Sygn. akt: KIO 1235/18
WYROK
z dnia 9 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Kisiel
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 4 lipca 2018
r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej w dniu 21 czerwca 2018 r. przez wykonawcę
Comparex Poland Sp. z o.
o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z
siedzibą w Warszawie,
przy udziale wykonawcy A.P.N.
Promise S.A. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Comparex Poland Sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie :
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Comparex Poland Sp. z o.
o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od przez wykonawcy Comparex Poland Sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie na rzecz
zamawiającego Operatora Gazociągów Przesyłowych
GAZ-
SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………..……….…….…
Sygn. akt: KIO 1235/18
UZASADNIENIE
Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie,
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017
r., poz. 1579)
– zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Dostawa oprogramowania, subskrypcji oraz aktualizacji do komputerów
typu desktop, urządzeń mobilnych, serwerów oraz oprogramowania bazodanowego firmy
Microsoft wraz z usługami wsparcia technicznego (dostawa w ramach odnowienia Umowy
Enterprise)”.
Nr sprawy ZP/2018/04/0053/PS.
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2018/S 118-269352 w dniu 22 czerwca 2018 r.
W dniu 12 czerwca 2018 r. drogą elektroniczną Zamawiający przesłał wykonawcy
Comparex Poland Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący” lub „Comparex”)
informację o poprawieniu jego oferty. Natomiast w dniu 15 czerwca 2018 r. Zamawiający
również drogą elektroniczną przekazał Odwołującemu informację o unieważnieniu
prowadzonego postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp.
W dniu 21 czerwca 2018 r
. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wobec następujących czynności Zamawiającego:
z dnia 12 czerwca 2018 r., polegającej na poprawieniu w Formularzu „Oferta cenowa”
(dalej: „Formularz cenowy”) w ofercie Odwołującego innej omyłki w postaci
niezgodności oferty z specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „siwz” lub
„specyfikacja”),
z dnia 15 czerwca 2018 r., polegającej na unieważnieniu prowadzonego
postępowania.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
1. art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, przez bezpodstawne poprawienie w Formularzu cenowym w
ofercie Odwołującego innej omyłki w postaci niezgodności oferty z siwz,
art. 87 ust. 1 Pzp, przez zaniechanie wezwania Odwołującego do wyjaśnień treści
oferty przed dokonaniem jej zmiany,
art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy, przez unieważnienie
postępowania, pomimo braku podstaw określonych w przepisie, tj. pomimo
możliwości dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty i zawarcia niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego,
w konsekwencji zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, pomimo iż stanowiła ona
najkorzystniejszą ofertę złożoną w postępowaniu.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienia czynności poprawienia w Formularzu cenowym w ofercie
Odwołującego innej omyłki w postaci niezgodności oferty z siwz, a w konsekwencji
również czynności wezwania Odwołującego do wyrażenia zgody na poprawienie ww.
omyłki,
dokonania oceny ofert, a w konsekwencji wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu,
ewentualnie o wezwanie Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1 Pzp o złożenie
wyjaśnień w przedmiocie metody kalkulacji przez Odwołującego w ofercie cen
jednostkowych za „Rozszerzenia” - TrueUp w świetle metod pobierania tego rodzaju
opłat przez Microsoft,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania.
W uzasadnieniu Odwołujący wyjaśniał:
I. Zarzut narusze
nia przez Zamawiającego przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
Odwołujący podnosił, że pismem z dnia 12 czerwca 2018 r. Zamawiający
poinformował Odwołującego o poprawieniu treści jego oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy, tj. o poprawieniu w treści Formularza cenowego innej omyłki w postaci niezgodności
oferty z siwz, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty. Odwołujący wskazywał, że
Zamawiający dokonał zmian cen jednostkowych w odniesieniu do cen, zawartych w
kolumnach 7, 8 i 9 tabeli cenowej, tj.
cen jednostkowych za pierwszą, drugą i trzecią rocznicę
umowy, które zdaniem wykonawcy Comparex, zgodnie z postanowieniami siwz, stanowią
ceny jednostkowe za tzw. „Rozszerzenia”. Dokonane zmiany polegały na wpisaniu w ww.
kolumnach formularza cenowego 1/3 cen podanych w kolumnie 5 (tj. cen jednostkowych w
okresie trwania umowy wynoszącym trzy lata). Oznacza to, iż Zamawiający wpisał w
kolumnach 7, 8, i 9 uśrednione ceny roczne, wynikające z podzielenia przez 3 „cen
trzyletnich” z kolumny 5. Odwołujący twierdził, że Zamawiający nie wyjaśnił przy tym, na
czym miała polegać omyłka Odwołującego w określeniu cen jednostkowych w kolumnach 7,
8 i 9 formularza cenowego oraz czego dotyczy niezgodność pomiędzy treścią oferty a treścią
siwz, której dopuścił się rzekomo Odwołujący, w szczególności z jakim zapisem siwz są
niezgodne ww. wyliczenia cen jednostkowych i dlaczego mają one charakter omyłki.
Zamawiający ograniczył się tylko do poprawienia poszczególnych cen jednostkowych w 7, 8 i
9 kolumnach tabeli. W ocenie Od
wołującego dokonana zmiana była bezzasadna, bowiem
nie została spełniona żadna z przesłanek określonych w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy i brak
było podstaw do poprawienia jego oferty w powyższym zakresie.
Wykonawca Comparex podnosił, że specyfikacja nie zawiera zapisów
determinujących sposób wyliczenia cen jednostkowych oferowanych w kolumnach 7-9
formularza ofertowego. Odwołujący twierdził natomiast, że zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy wymaga stwierdzenia rozbieżności pomiędzy treścią oferty a treścią siwz podczas,
gdy Zamawiający nie wskazał jednak w zawiadomieniu na rozbieżności pomiędzy treścią
oferty a treścią specyfikacji, co wynika z faktu, iż specyfikacja nie zawiera metody określenia
cen jednostkowych dla Rozszerzeń. Brak takiej metody uniemożliwia dyskwalifikację
przyjętej przez wykonawcę metody ustalenia cen jednostkowych, a w konsekwencji
stwierdzenie istnienia rozbieżności pomiędzy treścią oferty a treścią specyfikacji.
Odwołujący podkreślał, że warunkiem zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp jest
również stwierdzenie, iż rozbieżność wynika z omyłki (oczywistej lub nieoczywistej), czyli iż
treść oferty nie odpowiada woli wykonawcy. Tymczasem Zamawiający nie ustalił, czy
wartości cen jednostkowych dla Rozszerzeń pozostają w sprzeczności z wolą wykonawcy
oraz źródła takiego stanu rzeczy, w tym w szczególności nie wezwał wykonawcy do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy.
Wykonawca Comparex podnosił, że wynikiem omyłki i jej poprawienia nie może być
istotna zmiana w ofercie. Tymczase
m Zamawiający dokonał zmian cen jednostkowych dla
Rozszerzeń realizowanych w ramach zakupów dodatkowych, gdzie cena zakupu stanowi
essentialia negotii czynności prawnej odpłatnej. Odwołujący wskazywał przy tym, że
wpisanie takich a nie innych cen jednostkowych w kolumnach 7-9 formularza cenowego nie
stanowiło jego omyłki, a tym bardziej omyłki powodującej niezgodność z siwz. Odwołujący
podnosił, że Zamawiający nie wskazał na jakikolwiek konkretny zapis specyfikacji, skutkiem
czego jest to, że wykonawca Comparex nie może ustosunkować się bliżej do
kwestionowanej decyzji Zamawiającego w tym zakresie. Co więcej, dokonane poprawienie
Formularza cenowego powoduje istotną zmianę w treści oferty Odwołującego i oznacza
faktycznie istotną zmianę warunków oferty. Odwołujący wskazywał, że zgodnie z § 11 ust. 7
wzoru umowy zawartym w siwz wynagrodzenie za Rozszerzenia jest płatne z góry na rzecz
wykonawcy, jeżeli zgodnie z warunkami Producenta są one płatne z góry. Opłaty związane z
Rozszerzeniami (TrueUp) są pobierane przez Microsoft z góry i kalkulowane jako opłaty
zmienne w zależności od okresu pozostającego do końca bieżącego okresu danej rejestracji
pod umową Enterprise Agreement (tu okres 35 miesięcy), według zasady, że im krótszy
okres do zakończenia rejestracji, tym opłata jest niższa. Tym samym opłaty pobierane przez
Microsoft dla poszczególnych lat obowiązywania Umowy Enterprise i jej rejestracji są
największe w pierwszym roku a najmniejsze w trzecim, gdyż w miarę upływu czasu
skróceniu ulega okres licencyjny. Natomiast Zamawiający dokonał faktycznie ich
uśrednienia, powodując istotną zmianę w treści oferty Odwołującego. Wykonawca Comparex
twierdził, że Zamawiający nie może jednak dokonywać zmian w ofercie z powołaniem się na
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy w sposób dowolny, a jednocześnie nie może to prowadzić do
wytworzenia nowego oświadczenia woli. Odwołujący wyjaśniał, że pismem z dnia 13
czerwca 2018 r. zażądał uchylenia przez Zamawiającego czynności poprawienia oferty, a
wobec dokonania przez Zamawiającego unieważnienia postępowania w piśmie z dnia 15
czerwca 2018 r. odmówił wyrażenia zgody na poprawienie oferty.
II.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 87 ust. 1 ustawy
Zdaniem Odwołującego Zamawiający jednocześnie dopuścił się naruszenia art. 87
us
t. 1 ustawy przez zaniechanie wezwania Odwołującego do wyjaśnień treści oferty przed
dokonaniem jej zmiany. W ocenie wykonawcy Comparex skoro Zamawiający miał
wątpliwości co do cen Rozszerzeń podanych w ofercie Odwołującego, to powinien był jego
wezwać do złożenia wyjaśnień i na ich podstawie ostatecznie stwierdzić, czy istnieje
podstawa do zastosowania trybu z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy.
III.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy
Odwołujący wyjaśniał, że pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. Zamawiający
poinformował o unieważnieniu prowadzonego postępowania z powołaniem się na treść art.
93 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy. Zdaniem Zamawiającego istniała istotna
wada postępowania powodująca niemożność zawarcia niepodlegającej unieważnieniu
umowy, związana z odmiennym wypełnieniem przez Odwołującego i drugiego wykonawcę
formularza cenowego w kolumnach 7, 8 i 9 (tzn. Odwołujący podał ceny jednostkowe za
„Rozszerzenia” - TrueUp stosowane przez Microsoft w dokumentacji i cenniku umowy
Enterprise Agreement, natomiast wykonawca A.P.N. Promise S.A. z siedzibą w Warszawie
(dalej: „APN” lub „Przystępujący) ceny uśrednione - w analogiczny sposób, jaki zastosował
Zamawiający, poprawiając ofertę Odwołującego). Według Zamawiającego formularz cenowy
nie umożliwiał wpisania wszystkich niezbędnych danych ofertowych, czego konsekwencją
jest brak możliwości porównania ofert złożonych w postępowaniu i dokonania wyboru
najkorzystniejszej oferty, co ma stanowić o wadzie prowadzonego postępowania.
Zdaniem Odwołującego rozpoznawane postępowanie nie było jednak obarczone tego
rodzaju wadą, która uniemożliwiałaby zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Zamawiający nie wyjaśnił zresztą, jakiego naruszenia przepisów ustawy miał
się dopuścić oraz dlaczego ewentualna umowa w sprawie zamówienia publicznego
podlegałaby unieważnieniu.
W ocenie Odwołującego, stawki podane przez niego w formularzu cenowym zostały
oparte na mechanizmie kalkulacji opłat przez Microsoft i jest to prawidłowy sposób ich
określenia w świetle przedmiotu zamówienia stanowiącego przedmiot postępowania.
Bowiem, jak już wskazywał Odwołujący, zgodnie z § 11 ust. 7 wzoru umowy, wynagrodzenie
za Rozszerzenia (TrueUp) jest płatne z góry na rzecz wykonawcy, jeżeli zgodnie z
warunkami Producenta są one płatne z góry. Przy czym opłaty związane z Rozszerzeniami
są faktycznie pobierane przez Microsoft z góry i kalkulowane jako opłaty zmienne w
zależności od okresu pozostającego do końca bieżącego okresu danej rejestracji pod
umową Enterprise Agreement (według zasady, że im krótszy okres do zakończenie
rejestracji, tym niższa opłata). Wobec tego ich uśrednienie w sposób dokonany przez
Zamawiającego oraz drugiego z wykonawców nie znajdowało oparcia w siwz.
Zdaniem Odwołującego nawet jeśli przygotowany przez Zamawiającego Formularz
cenowy nie umożliwiał uzyskania wszystkich danych cenowych w sposób zgodny z intencją
Zamawiającego, to i tak Zamawiający mógł skorzystać z procedury wyjaśnień treści oferty
opisanej w art. 87 ust. 1
ustawy. Braki w formularzu cenowym oferty nie uniemożliwiały
zatem wykonawcom złożenia ważnej oferty i dokonania jej oceny. W konsekwencji, nawet
jeśli braki w formularzu cenowym uniemożliwiające porównanie ofert miałyby stanowić o
wadzie postępowania, to w ocenie Odwołującego nie jest to wada istotna, skoro wykonawcy
mają możliwość składania wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy. Nie ma ona zatem
wpływu na możliwość oceny ofert i wyłonienia najkorzystniejszej oferty oraz zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Wykonawca Comparex twierdził, że Zamawiający wskazał, iż dostrzeżona wada
polega na tym, iż w ofertach obu wykonawców nie znajdują się wszystkie niezbędne dane
wymagane aby: (i) dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej oraz (ii) zrealizować umowę na
przedmiot zamówienia, przy czym Zamawiający określił następujące niezbędne dane oferty,
stwierdzając iż Załącznik 2a nie umożliwiał wpisania poniższych pozycji:
cena jednostkowa netto wraz aktualizacjami w okres
ie obowiązywania umowy;
ceny za produkty zakupione w ramach TrueUp (Rozszerzenie) kolejnych
latach;
wysokość ceny jednostkowej rocznych opłat za produktu (gdzie chodzi o raty
cen z pkt 1 jako podlegających zakupowi ratalnemu)
procentowa wysokość upustu na oprogramowanie dodatkowe.
Odwołujący podnosił, że niewątpliwe oferty obu wykonawców zawierały ceny
jednostkowe (pkt 1 powyżej), gdyż ceny te znajdowały się kolumnie 5 Załącznika nr 2a, oraz
zawierały wartość upustu z pkt 4 powyżej, która zgodnie z siwz została zamieszczona przez
obu wykonawców w formularzach ofert.
Zamawiający stwierdził obecność ceny za TrueUp dla 3 lat (pkt 2 powyżej) Załączniku
2a do oferty Odwołującego, natomiast w ofercie APN Zamawiający stwierdził zamieszczenie
wartości rat dla cen jednostkowych (poz. 3). Z lakonicznego uzasadnienia Zamawiającego
można przyjąć, iż Zamawiający stwierdził:
w ofercie Odwołującego brak określenia wartości 3 rat rocznych dla cen
jednostkowych (pkt 3 powyżej),
w ofercie APN brak wartości trzech opłat TrueUp (pkt 2 powyżej).
W opinii Odwołującego brak w jego ofercie wartości rat nie stanowi wady oferty
Odwołującego albowiem nie zachodziła konieczność zdefiniowania tych wartości w ofercie.
Zgodnie z § 11 ust. 4 wzoru zamówienia należności za produkty nabywane przez
Zamawiającego na podstawie § 1 ust. 1 wzoru umowy (tj. tych produktów, które Zamawiający
nabywa w liczbie opisanej w OPZ, i Załączniku nr 2a do oferty za ceny jednostkowe
wskazane w kolumnie 5 Załącznika) opłacane są przez Zamawiającego w ratach.
Wykonawcy Comparex wyjaśniał, że przedmiotem zamówienia jest pełnienie przez
wykonawcę funkcji odsprzedawcy w rozumieniu Umowy Enterprise Agreement, zawartej
przez Zamawiającego z Microsoft, zatem treść umowy na realizację zamówienia jest
pochodną w stosunku do warunków Umowy Enterprise Agreement oraz dokumentacji
Microsoft związanych z Umową Enterprise Agreement, w tym dokumentem Rejestracji.
Powyższa okoliczność została potwierdzona przez Zamawiającego w powiadomieniu o
unieważnieniu postępowania, cyt.: „Wynik ilorazu miał stanowić podstawę do wyliczenia
wartości raty rocznej zgodnie z § 11 ust. 4 Umowy stanowiącego Załącznik nr 3 siwz oraz
zasadami umowy Enterprise Agreement opisanymi w dokumencie Rejestracja Enterprise pkt
4 Warunki Płatności”.
W
opinii Odwołującego powołany przez Zamawiającego pkt 4 Rejestracji określa
metodę rozliczeń w sposób następujący: „W przypadku zamówienia początkowego lub
zamówienia na odnowienie Zarejestrowany Podmiot Stowarzyszony może uiścić płatność z
góry albo rozłożyć płatność na części w okresie obowiązywania właściwej Rejestracji. W
przypadku wybrania płatności z góry Microsoft wystawi fakturę Odsprzedawcy właściwemu
dla Zarejestrowanego Podmiotu Stowarzyszonego na pełną kwotę po zaakceptowaniu tej
Rejestracji. W p
rzypadku rozłożenia na płatności na części, o ile nie podano inaczej
Microsoft wystawi faktury Odsprzedawcy właściwemu dla Zarejestrowanego Podmiotu
Stowarzyszonego w trzech równych częściach rocznych. Pierwsza część zostanie
zafakturowana po zaakceptowani
u przez Microsoft niniejszej Rejestracji, a dalsze części
będą fakturowane w każdą kolejną rocznicę Rejestracji Kolejne zamówienia będą
fakturowane po zaakceptowaniu zamówienia”. Jak wynika z postanowienia pkt 4 Rejestracji,
standardową metodą rozliczenia opłat ratalnych jest rozliczenie w formie równych rat w
liczbie odpowiadających liczbie lat obowiązywania Rejestracji. Zamawiający potwierdził taką
metodę płatności ratalnych dokonując poprawienia oferty Odwołującego, tj. dzieląc ceny
jednostkowe na trzy r
ówne opłaty roczne czym potwierdził, iż w sprawie niniejszej ma
zastosowanie standardowe rozliczenie ratalne z pkt 4 Rejestracji oraz potwierdzając
oczywistość takiego sposobu rozliczenia.
W konsekwencji, zdaniem Odwołującego, nie jest prawidłowe stanowisko
Zamawiającego:
że brak w ofercie Odwołującego wartości opłaty ratalnej przesądza wadzie w postaci
niemożności realizacji zamówienia, ponieważ sposób rozliczenia opłaty w formie 3
równych rat rocznych wynika z postanowień Rejestracji jako elementu Umowy
E
nterprise, co Zamawiający potwierdził powołując się pkt 4 na Rejestracji, a także
dokując próby poprawienia oferty Odwołującego, działając w błędzie iż dokonuje
poprawienia oferty w zakresie opłat ratalnych choć poprawiał opłaty TrueUp;
że oferta Odwołującego nie zawiera niezbędnego elementu oferty w postaci wartości
rat rocznych dla cen jednostkowych, albowiem wartość rat podlega automatycznemu
ustaleniu na podstawie zaoferowanych cen jednostkowych i podzielnia ich na 3 równe
raty stosownie do regulacji pk
t 4 Rejestracji co w oczywisty sposób czyni określenie
wartości rat rocznych w ofercie zbędnym skoro model płatności cen jednostkowych
jest oczywisty;
Zamawiający nie może dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej z uwagi na braki
ofert obydwu wykonawców, gdyż:
(i) kryteria oceny ofert nie obejmowały wartości rat rocznych dla cen jednostkowych,
jak również kryteria nie obejmowały wartości opłat rocznych za Rozszerzenia, lecz
jedynie wartości brutto oferty oraz wartości upustów dla zamówień dodatkowych (pkt
XIX siwz);
(i) wada oferty APN w postaci braku określenia wartości opłat TrueUp jako
nienadająca się do uzupełnienia przesądza o konieczności odrzucenia oferty APN na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w dniu zakończenia badania ofert, co eliminuje
możliwość dokonania porównania oferty APN z ofertą Odwołującego.
Kolejno Odwołujący wyjaśniał, że pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. Zamawiający
poinformował Odwołującego o unieważnieniu postępowania z powołaniem się na treść art.
93 ust. 1 pkt 7 Pzp wskazując również na fakt, iż Zamawiający został powiadomiony przez
Odwołującego pismem z dnia 24 maja 2018 roku o prawidłowej metodzie zastosowania
wzoru i zgodnie powołaną metodą przy przyjęciu metody wskazanej przez Odwołującego
Zamawiający musiałby przyznać wykonawcy APN 0,0315 pkt w kryterium upustu zamiast
3,10 pkt jak pierwotnie oczekiwał.
Odwołujący podnosił, że w piśmie z dnia 24 maja 2018 r. wskazał Zamawiającemu, iż
zgodnie postanowieniami pkt XIX pkt 3 ppkt 2) siwz, definiującego kryterium oceny ofert,
kt
órym jest procentowa wysokość upustu na oprogramowanie dodatkowe do wzoru na
obliczenie „U” w pozycji „Upust oferty badanej” należy uwzględnić wartość upustu wyrażoną
w procentach, co oznacza, obliczenie punktów oferty wykonawcy APN w tym kryterium
należy dokonać przez podzielenie wartości upustu 31,50 % przez 100 a następnie pomnożyć
przez 10 pkt, co wynika z poniższy postanowień siwz:
U -
kryterium „Procentowa wysokość upustu na oprogramowanie dodatkowe, tj.
produktów z katalogu Microsoft - waga 10%, w którym punkty zostaną przeliczone w
następujący sposób:
Upust oferty badanej
U =
——————————— X 10 pkt
W konsekwencji do licznika powyższego wzoru należy wstawić wartość procentową
upustu, tj. wartość procentową (X%) a nie jedynie stopę procentową (X). Wynika to z:
definicji kryterium jako „procentowa wysokość upustu”,
wyrażenia „upust oferty badanej” gdzie upust musi się wyrażać wartością procentową
(X%) nie samą stopą (X) albowiem tylko wartość procentowa odniesiona do ceny
pozwala na ustalenie ceny
po upuście (tak więc cenę jednostkową po upuście oblicza
się w ilorazie X% x cena a nie X x cena).
Poszczególne kroki rozliczeń pozwalają na uzyskanie następujących wykonów:
dalej:
U =
——————————— X 10 pkt
dalej:
U = 0,3150% x 10 pkt
dalej:
U = 0,0315 pkt
Po zaokrągleniu (XIXI.5 siwz)
U = 0,032 pkt
Odwołujący twierdził, że w piśmie z dnia 15 czerwca 2018 r. Zamawiający przyznał iż
przedstawiona przez niego kalkulacja jest poprawna pod względem matematycznym lecz
uznał iż nie jest w stanie dokonać porównania ofert w powyższym kryterium, przy czym
stanowiska tego nie uzasadnił.
Odwołujący podnosi, iż zamieszczony w pkt XIX pkt 3 siwz wzór rozliczenia wartości
„U” pozwala na wykonanie poprawnych obliczeń liczby punktów obydwu wykonawców tj.
dla wartości upustu zaoferowanego przez Odwołującego w wysokości 0% - wartość
punktów wynosi 0 pkt;
dla wartości upustu zaoferowanego przez wykonawcę APN w wysokości 31,5% -
wartość punktów wynosi 0,032 po zaokrągleniu z 0,0315 pkt.
Zdaniem Odwołującego jest więc oczywiste, iż ustalony w specyfikacji wzór pozwala
na dokonanie porównania ofert w kryterium „U” a Zamawiający i wykonawcy pozostają tym
wzorem związani. Tylko i wyłącznie wadliwość wzoru polegająca na niemożności uzyskania
poprawnych wyników operacji matematycznych powodowałby niemożność dokonania
porównania ofert w przedmiotowym kryterium.
Zamawiający w dniu 5 lipca 2018 r. w formie elektronicznej przesłał do Izby oraz
Odwołującego i Przystępującego pismo, zawierające odpowiedź na odwołanie, w którym
wnosił o oddalenie odwołania. W uzasadnieniu pisma Zamawiający wyjaśniał m. in., że:
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do siwz - Opis Przedmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ”)
przedmiot zamówienia składa się z dwóch elementów: zamówienia początkowego i
zamówień dodatkowych. Przedmiot zamówienia początkowego został określony w Tabeli
1.1. OPZ (specyfikacja ilościowa zamówienia początkowego). Tabela wyszczególnia 23
produkty firmy Microsoft. Produkty te dzielą się na:
1) aktualizacje (kontynuacje) posiadanych li
cencji, określane jako „Software Assurance”;
zakup nowych licencji, nazywany „License/ Software Assurance” lub „Subscriptions”
oraz
świadczenie usług wsparcia technicznego, nazwanych „Services” (pkt Il ppkt 1)- 5)
OPZ).
Realizacja zamówienia początkowego została z góry przewidziana w umowie.
Zamawiający zamawia, a wykonawca zobowiązuje się do zrealizowania zamówienia
początkowego na z góry określonych warunkach. Specyfikacja ilościowa zamówienia
początkowego określa dokładną liczbę zamawianych sztuk każdego z produktów w podziale
na spółki. Terminy wykonania zamówienia początkowego zostały ściśle określone w § 2 ust.
1 pkt 1) -
4) Załącznika nr 3 do siwz - Wzór Umowy.
Zamówienia dodatkowe dzielą się na Rozszerzenia (TrueUp) oraz Oprogramowanie
dodatkowe. R
ozszerzenia (TrueUp) obejmują 15 produktów firmy Microsoft, określonych w
Tabeli 1 .2. OPZ. Produkty te dotyczą wyłącznie zakupu nowych, dodatkowych licencji
(License/ Software Assurance, Subscriptions). Z kolei przedmiot zamówień dodatkowych na
Oprogramow
anie dodatkowe obejmuje inne niż wskazane w pkt III Tabela 1 .1 i 1.2. OPZ
licencje zawarte w zestawieniu Microsoft Price List. Licencje te zostaną określone
szczegółowo dopiero w składanych przez Zamawiającego zamówieniach dodatkowych.
Zamówienia dodatkowe na Rozszerzenia i Oprogramowanie dodatkowe miały być
realizowane wedle zapotrzebowania, na podstawie składanych przez Zamawiającego zleceń
sporządzanych na formularzu zamówienia dodatkowego (por. § 1 ust. 3 Wzoru Umowy).
Zamawiający nie określił ani liczby sztuk zamawianych produktów ani terminów udzielania
zamówień dodatkowych, choć wskazał ich maksymalną wartość.
Zasady wynagradzania Wykonawcy zostały określone we Wzorze Umowy. Zgodnie
ze Wzorem Umowy wynagrodzenie za wykonanie zamówienia początkowego Wykonawca
otrzyma za każdy rok trwania umowy. Ponieważ umowa ma trwać 3 lata wynagrodzenie za
wykonanie zamówienia początkowego będzie płatne w 3 ratach (§ 1 ust. 4 Wzoru Umowy).
Natomiast Wynagrodzenie za zrealizowane Zamówienia dodatkowe na Rozszerzenia będzie
wypłacane co najmniej raz w roku, przy czym licencje, które zgodnie z warunkami
licencyjnymi Microsoft, wymagają płatności z góry zostaną opłacone niezwłocznie po
odbiorze zamówienia dodatkowego i przekazaniu faktury (§ 11 ust. 7 Wzoru Umowy).
Zgodni
e z załącznikiem nr 2a do siwz — Formularz cenowy wykonawcy mieli w
dwóch tabelach cenowych zaoferować ceny za produkty wchodzące w zakres zamówienia
początkowego wyszczególnione w Tabeli 1.1. OPZ. Pierwsza tabela cenowa odnosiła się do
zapotrzebowania Zam
awiającego, druga do zapotrzebowanie Polskiego LNG S.A. W
kolumnie 5 tabel cenowych wykonawcy mieli podać cenę jednostkową produktu za cały
okres trwania umowy. Z kolei w kolumni
e 6 należało wskazać iloczyn liczby sztuk produktu
oraz ceny jednostkowej produktu za cały okres trwania umowy. W kolumnach 7, 8 i 9 tabel
cenowych zamieszczonych w Formularzu cenowym wykonawcy mieli zaoferować ceny
jednostkowe odpowiednio za pierwszy, drugi i trzeci rok trwania umowy (pierwsza, druga i
trzecia rocznica umowy). Zgodnie z założeniem Zamawiającego ceny te miały posłużyć
Zamawiającemu do wyliczenia rocznych rat wynagrodzenia za zamówienie początkowe
zgodnie z § 11 ust. 4 Wzoru Umowy.
Zdaniem Z
amawiającego z definicji Rozszerzeń zawartej we Wzorze Umowy
zamówienia dodatkowe na Rozszerzenia miały być udzielane po cenie zaoferowanej w
złożonej ofercie za produkty wyszczególnione w Tabeli 1.1 OPZ. Zamawiający potwierdził to
w odpowiedzi na pytanie
nr 2 z 14 maja 2018 r., cyt.: „Zamówienia dodatkowe w ramach
TrueUp będą realizowane po cenach przedstawionych w ofercie Wykonawcy (Załącznik nr
2a do SIWZ Formularz cenowy) na produkty wyspecyfikowane w Opisie Przedmiotu
Zamówienia (Załącznik nr I do SIWZ).” Innymi słowy, w opinii Zamawiającego zamówienia
dodatkowe na Rozszerzenia miały być realizowane na bazie cen jednostkowych co
zamówienie początkowe,.
Zamawiający wyjaśniał, że badając ofertę Odwołującego zauważył, że suma
zaoferowanych cen jednostkowych za pierwszy, drugi i trzeci rok trwania umowy nie jest
równa zaoferowanej w kolumnie 5 cenie jednostkowej za cały okres trwania umowy
wynoszący 3 lata. Zamawiający potraktował to jako inną omyłkę polegającą na niezgodności
oferty z siwz, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp i pismem z 12 czerwca 2018 r. dokonał
zmiany cen jednostkowych za każdy rok trwania umowy wpisując w tych kolumnach 1/3 ceny
jednostkowej za cały okres trwania umowy. Odwołujący w piśmie z 13 czerwca 2018 r.
zażądał uchylenia czynności poprawienia omyłki. Według niego zgodnie z postanowieniami
siwz w kolumnach 7, 8 i 9 tabel cenowych należało podać ceny jednostkowe za
Rozszerzenia, a nie ceny jednostkowe za każdy rok trwania umowy. Jednocześnie stwierdził,
że siwz nie zawiera zapisów determinujących sposób wyliczenia cen jednostkowych
oferowanych w kolumnach 7, 8 i 9. Brak takiej metody uniemożliwia dyskwalifikację przyjętej
przez Odwołującego metody ustalenia cen jednostkowych, a w konsekwencji stwierdzenie
istnienia rozbieżności pomiędzy treścią oferty a treścią siwz. Odwołujący zwrócił uwagę, że
opłaty związane z Rozszerzeniami są pobierane przez Microsoft z góry i kalkulowane jako
opłaty zmienne w zależności od okresu pozostającego do końca bieżącego okresu rejestracji
pod umową Enterprise Agreement, według zasady, iż im krótszy okres do zakończenia
rejestracji opata jest niższa. Tym samym opłaty pobierane przez Microsoft dla
poszczególnych lat obowiązywania Umowy Enterprise i jej rejestracji są największe w
pierwszym roku a najmni
ejsze w trzecim, gdyż w miarę upływu czasu skróceniu ulega okres
licencyjny. W konsekwencji stawki jednostkowe podane przez Odwołującego oparte są na
analogicznym mechanizmie kalkulacji opłat przez Microsoft.
Po przeanalizowaniu stanowiska Odwołującego Zamawiający doszedł do wniosku, że
Formularz cenowy nie pozwalał na wpisanie wszystkich niezbędnych danych, które
umożliwiałyby określenie wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia i wybór
oferty najkorzystniejszej. Doprowadziło to do sytuacji, w której złożone oferty nie są
porównywalne, każdy bowiem z oferentów wypełnił Formularz cenowy w inny sposób.
Wykonawca APN wskazał w kolumnach 7, 8 i 9 tabeli, zgodnie z oczekiwaniem
Zamawiającego, ceny jednostkowe stanowiące podstawę do wyliczenia wartości raty rocznej
wynagrodzenia za zamówienie początkowe. Natomiast Odwołujący w kolumnach 7, 8 i 9
tabeli wskazał ceny jednostkowe stanowiące wynagrodzenie za Rozszerzenia w kolejnych
latach umowy. W rezultacie Zamawiający nie jest w stanie porównać ofert złożonych w
postepowaniu i dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty, co stanowi o wadzie
postępowania.
W konsekwencji powyższego Zamawiający pismem z 15 czerwca 2018 r. zawiadomił
wykonawców o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art.
146 ust. 6 oraz art. 7 ust. 1 Pzp. Wskazał, iż postępowanie dotknięte jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Dodatkowo Zamawiający zwrócił uwagę na jeszcze jedną wadę
postępowania, która polega na nieprecyzyjnym przedstawieniu w siwz sposobu wyliczenia
punktów w ramach kryterium „Procentowa wysokość upustu na oprogramowanie
dodatkowe”. Zamawiającego zamierzał podstawić w liczniku wzoru podanego w siwz wartość
bezw
zględną udzielonego rabatu. Tymczasem Odwołujący w piśmie z 24 maja 2018 r.
przedstawił inny sposób odczytania postanowień siwz. W jego ocenie do wyliczenia punktacji
należy podstawić procentową wartość udzielonego rabatu, co prowadziłoby do sytuacji w
której Przystępujący otrzymałby 0,0315 pkt zamiast 3,10 pkt za udzielenie upustu w
wysokości 31,5%.
Zamawiający podnosił, że tabele cenowe zamieszczone w Formularzu cenowym
stanowią transpozycję specyfikacji ilościowej zamówienia początkowego zamieszczonej w
Tabeli 1.1. OPZ. Każda z pozycji tabel cenowych odzwierciedla odpowiednią pozycję Tabeli
1.1. zarówno co do nazwy i numeru katalogowego produktu, jak i ilości. Dostrzegalne różnice
w układzie tabel wynikają jedynie z tego, że Tabela 1.1. OPZ obejmuje łączne
zapotrzebowanie Zamawiającego i Polskiego LNG S.A. z podziałem na każdą ze spółek,
natomiast w Formularzu cenowym została przekształcona w dwie tabele cenowe, z których
jedna odnosi się wyłącznie do zapotrzebowania Zamawiającego, natomiast druga wyłącznie
do zapotrzebowania Polskiego LNG S.A. Ponieważ z 23 rodzajów produktów zestawionych
w Tabeli 1.1. OPZ aż 14 było zamawiane wyłącznie na potrzeby Zamawiającego, jeden zaś
wyłącznie na potrzeby Polskiego LNG S.A., tabela cenowa przedstawiająca
zapotrzebowa
nie Zamawiającego obejmuje 22 rodzaje produkty, natomiast tabela cenowa
obrazująca zapotrzebowanie Polskiego LNG S.A. obejmuje 9 rodzajów produktów.
Zamawiający podkreślał, że Tabela 1.1. OPZ nie jest specyfikacją ilościową
zamówień dodatkowych na Rozszerzenia. Specyfikacja zamówień dodatkowych na
Rozszerzenia jest zawarta w Tabeli 1.2. OPZ. Obie tabele różnią się między sobą, również w
odniesieniu do wyszczególnionych w nich produktów. Jak wskazano Tabela 1.1. OPZ
obejmuje 23 produkty. Tymczasem Tabela q .
2. OPZ zawiera jedynie 15 produktów.
Dodatkowo spośród 15 produktów objętych Tabelą 1.2. OPZ tylko 8 stanowi przedmiot
zamówienia początkowego (pozycje 2 - 4, 6, 9 i 13 — 15). Większość pozycji Specyfikacji
ilościowej przedmiotu zamówienia początkowego to aktualizacje (kontynuacje) posiadanych
licencji (11 pozycji) oraz usługi wsparcia technicznego (2 pozycje). Tymczasem przedmiotem
Rozszerzeń jest wyłącznie zakup nowych, dodatkowych licencji. Powyższe oznacza, że w
przypadku gdyby Zamawiający rzeczywiście miał intencję, aby w kolumnach 7-9 tabel
cenowych wykonawcy podali wycenę licencji za TrueUp, musiałby wykreślić z Formularza
cenowego kolumny 7-
9 dla 14 produktów oraz dodać 6 produktów z Tabeli 1.2 (pozycje 5, 7,
8, i 10-12 Tabeli 1.2).
Zdaniem Zamawiającego Odwołujący mija się z prawdą twierdząc, że siwz nie
zawiera zapisów determinujących sposób wyliczenia cen jednostkowych oferowanych w
kolumnach 7, 8 i 9. Specyfikacja jest oświadczeniem woli, dlatego Formularz cenowy należy
tłumaczyć z uwzględnieniem zasad interpretacji oświadczeń woli. W tym miejscu, dla potrzeb
uwzględnienia wskazanej kwestii Zamawiający wskazywał, jakie okoliczności bierze się pod
uwagę dokonując tej wykładni oraz jakie skutki wywierają one na ocenę stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem. Zgodnie z art. 65 § 1 Kc „oświadczenie woli należy tak
tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostały, zasady
współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje”. Z perspektywy niniejszej sprawy
najbardziej istotn
e znaczenie ma zasada interpretacji oświadczeń woli z uwzględnieniem
okoliczności w jakich złożone zostały (okoliczności towarzyszące).
W opinii Zamawiającego w celu dokonania prawidłowej interpretacji opisu kolumn 7, 8
i 9 Formularza cenowego istotnym je
st uwzględnienie następujących okoliczności
stanowiących kontekst językowy:
Formularz cenowy obejmował produkty objęte przedmiotem zamówienia
początkowego; wskazuje to, że w kolumnach 7, 8 i 9 Formularza cenowego należało
podać ceny jednostkowe dla zamówienia początkowego, a nie dla zamówień
dodatkowych na Rozszerzenia;
Zamawiający nie narzucił we Wzorze Umowy, że roczne raty wynagrodzenia mają
być równe; oznacza to, że do wyliczenia wartości poszczególnych rat niezbędne było
podanie w Formularzu cenowym cen jednostkowych za pierwszy, drugi i trzeci rok
umowy.
Zdaniem Zamawiającego okoliczności te nasuwają wniosek, że Zamawiający
wymagając wskazania w kolumnach 7, 8 i 9 Formularza cenowego cen jednostkowych netto
odpowiednio za pierwszą, drugą i trzecią rocznicę umowy oczekiwał podania cen
jednostkowych za pierwszy, drugi i trzeci rok trwania umowy, które miały posłużyć do
wyliczenia rat wynagrodzenia za zamówienie początkowe.
Zamawiający wskazywał, że Odwołujący wywodzi z odpowiedzi na pytanie nr 2 z 14
maja
2018 r., że Zamawiający wyraźnie wskazał, iż w Formularzu cenowym należało
zamieścić stawki za Rozszerzenia. Nic bardziej mylnego. Zdaniem Zamawiającego
Odwołujący doszukuje się w odpowiedzi na pytanie nr 2 treści, która nie były w niej zawarta i
nie wyni
ka z kontekstu pytania. Tymczasem z udzielonej odpowiedzi wynika jedynie, że
zamówienia dodatkowe na Rozszerzenia będą realizowane po tych samych cenach
jednostkowych co dla zamówienia początkowego. Dokładnie to samo wynika z definicji
Rozszerzenia zawarte
j we Wzorze Umowy. Nie można z tej odpowiedzi wyprowadzać
wniosku, że w Formularzu ofertowym należało podać osobne ceny jednostkowe na te same
produkty dla zamówienia początkowego i dla zamówienia dodatkowego na Rozszerzenia.
Zamawiający twierdził, że nieprzypadkowo kryteria oceny ofert obejmowały wyłącznie
cenę za zamówienie początkowe oraz wysokość upustu na Oprogramowanie dodatkowe.
Powód, dla którego Zamawiający nie uwzględnił przy ocenie ofert cen na Rozszerzenia był
prosty. Zamawiający założył, że ceny jednostkowe za Rozszerzenia są takie same jak ceny
jednostkowe za zamówienie początkowe. Dlatego przyjęta przez Odwołującego metoda
ustalenia cen jednostkowych uniemożliwia porównanie ofert i wybór ofert najkorzystniejszej.
Trzeba w tym miejscu zauważyć, że podane przez Odwołujące ceny jednostkowe za
Rozszerzenia w pierwszym roku trwania umowy są znacząco wyższe, niż ceny jednostkowe
dla zamówienia początkowego za cały okres trwania umowy. Również zaoferowane ceny za
Rozszerzenia w drugim roku trwania um
owy są zwykle wyższe od cen jednostkowych dla
zamówienia początkowego (np. pozycja 12 Formularza cenowego). Taka metoda ustalania
cen jednostkowych narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania. Odwołujący
może zaoferować niższe ceny jednostkowe dla zamówienia początkowego zakładając, że
zrekompensuje to sobie w cenach za Rozszerzenia.
Zdaniem Zamawiającego nie można również zgodzić się z Odwołującym, że złożona
przez niego oferta zawiera wszystkie konieczne dane cenowe. Po pierwsze, Zamawiający
nie zastosował metody podziału wynagrodzenia za zamówienie początkowe na trzy równe
raty. Przeciwnie, wymagał podania cen jednostkowych dla zamówienia początkowego za
każdą rocznicę umowy. Odwołujący nie wyszczególniając tych cen złożył ofertę, której treść
nie odpowiada treści siwz. Po drugie, jak już wskazano wyżej, Formularz cenowy nie
obejmował 6 produktów będących przedmiotem Rozszerzeń (pozycje 5, 7, 8, i 10- 12 Tabeli
1.2). W konsekwencji złożona przez Odwołującego oferta nie zawiera wszystkich
koni
ecznych cen jednostkowych dla Rozszerzeń. Brak ten obciąża Zamawiającego, który
niewłaściwie zredagował Formularz cenowy. Ponadto Zamawiający w sposób dwuznaczny
określił w siwz sposób wyliczenia punktów w ramach kryterium „Procentowa wysokość
upustu na op
rogramowanie dodatkowe”. Zamawiający zamierzał podstawić w liczniku wzoru
podanego w SIWZ wartość bezwzględną udzielonego rabatu. Tymczasem Odwołujący w
piśmie z 24 maja 2018 r. przedstawił inny sposób odczytania postanowień siwz. W jego
ocenie do wyliczen
ia punktacji należy podstawić procentową wartość udzielonego rabatu, co
prowadziłoby do sytuacji, w której Przystępujący otrzymałby 0,0315 pkt zamiast 3,10 pkt za
udzielenie upustu w wysokości 31,5%. Brak precyzji w formułowaniu kryteriów oceny ofert
narus
za zasady równego traktowania, uczciwej konkurencji oraz przejrzystości.
Uwzględniając treść dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
przekazanej przez Zamawiającego, dowody oraz stanowiska i oświadczenia Stron oraz
Przystępującego złożone w pisma procesowych oraz na rozprawie, Izba ustaliła i
zważyła co następuje.
Stan faktyczny sprawy został wyczerpująco i zgodnie z rzeczywistością przytoczony
w treści odwołania oraz w piśmie „odpowiedź na odwołanie” (zreferowano powyżej).
Izba wskazuje, że w toku rozprawy do Izby złożono następujące dowody:
Kopię „Przewodnika po stosowanym przez Microsoft procesie TRUE-UP”,
Kopię „Rejestracji Enterprise (Pośrednia)” w wersji z lipca 2016 r.,
Wyciąg z cennika Microsoft w wersji anglojęzycznej bez tłumaczenia na język polski.
Na wstępie Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymuje się
uprawnieniem do korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 179
ust. 1 Pzp, według którego środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w
uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Po dokonaniu oceny zarzu
tów podniesionych w odwołaniu Izba stwierdziła, że nie
zasługują one na uwzględnienie.
Analiza treści przepisu art. 93 ust. 1 Pzp wprost prowadzi do wniosku, że katalog
przesłanek unieważnienia postępowania ma charakter katalogu zamkniętego i nie może
po
dlegać wykładni rozszerzającej. Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp Zamawiający jest
zobligowany unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
uniew
ażnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Podkreślenia wymaga, że
Zamawiający, unieważniając postępowanie na podstawie przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp
jest uprawniony do brania pod uwagę zarówno okoliczności, skutkujących unieważnieniem
zawartej u
mowy wynikających z art. 146 ust. 1 Pzp, jak i powinien brać pod uwagę
okoliczności, związane z unieważnieniem umowy na podstawie art. 146 ust. 6 Pzp.
Nie ulega wątpliwości, że unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w oparciu o art
. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy jest czynnością obligatoryjną względem
Zamawiającego w sytuacji, gdy postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą,
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Czynność unieważnienia postępowania w oparciu o ww. przepis wymaga
kumulatywnego spełnienia następujących przesłanek. Po pierwsze musi wystąpić naruszenie
przepisów ustawy regulujących udzielenie zamówienia (wada postępowania). Po drugie
wada ta ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy o
udzielenie zamówienia publicznego. Po trzecie wada ta musi być niemożliwa do usunięcia.
Wobec tego stwierdzić należy, że przepis art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy odnosi się do wady
występującej w postępowaniu, która musi mieć charakter istotny oraz musi być wadą
nieusuwalną.
Osią sporu w zakresie rozpoznawanego zarzutu jest stwierdzenie, czy Zamawiający był
uprawniony do unieważnienia prowadzonego postępowania, powołując się przy tym na przepis
art. 93 u
st. 1 pkt 7 Pzp. Zdaniem Izby na tak zadane pytanie należy udzielić odpowiedzi
twierdzącej.
W rozpoznawanej sprawie Izba stanęła na stanowisku, że wystąpiły okoliczności
obligujące Zamawiającego do unieważnienia prowadzonego postępowania na podstawie art.
93 ust. 1 pkt 7 Pzp. W szczególności okolicznością taką była wskazywana przez
Zamawiającego nieporównywalność ofert, złożonych przez obu wykonawców w ramach
rozpoznawanego postępowania, ponieważ każdy z nich wypełnił Formularz cenowy w inny
sposób. Wykonawca APN wskazał w kolumnach 7, 8 i 9 tabeli ceny jednostkowe netto,
stanowiące podstawę do wyliczenia wartości raty rocznej wynagrodzenia za zamówienie
początkowe. Natomiast Odwołujący w kolumnach 7, 8 i 9 tabeli wskazał ceny jednostkowe
stanowiące wynagrodzenie za Rozszerzenia w kolejnych latach umowy. W konsekwencji
powyższego Zamawiający nie był w stanie porównać ofert złożonych w postepowaniu i
dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty.
Izba stwierdziła, że przyczyny takiego stanu rzeczy należy upatrywać w wadliwych i
nieprecyzyjnych postanowieniach specyfikacji. Po pierwsze wskazać należy na konstrukcję i
treść załącznika nr 2a do siwz – Formularza cenowego, w którym Zamawiający posłużył się
następującymi określeniami:
w kolumnie nr 7 -
„Cena jednostkowa netto (pierwsza rocznica umowy)”,
w kolumnie nr 8 -
„Cena jednostkowa netto (druga rocznica umowy)”,
w kolumnie nr 9 -
„Cena jednostkowa netto (trzecia rocznica umowy)”.
Izba stanęła na stanowisku, że powołany opis jest na tyle ogólny, że jedynie na jego
podstawie, bez żadnych dodatkowych wskazówek, nie sposób stwierdzić, czy wykonawca
ubiegający się o udzielenie zamówienia powinien w kolumnach 7, 8 i 9 wpisać cenę
jednostkową, odnoszącą się do raty rocznej wynagrodzenia za zamówienie początkowe jak
ucz
ynił to Przystępujący, czy też może jak Odwołujący wskazać ceny jednostkowe
stanowiące wynagrodzenie za Rozszerzenia w kolejnych latach umowy. W tym miejscu
podkreślić należy, że Zamawiający w żadnym innym miejscu specyfikacji nie uregulował
dodatkowo tej kwestii.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oraz w toku rozprawy twierdził, że
konstruując w ten sposób treść Formularza cenowego jego intencją było uzyskanie od
wykonawców informacji na temat poszczególnych cen jednostkowych netto w rozbiciu na
trzy ra
ty roczne wynagrodzenia za zamówienie początkowe. W szczególności Zamawiający
wskazywał na § 11 ust. 4 wzoru umowy, zgodnie z którym wynagrodzenie za zamówienie
początkowe miało był płatne w trzech ratach, bez wskazania, że mają to być raty w równej
wysoko
ści.
Izba uznała, że postanowienia specyfikacji, a w szczególności treść Formularza
cenowego nie pozwala na uznanie, że Zamawiający przekuł wskazywane intencje na
prawidłową i jednoznaczną treść specyfikacji, czemu Zamawiający nie przeczył, wręcz
przeciwni
e wskazując na własne zaniedbania. W treści pisma z dnia 15 czerwca 2018 r.
Zamawiający przyznał, że „nie było możliwe wskazanie przez Wykonawców w ofercie
wszystkich niezbędnych informacji, które umożliwiałby wybór najkorzystniejszej oferty
(zgodnie z zap
isami SIWZ) oraz realizację przedmiotowego zamówienia”. Również
Odwołujący zdaje się dostrzegać pewną wadliwość, gdyż w treści odwołania stwierdził, że:
„nawet jeśli przygotowany przez Zamawiającego formularz cenowy nie umożliwiał uzyskania
wszystkich dany
ch cenowych w sposób zgodny z intencją Zamawiającego, to i tak
Zamawiający mógł skorzystać z procedury wyjaśnień treści oferty opisanej w art. 87 ust. 1
ustawy”.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego jakoby Zamawiający mógł w tym
przypadku zastosować przepis art. 87 ust. 1 Pzp i wystąpić do wykonawców o wyjaśnienia
treści złożonych ofert. W ocenie Izby takie działanie Zamawiającego stałoby w oczywistej
sprzeczności z treścią przepisu art. 87 ust. 1 Pzp, który stanowi, że w toku badania i oceny
ofert Zam
awiający co prawda może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
złożonych ofert. Nie mniej jednak niedopuszczalne jest prowadzenie między Zamawiającym
a wykonawcami negocjacji dotyczących złożonych ofert. Zdaniem Izby w sytuacji mielibyśmy
do czyn
ienia z niedopuszczalnymi negocjacjami pomiędzy Zamawiającym a wykonawcami,
które w oczywisty sposób prowadziłby do wytworzenia bądź zmiany treści złożonych przez
nich ofert i powodowały naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 1 Pzp.
Izba nie podziela
także stanowiska Odwołującego w zakresie interpretacji
postanowień specyfikacji przez pryzmat uregulowań zawartych w dokumentach firmy
Microsoft, które zostały przedłożone przez Odwołującego w toku rozprawy.
W pierwszej kolejności Izba wyjaśnia, że zgodnie z § 19 ust. 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 48, poz. 280) strona lub uczestnik postępowania, który
powołuje się na dokumenty sporządzone w języku obcym przedstawia ich tłumaczenie na
język polski. Wobec tego Izba uznała za uzasadniony wniosek Zamawiającego o nie
dopuszczenie dowodu, złożonego przez Odwołującego, w postaci wyciągu z cennika
Microsoft z uwagi na przedstawienie go w wersji anglojęzycznej bez tłumaczenia na język
polski. Za nietrafne należy uznać stanowisko Odwołującego, który twierdził, że znajdują się w
nim jedynie nazwy własne i oznaczenia techniczne, które nie wymagają tłumaczenia,
ponieważ za takie nie mogą być uznane chociażby opisy kolumn znajdujące się w cenniku.
Jeśli zaś chodzi o pozostałe dowody, tj. „Przewodnik po stosowanym przez Microsoft
procesie TRUE-
UP” oraz „Rejestracja Enterprise (Pośrednia)” to Izba stwierdziła, że mają
one charakter
ogólnych zasad współpracy pomiędzy firmą Microsoft i jej klientami. Natomiast
w toku rozprawy Odwołujący nie wykazał w sposób dostateczny, że będą one, właśnie w tym
kształcie, miały zastosowanie do umowy zawieranej z Zamawiającym.
Niezależnie od powyższego należy również wskazać na okoliczności związane z
ułomnym opisem jednego z kryteriów oceny ofert - „Procentowa wysokość upustu na
oprogramowanie dodatkowe” - któremu Zamawiający w treści siwz przypisał wagę 10%. W
związku z tym wykonawca w tym kryterium powinien przy maksymalnym upuście otrzymać
10 pkt. Jednak uwzględniając opis jak również sposób wyliczenia przedstawiony przez
Zamawiającego wykonawca przy 100% upuście mógł otrzymać maksymalnie 1 pkt, co
potwierdza nie tylko treść odwołania ale również oświadczenia Stron oraz Przystępującego,
złożone w toku rozprawy. Biorąc pod uwagę powyższe niezaprzeczalnym jest, że omawiane
kryterium zostało opisane w błędny sposób, gdyż nie umożliwia wykonawcom przy
maksymalnym upuście uzyskania maksymalnej liczby punktów, a jedynie niewielką ich część
tj. 1 pkt na 10 pkt.
W tym miejscu niejako dodatkowo należy wskazać na inne błędy i uchybienia
postępowania, do których odwoływał się Zamawiający, polegające na tym, że Zamawiający
nie przetransponował wszystkich produktów, znajdujących się w OPZ do treści Formularza
cenowego, co spowodowało, Odwołujący w toku rozprawy oświadczył, że nie ujął ich w
swojej ofercie, ponieważ nie było to wymagane treścią załącznika nr 2a do siwz. W ocenie
Zamawiającego powyższe stanowi podstawę do odrzucenia jego oferty.
Pods
umowując, Izba stwierdziła, że przedstawione powyżej rozważania prowadzą do
wniosku, że kumulatywnie ziściły się wszystkie przesłanki wywierające skutek w postaci
unieważnienia postępowania w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdyż prowadzone przez
Zam
awiającego postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą,
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Izba nie dopatrzyła się również w działaniach Zamawiającego naruszenia art. 87 ust.
2 pkt
3 Pzp zgodnie, z którym Zamawiający poprawia w ofercie: inne omyłki polegające na
niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego
oferta
została poprawiona.
Izba uznała za wiarygodne wyjaśnienia Zamawiającego, który twierdził, że: „Badając
ofertę Odwołującego Zamawiający zauważył, że suma zaoferowanych cen jednostkowych za
pierwszy, drugi i trzeci rok trwania umowy nie jest równa zaoferowanej w kolumnie 5 cenie
jednostkowej za cały okres trwania umowy wynoszący 3 lata. Zamawiający potraktował to
jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty z SIWZ, o której mowa w art. 87 ust. 2
pkt 3 PZP i pismem z 12 czerwca 2018 r. dokonał zmiany cen jednostkowych za każdy rok
trwania umowy wpisując w tych kolumnach 1/3 ceny jednostkowej za cały okres trwania
umowy”. Z powyższych wyjaśnień jasno wynika, że Zamawiający treść oferty Odwołującego,
zawartą w Formularzu cenowym w kolumnach 7, 8 i 9, odniósł do zamówienia
podstawowego w poszczególnych latach realizacji umowy. Dopiero z pisma z dnia 13
czerwca 2018 r., w którym Odwołujący zażądał uchylenia czynności poprawienia omyłki
pozyskał informację, że w ww. kolumnach wykonawca Comaprex podał ceny jednostkowe za
Rozszerzenia, a nie ceny jednostkowe za każdy rok trwania umowy. Biorąc pod uwagę
wzajemną niewiedzę Stron w zakresie różnicy w rozumieniu postanowień specyfikacji oraz
moment uzyskania przez Zamawiającego wskazówek w zakresie interpretacji oferty
Odwołującego w zakresie Formularza cenowego w kolumnach 7, 8 i 9 trudno czynić
Zamawiającemu zarzut naruszenia art. 89 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 87 ust. 1 Pzp.
Zamawiający pozostając w niezachwianym przekonaniu, że w ww. kolumnach wykonawca
Comparex
podał ceny za pierwszy, drugi i trzeci rok trwania umowy, odnoszące się do
zamówienia podstawowego nie mógł jednocześnie przypuszczać, że ceny te dotyczą innej
materii, tj. cen jednostkowych za Rozszerzenia w każdym roku trwania umowy. Wobec tego
Izba w t
ej sytuacji nie stwierdziła naruszenia przez Zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
oraz art. 87 ust. 1 Pzp.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzeczono jak w
sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo
zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy § 1
ust. 1 pkt 2, § 3, § 5 ust 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
…………………………..