KIO 1394/18
Sygn. akt: KIO 1394/18
WYROK
z dnia 27 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2018
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa K
rajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 lipca 2018 r. przez wykonawcę WAS
Wietmarscher Polska Sp. z o.o., ul. Nowa 2, 87-
162 Lubicz Górny
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowana Ratunkowego, ul. Poleska 89,
874 Białystok
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę WAS Wietmarscher Polska Sp. z o.o.,
ul. Nowa 2, 87-
162 Lubicz Górny, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę WAS
Wietmarscher Polska Sp. z o.o., ul. Nowa 2, 87-
162 Lubicz Górny, tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy WAS Wietmarscher Polska Sp. z o.o., ul. Nowa 2, 87-162
Lubicz Górny, na rzecz zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowana Ratunkowego, ul. Poleska 89,
874 Białystok, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy),
tytułem zwrotu kosztów poniesionych z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
KIO 1394/18
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: ……………………
KIO 1394/18
Sygn. akt KIO 1394/18
UZASADNIENIE
Zamawiający - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja
Pogotowana Ratunkowego, ul. Poleska 89, 15-
874 Białystok, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„dostawa 5
ambulansów medycznych szczegółowo wyspecyfikowanych w załączniku nr 1 do siwz”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 19 maja 2018 r., nr 2018/S 095-215070. Pismem z dnia 6 lipca
2018 r. zamawiający
zawiadomił o unieważnieniu postępowania, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”,
ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższa wartość, jaką zamawiający może
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i zamawiający nie ma możliwości zwiększenia
środków.
W dniu 16 lipca 2018
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę
WAS Wietmarscher Polska Sp. z o.o., ul. Nowa 2, 87-162
Lubicz Górny (dalej: „WAS” lub „odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty o
dwołującego jako
najkorzystniejszej na podstawie kryte
riów oceny ofert określonych w specyfikacji
istotnych wa
runków zamówienia (dalej: „siwz"), do którego doszło na skutek
zastosowania przez zamawiającego niezgodnego z siwz wzoru do wyliczenia punktacji
w zakresie parametru „długość przedziału medycznego powyżej 3,20 m"
i w konsekwencji ustalenia
nieprawidłowego rankingu ofert;
2) art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
poprzez unieważnienie postępowania bez zaistnienia
przesłanki, na którą zamawiający się powołał unieważniając postępowanie;
3) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców przejawiające się
w nieprawidłowej ocenie ofert i unieważnieniu postępowania mimo, że przy należytej
ocenie, oferta o
dwołującego przedstawiałaby najkorzystniejszy bilans ceny i innych
kryteriów, a ponadto jako jedyna mieści się w kwocie, jaką zamawiający zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
W szczególności odwołujący wskazał, że: „W Rozdziale XIV SIWZ „Opis kryteriów
wyboru oferty z podaniem ich wagi i opis sposobu oceny ofert" Zamawiający określił zasady
oceny ofert gdzie dla kryterium ceny przewidział wagę 60% (max. 60 pkt), za przedłużoną
KIO 1394/18
gwarancję na pojazd bazowy - 5% (max. 5 pkt), za przedłużoną gwarancję na zabudowę
medyczną - 5% (max. 5 pkt) oraz za parametry niewymagane wymienione w tabeli pn.
„Parametry techniczne oferowanych pojazdów" (str. 13 i 14 SIWZ) - 30%.
W szczególności w tabeli na str. 13 SIWZ w wierszu nr 1 w kolumnie „Parametry
niewymagane, dodatkowo punktowane" zamieścił parametr o nazwie "Długość przedziału
medycznego powyżej 3,20m". W kolumnie „Ocena" Zamawiający wskazał, że przy
zaoferowaniu ambulansu z przedziałem medycznym o minimalnej wymaganej długości tj.
3,20 m oferta otrzyma „0" pkt za ten parametr, największa wartość [za ambulans z
najdłuższym przedziałem medycznym] oferta otrzyma 3 pkt, natomiast długości pośrednie
będą punktowane proporcjonalnie. Jednocześnie w Załączniku nr 1 do SIWZ „Opis
przedmiotu zamówienia" w tabeli opisującej wymagane parametry dla pojazdu bazowego i
zabudowy medycznej w części I „Nadwozie" pkt 4 Zamawiający określił minimalną
dopuszczalną długość przedziału medycznego ambulansu na 3,20 m, a poniżej
wytłuszczonym drukiem zamieścił następującą uwagę: „parametr punktowany (nie
wymagany) -
długość przedziału medycznego powyżej 3,20m."
Powyższe potwierdza, że długość „powyżej" oznacza, że właściwym parametrem,
który powinien zostać zastosowany do oceny oferty jest długość przedziału medycznego
danej oferty pomniejszona o 3,2 m
, czyli o minimalną dopuszczoną wartość długości
przedziału medycznego. Należy zauważyć, że Zamawiający używając słowa „powyżej",
określił dodatkowe punkty w omawianym parametrze wyłącznie za dodatkową długość
przedziału medycznego, a nie za całkowitą długość przedziału medycznego.
W ocenie Odwołującego Zamawiający w toku badania i oceny ofert w celu obliczenia
ilości punktów za parametr długość przedziału medycznego powyżej 3,20m dla Oferty numer
2 (oferta Wykonawcy Z.
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie) i Oferty numer 3 (oferta
Wykonawcy MedFinance S.A. z siedzibą w Łodzi), które zadeklarowały długość przedziału
medycznego 3,25 m przyjął nieprawidłowy sposób obliczenia punktów stosując parametr
„długość przedziału medycznego'' i proporcję:
największa długość przedziału medycznego
maksymalna liczba punktów
długość przedziału medycznego oferty badanej liczba punktów oferty badanej
czyli:
3,35 m
3 pkt
3,25 m
liczba punktów oferty badanej
KIO 1394/18
stąd: liczba punktów oferty badanej = 2,91 pkt.
Stosując ściśle powyżej analizowane zapisy SIWZ należy w tym przypadku
zastosować następującą proporcję:
największa długość przedziału medycznego powyżej 3,20 m
maksymalna liczba punktów
długość przedziału medycznego powyżej 3,20 m oferty badanej
liczba punktów oferty badanej
czyli:
3,35-3,20 [m]
3 pkt
– 3,20 [m] liczba punktów oferty badanej
stąd:
0,15 m
3 pkt
0,05 m liczba punktów oferty badanej
stąd: liczba punktów oferty badanej = 1 pkt.
W konsekwencji oferta numer 2 (oferta Wykonawcy Z. sp. z o.o.) i oferta numer 3 (oferta
Wykonawcy MedFinance S.A.) za kryterium „długość przedziału medycznego powyżej 3,20"
powinny otrzymać po 1 punkcie, a więc o 1,91 punktu mniej w stosunku do podanej w
informacji o unieważnieniu postępowania ilości punktów, co w konsekwencji prowadzi do
zmiany kolejności w rankingu ofert.
Ponadto należy zauważyć, że Zamawiający nieprawidłowo wyliczył punktację za
cenę. Po podstawienia cen złożonych oferta do wzoru zamieszczonego w Rozdziale XIII
SIWZ (str. 12) oferta numer 2 (oferta Wykonawcy Z.
sp. z o.o.) winna (po zaokrągleniu)
uzyskać 54,91 pkt, a nie jak błędnie podaje Zamawiający w Informacji o unieważnieniu
postępowania z dnia 6 lipca 2018 r. 55,20 pkt, natomiast oferta numer 3 (oferta Wykonawcy
MedFinance S.A.) winna uzys
kać 55,36 pkt, a nie 56,40 pkt.
Po uwzględnieniu prawidłowej metody liczenia punktów punktacja ofert powinna być
następująca:
KIO 1394/18
Naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 4. Ustawy
Pismem z dnia 6 lipca 2018 roku Zamawiający poinformował wykonawców o
unieważnieniu postępowania z uwagi na zaistnienie przesłanki określonej w art. 93 ust. 1 pkt
4. Ustawy gdyż cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, jaką zamawiający
zamierza pr
zeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i jednocześnie Zamawiający nie
możliwości zwiększenia środków przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia.
Z pisma z dnia 28 czerwca 2018 roku (Informacja z otwarcia ofert) wynika, że
Zamawiający na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 1 937 850,00 zł. brutto.
Jednocześnie z tego samego pisma wynika, że jedynie cena oferty Odwołującego
wynosząca 1 868 485 zł. brutto jest mniejsza od kwoty, jaką Zamawiający przeznaczył na
sfinansowanie zamówienia i jaką podał bezpośrednio przed otwarciem ofert.
Po uwzględnieniu prawidłowej metody liczenia punktów oferta Odwołującego
uzyskuje pierwsze miejsce w rankingu ofert i staje się ofertą najkorzystniejszą, a zatem w
związku z tym, że cena oferty Odwołującego jest mniejsza od kwoty, którą Zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, Zamawiający nie ma podstaw do
zastosowania przesłanki z art. 93 ust. 1 pkt 4 Ustawy do unieważnienia postępowania.”
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
uwzględnienia odwołania w całości,
unieważnienia czynności polegającej na unieważnieniu postępowania,
unieważnienia czynności polegającej na badaniu i ocenie ofert,
dokonania powtórnego badania i oceny ofert z uwzględnieniem zastosowania
pop
rawnego wzoru na punktację parametru o nazwie „długość przedziału medycznego
powyżej 3,20 m",
Suma punktów
za parametry
Suma punktów
niewymagane
za wydłużoną
Łączna ilość
Oferta
Punkty za cenę
punktowane
gwarancję
punktów
Oferta nr 1
(WAS Wietmarscher
Polska sp. z o.o.)
Oferta nr 2
(Z. sp. z o.o.)
Oferta nr 3
(MedFinance S.A.)
KIO 1394/18
5) dokonania wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty o
dwołującego.
Ponadto odwołujący wniósł o zasądzenia od zamawiającego kosztów postępowania, w tym
wynagr
odzenia pełnomocnika odwołującego na podstawie przedstawionej faktury.
P
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił
wykonawca Z.
Sp. z o.o., ul. Tużycka 8, 03-683 Warszawa. Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy
Pzp
wykonawca
może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego
w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje,
i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje, zaś zgłoszenie
przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Z informacji przekazanych przez za
mawiającego
wynika, że kopia odwołania została wykonawcom przekazana drogą elektroniczną, listem
poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oraz zamieszczona na stronie internetowej
w dniu 17 lipca 2018 r.
Natomiast przystąpienie wykonawcy Z. Sp. z o.o. wpłynęło do Izby w
dniu 20 lipca 2018 r. jako wiadomość mailowa, do której załączono m.in. skan przystąpienia,
tj. w postaci elektronicznej nieopatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz w
dniu 23 lipca 2018 r. w postaci papierowej.
Biorąc pod uwagę, że zgłoszenie przystąpienia
zostało przekazane Prezesowi Izby w formie przewidzianej w ww. przepisie dopiero w dniu
23 lipca 2017 r., tj. z uchybieniem 3-
dniowego terminu, Izba stwierdziła, że przystąpienie
wykonawcy Z. Sp. z o.o.
do postępowania odwoławczego, zostało dokonane nieskutecznie.
W trakcie rozprawy strony podtrzymały swoje stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem
zamówienia jest
dostawa 5 ambulansów medycznych szczegółowo
wyspecyfikowanych w załączniku nr 1 do siwz.
W pkt XIV siwz zamawiający zawarł następujący opis kryteriów oceny ofert:
1) cena
– 60%,
przedłużona gwarancja na pojazdy bazowe – 5%,
przedłużona gwarancja na zabudowę medyczną – 5%,
parametry techniczne oferowanych pojazdów – 30%.
W ramach kryterium parametrów technicznych oferowanych pojazdów zamawiający
KIO 1394/18
przewidział następujący sposób przyznawania punktów:
Dodatkowe sygnały pneumatyczne (trąby) pkt IX. 11. Opis
Przedmiotu Zamówienia
TAK-3 pkt
NIE - 0 pkt
Dachowa sygnalizacja świetlna (przednia i tylna) umieszczona
w konsoli dachu zintegrowana z nadwoziem ambulansu
tworząc jedną bryłę. Sygnalizacja ta musi być wyposażona w
moduły typu LED kolom niebieskiego dla pojazdów
uprzywilejowanych.
pkt IX. 12. Opis Przedmiotu Zamówienia
T A K - 3 pkt.
NIE - 0 pkt.
Wszystkie kółka jezdne w transporterze skrętne o 360°, o
średnicy > 180 mm
pkt XV. 4. Opis Przedmiotu Zamówienia
TAK/NIE
150 mm - 0 pkt.
największa wartość - 3 pkt.
pozostałe: proporcjonalnie
SUMA
30 pkt
L.p.
Parametry niewymagane, dodatkowo punktowane
Długość przedziału medycznego powyżej 3,20m,
TAK/N1E
pkt 1.4. Opis Przedmiotu Zamówienia
3,20m - 0 pkt.
największa wartość - 3 pkt.
pozostałe: proporcjonalnie
Fabryczny system elektrycznego wspomagania
TAK-3 pkt.
domykania drzwi bocznych prawych i lewych pkt I. 7.i 1.8
Opis Przedmiotu Zamówienia
NIE - 0 pkt.
Czas rozpoczęcia naprawy zabudowy sanitarnej w
24 godz. >36 godz. - 3 pkt
przypadku zgłoszonej awarii
36godz. > 42 godz.- 2 pkt
42 godz. > 48 godz. - 1 pkt
Jeżeli czas rozpoczęcia
naprawy będzie mniejszy niż 24
godziny, wykonawca również
otrzyma 3 pkt
*podać w pełnych godzinach
Miejsce mocowania kamizelki KED, deski
TAK-3 pkt.
ortopedycznej dla dzieci w zewnętrznym schowku pkt 1.11.
Opis Przedmiotu Zamówienia
NIE - 0 pkt.
Kabina kierowcy wyposażona w kurtyny powietrzne w
TAK-3 pkt.
(tzw. poduszki nadokienne) dla kierowcy i pasażera pkt 1.12.
Opis Przedmiotu Zamówienia
NIE-0 pkt.
Czujniki parkowania przednie i tylne z sygnalizacją
TAK - 3 pkt.
wizualną i dźwiękową
pkt 1.16. Opis Przedmiotu Zamówienia
NIE - 0 pkt.
Automatyczna skrzynia biegów.
TAK - 3 pkt.
Pkt. III. 1. Opis Przedmiotu Zamówienia
NIE - 0 pkt
KIO 1394/18
Wszystkie obliczenia miały zostać dokonane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Łączna liczba punktów miała zostać obliczona jako suma punktów z każdego z czterech
głównych kryteriów.
Oferty w postępowaniu złożyli trzej wykonawcy:
odwołujący,
- Z. Sp. z o.o.
- BFF MEDFinance S.A.
Wy
konawcy ci zaoferowali w poszczególnych kryteriach:
Lp.
Kryteria
WAS
Zeszuta
BFF
Cena ofertowa brutto
1.868.485,55 zł
2.041.815,05 zł
1.988.991,90 zł
Przedłużona gwarancja na pojazd bazowy
48 m-cy
48 m-cy
48 m-cy
Przedłużona
gwarancja
na
zabudowę
medyczną
48 m-cy
48 m-cy
48 m-cy
Długość przedziału medycznego powyżej
3,20m
3,35 m
3,25 m
3,25 m
Fabryczny
system
elektrycznego
wspomagania domykania drzwi bocznych
prawych i lewych
nie
tak
nie
Czas
rozpoczęcia
naprawy
zabudowy
sanitarnej w przyp
adku zgłoszonej awarii
35 godz.
35 godz.
35 godz.
Miejsce mocowania kamizelki KED, deski
ortopedycznej dla dzieci w zewnętrznym
schowku
tak
tak
tak
Kabina kierowcy wyposażona w kurtyny
powietrzne (tzw. poduszki nadokienne) dla
kierowcy i pasażera
tak
tak
tak
Czujniki parkowania przednie i tylne z
sygnalizacją wizualną i dźwiękową
tak
tak
tak
Automatyczna skrzynia biegów
nie
tak
tak
Dodatkowe sygnały pneumatyczne (trąby)
tak
tak
tak
Dachowa sygnalizacja świetlna (przednia i
tylna)
umieszczona
w
konsoli
dachu
zintegrowana
z
nadwoziem
ambulansu
tworząc jedną bryłę. Sygnalizacja ta musi być
wyposażona w moduły typu LED koloru
niebieskiego dla pojazdów uprzywilejowanych.
tak
tak
nie
Wszystkie kółka jezdne w transporterze
skrętne o 360
o
o średnicy ≥ 180 mm
Tak, 200 mm
Tak, 200 mm
Tak, 200 mm
KIO 1394/18
Pismem z dnia 6 lipca 2018 r. zamawiający poinformował o unieważnieniu
postępowania, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, ponieważ cena
najkorzystniejszej oferty przewyższa wartość, jaką zamawiający może przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia i zamawiający nie ma możliwości zwiększenia środków. W piśmie
tym zamawiający zamieścił także informację o liczbie punktów przyznanych poszczególnym
ofertom:
Oferta WAS:
Kryterium parametry techniczne
WAS
Długość przedziału medycznego powyżej 3,20m
3 pkt
Fabryczny system elektrycznego wspomagania domykania drzwi bocznych prawych i
lewych
0 pkt
Czas rozpoczęcia naprawy zabudowy sanitarnej w przypadku zgłoszonej awarii
3 pkt
Miejsce mocowania kamizel
ki KED, deski ortopedycznej dla dzieci w zewnętrznym
schowku
3 pkt
Kabina kierowcy wyposażona w kurtyny powietrzne (tzw. poduszki nadokienne) dla
kierowcy i pasażera
3 pkt
Czujniki parkowania przednie i tylne z sygnalizacją wizualną i dźwiękową
3 pkt
Au
tomatyczna skrzynia biegów
0 pkt
Dodatkowe sygnały pneumatyczne (trąby)
3 pkt
Dachowa sygnalizacja świetlna (przednia i tylna) umieszczona w konsoli dachu
zintegrowana z nadwoziem ambulansu tworząc jedną bryłę. Sygnalizacja ta musi być
wyposażona w moduły typu LED koloru niebieskiego dla pojazdów uprzywilejowanych.
3 pkt
Wszystkie kółka jezdne w transporterze skrętne o 360
o
, o średnicy ≥ 180 mm
3 pkt
1) cena
– 60 pkt,
2) gwarancja na pojazdy bazowe
– 5 pkt,
gwarancja na zabudowę medyczną – 5 pkt,
4) parametry techniczne
– 24 pkt.
Łącznie: 94 pkt.
Oferta Z.:
Kryterium parametry techniczne
Zeszuta
Długość przedziału medycznego powyżej 3,20m
2,91 pkt
Fabryczny system elektrycznego wspomagania domykania drzwi bocznych prawych i
lewych
3 pkt
Czas rozpoczęcia naprawy zabudowy sanitarnej w przypadku zgłoszonej awarii
3 pkt
Miejsce mocowania kamizelki KED, deski ortopedycznej dla dzieci w zewnętrznym
schowku
3 pkt
Kabina kierowcy wyposażona w kurtyny powietrzne (tzw. poduszki nadokienne) dla 3 pkt
KIO 1394/18
kierowcy i pasażera
Czujniki parkowania przednie i tylne z sygnalizacją wizualną i dźwiękową
3 pkt
Automatyczna skrzynia biegów
3 pkt
Dodatkowe sygnały pneumatyczne (trąby)
3 pkt
Dachowa sygnalizacja świetlna (przednia i tylna) umieszczona w konsoli dachu
zintegro
wana z nadwoziem ambulansu tworząc jedną bryłę. Sygnalizacja ta musi być
wyposażona w moduły typu LED koloru niebieskiego dla pojazdów uprzywilejowanych.
3 pkt
Wszystkie kółka jezdne w transporterze skrętne o 360
o
, o średnicy ≥ 180 mm
3 pkt
1) cena
– 55,20 pkt,
2) gwarancja na pojazdy bazowe
– 5 pkt,
gwarancja na zabudowę medyczną – 5 pkt,
4) parametry techniczne
– 29,91 pkt.
Łącznie: 95,11 pkt.
Oferta BFF:
Kryterium parametry techniczne
BFF
Długość przedziału medycznego powyżej 3,20m
2,91 pkt
Fabryczny system elektrycznego wspomagania domykania drzwi bocznych prawych i
lewych
0 pkt
Czas rozpoczęcia naprawy zabudowy sanitarnej w przypadku zgłoszonej awarii
3 pkt
Miejsce mocowania kamizelki KED, deski ortopedycznej dla dzieci w zewnętrznym
schowku
3 pkt
Kabina kierowcy wyposażona w kurtyny powietrzne (tzw. poduszki nadokienne) dla
kierowcy i pasażera
3 pkt
Czujniki parkowania przednie i tylne z sygnalizacją wizualną i dźwiękową
3 pkt
Automatyczna skrzynia biegów
3 pkt
Dodatkowe sygnały pneumatyczne (trąby)
3 pkt
Dachowa sygnalizacja świetlna (przednia i tylna) umieszczona w konsoli dachu
zintegrowana z nadwoziem ambulansu tworząc jedną bryłę. Sygnalizacja ta musi być
wyposażona w moduły typu LED koloru niebieskiego dla pojazdów uprzywilejowanych.
0 pkt
Wszystkie kółka jezdne w transporterze skrętne o 360
o
, o średnicy ≥ 180 mm
3 pkt
1) cena
– 56,40 pkt,
2) gwarancja na pojazdy bazowe
– 5 pkt,
gwarancja na zabudowę medyczną – 5 pkt,
4) parametry techniczne
– 23,91 pkt.
Łącznie: 90,31 pkt.
KIO 1394/18
Z
przedstawionego zestawienia wynika, że najkorzystniejszą ofertą jest oferta
wykonawcy Z.
Sp. z o.o. z ceną 2.041.815,05 zł, podczas gdy zamawiający przeznaczył na
sfinansowanie zamówienia kwotę 1.937.850,00 zł, dlatego postępowanie zostało
unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego ora
z stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy,
zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Ponadto Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 179 ust. 1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionowaną czynność zamawiającego.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Z przepisu wynika, że podstawą dokonania oceny ofert są kryteria opisane przez
zamawiającego w siwz i nie jest dopuszczalne dokonywanie tej oceny w oparciu
o jakikolwiek inne regulacje wywodzące się czy to z siwz, czy z innych dokumentów.
Zamawiający określa kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały,
umożliwiający sprawdzenie informacji przedstawianych przez wykonawców (art. 91 ust. 2d
ustawy Pzp).
Kryteria należy rozumieć z uwzględnieniem wszystkich postanowień siwz je
opisujących, nie zaś tylko w świetle wybranych wyrywkowo ich fragmentów.
W niniej
szej sprawie istotą sporu jest sposób rozumienia podkryterium „długość
przedziału medycznego powyżej 3,20 m”. W celu przyznania punktów w ww. podkryterium
zamawiający brał pod uwagę całkowitą długość przedziału medycznego w zaoferowanych
ambulansach (tj. np.
3,35 m albo 3,25 m), natomiast zdaniem odwołującego - powinien był
brać pod uwagę jedynie różnicę pomiędzy oferowaną długością przedziału medycznego
a minimalną wymaganą długością 3,20 m (tj. np. 0,15 m albo 0,05 m). W ocenie Izby
zastosowany przez zamawiającego sposób przyznawania punktów był prawidłowy w świetle
treści siwz.
Oceniając opis ww. podkryterium przede wszystkim należy uwzględnić całość tego
opisu, nie zaś wyrywkowo skupiać się na słowie „powyżej”. Należy w związku z tym zwrócić
KIO 1394/18
uwagę, że poza ogólnym opisem ww. podkryterium, tj. „długość przedziału medycznego
powyżej 3,20 m”, zamawiający opisał też sposób przyznawania punktów w tym podkryterium.
I tak: zamawiający stwierdził, że za długość przedziału medycznego wynoszącą 3,20 m
przyzna ofercie 0 pkt, za największą długość – 3 pkt, zaś za pozostałe zaoferowane
długości, tj. większe od 3,20 m, ale mniejsze od zaoferowanej maksymalnej – punkty będzie
obliczał proporcjonalnie. Zamawiający nie wskazał wprost, jaki będzie dokładnie sposób
proporcjonalnego obliczania punktów.
Należy jednak w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że wskazując, za co będzie
przyznawane 0 pkt zamawiający odwołał się do całkowitej długości przedziału medycznego,
tj. do długości 3,20 m. Zamawiający nie wskazał zatem, że 0 pkt będzie przyznawał za
długość „0 mm ponad 3,20 m”, co wskazywałoby, że zamierza do obliczeń przyjmować
różnicę (nadwyżkę) pomiędzy wymaganą minimalną długością 3,20 m, a oferowanymi
długościami. Ponownie należy podkreślić, że zamawiający odwołał się przy wskazaniu, za co
będzie przyznawał 0 pkt, do całkowitej długości przedziału medycznego. Fakt ten jest istotny,
ponieważ odwołując się w tym miejscu do długości całkowitej, zamawiający wskazał, jakie
wartości będą uwzględniane konsekwentnie do obliczenia punktów za wartość maksymalną
i pozostałe wartości, dla których przewidziano liczenie proporcjonalne. Tym samym
zamawiający wskazał, że będą to wartości równe całkowitej długości oferowanych
przedziałów medycznych, nie zaś inne, w tym np. postulowane przez odwołującego wartości
odpowiadające jedynie nadwyżce oferowanej długości nad wymaganą minimalną długość
3,20 m.
Jak wskazano powyżej, dokonując wykładni siwz, w tym również w zakresie kryteriów
oceny ofert, należy brać pod uwagę wszystkie postanowienia siwz dotyczące danej kwestii,
nie zaś tylko wybrane słowa, czy fragmenty. Tym samym niezależnie od wątpliwości, jak
należy rozumieć w przedmiotowej sprawie użyte przez zamawiającego słowo „powyżej”
w opisie ww.
podkryterium, należy zwrócić uwagę na inne fragmenty tego opisu, które dają
wskazówkę interpretacyjną co do sposobu obliczania punktów. Fragmentem takim, jak już
wyżej stwierdzono, jest odwołanie się przez zamawiającego przy wskazaniu, za co będzie
przyzna
wać 0 pkt, do całkowitej długości przedziału medycznego, co przesądza, w ocenie
Izby, że jest to wartość, która konsekwentnie powinna być uwzględniana do obliczeń
punktów przyznawanych za największą oferowaną długość i za długości pośrednie.
Powyższego nie zmieniają przedstawione przez odwołującego podczas posiedzenia
opinie naukowców z Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
(matematyka i astronoma), które odnoszą się do matematycznego sposobu obliczania
punktów bez uwzględnienia treści wyżej wskazanego fragmentu opisu podkryterium, który
odwołuje się do całkowitej długości przedziału medycznego.
KIO 1394/18
W konsekwencji uznania, że sposób punktowania ofert przez zamawiającego
w podkryterium „długość przedziału medycznego” był prawidłowy, należy stwierdzić, że nie
ma podstaw do stwierdzenia, że ranking ofert powinien się zmienić i że za ofertę
najkorzystniejszą powinna zostać uznana oferta odwołującego. W ocenie Izby zamawiający
prawidłowo uznał, że najkorzystniejszą ofertą w przedmiotowym postępowaniu jest oferta
wykonawcy Z.
Sp. z o.o., której cena przekracza kwotę, którą zamawiający może
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Tym samym zasadne jest unieważnienie tego
postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego niewłaściwego przyznawania punktów
w kryterium ceny, należy podnieść, co przyznał też odwołujący na rozprawie, że ilość
przyznanych ofertom punktów w tym kryterium, nie miała wpływu na ich ocenę. Tym samym
zarzut ten, jako nie mający wpływu na wynik postępowania, podlega oddaleniu.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła, że zamawiający nie naruszył
art. 91 ust. 1, art. 93 ust. 1 pkt 4 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Wobec powyższego Izba
postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust. 7
i art. 191 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1 oraz § 5 ust. 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący …………………….