy  czym 

chodzi  tutaj  o  takie  wymagania  SIWZ,  które  dotyczą  sposobu  opisania,  wyrażenia  i 

potwierdzenia zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy 

(por.  wyrok  KIO  z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz  wyrok  KIO  z  dnia  6 

września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). 

Izba wskazuje, że z treści oferty wykonawcy w sposób jednoznaczny winien wynikać 

zakres  zobowiązania  wykonawcy  tak  co  do  oferowanego  przedmiotu  świadczenia,  jak  

i  sposobu  jego  wykonania  oraz  innych  istotnych  warunków  określonych  przez 

Zamawiającego  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  w  tym  dotyczących 

obowiązku 

wykonawcy  

w  zakresie  wykazania  równoważności  oferowanego  rozwiązania.  Nie  jest  bowiem 

dopuszczalne  na  gruncie  przepisów  ustawy  Pzp  doprecyzowywanie  przez  wykonawcę  w 

toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oferowanego rozwiązania  czy  też 

produktu.  Przyjęcie  odmiennego  poglądu,  w  ocenie  Izby,  stanowiłoby  naruszenie 

fundamentalnych zasad udzielania zamówień publicznych wyrażonych w art. 7 ust. 1 ustawy 

Pzp,  jak  również  stwarzałoby  wykonawcy  szansę  na  manipulację  treścią  oferty, 

wprowadzając  jednocześnie  po  stronie  zamawiającego  stan  niepewności  co  do  przedmiotu 

oferowanego  świadczenia,  jak  również  brak  możliwości  ustalenia  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  

z  wymogami  wynikającymi  z  SIWZ.  Z  uwagi  na  powyższe,  wyjaśnienia  składane  przez 

wykonawcę  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  mogą  służyć  jedynie  rozwianiu  pewnych 

wątpliwości zamawiającego co do wskazanego w ofercie przedmiotu świadczenia w sytuacji, 

gdy  treść  oferty  wykonawcy  jest  niejasna,  wewnętrznie  sprzeczna,  czy  nieprecyzyjna. 

Skorzystanie jednak przez Zamawiającego z regulacji określonej w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp 

nie  może  służyć  konwalidowaniu  błędów  wykonawców  popełnionych  na  etapie  składania 

ofert,  w  tym  dotyczących  braku  wykazania  zamawiającemu  jaki  produkt  i  o  jakich 

parametrach  funkcjonalnych  i  technicznych  został  ostatecznie  zaoferowany,  w  sytuacji  gdy 

obowiązek taki wynikał z dokumentów postępowania. 

Następnie  zauważyć  należy,  iż  w  przypadku,  gdy  wykonawca  powołuje  się  na 

rozwiązania  równoważne  opisywanym  przez  zamawiającego,  jest  obowiązany  wykazać,  że 


oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone 

przez  zamawiającego  (art.  30  ust.  5  ustawy  Pzp).  Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

prezentowanego  przez  Zamawiającego,  jakoby  ww.  przepis  znajdował  zastosowanie 

wyłącznie w przypadku, gdy opis przedmiotu zamówienia zostanie opisany za pomocą norm, 

a nie dotyczy on 

opisania przedmiotu zamówienia w sposób, o którym mowa w art. 29 ust. 3 

ustawy  Pzp.  Przepis  art.  30  ust.  5  ustawy  Pzp,  mimo  jego  umiejscowienia,  ma  charakter 

generalny i odnosi się do przypadków, gdy wykonawca oferuje rozwiązania równoważne. 

Podsumowując powyższe w ocenie Izby treść oferty przedstawiająca, jakie konkretnie 

rozwiązania  czy  produkty  oferuje  wykonawca  musi  być  ustalona  nie  później  niż  w  terminie 

składnia ofert i nie może być uzupełniana, czy też uszczegółowiana po tym terminie. Z kolei 

wykonaw

ca,  które  oferuje  rozwiązania  równoważne  opisywanym  ma  obowiązek  wykazać 

Zamawiającemu  za  pomocą  dowolnych  środków  dowodowych,  iż  zaoferowane  w  ofercie 

produkty spełniają kryteria równoważności opisane przez Zamawiającego w treści SIWZ. 

Przenosząc  powyższe  rozważania  prawne  na  grunt  przedmiotowej  sprawy  Izba 

wskazuje,  że  z  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (rozdział  III  pkt  3) 

jednoznacznie wynika

ło, iż Zamawiający oczekiwał od wykonawców oferujących rozwiązania 

równoważne  opisywanym  udowodnienia  spełnienia  kryteriów  równoważności,  które  zostały 

przez  Zamawiającego  enumeratywnie  wyspecyfikowane  w  treści  załącznika  nr  1  do  wzoru 

umowy. 

Nie można nie zauważyć, jak starał się przekonywać Zamawiający w toku rozprawy 

przed  Izbą  oraz  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  iż  w  ww.  postanowieniu  SIWZ  Zamawiający 

wskazał w nawiasie – „art. 30 ust. 5 ustawy”.  

Następnie  Izba  wskazuje,  iż  brak  określenia  przez  Zamawiającego  w  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  katalogu  dokumentów,  które  winien  złożyć  wykonawca  

w  celu  wykazania  kryteriów  równoważności  postawionych  przez  Zamawiającego,  należało 

rozumieć w ten sposób, iż wykonawcy mieli dowolność w powyższym zakresie. Innymi słowy 

wykonawcy mogli za pomocą wszelkich środków dowodowych wykazywać Zamawiającemu, 

iż  oferowane  oprogramowanie  odpowiada  parametrom  żądanym  w  SIWZ,  czyniąc  tym 

samym 

zadość obowiązkowi wynikającemu zarówno z treści specyfikacji, jak i z art. 30 ust. 5 

ustawy Pzp.  

W ocenie Izby w okolicznościach niniejszej sprawy należy przyjąć, że Przystępujący 

nie 

sprecyzował  w  treści  oferty  oferowanego  przez  siebie  rozwiązania  równoważnego  

w  kontekście oczekiwanych przez  Zamawiającego kryteriów  równoważności,  po to  aby  dać 

wiedzę  Zamawiającemu  co  do  oferowanego  produktu  równoważnego  i  ustalenia,  czy 

oferowany  przez  wykonawcę  produkt  spełnia  wymogi  określone  w  SIWZ  dla  produktów 

równoważnych.  Wykonawca  APIUS  ograniczył  się  jedynie  do  wskazania  nazwy 

oprogramowania  oraz 

złożenia  ogólnego  oświadczenia  o  spełnieniu  wymogów  określonych  

w  specyfikacji

,  nie  powołując  się  przy  tym  na  jakiekolwiek  środki  dowodowe  mające 


potwierdzać  zgodność  równoważnego  produktu  z  wymogami  Zamawiającego.  Powyższe  

w  ocenie  Izby  świadczy  o  tym,  iż  Przystępujący  nie  podjął  nawet  próby  sprostania 

obowiązkowi  wykazania  kryteriów  równoważności  wynikającemu  jednoznacznie  z  rozdziału 

III pkt 3 SIWZ, jak i art. 30 ustawy Pzp.  

Zdaniem  Izby  oświadczeń  wykonawcy  APIUS  zawartych  w  formularzu  ofertowym  

,,iż  oferowane  licencje  NAC,  spełniają  wszystkie  wymagania  Zmawiającego  określone  

w  SIWZ

  oraz  że  wykonawca  „oferuje  wykonanie  całości  przedmiotu  zamówienia,  zgodnie  

z  wymogami  zwartymi 

w  SIWZ”  nie  można  uznać  za  wystarczające  dla  uznania,  iż 

wykonawca  w

ykazał,  że  oferowane  przez  niego  równoważne  oprogramowanie  spełnia 

wymagania określone przez Zamawiającego. W ocenie Izby „wykazanie”, o którym mowa w 

art. 30 ust. 5 ustawy Pzp 

oznacza więcej aniżeli ogólną deklarację wykonawcy, iż oferowany 

przedmiot odpowiada wymogom Zamawiającego. 

W  świetle  powyższego,  w  tym  mając  na  uwadze  w  szczególności,  iż  w  rozdziale  III  

pkt  3  SIWZ  Zamawiający  wprost  nałożył  na  wykonawców  obowiązek  udowodnienia 

spełniania  kryteriów  równoważności,  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego  oraz 

Przystępującego,  którzy  wskazywali,  iż  brak  określenia  przez  Zamawiającego  w  SIWZ 

katalogu  d

okumentów  w  celu  wykazania  kryteriów  równoważności  zwalniał  wykonawcę 

powołującego się na takie rozwiązania od ich złożenia wraz z ofertą oraz że wystarczającym 

dla spełnienia ww. wymogu było oświadczenie własne wykonawcy. 

Konkludując,  zdaniem  składu  orzekającego  Izby  rozpoznającego  niniejszą  sprawę, 

Przystępujący  nie  spełnił  wynikającego  z  rozdziału  III  pkt  3  SIWZ  obowiązku  polegającego 

na  udowodnieniu  Zamawiającemu,  że  zaoferowane  rozwiązanie  równoważne  spełniało 

kryteria  określone  przez  Zamawiającego  w  załączniku  nr  1  do  umowy.  Wykonawca  APIUS 

nie  charakteryzując  poszczególnych  parametrów  równoważnego  oprogramowania  ani  nie 

załączając  do  oferty  jakichkolwiek  dokumentów,  w  celu  potwierdzenia  spełniania  kryteriów 

równoważności  pozbawił  Zamawiającego  możliwości  weryfikacji  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  z  wymogami  SIWZ,  przez  co  w  konsekwencji  nie  wykaza

ł  parametrów 

równoważności.   

Izba  podzieliła  również  argumentację  Odwołującego  w  zakresie  braku 

dopuszczalności wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień treści oferty w trybie art. 

87 ust. 1 ustawy Pzp. 

Jakkolwiek samo wezwanie wykonawców w trybie art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp do złożenia wyjaśnień co do oferowanych rozwiązań równoważnych jest dopuszczalne, 

w sytuacji gdy po stronie zamawiającego powstaną wątpliwości dotyczące treści oferty, to nie 

może ono jednak prowadzić do naprawy błędów popełnionych przez wykonawców na etapie 

składania 

ofert,  

w  tym  do  uzupełniania  czy  też  uzgadniania  między  zamawiającym  a  wykonawcą  treści 


oferty. 

Żądanie przez Zamawiającego wyjaśnień nie może rekompensować braku wykazania 

przez  wykonawcę  w  ofercie,  iż  oferowany  produkt  spełnia  wymogi  postawione  przez 

Z

amawiającego w SIWZ. 

W  przedmiotowej  sprawie  w  ocenie  Izby  Zamawiający  wzywając,  pismem  z  dnia  4 

maja  2018  r.  oraz  14  maja  2018  r., 

wykonawcę  APIUS,  który  oferując  oprogramowanie 

równoważne  nie  przedstawił  ani  jego  charakterystyki  pod  kątem  wymogów  określonych 

przez  Zamawia

jącego  ani  nie  załączył  wraz  z  ofertą  jakichkolwiek  dokumentów 

potwierdzających  równoważność  oferowanego  rozwiązania,  w  istocie  stworzył  ww. 

wykonawcy 

nieznajdującą  uzasadnienia  w  przepisach  ustawy  Pzp  szansę  na  uzupełnienie 

treści  oferty,  po  upływie  terminu  składania  ofert,  co  do  oferowanego  przedmiotu.  Jak  już 

wskazano powyżej, treść oferty wykonawcy, który powołuje się na rozwiązania równoważne 

opisywanym,  winna   

jednoznacznie  określać  zakres  zobowiązania  wykonawcy,  po  to  by 

Zamawiający  mógł  należycie  zbadać  ofertę  wykonawcy  w  zakresie  postawionych  w  SIWZ 

wymagań. 

Izba  nie  podzieliła  natomiast  argumentacji  Odwołującego,  jakoby  wezwania 

wystosowane do Przystępującego pismem z dnia 4 i 14 maja 2018 r. stanowiły wezwania do 

złożenia dokumentów. Treść ww. wezwań skierowanych do wykonawcy APIUS wskazuje, iż 

celem Zamawia

jącego było złożenie przez Przystępującego oświadczenia potwierdzającego 

spełnianie przez System Kontroli Dostępu HP Aruba ClearPass wymagań określonych przez 

Zamawiającego, o których mowa w punkcie 2 ppkt 1 – 22 załącznika nr 1 do wzoru umowy 

oraz  podania 

przez  wykonawcę  modułów  odpowiadających  za  spełnienie  ww.  kryteriów 

równoważności.  Zamawiający  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  nie  żądał  od  wykonawcy 

jakichkolwiek  dokumentów  mających  potwierdzać,  że  oferowane  przez  wykonawcę  APIUS 

rozwiązanie  jest  równoważne,  poprzestając  jedynie  na  oświadczeniach  własnych 

wykonawcy.  

W  końcu  odnosząc  się  do  kwestii  wystąpienia  przez  Zamawiającego  do  HP 

Enterprise  Polska  Sp.  z  o.o.  z  prośbą  o  potwierdzenie  spełniania  kryteriów  równoważności 

przez oferowane przez wykonawcę APIUS oprogramowanie równoważne Izba wskazuje, że 

powyższe  działanie  Zamawiającego  nie  uchybia  przepisom  ustawy  Pzp,  a  w  wielu 

przypadkach  stanowi  dowód  szczególnej  staranności  zamawiających  w  postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  dbających  o  wybór  oferty  wykonawcy  zgodnie  

z  przepisami  ustawy  Pzp.  P

odkreślić  jednak  należy,  iż  oświadczenie  podmiotu  trzeciego, 

którego  produkty  oferowane  są  przez  wykonawcę  ubiegającego  się  o  dane  zamówienie,  tj.  

w  wypadku  niniejszej  sprawy  - 

oświadczenie  HP  Enterprise  Polska  Sp.  z  o.o.  nie  może 

zastępować działania wykonawcy, na którym to spoczywa obowiązek złożenia oferty zgodnej 

z SIWZ oraz wykazania 

Zamawiającemu na moment złożenia oferty, że oferowany przedmiot 

spełnia  kryteria  równoważności.  Poza  powyższym  Izba  wskazuje,  że  w  oświadczeniu 


producenta  oprogramowania  brak  jest 

informacji  dotyczącej  wersji  oprogramowania  Aruba 

ClearPass, które w ocenie ww. podmiotu, spełnia postawione przez Zamawiającego kryteria 

równoważności. 

W konsekwencji powyższego potwierdził się również zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 

ustawy Pzp 

oraz związany z nim zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, a to z uwagi na 

okoliczność,  iż  Zamawiający  wbrew  postanowieniom  specyfikacji  istotnych  warunków 

z

amówienia  oraz  przepisom  ustawy  Pzp  dokonał  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy  APIUS,  która  winna  podlegać  odrzuceniu,  uchybiając  tym  samym  zasadzie 

uczciwej 

konkurencji 

oraz 

równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  

o przedmiotowe zamówienie publiczne.  

W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

W  konsekwencji  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp  Izba  

orzekła  w  formie  wyroku,  uwzględniając  odwołanie.  O  kosztach  Izba  orzekła  na  podstawie  

art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Pzp stosownie do jego wyniku. Zgodnie zaś z § 3 pkt 1 i 2 lit. b 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2018  r.  Nr  972  t.j.),  Izba  zasądziła  od 

Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika stanowiące łącznie kwotę 9 000 zł.  

Przewodniczący:      ……………………………..