Sygn. akt: KIO 1278/18
WYROK
z dnia 13 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz
Członkowie:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2018
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 czerwca 2018 r. przez Odwołującego –
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – P. N. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Transbud Kruszywa P. N. z siedzibą w Redzie, Wspólne
Przedsiębiorstwo PROMEX T. C, M. C. sp. j. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim,
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Skarb Państwa – 18 Wojskowy
Oddział Gospodarczy w Wejherowie, przy udziale Przystępującego po stronie
Zamawiającego – wykonawcy Z. N. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Ekol-
Kot Systemy Grzewcze Z. N.
z siedzibą w Gdańsku,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia 24 ust. 1 pkt 12 Pzp i nakazuje
Zamawiającemu w części III zamówienia:
1.1. u
nieważnienie wyboru oraz badania i oceny oferty Przystępującego;
1.2. wykluczen
ie Przystępującego z udziału w postępowaniu z uwagi na nie wykazanie
spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej
i
zawodowej w zakresie osób skierowanych do realizacji zamówienia;
ponowne badanie i ocenę pozostałych ofert.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania obciąża Przystępującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę w łącznej wysokości
zł (słownie: osiemnaście tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych 00/100),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego
z
tytułu wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów dojazdu na
posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2017.1579 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie:
……………………………………….
……………………………………….
Sygn. akt: KIO 1278/18
Uzasadnienie
Skarb Państwa – 18 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wejherowie
(dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2017.1579
j.t. ze zm.), zwanej dalej „Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego z
podziałem na części na świadczenie usług w zakresie eksploatacji zleconej systemów
cieplnych od źródła ciepła do grzejników oraz wężownic central wentylacyjnych, dostawy
ciepłej wody użytkowej od źródła ciepła do wymienników c.w.u. włącznie wraz z zakupem i
dostawą opału w niezbędnej ilości do kotłowni w obiektach administrowanych przez 18
Wojskowy Oddział Gospodarczy, zwane dalej „Postępowaniem”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z 26 kwietnia 2018 r., pod nr 2018/S 081-181729.
18 czerwca 2018 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w
Postępowaniu o wyborze, w części III zamówienia (Sekcja Obsługi Infrastruktury –
Gdynia
Grabówek), oferty wykonawcy Z. N. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Ekol-Kot Systemy Grzewcze Z. N. z siedzibą w Gdańsku (dalej: „Wykonawca ZN”).
28 czerwca br. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej „Izba” lub „KIO”)
wniesione zostało odwołanie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia – P. N. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Transbud Kruszywa
P. N.
z siedzibą w Redzie, Wspólne Przedsiębiorstwo PROMEX T. C., M. C. sp. j. z siedzibą
w Pruszczu G
dańskim (dalej „Odwołujący”), w którym zarzucono Zamawiającemu, że
wybierając ofertę Wykonawcy ZN naruszył:
art. 24 ust.1 pkt 16 Pzp przez brak uznania, że Wykonawca ZN w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego
w
błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w Postępowaniu lub który zataił te informacje, bądź nie jest w
stanie przedstawić wymaganych dokumentów;
art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp przez brak uznania, że Wykonawca ZN w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w Postępowaniu;
art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez nie wykluczenie Wykonawcy ZN, który nie wykazał
spełnienia warunków udziału w Postępowaniu;
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez nie odrzucenie oferty, której treść nie odpowiada
warunkom specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu w części
III Zamówienia:
unieważnienia wyboru oferty Wykonawcy ZN;
2. wykluczenia Wykonawcy ZN;
ponownego badania i ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Odwołujący podkreślił, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego wskazanych naruszeń
przepisów Pzp. Oferta Wykonawcy ZN została wybrana jako najkorzystniejsza i gdyby
Zamawiający działał prawidłowo przez jego wykluczenie, to Odwołujący uzyskałby
zamówienie, bowiem zostały złożone jedynie dwie oferty na to zadanie, a oferta
Odwołującego nie została odrzucona.
Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący podał, że szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia został zawarty w rozdziale 3 pkt 1.1) SIWZ, w którym Zamawiający wskazał
m.in., że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: nie podlegają
wykluczeniu z przyczyn określonych w art. 24 ust. 1 pkt 12-23 Pzp, a także wykonawcy,
którzy spełniają warunki udziału w Postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub
zawodowej. Warunek
zdolności technicznej i zawodowej w zakresie osób skierowanych
przez wyk
onawcę do realizacji zamówienia zostanie uznany za spełniony, jeśli wykonawca
wykaże,
że w zakresie Zadania III dysponuje co najmniej 5 osobami, z których:
1 osoba posiada aktualne uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku
dozoru i eksploatacji w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń, instalacji i sieci
należących do Grupy D2 pkt 1, 2 i 10, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
Gospodarki,
Pracy i P
olityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych
zasad stwierdzania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń,
instalacji i sieci (Dz.U.2003.89.828 ze zm.);
4 osoby posiadają aktualne uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku
eksploatacji w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń, instalacji i sieci należących
do Grupy E2 pkt 1,2 i 10, zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem.
Zamawiający wskazał dalej, że niespełnienie któregokolwiek z warunków skutkować
będzie wykluczeniem wykonawcy z Postępowania, a złożenie przez wykonawcę
nieprawdziwych informacji, mających wpływ na wynik prowadzonego Postępowania,
spowoduje wykluczenie wykonawcy z Postępowania.
Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego
wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodow
ych, uprawnień, doświadczenia
i
wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych
przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
zasobami (wzór – załącznik nr 5 do SIWZ). Wykaz musi potwierdzać spełnienie warunku,
o
którym mowa w rozdziale 6 pkt 1 ppkt 2) SIWZ.
W toku badania i oceny ofert Zamawiający stwierdził, że złożony przez Wykonawcę
ZN dokument JEDZ jest podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez A.N.,
która nie posiadała pisemnego pełnomocnictwa właściciela do reprezentowania wykonawcy
w
Postępowaniu. Zamawiający, pismem z dnia 23 maja 2018 r., wezwał Wykonawcę ZN,
na podstawie art. 23 ust. 3a Pzp, do z
łożenia wyżej wymienionego dokumentu.
Wykonawca ZN w tym samym dniu złożył pismo datowane na dzień 23 maja 2018 r.,
w którego treści upoważnił A.N. do reprezentowania go w Postępowaniu.
Pismem z dni
a 24 maja 2018 r. Zamawiający, na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp,
wezwał Wykonawcę ZN do złożenia aktualnych na dzień złożenia oświadczeń i dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp.
Wykonawca ZN złożył m.in. wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia
według wzoru określonego w Załączniku nr 5 do SIWZ. W przedmiotowym wykazie
wyszczególnionych zostało 4 pracowników Wykonawcy ZN.
Do wykazu osób dołączone zostały dokumenty potwierdzające posiadane przez te
osoby uprawn
ienia i specjalności.
Bezspornym powinno być, że Wykonawca ZN wskazując jedynie 4 osoby do realizacji
zamówienia, pomimo wymaganych 5, naruszył warunki udziału w Postępowaniu w zakresie
zdolności do jego wykonania. Zamawiający uznając, że złożony wykaz osób jest
niekompletny, na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wezwał Wykonawcę ZN do jego uzupełnienia.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wykonawca ZN złożył zmodyfikowany wykaz
osób skierowanych do realizacji zamówienia publicznego. Wykaz ten opatrzony został tą
s
amą datą, co poprzedni (25 maja 2018 r.) i nie zostały dołączone do niego żadne
wyjaśnienia. Do zmodyfikowanego wykazu dołączony został dowód posiadania uprawnień
przez właściciela – Z.N. do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na
stanowisku dozoru.
Zamawiający, pismem z dnia 18 czerwca 2018 r., poinformował Odwołującego
o
wyborze oferty Wykonawcy ZN w części III zamówienia, z czym Odwołujący się nie zgadza
z następujących przyczyn.
Wykonawca ZN nie udokumentował, że dysponuje co najmniej jedną osobą w
zakresie swojego potencjału kadrowego posiadającą aktualne uprawnienia do wykonywania
pracy na stanowisku dozoru i eksploatacji w zakresie dozoru
, obsługi i konserwacji urządzeń,
instalacji
i sieci należących do grupy D2 pkt 1,2 i 10. Wymagania SIWZ dotyczyły
dysponowania jedną osobą, która będzie posiadała opisane wyżej uprawnienia.
Z analizy złożonego przez Wykonawcę ZN zmodyfikowanego wykazu osób wynika,
że żadna z osób wyszczególnionych w tym wykazie nie dysponuje stosownymi
uprawnienia
mi (D i E), które odpowiadałyby wymaganiom SIWZ. W ocenie Odwołującego w
tym stanie faktycznym Wykonawcy ZN można zarzucić zamierzone działanie lub rażące
niedbalstwo polegające na wprowadzeniu Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że nie podlega wykluczeniu, a przynajmniej lekkomyślność lub niedbalstwo przy
przedstawianiu informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego, a mogących mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w tym postępowaniu.
Zamierzone działanie ma miejsce wtedy, kiedy wykonawca wie, że nie spełnia jednego z
warunków udziału w postępowaniu, a mimo to składa wprowadzające w błąd oświadczenie,
że ten warunek spełnia.
Wykonawca ZN wskazał wprawdzie, składając pierwszy niekompletny wykaz, w poz.
1 zestawienia,
osobę z pożądanymi uprawnieniami, tj. P.N., ale brakowało 1 osoby
z uprawnieniami na stanowisku eksploatacji. Na etapie modyfikacji wykazu, po uprzednim
wezwaniu ze strony Zamawiającego, pojawiło się dodatkowe nazwisko właściciela firmy,
ale
wyłącznie z uprawnieniami na stanowisku dozoru, nie wykazywane były natomiast
uprawnienia P.M., bowiem nawet przyjmując, że byłby spełniony warunek co do 1 osoby
posiadającej wymagane uprawnienia D i E, to i tak zabraknie czwartej osoby, która powinna
mieć uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku eksploatacji.
W przypadku uznania, że Zamawiający nie naruszył przepisów art. 24 ust. 1 pkt 16
lub 17 Pzp, Odwołujący stwierdził, że Wykonawca ZN nie wykazał spełnienia warunków
udziału w Postępowaniu i powinien zostać wykluczony. Zamawiający, który weryfikuje
zarówno zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, jak i zgodność oferowanych przez
niego usług, dostaw czy robót budowlanych z wymogami zawartymi w opisie przedmiotu
zamówienia i innych postanowieniach SIWZ, nie może przekraczać granic wyznaczonych
przez wymagania SIWZ i obowiązujące przepisy.
Odwołujący jako dodatkowy zarzut wskazał konieczność odrzucenia oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, w sytuacji, gdy nie ma wątpliwości co do niezgodności
treści oferty z SIWZ.
Pismem z 2 lipca 2018 r. Zamawiający oświadczył o uwzględnieniu odwołania w
całości oraz poinformował o unieważnieniu wyboru oferty Wykonawcy ZN, co miało miejsce
28 czerwca 2018 r.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający przytoczył wynikający z odwołania
stan
faktyczny i przyznał m.in., że dokonując oceny uzupełnionego na wezwanie z art. 26
ust. 3 Pzp wykazu osób złożonego przez Wykonawcę ZN nie zauważył, że z dokumentu tego
wynika, że żadna wykazana osoba nie posiada wymaganych uprawnień do wykonywania
pracy na stanowisku dozoru i eksploatacji w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń,
instalacji i sieci należących do Grupy D2 pkt 1, 2 i 10 (D i E). Nawet gdyby przyjąć, że ujęty w
poprzednim wykazie P.N. posiada wymagane uprawnienia D i E to nadal brakuje jednej
osoby z uprawnieniami do wykonywania pracy na stanowisku ek
sploatacji w zakresie obsługi
i
konserwacji urządzeń, instalacji i sieci należących do Grupy E2 pkt. 1, 2 i 10 (E).
Do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przystąpienie zgłosił
Wykonawca ZN, wnosząc o oddalenie odwołania. Izba, wobec spełniania przez zgłoszone
przystąpienie wymagań określonych w art. 185 ust. 2 Pzp, postanowiła o dopuszczeniu
Wykonawcy ZN (dalej również „Przystępujący”) do udziału w postępowaniu odwoławczym
w
charakterze przystępującego po stronie Zamawiającego.
W zgłoszonym przystąpieniu podał, w odniesieniu do warunku udziału
w
Postępowaniu, że go spełnia, gdyż posiada wymagane przez Zamawiającego osoby do
realizacji zamówienia.
Przystępujący wyjaśnił, że na wezwanie Zamawiającego z art. 26 ust. 1 Pzp,
przedstawił wykaz osób, jednakże odczytał warunek w taki sposób, że jedna osoba może
mieć zarówno uprawnienia dozoru i eksploatacji w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń,
instalacji i sieci nal
eżących do Grupy D2 pkt 1, 2 i 10 oraz eksploatacji w zakresie obsługi
i
konserwacji urządzeń, instalacji i sieci należących do Grupy E2 pkt 1, 2 i 10, dlatego też
wykazał P.N. posiadającego przedmiotowe uprawnienia. Wykonawca ZN podkreślił, że nie
dostrze
gł w SIWZ zastrzeżenia dotyczącego posiadania wyżej wskazanych uprawnień
eksploatacji i dozoru tylko przez jedną osobę.
Przystępujący podkreślił, że Zamawiający zadziałał prawidłowo wzywając go,
na podstawie art. 26 ust. 3
Pzp, do uzupełnienia dokumentu gdyż, stwierdził, że
Przystępujący nie wykazał 5 osób, każda posiadająca odpowiednie uprawnienia. W oparciu
o przywołany przepis istniała możliwość poprawienia i uzupełnienia wykazu osób.
Wykonawca ZN oświadczył, że nie było jego celem wyłudzenie zamówienie przez
wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do osób skierowanych do realizacji zamówienia,
gdyż na wezwanie do uzupełnienia Przystępujący udokumentował spełnienie wymaganych
warunków podmiotowych.
Sytuacja taka zaistniałaby wtedy, kiedy rzeczywiście Przystępujący nie spełniałby
warunków udziału w Postępowaniu, a skutkiem tego byłoby pozostawanie przez
Zamawiającego w błędnym przekonaniu, co do rzeczywistego stanu rzeczy, a Przystępujący
celowo chciałby wyłudzić zamówienie. Jednocześnie takie błędne przekonanie,
choćby potencjalnie, powinno mieć przełożenie na przebieg Postępowania. Wykonawca ZN
zaprzeczył, jakoby działał w warunkach umyślności, która miałaby na celu wprowadzenie
w
błąd Zamawiającego. W jego ocenie trudno jest mówić o świadomym i zawinionym
działaniu lub zamiarze uchybienia, czy stosunkowo poważnym niedbalstwie, ponieważ nie
miał zamiaru wprowadzenia Zamawiającego w błąd, a wskazanie czterech osób było
wynikiem błędnego odczytania warunku udziału w Postępowaniu.
W świetle powyższego nie zachodzą okoliczności wynikające z art. 24 ust. 1 pkt 16
i 17 Pzp.
W zakresie odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp Wykonawca ZN
stwierdził, że jego oferta odpowiada wymogom SIWZ, ponieważ zaoferował świadczenie
odpowia
dające wymaganiom Zamawiającego.
Pismem z 2 lipca 2018 r. Przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia
zarzutów odwołania w całości, w konsekwencji czego, zgodnie z art. 186 ust. 4 Pzp,
odwołanie podlegało rozpoznaniu.
Na rozprawie
Strony i Przystępujący podtrzymali streszczone powyżej stanowiska.
Wykonawca ZN powołał się dodatkowo na przepis art. 26 ust. 6 Pzp i brak obowiązku
przedstawienia dokumentów dotyczących jego uprawnień, jako że są one w posiadaniu
Zamawiającego w związku z innymi (z)realizowanymi na jego rzecz zamówieniami.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając zgromadzony materiał
dowodowy omówiony w dalszej części uzasadnienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego zawarte
w
przytoczonych powyżej pismach procesowych, a także wyrażone ustnie na
rozprawie i odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Skład
orzekający
stwierdził,
że
Odwołujący
jest
legitymowany,
zgodnie z przepisem art. 17
9 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania.
Na wstępie, w odniesieniu do argumentacji Zamawiającego o przedwczesności
sprzeciwu z uwagi na fakt unieważnienia wyboru oferty Przystępującego i towarzyszący mu
zamiar ponownego badania i oceny ofert w części III zamówienia Izba wskazuje, że fakt
wykonanie
części żądań związanych z uwzględnionymi zarzutami odwołania (tu –
unieważnienie, w dniu 28 czerwca 2018 r., wyboru oferty Wykonawcy ZN) przed wniesieniem
sprzeciwu (2 lipca 2018 r.) nie niweczy możliwości sprzeciwienia się wadliwej – w
przekonaniu wykonawcy przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego – ocenie zasadności zarzutów odwołania. W przeciwnym razie uprawnienie
do wniesienia sprzeciwu byłoby w takich sytuacjach de facto wyłączone, przy czym wniosku
takiego nie sposób wyprowadzić z regulującego tą materię przepisu art. 186 Pzp.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści SIWZ, wykazu osób złożonego przez
Przystępującego w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 1 Pzp, wezwania do uzupełnienia
wykazu osób z art. 26 ust. 3 Pzp, wykazu osób złożonego przez Przystępującego
w
odpowiedzi na wezwanie do jego uzupełnienia oraz zawiadomienia o wyborze oferty
Wykonawcy ZN.
Na podstawie ww. dokumentów ustalono, że stan faktyczny nie był
pr
zedmiotem sporu, a rozstrzygnięcia wymagała kwestia interpretacji treści warunku udziału
w Postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej wykonawców w zakresie
osób skierowanych do realizacji zamówienia.
W tej materii skład orzekający doszedł do przekonania, że wymogiem
Zamawiającego było dysponowanie przez wykonawcę pięcioma osobami, z których jedna
posiadać powinna aktualne uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku dozoru i
eksploatacji, a pozostałe cztery – wyłącznie na stanowisku eksploatacji. Innymi słowy, każda
z wymaganych osób winna legitymować się uprawnieniami do wykonywania pracy na
stanowisku eksploatacji, a jedna
– dodatkowo na stanowisku dozoru. Treść pierwszego ze
złożonych przez Przystępującego wykazów nie pozostawia, zdaniem Izby, wątpliwości, że
rozumiał omawiany warunek, wskazując w tym dokumencie – obok trzech osób z
uprawnieniami w zakresie eksploatacji
– również osobę P.N., która posiadała uprawnienia
zarówno
w
zakresie
eksploatacji,
jak i dozoru.
Mając na względzie bezsporną okoliczność, że wspomniany wykaz nie potwierdzał
spełniania warunku udziału w Postępowaniu przez wskazanie wyłącznie czterech, w miejsce
wymaganych
pięciu, osób (ergo w wykazie brakowało jednej osoby z uprawnieniami
w zakresie
eksploatacji), Przystępujący został wezwany do uzupełnienia wykazu.
Analiza
uzupełnionego dokumentu prowadzi do wniosku, że Wykonawca ZN w dalszym
ciągu nie wykazał spełniania warunku w zakresie osób skierowanych do realizacji
zamówienia. Wynika z niego bowiem, że Przystępujący dysponuje czterema osobami z
uprawnieniami w zakresie eksploatacji i
jedną osobą z uprawnieniami w zakresie dozoru.
Skład orzekający zwrócił uwagę, że choć liczba wymaganych osób się zgadza, to jednak nie
posiadają one łącznie wszystkich wymaganych uprawnień – w tym przypadku brakuje
bowiem osoby, która łączy posiadanie uprawnień w zakresie eksploatacji z posiadaniem
uprawnień w zakresie dozoru, czego Zamawiający expressis verbis oczekiwał.
Przedstawionej powyżej oceny nie zmienia przywoływany przez Wykonawcę ZN
argument, zgodnie z którym Zamawiający powinien był oceniać spełnianie przez
Przystępującego omawianego warunku przez pryzmat treści obu złożonych w Postępowaniu
wykazów osób. Nawet przy zsumowaniu osób i posiadanych przez nich uprawnień
Wykonawca ZN nie wykazał dysponowania czterema osobami z uprawnieniami w zakresie
eksploatacji i jedną osobą z uprawnieniami w zakresie eksploatacji i dozoru.
U
Przystępującego kwestia ta wygląda następująco: Wykonawca ZN dysponuje trzema
osobami z uprawnieniami w zakresie eksploatacji (Z.N., W.T. i F.T.
– poz. 2-4 obydwu
wykazów), jedną osobą z uprawnieniami w zakresie dozoru i eksploatacji (P.N. – poz. 1
pierwszego wykazu) i jedną osobą z uprawnieniami w zakresie dozoru (Przystępujący –
poz.
5 drugiego wykazu). W dalszym ciągu brakuje zatem jednych uprawnień
„eksploatacyjnych”, co do których Wykonawca ZN oświadczył na rozprawie, że je posiada, a
stosowne dowody (uprawnienia) znajdują się u Zamawiającego, wobec czego nie musiały
być przedstawione. Stanowi to clou problemu, ponieważ tylko we wskazanych przez
Przystępującego okolicznościach mogło dojść do wykazania spełniania przez niego warunku
udziału w Postępowaniu. W konsekwencji należało rozważyć argument Wykonawcy ZN, że
na podsta
wie przepisu art. 26 ust. 6 Pzp, zwolniony był z obowiązku wykazania tej
okoliczności.
W powyższej kwestii Izba prezentuje pogląd, że wspomniany przepis należy
odczytywać łącznie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w
sprawie r
odzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U.2016.1126). Przewiduje on obowiązek
wskazania
przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów mających potwierdzać spełnianie
warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Owo wskazanie
powinno, zdaniem
składu orzekającego, być na tyle konkretne, aby zamawiający mógł
zidentyfikować postępowanie o udzielenie zamówienia, w którym niezbędne dokumenty
zostały przez wykonawcę złożone. Przy czym, wskazanie takie powinno nastąpić w
momencie, w którym zaistniała konieczność odwołania się do dokumentów będących w
posiadaniu zamawiającego. Momentem takim nie jest postępowanie odwoławcze, w którym
Izba bada prawidłowość decyzji zamawiającego, która zapadła w oparciu o wiedzę
posiadaną w momencie podejmowania zaskarżonej odwołaniem czynności. Ad casum
Wykonawca ZN nie wskazywał w toku Postępowania na konieczność posiłkowania się
dokumentami z innego postępowania przy ocenie kwestii spełniania przez niego warunku
udziału, choć niewątpliwie mógł to uczynić składając uzupełniony wykaz, natomiast
odwoływanie się do tej konieczności w toku rozprawy ocenione zostało przez skład
orzekający jako nieskuteczne z przyczyn wskazanych powyżej.
Reasumując, zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12
Pzp potwierdził się, w wyniku czego odwołanie w tej części zostało uwzględnione ze
skutkiem w postaci nakazania Zamawiającemu dokonania czynności opisanych w pkt 1
sentencji orzeczenia.
Pozosta
łe zarzuty odwołania nie potwierdziły się z przyczyn następujących.
W zakresie rzekomego naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 24 ust. 1 pkt
16 i 17 Pzp Izba nie dopatrzyła się wprowadzenia Zamawiającego w błąd, co stanowi jedną
z
przesłanek aktualizujących obowiązek wykluczenia wykonawcy. Żaden ze złożonych
wykazów nie zawierał bowiem informacji nieprawdziwych, tj. niezgodnych z rzeczywistością.
Dokumenty te uniemożliwiały jedynie uznanie, że Przystępujący wykazał spełnianie warunku
udziału w Postępowaniu.
W kwestii zarzucanej ofercie Wykonawcy ZN niezgodności z SIWZ zarzut nie mógł
się ostać z tej przyczyny, że przywołany za jego podstawę przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
dotyczy wadliwości zobowiązania wynikającego z oferty wykonawcy, nie zaś jego sytuacji
podmiotowej.
Odwołujący nie dostarczył Izbie argumentów przemawiających za
stwierdzeniem, że oferowane przez Przystępującego świadczenie nie jest zgodne z
wymogami Zamawiającego skonkretyzowanymi w SIWZ.
W konsekwencji odwołanie w tej części należało oddalić, jak orzeczono w pkt 2
sentencji wyroku.
O kosztach postępowania (pkt 3 sentencji wyroku) rozstrzygnięto stosownie do jego
wyniku, na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 pkt 2 w zw.
z § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2018.972 j.t.).
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie:
……………………………………….
……………………………………….