WYROK
z dnia 6 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2018
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 22 czerwca 2018 r. przez Zarys International
Group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w
Zabrzu,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Regionalny Szpital
Specjalistyczny
im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu, przy udziale
wykonawcy
SKAMEX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z
siedzibą w Łodzi, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego Zarys International Group spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Zabrzu i zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę w wysokości 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego,
tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od Odwołującego Zarys International Group spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Zabrzu, na rzecz
Zamawiającego Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Władysława
Biegańskiego w Grudziądzu, kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy), stanowiącą koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017, poz.1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.
Przewodniczący: ……………………..…
UZASADNIENIE
Z
amawiający – Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr Władysława Biegańskiego w
Grudziądzu, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę odzieży medycznej jednorazowego użytku (znak
postępowania Z/4/PN/18). Postępowanie jest podzielone na 5 zadań. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 1 lutego
2018 r. pod numerem 201S/S 022-047191.
W dniu 22 czerwca 2018 r. wykonawca Zarys International Group
spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Zabrzu, wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwo
ławczej odwołanie od czynności Zamawiającego, polegającej na
niezgodnym z przepisami ustawy Pzp odrzuceniu, w zakresie zadania numer 5, oferty
Odwołującego. Odwołujący zarzucił w związku z powyższym naruszenie przez
Zamawiającego art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy P.z.p oraz art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p. w związku z
art. 2 pkt 5 ustawy P.z.p. przez co został naruszony interes prawny Odwołującego, gdyż w/w
nieuprawnione działanie Zamawiającego, pozbawiło Wykonawcę możliwości uzyskania
przedmiotowego zamówienia publicznego, w którym oferta Wykonawcy była
najkorzystniejsza i została ważnie złożona, a Wykonawca nie podlega wykluczeniu.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie niniejszego Odwołania w całości,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że Zamawiający pismem z dnia 11
czerwca 2018 r. poinform
ował go o odrzuceniu jego oferty w zakresie zadania 5
przedmiotowego postępowania na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp ze względu na
fakt,
iż zaoferowany w zadaniu 5 poz. 1 fartuch chirurgiczny w rozmiarze M nie spełnia
wymagań Zamawiającego. Zgodnie z uzasadnieniem wskazanym przez Zamawiającego: (...)
Rękaw na wysokości wstawki jest przeszyty techniką tradycyjnego podwójnego szycia -
przez wstawkę (...). W formularzu cenowym wyraźnie jest napisane, że rękawy na wysokości
wstawki zszyte techniką ultradźwiękową lub klejone, zapewniające pełną barierowość.
Zamawiający nie dopuścił fartucha, w którym wstawka jest przeszyta techniką tradycyjnego
podwójnego szycia...”
Zgodnie z treścią załącznika FORMULARZE CENOWE Zamawiający oczekiwał
zaoferowania w zakresie zadania 5 poz. 1 fartucha chirurgicznego wzmocnionego o
następujących parametrach wstawki: (…) wyposażony w nieprzemakalne wstawki z przodu i
na rękawach (rękawy na wysokości wstawki zszyte techniką ultradźwiękową lub klejone
zapewniające pełną barierowość) (…).
W odpowiedziach z dnia 6 marca
2018 r., pkt. 21 Zamawiający wyraził zgodę na
zaoferowanie fartucha chirurgicznego, w którym szwy fartucha wykonane są za pomocą
techniki tradycyjnego podwójnego szycia:
21. Dotyczy zadania 5 poz. I -
Czy Zamawiający zgodzi się na zaoferowanie fartucha
ze szwami wykonanymi techniką tradycyjnego podwójnego szycia i wstawkami
nieprzemakalnymi wklejonymi, zapewniającymi pełną barierowość?
Odp. Tak, przy zachowaniu pozostałych parametrów bez zmian.
Zamawiający w swojej odpowiedzi nie sprecyzował, iż dopuszcza szew wykonany
techniką tradycyjnego podwójnego szycia wszędzie, poza wstawką w rękawach, zatem
Wykonawca nie mógł się tego domyślić.
Szew zgodnie z podstawową definicją wg. słownika polskiego jest miejscem łączenia
kawałków tkaniny. Wynika z tego, że szwy znajdują się w każdym miejscu łączenia dwóch
krawędzi materiału w tym, także na rękawach. Zgodnie z tą definicją, wstawki znajdujące się
na całym obwodzie rękawa, na łączeniu materiału - na szwie, są przeszyte techniką
tradycyjnego podwójnego szycia zgodnie z dopuszczeniem Zamawiającego, Wykonawca
zaofe
rował w zadaniu 5 poz. 1 fartuch w rozmiarze M ze wstawkami wklejonymi w rękawach
oraz na szwie/łączeniu przeszytymi nićmi z zastosowaniem tradycyjnego podwójnego szycia
- zgodnie z SI
WZ i dopuszczeniami Zamawiającego. Pozostałe parametry SIWZ (parametry,
do których Wykonawca nie zadał pytań wyjaśniających lub dopuszczających) zostały
spełnione przez Wykonawcę.
Zamawiający,
w
momencie
dopuszczenia
alternatywnego
rozwiązania
zaoferowanego przez Wykonawcę, nie może oczekiwać asortymentu zgodnego z
wymaganiami, które zastąpione zostały zaproponowaną alternatywą.
Odwołujący odnosząc się do podniesionej przez Zamawiającego kwestii braku
zapewnienia pełnej barierowości przez zaoferowany w zadaniu 5 poz. 1 fartuch
chirurgicznych wzmocniony w rozmiarze M
wyjaśnił, że fartuchy chirurgiczne wzmocnione,
zaoferowane przez Wykonawcę zapewniają pełną barierowość, ponieważ na łączeniu
wzmocnie
nia materiał złożony jest w formie zakładki oraz przeszyty, co pozwala na
zapewnienie wyższej barierowości materiału niż łączenie tylko klejone. Oferowane fartuchy
są tak skonstruowane, aby w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko utraty
barierowości oraz możliwości wystąpienia ryzyka przeniesienia czynników infekcyjnych z
personelu medycznego na pacjenta oraz zapewnić wysoką ochronę przed wystąpieniem
zakażeń ran operacyjnych.
Fartuch barierowy przeznaczony na blok operacyjny powinien zabezpieczać przed
przenikaniem i przesiąkaniem szkodliwych czynników chorobotwórczych. Ogólne zalecenia,
metody badań i wymogi dotyczące fartuchów chirurgicznych - w tym barierowość (rozumiana
jako m.in. odporność na przenikanie drobnoustrojów oraz cieczy) - opisane są w 3 częściach
normy PN EN 13795. Oceniając fartuch należy rozważyć m.in. odporność na przenikanie
mikroorganizmów na mokro (IB). Według normy całkowita nieprzemakalność fartucha
osiągnięta zostaje, gdy I0=6,O - wartość ta reprezentuje parametr zaklasyfikowany do
wysokich wymagań dla normy EN 13795. Fartuchy firmy Zarys International Group sp. z o.o.
sp. k. oferowane w postępowaniu spełniają wysokie wymagania normy PN EN 13795. zatem
są pełnobarierowe- zgodnie z wymaganiami znajdującymi się w SIWZ.
Zamawia
jący w odrzuceniu datowanym na 11.06.2018 r. nadmienił, że: (…)
Zadaniem fartuchów chirurgicznych jest chronić personel medyczny przed możliwością
zakażenia podczas operacji (…).
Odnosząc się do stwierdzenia Zamawiającego, podkreślamy, że fartuch chirurgiczny,
którego zadaniem jest ochrona personelu medycznego przed zakażeniami powinien być
zarejestrowany jako środek ochrony indywidualnej kategorii 3 wg Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z dnia 9 marca 2016r. w sprawie środków
ochr
ony indywidualnej. Takiego wymogu Zamawiający nie zawarł w SIWZ.
Definicja środków ochrony indywidualnej wg Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) brzmi:
(…) środki zaprojektowane i wyprodukowane do noszenia
lub trzymania przez osobę w celu ochrony przed jednym lub większą liczbą zagrożeń dla
zdrowia lub bezpieczeństwa tej osoby (…).
Ochrona personelu medycznego jest szczególnie ważna w przypadku leczenia
między innymi zakażeń wywołanych wirusami żółtaczki typu HBV i typu HCV oraz wirusami
nied
oboru odpornościowego (HIV). Wszędzie tam, gdzie na działanie czynników
biologicznych narażone jest ciało personelu medycznego powinna być stosowana odzież
ochronna. Pełni ona dwie podstawowe funkcje:
zapobiega przedostawaniu czynników infekcyjnych z ciała personelu medycznego do
skóry pacjenta (funkcja ta spełniona jest przez fartuchy chirurgiczne zarejestrowane
tylko jako wyrób medyczny wg Dyrektywy 93/42/EWG),
zapobiega
przenoszeniu czynników infekcyjnych z pacjenta na inne osoby, w tym
personel medyczny.
Odzież chroniąca przed czynnikami biologicznymi powinna spełniać wymagania
przedstawione w normie PN EN 14126 (norma odnosząca się do wymagań i metod badań
dla odzieży chroniącej przed czynnikami infekcyjnymi). Zgodnie z tą normą, materiał fartucha
chirurgicznego chroniącego przed czynnikami biologicznymi powinien stanowić barierę dla
całego ciała lub jego części, przed bezpośrednim kontaktem z czynnikami infekcyjnymi. Ze
względu na różnorodność mikroorganizmów, w normie nie zdefiniowano kryteriów oceny na
podstawie typu mikroorganizmu ani na podstawie grup ryzyka, a skupiono się na metodach
badań, w których oceniana jest odporność materiału w zależności od medium zawierającego
mikroorganizmy np. ciecz, aerozol lub cząstki stałe (pył). Stąd też materiał odzieży
chroniącej przed czynnikami infekcyjnymi powinien charakteryzować się barierowością w
stosunku do czynnika infekcyjnego. Barierowość fartuchów chirurgicznych zgodna z normą
PN EN 14126 oraz przeznaczenie fart
uchów chirurgicznych nie została sprecyzowane przez
Zamawiającego w S1WZ. dlatego Zamawiający nie może oczekiwać asortymentu
spełniającego powyższe wymagania.
Podsumowując, w momencie, gdy Zamawiający oczekiwałby zaoferowania fartuchów
chirurgicznych zgodnych z przeznaczeniem wymienionym w piśmie datowanym na
11.06.2018 r. oraz z definicją ŚOI, powinien w SIWZ powołać się na zgodność z
odpowiednimi normami, informujemy, że Zamawiający w treści SIWZ zaznaczył, iż oczekuje
asortymentu dopuszczonego do obrotu i do używania w Polsce zgodnie z ustawą o
wyrobach medycznych.
Zamaw
iający w piśmie datowanym na 11.06.2018 r. jako jeden z powodów
odrzucenia podał: „Otwory jakie powstają we wstawce w rękawie podczas przeszycia metodą
tradycyjnego szycia -
igłą, wykluczają zapewnienie pełnej barierowości wstawki".
Odnosząc się do powyższego argumentu Zamawiającego zaznaczamy, że fartuchy
chirurgiczne zaoferowane przez Wykonawcę, posiadają zakładkę na szwie w celu
wyeliminowania
takiego ryzyka. Dodatkowo Wykonawca wskazuje, iż żadne otwory nie
pojawiają się podczas użytkowania fartucha, mogą one jedynie wystąpić podczas użycia
bardzo wysokiej siły rozciągania materiału w okolicy szwu (przypadek abstrakcyjny).
Jednakże, w normie zharmonizowanej PN EN 13795 sprecyzowana została minimalna
wartość parametru wytrzymałości na rozciąganie (>20N) jaki powinien być spełniony przez
materiał fartucha chirurgicznego. Fartuchy chirurgiczne wzmocnione firmy Zarys International
Group sp. z o.o. s
p. k. posiadają wytrzymałość na rozciąganie 42N - powyżej tej wartości
może wystąpić delikatne uszkodzenie materiału, lecz jest to zgodne z wymaganiami
Zamawiającego zawartymi w SIWZ. Zamawiający wymagał jedynie spełnienia parametrów
normy PN EN 13795 na p
odwyższonym poziomie bez sprecyzowania wyników badań
osiągniętych dla poszczególnych parametrów w tym wytrzymałości mechanicznej materiału.
W związku z tym oferta Wykonawcy jest zgodna z treścią Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia.
Pismem z dnia 2
lipca 2018 r. Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której
poinformował, że nie uwzględnia zarzutów odwołania i wnosi o jego oddalenie w całości.
Zamawiający wskazał, że istotą sporu pomiędzy stronami jest to, czy udzielając odpowiedzi
na pytania wy
konawców dotyczących SIWZ, Zamawiający zmienił wymagania dotyczące
nieprzemakalnej wstawki w rękawach, tj. dopuścił, aby była ona zszyta w inny sposób niż
techniką ultradźwiękową lub klejoną zapewniającą pełną barierowością np. szwami
wykonanymi techniką tradycyjnego podwójnego szycia. W świetle treści zadawanych pytań i
udzielanych odpowiedzi należy stwierdzić, że w toku niniejszego postępowania technika
łączenia rękawa z nieprzemakalną wstawką, nie została zmieniona.
Po pierwsze, należy zauważyć, że 21 pytanie dotyczyło wprost możliwości
zaoferowania fartucha z wstawkami nieprzemakalnymi wklejonymi zapewniającymi pełną
barierowość. W pytaniu nie ma mowy, iż wstawki są dodatkowo przeszyte techniką
tradycyjnego podwójnego szycia. Natomiast co do sposobu łączenia pozostałych elementów
fartucha Zamawiający zgodził się na technikę zaproponowaną przez Odwołującego.
Odwołujący podnosi także, iż zaoferowane przez niego fartuchy spełniają normę PN
— EN 13795 co do pełnej barierowości. Należy podkreślić, iż gdyby Zamawiający chciał, aby
oferowany towar spełniał tylko parametry wg normy PN — EN 13795 to poprzestałby tylko na
wskazaniu, iż muszą być spełnione warunki wg tej normy. Tymczasem w formularzu
cenowym dla
zadania 5.1 Zamawiający wyraźnie wskazał, iż rękawy na wysokości wstawki
muszą być zszyte techniką ultradźwiękową lub klejone i dopiero wtedy dla Zamawiającego
spełnione jest kryterium pełnej barierowości.
W szczególności należy stwierdzić, że w żadnej z odpowiedzi udzielonych w dniu 6
marca 2018 r. Zamawiający nie wyraził jednoznacznej zgody na zaoferowanie fartucha
chirurgicznego wzmocnionego z
wstawką na wysokości rękawa zszytą inną techniką niż
ultradźwiękową lub klejoną. Tym samym rozumienie przez Odwołującego odpowiedzi jako
dopuszczających zszycie rękawa z wstawką nieprzemakalną techniką tradycyjnego
podwójnego szycia, stanowi dokonanie przez niego korzystnej dla siebie interpretacji, nie
mającej jednak uzasadnienia w literalnym brzmieniu tych odpowiedzi.
W przypadku wątpliwości Odwołujący winien był wystąpić do Zamawiającego z
pytaniami w tej kwestii, czego zaniechał. Takim sytuacjom ma przeciwdziałać możliwość
zadawania pytań Zamawiającemu przez wykonawców. Kwestia potrzeby zadawania pytań
Zamawiaj
ącemu winna być postrzegana przez pryzmat obowiązku wykonawcy należytego
wykonania zamówienia i co się z tym wiąże złożenia ważnej oferty. Po wyroku Sądu
Najwyższego z dnia z 5 czerwca 2014 r. w sprawie o sygnaturze IV CSK 626/2013, straciły
na ostrości prezentowane poglądy, iż wątpliwości wynikające z niejasnych postanowień
SIWZ,
niedających usunąć się w drodze wykładni dokonywanej przez wykonawcę powinny
obciążać zawsze stronę, która ten SIWZ zredagowała, czyli Zamawiającego. Sąd Najwyższy
w ww. wyroku w
sposób odmienny ocenił pogląd, że zadawanie pytań Zamawiającemu
należało uważać tylko za uprawnienie wykonawcy. SN wskazał na znaczenie art. 38 PZP w
kontekście przepisów Kodeksu cywilnego wyznaczających ogólne reguły wykonywania
zobowiązań. Zgodnie z omawianym wyrokiem SN, art. 38 Pzp w związku z art. 354 2 k.c. w
okoliczn
ościach konkretnego zamówienia publicznego daje nie tylko wykonawcy
uprawnienie, ale także nakłada na niego obowiązek zwrócenia się do Zamawiającego o
wyjaśnienie treści SIWZ. Sąd wskazał także, że od profesjonalisty w danej dziedzinie
uzasadnione jest wymaganie większej staranności niż. od innych uczestników rynku, a to
skutkuje potrzebą zwrócenia się do Zamawiającego o udzielenie potrzebnych interpretacji
postanowień SIWZ celem właściwego przygotowania oferty.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy Pzp, treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji
istotn
ych warunków zamówienia. W wyżej opisanych okolicznościach faktycznych, złożenie
przez Odwołującego oferty na fartuch chirurgiczny wzmocniony z wstawkami na wysokości
rękawa zszytymi techniką tradycyjnego podwójnego szycia nie może być ocenione inaczej,
niż jako złożenie oferty niezgodnej z SIWZ. W tym stanie rzeczy, nie ma znaczenia dla oceny
ww. sytuacji treść oferty złożonej przez innego wykonawcę biorącego udział w
przedmiotowym postępowaniu, skoro w postępowaniu tym brali też udział wykonawcy, którzy
za
stosowali się do literalnego brzmienia SIWZ oraz odpowiedzi Zamawiającego, co świadczy
o tym, że możliwe było ich prawidłowe zrozumienie.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87
ust. 2
pkt 3 ustawy Pzp. Biorąc zatem pod uwagę, jak istotne i nieodwracalne skutki pociąga
za sobą złożenie oferty niezgodnej z SIWZ, w interesie wykonawcy jest zadawanie pytań
dotyczących SIWZ i przygotowywanie oferty odpowiadającej jednoznacznym informacjom
pochodzącym od Zamawiającego. Natomiast opieranie się jedynie na niezgodnej z literalnym
brzmieniem interpretacji ww. informacji, niesie za sobą ryzyko złożenia oferty podlegającej
odrzuceniu. Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że w przypadku uznania
wymogów dotyczących sposobu łączenia wstawki z rękawem za nieuzasadnione,
wykonawcy przysługiwało prawo wniesienia odwołania na przedmiot zamówienia do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej. Zatem ewentualne kwestionowanie tego wymogu powinno mieć
miejsce na wcześniejszym etapie przedmiotowego postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania i ustalenia, należy stwierdzić, że oferta
Odwołującego jest niezgodna z SIWZ i podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp.
W dniu 27 czerwca 2018 r. wykonawca
SKAMEX spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedziba w Łodzi zgłosił przystąpienie po stronie
Zamawiającego do udziału w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym w charakterze
uczestnika postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
roz
prawy, a także złożone dowody ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania, o którym mowa w
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba
stwierdziła skuteczność zgłoszonego przez wykonawcę SKAMEX spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedziba w Łodzi (dalej:
Przystępujący) przystąpienia do udziału w przedmiotowym postępowaniu w charakterze
uczestnika postępowania, gdyż w ocenie składu orzekającego zostały wypełnione wszystkie
przesłanki, o których mowa w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że zgodnie z treścią SIWZ Przedmiotem zamówienia są dostawy
sukcesywne odzieży medycznej jednorazowego użytku której opis, rodzaj i szacunkowa ilość
zawarte są w formularzu cenowym stanowiącym załącznik do niniejszej SIWZ, w którym
Zamawiający określił standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech
przedmiotu zamówienia, tj. szczegółowy opis i rozmiar odzieży medycznej, rodzaj materiału,
zgodność z normą EN 13795-1-3 co określa minimalne wymagania Zamawiającego co do
przedmiotu zamówienia i daje gwarancję jakości.
Zaoferowany asortyment miał być dopuszczony do obrotu i do używania w Polsce
zgodnie z ustawą o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876), a ponadto musiał
spełniać normę PN EN 13795: 1-3: „Obłożenia chirurgiczne, fartuchy chirurgiczne i odzież
dla bloków operacyjnych, stosowane jako wyroby medyczne dla pacjentów, personelu
medycznego i wyposażenia” – Część 1: Ogólne wymagania dotyczące wytwarzania,
przetwarzania i wyrobów, Część 2: Metodyka badań, Część 3: Wymagania użytkowe i
poziomy ochrony.
Następnie Izba ustaliła, że szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla zadania nr 5
został zawarty w Załączniku do SIWZ „Formularz cenowy”, w spornym zakresie tj.
dotyczącym fartucha chirurgicznego wzmocnionego, w pkt 1. Opis ten był następujący: 1.
Fartuch chirurgiczny wzmocniony -
sterylny zapewniający wysoki komfort termiczny
pracy operatora, wykonany z miękkiej, przewiewnej włókniny bawełnopodobnej typu
Spunlace/Sontara (włóknina składająca się z masy celulozowej i poliestru), o właściwościach
hydrofobowych, gramatura min. 70g/m2, wyposażony w nieprzemakalne wstawki z przodu i
na rękawach (rękawy na wysokości wstawki zszyte techniką ultradźwiękową lub klejone
zapewniające pełną barierowość). Długość mankietu 6-8 cm. Fartuch złożony w sposób
zapewniający aseptyczną aplikację, wiązany na troki wewnętrzne oraz troki zewnętrzne z
kartonikiem, z tyłu zapięcie na rzep o długości min. 15 cm. Indywidualne oznakowanie
rozmiaru i rodzaju nadrukowane na fartuchu, pozwalające na identyfikację przed
rozłożeniem. Opakowanie wewnętrzne papier lub włóknina. Opakowanie zewnętrzne folia-
folia lub papier-
folia zawierające minimum dwie etykiety przylepne. Fartuch zawiera
dodatkowo dwie ściereczki do wytarcia rąk. Zgodny z aktualnie obowiązującą normą PN -EN
– wymagania wysokie. W rozmiarach S/M, L, XL, XXL w zależności od potrzeb
Zamawiającego.
PRÓBKI: rozmiar S/M 2 szt., rozmiar XXL 2 szt.
Pismem z dnia 6 marca 2018 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na pytania zadane
do treści SIWZ. W odpowiedzi na pytanie 21, które brzmiało Czy Zamawiający zgodzi się na
zaoferowanie fartucha ze szwami wy
konanymi techniką tradycyjnego podwójnego szycia i
wstawkami nieprzemakalnymi wklejonymi
zapewniającymi pełną barierowość?, Zamawiający
udzielił odpowiedzi o treści Tak, przy zachowaniu pozostałych parametrów bez zmian.
Pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o
odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp podając następujące
uzasadnienie: Zaoferowane fartuchy chirurgiczne w zakresie zadania 5 w poz. 1 w rozmiarze
M nie spełniają wymagań Zamawiającego. Rękaw na wysokości wstawki jest przeszyty
techniką tradycyjnego podwójnego szycia przez wstawkę. Do przetargu został dopuszczony
fartuch
ze szwami wykonanymi techniką tradycyjnego, podwójnego szycia i wstawkami
nieprzemakalnymi
wklejonymi, zapewniającymi pełną barierowość przy zachowaniu
pozostałych parametrów bez zmian. W formularzu cenowym wyraźnie jest napisane, że
rękawy na wysokości wstawki zszyte techniką ultradźwiękową lub klejone, zapewniające
pełną barierowość. Zamawiający nie dopuścił fartucha, w którym wstawka jest przeszyta
techniką tradycyjnego podwójnego szycia. Zadaniem fartuchów chirurgicznych jest chronić
personel
medyczny przed możliwością zakażenia podczas operacji. Otwory, jakie powstają
we wstawce w r
ękawie podczas przeszycia metodą tradycyjnego szycia – igłą, wykluczają
zapewnienie pełnej barierowości. Treść oferty nie odpowiada treści SIWZ w powyższym
zakresie.
Izba zważyła co następuje.
Odwołanie podlega oddaleniu z następujących powodów.
Spór zaistniały między Stronami dotyczy tego, czy Zamawiający udzielając pismem z
dnia 6 marca 2018 r. na pytanie 21 o treści: Czy Zamawiający zgodzi się na zaoferowanie
fartucha ze szwami wykonanymi techniką tradycyjnego podwójnego szycia i wstawkami
niep
rzemakalnymi wklejonymi zapewniającymi pełną barierowość? odpowiedzi o treści: Tak,
przy zachowaniu pozostałych parametrów bez zmian, zrezygnował tym samym z wymogu
wskazanego w treści opisu zamieszczonego w formularzy cenowym dla Zadania 5 w pkt 1,
dla fartucha chirurgicznego wzmocnionego w zakresie
rękawy na wysokości wstawki zszyte
techniką ultradźwiękową lub klejone zapewniające pełną barierowość.
W ocenie składu orzekającego na tak zadane pytanie udzielić należy odpowiedzi
przeczącej.
Przede wszystkim
, wskazać należy, że w zadanym pytaniu Odwołujący zawarł
jednocześnie zapewnienie, że fartuch, którego dotyczy pytanie, zapewnia pełną barierowość.
Jak wynika natomiast z przeprowadzonego podczas rozprawy dowodu z okazania, warunek
zapewnienia pełnej barierowości nie został spełniony. Okoliczność ta w ocenie Izby jest
wystarczająca dla uznania, że zaoferowany produkt nie spełnia wymagań Zamawiającego
opisanych w treści Formularza cenowego dla Zadania 5, pkt 1.
Ponadto, w
ocenie Izby, w treści pytania wskazano, że wstawki będą wklejone, a nie
przeszyte
. Jest okolicznością bezsporną, że w zaoferowanym fartuchu wszystkie warstwy w
tym również wstawki nieprzemakalne zostały przeszyte. Sam Odwołujący w treści odwołania
przyznał, że zaoferował w zadaniu 5 poz. 1 fartuch w rozmiarze M ze wstawkami wklejonymi
w rękawach oraz na szwie/łączeniu przeszytymi nićmi z zastosowaniem tradycyjnego
podwójnego szycia. Tym samym, w ocenie Izby nie można się zgodzić, że odpowiadając
twierdząco na zadane pytanie Zamawiający wyraził zgodę na zaoferowanie fartucha ze
wstawkami wklejonymi i przeszytymi, gdyż nie było o tym mowy w treści pytania.
Przeprowadzone podczas rozprawy okazanie
również potwierdziło powyższe, a dodatkowo
potwierdziło, że w wyniku takiego przeszycia miejsce na rękawach na wysokości wstawek
nie jest szczelne, a tym samym nie zapewnia pełnej barierowości, ze względu na powstałe w
wyniku przeszycia otwory
, również we wstawce.
Wreszcie
– nie sposób pominąć, że z odpowiedzi udzielonej przez Zamawiającego
nie można wywnioskować, że zaaprobował on w sposób bezrefleksyjny rozwiązanie będące
przedmiotem zapytania. Zamawiający godząc się na takie rozwiązanie podtrzymał
jednocześnie pozostałe wymagania. Analizując treść opisu fartucha zawartą w formularzu
cenowym dla Zadania 5, w pkt 1 nie budzi wątpliwości Izby, że Zamawiający szczególną
wagę przywiązał do techniki wykonania rękawów fartucha i przede wszystkim do tego, aby
zapewniały one pełną barierowość. Tym samym, nawet jeśli uznać, iż w wyniku odpowiedzi
na to pytanie,
Zamawiający zrezygnował z opisanych technik zszycia rękawa, to w ocenie
Izby
nie sposób wywnioskować, że Zamawiający jednocześnie zrezygnował z wymogu
pełnej barierowości.
Dodatkowo zwrócić uwagę Odwołującego należy, że wymóg pełnej barierowości jest
jasny i niebudzący wątpliwości. Tym samym nie można tego wymogu uzależniać od
jakichkolwiek przesłanek, czy warunków użytkowania fartucha. W tym zakresie nie zasługuje
prezentowana przez Odwołującego w treści odwołania i podczas rozprawy argumentacja, że
przy standardowym użytkowaniu fartucha pełna barierowość jest zapewniana (arg. z
odwołania: żadne otwory nie pojawiają się podczas użytkowania fartucha, mogą one jedynie
wystąpić podczas użycia bardzo wysokiej siły rozciągania materiału w okolicy szwu
(przypadek abstrakcyjny)).
Podobnie jak nie przekonuje Izby argument, że wstawki posiadają
zakładkę na szwie w celu wyeliminowania ryzyka powstawania otworów. Niezależnie od
powyższego Izba miała na uwadze przeprowadzony w czasie rozprawy dowód z okazania,
który wykazał w sposób niebudzący wątpliwości, że rękawy na wysokości wstawek takie
otwory po
siadają, a tym samym pełna barierowość nie jest zapewniona.
Odnosząc się natomiast do argumentacji Odwołującego dotyczącej spełniania
wymagań normy PN-EN 13795, Izba wskazuje, że okoliczność ta pozostaje bez znaczenia
dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy w sytuacji, gdy wymóg pełnej barierowości nie
został spełniony.
Reasumując stwierdzić należy, że decyzja Zamawiającego o odrzuceniu oferty
Odwołującego była prawidłowa, ponieważ treść złożonej przez niego oferty nie odpowiada
treści SIWZ.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i
10 ustawy Pzp
oraz przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja 2018 r.
poz. 972), stosown
ie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
……………………………….