KIO 1408/18 POSTANOWIENIE dnia 30 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 07.11.2018

Sygn. akt: KIO 1408/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 lipca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   
 

Przewodniczący:      Magdalena Rams  

Protokolant:   

Adam Skowroński  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu 

z  udziałem  stron  w  dniu  30  lipca  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 lipca 2018 r. przez 

wykonawcę Mateusza Maćkowiaka prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład 

Instalacyjno-Budowlany M. M., 

Lwówek, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Wronki  reprezentowaną  przez  Burmistrza 

Miasta i Gminy, Wronki, 

przy udziale wykonawcy 

Konsorcjum: INFRAKOM Kościan Sp. z o.o. sp.k., z siedzibą w 

Kościanach  oraz    INFRAKOM  Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Kościanach,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

postanawia: 

umorzyć postępowania odwoławcze; 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  M.  M. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Instalacyjno-Budowlany M. M.

, Lwówek kwoty 10.000 zł 00 gr [słownie: dziesięć tysięcy 

złotych, zero groszy], uiszczonej tytułem wpisu od odwołania; 

Stosownie  do  art.  198  a  i  198  b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych [Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.], na niniejsze postanowienie 

– w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.   

Przewod

niczący:………………………………….. 


Sygn. akt KIO 1408/18 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Gmina  Wronki  (dalej  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Budowa drogi łączącej ul. 

Mickiewicza z obwodnica w ramach zadania pn. „Budowa drogi łączącej drogę powiatowa nr 

1695P z planowana obwodnica Wronek” w formule zaprojektuj I wybuduj”. 

W  dniu  16  lipca  2018  r. 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  M.  M. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Instalacyjno-

Budowlany M. M., 

Lwówek (dalej „Odwołujący”), który zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art 24 ust. 8 i 9 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 13 

Prawo zamówień publicznych (dalej: „PZP")  

poprzez  zaniechanie  dokonania 

prawidłowej  oceny  przeprowadzonej  przez 

Odwołującego  procedury  tzw.  samooczyszczenia  na  zasadach  określonych  w  PZP, 

względnie  przeprowadzenia  tej  procedury  w  sposób  niezgodny  z  zasadami 

określonymi w PZP, w szczególności poprzez zaniechanie szczegółowego zbadania 

przez  Zamawiającego  przesłanek  wykluczenia  oraz  podjętych  przez  Odwołującego 

środków  w  celu  wykazania  jego  rzetelności  oraz  podjętych  przez  niego  działań 

naprawczy

ch  i  zapobiegawczych,  które  są  odpowiednie  dla  zapobiegania  dalszemu 

nieprawidłowemu postępowaniu Odwołującego oraz zostały przez niego wyjaśnione w 

spos

ób wyczerpujący oraz wiarygodny; 

2)  art.  24  ust.  1  pkt  13  ustawy  PZP  -  poprzez  jego 

zastosowanie  w  okoliczności 

prawidłowego 

przeprowadzenia 

przez 

Odwołującego 

tzw. 

procedury 

samooczyszczenia,  a  co  za  tym  idzie  braku  podstaw  do  wykluczenia  go  z 

postępowania z uwagi na popełnione przestępstwo; 

3)  art. 92 ust. 1 i 1a PZP poprzez b

rak sformułowania przez Zamawiającego uzasadnienia 

faktycznego  oraz  wskazania  powodów,  dla  których  wyjaśnienia  i  dowody 

przedstawione przez Odwołującego, Zamawiający uznał za niewystarczające; 

art.  8  ust.  3  PZP  poprzez  ujawnienie przez  Zamawiającego  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  pomimo  tego,  że  Odwołujący  w  odpowiednim  terminie 

sk

utecznie zastrzegł tę tajemnicę; 

art.  7  ust.  1  PZP  poprzez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  ze  względu  na 

niedochowanie  procedur  wskazanych  w  PZP  związanych  z  możliwością  udziału  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wykonawców  podlegających 


wykluczeniu  po  przeprowadzeniu  skutecznej  procedury  samooczyszczenia,  co 

doprowadziło do bezpodstawnego wykluczenia Odwołującego z postępowania. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: (i) unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz 

cz

ynności odrzucenia jego oferty; (ii) uznania, że Odwołujący w prawidłowy sposób dokonał 

procedury samooczyszczenia, a co za tym idzie nie podlega on wykluczeniu na podstawie art. 

24 ust. 8 i 9 PZP; (iii) 

kontynuacji przedmiotowego postępowania przetargowego z udziałem 

wszystkich  wyk

onawców,  którzy  złożyli  oferty;  (iv)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  przez 

pełnomocnika oraz kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, a także kosztów dojazdu do 

KIO zgodnie z przedstawionym zestawieniem kosztów i załącznikami do niego. 

Izba us

taliła, że w przedmiotowej sprawie w terminie 3 dni od wezwania Zamawiającego, to 

jest  w  dniu  20  lipca  2018 

roku, do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

przystąpił  wykonawca  konsorcjum  firm  INFRAKOM  Kościan  Sp.  z  o.o.  sp.k.  ,  z  siedzibą  w 

Ko

ścianach oraz  INFRAKOM Sp. z o.o., z siedzibą w Kościanach (dalej „Przystępujący”).  

W  dniu  30  lipca  2018  r.,  na 

posiedzeniu  z  udziałem  stron,  Zamawiający  oświadczył,  że 

uwzględnia w całości zarzuty podniesione w odwołaniu i w związku z tym wnosi o umorzenie 

postępowania.  Na  wyznaczonym  terminie  posiedzenia  i  rozprawy  przed  Izbą  nie  stawił  się 

Przystępujący. Izba uznała, że niestawiennictwo na posiedzeniu przed Izbą Przystępującego, 

mimo  prawidłowego  zawiadomienia  o  terminie  posiedzenia,  należy  uznać  za  rezygnację  z 

uprawnień do reprezentowania swoich interesów, tożsamą z niezłożeniem sprzeciwu co do 

uwzględnienia  odwołania.  Należało  bowiem  uznać,  że  wyznaczona  do  rozpoznania  sprawy 

rozprawa 

i  poprzedzające  ją  posiedzenie  z  udziałem  stron  to  ta  faza  postępowania 

odwoławczego, w której następuje koncentracja czynności, wniosków i oświadczeń stron oraz 

uczestników  postępowania  zmierzająca  do  zakończenia  postępowania  toczącego  się  na 

skutek  wniesienia  odwołania.  Z  powyższego  wynika,  że  po  skierowaniu  odwołania  na 

posiedzenie 

z udziałem stron lub na rozprawę odwołanie, co do zasady, będzie rozpatrzone 

na tym posiedzeniu lub rozprawie i tam też rozpatrzone zostaną ewentualne zgłoszone wnioski 

i  oświadczenia  stron,  takie  jak  oświadczenie  co  do  uwzględnienia  odwołania  przez 

zamawiającego czy ewentualny sprzeciw co do uwzględnienia odwołania.    

Skoro  zatem  uwzględnienie  odwołania  przez  zamawiającego  może  nastąpić  najpóźniej  do 

ostatecznego 

rozstrzygnięcia 

przedmiocie 

wniesionego 

odwołania, 

co 

– 


w razie wyznaczenia posiedzenia lub rozprawy  mających na celu rozpatrzenie odwołania  – 

odbędzie się na tym posiedzeniu lub rozprawie, ewentualny sprzeciw w tym zakresie również 

można zgłosić w tym czasie. W warunkach prawidłowego powiadomienia Przystępującego do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego o terminie posiedzenia, na którym ma 

zostać  rozpatrzone  odwołanie,  uznać  należy  że  na  tym  posiedzeniu  Przystępujący  może 

zgłosić  ewentualny  sprzeciw  co do  uwzględnienia odwołania.  Niestawiennictwo  wykonawcy 

P

rzystępującego  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  mimo 

prawidłowego  zawiadomienia  o  terminie  posiedzenia,  należy  uznać  za  rezygnację 

z uprawnień do reprezentowania swoich interesów, tożsame z niezłożeniem sprzeciwu co do 

uwzględnienia odwołania.  

Zatem,  w 

związku  z  faktem,  że  wykonawca  Przystępujący  do  postępowania  po  stronie 

Zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu, postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 

ust. 3 ustawy P

rawo zamówień publicznych – należało umorzyć. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła 

okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem  rozprawy,  zatem 

koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez 

Odwołującego  na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  stosownie  do  §  5  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). Tym samym, nie mógł 

podlegać  uwzględnieniu  wniosek  Odwołującego  o  zasądzenie  kosztów  zastępstwa  na 

p

osiedzeniu przez pełnomocnika opatrzony fakturą VAT na kwotę 3 600 zł.  

Przewodniczący:……………………………...


Słowa kluczowe:
sprzeciw
Słowa kluczowe:
sprzeciw