KIO 1552/18 WYROK dnia 17 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 13.11.2018

Sygn. akt: KIO 1552/18

WYROK

z dnia 17 sierpnia 2018 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Anna Wojciechowska

Członkowie: Paweł Trojan

Renata Tubisz

Protokolant:

Piotr Cegłowski

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 14 sierpnia 2018

r. odwołania

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 sierpnia 2018 r. przez

wykonawcę MS Spektrum S. Sp. j. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu

prowadzonym przez

zamawiającego Główny Urząd Miar z siedzibą w Warszawie

przy udziale wykonawcy Pro-Environment Polska Sp. z o.o

. z siedzibą w Warszawie

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka:

Oddala odwołanie.

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę MS Spektrum S. Sp. j. z siedzibą w

Warszawie i z

alicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7 500 zł. 00 gr (słownie:

siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę MS Spektrum

S. Sp. j. z

siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -

Prawo zamówień

publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, 2018) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od

dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ………………….…

Członkowie:

…………………….

…………………….


Sygn. akt KIO 1552/18

Uzasadnienie

Zamawiający – Główny Urząd Miar z siedzibą w Warszawie - prowadzi w trybie

przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego

przedmiotem jest nabycie spektrofotometru UV-VIS-NIR

do pomiarów widmowego

współczynnika odbicia (numer postępowania BDG-WZP.261.62.2018). Postępowanie

zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 5

lipca 2018 r. za numerem 584653-N-2018.

Szacunkowa wartość zamówienia, którego

przedmiotem jest dostawa, jest mniejsza od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -

Prawo zamówień

publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, 2018 z

późn. zm. zwanej dalej „ustawą pzp”).

W dniu 6 sierpnia

2018 r. odwołanie wniósł wykonawca MS Spektrum S. Sp. j. z

siedzibą w Warszawie – dalej Odwołujący.

Odwołujący wniósł odwołanie wobec: czynności wyboru przez Zamawiającego

najkorzystniejszej oferty tj. oferty Wykonawcy Pro-Environment Polska Sp. z o.o.;

zaniechania wykluczenia wykonawcy Pro-

Environment Polska Sp. z o.o. z udziału w

postępowaniu wobec podania nieprawdziwych, wprowadzających w błąd informacji

zawartych w ofercie i

oświadczeniu o spełnianiu przez oferowany spektrofotometr Lambda

950s wymogów specyfikacji istotnych warunków zamówienia; zaniechania wykluczenia

wykonawcy Pro-

Environment Polska Sp. z o.o. z udziału w postępowaniu wobec

niespełniania warunków udziału w postępowaniu, tj. niewykazania posiadania zdolności

technicznej do wykonania zamówienia; ewentualnie zaniechania zwrócenia się do

wykonawcy Pro-Environment Polska Sp. z o.o. oraz Saint-Gobain Innovative Materials

Po

lska sp. z o.o. o wyjaśnienia i potwierdzenie należytego wykonania dostawy przez

wykonawcę Pro- Environment Polska sp. z o.o.; zaniechania wezwania wykonawcy Pro-

Environment Polska sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowania rażąco niskiej

ceny w odniesieniu do przedmiotu zamówienia i treści złożonej oferty.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:

1. art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, art. 7 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17

ustawy pzp w zw. z art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (ZNKU) w sytuacji,

gdy wykonawca Pro-

Environment w formularzu oferty na stronie 2 (Załącznik nr 5 do SIWZ)

złożył oświadczenie o spełnianiu przez oferowany spektrofotometr wymogów SIWZ w

zakresie

wymogu wskazanego w Załączniku nr 1 do SIWZ: „Spektrofotometr musi posiadać

następujące właściwości: wykonywać pomiary widmowego współczynnika odbicia w różnych


geometriach pomiarowych, m.in. w geometrii 8°:d przy zastosowaniu wzorca odniesienia

oraz w dowolnych geometriach kątowych zwierciadlanych i niezwierciadlanych metodą

bezwzględną" i wprowadzenia w ten sposób Zamawiającego w błąd poprzez podanie

inf

ormacji nieprawdziwych, mimo iż na stronie producenta PerkinElmer ani nigdzie indziej nie

jest dostępna specyfikacja techniczna spektrofotometru Lambda 950s; która potwierdza

spełnianie przez tenże spektrofotometr wyposażony w przystawkę TAMS wymogów SIWZ,

brak jest jakichkolwiek dowo

dów, w tym publikacji naukowych i pomiarów wykonanych

metodą bezwzględną (bez użycia wzorca odniesienia) na spektrofotometrze Lambda 950s

wyposażonym w opcjonalną przystawkę TAMS potwierdzających spełnianie wymogów SÏWZ

i możliwość wykonywania pomiarów widmowego współczynnika odbicia w różnych

geometriach pomiarowych, m.in. w geometrii 8°:d w dowolnych geometriach kątowych

zw

ierciadlanych i niezwierciadlanych metodą bezwzględną; w Załączniku nr 1 do SIWZ

Zamawiający wskazał: „Spektrofotometr musi posiadać następujące właściwości; wykonywać

pomiary widmowego współczynnika odbicia w różnych geometriach pomiarowych, m.in.

w geome

trii 8°:d przy zastosowaniu wzorca odniesienia oraz w dowolnych geometriach

kątowych zwierciadlanych i niezwierciadlanych metodą bezwzględną" podczas gdy

oferowany przez Pro-

Environment Polska sp. z o.o. spektrofotometr, a dokładniej

akcesorium TAMS posiad

a kąt pomiarów geometrycznych 15-345 stopnia: co nie wypełnia

definicji dowolnej geometrii kątowej;

2. art. 26 ust. 4 ustawy pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy pzp, poprzez zaniechanie

wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie wykazania zdolności technicznej

lub zawodowej w celu potwierdzenia spełniania warunku, o którym mowa w SIWZ w

Rozdziale VI.1.2).c) i w Rozdziale VIII.1, podczas gdy na podstawie treści przedłożonych

dokumentów (wykazu zrealizowanych dostaw i protokołu zdawczo-odbiorczego) - podpisania

tego drugiego dokumentu przez niewymienionego z imienia i nazwiska, nieczytelnym

podpisem przedstawiciela Saint Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. -

Zamawiający

powinien powziąć wątpliwości co do spełniania przez Wykonawcę warunku zdolności

technicznej i

zawodowej, oraz tego czy nie przekazał Zamawiającemu informacji

nieprawdziwych w

zakresie potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu

dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, a tym samym czy nie podlega on

wy

kluczeniu z udziału w postępowaniu;

3. art. 25 ust. 1 ustawy pzp, art. 26 ust. 4 ustawy pzp

w zw. z § 2 ust. 6 Rozporządzenia

Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od

wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia poprzez niewystąpienie do Saint-

Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. w celu uzyskania informacji i potwierdzenia


spełniania warunku, o którym mowa w SIWZ w Rozdziale VI.1.2).c) i w Rozdziale VIII.1 -

w

sytuacji, gdy na podstawie treści przedłożonych dokumentów (wykazu zrealizowanych

dostaw i protokołu zdawczo-odbiorczego) - podpisania tego drugiego dokumentu przez

osobę niewymienioną z imienia i nazwiska, nieczytelnym podpisem - Zamawiający powinien

powziąć wątpliwości co do mocy dowodowej tego dokumentu i powinien zwrócić się do

Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. o udzielenie informacji czy dokument

podpisał jego uprawniony przedstawiciel, czy dostawa została wykonana należycie, bez

uwag, oraz potwierdzenia wartości dostawy.

4. art. 90 ust. 1 ustawy pzp, poprzez niewezwanie wykonawcy Pro-

Environment do złożenia

wyjaśnień i przedstawienia dowodów, że oferowana przez niego cena nie jest rażąco niska,

mając na uwadze zaoferowaną przez niego cenę zawierającą usługę 60 miesięcznej

gwarancji, podczas gdy standardowa

gwarancja producenta wynosi 12 miesięcy, a oferta

konkurencyjna oferująca 24 miesięczną gwarancję jest o 40 719,15 zł wyższa.

Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania

i

nakazanie Zamawiającemu:

jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została zawarta:

1) u

nieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;

2) wykluczenia

z udziału w postępowaniu wykonawcy Pro-Environment Polska sp. z o.o. na

skutek celowego wprowadzenia Zamawiającego w błąd i podania w złożonej ofercie

informacji nieprawdziwych o zgodności oferowanego spektrofotometru z wymogami SIWZ,

co miało istotny wpływ na decyzje podjęte przez Zamawiającego;

3) dokonania powt

órnego badania i oceny ofert z udziałem pozostałych wykonawców;

ewentualnie, w razie ni

euwzględnienia powyższych żądań:

4) unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;

5) dokonania ponownego badania i oceny ofert z

uwzględnieniem wskazanych w treści

odwołania zastrzeżeń Odwołującego co do rzetelności informacji odnoszących się do

dokumentów potwierdzających spełnienie przez Pro-Environment Polska sp. z o.o. warunku

udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej oraz zastrzeżeń

dotyczących zaoferowania rażąco niskiej ceny, a w rezultacie wezwania wykonawcy Pro-

Environment Polska sp. z o.o. w trybie art. 26 ust. 4 ustawy pzp

, do stosownych wyjaśnień

w

zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do zdolności

technicznej i zawodowej;


6) nakazania wykonawcy Pro-

Environment Polska sp. z o.o. w trybie § 2 pkt. 6

Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zwrócenia się do

Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. o potwierdzenie wykonania dostawy,

wartości tej dostawy, oraz jej należytego wykonania;

7) wezwania wykonawcy Pro-Environment Polska sp. z o.o. w trybie art. 90 ust. 1 do

złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu

wskazującego, iż oferowana cena nie jest rażąco niska;

8) wykluczenia wykonawcy Pro-Environment Polska sp. z o.o. w razie niewykazania

spełniania warunków udziału w postępowaniu;

9) odrzucenia oferty wykonawcy Pro-

Environment Polska sp. z o.o. w razie niewykazania, iż

oferowana cena nie jest rażąco niska.

jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego została zawarta na podstawie art. 192

ust. 3 pkt 2

ustawy pzp, wniósł o unieważnienie umowy i nałożenie kary finansowej.

Ponadto wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów

postępowania odwoławczego, w tym kosztów wpisu uiszczonego za odwołanie, a także

kosztów dojazdu na rozprawę i kosztu wynagrodzenia pełnomocnika.

Odwołujący wniósł również o dopuszczenie w sprawie następujących dowodów:

Specyfikacji istotnych warunków zamówienia z załącznikami w wersji po zmianach (na

dzień 29 czerwca 2018 r. i 9 lipca 2018) - na okoliczność warunków udziału w postępowaniu;

2) o

dpowiedzi Zamawiającego na pytania wykonawców z dnia 6 lipca 2018 r. na okoliczność

zmiany specyfikacji i zmniejszenia wymogów co do wymiarów próbki do 200x180mm, co

umożliwiło złożenie oferty przez Pro-Environment Polska sp. z o.o.;

3) oferty Pro-Environment Polska sp. z o.o. -

na okoliczność jej treści;

4) w

ykazu dostaw i protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 29 czerwca 2018 r. przedłożonych

przez Pro-Environment Polska sp. z o.o. w trybie art. 26 ust. 2 ustawy pzp -

na okoliczność

podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego w imieniu Saint Gobain Innovative Materials sp.

z

o.o. przez bliżej nieokreśloną osobę, co uniemożliwia weryfikację tegoż dokumentu;

5) protoko

łu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - w posiadaniu

Z

amawiającego, na okoliczność jego treści;


6) wydruku ze stron

y PerkinElmer Inc USA wskazującego na brak w ofercie modelu

spektrofotometru

Lambda

950s

na okoliczność nieoferowania takiego typu

spektrofotometru; z tłumaczeniem na j. polski;

7) karty katalogowej produktu - przystawki TAMS -

z tłumaczeniem na j. polski; na

okoliczność parametrów kątowych pomiarów geometrycznych;

8) wydruku

ze strony PerkinElmer wskazującego na okres standardowej gwarancji

spektrofotometru Lambda 950 -

na okoliczność długości standardowej gwarancji producenta

na spektrofotometr; z tłumaczeniem na j. polski.

Odwołujący zaznaczył, że odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego

terminu, gdyż zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej opublikowane zostało 30

lipca 2018 r.

Uzasadniając zarzut 1 odwołania Odwołujący podniósł, że Wykonawca Pro-

Environment Polska sp. z o.o. w treści oferty s. 2 punkt 2 potwierdził spełnianie przez

oferowany spektrofotometr Lambda 950s z 150 mm i akcesorium TAMS wymogu SIWZ

wskazanego w treści załącznika nr 1 do SIWZ: „Spektrofotometr musi posiadać następujące

właściwości: wykonywać pomiary widmowego współczynnika odbicia w różnych geometriach

pomiarowych, m.in. w geometrii 8°:d przy zastosowaniu wzorca odniesienia oraz w

dowolnych

geometri

ach kątowych zwierciadlanych i niezwierciadlanych metodą

bezwzględną". Odwołujący się wskazał, że Producent urządzenia PerkinElmer Inc USA nie

udostępnia specyfikacji technicznej spektrofotometru Lambda 950s. Modelu takiego nie ma

w publicznie dostępnej ofercie, nie można zatem zweryfikować parametrów tego urządzenia i

spełniania przez nie wymogów SIWZ. Brak jest również jakichkolwiek materiałów,

dokumentów, badań potwierdzających, iż spektrofotometr Lambda 950s wyposażony w

akcesorium TAMS może dokonywać pomiarów metodą bezwzględną (bez użycia wzorca) w

dowolnych geometriach kątowych zwierciadlanych i nie zwierciadlanych. Wykonawca nie

mógł zatem złożyć oświadczenia o spełnianiu przez oferowane przez niego urządzenie

wymogów SIWZ z tej przyczyny, iż na spektrofotometrze Lambda 950s (o nieznanych

parametrach i specyfikacji) wyposażonego w akcesorium TAMS, takie pomiary wymagane

przez Zamawiającego nie były nigdy wykonywane. To Zamawiający będzie pierwszym

podmiotem, który takie pomiary na tym typie spektrofotometru będzie wykonywał i dopiero te

pomiary zweryfikować mogą prawdziwość oświadczenia Wykonawcy. Tymczasem

W

ykonawca, składając ofertę i oświadczenie o spełnianiu przez oferowany spektrofotometr

wymogów SIWZ musi mieć pewność, iż wymogi te są spełnione, co jest niemożliwe wobec

niedysponowania przez Wykonawcę wynikami pomiarów w zakresie żądanym przez


Zamawiającego. Oferując zatem urządzenie, co do którego Zamawiający nie dysponuje

dowodami potwierdzającymi spełnianie wymogów specyfikacji, stanowi czyn nieuczciwej

konkurencji, naruszający interesy Zamawiającego (który otrzymuje urządzenie

niesprawdzone) i interesy pozostałych wykonawców wobec naruszenia zasad dobrych

obyczajów. Oferta i oświadczenie wykonawcy Pro-Environment Polska sp. z o.o. narusza

zatem zasad

ę zachowania uczciwej konkurencji, gdyż zawiera oświadczenia i informacje nie

mające potwierdzenia. Odwołujący powołał się na wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2017 r.,

sygn. akt: II GSK 2472/15 oraz z 22 lutego 2017 r. sygn. akt: II GSK 1732/15. Ryzyko

niespełniania przez Lambda 950s z akcesorium TAMS wymogów SIWZ zostało zatem

przeniesione na Zamawiającego, który będzie użytkownikiem spektrofotometru.

Odwołujący podkreślił, iż w przeciwieństwie do Pro-Enivronment Polska sp. z o.o.

i spektrofotometru Lambda 950

s, Zamawiający miał możliwość w przeszłości przetestować

taki jak oferowany przez MS Spektrum spektrofotometr - Cary 5000 -

i uzyskał jednoznaczne

potwierdzenie spełniania wszystkich zakładanych parametrów i wyników pomiarów.

W odniesieniu do spektrofotome

tru Lambda 950s z akcesorium TAMS Zamawiający nie

widział urządzenia, nie żądał przeprowadzenia jego testów, bezkrytycznie przyjął do

wiadomości oświadczenie wykonawcy Pro-Environment o spełnianiu wymogów SIWZ. Takie

różnicowanie wymagań wobec wykonawców również narusza zasadę uczciwej konkurencji,

faworyzując wykonawcę Pro- Environment. Zamawiający nie może bowiem w żaden sposób

uprzywilejowywać czy okazywać niechęci jakiemukolwiek z wykonawców. Przestrzeganie

omawianej zasady polega na stosowaniu takiej s

amej miary do wszystkich wykonawców i na

jednakowym traktowaniu podmiotów znajdujących się w takiej samej lub zbliżonej sytuacji.

Zasada ta (równego traktowania wykonawców - przyp. MS Spektrum) wymaga

w

szczególności, by wszyscy oferenci mieli takie same szanse przy formułowaniu swych

ofert, z czego wynika zatem wymóg, by oferty wszystkich konkurentów podlegały tym samym

warunkom (wyroki z dnia 25 kwietnia 1996 r. Komisja/Belgia C-87/94, EU:C:1996:161, pkt.

54; z dnia 12 grudnia 2002 r. Universale-Bau i in. C-470/99, EU:C:2002:746, pkt.93; z dnia

12 marca 2015 r. eVigilo, C-538/13, EU:C:2015:166,pkt.33).

Odwołujący zaznaczył, że wobec niedysponowania przez Wykonawcę Pro-

Environment sp. z o.o. dowodami wykazującymi na możliwość wykonywania pomiarów

metodą bezwzględną pod dowolnymi kątami - Wykonawca ten wprowadził Zamawiającego

celowo w błąd co do spełniania przez Lambda 950s wymogów SIWZ, co narusza również

art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy pzp

, a ewentualnie również narusza art. 24 ust. 1 pkt. 16 ustawy

pzp oraz art. 7 ust. 1 ustawy pzp.


Ponadto podkreślił, że Wykonawca wprowadził Zamawiającego celowo w błąd

również w zakresie poświadczenia zgodności oferowanego spektrofotometru z SIWZ w

zakresie zdolności urządzenia Lambda 950s z akcesorium TAMS do prowadzenia pomiarów

w

dowolnych geometriach kątowych zwierciadlanych i niezwierciadlanych, podczas gdy z

karty katalogowej produktu - przystawki TAMS -

wynika, iż zdolność pomiarów w geometrii

kątowej wynosi 15-345 stopni. Nie jest to zatem dowolna geometria kątowa, jakiej wymagał

zamawiaj

ący w Załączniku nr 1 do SIWZ. O takich a nie innych parametrach przystawki

TAMS Wykonawca Pro-

Environment Polska sp. z o.o. musiał wiedzieć, jako że informacje te

są dostępne na stronie producenta PerkinElmer i jego innych dystrybutorów. Wykonawca

Pro-Environment Polska sp. z o.o. wobec wprowadzen

ia Zamawiającego w błąd dwukrotnie,

powinien w ocenie Odwołującego, podlegać wykluczeniu z udziału w postępowaniu na

podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 ustawy pzp,

jako że podane nieprawdziwe informacje dotyczą

przedmiotu zamówienia co ma istotny wpływ na ocenę zgodności oferty z treścią SIWZ. Rato

legis tych uregulowań jest bowiem eliminacja z postępowań takich wykonawców, których

działanie cechuje zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego, a także wykonawców, który

wprowadzają zamawiającego w błąd na skutek swojego lekkomyślnego lub niedbałego

zachowania.

Odnosząc się do zarzutu 2 odwołania Odwołujący wskazał, iż Wykonawca Pro-

Environment Polska sp. z o.o. na potwierdzenie spełniania warunków udziału w

postępowaniu, przedłożył Zamawiającemu, w trybie art. 26 ust. 2 ustawy pzp, dokument

zatytułowany „Protokół zdawczo-odbiorczy" z dnia 29 czerwca 2018 r. w celu wykazania, iż

wykonał na rzecz Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. dostawę

spektrofotometru Lambda 950s base instrument 150 mm pbs o wartości 327 180 zł brutto.

Dokument ten nie jest wystawiony przez Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o.,

a nadto został opatrzony nieczytelnym podpisem rzekomo w imieniu tej firmy przez osobę

niewymienioną z imienia i nazwiska oraz stanowiska, co uniemożliwia ocenę wiarygodności

tego dokumentu. Zamawiający jednakże bezpodstawnie zaniechał wezwania wykonawcy

Pro-

Environment do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust 4 celem weryfikacji prawdziwości

i rzetelności tego dokumentu. Powołał się na uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12

listopada 2015 r., sygn. akt: KIO/KU 59/15.

Mając na względzie, iż dokument protokołu

zdawczo-

odbiorczego dotyczy wykazania warunku udziału wykonawcy w postępowaniu,

wskazanego w SIWZ w Rozdziale VI.1.2).c) i w Rozdziale VIII.1 brak wykazania tego

warunku skutkowałby wykluczeniem wykonawcy Pro-Environment z udziału w postępowaniu

na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy pzp.


Odnośnie 3 zarzutu odwołania Odwołujący podkreślił, iż Zamawiający bezpodstawnie

zaniechał - wobec braków treści dokumentu protokołu zdawczo- odbiorczego z dnia 29

czerwca 2018 r. -

zwrócenia się bezpośrednio do Saint-Gobain Innovative Materials Polska

sp. z o.o. o potwierdzenie wykonania przez Pro-Enironment Polska sp. z o.o. dostawy

spektrometru, wyjaśnienie czy i kto podpisał nieczytelnie dokument protokołu zdawczo-

odbiorczego, czy była to osoba uprawniona, oraz w celu potwierdzenia wartości dostawy i jej

należytego wykonania. Brak wykazania warunku zdolności technicznej i zawodowej

skutkowałby wykluczeniem wykonawcy Pro-Environment z udziału w postępowaniu na

podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy pzp.

Zwrócenie się w takich okolicznościach do

podmiotu trzeciego (Saint- Gobain

) o niezbędne wyjaśnienia i dokumenty było obowiązkiem

Zamawiającego.

Przechodząc do zarzutu 4 odwołania zaznaczył, że Wykonawca Pro-Environment

złożył ofertę o wartości 40 719,15 zł niższej od oferty Odwołującego się. W kontekście

zaoferowanej przez tegoż Wykonawcę gwarancji 60 miesięcznej (w porównaniu do 24

miesięcznej gwarancji oferowanej przez Odwołującego się) - niższa o prawie 41 tysięcy zł

cena ofertowa powinna wzbudzić wątpliwości Zamawiającego, czy Wykonawca będzie w

stanie w zaoferowanej cenie

wykonać należycie zamówienie i należycie świadczyć

nieodpłatnie naprawy gwarancyjne w okresie 5 lat. Tak długi okres gwarancji nie jest

standardowo oferowany przez producenta PerkinElmer, gdyż wynosi on zaledwie 12

miesięcy. Oznacza to, iż koszt wykonania świadczeń gwarancyjnych Pro-Environment

powinien był uwzględnić na etapie przygotowania oferty. Zaoferowanie niższej o 40 tysięcy zł

ceny

i

jednoczesne

zaoferowanie

gwarancji

miesięcznej,

wskazuje

na

prawdop

odobieństwo zaoferowania przez Wykonawcę rażąco niskiej ceny i poddaje w

wątpliwość możliwość należytego wykonania umowy, w tym świadczeń gwarancyjnych w

zaoferowanej cenie. Z reguły istnieje bowiem możliwość dokupienia u producenta

dodatkowej gwarancji, jednakże jej koszt jest znaczny w stosunku do ceny samego

urządzenia (spektrofotometru) i droższy w odniesieniu do każdego kolejnego roku

użytkowania urządzenia. Poniesienie tego kosztu przez Wykonawcę powodowałoby w

typowych rynkowych warunkach stratę finansową na realizacji zamówienia. Zamawiający

po

winien był zatem wezwać Pro-Environment do przedłożenia wyjaśnień i zaoferowania

dowodów, dotyczących wyliczenia ceny, która jest podana w ofercie ryczałtowo, obejmuje

zarówno dostawę i instalację spektrofotometru, jaki i serwis gwarancyjny. Powołał się na

wyrok

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt: KIO 2347/17. Jeżeli

zatem Pro-

Environment zaoferował cenę ryczałtową za oferowane urządzenie i usługę

gwarancji (usługę bardzo istotną) o okresie o 3 lata dłuższym niż oferta konkurencyjna, za


cenę niższą o 40 tysięcy złotych, to niezbędne jest ustalenie, czy cała oferta jest

niedoszacowana, czy wykonawca prawidłowo obliczył wysokość oferty, czy też przedstawił

cenę rażąco niską, by zyskać nieuczciwie przewagę konkurencyjną. Powodowałoby to

ryzyko nienależytego wykonania umowy, w szczególności usługi gwarancyjnej. W takiej

sytuacji Zamawi

ający miał obowiązek zastosować art. 90 ust. 1 i przed wyborem

najkorz

ystniejszej oferty, zażądać od Wykonawcy wyjaśnień i dowodów na prawidłowość i

rz

etelność sporządzonej kalkulacji ceny. Zaoferowanie rażąco niskiej ceny stanowi czyn

nieuczciwej konkurencji (art. 3 ust. 1 ZNKU), a oferta taka podlega odrzuceniu (art. 89 ust. 1

pkt 4 ustawy pzp).

Zaniechanie zatem Zamawiającego wezwania wykonawcy Pro-

En

vironment do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy pzp, w sytuacji gdy

Zamawiający powinien był powziąć wątpliwości co do rzetelności kalkulacji ceny ofertowej,

ma doniosłe znaczenie dla wyniku postępowania.

W dniu 13 sierpnia

2018 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł

o

oddalenie odwołania w całości jako oczywiście bezzasadnego. W odpowiedzi jak również

w

trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska.

Odnosząc się do zarzutu 1 odwołania Zamawiający wskazał, że niekorzystne dla

Odwołującego miejsce w postępowaniu wynika z ilości punktów jaką otrzymał Odwołujący

i

jest pochodną ceny oraz okresu gwarancji, które Odwołujący zaoferował w formularzu

ofertowym za całość zamówienia. Wbrew zarzutom, Odwołujący nie został potraktowany

w

sposób odmienny niż drugi wykonawca biorący udział w postępowaniu. Zamawiający

zaznaczył, że obowiązujące przepisy nie przewidują konieczności wzywania wykonawców na

etapie oceny ofert do przedstawienia

wyników pomiarów na urządzeniach oferowanych

w

postępowaniu. Zdaniem Zamawiającego, takie wymagania w postępowaniu prowadziłyby

do uprzywilejowania wykonawcy, który już dane urządzenie posiada w stosunku do

wykonawcy, który dane urządzenie kupi lub wykona dopiero po podpisaniu umowy

z

Zamawiającym. Wszyscy wykonawcy uczestniczący w postępowaniu mieli równe szanse.

Zarówno wykonawcy, którzy dysponują danym urządzeniem, jak i wykonawcy, którzy jeszcze

takiego urządzenia nie mają w swoim posiadaniu, mogli złożyć oferty. Jeśli Odwołujący miał

zastrzeżenie co do treści SIWZ i warunków udziału w postępowaniu mógł skorzystać ze

środków ochrony prawnej po publikacji SIWZ na stronie internetowej Zamawiającego,

jednakże nie uczynił tego. SIWZ, opublikowany na stronie internetowej Zamawianego, w tym

warunki udziału w postępowaniu, sposób i zasady realizacji zamówienia, były dostępne i

takie same dla wszystkich wykonawców. Wykonawcy, składając oferty dobrowolnie,

przystępują i wyrażają zgodę na warunki stawiane i opisane przez Zamawiającego. W ocenie

Zamawiającego nie zostały naruszone zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania


Wykonawców, co powoduje, że powyższe zarzuty Odwołującego nie zasługują na

uwzględnienie.

Zamawiający podniósł, że zarzut Odwołującego jest oparty na domniemaniu

oferowanych produktów na podstawie portfolio produktów udostępnionych przez producenta.

Wspomniane portfolio nie musi zawierać wszystkich produktów faktycznie będących w

ofercie Wykonawcy/Producenta. Ponadto może zaistnieć sytuacja wytworzenia urządzenia

specjalnie pod przeprowadzane przez Zamawiającego postępowanie. Powoduje to, że

wiedza Odwołującego na temat urządzenia oferowanego przez drugiego wykonawcę na tym

etapie postępowania nie jest pełna, a przedstawiony przez niego zarzut nie stanowi

wystarczającej podstawy do uznania Odwołania. Argumentacja Zamawiającego została

podzielona przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 3 stycznia 2017 r. w sprawie

KIO 2345/16 KIO 2353/16.

Odnośnie zarzutu nie dysponowania dowodami, w tym publikacjami naukowymi

i

pomiarami wykonanymi metodą bezwzględną (bez użycia wzorca odniesienia) na

spektrofotometrze Lambda 950s wyposażonym w opcjonalną przystawkę TAMS, oraz

geometrii kątowej opcjonalnej przystawki TAMS w ocenie Zamawiającego powyższy zarzut

nie zasługuje na uwzględnienie. Przepisy prawne nie nakazują podawania do publicznej

wiadomości publikacji wyników badań, czy publikowania prac naukowych, na temat urządzeń

oferowanych przez producentów. Część informacji może stanowić „know-how" danego

producenta. Ponadto Zamawiający przyjął, że skoro wykonawca, przystępując do

p

ostępowania jako podmiot profesjonalny w obrocie gospodarczym, oświadczył, że jego

oferta spełnia wymagania opisane w SIWZ, to taki właśnie produkt oferuje Zamawiającemu,

a więc produkt w pełni zaspokajający potrzeby Zamawiającego opisane w SIWZ. W celu

zapewnienia uczciwej konkurencji Zamawiający nie żądał od wykonawców, starających się

uzyskać zamówienie, udokumentowania rozwiązań technicznych urządzeń, a przez to

wykazania w

jaki sposób urządzenie będzie wykonywać oczekiwane pomiary. To

przydatność urządzenia dla Zamawiającego jest ważna, nie zaś sposób jego budowy oraz

dostępność w Internecie informacji na temat jego działania. Formułując rygorystyczne

warunki dotyczące realizacji zamówienia i żądając w tym zakresie dokumentów,

Zamawiający powinien wykazać obiektywną konieczność postawienia tych wymogów i

żądania dokumentów w realiach konkretnego zamówienia ( wyroki KIO z 29.5.2013 r., KIO

1129/13). Istotne jest, aby wymóg przedłożenia dokumentów nie ograniczał w sposób

nieuzasadniony możliwości uczestniczenia w postępowaniu wykonawcom, którzy są w stanie

zrealizować zamówienie w sposób oczekiwany przez zamawiającego lub w sposób

sprzeczny z prawem nie preferował konkretnego wykonawcy (wyroki KIO z 23.3.2011 r., KIO


483/11, oraz z 23 sierpnia 2012 r., KIO 1677/12).

Zamawiający w trakcie badania ofert

powziął wiedzę na temat tego, jaki jest typ/model oraz producent oferowanego przez

wykonawców urządzenia, a w ofertach wykonawcy potwierdzili, że urządzenie spełnia

parametry techniczne wymagane przez Zamawiającego, co rozwiało wszelkie wątpliwości

Zamawiającego. Na tym etapie postępowania Zamawiający nie musiał występować z prośbą

o dodatkowe wyjaśnienia, gdyż zgodnie z treścią SIWZ oraz postanowieniami wzoru umowy,

stanowiącego załącznik do SIWZ, na etapie odbioru jakościowego urządzenia Zamawiający

planuje jego szczegółową weryfikację. Takie rozwiązanie pozwala wykonawcom zaoferować

i ewentualnie zaprojektować i zbudować na potrzeby Zamawiającego odpowiednie

rozwiązanie, zaś zabezpieczeniem interesów Zamawiającego są postanowienia umowy

dotyczące kar umownych.

W zakresie zarzutu 2 odwołania Zamawiający zaznaczył, że w sposób zgodny

z

obowiązującymi przepisami i z należytą starannością dokonał badania i oceny ofert

złożonych w postępowaniu, w tym także oferty Odwołującego. Zamawiający nie dokonał

opisu specjalnych warunków, w jakich będzie dokonywał na etapie badania ofert oceny, czy

oferowane przez wykonawców urządzenia spełniają wymagania Zamawiającego.

Odwołujący zarzuca Zamawiającemu, że protokół zdawczo-odbiorczy przedstawiony przez

wykonawcę Pro-Environment nie jest dowodem potwierdzającym spełnienie warunku

doświadczenia stawianego przez Zamawiającego w SIWZ. W ocenie Zamawiającego, co

znajduje potwierdzenie

przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 20 marca 2017 r. w

sprawie KIO 384/17, „dokumenty: wykaz robót oraz poświadczenie w postaci wystawionej

referencji to dokumenty, które należy czytać łącznie. Istotny jest fakt, iż oba dokumenty

zawierają dane, które łatwo można zweryfikować i ustalić, iż informacje w nich zawarte

powtarzają się". Porównanie treści wykazu dostaw i poświadczenia (tj. protokołu zdawczo-

odbiorczego), złożonych przez wykonawcę Pro-Environment, nie budziło żadnych

wątpliwości Zamawiającego, który w oparciu o te dokumenty prawidłowo dokonał oceny

złożonej oferty. Przygotowanie protokołu zdawczo - odbiorczego na papierze firmowym

wykonawcę ProEnvironment nie świadczy o tym, że jest to dokument podrobiony, czy

fałszywy. Także nieczytelny podpis na tym protokole nie przesądza, że dokument ten nie ma

wartości dowodowej dla potwierdzenia należytego wykonania dostawy wskazanej w wykazie.

Odwołujący błędnie uważa, że to z protokołu ma wynikać należyte wykonanie pracy,

podczas, gdy cel ten wypełnia wykaz dostaw, a dokument potwierdzający należyte

wykonanie dostawy wskazanej w wykazie jest jego uzupełnieniem.

Przechodząc do zarzutu 3 odwołania Zamawiający wskazał, że Odwołujący błędnie

argumentuje, że jeżeli występuje jakakolwiek subiektywne podejrzenie co do prawdziwości


dokumentów złożonych przez konkurenta w postepowaniu, Zamawiający ma prawny

obowiązek do podjęcia czynności zgodnie z powyższym przepisem. Zamawiający podkreślił,

że po pierwsze nie ciąży na nim taki obowiązek, gdyż przepis mówi o uprawnieniu, a po

drugie w przedmiotowej sytuacji załączony dokument nie budził wątpliwości Zamawiającego,

gdyż łącznie z wykazem dostaw potwierdzał jednoznacznie, że wykonawca, który złożył

najkorzystniejszą ofertę posiada wiedzę i doświadczenie umożliwiającą mu zrealizowanie

zamówienia.

W odniesieniu do zarzutu 4 odwołania Zamawiający zaznaczył, że w postępowaniu

przewidział wynagrodzenie ryczałtowe. Wykonawca Pro Environment Polska Sp. z o.o.

zaoferował dostawę spektrofotometru za cenę 659 280,00 zł, a Wykonawca MS Spektrum S.

Spółka jawna zaoferował dostawę spektrofotometru za cenę 699 999,15 zł, wartość

szacunkowa za

mówienia wynosi 570 000,00 zł (700 000,00 zł brutto). W ocenie

Zamawiającego, co znajduje potwierdzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia

10 stycznia

2017 r. w sprawie KIO 2418/16 KIO 2425/16, „skoro oferty wykonawców (...) nie

wykraczają poza ustaloną przez ustawodawcę granicę 30% w obu kryteriach, to

zamawiający nie miał obowiązku wzywania tych wykonawcy do wyjaśnienia ceny oferty w

zakresie czy jest ona rażąco niska. Ponadto Izba podziela stanowisko prezentowane w

orzecznictwie, że dyspozycja przepisu art. 90 ust. 1 ustawy pzp skierowana jest do

Zamawiającego i to Zamawiający jako gospodarz postępowania ma możliwość zastosowania

procedury opisanej tym przepisem.

W ocenie Zamawiającego nie nastąpiły okoliczności budzące wątpliwość w sposobie

obliczenia ceny najkorzystniejszej oferty, czy w jej wysokości. Zamawiający nie miał

obowiązku skorzystania z przepisu art. 90 ust. 1 ustawy pzp w przedmiotowej sytuacji. Nie

ma też żadnego przepisu, który nakazuje mu skorzystanie z tego przepisu, jeśli cena

najkorzystniejsza budzi subiektywne wątpliwości Odwołującego. Zarzut ten zdaniem

Zamawiającego nie zasługuje na uwzględnienie.

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, zachowując termin

ustawowy oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego

zgłosił przystąpienie wykonawca Pro-Environment Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

W

zgłoszeniu przystąpienia jak i na rozprawie przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne

swego stanowiska i

wniósł o odrzucenie zarzutów, ewentualnie o ich oddalenie i przyznanie

zwrotu uzasadnionych kosztów zgłoszenia. Przystępujący zwrócił uwagę na wadę formalną

zarzut

ów, gdyż zgodnie z art. 180 ustawy pzp, o ile w niniejszej sprawie faktycznie mogą one

dotyczyć wyboru najkorzystniejszej oferty, to jednak dokładnie w zakresie określenia, która

oferta jest najkorzystniejsza. Odwołujący skarży tymczasem przebieg postępowania, treść


oferty i zakres złożonych załączników, co wykracza poza zakres dopuszczalnego

zaskarżenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości

nieprzekraczającej 144.000 Euro. W ocenie Przystępującego z tej przyczyny zarzuty należy

odrzucić. Na wypadek nie odrzucenia zarzutów wskazał na ich niezasadność. Zaznaczył, że

złożył oświadczenia polegające na prawdzie i zgodnie z wymogami ustawy pzp, w

szczególności Odwołujący nie wykazał, aby którekolwiek z oświadczeń Wykonawcy było

nieprawdziwe lub obarczone inną wadą. Okoliczność nieposiadania przez Odwołującego

stosownej wiedzy w żaden sposób nie oznacza, że spektrofotometr Lambda 950S nie

spełnia wymogów SIWZ. Podkreślił, że pozostałe zarzuty dotyczą sfer uznaniowości

Zamawiającego, o czym świadczą zawarte w art 25 i 26 ustawy pzp sformułowania

„zamawiający może żądać", przy czym zgodnie z art. 26 wystarczające są oświadczenia

Wykonawcy. Skoro Zamawiający nie miał wątpliwości co do rzetelności złożonych

oświadczeń, nie musiał żądać innych dokumentów potwierdzających okoliczności, o których

mowa w art 25 ust. 1.

Odwołujący się nie wykazał, aby oświadczenia te były nieprawdziwe.

W szczególności protokół zdawczo - odbiorczy nie jest oświadczeniem woli potwierdzającym

zaciągnięcie zobowiązania, a jedynie pisemnym potwierdzeniem czynności faktycznych, stąd

identyfikacja parafy na tym protokole, wobec nie kwestionowania samego faktu przekazania

pomiędzy podmiotami jest bez znaczenia prawnego. Podkreślić należy, że Przystępujący

działał w dobrej wierze, a fakt i okoliczności przekazania, opisane w protokole zdawczo -

odbiorczym nigdy nie były kwestionowane przez Saint Gobain Innovative Materials Polska

sp. z o.o. Wskazał, że art. 90 ustawy pzp nie nakłada na Zamawiającego obowiązku żądania

wyjaśnień od każdego zwycięzcy przetargu, a legitymuje go do takiego badania wtedy, gdy

poweźmie w tym zakresie wątpliwości wobec kogokolwiek spośród oferentów. Zdaniem

Przystępującego odwołanie stanowi bezpodstawną ingerencję w sferę objętą dozwoloną

uznaniowością Zamawiającego i nie jest oparte o żadne dowody mogące potwierdzić

wadliwość oferty Wykonawcy lub wadliwość procedowania przez Zamawiającego.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej

kolejności ustalono, że odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz został

uiszczony od niego wpis.

Izba ustaliła, że nie zaistniały przesłanki określone w art. 189 ust. 2

ustawy pzp

, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania. Odnosząc się do wniosku

Przystępującego o odrzucenie odwołania wskazać należy, że zgodnie z bieżącym

orzecznictwem sądów okręgowych oraz Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na wybór

najkorzystniejszej oferty składane w postępowaniu poniżej progów unijnych może

obejmować zakresem zaskarżenia nie tylko czynność oceny oferty pod kątem zgodności z


kryteriami,

ale również inne czynności Zamawiającego podejmowane i zaniechanie w toku

czynności badania i oceny ofert, które doprowadziły do wyboru najkorzystniejszej oferty.

Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art.

179 ust. 1 ustawy pzp, tj. posiadanie

interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz

możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów

ustawy pzp.

Odwołujący jest podmiotem, którego oferta została sklasyfikowana na drugim

miejscu zgodnie z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty. W przypadku

uwzględnienia odwołania oferta Odwołującego może zostać uznana za ofertę

najkorzystniejszą. Odwołujący może ponieść szkodę przejawiającą się ostatecznie

w

nieuzyskaniu zamówienia.

Izba stwierdziła, że przystąpienie zgłoszone przez wykonawcę Pro-Environment Polska Sp.

z

o.o. z siedzibą w Warszawie spełniało wymogi formalne określone w art. 185 ust. 2 ustawy

pzp,

zaś Przystępujący wykazał interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść

Zamawiającego. Izba postanowiła dopuścić do postępowania odwoławczego wykonawcę

Pro-

Environment Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w charakterze uczestnika

postępowania po stronie Zamawiającego.

Izba dopuściła dowody z całości dokumentacji przedmiotowego postępowania, w tym

w

szczególności: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia

specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) wraz z załącznikami, pytania i

odpowiedzi do SIWZ oraz zmiany SIWZ,

ofertę Odwołującego, ofertę Przystępującego,

informację z otwarcia ofert, wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 2 ustawy pzp i

odpowiedź Przystępującego wraz z załącznikami, zawiadomienie o wyborze

najkorzystniejszej oferty z dnia 30 lipca 2018 r.,

odwołanie wraz z załącznikami, zgłoszenie

przystąpienia, odpowiedź na odwołanie wraz z załącznikami.

Izba dopuściła również dowody załączone do wniesionego odwołania, a także przedłożone

na rozprawie przez Przystępującego.

Na

podstawie tych dokumentów, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,

stanowiska i dowody złożone przez strony i uczestnika postępowania w trakcie

posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła:

Odwołanie podlegało oddaleniu.

Zarzut

1 odwołania - naruszenie art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, art. 7 ust. 1 i ust. 3

w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy pzp w zw. z art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej

konkurencji (ZNKU).


Izba uznała, że zarzut nie zasługuje na uwzględnienie.

W

zakresie podniesionego zarzutu Izba ustaliła następujący stan faktyczny:

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ: Spektrofotometr musi posiadać następujące

właściwości: wykonywać pomiary widmowego współczynnika odbicia w różnych geometriach

pomiarowych, m.in.

w geometrii 8°:d przy zastosowaniu wzorca odniesienia oraz w

dowolnych geometriach kątowych zwierciadlanych i niezwierciadlanych metodą

bezwzględną.

Ustalono, że zmianą treści SIWZ z dnia 9 lipca 2018 r. Zamawiający dopuścił urządzenie

mierzące próbki o rozmiarach do co najmniej 180 mm.

Zgodnie z pkt XV 3. SIWZ:

Każdy Wykonawca może złożyć ofertę wypełniając formularz

stanowiący załącznik nr 5 do SIWZ. Wszystkie strony wypełnionego formularza oferty oraz

załączników do niej muszą być podpisane lub parafowane przez Wykonawcę lub osobę

upoważnioną do występowania w imieniu Wykonawcy.

Ustalono również, że Zamawiający nie żądał złożenia dodatkowych dokumentów

potwierdzających, że oferowane dostawy spełniają jego wymagania, poza stosownym

oświadczeniem zawartym w załączniku nr 5 do SIWZ.

Przystępujący zaoferował urządzenie Lambda 950s ze 150 mm sferą i akcesorium TAMS

i

oświadczył w załączniku nr 5 do SIWZ, że urządzenie to wykonuje pomiary widmowego

współczynnika odbicia w różnych geometriach pomiarowych, m.in. w geometrii 8°:d przy

zastosowaniu wzorca odniesienia oraz w dowolnych geometr

iach kątowych zwierciadlanych

i niezwi

erciadlanych metodą bezwzględną.

Artykuł 18 ust. 1 zdanie 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26

lutego 2014 r.

w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE stanowi,

że: Instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie

wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty i proporcjonalny.

Artykuł 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowi: Czynem nieuczciwej

konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub

narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (ust. 1). Czynami nieuczciwej konkurencji

są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub

oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające

w

błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie

do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub

nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję


publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży

lawinowej oraz prowadzenie

lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym (ust.

W myśl art. 7 ustawy pzp

Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie

o

udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości (ust.

Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy

(ust. 3).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17:

Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:

wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził

zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia

warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej

„kryteriami selekcji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić

wymaganych dokumentów (pkt 16); wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub

niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć

istotny wp

ływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie

zamówienia (pkt 17).

W pierwszej kolejności podkreślić należy, że Odwołujący oparł zarzut na dwóch

przesłankach wykluczenia obejmujących przedstawienie informacji wprowadzających w błąd.

Odwołujący wskazał, że oświadczenie zawarte w załączniku nr 5 do SIWZ o spełnianiu przez

oferowane przez Przystępującego urządzenie określonych parametrów jest nieprawdziwe, a

tym samym wprowadziło Zamawiającego w błąd. Zaznaczenia wymaga, że tak

sfo

rmułowany zarzut nie mieści się w katalogu informacji opisanych w przesłance

wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy pzp. Istotnym zatem było ustalenie, czy

wykonawca Przystępujący w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje -

oświadczenie wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na

decyzje podejmowane przez Z

amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (art.

24 ust. 1 pkt 17 ustawy pzp)

. W toku postępowania odwoławczego Przystępujący złożył

szereg dowodów, które przeczą takiemu twierdzeniu. Mianowicie, oświadczenie producenta

aparatu Lambda 950s PerkinElmer wraz z

tłumaczeniem na język polski z dnia 10 sierpnia

2018 r.

o spełnianiu wymogów SIWZ, w tym podważanych przez Odwołującego parametrów:

możliwość pomiarów widmowego współczynnika odbicia w różnych geometriach

pomiarowych, m.in. w geometrii 8°:d w trybie względnym oraz w dowolnej geometrii:

zwierciadlanej i rozproszonej

metodą bezwzględną. Przystępujący złożył również opis


przedmiotu zamówienia z własnymi komentarzami, gdzie wskazał źródła potwierdzające

spełnianie poszczególnych parametrów przez spektrofotometr Lambda 950s.

Odwołujący powołując się na informacje zawarte w karcie katalogowej produktu

z

tłumaczeniem na język polski wskazał również, że akcesorium TAMS oferowane przez

Przystępującego posiada kąt pomiarów geometrycznych 15 - 345 stopni, a zatem nie jest to

dowolna geometria kątowa. Przystępujący zarówno w złożonych dowodach jak i na

rozprawie

wyjaśnił, że z zastosowaniem przesłony możliwe są zakresy 5 - 355 stopni, a więc

identyczne jakie osiąga urządzenie Odwołującego. Jednocześnie zauważył, że to właśnie

jest „dowolna geometria kątowa”, ponieważ detektor nie może ustawić się w jednej linii ze

źródłem, gdyż zasłoniłby próbkę. Zjawisko to przyrównał do zaćmienia Księżyca i zaznaczył,

że zjawisko to jest szeroko opisane w literaturze. Wskazał na badania własne Instytutu

Fresnela potwierdzające działalnie akcesorium TAMS i przedstawił że dla kąta 8,9,10 stopni

uzyskuje się takie same wyniki. Co więcej, z diagramu dotyczącego urządzenia oferowanego

przez Odwołującego opisanego przez Przystępującego na podstawie broszury producenta

wynika, że od 5-10 stopni w dół i od 350 stopni wzwyż zakresy nie łączą się. Odwołujący nie

zaprzeczył takiemu rozumieniu „dowolnej geometrii kątowej” wskazując jedynie, że SIWZ

stanowi o

„dowolnej geometrii”, a karta katalogowa spektrofotometru Lambda 950 o

zakresach 15 -345 stopni.

Odwołujący nie ustosunkował się do twierdzeń Przystępującego

odnośnie parametrów urządzenia Odwołującego. Wyjaśnieniu takiemu nie zaprzeczył

również Zamawiający. W ocenie Izby argumentacja Przystępującego jest logiczna i poparta

przedstawionymi na rozprawie dowodami, dlatego też Izba uznała ją za wiarygodną.

Przystępujący wskazał także, że urządzenie było dostarczone do Instytutu Metalurgii i

Inżynierii Materiałowej w Kozach, a więc Zamawiający nie będzie pierwszym podmiotem,

który otrzyma przedmiotowy sprzęt, jest on produkowany seryjnie.

Podkreślić należy, że wbrew twierdzeniom Odwołującego zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 23

kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459) w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy pzp

ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, które z faktu tego wywodzi skutki prawne.

Wobec powyższego to Odwołujący w toku postępowania odwoławczego powinien

udowodnić, że oświadczenia Przystępującego nie znajdują odbicia w rzeczywistości.

Odwołujący temu ciężarowi nie podołał. W ocenie Izby powoływanie się na brak

wyczerpujących informacji powszechnie dostępnych na stronach internetowych, czy brak

publikacji

nie zwalnia Odwołującego z obowiązku udowodnienia swoich racji, w przeciwnym

razie racje te pozostają w sferze przekonań własnych Odwołującego niczym nie popartych.

Co więcej, Przystępujący wskazał że specyfikacja urządzenia Lambda 950 jest możliwa do

odnalezienia na stronach internetowych, a spektrofotometr Lambda 950s oznacza wyłącznie,


że urządzenie zostało wyposażone w sferę, co zostało również potwierdzone w

oświadczeniu producenta. Na rozprawie Przystępujący zaznaczył, że nie wszystkie

informacje są podawane przez producenta do publicznej wiadomości ze względu na ochronę

konkurencji, co również niejako potwierdził Odwołujący w odniesieniu do urządzenia przez

niego oferowanego. Co

istotne, Zamawiający nie żądał w postępowaniu złożenia

dokumentów potwierdzających, że oferowane dostawy spełniają wymagania SIWZ, a

Odwołujący nie złożył odwołania wobec tak ukształtowanych postanowień SIWZ, co

powoduje, iż twierdzenia oparte na powyższych okolicznościach należy uznać za spóźnione.

W tym stanie rzeczy Izba uznała, że złożone przez Przystępującego oświadczenie nie

stanowi informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego. Przystępujący oświadczył, że

dostarczy urządzenie nowe, zgodne z SIWZ, co zostało udowodnione w toku postępowania

odwoławczego, dlatego też nie potwierdził się również zarzut naruszenia uczciwej

konkurencji.

Zarzut 2

odwołania - naruszenia art. 26 ust. 4 ustawy pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt. 12

ustawy pzp.

Zarzut 3

odwołania - naruszenia art. 25 ust. 1 ustawy pzp, art. 26 ust. 4 ustawy pzp w zw. z §

2 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może

żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Zarzuty nie po

twierdziły się.

W odniesieniu do podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:

Zamawiający określił w pkt VI 2. 2) lit.c) SIWZ następujący warunek zdolności technicznej

i zawodowej:

Wykonawca jest zobowiązany wykazać, że w okresie ostatnich trzech (3) lat

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –

w tym okresie, wykonał co najmniej jedną (1) dostawę, której zakres obejmował dostawę

spektrofotometru, przy czym wartość tej dostawy wynosiła minimum 300 000 zł brutto.

W

przypadku dostaw, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN,

należy dokonać przeliczenia tej waluty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na

dzień zakończenia dostaw (w przypadku dostaw rozliczanych wyłącznie w walutach innych

niż PLN).

Na potwierdzenie powyższego warunku w myśl pkt VIII 1. SIWZ Zamawiający żądał: wykazu

dostaw wykonanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,

a

jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich


wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały

wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub

są wykowywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są referencje lub inne

dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a jeżeli

z

uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać

tych dokumentów - oświadczenie Wykonawcy.

W trybie art. 26 ust. 2 ustawy pzp Przystępujący złożył Zamawiającemu dokument

zatytułowany „Protokół zdawczo-odbiorczy" z dnia 29 czerwca 2018 r. w celu wykazania, iż

wykonał na rzecz Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. dostawę

spektrofotometru Lambda 950s base instrument 150 mm pbs o wartości 327 180 zł brutto.

Ze strony Przedstawiciela Zamawiającego protokół został podpisany wyłącznie parafą bez

wskazania imienia, nazwiska i stanowiska osoby potwierdzającej należytą realizację

zamówienia.

Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy pzp

Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie

terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa

w art. 25 ust. 1.

W myśl art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy pzp z postępowania o udzielenie zamówienia

publicznego wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w

postępowaniu.

Odnosząc się do podniesionych zarzutów przyznać należy rację Odwołującemu, że złożony

przez Przystępującego na wezwanie Zamawiającego protokół zdawczo - odbiorczy mógł

budzić wątpliwości w zakresie, w jakim niemożliwa była identyfikacja osoby potwierdzającej

należyte wykonanie zamówienia. Niemniej jednak w toku postępowania Przystępujący złożył

pismo -

oświadczenie Saint Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. z dnia 13 sierpnia

2018 r., że przedmiotowy protokół został podpisany przez osobę upoważnioną ze

wskazaniem imienia i nazwiska tej osoby oraz stanowiska.

W myśl art. 191 ust. 2 ustawy pzp

w

ydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania. W tym

stanie rzeczy należało uznać, że Przystępujący potwierdził spełnienie warunku udziału

w

postępowaniu, a zatem postawione w tym zakresie zarzuty nie zasługują na

uwzględnienie.

Co do wskazywanej przez Odwołującego rozbieżności, że z dowodu złożonego przez

Przystępującego - formularza zamówienia dla Saint Gobain Innovative Materials Polska sp.

z

o.o. wynika dostarczenie urządzenia Lambda 950, natomiast w protokole mowa o

urządzeniu Lambda 950s Izba zaznacza, że okoliczność ta pozostaje bez znaczenia dla


kwestii spełniania warunku udziału w postępowaniu, jakim była dostawa spektrofotometru.

Odnośnie zarzutu 4 odwołania - naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy pzp Izba ustaliła:

W postępowaniu złożono dwie oferty: oferta Wykonawcy Odwołującego na kwotę 699 999,15

zł brutto, gwarancja 24 mies. oraz oferta Przystępującego na kwotę 659 280,00 zł brutto,

gwarancja 60 mies. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia

kwotę 700 000,00 zł brutto.

Zgodnie z załącznikiem nr 5 do SIWZ Zamawiający określił minimalną gwarancję 24 mies.

Przystępujący zaoferował w załączniku nr 5 do SIWZ 60 mies. gwarancję na urządzenie.

Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy pzp

jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części

składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z

wymaganiami okr

eślonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,

zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących

wyliczenia ceny lub kosztu […].

Odwołujący w odniesieniu do powyższego zarzutu wskazał na różnice pomiędzy ceną

własnej oferty a ceną oferty Przystępującego, która w jego ocenie jest rażąco niska z uwagi

na

wyższy o 3 lata okres gwarancji, podczas gdy zgodnie z informacją ze strony internetowej

podstawowa gwarancja dla urządzenia Lambda 950 wynosi 1 rok. Zaznaczenia wymaga, że

ceną rażąco niską jest cena nierzeczywista i nierealna biorąc pod uwagę warunki rynkowe.

W ocenie Izby Odwołujący nie udowodnił, iż po stronie Zamawiającego powinny powstać

wątpliwości odnośnie zaoferowanej przez Przystępującego ceny. Po pierwsze, Odwołujący

nie przedstawił na jakim poziomie kształtują się koszty gwarancji zaoferowanej przez

Przystępującego poza własnym oświadczeniem, że jest to 10% ceny bazowej urządzenia za

każdy rok ponad standardową 12 miesięczną gwarancję. Po drugie, Przystępujący wskazał,

że koszty gwarancji w znacznej mierze zależą od właściwości danego urządzenia, jego

awaryjności, rodzaju i wartości komponentów ewentualnie wymagających naprawy.

Zaznaczył przy tym, że producent PerkinElmer jako pewny niskiej awaryjności urządzenia

przewiduje dużo niższe koszty dłuższej gwarancji niż na to wskazywał Odwołujący,

szczególnie że Przystępujący jak oświadczył na rozprawie zaoferował nowe urządzenie.

Koszty te zależą również od właściwości danego Wykonawcy, jego zdolności negocjacyjnych

i możliwości uzyskania rabatów. Izba podziela argumentację przedstawioną przez

Przystępującego. Co więcej, Odwołujący nie był w stanie określić wartości spektrofotometru

oferowanego przez

Przystępującego, jako że obaj Wykonawcy przyznali, że kwestie te

pozostają tajemnicą przedsiębiorstwa danej firmy. Pomimo, iż urządzenia oferowane przez


obu

Wykonawców są tego samego typu, to jednak mogą różnić się cenowo. W świetle

powyższego w ocenie Izby nie zostało uprawdopodobnione aby cena zaoferowana przez

Przystępującego nosiła znamiona rażąco niskiej.

Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp stosownie

do wyni

ku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia

marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r.

poz. 972)

zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od

odwołania uiszczony przez Odwołującego.

Przewodniczący: ………………….…

Członkowie:

…………………….

…………………….