KIO 1411/18 POSTANOWIENIE dnia 8 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 07.11.2018

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   Przewodniczący: Piotr Kozłowski  

Protokolant: Piotr 

Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego 8 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej 16 lipca 2018 r. 

przez 

wykonawcę: Thales Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie  

w  postępowaniu  o udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Projekt  i  zabudowa 

urządzeń sterowania 

ruchem 

sygnalizacji 

oraz 

urządzeń 

kolejowej 

sieci 

telekomunikacyjnej 

na  odcinku  Słonice-Szczecin  Dąbie  (LCS  Stargard)  (nr  postępowania 

9090/IRZR3/02577/03066/18/P) 

p

rowadzonym  przez  zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą 

w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy: 

Siemens  Mobility  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  – 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego Thales Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 18000 zł 00 gr 

(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 7 

dni  od 

dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  prowadzi 

na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 

z 2017  r.  poz.  1579  ze  zm.)  {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”}  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane 

pn. 

Projekt  i  zabudowa  urządzeń  sterowania  ruchem  i sygnalizacji  oraz  urządzeń 

kolejowej sieci  telekomunikacyjnej 

na  odcinku  Słonice-Szczecin  Dąbie  (LCS  Stargard) 

(nr 

postępowania 9090/IRZR3/02577/03066/18/P)Ogłoszenie o tym zamówieniu 6 czerwca 

2018 r. 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2018/S_106 pod 

poz.  242565. 

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

16 lipca 2018 r. Odw

ołujący Thales Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej 

również:  „Thales”}  wniósł  w  stosownej  formie  elektronicznej  do Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  odwołanie  (zachowując  wymóg  przekazania  jego  kopii  Zamawiającemu) 

od p

ostanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  {dalej  również:  „specyfikacja”, 

„SIWZ” lub „s.i.w.z.”} 

Od

wołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp: 

1.  Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust 1 

– przez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń  oraz  nieuwzględnienie  w  nim  wszelkich  wymagań 

oraz  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  polegające  na  tym, 

że Zamawiający  udzielając  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców  04.07.2017  r.  oraz 

10.07.2018 r. 

jednocześnie zaniechał uzupełnienia SIWZ o istotne informacje niezbędne 

dla przygotowania oferty, co skutkuje 

możliwością otrzymania nieporównywalnych ofert, 

a  tym  samym  naru

sza  zasadę  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

2.  Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 

– przez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń  oraz  nieuwzględnienie  w  nim  wszelkich  wymagań 

oraz  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  polegające  na  tym, 

że Zamawiający udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców 10.07.2018 doprowadził 

do  sytuacji,  w  której  SIWZ  zawiera  niejednoznaczne  postanowienia  w  zakresie 

obowiązków wykonawcy dotyczących dostawy i zabudowy urządzeń oświetlenia terenów 

kolejowych  i  elektrycznego 

ogrzewania  rozjazdów  (EOR),  co  skutkuje  możliwością 


otrzymania  nieporównywalnych  ofert,  a  tym  samym  narusza  zasadę  uczciwej 

konkurencji oraz 

równego traktowania wykonawców. 

3.  Art.  38  ust.  6 

–  przez  zaniechanie  wyznaczenia  dodatkowego  niezbędnego  czasu  na 

wpr

owadzenie zmian w ofertach, ze względu na dokonane w ostatnim momencie liczne 

zmiany  t

reści  SIWZ,  gdyż  choć  formalnie  Zamawiający  w  zakresie  opisanym 

szczegółowo  w  uzasadnieniu  dokonał  jedynie  odpowiedzi  na  pytania,  w  istocie  były  to 

zmiany precyzujące treść SIWZ, które wymagają udzielenia wykonawcom niezbędnego 

czasu na wprowadzenie tych zmian do treści ofert. 

4.  Art 43 ust. 1 i 2, art 9a ust. 1 w zw. z art 7 

– przez wyznaczenie na 20.07.2018 r. terminu 

składania  ofert  bez  uwzględnienia  złożoności  zamówienia  oraz  czasu  niezbędnego  do 

przygotowania  i  złożenia  ofert,  po  tym  jak  Zamawiający  udzielił  istotnych  informacji 

udostępnił dokumenty niezbędne do sporządzenia i złożenia ofert (które to informacje 

wedle oświadczenia Zamawiającego stanowią integralną  część SIWZ) dopiero  na kilka 

dni  przed  wyznaczonym  terminem  składania  ofert  (w  zakresie  szczegółowo  opisanym 

uzasadnieniu odwołania).  

5.  Art.  93  ust.  1  pkt  7  w  zw.  z  art  43  ust.  1  i  2  i    art.  9a  ust.  1 

–  w  przypadku,  gdy 

Zamawiający nie przedłuży terminu składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia 

zmian w ofertach i złożenie ofert nastąpi przed rozstrzygnięciem niniejszego odwołania, 

gdyż  naruszenie  to  będzie  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania  w  ten  sposób, 

że podmioty  mogące  zrealizować  niniejsze  zamówienie  na  skutek  zaniechań 

Zamawiającego  nie  będą  w  stanie  złożyć  rzetelnej  oferty,  co  spowoduje,  że  w  dniu 

składania  ofert  krąg  potencjalnych  wykonawców  będzie  inny  niż  gdyby  Zamawiający 

prowadził  postępowanie  zgodnie  z  przepisami  ustawy  pzp,  co  oznaczać  będzie, 

że postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą 

zawarcie niepodl

egającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Zmia

ny  treści  SIWZ  polegającej  na  uwzględnieniu  w  opisie  przedmiotu  zamówienia: 

a) 

dokumentacji  określającej  specyfikację  poszczególnych  elementów  systemów  SDIP 

i CASDIP;  b) 

informacji  dotyczących  stacji,  które  w  przyszłości  zostaną  objęte 

sterowaniem z LCS Sta

rgard na obszarze odcinka Krzyż-Słonice oraz opisu obowiązków 

wykonawców  w  zakresie  wymaganej  przez  Zamawiającego  „rezerwy  pod  przyszłą 

zabudowę  urządzeń  do  powiązania  oraz  sterowania  na  odcinku  Krzyż-Słonice”; 

c) jednoznacznego  wskazania  w  opisie  przedmi

otu  zamówienia  zakresu  obowiązków 

wykonawcy dotyczących dostawy i zabudowy urządzeń oświetlenia terenów kolejowych 

i  elektrycznego ogrzewania 

rozjazdów (EOR). 

Przedłużenia  terminu  składania  ofert  o  14  dni  liczonych  od  daty  dokonania  przez 


Zamawiającego modyfikacji SIWZ, o którą wnioskuje Odwołujący, ewentualnie  w razie 

nieuwzględnienia żądania uzupełnienia treści SIWZ – wydłużenia terminu składania ofert 

o 14 dni od dnia ogłoszenia wyroku w tej sprawie. 

3.  W 

przypadku  gdy  Zamawiający  nie  przedłuży  terminu  składania  ofert  do  czasu 

rozstrzygnięcia niniejszego postępowania odwoławczego – unieważnienia postępowania 

Ponadto  w  uzasadnieniu  podano  dodatkowe  okol

iczności  faktyczne  i  prawne,  które 

według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.  

7  sierpnia  201

8  r.  wpłynęło  do  Izby  pismo  Odwołującego,  w  którym  oświadczył, 

że wycofuje  powyższe  odwołanie  w  związku  z  opublikowaniem  przez  Zamawiającego 

sierpnia  2018  r.  odpowiedzi  na  pytania  dotyczące  treści  SIWZ,  które  uwzględniają 

podniesione zarzuty, i wnosi o zwrot 90% uiszczonego wpisu. 

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Skuteczne  skorzystanie  przez  którąkolwiek  ze  stron  postępowania  odwoławczego 

przysługującej  jej  tzw.  czynności  dyspozytywnej  (czyli  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

odwołania  przez  zamawiającego  lub  cofnięcia  odwołania  przez  odwołującego)  –  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozstrzygnięcia  zarzutów 

odwołania. 

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. 

Od

wołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie. 

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  187  ust.  8  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2 

ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 

8 zd. 2 ustawy pzp 

w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marc

a 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U. 

z 2018 r. poz. 972), nakazu

jąc zwrot 90% procent uiszczonego wpisu. 

Przewodniczący: 

………………………………